درسی که ابتهاج از حافظ گرفت/ شاعری وسواسی در گفتن و انتشار شعر
سایر منابع:
سایر خبرها
شب عاشورایی ها در باغ کتاب تهران
این شاعر پیشکسوت در صحنه پخش شد. سپس با توجّه به مغتنم شمردن فرصت و حضور بسیار خوب شاعران در این شب شعر، بدون از دست دادن زمان اوّلین شاعر را برای شعرخوانی دعوت کرد. اولین شاعر، سیدمحمدجواد شرافت بود که به پشت تریبون حاضر شد و حاضرین را با قرائت این غزل خود، به فیض رساند: مصحف نوری و در واژه و معنا تازه وحی آیات تو هر لحظه و هرجا تازه هرچه تکرار شود ، نام تو تکراری ...
سایه در هندسه زمان| مواجهه خاطره انگیز صابر امامی با تصنیفی از ابتهاج
تصور کنید که در ابتدای خیابان اندیشیدن و فهمیدن جهان ایستاده است و طوفان های انقلاب پشت سر هم معانی را بر او می باراند، بی آن که فرصت هضم و تحلیل بدهد... در آن زمان تصورم از ابتهاج این بود که او یک توده ای ست!؟ من از حزب توده چه می دانستم؟ تقریبا هیچ. فقط می دانستم حزبی است مارکسیستی، چپ و طرفدار روسیه، که در زمان مصدق با کارشکنی هایش باعث شکست مردی چون مصدق شده بود... خوب من هم یک بچه ...
بشنوید| غزل سایه پس از سعدی و حافظ
دریافت 5 MB استاد کامیار عابدی، پژوهشگر و منتقد شعر معاصر فارسی در مراسم یادبود استاد سایه در کلاب هاوس خبرآنلاین ، به نکاتی درباره جایگاه ادبی و شعر سایه، نوآوری های او و توانمندی های شاعری هوشنگ ابتهاج در دوران معاصر اشاره کرده است. سخنان این پژوهشگر شعر معاصر را درباره جایگاه غزل های سایه در صدسال اخیر شعر فارسی می شنوید. مطالب بیشتر در این باره: ...
هوشنگ ابتهاج دماوند شعر ما بود
به گزارش خبرنگار ایکنا، یکصد و شصت و چهارمین نشست مجازی گروه بین المللی هندیران با مدیریت علیرضا قزوه و با حضور شاعران، نویسندگان و استادان دانشگاه های هند، تاجیکستان، پاکستان، کشمیر و ایران برگزار شد و استادان و شاعران مطرح ایران و هند، اشعار و مقالاتی در خصوص درگذشت هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه) منتشر کردند. علیرضا قزوه شاعر و مدیر شعر و موسیقی و سرود صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ...
مصیر بی سایه گی
بهره نبود. نسل ما از این بخت برخوردار بود که در دوران درخشش شعر فارسی بسر برد. این دوران را اگر نتوان در عرض چهار قرن دوران اول شعر فارسی قرار داد، مسلماً در قیاس با دوران ششصد ساله بعد از حافظ تا زمان مشروطیت، دوران آبرومندی سخن و شعر فارسی است و به این جهت این نسل باید راضی و خرسند باشد که در سختی ها و تلخی ها و شکست ها، شاعران را همراه خود می دیده و می توانسته است در پناه شعرشان آرامشی بیابد ...
پیر پرنیان اندیش را باد پریشان سرانجام به خانه خویش برد
امیرهوشنگ ابتهاج، شاعر نوپرداز و غزل سرای نام دار و حافظ پژوه و از مفاخر ایران، بازمانده ی نسل طلایی شعر معاصر، سرپرست رادیوییِ موسیقی اصیل ایرانی، مؤسس گروه های موسیقی عارف و شیدا و چاووش ، پس از آن که جهان ما را با پرتو نور اندیشه و شعر و سرود و آثارش معنایی تازه بخشید، در گذران بیماری از دنیا رفت و به قول خیام با هفت هزارسالگان سربه سر شد. به گمانم، هر که او را می شناسد، برایش ...
