سایر منابع:
سایر خبرها
فرصتی برای حوزه علوم انسانی
ای تنظیم و تنقیح شد که کار را برای ترجمه متون علوم انسانی توسط استادان درجه اول و نامدار این حوزه دشوار ساخت. بین سال های 86 تا 92 بسیاری از مولفان و مترجمان علوم انسانی با خانه نشینی اجباری یا اختیاری ترجیح دادند از فضای آشفته به وجود آمده دوری گزینند. در این سال ها تقریبا هر متنی توسط هر مترجمی در حوزه علوم انسانی ترجمه و منتشر شد. ضابطه گریزی حرفه ای ناشران در این سال ها باعت شد ...
بازیگران کودک و نوجوان و واقعیت تلخ فراموش شدن
به گزارش جام جم ، در میان بازیگران به طیفی از آنها برمی خوریم که از سنین پایین وارد این حرفه شده و پس از مورد توجه قرار گرفتن بسیار، به یکباره یا به مرور به دست فراموشی سپرده می شوند. کودکان و نوجوان های بازیگر همزمان با بالا رفتن سن و تغییرات رخ داده در چهره و فیزیکشان از دایره دید مخاطبان سینما خارج شده و فیلمسازان هم دیگر علاقه چندانی به استفاده از آنها در آثارشان نشان نمی دهند. موضوعی که تنها منحصر به سینمای ایران نبوده و نمونه های فراوانی هم در سینمای جهان دارد. این دسته از بازیگران برای ماندن در این حرفه گاه به تحصیلات آکادمیک روی آورده و کارشان را ادامه می دهند که البته زیاد نیستند. گروه دیگری هم پشت دوربین را برای ادامه کار برگزیده و در سمت های مختلف مشغول به کار می شوند، اما دسته سوم به صورت تمام عیار با بی رحمی سینما مواجه شده و بازیگری را کنار گذاشته و در حرفه ای دیگر مشغول به کار شده اند. حال نگاهی گذرا به تعدادی از بازیگران این طیف سنی می اندازیم. رامتین دانش: کودک محبوب دهه 1360 سینمای ایران دانش را می توان پرکارترین بازیگر کم سن و سال سینمای نوپای ایران پس از انقلاب به حساب آورد که فیلم های شاخصی هم در کارنامه اش به چشم می خورد. نکته جالب درباره او محوریت داشتن نقش هایش در آثاری همچون: پدربزرگ ساخته مجید قاری زاده، خط پایان به کارگردانی محمدعلی طالبی و عبور از غبار ساخته پوران درخشنده است. معصومیت کودکانه دانش را می توان برگ برنده او در مواجهه با مخاطبان به حساب آورد که برایشان دلنشین جلوه می کرد. او نیز پس از پایان دوره نوجوانی از سینما فاصله گرفته و در دانشگاه در رشته مکانیک تحصیل کرد. دانش در کودکی و نوجوانی به موازات بازیگری در زمینه موسیقی هم فعال بوده و در جوانی هم به تدریس آن در آموزشگاه های موسیقی در کنار شغل اصلی خود می پرداخت. رامتین دانش سرانجام در حالی که تنها 27 سال داشت در یک سانحه دلخراش رانندگی در اطراف شهرستان نور مازندران جان خود را از دست داد. بازیگران آهنگر اصطلاحی میان سینماگران از گذشته رواج دارد و آن هم بچه سینماست و به کسی اطلاق می شود که از سنین بسیار پایین به واسطه حضور والدینشان در این حرفه جلوی دوربین رفته اند. امید و کاوه آهنگر از شاخص ترین این بازیگران خردسال هستند که این اصطلاح برازنده آنها به نظر می رسد. کودکان و نوجوان هایی که در اوایل دهه 60 پای برنامه کودک تلویزیون می نشستند، قطعا هنوز خاطره ای ولو کمرنگ از مجموعه علی کوچولو دارند که نقش اول آن را امید آهنگر چهار ساله به عهده داشت. وی پس از موفقیت همه جانبه این برنامه تلویزیونی در مجموعه ها و فیلم های سینمایی متعددی به ایفای نقش پرداخت. ازجمله آنها می توان به تحفه ها، بهترین بابای دنیا، حریم مهرورزی و علی و غول جنگل اشاره کرد. آهنگر هم پس از پشت سر گذاشتن نوجوانی به مرور از این عرصه کنار رفته و پس از چند سال دوباره وارد این حرفه شد که از شاخص ترین کارهایش هم می توان به سریال فصل زرد ساخته محمدرضا زهتابی اشاره کرد. کاوه آهنگر هم به مانند برادر بزرگ ترش از سه سالگی بازیگری را آغاز کرده و چهره شیرینش در آن ایام بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. از کارهای شاخص سینمایی او می توان به بوتیک و بانوی من اشاره کرد و در قاب کوچک هم می توان از حضور موفقش در سریال روزگار قریب و در نقش نوجوانی دکتر محمد قریب یاد کرد که بسیار هم موفق بوده است. مهدی باقربیگی: تصویری دقیق از یک نوجوان موفق او را می توان در زمره موفق ترین های این رشته به حساب آورد که با حضور در راس هرم بازیگران سریال تماشایی قصه های مجید به موفقیتی عظیم دست پیدا کرد. باقربیگی پس از بازی در فیلم سینمایی نان و شعر ساخته کیومرث پوراحمد از این عرصه خداحافظی کرده و به تحصیل پرداخت و سرانجام هم توانست روی یکی از صندلی های شورای شهر اصفهان بنشیند. باقربیگی در سال های اخیر هم در چند کار تلویزیونی حضور پیدا کرد و اتفاقا هم موفق نشان داد که از مهم ترین آنها می توان به سریال های زاینده رود ساخته حسن فتحی و پرانتز باز به کارگردانی کیومرث پوراحمد اشاره کرد. عطیه معصومی: کودک ناشنوای بازیگر پوران درخشنده با توجه به مضمون فیلم هایش علاقه خاصی به کار کردن با بازیگران کودک و نوجوان داشته و بازی های بسیار خوبی هم از آنها در فیلم هایش اخذ کرده است. پرنده کوچک خوشبختی ملودرام خوش ساخت و پرفروش دهه 60 سینمای ایران است که نقش محوری اش را عطیه معصومی به عهده داشت. ناشنوایی او نقش مهمی در انتخابش برای این نقش داشته و معصومی هم بخوبی از عهده اجرای آن برآمده و مخاطب را کاملا تحت تاثیر قرار داد. او پس از این فیلم تنها یکبار در نقشی کوتاه جلوی دوربین رضا عطاران در سریال بزنگاه رفت و خاطرات بسیاری را برای بینندگانش زنده کرد. معصومی برخلاف بسیاری از بازیگران کودک و نوجوان، در تمامی این سال ها از این حرفه دور بوده و فروشگاه موفقی را در کنار همسرش اداره کرده است. عدنان عفراویان: باشوی کوچک سینمای ایران گاهی در سینما یک بازیگر تنها با یک نقش در ذهن مخاطبان حرفه ای سینمارو ماندگار شده و گذشت زمان هم بر آن تاثیر منفی نگذاشته است. باشو، غریبه کوچک ساخته بهرام بیضایی از جمله این فیلم هاست که تصویر باشوی نوجوان را بر قلب سینمای ایران حک کرده است. عدنان عفراویان نابازیگری از خطه جنوب ایران است که برای ایفای نقش باشو انتخاب شده و در یک دوره چند ماهه در کنار گروه فیلمبرداری و بازیگران شاخص فیلم زندگی کرد. عفراویان پس از پایان فیلمبرداری با واقعیتی تلخ به نام بی رحمی سینما مواجه شده و به مرور به فراموشی سپرده شد. او سال ها بعد با تصویری که شباهت اندکی به باشوی نوجوان داشت به مصاحبه با خبرنگاران نشسته و از حال و روز امروز خود برایشان گفت. وی همچنین در ماه های اخیر در برنامه خندوانه مخصوص بازیگران نوجوان سال های گذشته و جوان های امروز حضور پیدا کرد. مهسا کرامتی: از بازیگری تا انتخاب بازیگر کرامتی هم به واسطه فعالیت پدرش در تلویزیون خیلی زود وارد عرصه بازیگری شده و در دو سالگی جلوی دور ...
