سایر منابع:
سایر خبرها
رتبه بندی استان ها از نظر امنیت غذایی
نیاز دارد. دماری مواردی همچون دسترسی به آب آشامیدنی سالم روستایی و شهری، متوسط هزینه های بهداشتی یک خانوار، میزان مرگ کودکان زیر پنج سال، درصد دانش آموزان دارای اضافه وزن و درصد تولد نوزادان با وزن کمتر از 2.5 کیلوگرم را نیز از معیارهایی دانست که در سومین عامل یعنی تامین سلامت غذا دخالت داشته اند. هنوز تغذیه سالم را نمی شناسیم به گفته وی علاوه بر هفت استانی که در رده های ناامن و ...
مواد لازم برای تشکیل یک انسان
انسان بطور متوسط از معادل 16 کیلوگرم کربن و اکسیژن کافی برای پر کردن حجمی معادل شش فیل برخوردار است. بر اساس نظریات وی، بدن انسان از هیدروژن کافی برای پر کردن حجمی به اندازه یک وال آبی و همان میزان نیتروژن در 400 لیتر ادرار برخوردار است. همچنین به گفته هانسون، اگر انسان همه ناخن های دست ها و پاهایش را بگیرد، می تواند قطعه ای طلا به ارزش یک دهم سنت آمریکا استخراج کند. هانسون افزود: یک انسان متوسط از مقادیر قابل تشخیص از 60 عنصر برخوردار است که بیشتر نشانه هایی از رژیم غذایی و محیط محل سکونت وی است. ...
طرز تهیه انسان
و اکسیژن کافی برای پر کردن حجمی معادل شش فیل برخوردار است. بر اساس نظریات وی، بدن انسان از هیدروژن کافی برای پر کردن حجمی به اندازه یک وال آبی و همان میزان نیتروژن در 400 لیتر ادرار برخوردار است. همچنین به گفته هانسون، اگر انسان همه ناخن های دست ها و پاهایش را بگیرد، می تواند قطعه ای طلا به ارزش یک دهم سنت آمریکا استخراج کند. هانسون افزود: یک انسان متوسط از مقادیر قابل تشخیص از 60 عنصر برخوردار است که بیشتر نشانه هایی از رژیم غذایی و محیط محل سکونت وی است. انتهای پیام ...
وقتی صفایی فراهانی پا به توپ می شود/ زنجیر تحریم ها از پای اقتصاد ایران باز می شود
. یا حداقل در یک محصول در زنجیره تولید جهانی کجای کار قرار داریم؟ آقای لیلاز سال ها در صنعت خودروسازی کشور بوده اند. سوال من این است که ما کجای بازار جهانی خودروسازی یا زنجیره تولید خودروسازی جهان قرار داریم؟ همه اینها نشان می دهد نگاه مسولان ما توجه به رشد اقتصاد در بخش خصوصی نیست. این موضوع هم به توافق لوزان یا ده سال گذشته ربطی ندارد. یک خاطره برای شما می گویم. زمانی که در مپنا بودم، با مدیران ...
برگزیده سرمقاله های روزنامه های امروز
مرحومه حضرت امام(ره) برپا شده بود، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آن بانوی پرهیزگار به مسائلی بیرون از موضوع همایش اشاره داشتند که هر چند قلم زدن به انتقاد از اظهارات ایشان خوشایند نیست ولی از آنجا که پای ارزش های انقلاب در میان است، عبور بی تفاوت از کنار آنچه گفته اند نیز بایسته به نظر نمی رسد: 1- آقای هاشمی می فرمایند: در سال 84 یک موی بدنم راضی نبود کاندیدا شوم. چرا که دولت آقای خاتمی بود و من ...
