چرا سایه سرآمد غزل سرایان معاصر نیست؟
سایر منابع:
سایر خبرها
پیر پرنیان اندیش را باد پریشان سرانجام به خانه خویش برد
امیرهوشنگ ابتهاج، شاعر نوپرداز و غزل سرای نام دار و حافظ پژوه و از مفاخر ایران، بازمانده ی نسل طلایی شعر معاصر، سرپرست رادیوییِ موسیقی اصیل ایرانی، مؤسس گروه های موسیقی عارف و شیدا و چاووش ، پس از آن که جهان ما را با پرتو نور اندیشه و شعر و سرود و آثارش معنایی تازه بخشید، در گذران بیماری از دنیا رفت و به قول خیام با هفت هزارسالگان سربه سر شد. به گمانم، هر که او را می شناسد، برایش ...
هوشنگ ابتهاج دماوند شعر ما بود
ولی از از معروف ترین ها بود. رضا اسماعیلی، شاعر و پژوهشگر ادبیات فارسی هم درباره هوشنگ ابتهاج این گونه نوشت: بی هیچ اغراقی، هوشنگ ابتهاج(سایه) غزلسرای بزرگی بود. شاعری که مرید حضرت لسان الغیب حافظ شیراز بود و به شیوه او سخن می گفت. قرابت ذهنی و زبانی سایه با خواجه شیراز داستانی است که بر هر سر بازاری هست، چنان که خود در این باره به صراحت گفته است: احساس پیوند ازلی و ابدی با ...
از نخستین نغمه ها تا بانگ نی مجموعه کتاب های هوشنگ ابتهاج
کتاب ها و اشعار منتشر شده این شاعر معاصر جمع آوری شده است. مجموعه آثار امیر هوشنگ ابتهاج: نخستین نغمه ها ( سال 1325) سراب ( سال 1330) سیاه مشق (فروردین 1332) شبگیر ( مرداد 1332) زمین ( دی 1334) چند برگ از یلدا ( آبان 1344) یادنامه ( مهر 1348) _ (ترجمه شعر تومانیان شاعر ارمنی، با همکاری نادرپور، گالوست خاننتس و روبن) تا صبح شب یلدا (مهر 1360) یادگار خون سرو ( بهمن 1360) حافظ به ...
مصیر بی سایه گی
رسمی داشته باشد اما شعر، امری ورای ایدئولوژی است و از جای دیگر می آید. شعر شاعر زبان مردم است. وقتی شاعر می میرد، زبان عزادار می شود. پس امروز یکی از روزهای عزای زبان فارسی است. ضایعه درگذشت این شاعر را به همه اصحاب زبان و ادب فارسی در سراسر روی زمین تسلیت می گویم. دریغا که از این پس شاعر دیگر با ما سخن نمی گوید اما گنجینه گرانبهای سخن او می ماند و مایه قرار و آرامش مردم این زمان و نسل های آینده خواهد بود. رحمت بی پایان خدای بزرگ نصیب او باد که شعر و سخن اش، سخن رحمت و مهربانی بود. انتهای پیام/ ...
سایه آفتابی شعر ایران درگذشت
ماجرای دفتر ابتهاج که نزد آیت الله خامنه ای بود علیرضامختارپور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نوشت: هوشنگ ابتهاج(سایه) شاعر معاصر ایران روز چهارشنبه 1401/5/19 درگذشت. با بزرگداشت آن شاعر گرامی، بازخوانی حقیقت ماجرای یک دفتر به جامعهٔ فرهنگی کشور تقدیم می شود. در سال 1395 دفتر شعری به دست حضرت آیةالله خامنه ای می رسد و ایشان با توجه به اشعار و اشاراتی در دفتر احتمال می دهند که ...