فضای گنگ صنعت نشر، نیازمند دمیدن روحی تازه
که هیچ مشخص نیست علت افزایش بهای کاغذ چگونه شکل گرفته است . بلوری با بیان اینکه حوزه نشر می بایست به سمت حرفه ای شدن گام بردارد، ادامه داد: نگاه فرهنگی خانواده ها و معلمان نسبت به کتاب و کتابخوانی، تحلیل رفته، فضای مجازی پای بر گرده کتاب می فشارد و مخاطبان کتاب روز به روز کاهش می یابد و تیراژها کم و کمتر می شود . وی با بیان اینکه ناشران در وضعیتی قرار دارند که نه راه پس ...
مردی به نام اُوِه چطور قهرمان میلیون ها نفر در دنیا شد؟
که کتابی از سوئد این چنین مورد استقبال عمومی قرار می گیرد. این کشور رابطه تنگاتنگی با جهان از مسیر ادبیات دارد؛ به طوری که بخشی از صادرات آن به کالاهای فرهنگی اعم از کتاب و موسیقی اختصاص دارد. از هر 10 کتابی که در این کشور منتشر می شود، یک اثر به حوزه ادبیات کودک و نوجوان اختصاص دارد و اصولاً نوشتن برای این قشر، یک نوع افتخار محسوب می شود. انتهای پیام/ ...
آموزش پرورش تفکر فلسفی در کودکان به مربیان و معلمان
تا اندیشه عنوان طرحی است با هدف پرورش تفکر که نخستین بار در سال 84 در مراکز کانون اجرا شد. حاصل این تلاش هم اینک به دست مربیان و معلمان سراسر کشور رسیده است. محبوبه اسپیدکار مولف این اثر پس از ارائه ی مفاهیمی تئوری در سرفصل هایی مجزا فعالیت هایی را همراه با انتظارات، اهداف و روش کار به مخاطبان عرضه کرده است. مضمون، سطح و زمان پیشنهادی برای هر کدام از این فعالیت ها ارایه شده و توصیه های ...
انتصاب سرپرست جدید انتشارات آستان قدس رضوی / پرمخاطب ترین آثار به نشر معرفی شدند
مجموعه کتاب شعر کودک هشت جلدی کی بود؟ کی بود اثر ناصر کشاورز نیز بخشی از فهرست پرفروش ترین های مهرماه به شمار می روند. دو عنوان کتاب فقه و بازاریابی چند سطحی به قلم سیدمهدی نریمانی زمان آبادی و نامه زرین سلامت؛ ترجمه رساله ذهبیه با ترجمه محمد دریایی نیز که توسط بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شده، در این فهرست جای دارند. همچنین مجموعه 10جلدی مشکلات رفتاری ...
سمنان صاحب سینمای تخصصی کودک و نوجوان می شود
در زمینه ی فیلم های کوتاه عروسکی توانست در سال 1375 با ساخت فیلم بلند قصه های بازار که دربرگیرنده ی دو داستان از ادبیات کهن است، نام خود را در فهرست سینماگران جدی و حرفه ای کودک و نوجوان حک کند. جمال در زمینه ی فیلم های بلند سینمایی کانون پرورش فکری به دو فیلم آخرین آبادی و بچه های آسمان به کارگردانی مجید مجیدی و قلّه دنیا به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد، اشاره و خاطرنشان کرد: هر یک از ...
گام های معلق گرنت ایرانی/خلاء های ساختاری جدی برای حمایت از ترجمه
وزارت فرهنگ این کشور با تاسیس طرح حمایتی(گرنت) تدا در کشور خود در چند سال اخیر موفق شد بیش از دو هزار عنوان از تولیدات ادبی کشور خود را به سایر زبان های بین المللی ترجمه و در کشورهای مقصد منتشر کند در همین زمینه یعقوب کوچ مسئول بخش ناشران و کتابخانه های وزارت فرهنگ ترکیه درباره چگونگی اجرای این طرح در ترکیه به خبرنگار مهر می گوید: تدا در هر سال میلادی دو نوبت فراخوان منتشر می کند و بر ...
حاتمی کیای پسر، مزد زحمت پدر را داد
کیا که طی دوره ساخت فیلم توسط کارگردان نوشته شده انتشار یافته است. براساس توضیحاتی که تولیدکنندگان این کتاب ارائه کرده اند، آرت بوک فیلم بادیگارد تمامی مراحل ساخت فیلم از انتخاب بازیگر تا پایان دوران تدوین را پوشش داده و سعی شده کتاب به شکلی طراحی شود که برای مخاطبان عمومی و سینمایی جذاب و قابل استفاده باشد. این برای نخستین بار است که آرت بوک یک فیلم سینمایی در ایران منتشر می شود. ...
