سایر خبرها
مجلس و دولت در خدمتگزاری به مستضعفان و محرومان فروگذاری نکنند/ مراقب باشید سیاست بازان شما را به سوی ...
خاتم النبیین صلی الله علیه وآله وسلم در راه آن کوشش و فداکاری جانفرسا نموده اند و هیچ مانعی آنان را از این فریضه بزرگ باز نداشته؛ و همچنین پس از آنان اصحاب متعهد و ائمه اسلام علیهم صلوات الله با کوششهای توانفرسا تا حد نثار خون خود در حفظ آن کوشیده اند. و امروز بر ملت ایران، خصوصاً، و بر جمیع مسلمانان، عموماً، واجب است این امانت الهی را که در ایران به طور رسمی اعلام شده و در مدتی کوتاه نتایج عظیمی به ...
واعظی: امام خمینی (ره) در دل مردم جای داشت
محمود واعظی امروز (یکشنبه) در این پیام که در شبکه اجتماعی اینستاگرام ثبت کرد، ادامه داد: بیان ساده اما پرمعنی ایشان برای مردم در جامعه تحرک و شور ایجاد می کرد. وی افزود: چهاردهم خرداد سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) را بر همگان تسلیت می گویم. امام خمینی (ره) پس از سال ها مبارزه با رژیم شاهنشاهی انقلاب اسلامی را در سال 1357 بنیان نهادند و ساعت 22 و 20 دقیقه شنبه سیزدهم خرداد سال 1368 به ملکوت اعلی پیوستند. 35224 ...
قوای مسلح، مطلقا خود را از بازی های سیاسی دور نگه دارند
به معنای صحیحش ، نه آنچه امروز در مقابل اسلام عرض اندام می کند، از دانشگاهها به مراکز قوای سه گانه راه می یافت ، امروز ما غیر امروز، و میهن ما غیر این میهن ، ومحرومان ما از قید محرومیت رها، و بساط ظلم و ستمشاهی و مراکز فحشا واعتیاد و عشرتکده ها که هر یک برای تباه نمودن نسل جوان فعال ارزنده کافی بود، در هم پیچیده و این ارث کشور بر باد ده و انسان برانداز به ملت نرسیده بود. و دانشگاهها اگر اسلامی ...
شهروندان آستارایی در سوگ امام خوبی ها عزاداری خیابانی کردند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، جمع کثیری از پیروان و شیفتگان ولایت صبح امروز ( 14 خرداد) در سوگ ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی، ضمن برگزاری عزاداری خیابانی با آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی تجدید بیعت کردند . شرکت کنندگان در این مراسم با پوشیدن لباس های مشکی و با در دست داشتن پرچم های عزا و همچنین همراه داشتن عکس هایی از امام خمینی(ره) عشق و علاقه خود را یکبار ...
روی خوش نشان دادن به دشمن در تفکر امام خمینی (ره) معنی ندارد
محمد قربانی امروز در حاشیه مراسم برگزاری ارتحال حضرت امام (ره) در شهر کندر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درخلیل آباد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) برکات فراوانی برای ایران اسلامی داشته که از آن جمله می توان به درس مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان و ظالمان اشاره کرد. وی، نعمت ولایت فقیه را از دیگر برکات امام و انقلاب برشمرد و یادآور شد: امروز، ایران اسلامی در ...
ولی فقیه محور وحدت جامعه/ امام معمار نظریه ولایت فقیه است
.... خاتمی، باور کردن قدرت مردم را از دیگر شاخصه های امام دانست و یادآور شد: امام خمینی(رحمه الله تعالی علیه) قبل از انقلاب حتی یک روز هم اعتقاد به مبارزه مسلحانه نداشت و معتقد بود باید مردم وارد صحنه مبارزات شوند. وی اعلام کرد: حتی در جریان بنی صدر هم تا زمانی که مردم مخالف با ادامه ریاست جمهوری او نشدند اقدامی علیه خواست مردم انجام نداد. امام جمعه موقت تهران با ...
