سایر منابع:
سایر خبرها
چرا اکثر فیلم های “داریوش مهرجویی” سانسور می شد؟
...> چون می دانند که مهرجویی انسان روشنفکر، فرهیخته و باسوادی است. در فیلم هایش نگرش فلسفی، سیاسی و اجتماعی وجود دارد. آنها فکر می کنند هر عنصر و هر پلان کوچکی در فیلم ممکن است یک مفهوم دیگر داشته باشد؛ بنابراین سعی می کنند کل فیلم را به نوعی نقص عضو کنند تا زهرش را بگیرند. او درباره سانسور هامون، پری، لیلا و درخت گلابی گفته: بعد از انقلاب هم هامون و پری را سانسور کردند. حتی لیلا هم ...
بازخوانی 10 اثر ماندگار کارنامه داریوش مهرجویی
خواهی گیر کرده اند. چنین چالش هایی به ویژه بعد از حادثه ای چون انقلاب طبیعی است؛ آن هم نه فقط در ایران. در جامعه دگرگون شده دهه60 ، داریوش مهرجویی هامون را می سازد که روایت انسانی سرگشته است و روحش سرشار از تألم و تناقض. هامون یکی از تلخ ترین فیلم های داریوش مهرجویی است که در آن نشانه ای از شوخ و شنگی ذاتی این کارگردان دیده نمی شود. او به سبک اندیشه های فلسفه اش با شخصیت اصلی برخورد می کند و طبیعی است ...
خاکسترِ الماس/ به بهانۀ جنایت هولناک قتلِ داریوش مهرجویی و همسرش
تاریخ سینمای ایران است. در واقع آثارش را تا سنتوری و حتی آسمان محبوب و تا حدی نارنجی پوش، فیلم هایی قابل تامل، جسورانه و نوآورانه می دانم. کافی است به کاری که او با گروه بازیگران، میزانسن های جزیی نگر و کارگردانیِ اصولی اش در فیلم هایی چون لیلا، سارا، پری، اجاره نشین ها و هامون کرده نگاه کنید تا دریابید سینمای ایران چه الماسی را از دست داده. شخصیت های آثار او جدا از اینکه درونیات خودشان را همچون ...
نگاهی به شش دهه فیلمسازی داریوش مهرجویی
شعار سال: نوشتن درباره سینمای مهرجویی هر بهانه ای می توانست داشته باشد جز این که محملی برای پیوست به گزارش یک قتل باشد. درباره مهرجویی و فیلم هایش، تاثیرش بر سینمای ایران و چند نسل از کارگردانان و تماشاگران و منتقدان، هرچه بگوییم تحت تاثیر جنایت هولناکی است که ظاهراً بین ساعت 21 تا 22 شنبه 22 مهرماه، در ویلای شخصی این هنرمند رخ داد. شبی که از خاطر علاقه مندان سینمای ایران نخواهد رفت. موفق ترین و حرفه ای ترین کارگ ...
صهیونیست ها خط قرمز نیست!
خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید ************ روزنامه های امروز دوشنبه 24 مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که هامون سینما در خون، هنرمند کشی، هامون و لیلا خون می گریند و پایان بهت آور داریوش مهرجویی فیلمساز و همسرش در صفحات نخست روزنامه های امروز درباره قتل زوج سینمایی در کرج برجسته شده اند. نقشه امریکایی صهیونیستی برای غزه و هشدار ایران نسبت به عواقب ادامه جنایات صهیونیست ها در غزه ...
مهرجویی ادبیات و سینما را درهم آمیخت و اعتلا داد/ او فیلمساز فرمایشی نبود، با تمام وجود و صادقانه فیلم ...
، گفتگو کرده است: فرارو: قتل داریوش مهرجویی و همسرش بازتاب گسترده ای نزد افکار عمومی و چهره های مختلف سیاسی، اجتماعی داشت، جامعه هنری چگونه با این شرایط رو به رو شده است؟ مهرجویی ادبیات و سینما را درهم آمیخت و اعتلا داد/ او فیلمساز فرمایشی نبود، با تمام وجود و صادقانه فیلم می ساخت/ خوانده شدهقاسمعلی: قطعا اگر آقای مهرجویی به مرگ طبیعی نیز از دنیا می رفت، برای سینمای ایران ضایعه ...
