سایر منابع:
سایر خبرها
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
طلبان و اعتدال گرایان در اصفهان با نام لیست امید، اقبال بالایی نشان دادند؛ به نحوی که از بین پنج منتخب اصفهان، نفرات دوم تا چهارم از لیست امید انتخاب شد و در مورد نفرات پنجم و ششم نیز ابهاماتی وجود داشت که باید مورد رسیدگی قرار می گرفت.اینک شورای هماهنگی اصلاح طلبان اصفهان از طرف جمعیت گسترده اصلاح طلبان و مردم علاقمند اصفهان، ضمن اعتراض به اقدام انجام شده تقاضای رسیدگی و جلوگیری از دلسردی و بی ...
جابه جایی مسافران نوروزی با 170 سورتی پرواز در فرودگاه رشت
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فتاح رضوانی بعد از ظهر امروز در جریان بازدید از باند پروازی فرودگاه سردار جنگل این شهر با اشاره به وضعیت پروازهای نوروزی این فرودگاه اظهار کرد: تا 15 فروردین ماه جاری 170 سورتی پرواز مسافران نوروزی را جابه جا می کنند. وی با بیان اینکه پروازهای مذکور به مقاصد مشهد، تهران، اصفهان، کیش، اهواز، قشم، عسلویه،شیراز، آدانا و استانبول است، افزود: این تعداد پرواز ...
مک بوک پروهای جدید اپل با پردازنده اسکای لیک و ضخامت مک بوک ایر ماه جولای روانه بازار می شوند
دیجی تایمز گزارشی منتشر کرده که براساس آن اپل در نظر دارد تا نسل جدید مک بوک پروهای خود را با بدنه ای باریک تر در تابستان سال جاری میلادی روانه ی بازار کند. شماری از گمانه ها حکایت از دارد که احتمالا در جریان برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان اپل شاهد رونمایی از این لپ تاپ های جدید خواهیم بود. با نگاهی به نقشه ی راه اینتل در مورد عرضه ی پردازنده های نسل جدید خود که اسکای لیک نام دارد ...
معرفی سه فیلم سینمایی و یک مستند اکران نوروزی گروه هنر و تجربه + عکس
است که پس از مدتها انتظار حکم اعدام او تأیید شده و اکرم به همراه خانواده اش یعنی خواهر و دو برادرش بایستی برای تأیید درخواست قصاصشان به دادسرا بروند اما گویا مشکلی پیش آمده است که اکرم و خواهرش طیبه را مردد کرده است. آنها موضوع را به سلیم هم می گویند اما ترجیح می دهند برادر کوچکتر طاهر چیزی از قضیه نداند ، سلیم به او می گوید که بهتر است رضایت بدهند و به جای اعدام تقاضای دیه کنند ولی طاهر برمی ...
یوهان کرویف؛ داستان یک اسطوره جاودانه
کرد گل معروفش را زد. در بازی مقابل آتلتیکو مادرید، کرایف به هوا پرید و با وجود این که توپ پشت سرش بود، بدون این که آن را ببیند با پاشنه پای راستش آن را وارد دروازه آتلتیکو کرد. آمریکا در سال 1979، زمانی که بیش از 30 سال سن داشت به آمریکا رفت. او قراردادی با باشگاه لس آنجلس آزتک به امضاء رساند. در آنجا فقط یک فصل ماند. فصل بعد، یک سال در شهر واشینگتن دی سی در تیم واشینگتن ...
افشای روش های امریکا در جلوگیری از تعلیق واقعی تحریم ها علیه ایران
...، مورد پیگرد قضایی قرار دهند. موافقتنامه ها در خصوص چند قرارداد عمده به صورت گسترده در رسانه های ایران پوشش داده شد و ایران ابراز امیدواری کرد رهایی از تحریم های فلج کننده علیه این کشور بتواند باعث بهبود تجارت و سرمایه گذاری های خارجی به ارزش چندین میلیارد دلار شود. بدین ترتیب اقتصاد ایران دوباره احیا خواهد شد و شرایط زندگی ایرانی ها بهبود پیدا خواهد کرد. با این وجود، هنوز مبالغ ...
سامسونگ هنوز برای تصاحب شارپ فرصت دارد
تا چند روز قبل، از فاکسکان به عنوان تنها خریدار قطعی شارپ نام برده می شد و در حالی که به نظر می رسد معامله ی میان این دو کمپانی به لحظات پایانی خود نزدیک شده، ولی همه چیز به تعویق افتاد. از طرفی فاکسکان قیمت خرید شارپ را 898 میلیون دلار کاهش داده و از طرف دیگر کمپانی ژاپنی قصد دارد به پیشنهادات دیگری فکر کند. شارپ یکی از کمپانی ها مشهور در زمینه ی تولید انواع نمایشگر به ویژه صفحه نمایش ...
