سایر منابع:
سایر خبرها
حضرت فاطمه(س)شهیده سیر رسالت به ولایت
او تمام حقیقت انسان و تمام حقیقت زن و در یک کلام تمام نسخه انسانیت به خوبی مشاهده می شود؛ به گونه ای که افتخار خاندان وحی است و الگوی شایسته ای که امام راحل در بیان شیوای خود درباره او فرمود: حضرت فاطمه زهرا(س) زنی بود که اگر مرد بود نبی بود؛ زنی که اگر مرد بود به جای رسول الله بود. و چون درباره معرفی نمونه ای کامل از انسان در جهان هستی، سخن به میان می آید، ایشان با احترام خاصی می فرماید: همه باید ...
چه کسانی از بیعت با اهل سقیفه سر باز زدند؟
أنَّها صُبَّت علَی الأیَّامِ صِرنَ لَیالیا (7) بگو به آن پدر مهربانی که در زیر خاکهای زمین پنهان شده است. اگر ناله و فریاد مرا گوش می دهی و سخن مرا میشنوی، از هنگامی که تو از دنیا رخت بربستی چنان مصیبت هایی بر من وارد شد که اگر بر روزهای روشن وارد میشد مانند شب ظلمانی تاریک می شدند. جریان کشاندن امیرالمومنین(ع) به مسجد برای بیعت و حالات و کلمات حضرت زهرا(س) ابن ...
خاکسپاری پیکر خواهر آیت الله خامنه ای درقم
آفتاب : به گزارش ایرنا، در این مراسم که شخصیت هایی همچون آیت الله شاهرودی،اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری ، فرزندان رهبر معظم انقلاب ، نمایندگان بیوت مراجع تقلید و قشرهای مختلف مردم حضور داشتند، پیکر بانو سیده فاطمه حسینی خامنه ای پس از انتقال به مسجد امام حسن عسکری(ع) و قرائت قرآن و فاتحه، در میان حزن و اندوه مشایعت کنندگان به سمت حرم حضرت معصومه (س) تشییع و پس از طواف ...
نوشتاری دردناک از مرحوم سید جعفر شهیدی درباره ظلم عظیم به دخت پیامبر(ص)
بگوئیم نوآوری هاآرام و یا خاموش بنشیند.باید مسلمانان را از این سنت شکنی ها برحذر دارداگر پذیرفتند چه بهتر و اگر نه نزد خدا معذور خواهد بود. این بود که خود را برای طرح شکایت در مجمع عمومی آماده ساخت.در حالیکه جمعی از زنان خویشاوندش گرد وی را گرفته بودند روانه مسجد شد.نوشته اند:چون بمسجد می رفت راه رفتن او براه رفتن پدرش پیغمبر می ماند.ابو بکر با گروهی از مهاجران و انصار در مسجد نشسته ...
تفسیر کلمه فاطمه چیست + پاسخ امام صادق(ع)
علی می فرمود: بپرسید از من از هر چیزی که نمی دانید و از هر چیزی که می خواهید زیرا که در این سینه من علومی انباشته شده که از پیامبر فراگرفته ام و همواره دنبال مردمی هستم که لیاقت داشته باشد تا آن را به آن ها بیاموزم، فاطمه نیز از این مقام رفیع علمی برخوردار بود، چون هم شأن با علی در تمام فضایل معنوی و علمی بود، اگر ما به خطبه آن حضرت که درباره دفاع از ولایت که در مسجد ایراد فرمود خوب تأمل کنیم، خطبه ...
علما و پژوهشگران تحریفات را از ساحت اهل بیت (ع) دور کنند/خطبه حضرت زهرا (س) هنوز ناشناخته است
. یا کس دیگری می گفت: با آن سیلی زهرا (س) راه خانه اش را گم کرد. من آدم عادی را هر قدر هم بزنند راه خانه ام را گم نمی کنم؛ چه طور زهرای اطهر گم می کند. در این ایام بیشتر، از سیلی صورت و پهلوی شکسته حرف می زنند؛ بیاییم ببینیم زهرا (س) چه گفت، زهرا (س) چه قدرت و عظمتی داشت که خود، مثل یک حاکم حکومت عمل می کرد، وارد مسجد می شد، صحبت می کرد و محکوم می کرد؛ وارد خانه مهاجر و انصار می شد و آنها را محکوم می ...
نگاهی به دفتر خاطرات "فضه "
به گزارش فرهنگ نیوز، انتشارات دلیل ما به عنوان ناشر مذهبی و ارائه دهنده کتاب هایی درباره معصومین (ع) به مناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه چندین کتاب با این موضوع را به شرح ذیل معرفی کرده است: فارس نوشت ،کتاب نخست با عنوان دفتر خاطرات فضه کنیز حضرت زهرا (س) نامگذاری شده که توسط محمدرضا انصاری نوشته و به چاپ رسیده است. * نگاهی به دفتر خاطرات فضه، کنیز حضرت زهرا (س) کتاب ...