سایه آفتابی شعر ایران درگذشت
ماجرای دفتر ابتهاج که نزد آیت الله خامنه ای بود علیرضامختارپور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نوشت: هوشنگ ابتهاج(سایه) شاعر معاصر ایران روز چهارشنبه 1401/5/19 درگذشت. با بزرگداشت آن شاعر گرامی، بازخوانی حقیقت ماجرای یک دفتر به جامعهٔ فرهنگی کشور تقدیم می شود. در سال 1395 دفتر شعری به دست حضرت آیةالله خامنه ای می رسد و ایشان با توجه به اشعار و اشاراتی در دفتر احتمال می دهند که ...
سایه ساری در غربت
شخصیت سیاسی ابتهاج خوش بین نبودیم. این فاصله گذاری سیاسی بیشتر به واسطه تاثیرپذیری مرزبندی اغلب نیروهای سیاسی رادیکال و چپ های گریزان از حزب طراز نوینی بود که به واسطه کارنامه سوال برانگیز دهه سی و پشت کردن به مصدق راه خود را از جنبش عدالتخواهی جدا کرده بودند. ابتهاج اما همچنان در دفاع از حزب توده وفادار بود. تعلقات ابتهاج به مارکسیست نوع استالینی حتی او را تا مرز به چالش کشاندن بسیاری ارزش ها و ...
از نخستین نغمه ها تا بانگ نی مجموعه کتاب های هوشنگ ابتهاج
کتاب ها و اشعار منتشر شده این شاعر معاصر جمع آوری شده است. مجموعه آثار امیر هوشنگ ابتهاج: نخستین نغمه ها ( سال 1325) سراب ( سال 1330) سیاه مشق (فروردین 1332) شبگیر ( مرداد 1332) زمین ( دی 1334) چند برگ از یلدا ( آبان 1344) یادنامه ( مهر 1348) _ (ترجمه شعر تومانیان شاعر ارمنی، با همکاری نادرپور، گالوست خاننتس و روبن) تا صبح شب یلدا (مهر 1360) یادگار خون سرو ( بهمن 1360) حافظ به ...
تسلیت دبیر شورای سیاستگذاری شعر و ادب حوزه در پی درگذشت مرحوم ابتهاج
به گزارش ایکنا از قم، متن پیام تسلیت حجت الاسلام سیدسلمان علوی، دبیر شورای سیاستگذاری شعر و ادب حوزه های علمیه به مناسبت درگذشت مرحوم ابتهاج به این شرح است: انا لله و انا الیه راجعون ابتهاج رفت؛ رفت و فقط نه ما را داغ دار کرد، بل امروز تاریخ و زبان و شعر در سوگ مردی نشست که ادبیاتش کهن بود و کهنه نبود؛ آبشار تغزّل بود از قله های پرشکوه بالادست تا نهرهای جاری امروزی. در سال ...
روشنی زبان و قدرت بیان در شعر سایه
غزلِ سیاسی سرود، اما به آن معنی نیست که غزل او تاریخ مصرف داشته باشد؛ سایه هم دقیقاً همین کار را انجام داد، یعنی شعر ارگانی نگفت و با اینکه چپ گرا بود و تعلقاتی به حزب توده داشت، اما اشعار حزبی او نسبت به هم ردیفان آن دوره بسیار کم بود و همین موضوع هم باعث ماندگاری اشعار سایه شده است. او افزود: عشق در اشعار سایه به نوعی به مسائل سیاسی و اجتماعی گره خورده، یعنی عشقی است که در آن سیاست ...
