نظر جالب ابن سینا و زکریای رازی درباره قهوه
سایر منابع:
سایر خبرها
آذربایجان شرقی کجا بریم؟
با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی آشنا شوید . به گزارش برنا؛ تعدادی از جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی عبارتند از : قلعه بابک: قلعه جمهور معروف به دژ بابک در 50 کیلومتری شمال شهرستان اهر و در ارتفاعات غربی شعبه ای از رود بزرگ قره سو قرار دارد؛ منطقه ای که به نام کلیبر معروف است. دژ بابک خرمدین، دژی است بر فراز قله کوهستانی در حدود 2300 تا 2700 متر بلندتر از سطح دریا. اطراف این قلعه را از هر طرف دره های عمیقی با 400 تا 600 متر عمق فرا گرفته است و تنها از یک سو راهی باریک و صعب العبور جهت دسترسی به این قلعه وجود دارد. قلعه بابک که به نام های قلعه بابک، دژ بابک، بذ و قلعه جمهور هم معروف است دژ و مقر سردار تاریخی ایران، بابک خرم دین بوده است که در هنگام قیام بر علیه دستگاه خلافت عباسی در قرن سوم هجری ساخته شده است. بابک خرم دین بزرگ مرد اصیل ایرانی، شیر مردی که 22 سال در برابر تجاوز ننگین اعراب به خاک میهن، مردانه مقاومت و ایستادگی کرد و در نهایت با خدعه و نیرنگ از پا در آمد. او راه ابومسلم را پیمود و اندیشه های مزدک را در سر داشت، بابک ادامه دهنده قیام خرمدینان اصفهان بود که در سر سودای عظمت دوباره ایران را داشت، با کشته شدن او پیروانش در سراسر ایران به مبارزه با سلطه اعراب می جنگدند. مسافت راه کلیبر به قلعه با اینکه از 3 کیلومتر تجاوز نمی کند ولی بسیار دشوار است و به هنگام عبور باید گردنه ها و گذرهای خطرناکی را پشت سر گذاشت. قبل از رسیدن به دروازه قلعه و ورود به بنای مستحکم دژ باید از معبری عبور کرد که به صورت دالانی است و از سنگ های منظم طبیعی شکل گرفته و تنها گنجایش عبور 1 نفر را دارد و دو نفر به سختی می توانند از آن بگذرند. فاصله این معبر تا باروی قلعه در حدود 200 متر است و مقابل آن قرار دارد. از همین نقطه است که صعوبت راه و ابهت خاص این قلعه رفیع و موقعیت خیره کننده آن بیننده را به اعجاب وا می دارد. امتداد بصری معبر در نهایت به دروازه قلعه ختم می شود و دقیقاً در راستای آن قرار دارد که باعث می شود ورود هر تازه وارد و سپاهی و غیره از طریق دو برج دیده بانی در سمت دروازه ورودی قابل رؤیت باشد. برای نفوذ به داخل تنها راه ورود دروازه اصلی است و از کوهستان امکان وارد شدن به قلعه وجود ندارد. با گذر از دروازه ورودی و پشت سر گذاشتن بارو، جهت رسیدن به دژ اصلی باید از گذرگاهی باریک که حدود 100 متر صعود از ارتفاع را نیز به همراه دارد گذشت تا به مدخل ورودی قلعه رسید، مسیری صعب العبور که از یک سمت مشرف به دره ای است با جنگل های تنگ و ژرفایی در حدود 400 متر که به صورت تیغه و دیواره تا قعر دره ادامه دارد. در تکیه گاه های طبیعی این دیواره ها و چهار جهت بنا چهار جایگاه برای دیده بان ها به صورت نیمه استوانه ساخته شده اند. اینها مقر کوه بانیه ها و سربازانی است که هر جنبنده ای را تا کیلومترها دورتر، از فراز دره ها و کوهپایه ها زیر نظر می گرفتند. پس از صعود، برای ورود به دژ اصلی از مدخل دیگری با پلکان هایی نامنظم باید عبور کرد. طرفین مدخل دژ، به وسیله دو ستون کاذب مشخص شده است. بنای دژ که دو طبقه و سه طبقه است که پس از ورودی قرار گرفته است و پس از آن تالار اصلی وجود دارد که اطراف آن را هفت اطاق فرا گرفته است، اطاق هایی که به تالار مرکزی را دارند. در قسمت شرقی دژ تأسیسات دیگری مرکب از اطاق ها و آب انبارها ساخته شده است؛ سقف آب انبارها با طاق جناغی و گهواره ای استوار شده اند. محوطه داخلی آنها نیز به وسیله نوعی ساروج غیر قابل نفوذ گردیده و به هنگام زمستان از برف و باران پر شده و در تابستان و هنگام مضایق و محاصره