شهید فاتح فاتح دل ها شد
.... ایرانی و افغانستانی باهم علیه استبداد پهلوی متحد شده بودند. همه یک رهبر می شناختند: خمینی . پدربزرگ انقلابی رضا بخشی هنوز در قد حیات است و هرچند به دلیل کسالت در این گفت وگو حضور ندارد، اما به گفته خانواده در جریان روزهای مقاومت رضا و آسمانی شدن او قرار گرفته است. مادر سرش را پایین انداخته است و حرفی نمی زند. درباره تولد رضا می گوید: سال 1365 بود که به دنیا آمد. در همین خانه هم به ...
انرژی بحث انگیز هسته ای چیست و چگونه کار می کند
کافی باشد. تفاوت لحن در برخورد غرب با برنامه ی هسته ای ایران در طول سال های گذشته نشان می دهد که ایران قدرت و جایگاه امروز خود را در سطح بین الملل مدیون علم و تلاش دانشمندان خود است. نمک زدایی هسته ای مجتمع اتمی-نمک زدایی یوانگوانگ کره ی جنوبی با گرمایش بی سابقه ی زمین بر اثر آلودگی هوا محققان تخمین میزنند تا یک دهه ی دیگر اولین جنگ ها بر سر منابع آبی صورت گیرد ...
جایگاه اتکا به سرمایه های اجتماعی داخلی کجاست؟
ما آمد؛ سال های متمادی تسلط فرهنگی و سیاسی و اقتصادی بیگانگان بر این کشور، این را باورانده بود که ایرانی استعداد ندارد؛ ببینید چه خیانت بزرگی است! استعداد ایرانی از متوسط استعداد دنیا بالاتر است؛ جوان ایرانی، استعداد ایرانی، جزو درجات بالای استعداد بشری در همه ی دنیا است؛ آن وقت این را این جور وانمود می کردند که نه، اینجا استعداد نیست. این مربوط به قبل از انقلاب است و متأسفانه تا سال هایی از شروع ...
چینش لوازم خانه و رنگ خانه بر سلامتی انسان
به خوردن می شود. پس بهتر است غذاها در معرض دید نباشند. لباس ها را داخل منزل خشک نکنید این کار باعث تبخیر رطوبت در محیط اطراف می شود که رشد کپک ها را در پی خواهد داشت. کپک ها نیز ناراحتی های تنفسی، عفونت، سرفه و آسم ایجاد می کنند. بهتر است پنجره های اتاقی که در آن لباس ها را خشک می کنید، باز بماند تا هوا جریان پیدا کند. تأثیر رنگ دکوراسیون خانه بر سلامت روانی افراد ...
زمین در انتظار خشکسالی؛ امسال گرم تر از پارسال
که می توان آن را رکوردی جدید در 135 سال گذشته قلمداد کرد. این همه در حالی بود که متوسط درجه حرارت 9 ماه نخست سال گذشته نیز به بالاتر از 14.7 درجه سانتی گراد رسید که این عدد نیز البته در نوع خود قابل تامل بود. پژوهشگران ناسا می گویند احتمالا امسال یکی از گرم ترین سال هایی خواهد بود که زمین از سال 1998 به بعد شاهد بوده است. تلخی این خبر چیزی از این حقیقت کم نمی کند که تابستان پیش رو به احتمال زیاد ...
در روز چقدر "روی" مصرف کنیم؟
عنصر روی از اوایل دهه 1900 به عنوان یک ماده مغذی شناخته شد. گرچه از اوایل دهه 1900، روی (Zinc; Zin) به عنوان یک ماده مغذی شناخته شده است. امروزه کمبود روی یکی از مشکلات تغذیه ای افراد کشورهای کم درآمد است. به گزارش ایران خبر ، اولین تحقیقات کمبود روی در انسان مربوط به اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 انجام شد که نشان داد تعویق رشد، ضایعات پوستی، نارسایی بلوغ جنسی در نوجوانان پسر ایرانی ...