بشنوید | آوازخوانی استاد شهریار برای ابتهاج | وقتی استاد شهریار برای حضور ابتهاج در تبریز آواز خواند
به گزارش همشهری آنلاین، زنده یاد استاد محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار از نظر روحی و معنوی با زنده یاد هوشنگ ابتهاج وابستگی عاطفی نزدیکی داشت که این موانست ها موجب شد تا این دو شاعر چندین غزل ماندگار بنویسند و به هم تقدیم کنند. از آنجا که هردو شاعر یاد شده دستی در موسقی ایران و نسبت به آن شناخت داشتند همین امر هم بر دوستی و مفارقت های آن افزود. نکته جالب و قابل توجه ...
آیت الله محقق داماد: ابتهاج بیانگر درددل جامعه زمان خود بود/ او نامدارترین شاعر باقیمانده از نسل بزرگان ...
به گزارش جماران؛ پیام آیت الله سیدمصطفی محقق داماد عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم به مناسبت درگذشت استاد امیرهوشنگ ابتهاج بدین شرح است: هوالباقی بعد فناء کل شیی امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به سایه را می توان نامدارترین شاعر باقیمانده از نسل بزرگان شعر معاصر دانست که برخی اشعار او به تعبیر استاد شفیعی کدکنی آبروی شعر امروز است. او با وجود آگاهی و ...
اشعار سایه حافظ زمانه، بازتاب دردها و آلام جامعه بود
فرهاد عابدینی، شاعر پیشکسوت در گفت وگو با ستاره صبح: ستاره صبح، فائزه صدر: امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه ، شاعر معاصر ایران روز چهارشنبه 19 مرداد در سن 95 سالگی در کلن آلمان دیده از جهان فروبست. بسیاری پرداخت زبانی وی را در اشعارش به حافظ نزدیک می دانند. او از سال 1350 تا 1356 شمسی سرپرست برنامه گل ها در رادیوی ایران بود که بعد از حادثه میدان ژاله در 17 شهریور 1357 و جان باختن ...
روشنی زبان و قدرت بیان در شعر سایه
است به اسم مولوی جا بیفتد، ولی الزاماً این طور نیست که شعر حافظ را بیش از بقیه دوست داشت، به عنوان مثال ابتهاج در کتاب پیر پرنیان اندیش (مصاحبه میلاد عظیمی با هوشنگ ابتهاج) از ارادت خود به سعدی سخن گفته و خودش هم بسیاری از غزل هایش را به سبک سعدی سروده است. این پژوهشگر متون کهن در پاسخ به اینکه ابتهاج تا چه اندازه در غزل معاصر تأثیرگذار بوده است، تصریح کرد: اینکه ابتهاج تا چه اندازه در ...
غزل خوان موسیقی
همان دلبستگی همیشگی این شاعر بر حضور شعرهایش در عرصه موسیقی تعبیر شود اما او با تسلط و شناختی که بر ترکیب شعر و موسیقی داشت، توجه خاصی به ریتم و آهنگ در شعرهایش می کرد و با همین دقت نظر می توانست یک شعر بدون نقص را دراختیار خواننده قرار دهد. یکی از مهم ترین دلایلی که درمورد رجوع اهالی موسیقی به آثار ابتهاج مطرح می شود، روح موسیقایی نهفته در اشعار وی است. علاوه بر این مهارت و شناخت ابتهاج روی ...
ابتهاج فرزند شعر دیروز بود
تأثیر سبک عراقی شعر می گفت و علاقه فکری و عُلقه ی زبانی آن، بیشتر به حافظ و شهریار نزدیک بود. او غزل سرایی متعهد بود که اعتقاد به تغییر در زبان غزل، براساس بافت زمان و ساختِ مکان عینی نداشت و می توان گفت به جای یک گام در پیشِ روی غزل معاصر، به یک گام در پسِ آن التفات بیشتری داشت. این نویسنده، رابطه ای دو سویه بین شخصیت فردی و شعری زنده یاد ابتهاج قائل بود و درباره اش این طور توضیح داد ...
