سایر منابع:
سایر خبرها
یاد گرفته ام چگونه از کنار خط قرمزها رد شوم/ بحرانِ طلاق عاطفی
همدیگر بگوییم دوست دارم الان دست مرا بگیری. انگار عجیب است یک زن از شوهرش چنین خواسته ای داشته باشد یا هر خواسته دیگری. ما از کودکی به فرزندانمان عشق ورزیدن را یاد نمی دهیم، بچه ها را بغل نمی کنیم، نمی بوسیم، یاد نمی دهیم دوست داشتن شان را بروز دهند. *این حرف شما درست است. اولین جایی که کودکان معنای رابطه را یاد می گیرند خانواده است اما بحث دیگر که به آن اشاره کردم ساختار بیان این موضوع ...
روز سوژه های فیلم نشده؛ از طلاق عاطفی تا ترور فعال اقتصادی / قاتل اهلی ثابت می کند دوران کیمیایی به کلی ...
... موضوع برگشت خوردن چک و پرداخت آن توسط یک دوست از راهی که بعداً مشخص می شود راه درستی هم نبوده هم در تلویزیون و هم در سینما بار ها بیان شده و فیلم هیچ ایده جدیدی ندارد. فیلم بدون شک برای فیلمسازی عقبگرد محسوب می شود. فیلمسازی که شاید کارهایش مورد پسند ما نباشد اما به هر حال آثار متوسط قابل نقدی در این سال ها ساخته است. سد معبر / فقر شرافتمند فیلم سد معبر قصه ...
مردم شماره 17 سهیلا را مسخره نمی کنند
سهیلا شماره 17 زمانی شکل گرفت که یک آگهی با نام سمینار صندلی سفید در اینترنت دیدم و توجه ام را به خود جلب کرد. فکر می کنم شخصیتی که مجبور می شود در یک چنین سمیناری حضور پیدا کند در بحرانی خاص قرار دارد و من اصرار داشتم این طرح در سینما ساخته شود. برای ساخت این فیلم از تجربیات خود در مواجهه با خانم های مختلف و همچنین از تجربه دوستانم استفاده کردم. البته برای رسیدن به این قصه و چنین فضایی زمان بسیار ...
دو نقد بر قاتل اهلی در جشنواره فجر آوار بهمن بر سر قاتل اهلی / دستان پشت پرده کشکی!
کاری انجام دهند تا اینکه مسعود کیمیایی به صحنه های مورد علاقه خود در پایان فیلم می رسد؛ تسویه حساب در صحنه های قتل. آوارِ بهمن بر سر قاتل اهلی محمدرضا باقری قاتل اهلی موضوع توجه برانگیزی دارد. هر چند از ضیافت تاکنون دغدغه های اجتماعی کیمیایی کمی گل درشت و تصنعی بوده است و وقتی از فساد اقتصادی و رانت و پولشویی حرف می زند، مخاطب دقیقاً نمی فهمد او چه می گوید و جزییات ...
نشست زیر سقف دودی در برج میلاد
وجود دارد را خراب نکنیم و نگران آن ها باشیم. مریلا زارعی با اشاره به اینکه امسال دو فیلم در جشنواره دارد، اظهار کرد: امسال در دو فیلم جشنواره حضور دارم که هر دو را کارگردانان زن ساخته اند، کارگردان هایی که در سینما دغدغه دارند و در راه خودشان هم موفق هستند. وی ادامه داد: چیزی که مرا به بازی در زیر سقف دودی جذب کرد، نظریه و بحثی بود که در آن مطرح شده بود، با اینکه قطعا کم و ...
چه کسی برنده دعوای خواننده و قاتل اهلی است؟
از دفتر هامبورگش هم این که پول هم! این که چقدر و تا کجا هم معلوم نیست. قصه چگونه است؟ کافی است از آدمهایی که این یکی دو روزه به تماشای فیلم نشسته اند بپرسی قصه چطور بود. قصه ای که به وضوح دعواهای تهیه کننده و کارگردان در آن مشهود است و بعضی سکانس ها به وضوح معلوم است که وصله پینه شده اند به فیلم. بی ربط و غیر مرتبط و جدا از فیلم. قصه ای فرعی که به شعاری ترین شکل ممکن وارد فیلم شده تا ...
