سایر منابع:
سایر خبرها
بشنوید| غزل سایه پس از سعدی و حافظ
دریافت 5 MB استاد کامیار عابدی، پژوهشگر و منتقد شعر معاصر فارسی در مراسم یادبود استاد سایه در کلاب هاوس خبرآنلاین ، به نکاتی درباره جایگاه ادبی و شعر سایه، نوآوری های او و توانمندی های شاعری هوشنگ ابتهاج در دوران معاصر اشاره کرده است. سخنان این پژوهشگر شعر معاصر را درباره جایگاه غزل های سایه در صدسال اخیر شعر فارسی می شنوید. مطالب بیشتر در این باره: ...
پیر پرنیان اندیش را باد پریشان سرانجام به خانه خویش برد
امیرهوشنگ ابتهاج، شاعر نوپرداز و غزل سرای نام دار و حافظ پژوه و از مفاخر ایران، بازمانده ی نسل طلایی شعر معاصر، سرپرست رادیوییِ موسیقی اصیل ایرانی، مؤسس گروه های موسیقی عارف و شیدا و چاووش ، پس از آن که جهان ما را با پرتو نور اندیشه و شعر و سرود و آثارش معنایی تازه بخشید، در گذران بیماری از دنیا رفت و به قول خیام با هفت هزارسالگان سربه سر شد. به گمانم، هر که او را می شناسد، برایش ...
سایه در هندسه زمان| مواجهه خاطره انگیر صابر امامی با تصنیفی از ابتهاج
- اخبار فرهنگی - به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، هوشنگ ابتهاج پس از تحمل یک دوره بیماری 19 مرداد در سن 94 سالگی درگذشت ، با رفتن ابتهاج آخرین برگ از دفتر پرحادثه غزل معاصر ورق خورد و شعر پارسی واپسین بازمانده سترگ خودش را از دست داد. سایه در هندسه زمان بر آن است که با گشودن پنجره ای به جهان شعری و هنری هوشنگ ابتهاج، پرتوی روشنگر بر برخی زوایای مغفول مانده شعر و هنر ...
امید هیچ معجزی ز مرده نیست؛ زنده باش!
...> در این جا، به جمله های منتخبی از زبان او اشاره می کنیم که در سال های اخیر و در قالب گفت وگو بیان کرده است: کودکی: حلقه ی یاران شاعر (از راست به چپ: هوشنگ ابتهاج، سیاوش کسرایی، نیما یوشیج، احمد شاملو و مرتضی کیوان) (این عکس در خانه ی سیاوش کسرایی گرفته شده) دنیای شعر: موسیقی درخت ارغوان زندگی مرگ ...
"ارغوان" گونه زیستن از منظر ابتهاج
ارغوان پرخواننده ترین شعر معاصر فارسی است؟ و نهایتاً؛ 4- چگونه شد که درختچه ارغوان حیاط خانه شاعر به ابژه مهم فرهنگی -اجتماعی در گفتمان زمانه ما تبدیل شد؟ بعد از مکتب کلاسیسم که محوریت آن با عقل گرایی محض بود و البته در نقد به آن مکتب ادبی رمانتیسم ایجاد شد. رمانتیسم جامعه گرا یکی از شاخه های فرعی این مکتب محسوب می شود و امیر هوشنگ ابتهاج را هم می توان ...
شب عاشورایی ها در باغ کتاب تهران
...، سیدمهدی موسوی، سیدحبیب نظاری، اعظم سعادتمند، زهرا بَشَری موحد، محمدمهدی خان محمدی، محسن ناصحی و محمد خادم برگزار شد. در ابتدای برنامه محمد میرزایی بازرگانی که اجرای شب شعر را بر عهده داشت، با قرائت چند بیت شعر و تشکر از باغ کتاب به جهت پیش قدم شدنی در برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی، خبر پرکشیدن استاد هوشنگ ابتهاج را به جامعه ادبی و ادب دوستان تسلیت گفت و در ادامه فیلمی کوتاه از شعرخوان ...