خانه و خانواده اولویت اصلی زنان باشد
خصوص غصب منطقه فدک مورد عتاب قرار دادند و این مطالبه حضرت فاطمه(س) عین حق بود منتهی هدف اصلی از ایراد خطبه دفاع از مظلومیت امام علی بن ابی طالب(ع) و دفاع از ولایت بود. حجت الاسلام نجفی در پایان با اشاره به اینکه مردم باید سیره و سبک زندگی حضرت زهرا(س) را الگوی زندگی خود قرار دهند، افزود: بخش اعظمی از سیره و روش زندگانی آن حضرت به خوبی برای مردم تبیین نشده و این مهم همت طلاب و روحانیون عزیز را می طلبد که در مناسب های فاطمیه این مطلب را بیشتر برای مردم بازگو نموده و آگاهانه تبیین کنند. ...
تلاش برای انحراف مفهوم خطبه حضرت زهرا با نامگذاری اشتباه!
علی علیه السلام، اشاره به اشتباه بودن نگرش سطحی و دنیایی به امر حکومت و بیان حکمت بعضی دستورات الهی و ضرورت حکومت الهی، معرفی جایگاه والای خود در نزد پیامبر ص، می باشد. حضرت زهرا (س) در پایان خطبه خود در مسجدالنبی(ص) نیز مردم مسلمان را خطاب قرار داده و در مورد از بین رفتن رسالت، بی توجهی به حکمت خلافت و زوال طریق هدایت به شدت هشدار می دهد؛ و اینکه ابوبکر در ماجرای فدک برخلاف حکم شرع و آیه ...
برنامه مراسم عزاداری ایام فاطمیه در خمام
برادران یعقوبی و کاظمی برگزار می گردد. این مراسم توسط هیئت متوسلین به امام زمان (عج)، و هیئت انصار الحسین پایگاه شهری شهید شیرودی خمام برگزار می گردد. همچنین مراسم شهادت حضرت زهرا (س) در مسجد سید الشهدا خمام از امشب به مدت شش شب با سخنرانی حجت الاسلام عاشوری و مداحی حاج رضا صداقت برگزار می گردد. انتهای پیام/ ...
بسته پیشنهادی کتابستان با عنوان حضرت فاطمه زهرا(س)
الله علیها در 290 صفحه از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است. * شرح خطبه حضرت زهرا(س) تأمل و اندیشه در گفتار حضرت زهرا(س) ما را به حقایقی رهنمون می سازد که مطالعۀ هیچ کتابی آن را به دست نمی دهد؛ حقایقی چون بر حق بودن این خاندان، پایمال شدن حق و حقوق ایشان، سکوت سنگین و دردآور بعضی از اصحاب در قبال این عزیزان. شرح خطبۀ حضرت زهرا(س) نوشته آیت الله سید عزالدین ...
چرا حضرت زهرا(س) برای قرائت خطبه فدکیه مسجد را انتخاب کردند؟
روند و خطبه خود را در مسجد ایراد می کنند. این سیره پژوه تصریح کرد: اما در مورد محتوای خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) نکات مختلفی وجود دارد، حضرت خطبه را با حمد و ثنای بلیغ الهی و با فصاحت تمام آغاز می کنند و در ادامه در مورد مباحث عقلی وتوحیدی نکاتی را بیان می کنند، در مورد هدف خلقت و همچنین بعثت پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) سخن می گویند و سپس در مورد قرآن و محتوای قرآن و همچنین ...
نوروز امسال ، عطر یاس به مشام می رسد
انگیزه بازخواهی فدک، می خواست حق امام و ولی امرش را بازستاند ، مظلومیت علی (ع) را آشکار کند و پرده از سقیفه پردازان بردارد اما با اینکه فریاد دختر معصوم پیامبر در قلب های تیره کارساز نبود، تاریخ آن سخنرانی جاودانه را ثبت و ضبط کرد تا آیندگان بدانند، بسنجند، بفهمند و تصمیم بگیرند. درخطبه غرای حضرت زهرا (سلام الله علیها) هم اوج شقاوت و انحراف حاکمان وقت و مردم از دین رسول الله نمایان است ...
دلایل بی توجهی مردم مدینه به اعتراض حق طلبانه فاطمه زهرا(س)
سیاسی حضرت زهرا (س) تصریح کرد: البته در شرایط مورد نیاز، ایشان به عنوان یک مسلمان وظیفه احیاگری اش را انجام داد. زمانی که بعد از ارتحال پیامبر اسلام جریان امامت در جامعه به خوبی مورد اقبال واقع نشد و از مسیر اصلی اش با انحراف مواجه شد، آن حضرت احساس وظیفه کرد که در صحنه حضور داشته باشد و جامعه آن روز را روشنگری کند. خطبه هایی که حضرت در مسجد حضرت رسول و در جمع زنان مهاجر و انصار ایراد نمودند تا به ...