امام راحل مایه عزت و افتخار ایران اسلامی بوده است
پایگاه خبری تحلیلی کیاپرس(Kiapress.ir): کیاپرس: نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری گفت : امام خمینی با به ثمر رساندن انقلاب اسلامی به ایران عزت و افتخار بخشیده است که همه ما باید دنباله رو امام راحل در سایه حمایت جانشین شایسته او مقام معظم رهبری باشیم . مراسم دسته روی بزرگداشت 14 خرداد ارتحال امام خمینی (ره ) و قیام 15 خرداد روز یک شنبه با حضور احاد مردم و مسئولین از ...
روایت موسوی خوئینی ها از ساعت پایانی عمر امام(ره)
به گزارش ایسنا، در این روایت آمده است: بسم الله الرحمن الرحیم نوبت بعد از ظهر جلسه بازنگری قانون اساسی بود؛ هنوز ننشسته بودم و جلسه تشکیل نشده بود که خبر رسید حال حضرت امام خوب نیست. خودم را به جماران رساندم. عصر بود و سران نظام رسیده بودند. کف حیاط کوچک بیمارستان فرشی پهن شده بود. آقایان خامنه ای، هاشمی، موسوی اردبیلی، مهندس موسوی، مشکینی، کروبی، احمدآقا (و شاید دو سه نفر ...
کنایه سنگین روحانی به علم الهدی
و عظمت امروز کشور در سایه نهضت، انقلاب، مدیریت و راهگشایی امام راحل برای ما در مسیر حق و حقیقت محقق شده است، گفت: امام خمینی (ره) با ایمان واقعی به خداوند، راه انقلاب، پیروزی و مجاهدتی که داشت به موفقیتهای بزرگ تاریخی دست یافت. درست است که هر کس این ایمان ، عمل صالح و مجاهدت را در کنار هم قرار دهد، توفیق خواهد یافت و ما هم می توانیم همان راه و مسیر را انتخاب کنیم، اما هر کس در حد توان و استعدادش ...
امروز در منطقه برخی با نام اسلام سرها می برند/ باید به دنیا بفهمانیم که اسلام واقعی چیست
میان انسان ها در حال ذوب شدن بود که حاصل آن نیرومندی و توان مردم شد که انقلاب به وجود آمد، بالاترین سرمایه ما این همبستگی میان مردم است. بهشتی بیان کرد: امروز در منطقه برخی با عنوان نام اسلام سرها می برند پس ما بدانیم که باید در این راه برای اسلام قدم برداریم و قدر ارزش های اخلاقی خودمان را بدانیم و به دنیا بفهمانیم که اسلام واقعی چیست، انسان دین دار فراتر از مسئولیت های شخصی در جامعه ...
مروری بر آثار منتشر شده نوجوان با موضوع انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)
واقعه طبس، از زمان اشغال سفارتخانه آمریکا در ایران تا آنچه در طبس رخ داد و به ناکامی نقشه ها و عملیات نظامی آمریکایی ها در ایران انجامید، یادها و خاطره هایی است که به حافظه تاریخی مردم این سرزمین پیوند خورده و همواره در یاد و خاطره آنان زنده است. این کتاب در سال 1385 با شمارگان 7 هزار نسخه منتشر شده است. از دیگر کتاب هایی که با موضوع انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) از سوی ...
مردم مستضعف جایگاه والایی در پیشگاه حضرت امام (ره) داشتند
جانشین سازمان بسیج مستضعفین گفت: تکریم مردم بویژه مردم مستضعف بود، مردم مستضعف جایگاه والایی را در پیشگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی داشتند. سردار علی فضلی با گرامیداشت بیست و هشتمین سالگرد رحلت امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی با اشاره به ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) اظهار داشت: امام عظیم الشان، امام همه نیکی هاست امام همه خوبی هاست، امام خورشید است. به گزارش نویدتهران وبه نقل ...