تیغ سانسور بر گلوی مهرجویی / قاتل این سینما را شناسایی کنید
سیستم غیررسمی ممیزی و سانسور در سینمای ایران شد. حیاط پشتی مدرسه عدل آفاق نه تنها مجوز نمایش نگرفت بلکه برخلاف برخی از آثار فوق، حتی در جشنواره فجر نیز شرکت داده نشد تا 10 سال بعد با اصلاحات بسیار و تغییر نام به مدرسه ای که می رفتیم به صورتی مهجور روانه پرده سینماهای کشور شد. اجاره نشین ها/ 1365 مهرجویی بعد از تجربه ساخت مدرسه ای که می رفتیم و توقیف این فیلم، برای ...
کشور در بهت و حیرت است
قاب به یک موضوع نگاه کنیم، ممکن است مخاطبانت علاقه ای نداشته باشند و مخاطب من هم آن را درک نکند. مهرجویی در پاسخ گفت، چرا فقط تفاوت ها را می بینی؟ از پیش قضاوت نکن. شاید مردم دوست داشته باشند. آن زمان هنوز کتاب مهمان مامان چاپ نشده بود. نسخه پیش چاپ را به او دادم. فردایش تماس گرفت که می خواهم این کار را انجام بدهم. بعد چند باری رفت وآمد داشتیم و این کار پرداخت شد. سه سال طول کشید تا این فیلم نامه ...
خداحافظی با فیلسوف سینما
بسیار خوبی برای جامعه سینمایی کشور باشد: نخست از این حیث که کارگردانی با تحصیلات عالیه از یکی از معتبرترین دانشگاه های آمریکا بود و دوم تأویل سینمایی او که تا پیش از آن زمان، شاخص های چندانی را در سینمای ایران نمی دید و مسیری را برای احیای بافت ساختارمند سینما و نزدیکی آن با استاندارد های جهانی فیلم سازی تعریف کرد. نکته قابل توجه آنکه، مهرجویی در حالی قدم در این مسیر نهاد که می دانست ساخت فیلم ...
واکنش مخملباف بعد از دیدن مهم ترین فیلم مهرجویی | حاضر بودم به خودم نارنجک ببندم و او را ...
علی نصیریان، فیلم آقای هالو را کارگردانی کرد که نصیریان خود ایفاگر نقش اصلی آن هم بود. در نخستین سال از دهه 50 مهرجویی در همکاری دیگری با علی نصیریان به عنوان بازیگر نقش اصلی، فیلم اقتباسی پستچی را کارگردانی کرد اما اتفاق ویژه در کارنامه فیلمسازی این کارگردان در دهه 50، در سال 53 رقم خورد. فیلم سینمایی دایره مینا حاصل اقتباس دیگری از قصه های غلامحسن ساعدی در کارنامه مهرجویی بود. فیلمی با ...
در سوگ جوینده ی نور سیاه
... در آغاز دهه شصت پس از ناکامی مدرسه ای که می رفتیم شرایط برای فعالیت را مناسب ندید، به فرانسه رفت و یک اثر دیده نشده ساخت. پس از این ناکامی و در بازگشت تمهید جدیدی برای مواجهه با ادراک ایدئولوژیک زمانه برگزید؛ نوعی کج نگریستن به جامعه ی پسارخداد. زاویه ای که با نگاه رسمی فرق داشت و مسبوق به سابقه نبود. چنین شد که در بیابان های غرب تهران که آن روز به روایت آقای بازیگر مامن گرگ ها بود و امروز ...
وحیده محمدی فر گم شده
نظرم بخش عمده ای از اهمیت مهرجویی هم به مانور جسورانه و پیشروی ای برمی گشت که او از پس هامون ، به خصوص در دهه 1370، با عطف توجه به مسئله زن در جامعه ایران ایجاد کرد و با ساخت بانو ، سارا ، پری و لیلا و بعدتر بمانی به ما گفت خانم ها و آقایان، وضع زنان در این جامعه، وضعی مطلوب نیست و باید به شرایطی انسانی تر فکر کرد که در آن زنان از مظلومیت و محرومیتی که گاه چونان هوایی که نفس می کشیم، عادی تصور شده ...
