نمی خواستیم از وضعیت وخیم کاراکترها تصویری نشان دهیم/ ورود یک بازیگر ...
سایر منابع:
سایر خبرها
جای خالی سیمرغ بلورین فیلمنامه اقتباسی
. وقتی از روی یک اثر اقتباس می کنید باید تصمیمات سختی بگیرید. اینکه کدام قسمت از داستان اصلی درفیلنامه شما باشد یا کدام قسمت را دور بریزید تصمیم سختی است. کدام شخصیت های فرعی را باید حذف کنید و یا کدام داستانک ها را بپرورانید اینها سوالاتی است که نویسنده فیلمنامه اقتباسی همواره با آن روبرو است و گرفتن تصمیم درست در مورد این مسائل کاری سخت و سرسام آور است. با وجود محدودبودن آثاراقتباسی ...
نگاهی به فیلم عطرآلود ؛ شیرینی که به جان مخاطب نمی نشیند!
صحنه ای با ترمز ناگهانی ماشین در کوچه باریک که منجر به شکستن دست عاطفه می شود، علی به ناگهان و به شکل غیر قابل توضیحی متحول شده و قرص های که خریداری کرده است را بر زمین ریخته و از تصمیم خود پشیمان شود!! شاید هدف فیلمساز از این سکانس این بوده تا بگوید مرگ هرلحظه در کمین انسان است و عمر دست خداست اما این پیام به بدترین شکل ممکن نشان داده می شود. همچنین به دلیل نوع قصه گویی که ریتم بسیار کندی ...
میرهاشمی: باید در عنوان بندی نام رمان اقتباس شده مطرح شود
مجرم است از حبس تا شلاق ..." نمی شود گفت چون کپی رایت نداریم پس اقتباس هم آزاد است. شرع و عرف در اقتباس کجاست؟ کیانیان : یک نکته ای من بگویم، اساسا یعنی الان ما صرفاً برتری به اقتباس می دهیم، هرچیزی که باشد؟ چیزی که شما در فرمایشتان گفتید که انجمن جایزه اقتباس در نظر گرفته، اما نفس اقتباس که به معنای برتری اثر نیست. به گونه ای وانمود می شود که هرآنچه که متن مکتوبی در عقبه اش داشت، متن ...
نگاهی به فیلم "روایت ناتمام سیما"| فیلمی با لکنت در تشریح ارتباطات و بدون منطق در اتفاقات
خبرگزاری تسنیم - امیرحسین مکاریانی تولید فیلم با هدف توجه و تأکید خاص به قصه گویی و پرهیز از ورود به اهداف دیگری همچون داشتن پیامی اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و ...، در ذات، رویکرد اشتباه و ناکارآمدی نیست همچنان که در فهرست فیلم های مهم و تماشایی سینمای ایران و جهان، مواردی از فیلم هایی با این رویکرد نیز مشاهده می شود. اما نکته مهم در زمان استقبال و بهره گیری از این شیوه، نگارش فیلمنامه ای ...
بختیان: کارگردانان علاقه مند به اقتباس هستند اما سرمایه گذار ترس دارد
...، سه رویکرد عمده وجود دارد. رویکرد اول وام گرفتن که بیشتر مبتنی بر زیبایی شناسی است تا وفاداری به متن، اتفاقی که مثلا برای آثار شکسپیر می افتد. یعنی یک مضمون از مکبث را می گیرند و تغییراتی ایجاد می کنند و صرفا بحث زیبایی شناسی مطرح است. رویکرد دوم، به اصطلاح تلاقی اینطور است که عین متن مبدا برش خورده و در متن مقصد می آید بدون کوچک ترین تغییر. رویکرد سوم نیز، وفاداری و تبدیل این طور است که ...
نقد فیلم های جشنواره
منطقی در خدمت قصه و بیشتر به نیت فرار از ضعف سناریو در ارایه سرانجام شخصیت محوری فیلم! اتفاقا اگر در نگارش فیلمنامه از ادبیات و راهنمایی درباره تکنیک های داستان نویسی استفاده شده بود، کار به اینجا نمی کشید. نام فیلم نیز بدون حضور لفظی در فیلمنامه و درنتیجه فیلم، بیشتر کارکردی تزئینی دارد. با این حال جشنواره فیلم فجر نشان داده که خیلی وقت ها بویژه در حوزه بازیگران زن، به چهره ...