مریلا زارعی دوست دارد طنز بازی کند
؛ اما در شرایطی که هیچ کسی کمک نمی کند و هر کسی می خواهد آنچه را که تمایل دارد در فیلم به نتیجه برساند، کار با تاخیر انجام شد و ساخت این فیلم از ابتدا، دو سال به طول انجامید. او در پاسخ به این که فیلمش یک اثر تلخ است، گفت: وقتی از مشکلی حرف می زنید، یعنی می خواهید آن را حل کنید. پس در آخر آن امید است و البته هر کسی می تواند نگاه خودش را به فیلم داشته باشد؛ اما زیر سقف دودی فیلم ناامیدی ...
ماجرای افسرهای سازمان سیا که برای کار فرهنگی به ایران آمدند/ هدف شاه از مطرح کردن بحث عبور از دروازه های ...
تا این که به سال 1350 می رسد و جریان جشن های 1500 ساله می رسد و به سال 54 می رسد که تغییر تاریخ هجری شمسی به سلطنتی است و سخنان رسمی شاه در کنگره آمریکا که “ما تصمیم گرفته ایم که در کنار شما باشیم و با فرهنگ و تمدن شما زندگی کنیم”. بنابراین بحث تمدن بزرگ یعنی نه تمدن ایرانی، نه تمدن ملی و حتی نه تمدن ایران باستان بلکه آنچه محمدرضا از تمدن مطرح کرد منظورش پیاده کردن ارزش ها و فرهنگ و تمدن ...
ظریف: در حوزه خصوصی، چیزی برای تخریب ندارم
داشته باشیم و طلبکار باشیم. وقتی که می رفتیم در مذاکرات ادعاها و دعاوی خودمان را مطرح می کردیم، آن ها می گفتند پس این حرف هایی که در داخل زده اید چیست؟ جالب اینجاست که وقتی در مقابل طرف خارجی هم ادعا و طلبکاری می کردیم، همان حرف ها را به عنوان ابزار حمله استفاده می کردند که خودتان دیده اید. یکی از تحولاتی که در حوزه ارتباطات شاهد آن هستیم این است که دیگر ما مخاطب را نمی توانیم انتخاب کنیم ...
کمدی انسانی ؛ نه تاریخی و نه سیاسی است/ قصه گویی فیلم را مخاطب دوست دارد
نیاز جامعه امروز ما است. مسلما دوست خواهد داشت چرا که قصه می شنود ، من سعی کردم صد دقیقه قصه بگویم و خوب هم گفته شود ، اما فیلم با تمام شدن در سالن تمام نمی شود و تازه در ذهن مخاطب شروع می شود ، همان به قول شما پیچیدگی هایی که از جنس تفکر است، این دو مقوله را من عامداً از هم تفکیک کردم، قصه و سرگرم شدن در سالن و فکر کردن به پرسش های بنیادینی که فیلم مطرح می کند پس از تماشای فیلم که شاید ...
نگاهی مبنایی تر به جشنواره فیلم فجر در هیاهو نقدهای هنری!
...، کار گذاشته شوند تا فرهنگ، سیاست و جامعه و در نهایت تمدن اسلامی را بسازند تا نه غربی و نه شرقی محقق شود. در همان ابتدای انقلاب نیرو های فرهنگی، با نیت خیر انقلابی، دست به کار برگزاری جشنواره ای شدند تا بتوانند حرف های جدیدی را از طریق مدیوم سینما بگوید و نیز نوزاد ناخلف سینما در انقلاب خلف شود و رشد کند و بچه بدهد. در جشنواره فجر، می بایستی حرف هایی گفته میشد که نشان از تغییر همه چیز بر ...
گپی با هادی حجازی فر بازیگر فیلم ماجرای نیمروز
حجازی فر به نقش یک مامور عملیاتی خشن در ماجرای نیمروز ساخته محمدحسین مهدویان، آنقدر تماشایی و جذاب است که همه چیز را به سمت تحقق این پیش بینی هدایت کند، اما اگر این بار هم بازی او مثل حضور خوبش در نقش حاج احمد متوسلیان در ایستاده در غبار، شایسته جایزه تشخیص داده نشد، من خدمت شما هستم! پس از ایستاده در غبار، این دومین حضور جدی تو در جشنواره فیلم فجر است. قبل از این دو سال، هیچ وقت این ...