تجهیزات اداره هواشناسی تایباد نیازمند به روزرسانی است
محمد زمانی صبح پنجشنبه در در جمع خبرنگاران عنوان کرد: هواشناسی تایباد نیاز به اعتبار لازم جهت توسعه و بروز رسانی ایستگاه های دیتالاگر مشهد ریزه و تایباد است. وی افزود: در سال گذشته از اعتبارات فصل 10 و 12 مبلغ 60 میلیون ریال اختصاص یافت که نسبت به نصب سیستم های بستر مخابراتی آن اقدام گردید و جهت افزایش سنسورهای دما و رطوبت و باد نیز اعتبار بالغ بر 500 میلیون ریال لازم است. ...
124 هزار گردشگر داخلی و خارجی از آثار تاریخی کاشان بازدید کردند
نفر در پارک ها و خیابان ها و 61527 نفر در مدارس اسکان داده شدند، همچنین ورود مسافران توسط دوربین های تردد شمار به ثبت رسیده است. مسئول کمیته استخراج و پردازش آمار و اطلاعات کاشان افزود: از تاریخ 28 اسفند 94 تا 4 فروردین 95، تعداد 4212 نفر وارد شهر مشکات شدند که 284 نفر آن ها در کمپ های موقت و حسینیه ها مستقر شدند. وی با اشاره به اینکه بخش قمصر به ترتیب شامل قمصر، جوشقان قالی ...
آیا اسرائیل ایالت 51 آمریکاست؟ + تصاویر
...، آمریکایی ها را با اعطای وام های کلان، مورد حمایت و کمک خود قرار دادند؛ اما پس از 50 سال، در پی مهاجرت های انبوه و گسترده یهودیان اروپا و به ویژه آلمان به آمریکا، تعداد آنها به بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر رسید. عامل اصلی جریان سیل مهاجرت یهودیان به آمریکا این بود که سرزمین جدید را محیطی امن و راحت و بکر برای زندگی و توسعۀ فعالیتهای اقتصادی خود یافتند؛ بنابراین چندان عجیب ...
از چراغ جادوی علاءالدین تا اشتباه تایپیِ حکیم ابوالقاسم فردوسی
ارزشمند وارد کرد. سازه های لرزان، اشتباه تایپی، ارتفاع زیرزمین و غیره بیش از یک سال قبل بود که محمد مهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران که مسئولیت این پرونده بر عهدة وی بود اعلام کرد که "پروژة مرکز تجارت جهانی نقشة سازه ای ندارد و فاقد الزامات ایمنی است و هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد"2. اما ایرادات تنها به سازه محدود نگشت و مشخص شد که در ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
های راهیان نور است فرمانده سپاه ناحیه قصرشیرین در خصوص یادمان دفاع مقدس این شهرستان گفت: جبهه شهید بهشتی، نمایشگاه جلوه های ایثار، رزمگاه شهدا، مسجد مهدیه، نقطه صفر مرزی خسروی، منطقه سومار، نفت شهر و گیسکه، بوستان بسیج و بیمارستان مخروبه قصرشیرین به عنوان آثار باقی مانده از هشت سال دفاع مقدس مورد بازدید کاروان های راهیان نور قرار خواهد گرفت. وی همچنین از آمادگی برای اسکان ...
دو بوکسور کردستانی عازم رقابت های قاره ای چین می شوند
0 به گزارش آوای آبی پوشان به نقل از ایرنا کادر فنی تیم ملی بوکس ایران نام 10 بوکسور اصلی ایران را برای حضور در رقابت های کسب سهمیه المپیک اعلام کرد که نام دو بوکسور کردستانی نیز در میان آنها قرار دارد. تیم ملی کشورمان امشب 4 فروردین ماه رأس ساعت 22 تهران را به مقصد چین ترک می کند. رقابت ها برای کسب سهمیه المپیک 2016 ریو از روز پنجم فروردین ماه به میزبانی شهر کیانان چین برگزار می ...
چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه
اوقاف و امور خیریه آغاز شده است. سهرابی ادامه داد: طرح ملی آرامش بهاری با هدایت و مدیریت روحانیان اعزامی از حوزه های علمیه قم و مشهد و نیز مدارس علمیه داخلی استان، در راستای خدمات رسانی به زائران و مسافران از بیست و هشتم اسفندماه امسال آغاز شده و تا پانزدهم فروردین ماه سال آتی ادامه دارد. 28 هزارمسافر و زائر نوروزی در زائرسراهای بقاع متبرکه فارس اسکان یافتند همزمان ...