اولویت مان در فجر خانواده بود/افزایش دوبرابری آثار در سال آینده
اکثر آنها ارزش دیدن را داشتند. جعفریان افزود: ما در سازمان سینمایی سوره حوزه هنری امسال دو اثر در بخش مسابقه ملی جشنواره فجر داشتیم. ایده فیلم سینمایی عطرآلود از حدود دو سال پیش با آقای یوسف منصوری و حسین حسنی مطرح شد و بعدها هادی مقدم دوست هم به تیم ما اضافه شد. از همان ابتدا ایده یک خطی داستان که آقای منصوری برای من تعریف کرد، بسیار جذاب بود. جنس ایده هم به صورتی بود که به سینمای هادی ...
هوک ؛ ادای دینی قابل تقدیر به گونه مهجور سینمای اقلیم
یکی از اصلی ترین جذابیت های هنر سینما؛ ژانرها و گونه های متنوع این هنر است. ژانرها و گونه هایی که در راستای پاسخ دهی به مطالبات و طیف متنوع سلایق مخاطبان توانسته اند جهان لبریز از جادو و تخیل سینما را در مواجهه با روایت قصه و داستان به عنوان اولین مؤلفه ی آشنای مخاطبان با تولیدات و محصولات هنری به گونه ای در اختیار او قرار دهند که هر مخاطب با وجود تجربه یک بار زیستن از تولد تا مرگ خود؛ در همراهی ...
اتاقک گلی ؛ تار جنگ و پود عشق
قصه ی ما از فیلم های دفاع مقدسی تعریف می کند که در آن رزمنده ای با سه تیر ده نفر را می کشد! این علاوه بر طنزآمیز کردن داستان، فاصله مخاطب را با داستان کمتر و او را با جریان فیلم همراه می کند. در این اثر شاهد نماد پردازی خوبی هستیم. اهالی یک آبادی به همراه سربازان، با سلاح های شکاری خود مقابل منافقین ایستادگی می کنند. در جای جای فیلم وقتی سخن از گریختن از روستا به میان می آید، جواب داده می ...
نگاهی به فیلم "هفت بهارنارنج"| فیلمی که به علی نصیریان مدیون است
قدمت زیادی دارد. گل سفیدی برای رساندن قصه به نقطه عطف نخست، دختربچه ای را وارد داستان می کند که پدرش برای یک روز او را به شمس سپرده است. با ورود او، تماشاگر پی به در کما بودن طلعت همسر شمس و زندگی نباتی شش ساله اش برده و تم فرزند نداشتن این دو نفر نیز پررنگ تر می شود. با این حال نحوه حضور دختربچه با لباس سفید، گل درشت و اغراق آمیز و از جنس سینمای عرفان زده دهه شصت به حساب می آید که تماشاگر آن را ...
حسینی: هیچ فیلمی در حوزه دفاع مقدس وجود ندارد که به خزانه کل ضربه بزند
کردم اینقدر خبرنگار و دوربین باشد. این قصه را فکر می کنم وقتی فیلم ملکه را کار می کردیم آن زمان آقای آهنگر داستان فیلم برای من تعریف برایم کرد. محوریت عشق به سینما در این فیلم انگیزه ای بیشتر از مضاعف برای من ایجاد می کرد. ما یک جاهایی مجبور شدیم با شرایط و امکانات کنار بیاییم . ولی قسمت فیلمبرداری اش واقعا سخت بود . در ادامه حسین باشه آهنگر یکی از بازیگران این فیلم سینمایی درباره ...