نقش امام خمینی (ره) در بیداری اسلامی و اتحاد امت
تفکر اسلامی، پیروزی اسلام گرایان در انتخابات مجالس و شهرداری های کشورهای اسلامی، تشکیل دولت هایی با اهداف و شعارهای اسلامی، و حضور انبوه مسلمانان در محافل مذهبی، تنها بخشی از آثار روح خودباوری مسلمانان است که حضرت امام خمینی(ره) با نفس مسیحایی خود در پیکر نیمه جان جوامع اسلامی دمیدند؛ [10] همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند: امام (ره) با این انقلاب، مسلمانان را نشاط بخشید و اسلام را زنده کرد و ...
امام جمعه میاندوآب در گفت و گو با باریش: ادامه راه انقلاب لازمه افزایش معنویت در بین مردم است
راه ادامه مسیر امام خمینی(ره) ولایت مداری و اطاعت از امام زمان(عج) است، اکنون مقام معظم رهبری سکاندار ادامه راه حضرت امام خمینی(ره) است که با اطاعت از ایشان میتوانیم راه امام(ره) را ادامه دهیم. وی در پایان تاکید کرد: علت حدود انقلاب همان علت بقای انقلاب است برای بقای انقلاب باید معنویت را زیاد کنیم . ...
اطاعات از خامنه ای، اطاعت از امام است/ ولایت امروز درست مثل زمان امام است
ایران به دنبال داشت. حضور میلیونی مردم در عرصه های مختلف انقلاب و نظام موجب شد که همه ی توطئه های استکبار جهانی خنثی شود و امروز هم که انقلاب اسلامی در میان راه است خطرات و توطئه های آنان هر لحظه موجودیت و حیثیت اسلام و انقلاب را تهدید می کند زیرا رهبری حضرت آیت الله خامنه ای به پیروی از امام و مراد عظیم الشان مان پرچمدار اسلام ناب محمدی(ص) و مبارزه مظلومین با دنیای ظلم و جور است و این ...
چالش های بزرگی مثل بیکاری و مسائل زیست محیطی در کشور وجود دارد
به گزارش پامچال نیوز به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری عصر امروز (شنبه) در ضیافت افطار رییس جمهور با وزراء، معاونان، استانداران و روسای سازمان ها با گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) اظهار داشت: مردم در انتخابات با رای خود اعلام کردند که چه می خواهند و چه نمی خواهند. معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در مقطع فعلی با رأی بالای مردم به دکتر روحانی ...
گفتمان انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره)
، حضرت امام خمینی(ره) فرصت بسیار خوبی است تا نحله فکری سیاسی فرهنگی ایشان مورد بررسی و شناخت هر چه بیشتری قرار گیرد. ایده گفتمانی انقلاب اسلامی که با معماری فکری حضرت امام شکل گرفت، با ابتنای بر عقل و شهود متکی بر وحی، راه دینی شناخت و هستی شناسی را برای بشریت امروز مجددا گشوده است، فرآیندی که به احیای دین داری در مقابل اندیشه های سکولاریستی غرب محور انجامیده است. امام خمینی(ره)، امام دیانت و امام ...
زنده تر از تو کسی نیست، چرا گریه کنیم؟
...> آقای صالحی درخصوص چگونگی برگزاری اولین سخنرانی امام در مدرسه فیضیه قم در فروردین 42 تا قیام خونین 15 خرداد خاطرات شنیدنی را تعریف کرد و در پایان گفت: من در آن سالها 20 سال داشتم اما چون مقلد امام بودم از ایشان پیروی میکردم. در حال حاضر هم هنوز مقلد امام هستم و رهبر انقلاب را دوست دارم چون ادامه دهنده راه امام هستند. این برنامه به تهیه کنندگی سهیل سلیمانی، کاری از گروه خانواده شبکه دو ...
