سیمای امام حسین (ع) در شعر فارسی با کتاب کاروان شعر عاشورا
سایر منابع:
سایر خبرها
رونمایی از کتاب دوچرخه فکر می کند به ما دو تا اثر عباسعلی سپاهی یونسی
به گزارش شهرآرانیوز، دوچرخه فکر می کند به ما دو تا عنوان آخرین اثر منظوم عباسعلی سپاهی یونسی است که عصر امروز در سالن اجتماعات حوزه هنری خراسان رضوی رونمایی شد. کتابی شامل 21 شعر در قالب های مختلف شعری که برای رده سنی نوجوان (بیش از 15 سال) سروده شده و به همت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در قطع پالتویی روانه بازار شده است. در مراسم رونمایی از این اثر، استاد محمدکاظم ...
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خطاب به شاعران جوان آئینی: متخلّق به اخلاق حضرت امام حسین (ع) و یارانش باشید ...
بیت در تداوم نهضت عاشورا را به صورت زیر آورده است: نهضت عاشورا برخلاف طبیعت تاریخ بشری که نوها را کهنه و کهنه ها را به فراموشی می سپارد، هر روز درخشش تازه ای به خود می گیرد؛ لذا هزاران کتاب و مقاله و شعر درباره این فصل از تاریخ اسلام نوشته و سروده شده، ولی چون نیک بنگری همه آغاز دفتر است . [1] اینگونه است در هر قرن شاعران توانا، رساترین اشعار را به زبان عربی و فارسی و زبان های دیگر درباره قیام ...
ابتهاج؛ غزل مردی حافظ سیرت و نیمایی صولت
قله سر به فلک کشیده غزل پارسی - حافظ و شهریار - داشت، به خوبی می توان دریافت. چنان که خود در غزلی با فروتنی تمام داستان ارادت خالصانه اش به شهریار ملک سخن را چنین روایت کرده است: عروس طبع من ای سایه هر چه دل ببرد هنوز دلیری شعر شهریارش نیست ابتهاج، غزل مردی حافظ سیرت و شاعری نیمایی صولت بود. به عبارت ساده تر، او حلقه پیوند شعر دیروز و امروز و فصل وصل سنت و تجدد بود. شاعری که ...
نقش مواسات و همدلی، رفع فقر و از بین بردن آسیب های اجتماعی است
خویش را در اختیار نیازمندی قرار دهد و او را در استفاده از مال خود، مساوی با خود و شریک قرار دهد. در منظومه ی فکری رهبر معظم انقلاب، همواره فصل مهمی از مباحث ایشان درباره درس ها و عبرت های تاریخی متمرکز است و در میان درس ها و عبرتهای تاریخی، تحلیل قیام عاشورا و محورهای مهم و درس آموز آن برای امروز و آینده انقلاب اسلامی، نکته ای مهم و حیاتی است. در این مباحث، مواسات، یکی از درس های قیام ...
دوره قاجار دوره افراط در بیان مصائب عاشورا بود
مورد اختلاف مراجع است و آیات عظام سیستانی، خامنه ای و شبیری این قاعده را قبول ندارند. طاووسی مسرور بیان کرد: ملامحمدمهدی نراقی، که محرق القلوب را نوشته و هدف از شهادت امام حسین(ع) را نگاهی مسیحی به عاشورا یعنی شفاعت امت پیامبر(ص) برشمرده است هم قاعده تسامح در تاریخ را قبول ندارد؛ البته وی در جوانی این کتاب را نوشت و دیدگاه تندی داشت، ولی در بزرگسالی نظرش تغییر کرد. حتی در مورد زبان حال که ...
دلاوری : حاشیه نشینی میانه روهای اصلاح طلب و اصولگرا ، زنگ خطری جدی است
نیروهای میانه رو منفعل تر و بی انگیزه تر شده اند. برای مثال براساس بررسی آماری در محیط مجازی، بخش بزرگی از اصلاح طلبان میانه رو در فضای مجازی حضورچندان پررنگ و موثری ندارند. این امر نشان دهنده حاشیه ای شدن هرچه بیشتر اصلاح طلبان میانه رو است. البته دلیل اصلی آن را باید در شکاف فزاینده میان حدت و شدت مسائل موجود با ذهن و زبان این دسته از اصلاح طلبان جستجو کرد. به هر تقدیر به نظر شاید اصلاح طلبان ...
شعر نوجوان یک حفره دارد که قیصر آن را پر کرد
به نظر من کاری که آقای امین پور و دوستانشان در سروش نوجوان انجام دادند، کشف حفره ای بود که عرض کردم. ایشان در سروش نوجوان دقیقاً یک فضایی را طراحی کرد که نوجوان هم مخاطب بود و هم خود نویسنده. سروش نوجوان یک مجله ساده ای بود، تک رنگ بود و کاهی بود و بخش آغازین آن به قلم اقای امین پور بود. آقای امین پور یک جورهایی نوشتن را یاد نوجوانان داد. یعنی به یک مفاهیمی پرداخت که شاید دغدغه های نوجوانان بود ولی کسی سراغ آن نرفته بود. ...
بازنویسی و شناخت تاریخ ساسانیان با شاهنامه در گفت وگو با زاگرس زند
فرهنگ امروز: طاهره مهری مالفجانی، کتاب شاهنامه و پایان ساسانیان با عنوان فرعی سنجش شاهنامه با منابع تاریخی از شورش بر خسروپرویز تا مرگ یزدگرد سوم به کوشش دکتر زاگرس زند دانش آموخته تاریخ ایران باستان از دانشگاه تهران و کارشناس ارشد ایران شناسی از دانشگاه شهید بهشتی توسط نشر سخن چاپ و راهی بازار نشر شد. زند در راستای روایت شاهنامه از تاریخ ساسانیان، از شرح ماجرای شورش بر خسروپرویز تا ...
پرده ای از ترک های تفکر کهن ایرانی / فریاد ناصری
از باور نداشتن به فال و دخالت ماه و ستاره و چرخ و سپهر در روزگار آدمی می بینیم اما تفاوت های ظریف و معنامندی هست بین آنچه در این مقاله درباره راحه الارواح خواندیم با این نشانه ها. مثلا در مقتلی و روایتی از وقایع عاشورا آمده است که پیش از رسیدن به نینوا، از یاران حضرت واقعه ای را فال بد گرفت و حضرت فرمود ما به فال اعتقاد نداریم؛ یا در شاهنامه که نشانه های تقدیرگرایی در آن بسامد بالایی ...