تکثیر نابهنگام یک پنجره که به چشم اندازی در گذشته باز می شد... ؛سعید ...
سایر منابع:
سایر خبرها
توجه به مخاطب عام در ادبیات پایداری اتفاق خوبی است
این اثر هم می تواند رصد شود؟ زبانش سر راست، ساده و بدون پیچیدگی های ادبی و بدون استفاده از فنون و صناعات خاص و سبک های پیچیده ادبی است و یک روایت ساده ارائه می دهد؛ همین می تواند عاملی برای برقراری ارتباط با مخاطب عام باشد. احسان عباسلو گفت: ما دو دسته مخاطب داریم؛ مخاطب خاص و مخاطب عام. مخاطب تخصصی ترجیحش بر این است که داستانی بخواند که دارای پیچیدگی های زبانی و نگارشی، تکنیک و لایه ...
بیشتر از رمان های آینده نگر، به رمان های تاریخی نیاز داریم
...> وی ادامه داد: اما وقتی که با رمان تاریخی روبه رو می شویم، می بینیم که مخاطب ما انگیزه آینده را دارد و داستان ها می خواهند مخاطب را به گذشته دعوت کنند. این کار را سخت و حساس می کند. ما به رمان های آینده نگر و تخیلی احتیاج داریم؛ ولی بیشتر از آن به رمان های تاریخی نیاز داریم. این یک مبحث بسیار جدی است که چگونه نوجوان را به تاریخ علاقه مند کنیم و چگونه او تاریخ را رصد کند؟ چراکه تاریخ هویت ساز است ...
الیف شافاک؛ یک فمینیست عامه پسند
قلب ویرانه ها از این نویسنده، تاریخچه ای مهم و جان سوز محسوب می شود. همچنین نویسنده های تحسین برانگیز بسیاری وجود دارند که در سرزمین مادری شان شناخته شده اند اما آثارشان هنوز به زبان های دیگر ترجمه نشده و هنوز در جهان شناخته نشده اند. یکی از نمونه ها ناتالیا گینزبورگ است . او درباره اینکه آثار کدام نویسنده، رمان نویس، نمایشنامه نویس، منتقد، روزنامه نگار یا شاعر را بیش از هر فرد دیگری تحسین می کند ...
چطور می شود ادبیات ایران را به جهانیان شناخت؟
مخاطب حرفه ای ادبیات داستانی در سطح جهان جذاب نیست. به همین دلیل ساده این گونه رمان ها در اروپا و غرب مخاطب ندارند و برای شهروندان جهان کنهن شده اند. وی ادامه داد: من شناخت کاملی نسبت به آثار یاشار کمال ندارم اما همین قدر می دانم که تا به حال آثار نویسندگان ایرانی هم به زبان های متخلف دنیا ترجمه نشده. اینجه ممد یاشار کمال هم گره به بیش از 40 زمان ترجمه شده است اما آن نفوذ را در ذهن مخاطبان ادبیات ندارد. ...
اتاق کار آقای نویسنده پاتوق مکتب داستان می شود/ زنده یاد تشکری یک جریان ادبی بود
شخصیت اصلی می رسیم و قصه پیش می رود. او هیچ شخصیتی را تا پایان رمان رها نمی کرد. همه شخصیت ها را چه اصلی و چه فرعی، تا پایان مدیریت می کرد. شاگرد مرحوم تشکری با تاکید بر باورپذیری شخصیت های داستانی او، بیان کرد: باورپذیری که شخصیت داستان های سعید تشکری داشتند نشان دهنده پایبندی روایت سعید به منطق بود. به نوعی همزاد پنداری و ارتباط حسی خاصی را برای مخاطب در رمان هایش ایجاد می کرد. مخاطب ...
نظر نویسنده مراکشی درباره اسلام
. مصیبتی که از روایت های اول پا به قصه می گذارد تا آخر همراه مخاطب است و همین نکته که کشش ایجاد می کند و نه هیچ چیز دیگر؟ مراد و ملیکه وجوه اشتراک اندکی دارند، از دو خانواده، تربیت و فرهنگ متفاوت می آیند و چندان باورهای یکدیگر را درک نمی کنند. رابطه شان در تلاطمی دائمی است؛ گاهی عشق، گاه نفرت و گاه بی تفاوتی. البته بن جلون در روند قصه می خواهد نشان دهد که عقب ماندگی جوامع ...
ضعف حافظه و زوال عقل چه تفاوتی با هم دارند؟
. رستاک می گوید: خواندن رمان از نظر عملکرد شناختی بسیار سخت تر از یک کتاب غیرداستانی است. چون کتاب غیرداستانی طوریست که هر فصلی را که دلتان بخواهد باز می کنید و می خوانید. اما نمی توانید این کار را با رمان انجام دهید. وقتی رمان می خوانید باید داستان، تمام شخصیت ها و معانی پنهان داستان را تا جایی که خوانده اید به خاطر بسپارید و از تخیل تان استفاده کنید. رمان ها و پازل ها به حافظه ...