سایه آفتاب بود
را گرفت؛ کتابی قطور و دوجلدی با تصویر زیبایی از چهره جناب هوشنگ ابتهاج. بی درنگ هردو جلد را قرض گرفتم و با دوستم به حیاط دانشکده رفتیم. کتاب شامل مصاحبه ای طولانی بود که زحمتش را میلاد عظیمی و عاطفه طیه کشیده بودند، پس از ساعت ها گفت وگو با سایه. میلاد عظیمی در مقدمه نوشته بود که: در سال 1385 روزی قرار شد من و همسرم عاطفه به خانه هوشنگ ابتهاج برویم و با او دیدار کنیم. قرار بود نیم ساعت خدمت ایشان ...
ارغوان محملی برای احساس سایه
فرمالیستی بر شعر ارغوان از هوشنگ ابتهاج متمرکز شده است. ابتهاج (ه. الف. سایه) یکی از چهره های درخشان شعر معاصر است که هم در شعر کلاسیک و هم شعر نو در میان هم قطاران خود، خوش درخشیده است. اگرچه از لحاظ آماری، تعداد سروده های او در قالب شعر نو کمتر از اشعار کلاسیک اوست، بیشتر او را شاعری نوپرداز و مدرن می شناسند. ارغوان یکی از اشعار نیمایی او است که از امتیازات ویژه ای از جهت زبانی، آوایی و ...
ابتهاج خورشید تابناک ادب ایران بود
جایگاه مرحوم ابتهاج در شعر کنونی ومعاصر کجاست؟ مقام ادبی شادروان ابتهاج بسیار ارزشمند و بلند است، به نحوی که اشعار او در افکار عمومی و جامعه نخبگان مورد استقبال قرار گرفته است و همین اقبال عمومی، نشانه روشنی بر اهمیت وی تلقی می شود. پس از درگذشت سایه، رسانه های زیادی به تکریم و اهمیت او توجه کرده اند و حتی رسانه های سنتی و حتی واپسگرا، عکس و خبر آنرا در صفحه اول چاپ کردند! به نظر شما آیا این رسانه ها در پی مصادره این شاعر هستنند یا دلیل دیگری دارد؟ مرحوم ابتهاج در طول دههای اخیر با مردم و عرصه های مدنی و هنری ارتباط خوبی برقرار کرده بود و محبوبیت زیادی بدست آورده بود. شاید این روزنامه ها و رسانه هایی که در سالهای گذشته به او بی مهری کرده اند، درپی جبران برآمده اند و برای آنکه خود را با نگاه مردم نزدیک تر سازند، تیتر و عکس این ش ...
روشنی زبان و قدرت بیان در شعر سایه
مانع وصال شده است، مانند شعر دیر است گالیا، در گوش من حکایت دلدادگی مخوان... که اگرچه غزل نیست ولی شعر عاشقانه ای است که می گوید روزگار به صورتی شده که فرصت عشق ورزی برای ما باقی نمانده است و اتفاقاً این شعر جزو اشعار بسیار سیاسی سایه است. این پژوهشگر متون کهن در پاسخ به اینکه آیا از ابتهاج باید به عنوان فردی مسئول در اجتماع یادکرد که حامل بیان آرمان ها و دردها و آرزوهای جامعه خود بوده ...
سایه ی ابتهاج روی تیتر
آن این که در ایران زمین، همچنان فرهنگ و هنر و ادب این توانایی را دارد که دکان سیاست را از سکه بیاندازد آن هم وقتی که ببینیم نه تنها روزنامه های سیاسی که ورزشی ها و اقتصادی ها نیز به چهره در نقاب خاک کشیدنِ ابتهاج واکنش نشان دادند! حرف و گفتار و نوشتار تا مدت ها، حتی بعدِ چهلمین روز درگذشت ابتهاج ادامه خواهد یافت اما باید پذیرفت ایران و ادب و فرهنگ پارسی زبانان، نادره ای بی تکرار را از دست داد روانش شاد بادا... ...