پرونده انتخابات مختومه شد، تفرقه نیاندازید
کنند امام بر جمهوریت نیز تاکید داشت از طرفی نیز ایستادگی رهبری در فتنه 88 در دفاع از جمهوریت نظام و دفاع از رای مردم بود. در سال 88 می گفتند آرای مردم باطل شود اما رهبری با این حرف ها به مخالفت پرداخت. امام(ره) نیز مردم را باور داشت نظام جمهوری اسلامی ایران، مردم را در چارچوب دین قبول دارد. وی درباره دیگر ویژگی های انقلاب امام (ره) عنوان کرد: از ویژگی های مهم امام فرهنگ نفرت از استکبار ...
مراسم بیست و هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) عصر امروز با حضور رهبر انقلاب برگزار می شود
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم بیست و هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) عصر امروز با حضور رهبر معظم انقلاب، سران قوا، رئیس مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس، وزرا و مسئولان لشکری و کشوری و همچنین خیل عظیم عاشقان آن امام راحل در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار می شود. این مراسم از ساعت 18 تا 20 در حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد و سیدحسن خمینی تولیت ...
خمینی، چگونه خمینی شد؟
مهرداد خدیر درآنچه آیت الله حاج آقا روح الله را از حد یک مرجع تقلید هم بالاتر برد و به امام خمینی بدل ساخت فقط مبارزه سیاسی نقش نداشت. او در عرفان و فلسفه و نوع نگاه به مدرنیته و موارد دیگر هم متفاوت بود... این یک گفتار متفاوت است چون می خواهد به تفاوت های امام خمینی – اگر نخواهیم بگوییم تمایز های او – با روحانیون دیگر بپردازد. تأکید بر تفاوت ها و تمایزها به معنی انکارِ خاستگاه و تعلق اصلی نیست. کما این که وقتی می گوییم حافظ با شاعران دیگر متفاوت بود شاعر بودن او به مثابه یک اصل بدیهی پذیرفته شده است. ایضا هنگامی که از تفاوت پیامبر گرامی اسلام با دیگر پیامبران سخن گفته می شود به منزله آن است که اشتراکات پذیرفته شده و مثال های دیگر. آیت الله حاج آقا روح الله یک مرجع تقلید بود و تا قبل از آن که عنوان امام عام و همه گیر شود همچون دیگر مراجع با عنوان آیت الله العظمی از او یاد می شد. شگفتا که در دی ماه 1356 در نوشته ای موهن این لقب یا عنوان را نیاوردند و تنها 9 ماه بعد ناگزیر شدند تمام نیم صفحه اول روزنامه های کیهان و اطلاعات را به این کلمات اختصاص دهند: آیت الله العظمی خمینی ... با این حال تفاوت های آشکاری در او مشهود بود که اگر نبود خمینی نمی شد. مراد از تفاوت ها یا تمایزها در این نوشته نه صفات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی امام است و نه کارنامه دهه اول جمهوری اسلامی را برمی رسد بلکه از منظر تاریخی و واقعا تفاوت هایی مد نظر است که در نگاه مراجع و روحانیون دیگر یا نبود یا کمتر دیده می شد: ابن عربی 1- آیت الله خمینی فقیه و مجتهد بود اما یک تفاوت بزرگ با دیگر فقهای معاصر یا ماقبل خود داشت و آن علاقه به محی الدین عربی بود و عرفان را از منظر او پی می گرفت. این در حالی است که ابن عربی از نظر شماری از فقها به کفر هم متهم شده بود. سید جلال الدین آشتیانی در انتهای مقدمه