سمیعی گیلانی: ابتهاج با هر کسی نمی جوشید/ سیاسی بود و نبود!
سایر منابع:
سایر خبرها
محبوبیت شعرهای ابتهاج در افغانستان
شد مورد توجه اهالی موسیقی هم قرار بگیرد. قطعه ای که از احمد ظاهر یاد کردم، موسیقی ای برای تمام ادوار است و معنایی که در شعر سایه شکل گرفته به نظر من کهنه نمی شود. این شاعر با بیان این که سایه در شعرهایش کنار توده های مردم ایستاده بود، خاطرنشان کرد: سایه نه به عنوان یک شاعر، بلکه به عنوان یک راهنمای ادبی در افغانستان مطالعه می شد و به همین خاطر زمانی که شبکه های اجتماعی را باز می کردیم ...
فشرده سازی تاریخ تشیع در ترکیب بندی از نظیری نیشابوری / محمدرضا موحّدی
سری بلند می کند (صفا، 1375:ج5، 898). نام او در اکثر کتب ادبی ، در کنار شاعران سبک هندی آمده و بیشتر منتقدان به همطرازی شعر او با سایر شاعران این سبک توجه داشته و عموما به این بیت صائب در بارۀ او اشاره می کنند که: صائب چه خیال است شوی همچو نظیری عرفی به نظیری نرسانید سخن را و به این نکته که صائب تبریزی نظیری را در شاعری نه تنها بالاتر از خود بلکه بالاتر از عرفی می ...
درسی که ابتهاج از حافظ گرفت/ شاعری وسواسی در گفتن و انتشار شعر
باید کم گوی و گزیده گوی باشد. ما شاعران توانمند بسیاری داریم که اگر توان و انرژی شاعرانه خود را به جای آن که در 10 شعر صرف کنند، فقط در یک یا دو شعر صرف می کردند، احتمالا آن شعرها برجسته می شدند. به گفته عابدی هوشنگ ابتهاج هم به صورت طبیعی، یعنی قبل از این که شعر بگویید و هم در مسئله انتشار روی این موضوع تأکید زیاد داشت، بنابراین به لحاظ کمّی هوشنگ ابتهاج شعرهای زیادی نگفته است اما به ...
ابتهاج قله نشین غزل معاصر بود
حافظ که می گوید (تا تو نگاه می کنی، کار من آه کردن است) خود شاعر هم نمی داند این تو چه کسی است. همچنین در اشعار مولوی (گر رود دیده و عقل و خرد و جان تو مرو) اینجا مشخص نیست تو کیست. شاعران با این تو زندگی، آشتی و قهر درددل می کنند. او افزود: این روند از نظر فلسفی نمود تنهایی انسان است. اما وقتی همین (تو) در شعر ابتهاج می آید، به عنوان یک (نوع ) ظاهر می شود و اگر چه تنهایی را خطاب به ...
چرا سایه سرآمد غزل سرایان معاصر نیست؟
بدانیم چه معنا و مضمون تازه یا کدام وزن ویژه یا کدام کلمه و ترکیب یا کدام بیت بدیع و شورانگیزی در غزل او هست که خواننده با خواندن آن احساس کند که گویی با صدا و سبک و حال و هوا و سخنی نو آشنا شده است؟ تقریبا همه ساحت های مذکور در غزل او قدمایی است. در غزل ابتهاج نه آن سادگی و صمیمیت دلنشینِ غزلِ شهریار هست و نه آن سرور و غرورِ غزل منزوی که همواره در تقلاست که قله نشین شود. در شعر ابتهاج، به طور کلی، نه ...
امثال ابتهاج با مرگ حیات تازه ای را آغاز می کنند
در تلفیقی که در ظرافت های شعر نو و کلاسیک در حوزه شعر نیمایی انجام داد و همچنین از حیث جایگاه سیاسی و اجتماعی که در شعر معاصر داشته، به عنوان شاعری بی بدیلی شناخته شود. استادیار ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: از دیدگاه دیگری هم می توان به اهمیت ابتهاج پرداخت و آن نقشی است که در موسیقی معاصر ایرانی داشته است. هوشنگ ابتهاج یکی از شاعران نوپردازی است که بیش از بسیاری از شاعران ...
