سایر منابع:
سایر خبرها
مراسم گرامیداشت عطار نیشابوری شاعر پرآوازه کشورمان در ارزروم برگزار شد
ارومیه و استاد میهمان دانشکده ادبیات دانشگاه آتاتورک هم با ترجمه اشعار عطار به تبیین جنبه های والای حکمت و عرفان در ادبیات فارسی پرداخت. دکتر حسن حسن زاده نیری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و استاد میهمان دانشگاه استانبول به عنوان استاد سخنران این مراسم با اشاره به این نکته که ادبیات عرفانی یا ادبیات صوفیانه، قسمتی از میراث منظوم ادبی است که شاعران عارف یا عارفان شاعر، به وجود آورده اند ...
تمجید هنرمند تونسی از استاد فرشچیان
اشعاری از عطار و مولوی، جایگاه عرفان در زبان فارسی را تشریح کرد. همچنین رحیم کوشش شبستری، عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه و استاد میهمان دانشکده ادبیات دانشگاه آتاتورک هم با ترجمه اشعار عطار، به تبیین جنبه های والای حکمت و عرفان در ادبیات فارسی پرداخت. پس از آن حسن حسن زاده نیری، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و استاد میهمان دانشگاه استانبول، به عنوان استاد سخنران این مراسم ...
یادی از سیار هفت شهر
رتبه هیچ نتوانم گفت شاید که تو را بنده نوازی این است البته گفتنی است که تولد و مرگ این شاعر و عارف بزرگ در هاله ای از ابهام قرار دارد و هرکس به طریقی حکایتی می گوید. در خصوص جایگاه وی همین قدر کافی است که مولوی(سدۀ هفتم ه.) در این باره می گوید: من آن مولای رومی ام که از نطقم شکر ریزد ولیکن در سخن گفتن غلام شیخ عطارم و یا: هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم ...
عطار نیشابوری؛ گمشده در تقویم ها
از ثانیه ای فکر کردن به خود، خودشناسی و به دنبال آن خداشناسی باز دارد. زمانی بود که شعرای ایرانی این فراغ بال و خاطر را داشتند که به مباحث عرفانی نیز بپردازند و در اثر همین مکاشفات اشعاری بسرایند که نه تنها در زمان خود بلکه به وسعت قرون بعد از آنها ماندگاری داشته باشد. فریدالدین ابوحامد محمدبن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار کدکنی نیشابوری، شاعر و عارف نامدار ایرانی در اواخر قرن ششم و ...
هفت شهر عشق را عطار گشت
واسطه آن کسب و کار خود را تعطیل کرد و راه عرفان و سلوک را در پیش گرفت. داستان به این شکل است که در یکی از روز ها که عطار طبق معمول در مغازه خود مشغول کار بود درویشی به او مراجعه و طلب کمک کرد. عطار بدون توجه به درویش همچنان به کار خود ادامه داد. درویش که مورد بی اعتنایی عطار قرار گرفته بود، پرسید: توکه تا این حد درگیر دنیا هستی، چه طور روزی جان می دهی؟ عطار سرش را بالاگرفت و پرسید: تو ...
عطار شاعری که هیچگاه مدح خلفای زمانه خود نگفت
به گزارش خبرنگار ایرنا ، فرید الدین عطار نیشابوری شاعر اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری است و پرهیز از تعصب ، بی توجهی به دنیا و توجه به مباحث عرفانی از جمله ویژگی های این شاعر است . عطار عارف و شاعری آگاه ، دلسوخته و دوراندیش بین سنایی، غزنوی و مولوی است که در عرفان از سنایی و دیگر عرفای زمانه خود پیشی گرفته و سرمنشایی برای دیگر عارفان پس از خود است . اگرچه شاعری سنی مذهب بود اما گفته ...