ساخت سردیس ابتهاج + فیلم
، حافظ به سعی سایه (دیوان حافظ با تصحیح ابتهاج)، تاسیان مهر (اشعار ابتهاج در قالب نو)، بانگ نی هستند. از این میان سیاه مشق و تاسیان تنها دفترهایی هستند که شاعر با تجدیدنظر در محتوا به چاپ های بعدی می رساند و مجموعه و چکیده همه شعرهایش است. منزل شخصی سایه در سال 1387 با نام خانه ارغوان به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده است. دلیل این نام گذاری وجود ارغوان معروفی در حیاط این خانه است که سایه شعر معروف ارغوان خود را برای آن درخت گفته است. کدخبر: 813542 1401/05/21 10:30: ...
هنر گام زمان به یاد سایه
کران است ای کوه تو فریاد من امروز شنیدی دردی است در این سینه که همزاد جهان است از داد و وداد آن همه گفتند و نکردند یارب چقدر فاصله دست و زبان است خون می رود از دیده در این کنج صبوری این صبر که من می کنم افشردن جان است از راه مرو سایه که آن گوهر مقصود گنجی است که اندر قدم راهروان است درباره شاعر ...
سایه با هفت هزار سالگان سر به سر شد
جنس غزل و بیان احساسات و عواطف شخصی، واقعی و طبیعی بوده است. مجموعه شعر بعدی اش با نام سیاه مشق ، با وجود اینکه پس از سراب منتشر شد، شعرهای سایه را در سال های 1325 تا 1329 در خود جای داده است. در این مجموعه، سایه تعدادی از غزل های خود را منتشر کرد و مهارت اعجاب انگیز خود را در سرودن غزل نشان داد. تا جایی که گروهی از منتقدین تعدادی از غزل های او در این مجموعه را از بهترین غزل های دوران معاصر به شمار می آورند. بانگ نی، تاسیان، آینه در آینه، پیر پیرنیان اندیش، یادگار خون سرو و راهی و اهی از دیگر اثار این شاعر برجسته ایرانی است. ...
۞ نکته آموزشی:
اسماعیل آذر با بیان تسلیت به همه دوستداران شعر و فرهنگ به دلیل رحلت هوشنگ ابتهاج ، به خبرنگار ایرنا گفت: ابتهاج در طول عمر خوب خود توانست بهتر از آنچه هر کسی فکر می کرد، بدرخشد و قله نشین غزل معاصر باشد. غزل ابتهاج چند ویژگی دارد که اگر این ویژگی ها را جمع کنیم به غزل او می رسیم. غزل او شعری است ساده و بی تکلف که در آن افراط و تفریط نیست. اگرچه ابتهاج از پیروان راستین حافظ و سعدی است، اما هیچگاه ...
تابستان بی سایه
شعر سنتی و هم در شیوه نیمایی طبع آزمایی می کرد و در هر دو به اعتلا؛ آنقدر که شهریار می گفت سایه نزدیک ترین شاعر به حافظ است. او یک نواندیش کهن پرداز بود و در این راه و روال در معاصران همتایی نداشت، به شکلی که والاترین نمونه های غزل معاصر از آن اوست. اما یکی از مهم ترین آثار ابتهاج تصحیح غزل های حافظ است. این اثر با عنوان حافظ به سعی سایه نخستین بار در 1372 خورشیدی از طرف نشر کارنامه به چاپ رسید و ...
تو می روی، که بماند؟ غروب خورشید سایه
یلدا (آبان 1344)، یادنامه (مهر 1348) (ترجمه شعر تومانیان شاعر ارمنی، با همکاری نادرپور، گالوست خاننس و روبن) تا صبح شب یلدا (مهر 1360)، یادگار خون سرو (بهمن 1360)، حافظ به سعی سایه (دیوان حافظ با تصحیح ابتهاج) و تاسیان مهر 1385 (اشعار ابتهاج در قالب نو) ازجمله آثار اوست. در تاریخ 10 مهر 1395 شمسی بیست و سومین جایزه ادبی و تاریخی محمود افشار یزدی در باغ موقوفات افشار به انتخاب اعضای هیئت ...