غریب؛ چهره ای واقعی از محمد بروجردی در قاب سینما
انقلاب بوده که اینبار محمدحسین لطیفی، برهه ای از زندگی او را در دل جنگ، در قاب و قالب سینما به تصویر کشیده است. غریب شمایلی از وقایع کردستان در سال های پرالتهاب 1358 و 1359 است که آغاز مسیری برای تبدیل یک فرمانده ی جنگ به مسیح کردستان شد. برشی از دوران مبارزاتی سردار محمد بروجردی در منطقه غرب که حامد عنقا داستان خود را با بهره مندی از کتاب محمد؛ مسیح کردستان اثر نصرت الله محمودزاده و براساس ...
کتاب نوشتن درباره امام خمینی(ره) برای هر گرایش سیاسی جذاب است/ روایت های تاریخی در قامت سیره عملی رهبران ...
مسئله وجود دارد. او در ادامه بیان داشت: زندگی نامه نویسی نوعی از نگارش تاریخ است که در آن به قلم پرداخت شده نویسنده نیاز است. در این کتاب ما شاهد نقل قول های مستقیم و طولانی هستیم؛ در حالی که قلم نویسنده باید بیشتر در کتاب حضور داشته باشد. نقل قول های موجود در کتاب، به شاکلۀ متن ضربه می زند و آن را دچار نوسان می کند. نویسندۀ کتاب حاج آقا حسین قمی در نقد دیگری به کتاب بیان کرد: در حالی ...
در جریان جشنواره فیلم فجر شیراز، سرهنگ ثریا و عطر آلود نقد شدند/ مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس: به دنبال ...
سوژه دست مایه ای برای ساختن فیلم بهتری باشد. براساس این گزارش، عطر آلود نمایش دیگری بود که مورد نقد منتقدان قرار گرفت و یکی از منتقدین درباره این فیلم گفت: متن فیلمنامه این نمایش، بسیار مشکل داشت و در هر قسمت فیلم مخاطب با مشکلات جدید بازیگر مواجه می شد. احمدی ابراز کرد: در این فیلم قصه های جدید و متفاوتی را در هر بخش نمایش شاهد بودیم. گروسی همچنین در نقد فیلم عطر ...
آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟
پیتر پن، اثری از کارگردان فیلم وکیل مدافع شیطان، فیلم جنایی دلهره آور با نقش آفرینی ادوارد نورتون و گیسوکمند. بین این انیمیشن ها با دو فیلم دلهره آور بزرگسالانه روبه رو می شوید که بازیگرهای شناخته شده دارند و از سوی بسیاری از مخاطب ها مورد تحسین قرار گرفته اند. Peter Pan (1953) انیمیشن پیتر پن از بسیاری جهات جلوتر از زمانه ی خود بود. چون علاوه بر اینکه یک داستان کلاسیک با قهرمان و ضد قهرمان را روایت می کرد، به طرفدارهایی ...
اجرای نمایش داشت عباسقلی خان پسری در بوشهر
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، محسن حلوایی طراح و کارگردان این اثر گفت: این نمایش به شیوه اجرای عروسکی و تلفیقی از متن، موسیقی فولکلور برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید شد. وی افزود: این نمایش برگرفته از قصه ناب و خاطره انگیز علیمردان خان است و قصه ای است که تمامی ما اعم از پیر و جوان، زن و مرد با آن می خندیدیم، بازی می کردیم و حتی با آرامی می خوابیدیم. مدیرکل ...
آشتی جیران با ملک زاده در سریال جیران!
آهنگسازی در هر سریال، نقش موثری در تولید یک اثر دارد باید توجه ویژه ای به آن شود. چرا که آهنگسازی سریال سبب می شود تا مخاطب ارتباط بهتری با فیلم و صحنه های مختلف آن داشته باشد. به همین دلیل کارگردان و تهیه کننده سریال جیران به تیتراژ بی کلام و موسیقی متن این سریال اهمیت ویژه ای داده است. به طوری که برای این سریال دو آهنگ تیتراژ ابتدایی تولید شده است که یک تیتراژ آن از قسمت اول تا قسمت شانزدهم سریال ...