ابتهاج خورشید تابناک ادب ایران بود
جایگاه مرحوم ابتهاج در شعر کنونی ومعاصر کجاست؟ مقام ادبی شادروان ابتهاج بسیار ارزشمند و بلند است، به نحوی که اشعار او در افکار عمومی و جامعه نخبگان مورد استقبال قرار گرفته است و همین اقبال عمومی، نشانه روشنی بر اهمیت وی تلقی می شود. پس از درگذشت سایه، رسانه های زیادی به تکریم و اهمیت او توجه کرده اند و حتی رسانه های سنتی و حتی واپسگرا، عکس و خبر آنرا در صفحه اول چاپ کردند! به نظر شما آیا این رسانه ها در پی مصادره این شاعر هستنند یا دلیل دیگری دارد؟ مرحوم ابتهاج در طول دههای اخیر با مردم و عرصه های مدنی و هنری ارتباط خوبی برقرار کرده بود و محبوبیت زیادی بدست آورده بود. شاید این روزنامه ها و رسانه هایی که در سالهای گذشته به او بی مهری کرده اند، درپی جبران برآمده اند و برای آنکه خود را با نگاه مردم نزدیک تر سازند، تیتر و عکس این ش ...
باغ محتشم رشت آرامگاه ابدی مرحوم هوشنگ ابتهاج می شود
رسید و بار دیگر با تجدید نظر و تصحیحات تازه منتشر شد. سایه سال های زیادی را صرف پژوهش و حافظ شناسی کرده که این کتاب حاصل همه آن زحمت هاست و در مقدمه حافظ به سعی سایه، آن را به همسرش تقدیم کرده است. دهم مهر ماه 1395 بیست و سومین جایزه ادبی و تاریخی محمود افشار یزدی در باغ موقوفات افشار به انتخاب اعضای هیئت گزینش جایزه این بنیاد به هوشنگ ابتهاج اهدا شد. 12 مهر 1397 در مراسم پایانی ششمین ...
اشعار سایه حافظ زمانه، بازتاب دردها و آلام جامعه بود
می توان گفت غزل هایش بیشتر در سبک قدیم سروده شده بود. از نظر شعر نو و مدرن نیز نمی توانم بگویم که کار سایه در سطحی عالی بود. ابتهاج در سبک شعر نیمایی در سطح متوسطی باقی ماند و نمی شد گفت در این شیوه شعری شاعری عالی بود. هوشنگ ابتهاج و محمدحسین شهریار از جوانی دوستان صمیمی یکدیگر بودند، اما غزل های سایه به سطح غزل شهریار نرسید. غزل های ابتهاج بی آنکه تصاویری مهم داشته باشد، شسته ورفته، روان ...
شاهکار ادبی ابتهاج، خلق ترانساندانس زبان در شعر امروز بود
شوشان - عبدالرحمن نیک سرشت : امیر هوشنگ ابتهاج معروف به سایه، آخرین نسل طلایی ادبیات فارسی، جان به جهان آفرین سپرد. وی متبحر در شعر کلاسیک بود و این ویژگی ممتاز موجب بالندگی ایشان در آن جایگاه گردید. سایه بدلیل این که زبان شعری استواری داشت هرگز از حکمت فاصله نگرفت و به همین دلیل کلمات در دهان او جان می گرفتند و ترانساندانس (نامیرایی)واژگانی عجیبی در اشعار او موج می زد. ...
وصیت هوشنگ ابتهاج درباره محل دفنش
: یک بار در دیداری که داشتم صحبت از امام حسین (ع) شد. ابتهاج گفت: من غزلی برای امام حسین گفته ام و وصیت کرده ام بعد از مرگم انتشار یابد. پرسیدم چرا؟ گفت: نمی خواهم متهم به ریا و نفاق شوم. رضا حمیدی در کنار هوشنگ ابتهاج (سایه) حمیدی با بیان این که او آخرین نسل شاعران سترگ قرن قبل و از بهترین دوستان استاد شهریار بود، اظهار داشت: حدود سه ماه پیش همسر مسیحی اش آلما در 91 سالگی در ...
محمود دولت آبادی فیلم دیده نشده از شعرخوانی ابتهاج را در اختیار ایرنا گذاشت
نام نخستین نغمه ها را سال 1325 منتشر کرد. از آثار دیگر او می توان به تصنیف سپیده (ایران ای سرای امید) اشاره کرد. سراب، سیاه مشق، شبگیر، زمین، چند برگ از یلدا، تا صبح شب یلدا و بانگ نی از دیگر آثار ابتهاج است. وی همچنین در رادیو (برنامه گل ها) کار می کرد و پایه گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بود. از مهمترین آثار ابتهاج، تصحیح غزل های حافظ است که با عنوان حافظ به سعی سایه نخستین بار سال ...