خود بر کتاب مصباح الهدایه می نویسد: نکته مهم در آثار عرفانی امام این است که بیش از همه به بزرگانی چون ابن عربی و ملاصدرا و دیگران که از نظر اهل ظاهر کافر محسوب می شدند و کسی جرأت ذکر نام آنها را نداشت عقاید و اندیشه های آنان را پذیرفته بود و نقل می کرد. -[ زیبا پرستی در عرفان اسلامی- ص 487] آیت الله صابری همدانی نیز می گوید: ایشان در تدریس از دو شخصیت بسیار تعریف می کرد. یکی مرحوم شاه آبادی بود که تعبیر شیخناالاستاد را درباره او به کار می بردند و دیگری محی الدین عربی که کلمه امام العارفین یا کلمه دیگری را برای او می آوردند و همین باعث شد از ذهنیت اولیه دست بکشیم و به این عارف، حُسنِ ظنّ داشته باشیم. -[ حریم امام، شماره 269، ص 31] برخی البته می گویند این مربوط به سال های جوانی امام است. اما جالب است بدانیم در واپسین ماه های زندگی و در پیام مشهور به آخرین رهبر اتحاد شوروی نیز از محی الدین ابن عربی یاد می کنند. صریح و روشن این که کم نبودند و نیستند روحانیون بلند مرتبه ای که ابن عربی و کل عرفان را قبول ندارند اما آیت الله خمینی از جوانی تا واپسین دم حیات در زمره ستایندگان ابن عربی بود. جمهوریت 2- واژه جمهوری نزد کثیری از مراجع یا روحانیون، تابو بود. مخالفت سید حسن مدرس با جمهوریت نه فقط به خاطر رضاخان که با اصل ایده جمهوریت هم بود. امام خمینی البته جمهوری اسلامی را مطرح کرد تا هم با جمهوری متفاوت باشد و هم با حکومت اسلامی اما جمهوری اسلامی هم چنان که در نوفل لو شاتو گفته شد باز نوعی جمهوری است و حتی امام به عنوان فرم و ظرف جمهوری فرانسه را مثال می آورد. در تاریخ ایران و قبل از طرح و موفقیت جمهوری اسلامی 4 بار موضوع جمهوری به میان آمده و هر 4 به دلیل مخالفت های آشکار روحانیت یا عوامل دیگر ناکام مانده است: بار اول جمهوری گیلان که هم از برخی ایده های میرزا کوچک خان قابل مشاهده بود و هم از کودتای احسان الله خان و خالو قربان علیه او وجنبش جنگل. نوبت دوم همان که رضاخان در پی آن بود و می خواست مانند مصطفی کمال پاشا که در ترکیه جمهوری تأسیس کرد با بر انداختن سلطنت چنین کند و مخالفت های فراوان و متنوعی را در برابر دید. بار سوم در شهریور 1320 که رضا شاه باید ایران را ترک می کرد و صحبت از انقراض سلطنت پهلوی بود و ابتدا قرار بود محمد رضا هم با پدر و برادران همراه شود اما محمد علی فروغی اعلام جمهوری ولو با ریاست جمهوری خود را نپذیرفت و پروژه یا سناریوی سلطنت ولیعهد را به جای پدرو برادرانی که راهی تبعید می شدند با موفقیت به اجرا گذاشت. نوبت چهارم هم در روزهای پر التهاب مرداد 1332 که حزب توده از یک طرف و دکتر حسین فاطمی از سوی دیگر زمان را برای تأسیس جمهوری مناسب می دانستند و دکتر مصدق مخالفت کرد و گفت: من، قُرآن مُهر کرده ام که به قانون اساسی مشروطه وفادار باشم. امام خمینی اما با طرح ایده جمهوری اسلامی تفاوت خود را هم با آنان نشان داد و هم روحانیون سنتی که می پنداشتند مدل جمهوری با قواعد اسلامی جور در نمی آید. کاشانی و مصدق 3- این واقعیت را نمی توان انکار کرد که اگر امام می خواست در 50 سالگی و در نهضت ملی شدن صنعت نفت و در