دو داستان از اِیپریل اِستات با موضوع دوستی برای بچه های 7 تا 9 سال
نشان می دهد؛ اما با مشورت پدرش بالاخره تصمیم مهمی می گیرد تا عواطف و احساساتش را با بهترین دوستش یعنی کلمنتین درمیان بگذارد. استات در این داستان نیز مثل داستان قبل به خوبی اهمیت دوستی و محبت و توجه درست به حفظ این روابط را به مخاطب کودکش نشان می دهد و از او می خواهد که حتما در روابط دوستانه اش اهل صحبت و گفت وگو باشد و عواطفش را پنهان نکند. در بخشی از متن کتاب می خوانیم : بابا ...
آماده ترور باش داستان موقعیت است، نه شخصیت
... در ادامه نشست محمد خسروی راد، منتقد و نویسنده سرشناس مشهدی نیز در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت روابط علت و معلولی در یک داستان خاطرنشان کرد: باید قبل از شروع نگارش روابط علت و معلولی در ذهن نویسنده چیده شوند به ویژه اینکه اگر نویسنده در اثر خود، به حادثه ای جدی نظیر انقلاب اشاره داشته باشد. این مسئله در باورپذیری قصه بسیار مهم است. نویسنده کتاب فریاد در تاکستان بیان کرد: تکلیف ...
قصه کاپیتان از دل بیماری سرطان بیرون آمده است
تولید را شروع کردیم. امیرمحمد عبدی نویسنده فیلم کاپیتان نیز درباره جزئیات فیلمنامه این فیلم سینمایی بیان کرد: آقای حمزه ای یک فیلمنامه فرستادند که من بازنویسی کنم؛ من فیلمنامه را خواندم و قرار شد بازنویسی را انجام دهم، اما از آنجا که معتقد به بازنویسی نیستم، با او صحبت کردم و قرار شد با اعمال تغییراتی داستان کاپیتان شکل بگیرد. وی ادامه داد: زمان نگارش فیلمنامه کاپیتان صرفا به ...
تفاهمنامه همکاری حوزه هنری و فدراسیون کشتی امضا شد
است و ظرفیت های قصه گویی و داستان پردازی که در دل ماجراهای کشتی است، پرداختن به شخصیت های ورزشی خصوصاً کشتی را دوست دارد. دادمان با اشاره به ضرورت دیده شدن و الگو قرار گرفتن قهرمانان کشتی برای نسل جدید تصریح کرد: کاری که طی چند سال اخیر در مجموعه فدراسیون کشتی انجام شده، اتفاق بزرگی است که باید قدردان آن بود. سوژه یابی و قصه پردازی و خلق جهان روایت آغاز شد دادمان در ...
نمایش نامه عنصر اصلی تولید یک نمایش است
. اما یادآور می شویم آنالیز متن و تحلیل قصه و شخصیت پردازی از وظایف یک کارگردان موفق است عدم درک صحیح و اصولی از متن نمایش توسط کارگردان، تماشاگر و عوامل از جمله بازیگر را خسته کرده و باعث عدم توانایی در انتقال صحیح اثر می شود. بازیگری: در آثار ارائه شده در جشنواره بازی های قابل قبول و خوبی از بازیگران دیده شد اما در نمایش هایی نیز ضعف عمده در هدایت بازیگر مشهود بود. به هنرجویان جوان ...
خرید حقوق داستان و تعیین جوایز در جشنواره ها می تواند در رشد اقتباس موثر باشد
. الگوی روایت معکوس را بعدتر در خیانت هارولد پینتر و همچنین در فیلم یادآوری کریستوفر نولان داریم. در ایران دو اقتباس خلاقانه از این اثر داریم. اولی فیلم شب قوزی آقای فرخ غفاری است به سال 1343. یک اقتباس درخشان که جهان قصه را به تهران دهه 40 ترجمه کرده. اما نکته اینجاست که در فیلم از ساختار روایت معکوس استفاده نشده. در عوض المان های داستان روزآمد و با فضای فکری سینمای ایران ترکیب شدند. سال ...