روزی که مدینه مردمش را از خود راند/ علی از زبان علی(ع)
فاطمه زهرا ، قیام امام حسین ، خلاصه علی از زبان علی یا زندگانی امیرمومنان علی ، خلاصه زندگانی علی بن الحسین ، خلاصه زندگانی فاطمه زهرا و خلاصه قیام حسین(ع) را از مرحوم شهیدی چاپ کرده است. بریده های خواندنی؛ حاضران از خود گرانی نشان دادند. زیاد پسر حنظله چون چنان دید گفت: اگر اینان آماده یاری تو نیستند من هستم و در رکاب می جنگم. دو تن از انصار نیز همچون زیاد سخنانی گفتند و ...
معرفی 36 سال فعالیت در حوزه کتاب های فاطمی
، 1190 صفحه، چاپ 1 سال 1362، 180 ریال. • فاطمه زهرا سلام الله علیها جواد فاضل، علمی، 199 صفحه، رقعی، چاپ 10 سال 1362، 2000 نسخه، 350 ریال. • مرثیه حضرت فاطمه زهرا (ع) چاپخانه میرصادقی، 61 صفحه، وزیری، چاپ 1 سال 1362، 5000 نسخه، 100 ریال. • فاطمه زهرا دژ شکست ناپذیروحی درطول زمان سعید حسن، مسجد جامع تهران، کتابخانه مدرسه چهلستون، 438 صفحه، جیبی، چاپ ...
3 جمادی الثانی مصادف با شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
در کوچه های شهر جاری شو ... ------------------------------------------------------- 3 جمادی الثانی مصادف با شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها علل بیماری و شهادت حضرت زهرا (س) با وجود سفارش آن حضرت به نهان داشتن شرایط جسمی و وضعیت روحی اش پس از آن رویدادهای تلخ، و با وجود رازداری امیر مؤمنان، سرانجام خبر بیماری بانوی بانوان در مدینه منتشر گردید و همگان از ...
آینده بشریت بر مدار سلوک فاطمه(س) است/چرا قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) مشخص نیست؟
که بخصوص در بخش بانوان است که برای هر مجلسی باید یک مدل لباس بپوشند اصلاً زیبا نیست و این سلوک اجتماعی منطقی نیست و در باب اسراف قرار می گیرد و در این جهت کاملاً خلاف سلوک حضرت عمل می شود. حجت الاسلام لطفیان با بیان اینکه در مسئله فدک مبارزه حضرت زهرا(سلام الله علیها) اقتصادی نبوده بلکه عقیدتی و برای تبیین جایگاه اصلی عصمت و طهارت(علیه السلام) بوده، تصریح کرد: خطبه ی حضرت در مسجد پیامبر ...
حضرت زهرای اطهر (سلام الله علیها) بر همه ائمه حجت بوده اند
وراه نما و الگوهای بشریت هستند به طوری که اراده الهی همواره در زندگی آنها لحاظ شده است و به برترین درجات کمال عبادی رسیده اند در این میان ام الائمه حضرت فاطمه زهرا در عبادت و خدامحوری و زهد از ابعاد معرفتی خاصی برخوردار سات به طوری که ائمه معصومین در سراسر زندگی اشان همواره ایشان را به عنوان الگویی والا مد نظر قرار می دادند .حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مهدی گرجیان مدیر گروه رشته و کلام موسسه ...
مبارزه سیاسی حضرت زهرا(س) در قالب اسلام و دین بود گفت وگوی شفقنا با فاضل میبدی: انتقاد در برابر وضعی که ...
بلند می شود و حضرت می گوید اگر می خواهی این صدای اذان بماند باید سکوت کرد. * آیا به غیر از خطبه فعالیت دیگری هم سراغ دارید که بشود بر اساس آن حضرت زهرا سلام الله را یک مبارز سیاسی نامید؟ شما بر اساس همین خطبه است که ایشان را یک مبارز می دانید؟ ایشان چند کار دیگر هم داشتند زن های انصار که به سراغ حضرت می رفتند حضرت یک گوشه می نشستند و با گریه نارضایتی خود را ابراز می کردند. وقتی ...
دخت نبی اسلام با طرح حقایق فراموش شده مردم را بیدار کرد
مختلف اجتماع حضور داشتند، در واقع حضرت می خواست با حضور در دارالخلافه که همان مسجد بود سخنان خود را بیان کنند. وی ادامه داد: فدک نمادی از حق است شبیه حق ولایت، حق ولایتی که از امیرمومنان علی(علیه السلام) غصب شد بنابراین حضرت زهرا(سلام الله علیها) فدک را بهانه قرار دادند تا بتوانند سخنان خود درباره مسایل ولایی، اعتقادی و سیاسی را بیان کرده و به ویژه مساله امامت و خلافت حضرت علی(علیه السلام ...