نقد فیلم داستان شگفت انگیز هنری شوگر و سه فیلم کوتاه دیگر از وس اندرسون
ابزارهای اندرسون برای فاصله گذاری، به دیالوگ محدود نمی مانند. اکسسوار صحنه، هم زمان با پیش رویِ روایتِ فیلم جابه جا می شوند، تغییرات ظاهری گریم شخصیت ها، مقابل دوربین و با تلاش تیم تولید نمایش/فیلم رخ می دهند و کاراکترها، در موقعیت های مختلف -از جمله سکانس عالی بیمارستان داستان شگفت انگیز... - وجود دوربین و تماشاگر را به رسمیت می شناسند! گاه و بی گاه به سمت لنز نگاه می کنند، رو به بیننده به ...
نگاهی به میراث مهرجویی؛ بدرود آقای سینما
تجربه های کارنامه این فیلمساز هستند که ریشه در دنیای ادبیات دارند و با اقتباس به سرانجام رسیده اند. یکی از مطرح ترین و محبوب ترین آثار اقتباسی این فیلمساز هم مهمان مامان است. فیلمی که براساس داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی به سرانجام رسیده است و می توان بعد از زنده یاد کیومرث پوراحمد که قصه های مجید این نویسنده را ماندگار کرد، فیلم مهمان مامان را شاخص ترین یادگار تصویری از نوشته های مرادی ...
ماجرای پخش تریاک در صحنه فیلمبرداری داریوش مهرجویی !
در مصاحبه ای گفت :: بعد از ساخت دایره مینا محمدرضا پهلوی دستور داد سازنده این فیلم را پیدا کنند و اگر دروغ گفته، محاکمه شود. داریوش مهرجویی بعد از نمایش فیلم دایره مینا در جشنواره فیلم سلامت گفت: یکی از دوستانم به نام دکتر کیومرث فرد در شیراز روزی به من تلفن کرد و از من دعوت کرد نزد او بروم تا مراکز انتقال خون را مشاهده کنم. این مراکز از معتادان خون می گرفتند و وضعیت فجیعی داشتند. این ...
جستجوی یک هویت عجیب در سینمای مهرجویی/ نامی که بیش از 50 سال مهرجویی آن را افشا کرد! (فیلم)
به دغدغه های روحی و ذهنی خودش پرداخت. هامون مهمترین فیلم اوست. فیلمی برآمده از نگاه مهرجویی بر فرهنگ کهن اندیشه و خودشناسی در ایران از گذشته تا کنون. فیلمی که در زمان خود با سینمای مدرن و روز جان رقابت می کرد. هامون بعدها تبدیل به ماندگارترین شخصیت سینمای ایران شد. روح مهرجویی تازه با سینمای عرفانی به پرواز درآمده بود که پری را ساخت. دختری مستاصل که در مواج خروشان حقیقت دست و پا می زند ...
ادامه ساخت سریال فراری در اطراف تهران
مرتبط با این دهه که دوره زمانی این سریال است، تیم طراحی دکور، زحمت بسیاری برای ساخت فضا کشیدند و برای این که فضا را به آن حال و هوا نزدیک کنیم یک پس تولید سنگینی داشتیم. وی تصریح کرد: این مجموعه در واقع نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهیدان مدافع حرم و کار اقتباس آزاد، نگاه زیستی و سبک زندگی شهدای مدافع حرم و قصه ای اجتماعی است. قهرمان این سریال یک نوجوان است که برای ایفای نقش او، بازیگری را ...