جریان اختلاف رهبران جانب یکی را بگیرد قطعا سید ابوالقاسم کاشانی را ترجیح می داد چندان که در سال 60 و در نطق هایی علیه جبهه ملی و بنی صدر از کاشانی یاد می کند. اما در سال های آغازین دهه 30 با این که از 50 سالگی عبور کرده و خود نیز اهل سیاست بود نمی خواست ذیل کاشانی تعریف شود و به همین خاطر در سال های مبارزه و تبعید از 42 تا 57 و خصوصا در سال 57 مصدقی ها تعارضی در همکاری نمی دیدند که اگر چنین بود مرد شماره 2 انقلاب – آیت الله طالقانی - نبود که از علاقه مندان مصدق بود و اولین نخست وزیر کسی نبود که خود را با سه واژه ایرانی، مسلمان و مصدقی معرفی می کرد و اولین رییس جمهوری ایران نیز کسی نبود که از اعضای پیشین جبهه ملی و علاقه مند و مبلّغ مصدق در خارج از کشور به حساب می آمد یا نباید دبیر کل جبهه ملی و وزیر فرهنگ دکتر مصدق و همراه او در دیوان داوری لاهه اولین وزیر خارجه جمهوری اسلامی می شد ( دکتر کریم سنجابی ). علی شریعتی 4- در سال هایی که برخی روحانیون و گاه در حد مراجع آشکارا به دکتر علی شریعتی می تاختند و در حالی که مرتضی مطهری هم به صف منتقدین پیوسته بود امام خمینی یک کلمه در نفی و نقد شریعتی نگفت. در تأیید هم البته نگفت اما هرگز مانند بسیاری از روحانیون دیگر علیه شریعتی موضع نگرفت. چرا که نمی خواست در صف مبارزه اختلاف افتد و از سوی دیگر در میان خانواده و نزدیکان خود از برادر عروس – صادق طباطبایی - تا صادق قطب زاده و ابراهیم یزدی همه از دوستان علی شریعتی بودند و می دانست که مهم ترین روحانیون داخلی علاقه مند به ایشان در نوع نگاه به شریعتی با سنتی ها تفاوت دارند. در میان روحانیون مبارز و نسبتا جوان داخلی بیش از همه آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای به شریعتی علاقه و در واقع گرایش داشتند و امام تفاوت خود را با روحانیون سنتی در اینجا هم نشان داد. برخی می گویند پس از درگذشت دکتر شریعتی و در پاسخ به تلگراف تسلیت دکتر یزدی و در قالب پیام به دانشجویان امام از لفظ فقد و نه شهادت برای دکتر استفاده می کند در حالی که واژه فوت را نیز به کار نمی برد و قضیه را مبهم باقی می گذارد و برای فرزند خود – سید مصطفی- نیز لفظ شهادت را به کار نمی برد زیرا نمی خواسته با ضرس قاطع داوری کند. ملاصدرا و فلسفه 5- غالب روحانیون با فلسفه میانه ای ندارند. چندان که به عرفان. امام اما اهل فلسفه بود همچون عرفان و دیدیم که تفسیر او از قرآن را حتی در نخستین سال جمهوری اسلامی تاب نیاوردند. مهم ترین شاگردان و دست پروردگان امام همچون مرتضی مطهری اما اهل فلسفه بودند و همین نیز او را متفاوت و متمایز جلوه می داد. در همان پیام به گورباچوف در کنار نام ابن عربی از صدرالمتالهین نیز یاد می کند و از گورباچوف می خواهد اندیشمندان خود را به مطالعه آرای او ترغیب کند و وقتی ادوارد شوارد نادزه پیام رهبر شوروی را به تهران می آورد و امام احساس می کند برخورد سیاسی دارند و روح پیام را انگار درک نکرده اند به وزیر خارجه وقت شوروی می گوید: من می خواستم دریچه تازه ای به روی شما بگشایم و دیدار را کوتاه می کند. این دریچه تازه را امام با اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا گشاده و گشوده می دید. مدرس و پارلمان 6 - نقل شده که آیت الله خمینی در جوانی به تهران می آمده و در ساختمان مجلس شورای ملی نظاره گر مباحثات و گفتار و رفتار شخص سید حسن مدرس بوده است. یادمان باشد مدرس بیش از آن که فقیه سنتی باشد سیاست مدار بود و هر چند در مجلس اول مشروطه نقش نظارتی را پذیرفت اما از مجلس دوم به بعد و تا وقتی استبداد رضاشاهی مجال داد ترجیح داد با رأی مردم نماینده و وکیل باشد و اعتبار خود را تنها از فقه و دین نگیرد. امام هم مدرس را الگو قرار داد و آن قدر که از زبان رهبر فقید انقلاب در ستایش مدرس شنیده ایم هیچ مرجع و روحانی ارشد دیگری چنین یاد نکرده است. در نطق 12 بهمن 57 هم امام وقتی می خواهد به تشکیل دولت اشاره کند می گوید: من به واسطه این که ملت مرا قبول دارد دولت تعیین می کنم. یعنی همچون مدرس به این که مردم هم باید قبول داشته باشند اعتقاد داشته است. توجه به پارلمان و جمله مشهور مجلس، در رأس امور است نیز به احتمال زیاد به خاطر شخصیت پارلمانی مدرس بود. همان مدرس که بر خلاف شیخ فضل الله نوری به مشروطه باور داشت و آن را مشئومه نمی دانست. نفی سلطنت 7- در تاریخ ایران سابقه نداشت که یک مرجع تقلید به نفی کل سلطنت برسد و مهم تر این که سلطنت را به سبب تعارض موروثی بودن با حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت برای هر ملت و هر نسل نفی کند. انتقاد مراجع در حد توصیه های اخلاقی بود و حفظ اصل سلطنت را به هر رو لازم می دانستند. کما این که انقلاب مشروطه سلطان را کنار نزد. از قدرت مطلق به مشروط بدل کرد و حتی استبداد محمدعلی شاه کسی را به صرافت برانداختن اصل سلطنت نینداخت. تفاوت مهم امام اما این بود که بعد از سال 42 شخص شاه را مخاطب قرار می دهد. نوع نگاه به نهاد سلطنت و نه شخص شاه او را متفاوت و متمایز ساخته بود. به همین خاطر از 42 به بعد هر گونه ملاقات یا تماس روحانیون ارشد با سلطنت و دربار از نگاه انقلابیون نفی و رد می شد. ترور و فداییان اسلام 8- تفاوت نگاه با روحانیون سنتی اما سبب نشد که به آن سو بگرود و از گروه های مسلح حمایت کند. با این که برای لغو مجازات اعدام سید مجتبی نواب صفوی می کوشد و از اعتبار خود نزد آیت الله بروجردی مایه می گذارد اما شیفته نواب نبود. سال ها بعد که هم آیت الله طالقانی و هم هاشمی رفسنجانی از او می خواهند مجاهدین خلق را تأیید کند نیز امام چنین نمی کند زیرا به روش مسلحانه باور نداشت و به رغم اصرار و ادعای مؤتلفه برای هیچ تروری فتوا صادر نکرد. احکام ثانویه 9- یکی از دلایلی که برخی مراجع را از ایده تأسیس حکومت بازمی داشت نگرانی از شیوه حکم رانی و تصمیم گیری در قبال مالیات، بهره بانکی، حق رأی و اشتغال زنان، موسیقی، حرام نبودن مواد مخدر و مانند اینها بود. امام اما در همه اینها تجدید نظر کرد و در حکومتی که خود در رأس آن قرار گرفت مالیات اخذ شد در حالی که در کتاب ولایت فقیه خمس و زکات برای اداره جامعه کافی دانسته شده است. بانک ها هم تعطیل نشدند و با ساز و کارهای دیگر به فعالیت بانکی پرداختند. زنان انتخاب کردند و انتخاب شدند و اشتغال آنان منتفی نشد. حجاب اجباری شد اما درعمل آنان که از سر الزام حجاب دارند به رعایت حداقل ها متعهدند و حجاب اکمل که در نگاه کسانی چون مرحوم آیت الله احمد آذری قمی در خانه نشینی زنان و دیده نشدن توسط غیر محرم ها جلوه می کند از جانب حکومت و شخص امام رواج نیافت. موسیقی هم به دو گونه غنایی و غیر غنایی تقسیم شد و دومی مجال بروز یافت.