مسابقه با خود یا دیگری؟ موفقیت یا رضایت؟ / مصطفی ملکیان
هم به لحاظ سلامت جسمانی مان، هم به لحاظ نیرومندی جسمانی مان و هم به لحاظ زیبایی جسمانی مان خیلی با هم فرق می کنیم. حتی جالب است که مثلاً دندان های شیری کودک تا چهار الی پنج سال بعد از درآمدنش می ریزد ولی با این همه وقتی بچه را پیش پزشک اطفال می بریم، به محض اینکه به دو تا از دندان های شیری اش نگاه می کند می گوید این بچه دندان های محکمی خواهد داشت؛ با اینکه این دندان ها می افتد، از همین حالا می ...
130 روبات در جهان عمل پیوند مو انجام می دهند
... طبق این گزارش فقط در آمریکا 35 میلیون مرد از ریزش مو رنج می برند. همچنین بطور متوسط بیش از 150 هزار فولیکول مو در پوست سر انسان وجود دارد و ریزش میان 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است. روبات هایی که عمل پیوند مو انجام می دهند مو و ریشه آن را از منطقه ای از سر که بیشترین رشد مو را دارد می گیرند و استخراج می کنند، بطوریکه برخی اوقات تا سه هزار مو برای پیوند استخراج می کنند. ...
تغذیه نادرست خانواده های ایرانی و تلاش های کم اثر وزارت بهداشت
تقریباً می توان گفت مصرف هر آن چه برای سلامت بدن لازم و مفید است مانند شیر ولبنیات، سویا، میوه و سبزی، ماهی و.... در کشور ما پایین تر از استانداردهای جهانی و هر آنچه برای بدن مضر است مانند شکر، نمک روغن و نوشابه های گازدار و... بیشتر است در کشور ما از مجموع 800 مرگ روزانه، 300 مورد مستقیماً به تغذیه نامناسب مرتبط است و طی دهه گذشته، 800 هزار کودک زیر 5 سال در کشورمان دچار کوتاه قدی بودند که این امر نیز می تواند یکی از عوارض ناشی از سوءتغذیه باشد. ...
صنعت بی خوابی در ایران رونق می گیرد؟
زنجیره ارزش بیشترین سود را کسی می برد که اتفاقا نقش مهمی در بی کیفیت بودن قهوه در ایران دارد؛ کافی شاپ ها یا همان ارایه دهنده های نهایی قهوه. این مراکز عمده تهیه و عرضه قهوه در ایران در چند سال اخیر رشد قارچ گونه یی داشتند اما کیفیت و کمیت محصول و خدمتی که می فروشند، رشد نکرده است. به همین دلیل که کافی شاپ بیشتر کارکرد تفننی آن هم برای طبقه متوسط به بالای جامعه مصرف کنندگان ایران دارد. از ...
"دی دار" درختی در نیکشهر که از هر هکتار آن 10 بشکه نفت تولید می شود
کشاورزان برای حصارکشی دور تا دور باغات انجام می شود و تکثیر آن از طریق قلمه زدن صورت می گیرد. وی خاطر نشان کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر به دلیل ارزش بالای گونه "دی دار" و استفاده های درمانی و غیره کار تکثیر و توزیع آن را به زودی آغاز خواهد کرد. وی افزود: شیره این درخت در صورت تماس با بدن انسان باعث سوزش پوست می شود و تماس آن با چشم ممکن است باعث کوری موقت شود. شهرستان نیکشهر در 510 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است و به دلیل شرایط آب و هوایی گونه های نادر گیاهی و درمانی زیادی دارد. ...
برج سازها کجا و مردم بیچاره شرق اصفهان کجا؟
اصولی و مقاوم را که مدتی تحت تاثیر مبلغ هنگفت حق بیمه از رونق افتاده بود، داغ کرد؛ تا این که متاسفانه از ابتدای سال 93 این مبلغ ناگهان به بالای 20هزار تومان به ازای هر متر مربع پرکشید ؛ ضمن اینکه اعطای تسهیلات ساخت مسکن روستایی نیز تا آذرماه قطع شد و ساخت و ساز مسکن را دچار مشکل نمود و این امر باعث شد به علت بالا رفتن حق بیمه ، همه افراد و نهاد ها و عوامل مرتبط با این موضوع ضرر نمایند: *مردمی که ...