سایه با هفت هزار سالگان سر به سر شد
... پدربزرگ او یعنی ابراهیم ابتهاج الملک گرگانی و مادربزرگش اهل رشت بود. منزل شخصی سایه در سال 1387 با نام خانه ارغوان به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیدهاست. دلیل این نام گذاری وجود درخت ارغوان معروفی در حیاط این خانه است که سایه شعر معروف ارغوان خود را برای آن درخت گفته است. او هم مانند دیگران شاعران معاصر نیما همچون شهریار در ابتدا سعی کرد تا راه نیما را دنبال کند؛ اما پس ...
شعر فارسی در دوره ی تجدّد، و مسأله ی ایران / کامیار عابدی
...> ث . در اواخر دهه ی 1330 و به ویژه در اوایل دهه ی 1340 با تغییر تدریجی در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی و رشد فرهنگی، نسل دوم شاعران نیمایی، یعنی کسانی که در دهه ی 1310 چشم به جهان گشوده بودند، در محور ادبی زمان دیده می شوند. شمار این گروه، حتّی از نسل نخست شعر نیمایی بیشتر است. ارشد آنان، از نظر تجربه ی شعری، شاید منوچهر آتشی باشد. آنان نیز در حدّ خود، امّا نه به اندازه ی نسل نخست، به گسترش شعر ...
عبدالعلی دسغیب: شعر ابتهاج در قیاس با شاعران نوپرداز قابل اعتنا نیست
از انتشار غزل هایش اظهار ندامت می کند و خود را نادم نشان می دهد که من زحمتکشان جامعه را فراموش کرده ام و تعهد می کند به جبهه مبارزه که در آن زمان حزب توده بود، بپیوندد. او سپس بیان کرد: شعر ابتهاج در قیاس با شاعران نوپرداز مانند فروغ فرخزاد و خود نیما و شاهرودی و شاملو، واپسگراست. در اشعار و نوشته های او به مبارزه اجتماعی تظاهر می شود. او ذوق ادبی و موسیقی داشت، بر موسیقی تسلط داشت و ...
وقتی رهبر انقلاب، ابتهاج را غافلگیر کرد
بنیاد موقوفات افشار که امسال به هوشنگ ابتهاج (سایه) تعلق داشت عصر 10 مهر ماه برگزار شد. غلامعلی حداد عادل در سخنانی گفت: هر کس شنید جایزه ادبی محمود افشار امسال به هوشنگ ابتهاج تعلق گرفته است حسن انتخاب تولیت و شورای تولیت را تحسین کرد. دوست قدیمی بنده جناب محقق داماد از من خواستند که من هم در این مجلس صحبت کنم و از این رو نکاتی را عرض می کنم. حداد عادل ادامه داد: من آشنایی 50 ...
برد به خورشید مرا
: کاری که هوشنگ ابتهاج برای غزل معاصر کرد این بود که بین شکوه غزلی که در اشعار حافظ و سعدی است و آن ایده ای که نیما برای شعر نو آورد، پل می زند. یک نفر باید این ایده نو را در غزل ترجمه می کرد و به نظرم هوشنگ ابتهاج به خوبی از عهده این کار برآمد و پنجره هایی رو به غزل معاصر باز کرد، اگرچه این پل بعدها برای شاعران دیگر با طرزی دیگر کاربرد داشت. شاعرانی دیگر مانند حسین منزوی و محمدعلی بهمنی با عبور از این ...
امثال ابتهاج با مرگ حیات تازه ای را آغاز می کنند
در تلفیقی که در ظرافت های شعر نو و کلاسیک در حوزه شعر نیمایی انجام داد و همچنین از حیث جایگاه سیاسی و اجتماعی که در شعر معاصر داشته، به عنوان شاعری بی بدیلی شناخته شود. استادیار ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: از دیدگاه دیگری هم می توان به اهمیت ابتهاج پرداخت و آن نقشی است که در موسیقی معاصر ایرانی داشته است. هوشنگ ابتهاج یکی از شاعران نوپردازی است که بیش از بسیاری از شاعران ...