دفاتر جامعه اسلامی علوم پزشکی: رژیم صهیونیستی در پوشاندن خوی حیوانی و ضد حقوق بشر خود ناتوان است
سانسور و رسانه ها در پی سرپوش گذاشتن بر جنایات خود بوده است. اما امروزه با حملات مکرر(41 مرتبه) در چند روز اخیر به مراکز درمانی و بیمارستانی نوار غزه بیش از پیش در پوشاندن خوی حیوانی و ضد حقوق بشر خود ناتوان است. جامعه اسلامی دانشجویان این اقدامات سخیف و ضد حقوق بشر رژیم جعلی صهیونیستی را که خلاف کنوانسیون بین المللی ژنو و نیز خلاف فطرت پاک تمامی انسان های آزاده جهان است محکوم می نماید ...
شاعر دهان دوخته ای که دو جنبه ملی و مذهبی وطن را پیش چشم داشت
گوش رضاشاه صدای اعتراضش را تاب نیاورد. در رباعیات و غزلیات این شاعر معترض علاوه بر رویدادهای سیاسی و اجتماعی معاصر، اندیشه و زندگی شاعر بازتاب یافته است. البته فرخی مانند دیگر شاعران این عصر و با تاثیرپذیری از موج شعر دوره خودش به درون مایه هایی پرداخت اما در دوره اختناق رضاخانی او سانسور را برنمی تابید و پررنگ تر از همه به اعتراض سرود. زبان شعر فرخی یزدی ساده و عاری از آرایه های لفظی است که فهم شعر ...
مونا، دختر 17 ساله ای که غمگین ترین ایرانیِ این روزهاست
باشد که شام بیا خانه و اولین صحنه ای که در خانه ببینی پیکری بی جان و خونین و سر بریده او باشد...هنوز هم او دختر مهرجویی است اما حالا این یعنی تجربه دردناک ترین شکل دختر کسی بودن...رنج آورترین تجربه فرزند بودن... چگونه تاب می آورد؟ * چگونه می خواهد تاب بیاورد؟....تجربه این فاجعه از او چه خواهد ساخت؟....چگونه می خواهد به زندگی برگردد؟ به خودش و خوشی هایش!... تماشای این خشونت عریان و بی ...
زاک فیلمی در اصالت و ستایش خانواده
دهد تا من بتوانم از نگاه خودم چهره واقعی یک زن ایرانی را نشان دهم. قصه فیلم درباره اصالت و ستایش خانواده است. زنی که سعی می کند هم فرزندش و هم همسرش را دور هم جمع و ستون خانواده اش را حفظ کند. با توجه به چنین دغدغه ای که وجود داشت از ساخت فیلم کوتاه زاک بسیار خوشحال هستم. چون جای خالی این نوع روایت از زن ایرانی بسیار احساس می شود. خسروی در پاسخ به این سوال که چرا برای ساخت فیلم کوتاه زاک ...
هامون و لیلا خون می گریند
1346 فعالیت هنری خود را آغاز کرد و اولین فیلمش با نام الماس 33 را جلوی دوربین برد. این کارگردان در همان ابتدای راه و با ساخت دومین فیلمش گاو موفق شد نام خود را به عنوان یکی از آغازگران موج نوی سینمای ایران ثبت کند. فیلم اقتباسی گاو تبدیل به یکی از ماندگارترین آثار تاریخ سینمای ایران شد و شخصیت به یادماندنی آن مش حسن با بازی درخشان زنده یاد عزت ا... انتظامی نیز جزو معروف ترین و محبوب ترین ...
کابوس هامون تعبیر شد!
ایفا کند. سینما هم در این شرایط به قدری دچار مشکلات اقتصادی و کم بضاعتی می شود که نمی توان انتظار داشت به جریان سازی دست بزند. با این همه حالا نه زمان بررسی کارنامه که ضرورت پیگیری پرونده اوست تا روشن شود چه کسانی با چه انگیزه ای به سینمای ایران زخم کاری زدند. حالا نه زمان تسلیت گفتن که زمان محکوم کردن این اتفاق شوم است که او نمرده، به قتل رسیده است. گرچه او میراث بزرگی برای سینمای ما به جا گذاشت، اما جامعه سینماگران در حال حاضر باید وارث خون او باشند و به دادخواهی بیاندیشند. بزرگی این فاجعه در همین یک جمله کافیست: داریوش مهرجویی را کشتند و هیچ چیز مهمتر از این نیست که چرا؟ ...