بشنوید | آوازخوانی استاد شهریار برای ابتهاج | وقتی استاد شهریار برای حضور ابتهاج در تبریز آواز خواند
به گزارش همشهری آنلاین، زنده یاد استاد محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار از نظر روحی و معنوی با زنده یاد هوشنگ ابتهاج وابستگی عاطفی نزدیکی داشت که این موانست ها موجب شد تا این دو شاعر چندین غزل ماندگار بنویسند و به هم تقدیم کنند. از آنجا که هردو شاعر یاد شده دستی در موسقی ایران و نسبت به آن شناخت داشتند همین امر هم بر دوستی و مفارقت های آن افزود. نکته جالب و قابل توجه ...
چهره ابتهاج چقدر به جایگاهش در رسانه قدرت داد؟
...، اطلاعات، ایران، جمهوری اسلامی، اعتماد، وطن امروز، شرق، دنیای اقتصاد و شهروند از جمله روزنامه هایی هستند که با انتشار خبر درگذشت هوشنگ ابتهاج معروف به سایه، صفحه اول خود را با تصویری از چهره این هنرمند پر کردند. تصاویری که هر یک به نحوی یادآور شخصیت مهم و کاریزماتیک این شاعر از دست رفته، هوشنگ ابتهاج هستند. در ادامه این گزارش ضمن نگاهی به تیتر روزنامه هایی که صفحه اول خود را با ...
غزل خوان موسیقی
کیانا تصدیق مقدم، خبرنگار: کم نداشتیم شاعرانی که هم در شعر و هم در موسیقی استاد بوده اند؛ از ملک الشعرای بهار و عارف قزوینی گرفته تا معینی کرمانشاهی و رهی معیری. اما یکی از نام آشناترین شاعران معاصر ایران که در عرصه موسیقی ایرانی نیز صاحب نظر و اثر است، هوشنگ ابتهاج (سایه) است. ابتهاج سال ها پیش در یکی از مصاحبه های تصویری خود گفته بود: موسیقی باعث شناختن شعر برای من شد. این جمله سایه شاید با ...
مصیر بی سایه گی
بهره نبود. نسل ما از این بخت برخوردار بود که در دوران درخشش شعر فارسی بسر برد. این دوران را اگر نتوان در عرض چهار قرن دوران اول شعر فارسی قرار داد، مسلماً در قیاس با دوران ششصد ساله بعد از حافظ تا زمان مشروطیت، دوران آبرومندی سخن و شعر فارسی است و به این جهت این نسل باید راضی و خرسند باشد که در سختی ها و تلخی ها و شکست ها، شاعران را همراه خود می دیده و می توانسته است در پناه شعرشان آرامشی بیابد ...
سایه به روایت رضا داوری اردکانی؛ شعر ابتهاج چقدر ایدئولوژیک و سیاسی بود؟
زمان و شاید سرآمد غزلسرایان بود هرچند که او خود به شهریار ارادت می ورزید و برای او در غزلسرایی مقام ممتاز قائل بود. اما درست آن است که ابتهاج بیش از استاد خود، غزل را با زندگی مردمان پیوند داده است. رئیس فرهنگستان علوم ایران می افزاید: عصر ما هر چه بود و هرچه هست، از بعضی برکات بی بهره نبود. نسل ما از این بخت برخوردار بود که در دوران درخشش شعر فارسی به سر برد. این دوران را اگر نتوان در ...
“سایه “ رفت و آشیانه اش خالی ماند
مفاخر گیلان کهن، همچون هیرکانیان هزاران ساله اش یک به یک سایه سار کشور و جهانیان شده اند؛ چگونه می توان ایرانی بود و به داشتن چنین پر رونقانی همچون هوشنگ ابتهاج، پروفسور فضل الله رضا، سمیعی، بهزاد، کیومرث صابری و دیگران افتخار نکرد؟ چگونه می توان گیلانی بود و با نام ابتهاج، ذره ذره سرشار از فخر نشد؟ اگرچه پیکر ابتهاج به ابدیت پیوست اما روحش با غزل هایش در جان مردمان این سرزمین ابدی شد. ...