دختران با "مردان افغانی" بی شناسنامه ازدواج می کنند
اتباع بیگانه آن هم از نوع غیرمجاز، مشکلات حاشیه نشینان یزد را دو چندان کرده و این مشکل در کمتر استانی مشاهده شده است. اتباع بیگانه طی سالهای اخیر نه تنها در بافت تاریخی بلکه در حاشیه شهر رسوخ کرده اند و با استفاده از موقعیت مردم این مناطق، دردسرهای بزرگی برای آن ها ایجاد کرده اند. یکی از مهم ترین معضلاتی که در حاشیه شهر یزد به وفور به چشم می خورد، ازدواج دختران ایرانی با اتباع ...
وقتی یک ایرانی، برادران کوئن را سوال پیچ می کند!
...> موضوع آدم ربایی در چند فیلم شما وجود دارد: فارگو ، بزرگ کردن آریزونا ، لبوفسکی بزرگ و حالا هم در سلام، سزار . جوئل: دقیقا نمی دانم چرا. خیلی با هم فرق دارند. احتمالا باید یک مدت آن را کنار بگذاریم. چه چیزی شما را جذب یک شخصیت می کند؟ جوئل: زهرآلودبودنش. ایتن: یک کلیت را در نظر می گیریم. اینکه چه چیزی، هم در خدمت داستان است و هم کمک می کند شخصیت جالبی ساخته شود. جداکردن این ...
پاکسزی چهار روستا در موصل از چنگال داعش
ها تحت اشغال داعش آزاد شد. عملیات آزاد سازی استان نینوا تحت عنوان عملیات الفتح توسط فرماندهی عملیات نینوا و با مشارکت نیروهای عراقی آغاز شده و زیر نظر فرماندهی عملیات مشترک در حال انجام است. عراق از خرداد ماه سال 1393شمسی تاکنون با بحران سختی ناشی از اشغال مناطق زیادی از شهرهای شمال و غرب خود توسط گروهک تروریستی داعش مواجه بوده است. نیروهای مردمی و ارتش عراق در چند ماه اخیرموفق شده اند چند شهر این کشور از جمله رمادی و تکریت را از چنگال تروریست های تکفیری داعش آزاد کنند. ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
برخی با شعار اقتصاد مقاومتی کاسبی می کنند/غربال اندیشه های سیاسی
آبادسازی فرهنگی تصور کنیم، اظهار کرد: امروز بعد از یک سال و نیم فعالیت در حاشیه شهر، تغییر شکل و رنگ زندگی در این مناطق از شهر را شاهد هستیم درحالی که ما کار عمرانی نکردیم، فرهنگ مردم توسعه پیدا کرد درنتیجه زندگی اجتماعی آنان نیز توسعه یافت. وی یادآور شد: اگر شما بتوانید فرهنگ دین را در این مجاهده توسعه دهید، طبیعی است که ازنظر اقتصادی و معیشتی نیز زندگی افراد آسیب پذیر و محروم را توسعه ...
ورود ارتش سوریه به شهر تاریخی "تدمر"
تدمر پایتخت پادشاهی ای به همین نام است که همزمان با امپراتوری رم باستان وجود داشت. شهر تاریخی پالمیرا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت است و تا 4 سال قبل و پیش از بحران سوریه، میزبان شمار زیادی از گردشگران خارجی بود.
سال 1394؛ سالِ برجام
در همین شهر (با عنوان لوزان 2) انجام گرفت. این شانزدهمین دور از گفت وگوهای هسته ای میان ایران و 1+5 به شمار می رفت که از پنجم فروردین (بیست و پنجم مارس 2015) آغاز شد تا اینکه شامگاه سیزدهم فروردین به انتشار بیانیه ای مشترک با عنوان بیانیه سوییس انجامید؛ بیانیه ای که نشان می داد ایران و غرب به تفاهم کلی و مجموعه ای از راه حل ها دست یافته اند و در سه ماه باقی مانده از ضرب الاجل تعیین شده باید در ...
جلوگیری از 178 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در حریم جاده های مازندران
سال های اخیر هم ایجاد فضاهایی به عنوان مکان عرضه صنایع دستی و سوغات به فهرست بهانه های متخلفان جهت ساخت و ساز غیرمجاز اضافه شده است . نظری توضیح داد : شیوه کار متخلفان هم به این صورت است که ابتدا به همین بهانه ها با ایجاد سازه های موقت مانند چادر شروع به ارائه خدمات به مسافران در حاشیه راهها می کنند و سپس در یک فرصت متقضی بویژه در تعطیلات یا شبانه به دور از چشم ناظران سازه دایمی بنا می ...