زورآزمایی بانیان ثروتمند با مراکز فرهنگی مردمی ( بخش دوم )
علیهم السلام شد که این خود فرهنگی ریشه دار و دارای کارکردی فرهنگی است؛ بلکه منظور دقت و همت در جهت دهی آن است. اینجا روی سخن بیشتر با مراکزی است که عقب گرد داشته اند و با عملکرد خود در میدانی فعالیت می کنند که بانیان پولدار می توانند به راحتی مخاطبانشان را به سمت خود جلب کنند. فراموش نکنیم حیات مرکز فرهنگی به میزان علاقه و اعتقاد و اطمینان مخاطبان جوانش به مرکز است و در این صورت است که می تواند به ...
هر کتابی را که دوست دارید، همین الان از طاقچه بردارید!
روزنامه های الکترونیک است، به گونه ای طراحی شده که به کاربران امکان خرید و مطالعه این محصولات فرهنگی را بر روی گوشی و تبلت های هوشمند فراهم می کند. حسن این برنامه در آن است که همه کتاب ها با هماهنگی و انتخاب ناشران و صاحبان اثر عرضه می شوند به این ترتیب نه فقط مانند برخی از برنامه ها وسایت های دانلود رایگان کتاب از آفت های صنعت نشر بیمار کشور به شمار نمی رود بلکه خود عاملی برای تقویت و یاری حوزه ...
ادبیات انقلاب اسلامی زیر نظر دکتر محمد رضا ترکی
به گزارش خبرگزاری شبستان، این کتاب به عنوان یکی از منابع قابل استفاده درس ادبیات انقلاب اسلامی به ارزش 2 واحد برای رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی پیش بینی شده است. هدف از نگارش کتاب حاضر این بود که مباحث عمده ادبیات انقلاب اسلامی، در شاخه های مختلف آن، به شیوه ای علمی و رسا و درخور متون آموزشی مدون شود. این کتاب، که دستاورد پژوهش و همکاری شماری از نویسندگان فرهیخته است که هر ...
مجموعه مقالات ادبیات؛ کودک دیروز، کودک امروز منتشر شد
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مجموعه مقالات نخستین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی در قالب کتاب ادبیات؛ کودک دیروز، کودک امروز با درآمدی از مجید غلامی جلیسه به کوشش حسین شیخ رضایی از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است. نخستین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با عنوان ادبیات؛ کودک دیروز، کودک امروز پاییز 1393 از سوی شورای کتاب کودک در کتابخانه حسینیه ارشاد ...
چگونه محتوا را شخصی سازی کنیم نگاهی به پنج رویکرد در استراتژی بازاریابی محتوا
منابع جالب در کنار ایده کار گذاشتن است؛ برای مثال می توان منابع تحقیقاتی مربوط به موضوع را به صورت URL و فایل PDF، جهت غنی سازی متن ارجاع داد. ورای آن، خلاصه مؤلف باید دربردارنده تمامی شرایط چارچوب باشد (شیوه، ساختار، مخاطبان هدف، نمایه و...). هر صفحه از وب سایت باید به طور مستقیم یا غیرمستقیم فرد را به عمل کردن با توجه به موضوع حاضر در صفحه، دعوت کند. برای ارزشمند کردن محتواها با توجه به اهداف ...
سیری در نسخه نوین مفاتیح الجنان
صفحه و در قطع وزیری توسط انتشارات امام علی بن ابی طالب علیه السلام به زیور طبع آراسته شده و در سال 1390 برای اولین بار منتشر و تا کنون چندین مرتبه تجدید چاپ شده است. [1] کلیات مفاتیح نوین؛ ص15. [2] همان، ص: 16. [3] همان. [4] همان؛ ص: 17. [5] همان؛ ص: 26. ...
اعلام پرمخاطب ترین کتاب های آستان قدس رضوی
پرفروش ترین کتاب های انتشارات آستان قدس رضوی در حوزه بزرگسال محسوب می شوند . همچنین سه عنوان کتاب حوزه کودک و نوجوان به نشر شامل مجموعه یازده جلدی رنگ آمیزی با تصویرگری وجیهه گل مزاری، کتاب الفبا را با نقاشی یاد بگیریم با تصویرگری الهه رفعت و همچنین مجموعه کتاب شعر کودک هشت جلدی کی بود؟ کی بود اثر ناصر کشاورز نیز بخشی از فهرست پرفروش ترین های مهرماه بشمار می روند . سایر کتاب ...
به نفع فرهنگ/ پیرامون رونمایی “اول شاهنامه” توسط علی اصغر اسفندیارپور
میرسلیم خدایگان*/ میرملاس: کتاب ارزشمند “اول شاهنامه” را خواندم و قرار بود در این خصوص یادداشتی بنویسم. اما دو دلیل مانع نوشتن این یادداشت تا این لحظه شده است. اول سترگی کتاب و جسارتی که در رگزنی پیشینه شاهنامه پژوهی و نامهای پرآوازه این عرصه توسط ابراهیم بهزاد شده است و نزدیک شدن به آن [...] میرسلیم خدایگان*/ میرملاس: کتاب ارزشمند “اول شاهنامه” را خواندم و قرار بود در این خصوص یادداشتی بنویسم. اما دو دلیل مانع نوشتن این یادداشت تا این لحظه شده است. اول سترگی کتاب و جسارتی که در رگزنی پیشینه شاهنامه پژوهی و نامهای پرآوازه این عرصه توسط ابراهیم بهزاد شده است و نزدیک شدن به آن جسارتی در همان حد می طلبد که بنده نداشته ام و دوم سواد کم من در زمینه شاهنامه و شاهنامه پژوهی. اما خبر رونمایی این کتاب توسط علی اصغر اسفندیارپور که در رسانه ها منتشر شد مرا وا داشت تا این موانع را دور بزنم و دینم را به این کتاب و این نویسنده ی رگزن ادا کنم. از بحث “مرگ مولف” که اتفاقا مبحثی است که در این کتاب هم گریزی به آن زده شده است که بگذریم کمی به ابراهیم می پردازم. ابراهیم بهزاد نویسنده ایست که حدود دو دهه است در زمینه شاهنامه و مشخصا رستم و اسفندیار تحقیق و تفحص می کند. من از نزدیک او را می شناسم و از همان سالها در جریان کارهایش بوده ام. بهزاد همچنانکه در گفتار و محاوراتش زبانی تیز و نقادانه دارد و در بسیاری موارد قضایا را از آن سوی نادیدنی اش قرائت می کند در این کتاب هم به خوبی توانسته