سایه ای بر سر موسیقی ایران
عبدالوهاب شهیدی باشد که درباره ارتباط خود با شجریان و سایه گفته است: من و آقای شجریان سال ها با هم بودیم. یکی از خاطرات من با او در مسافرت مشهد در حضور آقای سایه بر مزار خیام است. خاطرات خیلی زیادی از آن سال ها دارم. این خاطرات برای من خیلی قوی هستند، اما نمی توانم آنها را بگویم چون خیلی برایم سنگین هستند. محمدرضا شجریان ، عبدالوهاب شهیدی و هوشنگ ابتهاج همچنین شجریان فقید نیز ...
یادداشت محمود دولت آبادی برای هوشنگ ابتهاج
محمود دولت آبادی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: برای من آدم ها قبل از هر چیز با آدمیت شان معنا پیدا می کنند. صرف نظر از اینکه شاعرند، نویسنده اند، سیاستمدارند یا چیز دیگر... از این بابت آقای هوشنگ ابتهاج برای من یک شخصیت دوست داشتنی بود. شرایط اجتماعی – تاریخی که سایه از سر گذراند، ابعاد مختلفی دارد. بُعد برجسته آقای ابتهاج، شاعر بودن اوست. من بی آنکه در شعر صاحب نظر باشم و ...
اینجا آرامگاه ابدی مرحوم هوشنگ ابتهاج است! + هوشنگ ابتهاج کجا دفن خواهد شد؟
، نخستین اثرش به نام نخستین نغمه ها را سال 1325 منتشر کرد. از آثار دیگر او می توان به تصنیف سپیده (ایران ای سرای امید) اشاره کرد. سراب، سیاه مشق، شبگیر، زمین، چند برگ از یلدا، تا صبح شب یلدا و بانگ نی از دیگر آثار ابتهاج است. وی همچنین در رادیو (برنامه گل ها) کار می کرد و پایه گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بود. از مهمترین آثار ابتهاج، تصحیح غزل های حافظ است که با عنوان حافظ به سعی سایه ...
وصیت هوشنگ ابتهاج درباره محل دفنش
: یک بار در دیداری که داشتم صحبت از امام حسین (ع) شد. ابتهاج گفت: من غزلی برای امام حسین گفته ام و وصیت کرده ام بعد از مرگم انتشار یابد. پرسیدم چرا؟ گفت: نمی خواهم متهم به ریا و نفاق شوم. رضا حمیدی در کنار هوشنگ ابتهاج (سایه) حمیدی با بیان این که او آخرین نسل شاعران سترگ قرن قبل و از بهترین دوستان استاد شهریار بود، اظهار داشت: حدود سه ماه پیش همسر مسیحی اش آلما در 91 سالگی در ...
درسی که ابتهاج از حافظ گرفت/ شاعری وسواسی در گفتن و انتشار شعر
او انتقاد می کنند. این منتقد ادبی توضیح داد: ابتهاج در 60 – 70 سال دوره شاعری اش، از شاعران متمایل به طیف چپ و حزب توده بوده است و شکی در این وجود ندارد اما کسانی که از منظر مخالفت با طیف چپ و حزب توده شعر سایه را انتفاد می کنند، یک نکته را از یاد می بردند؛ این که هوشنگ ابتهاج آرمان های زبانی و ادبی خود را هیچ گاه در حوزه ادبیات فراموش نکرد، به عبارت دیگر زیبایی شناسی شعر خود را فدای ...