وقتی رهبر انقلاب، ابتهاج را غافلگیر کرد
.... من شاعر بزرگ معاصر دیگری ندیدم که مثل قدما مقید به تخلص باشد اما سایه حتما این مهر خوشموسیقی خود را در شعرهایش می گذارد. حداد عادل افزود: شعر سایه شعر دین و امید است اما همه جا امید در دین می چربد و کم اتفاق می افتد که سایه به صورت مطلق از ناامیدی حرف بزند. حداد عادل با اشاره به ویژگی دیگری از شعر هوشنگ ابتهاج گفت: در شعر سایه تاثیر حافظ را زیاد می بینیم . سایه خود می گوید که با حافظ چه ...
غروب سایه
بامداد روز گذشته یلدا ابتهاج، دختر هوشنگ ابتهاج با نوشتن متنی کوتاه در صفحه شخصی اش از درگذشت این شاعر خوش قریحه به علت نارسایی کلیوی خبر داد. امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به ه. الف. سایه که از تیرماه امسال به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در شهر کلن آلمان بستری و تحت درمان قرار گرفته بود، بامداد روز گذشته در سن 95 سالگی چشم از جهان فروبست. خبر درگذشت این غزلسرای معاصر را که روایت وطن پرستی اش ...
باباچاهی: موسیقی به داد شعرهای ابتهاج رسید
! می شود گفت فروغ شاعری است تأثیرگذار و دارای تفکر حسی یا حسی متفکر! این شاعر، منتقد و پژوهشگر یاد آور می شود: هوشنگ ابتهاج چند کتاب شعر نیمایی دارد ولی شعر نیمایی را رها می کند و به شدت شیفته شهریار می شود. هر دو آن ها غزل سرا هستند و غزل هایی دارند که یک نوع مراوده کلامی است. سایه در غزلی با عنوان شهریارا تو بمان می گوید: با من بی کَس تنها شده یارا تو بمان/ همه رفتند از این خانه خدا را ...
وداع با خالق ارغوان
البته که چون موسیقی دان و موسیقی شناسی بارز و مبرز بود، چکامه هایش با موسیقی ایران پیوندی وصف ناشدنی دارد. او پهلوان شعر فارسی در زمان و زمانه مان بود. خیلی هایمان با شعرش برای روز و روزگارمان، خاطره سازی و خاطره بازی کردیم؛ با ارغوان ش، با تو بمان ش، با انتظار ش، با آزادی اش، با گالیا یش و فراوان شعر دیگر. امیرهوشنگ ابتهاج برای چند نسل نماد بود و نماد ماند تا همیشه... دردا که جز به ...
برد به خورشید مرا
: کاری که هوشنگ ابتهاج برای غزل معاصر کرد این بود که بین شکوه غزلی که در اشعار حافظ و سعدی است و آن ایده ای که نیما برای شعر نو آورد، پل می زند. یک نفر باید این ایده نو را در غزل ترجمه می کرد و به نظرم هوشنگ ابتهاج به خوبی از عهده این کار برآمد و پنجره هایی رو به غزل معاصر باز کرد، اگرچه این پل بعدها برای شاعران دیگر با طرزی دیگر کاربرد داشت. شاعرانی دیگر مانند حسین منزوی و محمدعلی بهمنی با عبور از این ...
امثال ابتهاج با مرگ حیات تازه ای را آغاز می کنند
دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه ابتهاج صرفا یک شاعر نیمایی نبود، تصریح کرد: اگرچه اشعار سایه شامل اشعار نیمایی و متمایل به سپید هم بود اما مهم ترین بخش اشعار او را باید در غزل های نو او جست وجو کرد. ابتهاج در غزل سرایی و غزل نو فارسی که یکی از نقاط عطف شعر مدرن فارسی است، جایگاه بسیار رفیعی دارد. بر این اساس او غزل سرایی است که ویژگی های شعر نو و کلاسیک را با ظرافت خاصی در شعرش جمع کرده است. ...