است آن سویه ی نادیدنی حماسه اسفندیار را ببیند. او با شاخک های حساس ذهن و زبانش توانسته است چالش هایی اساسی برای نامهای پرآوازه ادبیات کلاسیک و شاهنامه پژوهان و شاهنامه خوانانی چون میرجلال الدین کزازی، ذبیح الله صفا، سیروس شمیسا و... ایجاد کند. تا جایی که اطلاع دارم هنوز هیچکدام از این شخصیتها در صدد پاسخی به ایرادهای مطرح شده در کتاب “اول شاهنامه” بر نیامده اند اما دیر نیست که این “آب به خوابگه مورچگان” برسد و گفتگویی شاید نامهربانانه یا شاید حماسی در این زمینه در محافل دانشگاهی ما رخ دهد. عموما تیغ تیز نقد و سرنیزه قلم روشنفکری، خواب محافل محافظه کار دانشگاهی و کلاسیک را آشفته می کند و نظم ظاهری و در عین حال ماندابی و راکد آن را دچار اعوجاج می کند. و معمولا کلاسیسیم در مقابل هر چه نو و تازه است گارد می گیرد، به او می خندد، تخطئه اش می کند و سعی در حذف آن و خفه کردنش در نطفه دارد. برای اکثریت نوآوران و نوابغ تاریخ در هر زمینه ای که خواسته اند پرسشی بنیادین و اساسی از سنت خود بپرسند این قضیه صادق است.از مولوی و نیما گرفته تا گالیله و لوتر و فوویسم! سنت همیشه می خواهد نظم موجود را به نفع خود حفظ کند و بر هر حرف تازه ای انگ بدعت و نابخردی و خامی می زند. اما این مقاومتی بی فایده است! پویاییِ نوآوری و خلاقیت، مثل آب راه نفوذ خود را در بستر اجتماع می یابد و عمارت کهن را مجبور به چاره اندیشی جدی می کند. در بحثی که اول شاهنامه پیش کشیده است هم وضع به همین منوال است؛ تیر از چله ی کمان نقد رها شده و بر دیواره ی سفالین شاهنامه پژوهی نشسته است. بهزاد به شیوایی و با زبانی نافذ و گیرا لایه لایه پرده ها را فرو انداخته و خاک کهنگی را از چهره تعبیر نخ نما شده ی حماسه ی اسفندیار زدوده است. ابراهیم با آوردن ارجاعات دقیق و مستند ثابت کرده است که هر چه نامداران شاهنامه پژوهی با نام خود در کتابها و مقالات و محافل تکثیر کرده اند در حقیقت پژواکی است از کار اصیل مستشرقینی چون کریستین سن. او با مطالعه تطبیقی و خوانش و مقابله متون مختلف که سالهای جوانیش را صرف آن کرده است علاوه بر رو کردن دست کپی کاران، مستشرقین اولیه کاشف شاهنامه را هم به چالش کشیده است. ابراهیم هر جا سخن از کاشفان فروتن شاهنامه می راند از آنها به احترام یاد می کند چرا که اثر سترگ ملی ما را با سالها تحقیق بر روی نسخ مختلف، حفظ کرده و منتشر ساخته اند اما در عین حال از آن آدمهایی نیست که چشم و گوش بسته چیزی را بپذیرد. او تعبیر و تاویل آنان را در باب پسر کشی گشتاسب نمی پذیرد و بر آنست که بنیان اتفاقات شاهنامه بر پایه تقدیر و پیشانی نوشت شخصیتها و پهلوانان است و اسفندیار هم از این قاعده مستثنی نیست. او می گوید کسی که اسفندیار را به مقتل می فرستد نه گشتاسب بلکه نشتر بی رحم تقدیر است در حالیکه پژوهندگان اولیه شاهنامه این گناه را به پای گشتاسب نوشته اند و این تعبیرِ به زعم بهزاد غلط؛ بر زبان شاهنامه پژوهان بعدی طوطی وار دهان به دهان گشته است. اول شاهنامه از آن رو “اول شاهنامه” است که به زعم بهزاد هنوز تحقیق و تفحص و شرحی جدی بر حماسه ها و اسطوره های این کتابِ همپای ایلیاد و گیلگمش صورت نگرفته است. اول شاهنامه بیش آنکه قابل توضیح و گزارش باشد، خواندنی است. بر اهل قلم و نویسندگان و روشنفکرانی که دستی بر آتش ادبیات دارند واجب است در این راه اول شاهنامه را تقویت و معرفی کنند. شاید از نظر برخی این کار ضروری نباشد اما اهل تفکر و اندیشه می دانند که خون جاری در قوه ی متفکره آدمی نقد و نقادی است و اگر صداهای دور و یکه ای مثل صدای ابراهیم تقویت شود می تواند باب نقد و گفتگو را در این عرصه باز کند که این خود باعث تقویت گفتگو و مکالمه در دیگر عرصه های زندگی اجتماعی ماست. اما رونمایی از این کتاب با حضور چهره ای مشخصا سیاسی چون علی اصغر اسفندیارپور خود چالش دیگری است که جسارتش فقط از ابراهیم خرم آبادی بر می آید! در نگاه اول شاید اینگونه به نظر برسد که حتما معامله ای سیاسی پشت این هیاهوست. براستی سیاست در حق هنر چه دارد که بگوید؟! اما مولفه هایی برای تبرئه این کار فرهنگی از سیاست وجود دارد. اول اینکه اسفندیاری هرچند جنبه ی سیاسی شخصیتش برجسته تر است اما سبقه و صبغه ی فرهنگی اش کم از آن ندارد. با مرور یادداشت ها و پیامهای حتی انتخاباتی و سیاسی علی اصغر اسفندیار پور به روشنی حضور ادبیت و شعر، خصوصا مولانا را در آنها می بینیم. هر کس با وی آشنایی دارد می تواند این بعد برجسته ی شخصیتی ایشان را تایید نماید. از سوی دیگر ابراهیم اگرچه منصبی اجرایی در دولت گذشته داشته است اما کمتر کسی او را چهره ای سیاسی می داند و می دانیم که همان جایگاه را هم نیمه کاره رها کرد و به دامان فردوسی پناه برد! نکته دیگر اینکه اسفندیاری معلم سالهای دور ابراهیم بوده است و من می دانم که همان رابطه دوستانه و ستایش آمیز معلم شاگردی بین این دو عزیز کماکان استوار است. و دست آخر اینکه بنده شهادت می دهم که این رونمایی یک اتفاق فرهنگی است و اگر بخواهیم مته به خشخاش بگذاریم باید بگویم سو استفاده از سیاست به نفع فرهنگ است که البته کار مبارکی می تواند باشد چرا که کمک به فرهنگ مستقیما کمک به انسان اجتماعی است. *کارشناس ارشد پژوهش هنر درج شده توسط : مدیریت خبر میرملاس ...