شعر، دیگر سایه ندارد
به گزارش ندای موج به نقل از روزنامه جام جم ابتهاج نزدیک به هشت دهه در شعر امروز ایران حضور جدی داشت و به همین واسطه از نقش مهمی در تطور و تحول شعر امروز ایران برخوردار بود. مهم ترین اثری که برای نخستین بار نام او را در شعر امروز مورد توجه قرار داد، غزلی است که در دهه 20 از وی منتشر شد و نشان دهنده ظهور شاعری بود که تلفیقی میان فضای کلاسیک و حال وهوای نوجویی ایجاد می کند، غزل مشهور در ...
امیرهوشنگ ابتهاج باقی است
خواستم تصویری که آخرین بار در ذهن من داشته مانند اولین تصویر باقی بماند و نخواستم صدای او را نزار بشنوم، در حالی که می توانستم بگویم آقای ابتهاج شما گفتید که من تا 95 سالگی می روم و الان هم تقریبا نزدیک 95 سال دارید، اما گفتم جای طنز و شوخی هم نیست! به هر حال، هوشنگ ابتهاج انسان عزیزی بود و من دوستش می داشتم و در هر فرصتی توانسته ام به دیدنش رفته ام و هر بار هم رفتم مایه خرسندی برای من شد و احتمالا ...
وداع با خالق ارغوان
در بین شعرای 700 سال قبل یافت می شود؛ اما جدا از قالب های شعری، اشعار او دارای مضمون انقلابی و اجتماعی است. درواقع به نوعی با زبان شعر حساسیت ها و مضمون های خاص این دوره را نیز بیان می کند و به کار می برد. هوشنگ ابتهاج در برخی از اشعار که تعبیرات سیاسی و اجتماعی دارد، آورده: نامدگان و رفتگان از دو کرانه زمان / سوی تو می دوند هان! ای تو همیشه در میان و در شعر دیگر می گوید در این سرای بی کسی کسی به ...
پیر پرنیان اندیش از رشت تا چاووش ؛ از تهران تا کلن +سخنان و شعرخوانی ها
مدرسه رفت و برای تحصیل در مقطع متوسطه به تهران مهاجرت کرد. هوشنگ ابتهاج در ابتدای شاعری مسیری را رفت که شهریار رفته بود و در شعر سرودن از او تبعیت می کرد. او در ادامه مسیر ادبی و هنری خود با نیما یوشیج مواجه شد و اشعار او توجهش را جلب کرد و اینگونه بود که به سرودن شعر نو در قالب های مختلف پرداخت. هوشنگ ابتهاج را حال گرچه غزل سرا و کلاسیک سرا می دانند اما او در تمام طول حیات هنری خود همواره ...
برد به خورشید مرا
: کاری که هوشنگ ابتهاج برای غزل معاصر کرد این بود که بین شکوه غزلی که در اشعار حافظ و سعدی است و آن ایده ای که نیما برای شعر نو آورد، پل می زند. یک نفر باید این ایده نو را در غزل ترجمه می کرد و به نظرم هوشنگ ابتهاج به خوبی از عهده این کار برآمد و پنجره هایی رو به غزل معاصر باز کرد، اگرچه این پل بعدها برای شاعران دیگر با طرزی دیگر کاربرد داشت. شاعرانی دیگر مانند حسین منزوی و محمدعلی بهمنی با عبور از این ...
همیشه مثل یک سایه زندگی کرده
ابتهاج متخلص به ه.ا سایه ، از محبوب ترین شاعران معاصر ایران است که سال هاست به واسطه شعرهایش، صدایی شده در حنجره مردم. تا در لحظات عاشقانه و عارفانه، یأس و امید، صبوری و بی تابی، کتاب آینه در آینه اش را بگشایند و غزل های سیاه مشق را از بربخوانند، اما شرط این محبوبیت و مقبولیت شاید آن باشد که سایه نیز نسبت به مردم و آنچه در اجتماع می گذرد هرگز بی تفاوت نبوده است. او دغدغه جامعه را به شعر درآورده و ...
همه آنچه درباره یک سایه مخابره شد
برود. متن کامل گزارش بخش میراث و گردشگری ایسنا را درباره خانه ابتهاج در این لینک بخوانید. احمد سمیعی گیلانی هم بر این باور است که سایه در شعرهایش بین غنایی و سیاسی رفت وآمد می کرد، او را از منظری شبیه به عبدالحسین نوشین توصیف می کند و در عین حال می گوید: ایشان خیلی در مجامع سیاسی ظاهر نمی شد که با همه مراوده داشته باشد. این مترجم، ویراستار و نویسندۀ پیشکسوت در گف ...