ماندگارترین ترانه های ایرانی در یک کتاب
مخملی دامنشو پر از جوونه کرده تو باغ چشمون تو خونه کرده عشق و اندوه دو عنصر سازنده غالب ترانه های این کتاب هستند؛ عشق و اندوهی که گاه فراتر از تعریف آشنا و مرسوم خود، رنگ و بویی فلسفی و انتقادی می گیرند و ظرفیت های تازه و متفاوتی به قالب ترانه می بخشند: چون ابری سرگردان، می گرید چشم من، در تنهایی ای روز شادی ها کی باز آیی؟ *** ...
روایتی از روزها و وقایع تلخ و شیرین انقلاب/ 70 اثر انقلابی در قالب های جوان پسند
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ، مسعود فرزانه در این باره گفت: آثار به نشر ویژه گروه های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال در موضوع تاریخ انقلاب، ارزش های انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن از رمان، داستان و شعر تا طرح قالب های اندیشه ای و آموزشی البته با زبان و ادبیاتی جذاب و مخاطب پسند منتشر شده؛ اغلب آنها به دلیل استقبال مخاطبان، در نوبت های متعدد چاپ و منتشر شده است و در جشنواره های مختلف ادبی خوش ...
ادای دین آپاراتچی به شهیدان و سینمای انقلاب/ طنزی که از دل یک داستان جدی بیرون آمد
که تمام کاراکترهای قصه باید تبریزی باشند و اتفاق سوم علاقه خاصی بود که به نوستالژی های دهه شصت داشتم. نوجوانی من در دهه شصت گذشته و خاطرات عجیبی از آن دوران در ذهن دارم. مجموع این عوامل دلایل اصلی من برای انتخاب این فیلم بود و در اعماق وجودم این فیلم را ادای دینی به شهدا می دانم، زیرا حضور شهدا و نظر لطفشان را در جای جای فیلمبرداری دیده ام و وظیفه و تکلیفم این است که حتماً از آنها یاد کنم، حتی در ...
کتاب هایی که سالمندان باید بخوانند
سرزمین تقریباً بیدار و پادشاهی میاماس، جایی که همه متفاوت هستند و هیچ کس نیازی به عادی بودن ندارد. هنگامی که مادربزرگ السا می میرد و مجموعه ای از نامه ها را برای عذرخواهی از افرادی که به او ظلم کرده است به جا می گذارد، بزرگترین ماجراجویی السا آغاز می شود. دستورات مادربزرگش او را به ساختمان آپارتمانی پر از افراد مست، هیولاها، سگ های هار و تاج و تخت های قدیمی و همچنین به سوی حقیقتی در مورد افسانه ها و پادشاهی ها و مادربزرگی که هیچکس شبیه اش نیست هدایت می کند. این کتاب راوی داستان زندگی و مرگ و یکی از مهم ترین حقوق بشر است: حق متفاوت بودن. ...
بی بدن؛ فیلمی که فرایند رمزگشایی به خوبی در آن شکل نگرفته است
...، گلاره عباسی و علیرضا زمانی نسب نیز پای شان در این پکیج بازیگری به هیچگاه لنگ نمی زند. اولین ساخته مرتضی علیزاده اگرچه با ضعف هایی روبروست اما فیلمی نیست که بتوان از کار تیمی خوب آن گذشت و باید در نظر داشت که اساسا تولید اینگونه آثار در سینمای ایران علاوه بر دشواری های فیلمسازی با محدودیت های بسیار دیگری نیز روبروست که هر کدام خود می تواند چالشی جدی بر سر راه اثر باشد. علیزاده در اولین تجربه بلند سینمایی خود نشان داد که با کمی وسواس بیشتر می تواند در آینده حرف های جدی تری در سینمای ایران داشته باشد. ...
کابوس دایی و عادل و خشم سایبری ها
برآشفته شده اند؟ توییت های شان و طومارهای شان چطور سر برآورده و دنبال حذف مجدد فردوسی پور حتی از پلتفرم نمایش خانگی هستند؟ خیلی قصه تکراری و عجیبی نیست! قصه قصه دیده شدن است. عادل فردوسی پور و علی دایی کنار هم دیده شده اند. این را موج راه افتاده از شبکه های اجتماعی نشان می دهد. حالا همه می دانند علی دایی گفته یک سال و نیم است که اجازه مصاحبه نداشته، ممنوع المعامله اش کرده بودند و سال ...