ها از آب آنها استفاده می شده است. در سمت شمال غربی دژ پلکان هایی سرتاسری وجود داشته که اکنون ویران شده و قسمت هایی از آن بیرون خاک است و تنها راه صعود به بخش های مرتفع تر بناست. از آثار معماری و برخی از سنگ های زبره تراش و روش چفت و بست سنگ ها و ملات ساروج و اندود دیوارها از نوعی گچ و خاک می توان به یقین اظهار داشت که ساختمان این دژ و قلعه در روزگار اشکانیان و بخصوص ساسانیان ساخته شده است. در قرون دوم و سوم و تا چند قرن پس از آن مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته و تغییراتی در آن به وجود آمده و الحاقاتی در بنا ایجاد شده است. در مورد اشیا و ابزاری که از قلعه بابک به دست آمده باید گفت که نخستین اشیا بدست آمده سفالینه های منقوش و لعاب خورده بود که یک دوره استقرار تا اوایل قرن هفتم هجری را نمایش می داد. همچنین تعدادی سکه های مسی کشف شدند که برخی از آنها به علت ساییدگی و زنگ خوردگی فراوان غیر قابل خواندن است و در بین این سکه ها برخی مربوط به اتابکان آذربایجان و هزارسیبان (قرون ششم و هفتم هجری) هستند. به لحاظ سوق الجیشی موقعیت استقرار بنا بر فراز قله به گونه ای ست که بیست نفر سپاهی قادر بوده اند هجوم یک سپاه صد هزار نفری را مانع شود و تلفاتی هم نداشته باشند، چه تیر و کمان و اسلحه معمول زمان را به سربازان و مستحفظانی که بر بلندی موضع می گرفتند به جهت بعد مسافت کارگر نمی افتاده است. بدون این که قصد اغراق در بین باشد موقعیت مستحکم قلعه و دژ، آن چنان اعجاب انگیز است که از نبوغ نظامی و آگاهی کامل بنیان گذار آن حکایت می نماید. از همین جا بوده است که بابک خرم دین و یارانش به مدت بیست و چند سال لشکریان عرب را که به قصد محاصره و سرکوب جنبش او آمده بودند در کوه ها سرگردان و با شبیخون های خود آنها را از دم تیغ گذرانده و وادار به فرار می کردند. ایل گلی ( استخر مردم ) از گردشگاه های زیبا و دلکش تبریز و ایران است که در جنوب شرقی تبریز، بر دامنه تپه ای واقع شده است. ایل گلی، استخری بزرگ است که مساحت آن 54675 متر مربع می باشد. در جنوب آن تپه ای است که آن را از بالا تا پایین همسطح استخر پله بندی کرده و نهر آبی از آن به طرف پایین روان است. از سمت جنوبی و از وسط استخر خیابانی کشیده شده که استخر را به صورت شبه جزیره ای درآورده است و در مرکز استخر، عمارت باشکوه دو طبقه ای ساخته شده است. در پیرامون استخر از روزگاران قدیم، درختان کهنسالی سر به هم آورده که انعکاس عکس آنها در آب، به زیبایی آن محوطه می افزاید. تمام تپه های جنوبی استخر به شکل بسیار زیبایی چمنکاری و گلکاری شده در روزهای گرم تابستان استراحتگاه مردم تبریز و مسافران سایر شهرها می باشد. نادر میرزای قاجار می نویسد: این آبگیر در اوایل حکومت قاجار، ملک یک سلسله از مساوات تبریز و انباشته از خاک و ریگ بود. قهرمان میرزا پسر هشتم عباس میرزا نایب السلطنه که در آن هنگام حکمران آذربایجان بود. آن ملک را در مقابل سالی سی و پنج خروار غله بخرید. سپس در آبادی و عمران آن همت گماشت . و از اعتمادالسلطنه نقل است که: عمارت دریاچه عبارت از کلاه فرنگی دو طبقه بسیار آبادی است و بزرگی این دریاچه به درجه ای است که به قدر دو آسیا سنگ آب در آن وارد می شود ولی مدت شش ماه از آب پر می گردد. در مورد تاریخ بنای این عمارت اطلاعات مستندی در دست نیست. عمارت فوق در سال 1346 به علت کثرت رطوبت و فرسودگی تخریب شده و به جای آن در سال 1349 بنای عمارت زیبای دو طبقه ای با همان طرح قبلی ساخته شد. در روزهای پیروزی انقلاب این بنا به علت آن که در زمان رژیم شاه مورد استفاده غیر شرعی و غیر اخلاقی داشته ، تعطیل شد ولی در سال های اخیر مجدداً بازگشایی و مورد بهره برداری قرار گرفته است. جنگل های ارسباران: ارسباران یا قره