ترسناک ترین سکانس سینمای ایران/ در یادبود داریوش مهرجویی
ترین اثر سینمای روشنفکری ایران هامون را ساخت و کیست که واگویه های خسرو شکیبایی را از یاد برده باشد؟ هامون و دیالوگ هایش در فقدان تلخ کارگردان بیشتر از قبل تلخ و تاثیرگذار است. مهرجویی سینمای ایران را با هامون به دو بخش عمده تقسیم کرد. مهرجویی پس از هامون گویی تمام آنچه باید را در وجود حمید هامون به مخاطب عرضه کرده است، به سراغ نیمه دیگر جامعه زنان رفت، پس از آن زنان را به قهرمان ...
حداقل برای داریوش مهرجویی یک روز عزای عمومی اعلام کنید
داوطلبانه و به شکل ایثارگرانه است. [...] همه ما مرهون حرکت بزرگ داریوش مهرجویی در این زمینه هستیم. 4 فیلم بانو، سارا، پری و لیلا در پرداختن و نشان دادن زنان و معضلات مختص به هر کدام از آنها در تاریخ سینمای ایران اتفاقی بدون تکرار است. در فیلم بمانی (1380) روی معضل خودسوزی دختران و زنان دست گذاشت، در مهمان مامان (1382) به بخشی از جامعه پرداخت که با سیلی روی خود را سرخ نگه می دارند ...
داریوش مهرجویی؛ سینماگری دلبسته ادبیات
نسبت به اقتباس، به علاقه وافرش به کتاب هم برمی گردد، چرا که از جمله فیلمسازان کتابخوان بود. در میان نویسندگانی که آثارشان محل اقتباس مهرجویی بوده است، غلامحسین ساعدی جایگاهی خاص دارد. فیلم گاو در سال 1348 ساخته شد و در جشنواره های بین المللی به نمایش درآمد. ساعدی درباره ساخت این فیلم حساسیت های زیادی نشان داد. او سر صحنه ها حاضر می شد و در جریان ساخت فیلم قرار داشت، اما به دلیل برخی ...
زنانه سازی که خود را خرج زن، زندگی، آزادی نکرد
این پاسخ را شنید که این واقعیت زنان جامعه ماست؛ همین قدر مختصر و مفید. ماجرا از این قرار بود که او زنان چادری فیلم هایش را عناصری مفلوک و بیچاره و اسیر فضایی مردسالارانه ترسیم نکرده بود و آن ها را شریف و مقتدر و با ابهت نشان داده بود. شخصیت های اصلی فیلم هایش به عنوان یک زن مانند فیلم های به اصطلاح فمنیستی و افراط گرایانه یک دهه بعد سینمای ایران توسری خور و مظلوم و زیر سلطه مردان ترسیم نشده بود و ...
آه از این سردابه قرون وسطایی
تراژدی خاموش شدن فروغ عمر مهرجویی، قطعا به سبب اهمیت این نام بلند در سینمای ایران، غم انگیز است اما درد مضاعف، چگونگی این خاموشی است. کشته شدن مهرجویی، آن هم با توصیف تکان دهنده ای که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی آمده، حقیقتا آدمی را در بهت فرو می برد و یک پله بالاتر از بهت، دچار ترس و وحشتی هستی شناسانه می کند. لحظه ای از خود جدا می شوی و در برهوت ذهنت غرق می شوی و نمی دانی این دیگر چه مصیبتی است که اصلا در مخیله ات نمی گنجد. ...
نه آقای مهرجویی این پایان غلط است...
او شخصاً نمی توانست نازیبایی ها را ببیند. مثلاً در نمونه ای چون هامون هم درحالی که قصه کار خود را می کرد و شخصیت ها را به دل طوفان ها می برد، همزمان نگاه زیباشناسانه مهرجویی در حال کار کردن بود و با ما سخن می گفت. او آدم مبارزه و کوشش تا حد نهایت بود. این را کارنامه فیلمسازی اش در همه این سال ها به ما می گوید، شیوه فیلمسازی مهرجویی در کنار هم نسلان خودش، شیوه ویژه تری بود، او که همانند کیمیایی در ...