سایه مستدام
مرتضی کاردر- روزنامه نگار مجموعه ای از ویژگی ها در امیرهوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) گرد می آید که او را از شاعر به یک شمایل ادبی و میراث فرهنگی تبدیل می کند، در اوج شهرت و محبوبیت و ارج دیدن و شناخته شدن قدر و منزلت، موقعیتی که در ادبیات معاصر نصیب کمتر کسی شده است و بعید است کسی به زودی بتواند چنین جایگاهی پیدا کند. 75 سال حضور سایه در ادبیات معاصر از غزل و شعر نیمایی آغاز می شود ...
پیر پرنیان اندیش از رشت تا چاووش ؛ از تهران تا کلن +سخنان و شعرخوانی ها
نیستند غزل ها، تصانیف و اشعار نویی که سروده ابتهاج هستند و توسط خوانندگانی چون محمدرضا شجریان، علیرضا افتخاری، شهرام ناظری، حسین قوامی، محمد اصفهانی و دیگر هنرمندان معاصر اجرا شده اند. باید یادآور شد اشعار دو تصنیف قدیمی و خاطره انگیز تو ای پری کجایی و سپیده سروده سایه هستند. در میان تمام آثار مذکور شاید سپیده با مصرع ایران ای سرای امید حماسی ترین شعر هوشنگ ابتهاج باشد که توسط محمدرضا ...
ناگه کدامین ستاره فرومرد
به گزارش خبرنگار ایمنا ، برخی انسان ها چنانند که هر وقت بروند، دریغ است و ابتهاج، آن پیر پرنیان اندیش از همان دسته است؛ همان ها که در وصف شان باید گفت: صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را / تا دگر مادر گیتی، چو تو فرزند بزاید . ابتهاج از آخرین شاعران دوران طلایی ادبیات ایران بود که اشعارش بر تارک شعر فارسی تا ابد خواهد درخشید. اگر از شاعر و اندیشه ورزِ معاصر، محمدرضا شفیعی کدکنی ...
پیام تسلیت اهالی هنر برای درگذشت سایه/همایون شجریان: شبی که نامم برگزیدی دانه مهرت در دلم گذاشتی
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، بامداد امروز نوزدهم مردادماه 1401 یلدا ابتهاج دختر امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) در صفحه اینستاگرام خود از درگذشت این شاعر نامی خبر داد. هوشنگ ابتهاج مشهور به سایه شاعر و پژوهشگر ادبی بزرگ ایرانی در اسفند 1306 در رشت به دنیا آمد و در 94 سالگی در آلمان درگذشت. درپی درگذشت این چهره نامدار شعر و ادب فارسی چهره های فرهنگی هنری از مسولین گرفته تا هنرمندان سرشنا ...
هوشنگ به سایه خزید
ابتهاج بود و اگر این ها را از شعر او جدا کنیم چیزی از او نمی ماند. شعر ابتهاج از نظر زبانی همزمان مخلوطی از اخوان ثالث (از نظر زبان سبک خراسانی) و حافظ (از نظر سبک عراقی بود) اما با تمام احترام به اینها ابتهاج خودش بود یعنی شعرش به زبان و امضای شخصی رسیده بود. او انقلاب شعر نو نیما را تجربه نموده بود و هم عصر شاعران بزرگی در معاصر بود که این هم عصری سبب درک تنوعات موضوعی و بدیعیات ...
شخصیت های علمی و دانشگاهی درگذشت هوشنگ ابتهاج را تسلیت گفتند
فرهنگستان علوم در پیام تسلیتی نوشت: امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به سایه را می توان نامدارترین شاعر باقیمانده از نسل بزرگان شعر معاصر دانست که برخی اشعار او به تعبیر استاد شفیعی کدکنی آبروی شعر امروز است. او با وجود آگاهی و شناخت ژرفی که از ادبیات گرانسنگ کهن و میراث شعر عرفانی داشت، علاوه بر سخن سرایی در قالب های کهن، به ویژه غزل، از حال و هوای جهان معاصر هم اثر پذیرفته بود و در قالب های نو ...