واکاوی موسیقی تیتراژ سریال های تلویزیونی
شکی نیست که موسیقی در همه زمان ها و احتمالا برای تمام طیف مخاطبان سیما عنصری جذاب و دلپذیر است، اما وضعیت موسیقی تیتراژ مجموعه های تلویزیونی در سال های اخیر چه سمت و سویی پیدا کرده؟ آیا این موسیقی ها همچنان عنصری برای جذب مخاطب و دیده شدن هرچه بیشتر مجموعه ها است یا به عکس، خود از مجموعه ها جلو زده و به اثری مستقل و حتی حائزاهمیت تر از دیگر عوامل تشکیل دهنده و عناصر اثر بدل شده است؟ بدعت و نبوغ، 2 شرط اصلی بهرام دهقانیار از جمله موسیقی سازانی است که تاکنون موسیقی متن و تیتراژ مجموعه های تلویزیونی متعددی را ساخته است. کمتر کسی هست که موسیقی مجموعه هایی چون خونه مادربزرگه ، پدر سالار ، همسران ، خانه سبز ، پاورچین ، نقطه چین و این اواخر، در حاشیه را به یاد نداشته و خاطراتش از این مجموعه ها را با یادآوری موسیقی تیتراژهایشان به یاد نیاورد. دهقانیار در پاسخ به چرایی این ازدیاد روزافزون استفاده از ترانه در تیتراژ مجموعه های تلویزیونی می گوید: استفاده از ترانه در تیتراژ، یکی از روش های کاربردی موسیقی در آثار نمایشی است و شکی نیست که موجب جلب نگاه مخاطبان و جذابیت بیشتر اثر هم می شود، اما اگر قرار باشد این قضیه را به شکلی افراطی یا تکراری و تقلیدی به کار ببریم، طبیعتا بعد از مدتی کارکرد خود را از دست خواهد داد و دیگر نمی تواند سازندگان کار را به هدف مورد نظرشان برساند. تولید هر اثر موسیقایی تنها در صورتی موفق است که با بدعت، نبوغ و ابتکار همراه باشد و توسط کارشناس، یعنی کسی که تجربه کافی در آن حیطه داشته و مهارت و علمش را هم دارد، انجام شود و در غیراین صورت اثری ناقص و ابتر خواهد بود. امری بدون اجبار سازنده موسیقی مجموعه ماندگار زیر گنبد کبود ادامه می دهد: ما امروزه این ضعف را می بینیم که افرادی به انجام کارهای حرفه ای روی آورده اند که عموما صلاحیت تجربی را در انجام این کار ندارند. این که من بیایم و به صرف این گفته که یک تیتراژ حتما باید موسیقی همراه با کلام داشته باشد، از موسیقی استفاده کنم و خواننده معروفی را هم برای خواندن آن دعوت کنم، اتفاق چندان درستی نیست و به نوعی تقلید کردن از دیگر آثار موفق است. نکته ای که باید توجه کنیم این است که هیچ اجباری برای به کار بردن موسیقی با کلام در تمام تیتراژها وجود ندارد و موسیقی متن خود اگر بدرستی و همسو با مضمون داستان کار طراحی و استفاده بشود، دیگر فرقی نمی کند که با کلام یا بی کلام باشد و قطعا در هر دو صورت تاثیر خود را خواهد گذاشت. همسو با هدف کلی برنامه مجید اخشابی از جمله خوانندگانی است که طی این سال ها هنوز به تلویزیون وفادار مانده است. او که شهرتش را از تلویزیون و با خوانندگی تیتراژ مجموعه های مناسبتی موفقی چون گمگشته کسب کرده، همین مسیر را هم ادامه داده و هنوز صدای او را بر تیتراژ مجموعه های بسیاری می شنویم. اخشابی روال کلی ساخت یک موسیقی تیتراژ را این طور شرح می دهد: اول باید ببینیم که موسیقی قرار است برای چه برنامه ای و با چه اهداف و گروه مخاطبانی ساخته شود. بعد با توجه به این ملاک ها ترانه کار به شاعر سفارش داده می شود. البته اوقاتی هم شده که شعر خوبی از قبل به دستم رسیده بوده و آن را نگه می دارم تا در موقع مناسب استفاده کنم. سپس موسیقی و لحن و ملودی و موارد دیگر با توجه به آن حس و حال مدنظر شکل می گیرد و نهایتا صدای خواننده به رویش می نشیند. وی در رابطه با این علاقه و اصرارش بر ادامه خواندن تیتراژ در مجموعه های تلویزیونی می گوید: من در این سال ها تجربه و شناختی از نیاز مخاطبان پیدا کرده ام و هنوز هم با علاقه به پیش می روم. متاسفانه خیلی وقت ها موسیقی هایی را در تیتراژ مجموعه های تلویزیونی مختلف می شنویم که به لحاظ معنایی و محتوایی هیچ ربطی با مجموعه یا برنامه مورد نظر ندارد و گویی صرفا قطعه ای است که از یک آلبوم موسیقی انتخاب شده است. این خواننده در تاکید اهمیت و نقش موسیقی می گوید: به هر حال موسیقی از اهمیت بالایی برخوردار است و گاه حتی می توان چکیده و محتوای یک مجموعه چند ده قسمتی را در یک موسیقی سه دقیقه ای گنجاند و خلاصه کرد، بنابراین از اهمیت موسیقی تیتراژ نباید غافل شد؛ چراکه به نوعی آرم و پیشانی برنامه تلقی می شود و به عقیده من، تهیه کنندگانی که به دیده شدن برنامه شان اهمیت می دهند، نباید نقش موسیقی را در آثار دست کم بگیرند. موسیقی این قدرت را دارد که حتی اگر چند سال پس از تمام شدن مجموعه یا برنامه ای موسیقی اثر را بشنوید، تمام خاطرات و حواشی و موضوع برنامه را به خاطرتان بیاورد و به یاد آن کار بیفتید. بنابراین من موافق و حامی استفاده از موسیقی تیتراژ در برنامه ها هستم و ایراد و انتقادی را به این روند وارد نمی دانم. موسیقی به تنهایی معجزه نمی کند! امیر توسلی از موسیقی سازان جوان صداوسیماست که ساخت موسیقی مجموعه هایی چون شمس العماره ، سقوط یک فرشته و مختارنامه را عهده دار بوده است. وی در تعریف شرایط کنونی موسیقی تیتراژ در مجموعه های تلویزیونی معتقد است: اگر می خواهیم موسیقی های تیتراژ باکیفیت داشته باشیم، در وهله اول باید کیفیت آثار نمایشی مان را ارتقا ببخشیم. اساسا اگر کیفیت خود مجموعه یا برنامه ای مطلوب نباشد، تلاش های دیگر عوامل هم نتیجه ای نمی دهد و حتی اگر موسیقی کار هم خوب باشد، مخاطب از راه های دیگری اثر را دنبال می کند. توسلی تاکید می کند: البته باید این قضیه را هم در نظر بگیریم که نسل هم در حال تغییر است و طبیعتا هرساله چهره های جوان تری به جای اساتید موسیقی قدیمی مشغول کار می شوند، اما نکته مهم اینجاست که همین آدم های تازه هم باید تجربه داشته و حداقلی از کیفیت را در کارهایشان رعایت کنند. این عوامل همه در کنار هم کلیت واحدی را تشکیل می دهند و نمی توانیم صرفا از موسیقی توقع داشته باشیم که معجزه کند و با قدرت خود به تنهایی مجموعه ای را نجات بدهد! زهرا غفاری ...