داغ[2] (Arasbaran) ناحیه ای کوهستانی با وسعت بیش از 12 هزار کیلومتر مربع در شمال استان آذربایجان شرقی و جنوب رودخانه ارس واقع شده و با دو کشور همسایه است. ارسباران همان 18 محال معروف که در تقسیمات کشوری ابتدا شامل شهرستان اهر می شد و امروز شامل شهرستان های اهر، ورزقان، کلیبر، خداآفرین و هریس و بخش هایی از شهرستان های جلفا، مشکین شهر، پارس آباد و گرمی می شود . نام این منطقه در کتاب نزهه القلوب نوشته حمدالله مستوفی قزوینی و کتاب صورالاقالیم یا هفت کشور نوشته ابواسحاق اصطخری بشکل قره داغ یا قراجه داغ آمده است. ارسباران عنوان جدیدی است که متعاقب سیاست های مرکز گرایانه و آسیمالسیون فرهنگی زمان رضا شاه ساخته شد. بررسی مدارک در اداره ثبت اسناد کلیبر نشان می دهد که حداقل تا سال 1310 کلمه ارسباران استفاده نمیشده است[3]. گفته شده قره داغ وصفی است که همسایگان شرقی منطقه (اهالی اردبیل) ساخته وپرداخته کرده و به یادگارگذاشته اند، بااین توضیح که قره درلسان ترکی دلالت برانبوهی وکثرت ودرهم تنیدگی می کند. مردم قره داغ در طی جنگهای ایران و روس نقش اساسی داشتند و بخش اعظم تدارکات وافراد قشون ایران ازاین نواحی تامین می شده است. در انقلاب مشروطیت قره داغیها دردوجبهه صحنه گردان بوده اند، دریکطرف رحیم خان چلبیانلو ودرطرف دیگر ستار خان قره داغی راداریم، اولی برضد انقلاب یک تنه ایستاده بود ودومی سردارملت وانقلاب لقب گرفته بود. دره اهر، سواحل شرقی ارومیه و کرانه های جنوبی بخش مرکزی رودخانه ارس. تاریخ نشان می دهد آریایی ها آذربایجان شرقی را سرزمینی سربلند و تسخیر ناپذیر می دانسته اند که دژهایی چون قلعه بابک بر فراز مرتفع ترین نقاط کوه هایش، نمادی از همین باورند. آذربایجان شرقی سرزمین قهوه خانه ها و عاشیق هاست، اما نام این استان معمولا گردشگران را فقط به فکر بازدید از عمارت ائل گلی تبریز می اندازد و شاید خاطره قله سهند، دره اهر، ارسباران و سواحل شرقی دریاچه ارومیه هم در ذهن شان زنده شود، اما کم پیدا می شوند آن که کرانه های جنوبی بخش مرکزی رودخانه ارس را هم در بهار و تابستان دیده باشند. ...
اعجوبه عرفان در قرن چهاردهم
همچون طی الارض، میراندن مار با استفاده از نام اَلمُمیت خداوند، زنده شدن مرده به دعای وی، خبر دادن از احوال و افکار و حالات و افعال اشخاص، خبر دادن از آینده از جمله خبر از مرجعیت آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی، پیش بینی زمان درگذشت خود و ساطع شدن نور از وی در حال نماز نقل شده است. وصیت نامه آیت الله سید علی قاضی طباطبایی یکسال قبل از رحلت در 76 سالگی وصیت نامه ای به این شرح نوشت ...
یک وزیر گفت می دهم علی دایی را با سنگ بزنند/ یک میلیون دلار به نکونام پیشنهاد دادم/ پیروزی را من ...
کنید؟ بله. دربی را دیدید؟ بله من حتی جایی افطاری دعوت بودم ولی گفتم شرطش این است که دربی را هم ببینیم. نیمه اول را دیدم و بعد سریع رفتم خانه که نیمه دوم را ببینم. به عنوان مدیرعامل اسبق پرسپولیس استرس نداشتید؟ آدم به طور طبیعی استرس دارد. من چون چند سال در پرسپولیس بودم، دربی خود به خود برایم استرس آور بود و هنوز همین است. شما از قبل پرسپولیسی ...
بهترین کشور برای کسانی که از مار می ترسند/ اینجا مار ندارد!
با شروع عصر یخبندان، تمامی خزندگان موجود در ایرلند از بین رفتند و بعدها به دلیل جزیره بودن این منطقه، دیگر ماری وارد خاک ایرلند نشد. غزال زیاری: افسانه ها حکایت از آن دارد که در قرن پنجم میلادی، سنت پاتریک، با ریختن مارها به داخل دریا، تمامی مارهای ایرلند را نابود کرده. برطبق این روایت به نظر می رسد که او کارش را به بهترین نحو ممکن انجام داده؛ چرا که تا به امروز حتی نمی توانید یک مار ...
سال شیرین یحیی و جواد؛ فدراسیونی که باز هم بازنده بود!