هوشنگ به سایه خزید
ابتهاج بود و اگر این ها را از شعر او جدا کنیم چیزی از او نمی ماند. شعر ابتهاج از نظر زبانی همزمان مخلوطی از اخوان ثالث (از نظر زبان سبک خراسانی) و حافظ (از نظر سبک عراقی بود) اما با تمام احترام به اینها ابتهاج خودش بود یعنی شعرش به زبان و امضای شخصی رسیده بود. او انقلاب شعر نو نیما را تجربه نموده بود و هم عصر شاعران بزرگی در معاصر بود که این هم عصری سبب درک تنوعات موضوعی و بدیعیات ...
باباچاهی: موسیقی به داد شعرهای ابتهاج رسید
می توان آب برداشت. هوشنگ ابتهاج هم کفی آب از این رودخانه برداشته اما گویا از جاهایی از این رودخانه که عمق کمتری داشته، یعنی مثل فروغ اهل خطر کردن نبوده، از همین منظر زمانی که شعر نیمایی هوشنگ ابتهاج را با شعر نیمایی فروغ مقایسه می کنیم، می بینیم کفه سنگین تر به سمت شعر فروغ فرخزاد گرایش پیدا می کند. باباچاهی با بیان این که نمی خواهد وارد مباحث فنی شود زیرا خارج از حوصله مصاحبه است ...
پیر پرنیان اندیش از رشت تا چاووش ؛ از تهران تا کلن +سخنان و شعرخوانی ها
مردم از شنیدن یک شعر نو تا این حد هیجان زده شوند! آواز دشتی با صدای محمدرضا شجریان و شعری از هوشنگ ابتهاج هوشنگ ابتهاج شاعر صرف نبوده و در زمینه موسیقی هم فعالیت هایی داشته است. بر اساس همین تفکر و عملکرد است که ابتهاج در سال 1355 طی همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پکیجی را تدارک دیده که به آموزش موسیقی اختصاص داشته است. در این آلبوم نوازندگان برجسته به شکل تک ...
شخصیت های علمی و دانشگاهی درگذشت هوشنگ ابتهاج را تسلیت گفتند
فرهنگستان علوم در پیام تسلیتی نوشت: امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به سایه را می توان نامدارترین شاعر باقیمانده از نسل بزرگان شعر معاصر دانست که برخی اشعار او به تعبیر استاد شفیعی کدکنی آبروی شعر امروز است. او با وجود آگاهی و شناخت ژرفی که از ادبیات گرانسنگ کهن و میراث شعر عرفانی داشت، علاوه بر سخن سرایی در قالب های کهن، به ویژه غزل، از حال و هوای جهان معاصر هم اثر پذیرفته بود و در قالب های نو ...
اسماعیل آذر: ابتهاج قله نشین غزل معاصر بود
همه از هوشنگ ابتهاج گفتند او افزود: این روند از نظر فلسفی نمود تنهایی انسان است. اما وقتی همین (تو) در شعر ابتهاج می آید، به عنوان یک (نوع) ظاهر می شود و اگر چه تنهایی را خطاب به معشوق می گوید اما این تویی است که هرکس فکر می کند می بیند که ممکن است چنین تویی در خیالش وجود داشته باشد. این شاعر با تاکید بر اینکه شعر ابتهاج یکی از قله های شعر معاصر کشور ما است، بیان کرد: با ...
ناگه کدامین ستاره فرومرد
صرف نظر کنیم و اهمیت و بزرگی وی را بیش از شعر در زمینه تحقیقات و تالیفات ارزشمندش بدانیم، هوشنگ ابتهاج تنها بازمانده نسل طلایی شاعران قرن معاصر ایران بود؛ نسلی که با نیما یوشیج، پروین اعتصامی، شهریار، توللی ، حمیدی شیرازی، اخوان ثالث، شاملو، فروغ، مشیری، سپهری و تنی چند دیگر، نسلی آبرومند و وطن دوست و فرهنگ پرور را تشکیل دادند و بخش بزرگی از نوستالژی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرن اخیرمان را با شعر و ...