خطبه خوانی حضرت زهرا(س) از رسوم دیرین ایرانی هاست/ سفره های فاطمی
به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از مواریث بزرگ اهل بیت(علیهم السلام) و مصادر محکم اعتقادی اسلامی و مفاتیح معارف حقه و مدارک مهم ولایی، خطبه فصیحه بلیغه حضرت سیدة نساء العالمین فاطمة زهرا(س) است که آن حضرت در مسجد النبی(ص) خطاب به مهاجر و انصار ایراد فرمود. این خطبه را که حضرت صدیقه طاهره(س) بالبدیهه و الارتجال انشاء فرمودند، از معجزات باهره ظاهره خاندان رسالت و منبع مهم حقایق عالیه و مطالب حقه است ...
از کشتی پهلو گرفته تا مهر مادر
) یکی از آن حقایقی است که ارتباط با حقیقت یا بُعد باطنی آن حضرت موجب رسیدن به بصیرت هایی بس بزرگ در عالم معنا خواهد شد و در این کتاب مباحثی مطرح است که این بُعد اخیر مورد توجه قرار گرفته است. این کتاب از سوی انتشارات لب المیزان در قطع رقعی و با قیمت 4000 تومان منتشر شده است. حکمت فاطمی کتاب حکمت فاطمی را با تلخیص از خطبه حضرت زهرا(س) به قلم آیت الله سید عزالدین حسینی ...
خطبه حضرت زهرا(س) در مسجد پیامبر(ص) بیان حقایق درباره امامت بود
زهرا(سلام الله علیه) مبارزه خود را در ظاهر به اسم یک قطعه زمین آغاز می کند؛ اما این تنها ظاهر امر است و بسیاری از مسایل دیگر هم بود که از سوی حضرت در خطبه فدکیه بیان شد. حجت الاسلام ذبیحی تصریح کرد: این خطبه جهت دیگری هم دارد که عبارت است از دفاع تمام قد حضرت زهرا(سلام الله علیها) که می خواستند با ایراد این خطبه در مسجد پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) این اتهام تاریخی را از امیرمومنان ...
بخش ازخطبه حضرت زهرا(س)درمسجدمدینه
شهدای ایران :خشی از خطبه حضرت فاطمه زهرا (س) در مسجد مدینه به شرح زیر است: خداوند ایمان را برای تطهیر شما از شرک قرار داد، و نماز را برای پاک شدن شما از تکبر، و زکات را برای پاک کردن جان و افزونی رزقتان، و روزه را برای تثبیت اخلاص، و حج را برای قوت بخشیدن دین، و عدل را برای پیراستن دلها، و اطاعت ما را برای نظم یافتن ملت، و امامت ما را برای در ...
کلام نورانی حضرت زهرا(س)
آنِ سپاه ظالمتر باشد. 40- بخشی از خطبه زهرا(علیها السلام) قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهراءُ(علیها السلام) فی خُطْبَتِهَا المَعْرُوفَةُ:حضرت زهرا(علیها السلام) در آن سخنرانی معروفش در مسجد فرمود: جَعَلَ اللّهُ الاِْیمانَ تَطْهیرًا لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ : خداوند ایمان را برای تطهیر شما از شرک قرار داد، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهًا لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ: و نماز را برای پاک شدن ...
میزبانی 29 امامزاده خراسان شمالی در تحویل سال نو
حجت الاسلام علی اکبر صفری در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: شمار زیادی از اهالی استان و نیز مسافران نوروزی، سحرگاه روز شنبه آیین تحویل سال نو را در مجاورت این امامزاده ها گذراندند. وی افزود: در ویژه برنامه های استقبال از تحویل سال نو در امامزادگان شاخص استان، قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید از سوی قاریان ممتاز استانی و شهرستانی، قرائت خطبه حضرت فاطمه زهرا (س)، سخنرانی، سفره هفت ...
تأکید خطیبان جمعه لبنان بر لزوم ادامه گفت وگو میان حزب الله و جریان المستقبل
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله "عفیف نابلسی" خطیب جمعه مجتمع حضرت زهرا(س) شهر صیدا در خطبه های نماز جمعه این هفته ، گفت وگو میان حزب الله و جریان المستقبل را تنها راه ثبات و تفاهم توصیف کرد و گفت: گفت وگو میان این دو حزب بر اساس ضابطه های تفکیر صحیح، آرامش و حسن نیت باشد اما متاسفانه برخی وابستگان به جریان المستقبل همچنان در این راه سنگ اندازی می کنند. وی افزود: این گفت وگو ...