چهار هزار مسافر نوروزی از درخت کهنسال کوه لار باشت بازدید کردند
رحیم خردمند روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این درخت که به نام 'سرو کوهی' معروف است در 50 کیلومتری شهر باشت واقع شده و چشم انداز طبیعت اطراف آن جزو زیباترین مناطق بکر جنگلی و مرتعی حوزه زاگرس است. وی بیان کرد: این درخت سرو کهنسال در سال 1390 در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید. خردمند با بیان اینکه درخت سرو کهنسال در مناطق سخت گذر واقع شده، اظهار کرد: این درخت در ...
مصطفی زمانی: بازیگران پیچیدگی سیاست را دوست دارند
فیلم یک روز خوب چه بود که توجه شما را جلب کرد؟ اول از همه وجود همایون اسعدیان. فیلمنامه ای که من خواندم قصه ای داشت که حتما یک اتفاق خیلی ویژه نباید برایش می افتاد. باید بگویم معضلی که به عنوان یک بازیگر ممکن است با آن مواجه شوم، این است که اصلا افراط و تفریط را در نقش ها نمی فهمم؛ یعنی احساس می کنم دنیای واقعی یک مقدار طبیعی تر از چیزی است که روی پرده اتفاق می افتد. یعنی آدم ها این قدر ...
94؛ سال پرسفر آقای رییس جمهور
...، وزیر خارجه فرانسه به عنوان مهم ترین وزیران خارجه ای که در این سال به تهران سفر کردند نام برد. اما رییس جمهور نیز در سال 94، چهار سفر خارجی داشت که اولین آن در 18 تیر به روسیه برای حضور در سه اجلاس شانگهای، بریکس و اوراسیا بود. روحانی در این سفر با نخست وزیر هند و رییسان جمهور روسیه، افغانستان، چین و بلاروس دیدار و گفت وگو کرد و راه های توسعه روابط بیش از پیش با اعضای پیمان ...
دریاچه گهر نگینی زیبا در دل اشترانکوه لرستان + تصاویر
انگلیسی بنام ایزابلالوسی بیشوپ است که در سال 1890 میلادی توانست مدت سه ماه در این منطقه تحقیق و هزار کیلومتر راهپیمایی کند. با توجه به اسناد معتبر تاریخی اولین کسی که موفق به کشف دریاچه گهر شد یک زمین شناس اتریشی به نام (آ رودلر) بود که در سال 1888 میلادی موفق شد نام خود را به عنوان کاشف دریاچه گهر در تاریخ ماندگار کند؛ وی در هنگام کشف این دریاچه از سمت الیگودرز حرکت کرده و اولین و قدیمی ...
تهران تبدیل به یک هیولا شهر شده است
... اکرامی: امروز هرکس هرچه دلش بخواهد می سازد، من با چند نفر از دوستان معمار صحبت کردم و پرسیدم چرا شهر به این روز افتاده، پس شماها چه کاره اید. و پاسخی که شنیدم این بود؛ ما هیچ کاره ایم! درواقع حرف این ها به جایی نمی رسد کسی از آن ها نمی پرسد. دبیری: واقعیت این است که این مسئولان آن چه را که کورکورانه درمی یابند اجرا می کنند، از نظر خودشان واژه ایست به نام توسعه . اما بی تردید ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
هم یک تحلیلی روی یک نظرسنجی درباره حوزه انتخابیه تهران نوشته بودید که همان زمان واکنش هایی به همراه داشت. سوال من این است که شما از چه زمانی متوجه شدید نتیجه انتخابات متفاوت خواهد شد و اساسا چرا به این تحلیل رسیدید؟ بعد از سال 92، نگاه دیگری به انتخابات شکل گرفته بود. این نگاه کمابیش در دل جامعه وجود داشت. آن نگاه این بود که نمی شود بی تفاوت از کنار انتخابات گذشت. انتخابات موثر است و حتی ...
شهدا بهترین الگوهای نسل جوان/ مسابقه کتابخوانی بچه های کنار گلزار اجرا می شود
کتاب به منازل نیز وجود دارد. قرار است به 38 نفر از شرکت کنندگان مسابقه، جوایزی از جمله کمک هزینه ی سفر به مشهد مقدس و پلاک طلا اهدا شود. مهلت شرکت در این مسابقه ی کتابخوانی تا 17 اردیبهشت ماه 95 اعلام شده است.
بافق، بهشت معادن استان یزد
ارسلان سلجوقی بر کرمان ، ولایت بافق به همراه بهاباد به اتابک یزد سپرده شد. این شهر در دوره تیموری محل زد و خورد برخی از امرا و شاهزادگان بوده و در دوره صفوی از مهارت و شجاعت تفنگچیان بافق و بهاباد یاد شده است . بافق در این دوره قصبه ای بیش نبوده و مستوفی بافقی مورخ سده 11 ه.ق از آن با عنوان قصبه طیبه و دارالشجاعه یاد کرده اند . بافق در گذشته از توابع کرمان به شمار می رفت ولی در ...