هوشنگ ابتهاج شاعر بزرگ ایران
قوامی و محمد اصفهانی به اجرا درآورده اند. سایه از طرفداران حزب توده و سوسیالیسم بود. وی عضو کانون نویسندگان ایران بود که در نهایت اخراج شد. سایه بهمراه نیما یوشیج، مرتضی کیوان، احمد شاملو، سیاوش کسرایی و مهدی اخوان ثالث از جمله بنیان گذاران انجمن ادبی شمع سوخته بودند. در تصاویر روز عکس هایی از هوشنگ ابتهاج شاعر بزرگ ادبیات ایران را ببینید. بیشتر بخوانید: هوشنگ ابتهاج کیست و چرا ...
"هوشنگ ابتهاج"؛ مردی در سایه!
که برخی از آنان از اعضای فعال حزب توده بودند در مراودۀ مداوم بود، تئوری سوسیالیسم را پذیرفت و آنچنان که می گوید با وجود فراز و نشیب های فراوان این ایده در نیم قرن گذشته، هنوز هم دلبستۀ آن است. ابتهاج می گوید: من به سلامت تئوریک سوسیالیسم باور دارم. هنوز باور دارم که هیچ راهی جز سوسیالیسم پیش پای بشر نیست. کمونیسم هم یک آرمان دور است. تا به قول معروف یک انسان طراز نوین ساخته نشود که هر ...
هوشنگ ابتهاج دار فانی را وداع گفت
نام نخستین نغمه ها در قالب و مضمون شعر کلاسیک فارسی در سال 1325 منتشر کرد. او سپس مجموعه شعر سراب را در قالب شناخته شده چهارپاره منتشر کرد و بعدتر مجموعه غزل های سیاه مشق را که نشان از شیفتگی درونی وی به غزلسرایی داشت. شعرخوانی او در 1346 در نخستین دوره جشن هنر شیراز در حافظیه مورد استقبال بسیار قرارگرفت. در همین سال با شماری از نویسندگان و شاعران ایران برای تاسیس کانون نویسندگان ایران ...
به بهانه درگذشت شاعر و پژوهشگر ادبی ایرانی؛ مروری بر زندگینامه و آثار و اشعار هوشنگ ابتهاج از سایه تا ...
.... خود کلمه سایه از نظر حروف الفبا حرف نرم بدون ادعایی است. در آن نوعی افسوس است و ذات معنای این کلمه، نوعی افتادگی دارد در مقابل خشونت و حتی می شود گفت وقاحت. اشعار هوشنگ ابتهاج ابتهاج از همان دوران جوانی، سرودن شعر را آغاز کرد. او شاعری غزل سرا است؛ اما اشعار نو نیز دارد. در واقع می توان گفت شعر سایه به دو بخش کهن و نو تقسیم می شود. اشعار کلاسیک او که بیشتر در قالب غزل و ...
فقدان شاعر بزرگی که از دژ مستحکم شعر فارسی حفاظت می کرد | چرا جای ابتهاج خالی است؟ | سایه به نوعی مصداق ...
همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: عبدالعلی دستغیب و یدالله مفتون امینی از پیشکسوتان شعر و نقد ادبی ایران اند که نیازی به معرفی آنها نیست. این دو درباره شعر و شخصیت هوشنگ ابتهاج سخن گفتند و اتفاقاً دستغیب از پیش از انقلاب خاطراتی با ابتهاج دارد که به بیان گوشه هایی از آن با حضور سیاوش کسرایی پرداخت. او این شاعر را بیشتر غزلسرا می داند تا کسی که به شعر نو پرداخته است. بهزاد خواجات و ...
قبر هوشنگ ابتهاج کجاست؟ / بیوگرافی هوشنگ ابتهاج + گزیده اشعار
اشعار خود کرد به طوری که نخستین دفتر شعر خود را تحت عنوان نخستین نغمه ها منتشر کرد. گفته می شود هنگامی که هوشنگ ابتهاج جوان بود دل به یک دختری ارمنی می دهد که در شهر رشت زندگی می کرد و همین موضوع باعث شد که وی اشعار عاشقانه تری بسراید و پس از آن که در ایران بحران هایی مثل جنگ، خون ریزی و... به وجود آمد به سرودن شعری تحت عنوان کاروان(دیرست گالیا) پرداخت که به مسائل عاشقانه اش در آن بحران های ...