گفت و گو با تنها فیلمساز زن چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
است که در کنار روایت مواجهه یک آدم ضعیف با گشتاپوی آلمان به تاثیرات جنگ روی زندگی مردم می پردازد. اگر کسی جنگ را ندیده باشد و خبرنگار و روایتگر خوبی نباشد، نمی تواند چنین تمثیل خوبی همچون پروانه و تانک را به کار ببرد و اثرش را خواندنی کند و مخاطب را تکان دهد. اگر همه چیز دست به دست هم دهد و شرایط مناسبی برای ساخت قصه ها و روایت های خبری و گزارشی از جنگ وجود داشته باشد، آثار خوبی در این زمینه تولید ...
درباره کتاب فلسفه ی نظریه ی ادبی مدرن
زیباشناختی زاینده و قوام بخش شان لحاظ شوند، و مادامی که جدا از آن بستر، به چشم شماری مصطلحات ادبیِ صرف نگریسته شوند، رویکردهای ادبیِ صرفاً معارض یا موافقی به نظر خواهند آمد که خصلت و اهداف اصلی شان آشکار نمی شود. کتاب در نه فصل مبانی فلسفی و زیباشناختی نظریه های ادبی، نقد نو انگلیسی آمریکایی و فرمالیسم روسی، ساختارگرایی چک بین کانت، هگل، و آوانگارد، مسائل نقد خواننده-پاسخ: از هرمنوتیک ...
کارگردان فیلم: قصه آپاراتچی از دل مردم بیرون می آید
برای مخاطب عام است. دو جریان فکری تحجر و شبه روشنفکری در هنر ایران تاثیری زیادی داشته و به بخشی از آن در فیلم اشاره شده است. فیلم سازهای شهرستان مهجور و مظلوم هستند. کارگردان فیلم سینمایی آپاراتچی تصریح کرد: عنوان فیلم اولی خیلی من را اذیت می کند. درست است که عنوانش بخش نگاه نوست؛ اما همه ما را به چشم فیلم اولی ما را می بینند. تورج الوند بازیگر آپاراتچی از تجربه بازی در این ...
قصه 9 روز آخر زندگی چنگیزخان به روایت یک خان مغول
ترک زبان توا است. او در دهه 1960 برای تحصیل رشته زبان و ادبیات آلمانی به لایپزیک رفت و از آن زمان، آثار خود را در گونه های شعر، داستان و رمان به زبان آلمانی نوشت. چیناگ از سال 1991 به عنوان نویسنده آزاد در اولان باتور پایتخت مغولستان زندگی می کند. چندماه از سال را هم همراه طایفه اش که کوچ نشین هستند، در کوه های آلتای در شمال غربی مغولستان در حرکت و کوچ به سر می برد. نویسنده رمان پیش رو ...
عاشقانه ای در دلِ خاک و خون
تنه شکسته نخل؛ حتما جنازه انسیه بود.. جای جای رمان بشکوچ ، پر از تصاویری این چنینی است که مخاطب را به عمق فاجعه ای به نام جنگ می برد. عشق به وقت درماندگی و رنج، در نقش نجات دهنده ظاهر می شود. ایرانه دختری که خون بختیاری آبا و اجدادش در رگ هایش طغیان کرده، در یک اتفاق ساده، حادثه آفرین عشق می شود. ایرانه از لحظه ورود دشمن به شهر، تفنگ ام یک کهنه اش را دست گرفته است. دختری که از کودکی ...
داستان عشقی پدرانه
رسد انتهایی ندارد – محک می خورد، اما آتش آن عشق ناب و خالص، قلبش را گرم نگه می دارد و سربلندش می کند. محمودی در مراسم رونمایی از کتاب گفته بود: در عمده کارهای ادبیات مقاومت حس کردم پدرها مورد کم لطفی واقع شده اند و خانواده به طور کلی کمرنگ تر از آنچه که باید نشان داده شده است. رزمنده ها محور داستان ها هستند و با کنش و واکنش های شان قصه را پیش می برند. اما من با توجه به رابطه خاص و عمیقی ...
کتاب هایی درباره انقلاب اسلامی
انقلاب آغاز می شوند و تا جانبازشدن شخصیت داستان ادامه پیدا می کند. تاریک، روشن، تاریک، روشن، تاریک، روشن... ، پشت این دیوار ها کسی هست ، آدم ها روی پل ، تا همیشه این جا کسی هست ، حال من جور دیگری است و داستانی به نام همه چیز از همه چیز شروع شد عناوین داستان های موجود در این کتاب است. بد نیست بدانید که از همین نویسنده کتاب دیگری با عنوان ظلمت سفید به چاپ رسیده است که آن نیز برگزیده بخش رمان ...