شروع درخشانی داشته و نتایج مناسب این تیم در کنار سبک بازی جذاب باعث شده ویرا خیلی زود بین هواداران محبوب شود. شهریار مغانلو در سال 1402 به یکی از آرزوهای بزرگ دوران حرفه ای خود رسید و در پایان لیگ بیست ودوم عنوان آقای گلی را تصاحب کرد. مغانلو گرچه با تیم ملی و سپاهان جام نگرفت ولی با آقای گلی نامش را در تاریخ لیگ برتر به ثبت رساند. سال گذشته برای دیگر مهاجم تیم ملی یعنی سردار آزمون هم ...
اولیایی: حجازی درست می گفت قهرمان آسیا نمی شویم/ پورحیدری خودش را فدای استقلال کرد/ نکونام و خطیر آدم ...
داشته باشند ممکن است هر اتفاقی در مسیر بیفتد. این ها قانون محکمی وضع کردند که ما مالکیت مشترک نمی پذیریم. در زمان های قبل هم 55 سال پیش علیه باشگاه استقلال هم این اتفاقات افتاد. استقلال در سراسر ایران گستردگی داشت. مسجد سلیمان می خواست با نام تاج وارد مسابقات با یک مدیریت شود؛ که مقاومت کرد که فیفا اجازه نمی دهد که دو باشگاه تحت یک مدیریت باشد و حرف درستی است. سازمان خصوصی سازی می گفت این ها ...
مشترک شوید!
همراه آماده می کردند. 3G (نسل 3 تلفن همراه) از زبان ها نمی افتاد و دسترسی به آن، آرزوی بخش بزرگی از کاربران بود؛ اما در سال های ابتدایی قرن جدید، 3G نامی مهجور و از مد افتاده است که تعداد مشترکانش با شیبی جدی، هر روز کمتر می شوند و رگولاتوری برای خداحافظی با آن، در حال تهیه مصوبه است. 3G مانند خط شکنی گمنام و کم ادعا، راه را برای اینترنت پرسرعت همراه باز کرد؛ اما خیلی زود سکه اش از ...
ابن سینا و زکریای رازی چه نظری دربارۀ قهوه داشتند؟
در قرن پانزدهم، یک نوشیدنی جذاب جدید به نام قهوه در خاور میانه بر سر زبان ها افتاد، اما مردم منطقه از مدت ها قبل، از قهوه استفاده می کردند گرچه نه به عنوان نوشیدنی! به گزارش فرادید، ژانت فرِگولیا، در کتاب 2019 خود درباره قهوه به یافته های باستان شناسی اخیر توسط یک تیم آمریکایی-فرانسوی اشاره می کند که منشا باستانی قهوه عربیکا را جنوب غربی اتیوپی می دانند. اما پنج قرن قبل از ...
از داستان کوتاه های ایرانی تا ناداستان های روایی
. گرچه گزینش در میان شاهکارهای فراوانی که در این دو سده آفریده شده اند دشوار است و به ناچار برخی از آثار برجسته بیرون می مانند، باز هم دو ملاک اصلی گزینش داستان ها رعایت شده است: هریک از داستان ها دستاوردی برجسته به عنوان یک اثر هنری است و گذشته از این، هر داستان حادثه ای مهم در تکامل تاریخی داستان کوتاه شمرده می شود. این نویسنده برای دوست داران رمان هم پیشنهادهایی بیان و عنوان کرد: کتاب ...
روزشمار تاریخ معاصر ایران ؛ کندوکاوی در تاریخ قرن اخیر
نسیمی از دفتر ایام را نوشتم که دربردارنده خاطرات پیش از انقلاب و همچنین 10 سال بعد از انقلاب تا سال 1367 است. در اواخر دهه 1390، با حمایت و نظارت امید پارسایی فر، مدیر وقت حوزه هنری استان بوشهر، خاطرات پیش از انقلابم همراه با مطالب جدید و عکس ها و اسناد فراوان - که برخی منحصربه فرد بودند - با نام آغاز بیداری به همت حوزه هنری منتشر شد. -شما در ادامه یک اثر ارزشمند را به نام تاریخ خاندان ...
به یاد هنرمندانی که دیگر نیستند ...
1402 جامعه هنری ایران در بخش های مختلف چهره هایی را از دست داد. در این میان داریوش مهرجویی، وحیده محمدی فر، اسماعیل سلطانیان، فخری خوروش، بیتا فرهی، آتیلا پسیانی، فردوس کاویانی، کیومرث پوراحمد، فریماه فرجامی، پروانه معصومی و... جزو هنرمندانی بودند که مرگ شان ضمن ایجاد واکنش های گسترده در جامعه هنری، در میان عموم افراد جامعه نیز واکنش های بسیاری را برانگیخت و تعداد بیشتری از مردم از مرگ و نبود مادی آن ...