آذربایجان شرقی در سالی که گذشت/ امید به شکوفایی افزونتر شده است
اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی در پیام نوروزی خود به مردم این استان با بیان این که سال 93 را در حالی آغاز می کنیم که رهبر معظم انقلاب، اقتصاد مقاومتی را راه نجات از بحران ها اعلام کرده اند، تاکید کرد: ما نیز به عنوان نماینده دولت تدبیر و امید، تمام ساز و کارهای لازم برای این حرکت بزرگ را فراهم کرده ایم. با آغاز تعطیلات نوروزی هرچند آذربایجان شرقی به دلیل شرایط آب و هوایی و ...
نفاق؛ از عبرت های مهم فاطمیه
حجت الاسلام مهدوی نژاد: هیچ مشرک و کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان به منافقان باشد آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. هیأت انصار ولایت دارالعباده پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، همزمان با دومین شب از ایام فاطمیه و مراسم سوگواری ام الائمه(س) میزبان جمعی از محبان آن حضرت در حسینیه ارگ بود. سخنران این مراسم، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد که در این ایام قصد تبیین عبرت های فاطمیه را دارد؛ در این شب پس از مرور بحث شب گذشته، به تحلیل مسئله نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. خلاصه سخنان وی در ذیل بیان شده است. زندگی کردن به اندازه تمام گذشتگان اگر انسان ها، دیده عبرت بین داشته باشند و از گذشتگان درس عبرت بگیرند، گویا به اندازه تمام آنها زندگی کرده اند، چون خطاهایی که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کنند و در نتیجه عمرشان تلف نمی شود و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. زیاد پیش می آید که از گذشتگان عبرت نمی گیریم و فرصت های مادی و معنوی زندگی را از دست می دهیم. عبرت مسئله حیاتی و مهمی است که اگر مؤمنین به آن توجه نکنند، به یکی از دستورات خدای متعال در قرآن بی توجهی کرده اند. بسیاری از هزینه ها که در طول تاریخ شده است، در حقیقت یک فرصتی است که نسل های بعدی بر اساس همان تجربیات عمل کنند. عبرت، نقاط ضعف یک حادثه است هر حادثه ای که اتفاق می افتد از سه منظر قابل بحث است. یکی از جنبه های هر حادثه، علت وقوع آن است. علل حوادث دو خروجی دارد: یکی درس های آن حادثه و دیگری عبرت های آن. وقتی واقعه ای را بررسی و ریشه یابی می کنیم نقاط مثبتی را می بینیم که این نقاط مثبت درس های آن حادثه است. مثل ایثار، مجاهدت، رحم و... . یکسری نقاط منفی هم در هر حادثه وجود دارد که عبرت های آن حادثه است. مثلاً تفرقه، سستی،فساد، ولایت گریزی، دنیا طلبی و ... نتیجه عبرت های فاطمیه: تشخیص حق از باطل عبرت های فاطمیه خیلی مهم اند. حوادث فاطمیه، حوادث دوران حکومت اسلامی است. توجه به حوادث بعد از حیات پیامبر(ص) باعث می شود که ما با آنچه بزرگان و خواص دوران امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند، آشنا شده و ان شاءالله مبتلا نشویم. عبرت های فاطمیه باعث می شود که انسان بفهمد صحابه نبی مکرم اسلام چه کردند و دریابد که چه معیارهایی برای تأیید یا رد خواص وجود دارد. وقتی بررسی می کنیم در میان اصحاب پیامبر(ص) به شخصیت های عجیبی بر می خوریم، شخصیت هایی که درخشیدند، شخصیت هایی که ضعیف و حقیر یا حتی برخی که خنثی بودند. شناخت آنها باعث می شود به روشنی بفهمیم امروز در حکومت اسلامی خوب و بد چیست و در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشویم. اهمیت عبرت های فاطمیه از این جهت است. نفاق: خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان یکی از عبرت های مهم فاطمیه مسئله نفاق است. استنفاق جوانه ای بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه اسلامی آن روز رویید. نفاق خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان فرد و جامعه است. فاطمیه برای این است که ما بفهمیم نفاق چیست و در کجا به وجود می آید؟ ویژگی های اهل نفاق چیست و چگونه باید با آنها مواجه شویم و چه کنیم تا جامعه دچار این اخلاق شیطانی نشود؟ آنوقت اگر انسان این ها را بفهمد وقتی بر مصائب و غصه های اهل بیت اشک می ریزد مزه اشک و عیار اشک او فرق می کند و طبق روایات یک قطره اشکش دریاهای آتش را خاموش می کند [1] . نفاق دین را پاره پاره کرد مسئله نفاق آنقدر مهم بود که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرماید: فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِه ِ وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَةُ النِّفَاق [2] ؛ وقتی خدای متعال پیامبر را از میان مردم به سرای انبیای گذشته برد، در میان شما حسکه ایجاد شد. حَسَکَه دو معنا دارد 1. دشمنی منافقانه، که نوع خاصی از دشمنی است 2. خار سه پهلویی که از هر طرف اصابت کند می بُرّد. می فرمایند: حَسَکَه(نفاق) شما، همه جانبه، دین را پاره پاره کرد و شما همه جانبه به دین حمله کردید. حضرت زهرا(س) مهر نفاق را بر روی حوادث بعد از رحلت پدر بزرگوارشان زد. پس باید به مسئله نفاق توجه ویژه ای داشته باشیم. معنای لغوی و اصطلاحی نفاق معنای لغوی نفاق: موش های صحرایی، وقتی در صحرا لانه می سازند، نقب می زنند. یعنی تونلی می کنند و از طرف دیگر وقتی نزدیک سطح زمین می رسند، لایه ای از خاک را نازک می کُنند تا اگر خطری آنها را تهدید کرد سر را به قسمت نازک شده خاک بکوبند و دریچه ای باز کنند. یک درب اضطراری و سریع برای فرار، به این می گویند نفق. یعنی راهی که دو تا خروجی دارد که یکی از آن خروجی ها پنهان است [3] . معنای اصطلاحی نفاق: یعنی کسی که به اسلام وارد شده اما علیرغم ظاهر مؤمنانه اش به اسلام اعتقادی ندارد و در اصل کافر است. منافق از کفار و مشرک هم بدتر است. در سیزده سوره قرآن علیه منافقین آیه آمده است و یک سوره هم به آنها اختصاص داده شده است. خطر نفاق جدی است خطر نفاق جدی است پیامبر(ص) فرمودند: بعد از خودم، از مؤمنان امتم بیمی ندارم، چون به خاطر ایمانشان نجات می یابند و از مشرکان هم بیمی ندارم، چون به واسطه شرک، رسوا می شوند، از منافقین می ترسم که از زبانشان علم می ریزد و سخنانشان دلپذیر است ولی اعمالشان زشت و زننده است [4] . دو عنصر اساسی نفاق عناصر اساسی تشکیل دهنده نفاق دو چیز است: اظهار و کتمان. اظهار کردن آنچه به نفع است و کتمان آنچه به نفع نیست. اگر کسی حق را جایی که به نفعش بود، اظهار کند و اگر به نفعش نبود، کتمان نماید؛ منافق است. مگر اینکه برای کتمان آن حق از طرف شرع مقدس اجازه داشته باشد. ترس، ریشه نفاق علت نفاق: کسی که ضعیف الایمان است، نمی تواند حق را بگوید و پای دین بایستد. چون می ترسد که حق را بیان کند، آن را کتمان کرده و در او نفاق تولید می شود. کسانی که نمی توانند خداباورانه رفتار کنند یا افرادی که از به خطر افتادن موقیعت خود نزد خداباوران می ترسند و نمایش ایمان بازی می کنند، می شوند منافق. نفاق و بین الطلوعین منافق همان شبی است که لباس روز پوشیده است. بین الطلوعین نه روز است نه شب، لذا می فرمایند خواب بین الطلوعین مکروه است؛ [5] چون انسان از تقسیم ارزاق مادی و معنوی محروم می شود که این ارزاق اضافه بر رزق مقسوم اوست. نفاق هم همین گونه است مقداری به روشنی می زند و مقداری به تاریکی، یعنی حرف ها خوب است و عمل ها بد. در مواجهه با چنین آدمی، اگر بیدار و هوشیار نباشیم، فریب می خوریم و از حق محروم می شویم. شکل گیری نفاق در جامعه توحیدی نفاق دین مختص جامعه توحیدی است. هر جا که حق حاکم و غالب باشد نفاق به وجود می آید. وقتی باطل غالب باشد که باطل نیاز به پنهان شدن ندارد. اما وقتی اسلام و حق حاکم باشد، کفر و باطل نمی تواند جولان دهد و از ترس، زیر پوست حق پنهان می شود. هیچ کدام از آیات نفاق در قرآن، مربوط به مکه نیست و همه در مدینه نازل شده اند؛ چون در مدینه پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند و حق غالب بود. ولی در مکه حق، مغلوب و اهل اسلام تحت شکنجه و فشارهای مشرکین بود. در چنین شرایطی انسان های ناب و خالص به پیامبر(ص) ایمان می آوردند ولی در مدینه وقتی اسلام حاکم شد و اوضاع به سامان شد؛ خالص و ناخالص، همه زیر علم و بیرق حکومت اسلامی بودند. در چنین شرایطی است که عده ای که قلباً به حق اعتقادی ندارند و از ترس یا برای به دست آوردن موقعیت، حق را پذیرفته اند؛ منافقین جامعه حق می شوند. جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد حکومت اسلامی تولید نفاق نمی کند، بلکه نفاق در آن تولید می شود. یعنی ظرفیت ها و فرصت های کفرآفرینی گرفته می شود و کسی نمی تواند علنی و رسمی علیه حق اقدام کند و اتفاقاً این نقطه قوت حکومت اسلامی است نه نقطه ضعف آن و نشان دهنده این است که اسلام قدرت دارد. لذا هر جا دیدید نفاق تولید شد و اهل حق حاکم هستند ، بدانید آن حکومت بر حق است. اصلاً جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد. عدم جرأت باطل: نشان دهنده حاکمیت حق بعضی ها می گویند زمان شاه بهتر بود، هر کس که می خواست خلاف کند، خلاف می کرد و هر کس می خواست نماز بخواند به مسجد می رفت و نمازش را می خواند اما حالا معلوم نیست هرکسی چه می کند و گاهی افراد به مسجد می روند ولی رفتارش به گونه ای دیگر است. باید گفت این نشان دهنده حاکمیت حق در جامعه است که وقتی کسی می خواهد گناه کند، جرأت نمی کند به سادگی و راحتی گناه کند. شاید سوال شود: این بدحجابی ها گناه نیست؟ بد حجابی گناه است. اما شما جامعه اسلامی را در یک چارچوب کلی ببینید و بررسی کنید. این جریان تجّری عده ای در عدم رعایت ظواهر شرعی هم از هجمه دشمنان اسلام است، هم از نفاق عده ای از مسئولان که راه را بر آنها بستند و بلکه هموار هم کردند. اسلام به ذات خود ندارند عیبی این تجرّی ها و گناهانی که می بینید به خاطر ضعف ایمان مؤمنین است نه تقصیر جمهوری اسلامی! این ها تقصیر عده ای از مسئولین است، ولی عیب حکومت اسلامی و اسلام نیست. اسلام و حکومت اسلامی به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسئولین حکومت اسلامی و از مسلمانی ماست. اگر مسئولین درست عمل می کردند و پای حرف ولایت می ماندند، [اینگونه نمی شد]. چقدر [ مقام معظم رهبری] تذکر دادند تهاجم فرهنگی، اشرافیت و... را، اما برخی مسئولین گوش ندادند. خوب طبیعتاً در جامعه از خودش را می گذارد. موسی به دین خود، عیسی به دین خود می گویند هر کس، هر کار می خواهد انجام بدهد، موسی به دین خود، عیسی به دین خود. اما اسلام این شعار را قبول ندارد. اگر [چنین بود] چه نیازی بود پیغمبر(ص) حکومت تشکیل دهند؟! برای چه پیغمبر(ص) جنگیدند و اسلام را حاکم کردند؟! چرا قرآن دستور مبارزه با باطل و اقامه عدل می دهد؟! با سیاست موسی به دین خود، عیسی به دین خود که حق اقامه نمی شود و ولایت گسترش پیدا نمی کند، عدل و داد هم فراگیر نمی شود. اتفاقاً این روش، باعث ترویج باطل خواهد شد چون وقتی حق ترویج نشود، باطل ترویج می شود. ضمناً اگر حق را ترویج نکنید، در کنار باطل در امان نخواهید بود. مگر باطل دست از شما بر می دارد؟ مگر دست از سر پیامبر(ص) برداشتند؟! اصلاً ذات باطل با ذات حق قابل جمع نیست. مغلوب بودن اسلام در زمان طاغوت چه کسی گفته ما در زمان طاغوت دین داشتیم!؟ ما مسلمان بودیم اما دین به معنای واقعی اش وجود نداشت. البته الان هم کامل کامل نیست، اما آن زمان، دین مغلوب بود. شاه مملکت اسماً مسلمان بود اما زنا می کرد و شراب می خورد. شاهی که با کفار، جام می زد و باید نوامیس درباریانش را به عنوان پیشکش به او می دادند، کفار را بر سر مسلمین مسلّط کرده بود؛ مسلمان بود؟! زمان شاه، اسلام مغلوب بود اما الان اسلام غالب است. این جلسه ها دلیل بر این است که اسلام غالب است. آن زمان اجازه نمی دادند روضه خوانی و اجتماعات مؤمنین برپا شود! زمان رضاخان مردم در زیرزمین ها روضه می خواندند. تلاش برای زمین گیر کردن نفاق هر جا حقی ظهور کند، ولو کم؛ باطل احساس نابودی می کند و تلاش می کند تا حق را نابود کند و اینجاست که درگیری شروع می شود. پیامبر(ص) برای تثبیت حکومت اسلامی در بلاد اسلامی بسیار تلاش کردند. ایشان برای فراهم کردن مقدمات زمامداری امیرالمؤمنین(ع) خیلی تلاش کردند. از همان روز اول علی(ع) را جانشین خود معرفی کرده و تلاش کردند تا برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند. پرهیز دادن مردم از اختلاف ، فتنه ، ارتجاء و ارتداد، دستور دادن به تجمع مردم حول امیرالمؤمنین(ع)، بیان حدیث ثقلین، خنثی کردن توطئه و تحرکات فرصت طلب ها، ترتیب دادن جیش اُسامه، برای چه بود؟ همه این زمینه ها را پیامبر فراهم کرد تا نفاق را زمین گیر کند. به امام(ره) دروغ می بندند چرا نگذاشتند پیامبر یک مکتوب بنویسد؟ برای اینکه کلام غیرمکتوب سند عینی ندارد و می شود آن را تحریف و انکار کرد. منافقین، احادیث نوشته شده پیامبر(ص) را هم سوزاندند. امروز اگر ما وصیت نامه و صحیفه امام(ره) را نداشتیم چه می شد؟ صحیفه امام(ه) را به صورت مکتوب داریم و به امام(ره) دروغ می بندند! گاهی در شبکه های اجتماعی پخش می کنند که امام گفت من آب و برق را مجانی می کنم، روحانیت مسئولیت سیاسی قبول ن کنند و... . چه کسی گفته امام این حرف ها را زده؟! منافقین نگذاشتند پیامبر(ص) حرفش را مکتوب کند، تهمت هذیان گویی به ایشان زدند. نفاق؛ حکومت را از دست علی(ع) خارج کرد چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مردم آن زمان حرفی نزدند؟ خواص و بزرگان صحابه پیامبر(ص) چه ایرادی داشتند که ایشان نتوانستند منویاتشان را در روزهای آخر عمر عملی کنند؟ عوام چه ایرادی داشتند؟ این کار نفاق بود. نفاق جامعه ای را که پیامبر 23 سال زحمتش را کشیده بود، از دست علی(ع) خارج کرد. این حادثه رخ داد تا اینکه بعد از 1400 سال، درس عبرتی باشد برای ما و شما. به باد دادن سَر حق با شعار ظاهراً حق با شعار دین،حکومت را از دست امیرالمومنین(ع) گرفتند. با سر دادن شعار دین، با ظاهر حق و باطن کفر، نگذاشتند پیغمبر(ص) حرفشان را بزنند. پیغمبر فرمود: قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. یکی گفت: حسبنا کتاب الله. [6] چه حرف قشنگی! پیغمبر(ص) می فرمایند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی . اما نگذاشتند پیغمبر(ص)، این مطلب را بنویسند و یک شعار جدید خلق کردند که حسبنا کتاب الله. کار نفاق، این است. فدک را وقتی از حضرت زهرا(س) گرفتند، نگفتند: می توانستیم و گرفتیم؛ گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم که پیغمبران، ارث به جا نمی گذارند [7] . بعضی از صحابه پیغمبر(ص) هم گفتند ما شهادت می دهیم که رسول خدا(ص) این حرف را زده. یک شعار ظاهراً حق، سر حق را به باد داد. خانه امیرالمؤمنین(ع) را هم همینطوری آتش زدند. گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم اگر کسی از جماعت مسلمین کناره گیری کرد، خانه اش را بر سرش آتش بزنید. حرف از قول پیامبر(ص) گفتند، [بقیه هم گفتند] اینها از صحابه پیغمبر(ص) هستند، دروغ نمی گویند و ... نفاق یعنی ظاهر حق، باطن باطل. منافق، حرف باطلش را با یک شعار ظاهراً حق تزیین می کند و اگر دین شناس نباشید شما هم فریب می خورید. مشرکان و کافران نتوانستند اما منافقان موفق شدند امیرالمؤمنین(ع) قتال العرب بوده و بزرگان مشرکین را به خاک زده است. علی(ع)، عمربن عبدود را که به تنهایی با هزار سوار برابر بود، با یک ضربه زد. هیچ مشرکی و هیچ کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان جمع باشد که دست مولایتان را منافقان بستند! حواستان به منافقان باشد که آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. علی(ع) را از خانه بیرون آوردند در حالی که عمامه علی(ع) را به گردنش بسته بودند و او را می کشیدند. چرا می کشیدند؟! در مقاتل چیزی ننوشته، ولی اگر کمی فکر کنیم، می فهمیم. بالاخره علی(ع) باید نشان بدهد که نمی خواهد برود، باید نشان بدهد که به زور دارند او را می برند و این دست بستن و با ریسمان کشیدن نشانه همین بود. [1] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص 481؛ مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا وَ لَهُ کَیْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَار . [2] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 101. [3] . مجمع البحرین، ج 5، ص 241. [4] . نهج البلاعه، نامه 27؛ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِکاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیُخْزِیهِ اللَّهُ بِشِرْکِهِ وَ لَکِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ کُلَّ مُنَافِقٍ عَالِمِ اللِّسَان ِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْکِرُونَ لَیْسَ بِهِ خَفَاء . [5] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 110؛ أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ . [6] . الأمالی (للمفید)، النص، ص 36؛ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِیَّ ص الْوَفَاةُ وَ فِی الْبَیْتِ رِجَالٌ فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَلُمُّوا أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَیْ ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَکُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه . [7] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 104؛ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ ذَهَباً وَ لَا فِضَّةً وَ لَا دَاراً وَ لَا عَقَارا . ...