روزگار غریب قدیمی ترین دبیرستان غرب کشور؛مدرسه ای که بی کلاس شد
دبیرستان پهلوی که امروز آن را با عنوان دبیرستان امام خمینی(ره) می شناسند یکی از مدارس قدیمی شهر بروجرد است، این بندرها دوره پهلوی اول و حکومت رضاشاه ساخته شده است و تاریخ بنای این دبیرستان 1315 خورشیدی است و در تاریخ 29 تیر 1377 با شمارهٔ ثبت 2074 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . طبقه اول این بنا در زمان احداث به عنوان دبیرستان و طبقه دوم بنا برای استقرار اولین آموزش ...
مادری ، فیملی که تماشاگران آن را هو کردند
روزنامه اعتماد – الهام نداف: امسال هم قرار است سال فیلمسازان جوان باشند. همان هایی که ماه ها و سال ها در صف ساخت نخستین فیلم های شان منتظر ماندند تا جایی که می شد، خاک سینما خوردند. همان هایی که با وجود سختی و مشقت فراوان، جسارت کردند و خودشان را انداختند به دل سینما. رقیه توکلی یکی از همین فیلم اولی هاست. او که تحصیلات مرتبط با سینما دارد، 10 سال متوالی فیلم کوتاه ساخته و تمام این مدت خودش را ...
هیچ لوکیشنی را از فیلمنامه دریغ نکردیم
سرویس فرهنگ و هنر مشرق- محسن قرایی؛ متولد سال 62 و زاده بهشهر است. وی فارغ التحصیل رشته مهندسی معدن از دانشگاه تهران است و فعالیت سینمایی خود را از سال 86 در مقام دستیار کارگردان با فیلم صدسال به این سال ها آغاز کرد. او از سال 87 تاکنون در سمت های مختلف با پروژه های متفاوتی همکاری کرده است اما نخستین تجربه کارگردانی اش را در سال 91 با افشین هاشمی به طور مشترک با فیلم موفق خسته نباشید! تجربه کرد ...
بدون تاریخ، بدون امضا ؛ مانیفستی برای رویارویی وجدان های بیدار و خفته!
درست شخصیت قهرمان، برای مخاطب باورپذیر نیست؛ با توجه به شرایط امروز جامعه و رفتاری که اغلب مردم در مواجهه با چنین مسائلی دارند تردیدهای قهرمان فیلم برای روشن شدن حقیقت و اصراری که برای مقصر جلوه نشان دادن خودش می کند، کمی غیر منطقی به نظر می رسد و این اتفاق در پایان فیلم و زمانی که فیلمساز فداکاری بیش از حد را به قهرمانش تحمیل می کند به قهقرا می رود! قصه در این فیلم خیلی زود و برخلاف اغلب ...
درگیری لفظی عوامل فیلم قاتل اهلی در نشست خبری جنجال آفرید +فیلم و عکس
مسعود کیمیایی سخنان خود را با این حرف آغاز کرد که نشستن با خبرنگاران تبعات داد. با دنیای مزدوری در و روبه رو هستیم. جنس خندیدنها و ترسیدن قیمت جلسات را میدانیم. این برای نترس ها است درست مانند سازندهاش. این برای اندازه ای از دانستن ساخته شده است و از همین رو خودش را روی نادانستنها میگذارد. دو سال روی فیلم علاف بودم. فیلم سختی بود. چرا سردی؟ چرا این سردی را با گرفتن دو زار دامن میزنی؟ من برای تو ...
ظریف: هیچگاه توقع بیجا و خارج از واقعیت در مورد برجام ایجاد نکرده ایم
حوزه نفت و حوزه حمل و نقل و انرژی پیشرفت مان خیلی بهتر و سریع تر از حوزه بانکی بود. من معتقدم که طبیعتاً این روند زمانبر خواهد بود. امروز بسیاری از تفاهم ها با طرف های خارجی به بار نشسته و ان شالله در آینده هم شاهد به بار نشستن تعداد بسیار بیشتر از توافقات خواهیم بود. آقای دکتر ظریف برخی این انتقاد را مطرح می کنند که دولت در طول مذاکرات هسته ای انتظارات زیادی را در میان ...