سرنوشت غذاهایی که می خوریم
برای هر فرد متفاوت است. اگر به اطلاعات ثبت شده روی بسته بندی مواد غذایی توجه کرده باشید متوجه می شوید مقدار ارزش غذایی روزانه هر ماده غذایی براساس یک برنامه غذایی روزانه که حاوی 2000 کیلوکالری انرژی باشد محاسبه شده است. 2000 کیلوکالری انرژی معادل متوسط انرژی موردنیاز روزانه هر فرد است. اگرچه ممکن است انرژی موردنیاز بدن شما کمتر یا بیشتر از 2000 کیلوکالری باشد. قد، وزن، جنسیت، سن و سال و میزان ...
بایدهای نظام حقوق و دستمزد در ایران/ کارگرانی که فقط به اندازه 10روز حقوق می گیرند
کند و همانطور که معاونت اقتصادی رییس کل سابق بانک مرکزی اعلام کردند در چهل سال گذشته ارزش پول ملی 555 برابر کاهش پیدا کرده است و100000 ریال اکنون برابر با 18 ریال سال 1352 است. قوانین و رقابت دولت و بخش خصوصی در قانون گریزی در سالهای اخیر رقابت دوشادوش بخش خصوصی و دولتی برای قانون گریزی و عدم رعایت حقوق کارگران بی نظیر بوده است. در بخش دولتی ابداع روشهایی که با قانون در تضاد و ...
تمایل ما به غرب
.... بنابراین باید همه افتخارات و ارزش های دیگر که این ملت ها و این نژاد ها به آن وابستگی دارند و به آن تکیه می کنند نفی شود تا به صورتی در بیاید که یک انسان بزرگ به کالای معدنی اش تفاخر کند و باید یک فاجعه ی بزرگ جهانی بوجود بیاید و آن همه آدم های وابسته به همه مذهب ها و تاریخ ها از خودشان تخلیه شوند (دیاسپرس یک اگزبستانسیالیست بزرگ مذهبی است) تخلیه از خویش، یک اصطلاح اگرستانسیالیستی است ولی نه ...
رویکرد بازار کم رمق مسکن به نوسازها
بوده است.این عدد کمتر از نصف تورم اسفندماه بود. برهمین اساس این گزارش 58 درصد از تقاضا موثر در بازار مسکن به سمت آپارتمان های با عمر کمتر از 5 سال می رود.همچنین متوسط قیمت ملک در شهر تهران نیز 3 میلیون و 900 هزار تومان بوده است. 24 درصد تقاضای خرید در تهران نیز به سمت آپارتمان های با قیمت بیش از 4 میلیون و 500 هزار تومان سوق پیدا کرده بود. برهمین اساس تحلیل ها نشان می دهد طی سال 94 بازار مسکن همچنان در شرایط توام با رکود باقی می ماند چراکه به گفته اقتصاددانانی مانند مهدی تقوی ، میزان قدرت خرید مردم با افزایش مزد 17 درصدی تغییر قابل توجهی در قیاس با سال گذشته نکرده است. ...
سرمقاله روزنامه های امروز / 23 فروردین
عناوین و شعار های بیست و یک سال گذشته این نکته را آشکار می سازد که دو موضوع اقتصاد و وحدت، به ترتیب بیشترین فراوانی را داشته اند. انضباط اقتصادی و مالی ، مبارزه با اسراف ، صرفه جویی ، جهاد اقتصادی ، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی از جمله عناوینی هستند که نشان می دهند شعار سال به طور کامل یا حداقل نیمی از آن ...
برگزیده سرمقاله های روزنامه های امروز
یا غلبه بر مشکلات است. مرور و دقت در عناوین و شعار های بیست و یک سال گذشته این نکته را آشکار می سازد که دو موضوع اقتصاد و وحدت، به ترتیب بیشترین فراوانی را داشته اند. انضباط اقتصادی و مالی ، مبارزه با اسراف ، صرفه جویی ، جهاد اقتصادی ، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی از جمله عناوینی هستند که نشان می ...