ابتهاج فرزند شعر دیروز بود
حافظ دانست و اظهار کرد: ابتهاج نه شاعری اجتماعی بود و نه دغدغه اجتماع را داشت، و نه اعتقاد به تفکر سوسیالیسم؛ بلکه جنبه فکری و جنبه های ادبی شعر او، گرایش و تمایل به عرفان نظری و دنیای فکر و زبان حافظ دارد. اینکه برخی وی را شاعری سوسیالیست می دانند کاملا حرف غلطی است؛ چون در بطن اشعار این شاعر، چنین تفکری یا احیانا رویکردها و پارامترهای سوسیالیستی به چشم نمی خورد یا حداقل با مؤلفه های سوسیالیسم ...
سایه با هفت هزار سالگان سر به سر شد
... پدربزرگ او یعنی ابراهیم ابتهاج الملک گرگانی و مادربزرگش اهل رشت بود. منزل شخصی سایه در سال 1387 با نام خانه ارغوان به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیدهاست. دلیل این نام گذاری وجود درخت ارغوان معروفی در حیاط این خانه است که سایه شعر معروف ارغوان خود را برای آن درخت گفته است. او هم مانند دیگران شاعران معاصر نیما همچون شهریار در ابتدا سعی کرد تا راه نیما را دنبال کند؛ اما پس ...
ساخت سردیس ابتهاج + فیلم
نگرش مدرن و اجتماعی شعر نیما، به ویژه پس از سرایش ققنوس، با طبع او که اساساً شاعری غزلسرا بود؛ همخوانی نداشت. پس راه خود را که همان سرودن غزل عاشقانه بود؛ دنبال کرد. سایه بعدها، اشعار عاشقانه را رها کرد و به شعر اجتماعی روی آورد. کتاب های منتشر شده ابتهاج های منتشر شده ابتهاج نخستین نغمه ها ، سراب ، سیاه مشق ، شبگیر ، زمین ، چند برگ از یلدا ، تا صبح شب یلدا ، یادگار خون سرو ...
تصاویری از خانه ارغوانی هوشنگ ابتهاج؛ درختی که بخشی از خاطرات سایه بود
خانه هوشنگ ابتهاج، در تهران و درخت ارغوان این خانه با خاطرات او گره خورده است و کمتر کسی است که با خواندن شعر ارغوان، یاد این خانه و درخت معروفش نیافتد. به گزارش همشهری، خانه ی ابتهاج در میدان فردوسی، پس از مهاجرت او به آلمان، به اداره ی سیمان تهران فروخته شد. این خانه به دلیل وجود درخت ارغوان، در 26 آبان 1387 در سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسید. ابتهاج زمانی که در زندان ...
هوشنگ ابتهاج شاعر نامدار ایرانی در سن 94 سالگی درگذشت شهر بدون سایه
دلباخته دختری ارمنی به نام گالیا شده بود که در رشت زندگی می کرد و این عشق موجب سرودن شعرهای عاشقانه ای شد که در آن روزها سروده است. سال ها بعد نیز البته ابتهاج شعری را با نام دیرست گالیا... با اشاره به همان روابط عاشقانه و درگیرودار مسائل سیاسی ایران سرود. نام هوشنگ ابتهاج یادآور غزل است؛ اما او را یکی از موفق ترین شاعرانی دانسته اند که به شیوه نیما، اقبال کرده است. شعر نوآیین سایه، به حال ...
امثال ابتهاج با مرگ حیات تازه ای را آغاز می کنند
...> قائمی خاطرنشان کرد: اگرچه سایه به هیچ حزب و جریان سیاسی تعلق نداشت اما در سیاسی ترین برهه های شعر فارسی، در سال های پس از کودتای 28 مرداد، جزو شاعرانی بود که در شعرش گرایش های آشکار سیاسی دیده می شد. از این جهت شعر سایه جنبه های سیاسی و اجتماعی دارد که واجد آگاهی و روشن بینی خاصی هم هست. وی ادامه داد: مجموعه این عوامل باعث شده که ابتهاج چه از جهت جایگاهی که در غزل نو فارسی دارد و چه ...