اندیشه سیاسی پرچمدار معرفی استعمار به مسلمانان
سایر منابع:
سایر خبرها
چرا سید جمال الدین اسدآبادی خود را افغانستانی نامید؟
پذیرفتم و این نامه را می نویسم و می دانم خدا بدست تو گشایش خواهد داد. معلمان و محصلان مدارس بروجرد در کنار مقبره جمال الدین اسدآبادی شهادت سیدجمال، اواخر عمر خود را در امپراتوری عثمانی – ترکیه – زندگی کرد. او به صورت غیرمستقیم تحت نظر عوامل سلطان عبدالحمید، امپراطور عثمانی بود. بعد از به قتل رسیدن ناصرالدین شاه در تاریخ 12 اردیبهشت 1275 به دست میرزا رضا ...
تاریخ رابطه ایران و عربستان از قاجار تا جمهوری اسلامی
در عربستان اطلاع زیادی در دست نیست و باید گفت این روابط به رسیدگی وضع حجاج ایرانی محدود بوده است. در آن زمان ایران در منطقه عربستان سفیری نداشت و امور مربوط به عربستان از طریق سفارت ایران در مصر انجام می گرفت. دولت ایران در سال 1303 منتخب الدوله را برای سرپرستی حجاج ایرانی معرفی کرد. دولت حجاز نیز در نامه ای ضمن تشکر از این اقدام، همکاری خود را با این شخص اعلام کرد و به طور ضمنی گسترش ...
آیا تو چنان که می نمایی هستی؟
ریخته شد، باعث سرنگونی رژیم مرسی و جماعت اخوان المسلمین شده است. او شهادت شحاته را همچون زلزله ای خواند که زمین زیر پای اخوان المسلمین و مرسی را به لرزه درآورد و آنها را سرنگون کرد . سکوت عبدالحمید درباره این جنایت ادامه داشت تا اینکه نظامیان در مصر کودتا کردند و امیدهای وی را به دست باد سپردند. او 24 مرداد 92 با صدور بیانیه ای قتل عام مردم مصر توسط نظامیان را فاجعه انسانی بی سابقه خواند و از ...
جامعه نمی خواهد بی دین باشد
مسلمانی سنجیده شود. به طور مثال در ایران می پرسند آیا شما نماز می خوانید یا نه؟ در جوامع مسیحی می پرسند شما چندبار در ماه یا سال به کلیسا می روید؟ در جامعه ما نباید به این اکتفا کرد که به خدا اعتقاد دارید یا نه؟ بعد ایمانی و عقیدتی وجود دارد اما بعد مناسکی، بعد مهمی است به ویژه در دین اسلام که مناسک زیاد و پررنگی وجود دارد و به ویژه در جامعه ایرانی که پذیرای مناسک است و جامعه با منسک زندگی ...
ای قبله هر قافله، ای قافله سالار ما ...
سیاسی غرب هشدار می دهد: آنچه در ایران در سال 1979 بهمن ماه 1357 اتفاق افتاد، نه تنها برای ایرانیان، بلکه برای تمام ادیان جهانی یک نقطه عطف است. نقطه عطفی که از بازگشت توده های میلیونی مردم در سراسر دنیا به اصولگرایی مذهبی خبر می دهد... در سراسر جهان، پیروان ادیان مختلف نظیر مسیحیت، یهودیت، بودیسم و هندوها به اصولگرایی مذهبی روی آورده اند، حتی در ترکیه نیز که 70 سال قبل با مذهب وارد جنگ شده بود ...
نقش سید جمال الدین اسدآبادی در بیداری مشرق زمین/ از مخالفت با استعمار انگلستان تا پاک کردن اسلام از ...
فلسفه درس می داد. ** فعالیت های مهم اسدآبادی/ مخالفت با استعمار انگلستان سید جمال در 1254 هجری قمری، بنا به دستور شیخ انصاری عازم هندوستان شد و ضمن آشنایی با علوم جدید، سعی کرد تا مردم و خصوصا مسلمانان را علیه استعمار انگلستان بسیج کند. او در مصر با استقبال برخی مقامات دولتی روبرو شد و شروع به تدریس و تبلیغ کرد. در تحولات سیاسی مصر نقش موثر داشت و به همین دلیل پس از مدتی به ...
مهم ترین مولفه تفکرات سیدجمال الدین اسدآبادی وحدت جهان اسلام است
الدین در سه مرحله انجام می شد، اظهار کرد: او در مرحله نخست به دنبال اصلاح دولت ها و حاکمیت ها بود. سیدجمال بر مسائل مطرح در جوامع و شیوه اصلاح آنها اشراف کامل داشت و دغدغه مندانه مسائل مربوط به مسلمانان را پیگیری می کرد. موثقی گیلانی با تأکید براینکه سیدجمال به اخلاق اجتماعی توجه ویژه داشت، اظهار کرد: او در مرحله دوم برای برکناری و خلع حاکمان تلاش می کند و این روند از خلع اسماعیل پاشا در مصر ...