کاربرد آیات قرآن در اشعار عطار به صورت تلمیح و تضمین
مهم و برجسته عطار به شمار می رود زیرا افرادی همچون او، شریعت را جدای از طریقت نمی دانند. عرفان بدون شریعت در اندیشه عطار جایی ندارد وی افزود: در حقیقت، عرفان بدون شریعت که گاهی این روزها از آن دم می زنند، در اندیشه کسانی مانند عطار جایی ندارد چراکه افرادی همچون او معتقدند که شریعت، پایه طریقت است بنابراین هیچ عارفی نمی تواند به تعالیم قرآن، بی تفاوت باشد از هیمن رو عطار در آثار ...
بنیاد فرهنگی و کتابخانه تخصصی عطار در نیشابور ایجاد می شود
سلوک عارفانه را طی کرده که با معرفت نفس همراه نبوده است و خداوند برای زدودن غبار او را در کوره تقدیر الهی می اندازد. حمیدرضا حافظیان افزود: شیخ صنعان با گذشتن از زهد و عقل به سمت عرفان می رود و به سوی حق بازمی گردد و البته بازگشت او به سمت مریدان، عارفانه و باشناخت تام است. وی بیان کرد: می توان مسائل عرفانی را در نگاه سختی تحلیل کرد یا آن را به متن های باز و قابل بحث تبدیل ...
ویژه نامه درگذشت گونتر گراس و ادواردو گاله آنو در روز عطار
خود اختصاص داده را باید مرهون عطار و گنجینه آثار بی مثالش بدانیم. زبان ساده، اشارات عمیق اما در عین باورپذیری برای ذهن هر مخاطب و استواری بینش عطار بر بینش مکتب اسلام، زمینه ساز آن شد که حتی مولانا به عنوان عارف ترین شاعر ایرانی، خود را شاگرد عطار نیشابوری بداند. این پژوهشگر ادبیات عرفانی - اسلامی ایرانی معتقد است: نگاه توأم با مردم داری و عام فهمی عطار است که باعث شد حتی مردمان عادی ...
عطار نیشابوری، آموزگار عرفان فارسی است
به عطاری و داروفروشی شد و همزمان با آن طبابت را فرامی گرفت. فریدالدین همچنان به عطاری، داروفروشی و طبابت مشغول بود تا این که انقلابی روحی در وی ایجاد شد و این تحول عمیق، عطار را به یکی از شاعران و عارفان بزرگ ایران و جهان تبدیل کرد. در خصوص تحول روحی عطار نیشابوری روایات مختلفی ثبت شده است در یکی از این روایتها آمده: روزی درویشی به مغازه عطار نیشابوری می آید و چندین مرتبه از وی طلب کمک ...
رهنمود عشق به خدا و هواخواهی اهل بیت(ع) در سراسر آثار عطار
به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا ، در تقویم رسمی کشور، روز 25 فروردین ماه هر سال، روز بزرگداشت فرید الدین عطار نیشابوری شاعر و عارف معروف قرن هفتم هجری نام گرفته؛ این نکته از آنجاست که عطار مقام والایی در غزل و شعر پارسی دارد و اندیشه های عرفانی وی در شکل دهی به عرفان اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. فریدالدَین ابوحامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار ...
شاعری که برای کسب درآمد و گذران زندگی شعر نگفت
شاگردان نجم الدّین کبری- رابطه داشته و گویا مرید او بوده است. در مدارج سلوک نیز به شیخ ابوسعید ابوالخیر ارادت ویژه ای دارد و همواره او را تعظیم و تکریم می کند. علاوه بر آن به گفته سعید نفیسی چیزی که مخصوصا از اشعار عطار و بیشتر از غزلیات او برمی آید این است که اعتقاد خاصی به حسین بن منصور حلاج داشته و در اشعار خود مکرر از او نام برده و حتی زندگی او و سرانجام وی را در غزلیات خود شرح داده است و ...