روایت حال درونی آدم ها در دومین فیلم بلند یک فیلم نامه نویس سربه زیر
اینکه عنصر مهم نمایشی است و موضوعی برای جذابیت است، یک دغدغه مهم برای مخاطب هم هست که در زندگی شاهد این تغییرات باشد. از خلاصه داستان منتشرشده عطرآلود چنین برمی آید که قرار است با یک ملودرام با محوریت چالش های زندگی یک زوج مواجه شویم. چرا ملودرام و چرا روایت عاشقانه؟ این انتخاب چند حیث دارد، اما نیت اصلی از ساخت این فیلم که با حیث هایی که عرض خواهم کرد متفاوت است، صرفا ساخت یک ...
متنی که حافظ ابرو می خواست با رهایی از سنت های منشیانه تاریخ نگاری بنگارد
شده است. درواقع هرکجا، شعر، مدح یا جمله ای دعایی بر مضمون متن بار نشده بلکه مکمل آن بوده است، آن عبارت حفظ شده است. وی افزود: واقعیت این است که زیب و زینت های ادبی کتاب و عنان ریز کردن قلم در ستایش ممدوح، در بسیاری موارد متن تاریخی اثر را به حاشیه رانده و ذکر وقایع را متأثر ساخته است. در حقیقت تصرفات و حذفیاتی که صورت گرفته صرفاً با هدف کشف متن تاریخی کتاب صورت گرفته است. از این رو به ...
روباه از زندگی معتادان می گوید
...: چند سال پیش برای نگارش فیلمنامه سینمایی مرسل که محوریت اعتیاد را داشت، برای تحقیق میدانی به جنوب شهر تهران رفتم و در آنجا ارتباط خوبی با معتادان برقرار کردم و قصه های زندگی هایشان را شنیدم. فضای جنوب شهر تهران به قدری اثر گذار بود که ترغیب شدم مستند وار گوشه ای از چیزهایی که لمس کردم را به نگاه مخاطبانم تقدیم کنم. در فیلم روباه تمام شخصیت ها بر اساس واقعیت های جامعه است و آن را بر اساس چیزی ...
چند مرد و چند زن از انتظار و اعتراض می گویند/ معضل اجرای همزمان
. مظفری با اشاره به اینکه این نمایش در هر اپیزود به صورت مونولوگ به مخاطب ارائه می شود، یادآور شد: با توجه به نگاهی اپیکی که در شیوه اجرایی نمایش وجود دارد بازیگران در برخی از اپیزودها با توجه به نیاز داستان با مخاطبی که دیده نمی شود و پشت به تماشاگر است، صحبت می کنند و تماشاگران فقط صدای آن شخص را می شنوند. در واقع شاهد گفتگویی ذهنی هستیم که تماشاگر صدای ذهن کاراکتر را می شنود. ...
کتاب به نام مادر روایتی از شهید خلبان ابوالفضل مهدیار رونمایی شد
کار نگارش برای شهدا می گوید: کار برای شهدا همیشه موانع و مشکلاتی با خود به همراه دارد. برای نوشتن یک رمان، باید ایده و فکر فلسلفه ای جریان پیدا کند و منزوج کردن آن با یک شخصیت واقعی خیلی سخت می شود. اما همین که مسئولان به ما و کار برای شهدا توجه کنند و به قولشان عمل کنند ما را بس. از آثار دیگر این نویسنده می توان به کلاهپوستی ها (زندگی آقای مدن(، مدرسه شبانه(رمان انقلاب)، من جانباز نیستم، من محمد بروجردی هستم، داستان کوتاه و رمان انقلاب، نیروهای رسیده و اذان انقلاب و چند جلد کتاب دیگر هم اشاره کرد. ...
مروری بر آثار سومین روز جشنواره فیلم فجر قم
نارنج هستند. این فیلم قصه عشق اساطیری شمس و طلعت است. طلعت یک زندگی نباتی دارد که هفت سال است روی تخت خوابیده و شمس نمی داند که به هوش می آید یا نه و هر سال برای این زن یک درخت بهار نارنج نذر می کند تا سال هفتم که فکر می کند به هوش می آید. در آغوش درخت ساخته بابک خواجه پاشا نیز به عنوان دومین فیلم، ساعت 20 به روی پرده پردیس سینمایی بازار شهر می رود. در خلاصه داستان ...