آشنایی کودکان و نوجوانان ما با مفهوم زندگی دغدغه اساسی من است
کودکان از زبان، تاریخ و فرهنگ ایران بیشتر بدانند. در ادامه محمد میرکیانی، نویسنده کتاب جشن خرگوش ها گفت: بالاترین افتخار من این است که برای نوجوانان کشورم می نویسم و سال هاست عمرم را برای نوجوانان صرف کردم. در محلات جنوب تهران به دنیا آمدم و با فقر روزگار کودکی را گذراندم . تقدیر بر این بود که وارد فضای داستان و نگارش کتاب برای نوجوانان شوم. در حوزه ادبیات نوجوانان انواع ژانرها از جمله ...
کلاری: قصدم بر این بود 90 دقیقه قصه بگویم
. هر فریم این فیلم حساب شده است و ایشان با وسواس دیالوگ ها را جلو برود. این را هم بگویم که آقای کلاری کارگردان و فیلمبردار دو شخصیت متفاوت و هر دو بی نظیر هستند. در پایان این نشست محمد کلاری یادآور شد: من خیلی در این فیلم خوش شانس بودم و افرادی که کنار من حضور داشتند با تمام وجودشان کار کردند و همه داشته شان را گذاشتند تا این فیلم شکل بگیرد. ما در این فیلم یک خانه را به طور کامل ساختیم زیرا ...
درون مایه فیلم من شعر نیما است
بوده است. ما درباره همه جزئیات فیلم صحبت می کردیم تا چالش های زندگی این خانواده درست روایت شود و مخاطب با کلیت داستان درگیر شود. آقای کلاری با وسواس صداگذاری ابتدایی را نوشتند تا مخاطب به درستی در قصه فیلم هدایت شود و اگر دوستان احساس کردند ریتم فیلم کند است، یک بار دیگر فیلم را در یک سالن خوب تماشا کنید. متاسفانه فیلم ها در این سالن ذبح می شوند. نجفی راد افزود: ما 2 ماه و نیم با حضور ...
ترور ؛ روایت یک ماجرای واقعی و کاراکترهایی که در سطح باقی می مانند
می مانند و مجال پرداختن به عمق شان را نمی یابیم، اما داستان و سوژه اصلی این سریال آنقدر کشش دارند که مخاطب را برای چند قسمت با خود همراه کند. در طی سال های گذشته در تلویزیون، سریال های جاسوسی – امنیتی زیادی ساخته شده است که موفقیت و محبوبیت برخی از آن ها نشان از علاقه مخاطبان تلویزیون به این گونه سریال سازی دلالت دارد. نمونه پرمخاطب آن گاندو است که با قصه ای برای بررسی پرونده های ...
نشست رسانه ای تابستان همان سال برگزار شد
...، صدا و... فکر شده بود. ما درباره همه جزییات فیلم صحبت می کردیم تا چالش های زندگی این خانواده درست روایت و مخاطب با کلیت داستان درگیر شود. آقای کلاری با وسواس نریشن ابتدایی را نوشتند تا مخاطب به درستی در قصه فیلم هدایت شود و اگر دوستان احساس کردند ریتم فیلم کُند است، یک بار دیگر فیلم را در یک سالن خوب تماشا کنند. متاسفانه فیلم ها در این سالن ذبح می شوند. علی اوجی تهیه کننده ...
ابرقهرمانانی در خدمت سیاستمداران!
تاکنون روی پرده سینماها برده است، چند شخصیت مهم این دنیای داستانی را از دست می دهد و چند شخصیت مهم نیز از طریق سریال ها اضافه می شوند. بیایید بررسی کنیم؛ شخصیت مرد آهنی در آخر داستان فداکاری می کند و جان خود را از دست می دهد. اگر دقت کنیم، همسر مرد آهنی نیز لباس و قدرت مخصوص به او را داشت؛ بنابراین شخصیت مرد آهنی یک جایگزین زن خواهد داشت. کاپیتان آمریکا به گذشته سفر و خودش را بازنشسته می کند. جانشین ...
تمساح خونی ، داستان عامه پسند
که آمدن به جشنواره با رویکرد صرفا سینه فیلی و علاقه به سینما توجیه منطقی دارد. از نخستین صفت شروع می کنم. تمساح خونی در وهله اول یک فیلم قصه گوست. بارها مطرح شده که مشکل سینمای ایران فیلمنامه است و خیل عظیمی از فیلم ها، از کش دادن دو خطی اولیه شان به 90 الی 120 دقیقه فیلم سینمایی ناتوانند. تمساح خونی در قدم اول، فیلمی است که پروتاگونیست و آنتاگونیست را به سرعت معرفی کرده، مساله آنها را برای مخاطب ...