عطاری که عارف شد
آمدن عالم از عقل اول تا نفس انسانی دخالت دارند، اما عطار این نمادها را از مکتب اشراق می گیرد و برداشتی شخصی عرفانی از آنها ارایه می دهد. ابراهیمی گفت: تفاوت عطار با بسیاری از شاعران عارف مثل سنایی، مولانا، فخرالدین عراقی همدانی و دیگر عارفان در همین ترکیبی است که از نمادهای حکمت اشراق و عرفان خراسان بوجود می آورد، البته این شیوه را در مقامات طیور نیز می بینیم. وی خاطرنشان کرد ...
ره میخانه و مسجد کدام است/ بیان معارف عرفانی دین در ابیات و اشعار عطار نیشابوری
شد به سیر و سلوک و عرفان روی آورد، سخنان گوناگونی گفته اند؛ جامی، شاعر قرن نهم در کتاب نَفحات الانس می گوید : گویند سبب توبه وی آن بود که روزی در دکان عطاری مشغول و مشعوف به معامله بود، درویشی آن جا رسید و چند بار گفت: چیزی در راه خدا به من بده، وی به دوریش اعتنایی نکرد، درویش گفت: تو چگونه خواهی مُرد؟ عطار گفت: چنان که تو خواهی مرد، درویش گفت: تو چون من توانی مرد؟ گفت: بلی، درویش کاسه ...
عطار و هویت فرهنگی ما
، روی به دیوار باش ناحیت دل گرفت ، لشگر غوغای نفس پس تو اگر عاشقی ،عاشق هشیار باش نیست کس آگه که یار کی بنماید جمال لیک تو باری به نقد ، ساخته ی کار باش در ره او هرچه هست ، تا دل و جان نفقه کن تو به یکی زنده ای ، از همه بیزار باش گر دل و جان تو را ، دُر بقا آرزوست دم مزن و در فنا ، همدم عطار باش 25 فروردین ماه روز بزرگداشت شاعر بلند آوازه فرید الدین عطار نیشابوری شاعر قرن ششم و هفتم هجری است. برگرفته از دیدگاه رضا اسماعیلی استاد زبان و ادبیات فارسی 1630**1641 /6048 ...
بهای من یک توبره کاه است
...، روزگار می گذراند و به سبب همین، برای طلب روزی به دربار پادشاهان نمی رفت و لب به ستایش آنان نمی گشود و تا آخر عمر عزت نفس و مناعت طبع و بزرگ همتی او به جا ماند. درباره دگرگونی عطار و انقلاب درونی او که سبب شد به سیر و سلوک و عرفان روی آورد، سخنان گوناگونی گفته اند؛ جامی، شاعر قرن نهم در کتاب نَفحات الانس می گوید: گویند سبب توبه وی آن بود که روزی در دکان عطاری مشغول و مشعوف ...
جای عطار و عرفان در دانشگاه خالی است
این آثار گرانبها، وادی سلوک و مراحل عرفانی را تا رسیدن به سرمنزل حق با زبانی نمادین به تصویر کشیده و این نوع از شعرسرایی، وی را در زمره شاعران عارف قرار داده است. وی تصریح کرد: در منطق الطیر عطار، مراحل اساسی عرفان و سلوک، حیرت و فنا و همه مقاماتی که در عرفان مطرح است، به زبانی ساده و شیرین بیان شده است. حیدری اضافه کرد: در سایر آثار مهم وی از قبیل الهی نامه، اسرارنامه و ...
عطار نیشابوری؛ هنرمندِ طالب حقیقت نه مالک آن
...> درباره ی دگرگونی روحی عطار نیشابوری و انقلاب درونی او که سبب شد به سیر و سلوک و عرفان روی آورد، سخنان گوناگونی گفته اند؛ جامی، شاعر سده ی نهم در کتاب نَفحات الانس می گوید: گویند سبب توبه وی آن بود که روزی در دکان عطاری مشغول و مشعوف به معامله بود، درویشی آن جا رسید و چند بار گفت: چیزی در راه خدا به من بده، وی به دوریش اعتنایی نکرد، درویش گفت: تو چگونه خواهی مُرد؟ عطار گفت: چنان که تو خواهی مرد ...