روایت گذر از چالش ها با کاوش در قرآن/ هم کلام با بانوی مترجم قرآن + عکس
را پی گیری کند. ایکنا: به عنوان سؤال اول، چه آرزوی قرآنی برای سال جدید دارید؟ تبریک عید من امسال برای همه دوستان این بود که ان شاءلله آرزوی برآورده نشده ای نداشته باشند. امیدوارم امسال سال برآورده شدن آرزوها باشد. آرزوی قرآنی من این است که مردم جهان در دنیای امروزی که با این سرعت به پیش می رود واقعا بتواند معانی قرآن را درک کنند و امیدوارم ما بتوانیم در این زمینه گامی ...
چیستی نقد تاریخی
پرهیز از افسانه پردازی است . برای مثال، او در نقد برخی از اسطوره های ایرانیان درخصوص پادشاهان باستانی شان می گوید: ایرانیان مطالب بسیاری را که پذیرفتنی نیست برای پادشاهانشان ادعا می کنند ، مانند فزونی در اعضای بدن ... یا عمرهای بسیار طولانی و دور ساختن مرگ از مردم ، که عقل آنها را رد می کند و در زمرة خرافات و مطالب غیرواقعی قرار می گیرند . (57) مسعودی نیز موارد متعددی از این مطالب را نقل ...
اهمیت بنیادین عدالت در گفتمان رهبری
هدفی متوسط است و برقراری عدالت اجتماعی نمی تواند هدف و غایت نهایی انسان باشد. در مورد جایگاه برتر عدالت اجتماعی ایشان چنین می گویند: هزار سال است که امت اسلامی برای قسط و عدل دعا می کند. این نظام اسلامی به وجود آمده است؛ اولین کارش اجرای قسط و عدل است. قسط و عدل، واجب ترین کارها است. ما رفاه را هم برای قسط و عدل می خواهیم. (. سخنرانی در جمع فرماندهان و پرسنل نیروی انتظامی 1376/4/25) ...
آوینی و گزین گویه هایش
موضوع اندیشه وی قرار گیرد به عنوان موقفی بود که دیگر مسائل جامعه و تاریخ خود و وضع جهان و عالم کنونی را از مبنا و بنیاد چنین موقفی طرح کرد و بدان اندیشید. مختصات فکری آوینی پرسش هایی که بیشترشان در ذیل و پرتو همین پرسش و موقف اصلی طرح می شوند. پرسش از نسبت اسلام و دنیای جدید، هویت انسان معاصر، جهانی شدن تمدن و ارزش ها و سبک زندگی غربی و تکلیف ما، نسبت ما و تکنیک ، آزادی و تعهد ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
پایدارسازی هویت محیط های روستایی
پروژه با پیشرفت فیزیکی بالای 85 درصد در حال انجام است. * توسعه روستاها توسعه روستایی به معنی احیای تمامیت اقتصادی و فرصت های ایجاد ارزش افزوده در جغرافیای روستاهاست که با مدیریت منابع آب و خاک آغاز می شود و در سطوح بالاتر شامل خدمات بازرگانی ، صنایع روستایی ، صنایع دستی ، صنایع تبدیلی و تکمیلی و اقتصاد دانش محور ویژه این مناطق هم برنامه ریزی می شود. سال 1355 حدود ...
فراستی: فجر 33 بدترین جشنواره فجر بود
ماشین روی هوا می رود. پدیده ای تحمیلی می شود که با منطق اثر نمی خواند و در نهایت این سوال پیش می آید که چی؟ توی کارگردان داری چیزی را می گویی که نمی توانی بگویی یا نتوانسته ای که بگویی. به نظر شما چرا سینمای ما نتوانسته است مثل نمونه های موفق هالیوودی فیلم های سفارشی ای داشته باشد که ارزش های مورد نظر نظام را هم تبلیغ کند؟ در این 36 سال حتی یک فیلم درست تبلیغاتی و سفارشی درست ندیده ایم ...