رویای فروش 10میلیاردی را نمی توان در سر داشت
حق نباید سکوت کرد با این حال در برخی از موارد همچون جشنواره فجر امکان استیفای حق به نظر امکان ناپذیر می آید. در این عرصه بهتر این است که با انگیزه عمل کنیم و از ادامه بازنمانیم. هرگاه در جایی حقی از من پایمال شد از سینما کناره گیری نکردم و باز هم هدفی را تعیین و برای دستیابی به آن کوشیده ام. یقینا در ذهن شما نقاطی از فیلم کارگر ساده نیازمندیم باید بیشتر مورد توجه مخاطب قرار بگیرد. از ...
گفتگو با علی رویین برگزیده بخش پژوهش سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر/بهبود وضعیت تئاتر اراک با ایجاد فضای ...
گفتن و یاد کردن از اتفاق های خوشایند کاستی ها کم نمی شود. جایگاه پژوهش و پژوهیدن در جریان های هنری را چگونه ارزیابی می کنید. صحبت از هنر در این دوران کمی پیچیده است به واسطه اینکه خیلی به تکنولوژی وابسته است و تکنولوژی هم شیوه های ارتباطی یا نسبت ارتباط آدم ها با یکدیگر را تغییر داده است بر این اساس فهم و درک در حوزه های آفرینش تا رسیدن به مخاطب ما دچار دگرگونی شده است. در واقع نمی ...
همایون اسعدیان : جشنواره فجر بعد از 4 دهه سرگردان است
...> مثلا در جشنواره سال گذشته وقتی یکباره به یک فیلم جوایز زیادی تعلق گرفت، یک سری انتقادات مطرح شد که آیا نباید یک نوع هماهنگی بین هیئت داوران وجود داشته باشد تا تعداد جوایز بین فیلم ها تقسیم شود؟ یعنی رویکردی که تمام جوایز برای یک فیلم نباشد چون آن فیلم قطعا هرچه باشد، اختلافش با بقیه فیلم ها آن قدر نجومی نخواهد بود. شما با این رویکرد که به نظر می رسد در راستای همان جلب رضایت همگانی است، چقدر ...
ماه گرفتگی ؛ قصه ای جسور با یک فیلم معمولی
اثری از کارگردان نیست. انگار کاغذی دست بازیگران داده شده و آنها خودشان هرجا هرطور خواسته اند بازی کرده اند. بازی ها در حد تله های تلویزیونی بعدازظهر جمعه است و به نظر می رسد اصلی ترین عامل این اتفاق ناتوانی در بازی گرفتن از بازیگران است. در مجموع ماه گرفتگی که درامی اجتماعی در موضوع و حوزه ای جسورانه است، می توانست بهتر از این ساخته شود؛ اگر دوقطبی غیرقابل هضمی که در فرهنگ به وجود آمده اجازه می داد هنرمندان و سینماگران در فضایی آزاد به ایفای نقش هنری خود بپردازند و برای بازی در آثار خاص تهدید نشوند. ...
جنجالی ترین روز جشنواره سی و پنجم
اینجا هستم، پنج سال می گذرد و در این مدت به دنبال فراهم کردن شرایط به لحاظ محتوا و امکانات مالی بودیم تا این فیلم ساخته شود؛ اما در شرایطی که هیچ کسی کمک نمی کند و هر کسی می خواهد آنچه را که تمایل دارد در فیلم به نتیجه برساند، کار با تاخیر انجام شد و ساخت این فیلم از ابتدا، دو سال به طول انجامید. او در پاسخ به این که فیلمش یک اثر تلخ است، گفت: وقتی از مشکلی حرف می زنید، یعنی می خواهید آن را ...
رونمایی از نخستین آمار فیلم های محبوب
شعار سال: روزهای چهارم و پنجم جشنواره فیلم فجر، با اکران فیلم هایی همراه بود که در همه آنها موضوع محوری قصه، مرگ بود. امسال به طور کلی در قریب به اتفاق فیلم هایی که تاکنون در برج میلاد نمایش داده شده است، قصه فیلم ها حول مرگ یک کاراکتر شکل گرفته است. یکی از مهم ترین نکات در روزهای اخیر اعلام اسامی فیلم های صدرنشین در فهرست آرای مردمی فیلم فجر است. به گفته علی آشتیانی پور فیلم های برتر هر شب در ...