سید جمال الدین اسد آبادی، بنیانگذار تفکر استعمار ستیزی در ایران است
اسلامشهر (پانا) - دبیر تاریخ آموزش و پرورش اسلامشهر، سیدجمال الدین اسد آبادی را بنیانگذار تفکر استعمار ستیزی در ایران خواند که وی را می توان یکی از چهره های موثر در تاریخ ایران برشمرد. سیدجمال الدین اسد آبادی، از شخصیت های روشنگر مسلمان بود که عامل اساسی ضعف کشورهای اسلامی را دخالت استعمارگران می دانست، از این رو با طرح اندیشه اتحاد دنیای اسلام در پی راهی جدید برآمد و به همین منظور ...
چرا سید جمال الدین خود را افغانی خواند؟
شهادت روحانی مجاهد سید جمال الدین اسدآبادی در سال 1275 است. مقام و موقعیت سیاسی و وجاهت علمی سید جمال الدین اسدآبادی در سطحی بود که رهبری در مصاحبه ای که در سی ام خرداد 1360 با روزنامه کیهان داشتند درباره این سید جلیل القدر گفتند: سید جمال را نمی شود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد. قبل از سید جمال چیزی ...
مساجد تاریخی اروپا، تقویت کننده میراث غنی فرهنگی –اسلامی در قاره سبز
مساجد مسلمانان است. در گوشه جنوبی بنا کتیبه هایی به زبان عربی بر روی سنگ حک شده اند. همچنین بقایای یک فواره دیواری با شیرهای آب (که در ترکی به نام چسمه شناخته می شود) و همچنین پایه ای که مناره بر روی آن قرار داشت وجود دارد. مسجد کوچوک پاشا حسین آخرین مسجد پابرجا در شهر چانیا است. درهای این مسجد در طول سال به روی عموم مردم باز است و نمایشگاه های هنری و ...
باید برای اصلاح طلبی و راه تحول آبرو خرج کرد/ ادامه راه سیدجمال، نیازمند وحدت داخلی
به گزارش عصرهمدان؛ سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم در مراسم سالروز بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زادگاه این شخصت جهانی، اظهار کرد: هم اسدآباد از سیدجمال هویت می گیرد و این شهر با وجود این شخصیت مانند نگینی می درخشد و هم نام سیدجمال برای اسدآباد افتخارآفرین است. وی گفت: اگر سیدجمال مرد ایجاد وحدت در بین مردم ...
کارکرد اسلام در دنیای کنونی از نگاه جریان های فکری مختلف؛ در گفت وگو با یاسر میردامادی
• ایقان شهیدی: به نظر شما آیا اسلام جایگاهی در دنیای مدرن دارد یا خیر؟ اگر پاسخ شما مثبت است، این جایگاه را چگونه می توان روشن ساخت؟ یاسر میردامادی: برای پاسخ به این پرسش، خوب است جریان شناسیِ گذرایی از تنوع پاسخ ها به این پرسش ارائه کنیم. در طیف گوناگون پاسخ ها به این پرسش، یک پاسخ مشهور تلقی حداکثری از اسلام است. این تلقی، اسلام را در جهان جدید تئوری جامع ادارهٔ جامعه از گهواره تا گور می داند. این نظریه در مدل شیعهٔ دوازده امامی اش در قالب نظریهٔ ولایت مطلقهٔ فقیه نمودِ سیاسی پیدا کرد و اکنون در ایران حاکم است. خروجی های رسمی ملموس پیاده سازی این نظریه عبارت است از اسلامی سازی دانشگاه ها، گزینش عقیدتی در ادارات، اسلامی کردنِ علوم، حجاب اجباری، تبلیغ فرزندآوری و اخیراً طرحی است که از آن تحت عنوان صیانت یاد می شود، که چیزی جز سانسور بیشتر اینترنت نیست. مطابق نظریهٔ ولایت مطلقهٔ فقیه همهٔ حیطه ها، حتی خصوصی ترین عرصه های زندگی، تحت سیطرهٔ دین باید باشد. حداکثری گرایی غیر دموکراتیک به تمامیت خواهی (totalitarianism) منتهی می شود، گرچه حداکثری گرایی نسخهٔ دموکراتیک هم می تواند داشته باشد که بعداً به آن اشاره خواهم کرد. البته این تلقی، م ...