اگر نام این رمان ها عوض نمی شد...
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ عنوان کتاب نقش مهمی در معرفی آن دارد؛ حداقل کاری که می کند، آشنا کردن خواننده با فضای درونی اثر و تاثیرگذاری روی حس اولیه او نسبت به کتاب است. اما تعجبی ندارد که حتی بزرگترین نویسنده ها هم وقتی به پایان کار می رسیدند، از انتخاب یک نام مناسب برای رمانشان درمی ماندند و گاهی دست به انتخاب های نادرستی می زدند که ممکن بود سرنوشت یک شاهکار ادبی را تغییر بدهد. ...
سیری در کتاب - کلیات مفاتیح نوین - اثر آیت الله العظمی مکارم
...، بیان شده است، بی آنکه لطمه ای به محتوای آن وارد گردد. در خاتمه باید گفت تألیف این اثر بی نظیر توسط حضرت آیت الله مکارم شیرازی و با همکاری دو تن از فضلا حجج اسلام والمسلمین احمد قدسی و سعید داودی، در 1208 صفحه و در قطع وزیری توسط انتشارات امام علی بن ابی طالب علیه السلام به زیور طبع آراسته شده و در سال 1390 برای اولین بار منتشر و تا کنون چندین مرتبه تجدید چاپ شده است. ...
مریم سعادت، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتگو با روزان : حرف مشترکی با صدا و سیما ندارم
بازیگر نیست و در چندین مجموعه، کارگردانی، مشاور کارگردان، عروسک گردانی و گویندگی عروسک را نیز تجربه کرده است؛ شروع فعالیت هنری او از تئاتر عروسکی بود و در بسیاری از مجموعه های به یادماندنی کودک و نوجوان در موقعیت های مختلف ایفای نقش کرده است؛ شاید بتوان اذعان کرد بسیاری از هنرمندانی که امروزه در حرفه تئاتر عروسکی می درخشند، نتیجه تلاش ها و آموزش های مریم سعادت بوده اند. روزنامه روزان گفتگویی ...
آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره "کتاب و رسانه" اعلام شد
شاخص های توسعه انسانی، فرهنگی و اجتماعی هر جامعه محسوب می شود. بدیهی است در این میان، رسانه ها با ایفای نقش های اطلاع رسانی، تحلیلی و تبیینی خود در حوزه های مربوط به کتاب و نشر می توانند گامی موثر برای ارتقای کمیت و کیفیت این شاخص ها بردارند. به بیان دیگر انتظار می رود رسانه ها با انتشار حرفه ای و جذاب خبر، گفتگو، گزارش، یادداشت و نقد در زمینه های مرتبط با کتاب و نشر، از یک سو سبب جلب علاقه و توجه ...
آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره - کتاب و رسانه - اعلام شد
حوزه های مربوط به کتاب و نشر می توانند گامی موثر برای ارتقای کمیت و کیفیت این شاخص ها بردارند. به بیان دیگر انتظار می رود رسانه ها با انتشار حرفه ای و جذاب خبر، گفتگو، گزارش، یادداشت و نقد در زمینه های مرتبط با کتاب و نشر، از یک سو سبب جلب علاقه و توجه بیشتر مخاطبان خود به مطالعه شوند و از سوی دیگر با فراهم آوردن بستری برای طرح نقاط قوت و ضعف صنعت نشر کشور زمینه ساز رونق این صنعت گردند. ...