ماجرای نیمروز ؛ فیلم تحسین شده مردم و منتقدان
سرکردگان سازمان مجاهدین را در سال 60 توسط نیروهای امنیتی تصویر می کند، البته در کنار پرداختن به این موضوع به ترور آیت الله بهشتی و شهید رجایی نیز توجه می شود. درباره فیلمنامه این کار جز تحسین نمی توان حرف دیگری زد؛ باور اینکه چگونه فیلم ساز جوانی در دومین تجربه سینمایی خود کاری چنین تحسین برانگیز را جلوی دوربین ببرد، بسیار شگفت انگیز است. فیلم نامه ماجرای نیمروز پر از تعلیق و فراز و فرود ...
دو سناریوی دولت روحانی مقابل آمریکا/ پشت پرده تصمیم گیری های ترامپ
واداشته است و ترامپ و تصمیم های او را به گونه ای متفاوت رقم زده است یا نه. در برخی موضوعات این ترامپ است که حتی برخلاف نظر سیستم آمریکایی حرف و نظر خود را به کرسی نشانده است. به عنوان مثال، موضوع ممنوعیت ورود مهاجران از 7 کشور به آمریکا، با وجود تمایل ترامپ، با مخالفت های جدی از سوی تیم ترامپ مواجه شده است. کابینه پشت پرده ترامپ؛ بخشی از سیستم آمریکایی ترامپ، خود افرادی نظیر ...
مجری تلویزیون: جانم را برای برنامه زنده می دهم
اهمیت قائلم و نگاه مولف بودن در اجرا یک امر بسیار مهم است. مجریانی مثل علی درستکار یا استاد میرفخرایی در حوزه کاری خاص خودشان سرآمد هستند و کارهایشان را با دقت در قالب یک مخاطب نگاه می کنم و نگاه کارشناسی به این موضوع ندارم. البته با کپی برداری از کار فلان مجری خاص مخالفم، چراکه به نظرم هر مجری باید در کارش اصالت خاص خودش را داشته باشد. برای متفاوت بودن در کار نمی شود با یک شعر خواندن در شروع ...
نسبت نظریه و نظریه سازی با رفع مشکلات بومی
...> گرچه به همة این برداشتها میتوان برچسب دینی زد، دربارة اینکه، کدام یک از آنها بر مسند عمل و قبول مینشیند، بیان حرف واحد پیشینی ناممکن است. آنچه در این حوزه سهم تعیینکنندهای دارد تضارب آرا و اجماع نظر عالمان است. این موضوع دربارة غرب نیز صدق میکند. برای مثال آنچه امروزه به نام خصوصیسازی در غرب اجرا میشود حاصل تلاش علمی عدهای از اقتصاددانها طی دهها سال کار و تدریس و پرورش شاگردهایی است که مغز متفکر ...
جواد عزتی: از تماشای ماجرای نیمروز در سینما به وجد آمدیم
آنها رفتی، رفتی والا برای آینده ممکن است بیات شوند. موفقیت های سال گذشته برای ایستاده در غبار و سیانور سبب شد تا برای من تهیه کننده این موقعیت قطعی شود که به سراغ این سوژه بروم و با تمام توان فیلم را تولید کنیم. در آخر تابستان تازه نگارش فیلمنامه توسط مهدویان آغاز شد. رضوی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که بلایی که بر سر فیلم سیانور افتاد مرا در مسیری که انتخاب کردم مصمم تر کرد. شما نیز می ...
انزوا؛ یک کناف سر در گم!
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598 ، انزوا روایگر داستان پرویز ( با بازی امیر علی دانایی) است تا پس از 6 سال حبس، از زندان مرخصی گرفته تا در مراسم تدفین همسرش زهره ، که در سانحه رانندگی جان سپرده است شرکت کند؛ ولی دغدغه اصلی پرویز، حرف و حدیث هایی است که این مدت پشت سر همسرش شنیده است؛ او در پس حرف مردم به همسرش شک و ظن داشته و در برزخ خیانت یا وفاداری همسرش زهره در طول 72 ساعت مرخصی اش از زندان در ...