چشم شب روشن ؛ پرسه ای شبانه در فرهنگ و هنر
حالا و در سری جدید برنامه های در نظر گرفته شده توسط شبکه چهار برای پخش در شب های پاییز، یک هفته ای است که برنامه ای جدید با عنوان چشم شب روشن پخش می شود؛ برنامه ای که به تهیه کنندگی امیر قمیشی و اجرای مثل همیشه متفاوت محمد صالح علا هر شب ساعت 23 به روی آنتن می رود و محتوایی فرهنگی و هنری دارد. یک برنامه شبانه امیر قمیشی، تهیه کننده در تعریف ضوابط و ساختار چشم شب روشن به جام جم توضیح داد: پخش برنامه حدود یک هفته ای است که آغاز شده و از یکشنبه 2 آبان هر شب از ساعت 23 به مدت 90 دقیقه به روی آنتن می رویم. قمیشی گفت: از آنجایی که این برنامه در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تولید می شود، لذا بیشترین سهم گفت وگوهای ما را هم مباحث فرهنگی و هنری به خود اختصاص داده و این محوریت کلی برنامه است. همچنین هر شب حضور دو مهمان را هم در برنامه داریم که با حضور کارشناسان مباحث را با هم به بوته نقد و صحبت می گذارند. در کنار این موضوع، بسته های تصویری و دیداری و میان برنامه هایی را در نظر گرفته ایم که به صورت پلی بک در لابه لای گفت وگوها پخش می شوند تا برنامه از حالت یکنواختی خارج شده و ساختار شبانگاهی و جذاب خود را هم برای مخاطبان حفظ کند. در واقع چشم شب روشن ساختاری شبیه به یک مجله تصویری و تلویزیونی دارد. تهیه کننده برنامه هایی چون قند پهلو ادامه داد: مجری اصلی برنامه همان طور که می دانید آقای صالح علا هستند و در کنار ایشان این بار جوانان محصل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هستند که در مقام مجری کارشناسان برنامه ما در مقابل کارشناسان و صاحبان کرسی های دانشگاهی کشور می نشینند و با این افراد به بحث و گفت وگو می پردازند که این هم باز رویکرد جدیدی است و مشابه این اتفاق را در برنامه های دیگر این شبکه نداشته ایم. البته اجرای همه این افراد در وهله اول در شبکه بررسی شده و بعد به کمیته مجریان سازمان ارجاع داده شده اند و سعی شده سطحی از مهارت اجرای حرفه ای را داشته باشند. ارتقای اطلاعات مخاطبان در شبکه دانایی شبکه چهار سیما شبکه دانایی است و عموم گروه های برنامه ساز این شبکه می کوشند برنامه هایی خاص تر نسبت به دیگر تولیدات سازمان را روانه آنتن کنند. لذا تلقی و باور بسیاری بر این است که قشر مخاطبان هدف شبکه چهار را افراد متخصص و با اطلاع از حوزه های مورد بحث در برنامه های این شبکه تشکیل می دهند. با این حال قمیشی درخصوص این قضیه و قشر مخاطبان در نظر گرفته شده برای برنامه تازه اش اظهار کرد: موضوعات مطرح شده در این برنامه قطعا موضوعات تخصصی هستند؛ با وجود این تلاش می کنیم تا همین موضوعات تخصصی را به گونه ای طرح کرده و برایش برنامه سازی کنیم که مخاطب عام هم بتواند بهره لازم را از برنامه ببرد و به بخشی از دانش خود در حیطه مورد بحث بیفزاید. به هر حال شعار شبکه چهار، دانایی است و لذا هدف کلی ما هم نمی تواند از این شعار و مضمون به دور باشد. چشم شب روشن با توجه به ساختار تخصصی و فاخر خود از حضور مهمانان مختلف و برجسته ای هم در طول شب های پخش بهره می جوید. قمیشی در رابطه با انتخاب این مهمانان توضیح داد: این برنامه یک شورای هماهنگی و محتوایی دارد که در راس آن مدیریت محترم شبکه حضور دارند و همه اتفاقات برنامه، از انتخاب مباحث تا تعیین مهمانان و موارد دیگر در این جلسه به صورت گروهی مورد مشورت و تصمیم گیری قرار می گیرد. در همین چند شب از شروع پخش برنامه تاکنون چهره هایی چون محمدعلی بهمنی، محمود عزیزی، مریم جلالی، رئیس سازمان نظام مهندسی ژاپن و اسرافیل شیرچی در برنامه حاضر شده اند و برای شب های بعدی هم چهره های دیگر را مدنظر داریم. مردی با واژگانی از جنس شعر محمد صالح علا را با عنوان های مختلفی می توان تعریف کرد؛ او مجری تلویزیون است، گوینده رادیوست، دستی بر نوشتن دارد و چند کتابی هم منتشر کرده اما فراتر از همه اینها، محمد صالح علا یک شاعر است و این خصیصه بارز و همیشگی اوست. در طول این سال ها مجریان گوناگونی را شناخته ایم که کوشیده اند قالب های متفاوتی از اجرا را تجربه کنند و هر بار با قرار گرفتن در قالب برنامه ای بکوشند شخصیتی تازه از خود ارائه دهند. اما ذات اجرای صالح علا این گونه نیست و این خود اوست که با جنس واژگان گزیده و حساب شده و حس و حال ویژه اش، فضایی خاص به برنامه ها می بخشد؛ چیزی به مانند یک نوع امضای شخصی و ماهیتی بارز و جداگانه. چند سال پیش بود که برنامه متفاوت و با رویکرد جدید دو قدم مانده به صبح با دعوت از مهمانان برجسته و اهالی شناخته شده عرصه های مختلف فرهنگی، هنری و حتی علمی کشور بسیار مورد توجه مخاطبان سختگیر و نکته سنج شبکه چهار سیما قرار گرفت و دو قدم مانده به صبح را به یکی از محبوب ترین برنامه های آن شب های سیما بدل کرد؛ محبوبیتی که بخش عمده ای از آن هم به اجرای ویژه صالح علا برمی گشت و تا مدت ها جنس ادبیات خاصش حتی به گفت وگوهای روزمره مردم کوچه و خیابان هم راه یافته بود؛ تعابیری چون زلف گره زدن با مخاطبان و سرک کشیدن به مَرغ زارهای گفت وگو که چنین غنایی در گفتار و ادبیات شفاهی را معمولا از کمتر کسی در این روزها سراغ داریم. صالح علا به واسطه همین حال خوب و سادگی و صداقت رفتارش است که این طور در دل های مخاطبان جا باز کرده. خودش چند سال پیش در جایی گفته بود: من خوشبختم و خوشبختی مثل آدامس چسبیده به آستین کتم... ما و احتمالا همه مخاطبان سیما هم این شب ها از بازگشت دوباره او به تلویزیون خوشحالیم و امتداد این خوشبختی را برایش آرزو داریم. زهرا غفاری رادیو و تلویزیون ...
فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اخبار متعددی در حوزه فرهنگ و هنر کشورمان در یک هفته گذشته منتشر شد که تلاش می شود به مهمترین آنها اشاره شود. عصرایران - فرهنگ و هنر ایران و جهان در هفته ای که گذشت اتفاقات و رویدادهای مختلفی را به خود دید. از بی اعتنایی های باب دیلن به آکادمی نوبل و حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و بلگراد تا آغاز اکران چند فیلم سینمایی و خداحافظی ...
ناگهان چقدر زود دیر می شود...
وی فعالیت هنری خود را در حوزه اندیشه و هنر اسلامی در سال 1358 آغاز کرد. در سال 1367 سردبیر مجله سروش نوجوان شد و از همین سال در دانشگاه الزهرا و دانشگاه تهران به تدریس اشتغال داشت. در سال 1382 نیز به عنوان عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی انتخاب شد. اولین مجموعه شعرش را با عنوان تنفس صبح که بخش عمده آن غزل بود و حدود بیست قطعه شعر آزاد، از سوی انتشارات حوزه هنری در سال 63 منتشر کرد و در همین سال ...
نسل جدید برنامه سازان توانمند رادیویی
در بخش برنامه های رادیویی در سال 2006 برنامه صدای شادی در بخش کودک، در سال 2007 برنامه باربی در بخش اطلاع رسانی سرگرمی، در سال 2009 برنامه چمچه خاتون در بخش اطلاع رسانی سرگرمی، در سال 2013 برنامه های ما بازیگریم در بخش برنامه های تعاملی و کافه رادیو با اجرای مرحوم مهران دوستی در بخش برنامه های شخصیت محور و در سال 2016 نیز دو برنامه ارتعاش در بخش برنامه های نمایشی از مرکز گیلان و ایرانی آنلاین در بخش تعاملی رتبه برتر را کسب کرده اند. ضمن آن که در سال 2010 برنامه دهکده تنهایی در بخش مستند، در سال 2012 فاطمه صداقتی با برنامه جوان ایرانی سلام در بخش شخصیت محور، در سال 2014 برنامه های رادیو رویش در بخش تعاملی و مسواک در بخش CSA ، و در سال 2015 محمد صالح علا با برنامه آب و تاب در بخش برنامه های شخصیت محور شایسته تقدیر شدند. یعنی در چهار سال اخیر هشت برنامه در بخش های مختلف توانسته اند از این رقابت بین المللی کسب افتخار کنند. غیر از آن، باید تاکید کرد که غیر از رشد کمی، به لحاظ کیفی نیز برنامه ها سال به سال بهتر شده اند. برای اولین بار طی این سال ها، یک نمایش از کشورمان مورد تقدیر قرار گرفت و موفق به کسب جایزه شد. در نمایش برگزیده ارتعاش از مرکز گیلان، که احوالات یک جانبازِ در کما را روایت می کرد، تفکری منطقی و به هم پیوسته در زمینه بازیگری، نمایشنامه و کارگردانی وجود داشت که کار را بسیار شنیدنی کرده بود؛ به طوری که داوران پس از شنیدن برنامه، درباره قربانیان جنگ ایران و عراق سوال های بسیاری پرسیدند و از این که نمایشی متفاوت را با آنچه پیشتر از آثار کشورمان شنیده بودند، می شنیدند ابراز خوشحالی می کردند. ارزش کار آنجا مشخص می شود که بدانیم این نمایش، با نمایشی از نیوزیلند که توسط یکی از بهترین نمایشنامه نویسان این کشور به نگارش درآمده بود و در محیطی زنده و پویا همانند یک اثر تصویری تولید شده بود، رقابت کرد و درخشید و مورد توجه قرار گرفت. برنامه ایرانی آنلاین از رادیو ایران نیز توجه داوران را از یک سو به دلیل فرم اجرای مجری، ضرباهنگ ویژه، نوع برقراری ارتباط با مخاطب و احترام به شنونده، نحوه استفاده از ظرفیت فضاهای مجازی و شیوه پاسخگویی در لحظه به مخاطبان، به خود جلب کرد، و از سوی دیگر، به دلیل این که شیوه نوینی برای مأنوس کردن نسل جدیدتر با رادیو ارائه کرده بود، روی نظر داوران تاثیر گذاشت. گروه داوری در این دوره همگی از سابقه خوبی در امر برنامه سازی، تدریس و داوری بین المللی برخوردار بودند. رئیس هیات داوران مرحله نهایی در این دوره آقای آهرن از استرالیا بود که سال هاست در کشورهای مختلف به عنوان داور و مدرس کارگاه های مختلف حاضر می شود و در ادوار مختلف جشنواره بین المللی رادیویی کشورمان نیز به عنوان داور و مدرس حاضر بوده است. انتخاب آثاری از کشورمان در این رقابت که مهم ترین و معتبرترین رقابت رسانه ای است، نشان دهنده توانمندی نسل جدید برنامه سازان رادیویی کشورمان است؛ سرمایه های انسانی خلاق و کوشا و حرفه ای که می توانند برنامه سازان و مدرسان کشورهای مختلف را تحت تاثیر قرار دهند. برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه فکری و غنای فرهنگی مناسبی برخوردارند؛ شیوه تولید روزآمدی دارند و موضوعات منطقه ای و ارزشی کشورمان را در قالب های متنوع با استانداردهای بین المللی ارائه می کنند. بنابراین از این راه می توان خلاقیت و توانمندی حرفه ای برنامه سازان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت و از آنجا که برنامه های راه یافته به فینال این رقابت ها برای اعضای اتحادیه ارسال می شود، می توان امیدوار بود که از این طریق، دیگر کشورها را با رنگین کمان فرهنگی کشورمان بیش از پیش آشنا کرد. سعید معدن کن مدیر شبکه رادیویی تهران و داور مرحله نهایی ABU Prizes 2016 ...
نخستین مدرسه هنری صنعت پی نما، آغاز به کار کرد
به گزارش مشرق، در مراسم گشایش این مدرسه که به همت روزنامه خراسان و با همکاری انستیتو ملی بازی سازی روز گذشته در باغ زیبا آغاز به کار کرد ،ابتدا وحید حسین زاده مسئول دفتر روزنامه خراسان در تهران، ضمن تشریح چگونگی راه اندازی این مدرسه گفت:حدود دوسال پیش موسسه فرهنگی هنری خراسان واحد انتشارات را تاسیس کرد در میان آثار منتشر شده ،تعدادی اثر در رده سنی کودک و نوجوان وجود داشت.با توجه به این که این ...
رییس سازمان پدافند غیرعامل، مهمان امشب نگاه یک
به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی شبکه یک، محور گفتگوی سردار غلامرضا جلالی، اهمیت و کاربردهای پدافند غیرعامل در تامین امنیت کشور می باشد. برنامه نگاه یک به تهیه کنندگی حسن نهضت و اجرای مهدی مهدی قلی، امشب حوالی ساعت 23:15 از شبک یک سیما پخش می شود.
فیلمهای تدریس مفهومی سطر به سطر کتب درسی جدید کاری مشترک از رهپویان دانش و اندیشه و مولفان کتابها
بردن سواد خواندن دانش آموزان نقش دارد. اکنون دو کتاب تحت عنوان بخوانیم و بنویسیم تهیه شده که به دانش آموزان درست خواندن؛ بلند خواندن و برداشت صحیح از متون را آموزش می دهد که در این دی وی دی ها تدریس شده و ایرانی های خارج از کشور با استفاده از محصولات رهپویان در حال یادگیری صحیح زبان فارسی هستند. ندرخانی گفت: ما یک کار مشترک با سازمان ارتباطات اسلامی داشتیم؛ 10 هزار نسخه از پکیج محصولات ما به ...