مواد مخدر ممنوع اعلام شد در حالی که فقه بر حُرمت آن تأکید ندارد و این تفاوت ها البته ناشی از اقتضائات حکومت داری در دنیای مدرن هم بود. ملیت و ایران 10- روحانیون سنتی چندان درگیر مفهوم ایران نبودند و نیستند. در قانون اساسی اما برای رییس جمهوری قید ایرانی الاصل آمده و به خاطر همین به دستور شخص امام، جلال الدین فارسی کاندیدای حزب جمهوری اسلامی در دوره اول کنار گذاشته شد. هر چند در قانون اساسی برای مقام رهبری قید ایرانی تبار نیامده اما روشن است که خبرگان به یک فقیه غیر ایرانی تبار رأی نمی دهند تا در رأس حکومت قرار گیرد. یاهمین که دین زرتشت هم به رسمیت شناخته شده نشان می دهد مفهوم ایران مورد توجه بوده چندان که در نخستین پیام های پس از شروع جنگ در سال 1359 رهبر فقید انقلاب به دفعات واژه های میهن را به کار می برد و به صرف تعابیر دینی اکتفا نمی کند. مواضع امام علیه ملی گرایی بیشتر به خاطر اتفاقات دهه 60 است و نفی ایدیولوژی ناسیونالیسم و گرنه اگر به مفهوم ایران و مرزهای جغرافیایی باور نداشت در ابتدا با ورود به خاک عراق پس از بازپس گیری بندر خرمشهر مخالفت نمی کرد. در خاطرات مرحوم سید احمد خمینی آمده که نگران بوده خبر سقوط فاو در سال 67 را چگونه به امام منتقل کند و سرانجام تصمیم می گیرد بگوید و در مقابل با این واکنش رو به رو می شود: خوب، مال خودشان بود . یعنی فاو را در قالب منطقه ای در جغرافیای عراق می دیده که بنا به مصالح جنگ و برای واداشتن صدام حسین به پرداخت خسارت و خودداری از حمله مجدد در اختیار ایرانی ها بوده است نه این که ما و عراق نداشته باشیم و مرز های جغرافیایی در دنیای مدرن را به رسمیت نشناسد و همه را ذیل امت تعریف کند. نکات دیگر را نیز می توان ذکر کرد اما مطلب را طولانی می کند. غرض این است که گفته شود: آیت الله حاج سید روح الله خمینی روحانی و مرجع بود اما با تفاوت ها و تمایزهایی و همین ها بود که از او امام خمینی ساخت. هم او که از دل سنت برخاست اما ضد مدرنیته نبود چندان که در اولین نطق رسمی خود در بهشت زهرا ( اگر سخنرانی فرودگاه را در حد تشکر بدانیم) در بیان دلیل مخالف نبودن با سینما می گوید: سینما یکی از مظاهر تمدن است. خمینی، خمینی بود نه شیخ فضل الله نوری. نه سید ابوالقاسم کاشانی و نه حتی سید حسن مدرس که آن قدر هم به او علاقه داشت. از این رو برای شناخت او تفاوت ها و تمایزهای 10 گانه را باید شناخت. ...
3 وصیت مهم امام خمینی (ره) به مدیران و مردم/ جناح های سیاسی از اتهام زنی بپرهیزند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری ظهر امروز در جلسه سخنرانی در حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به سیره امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام راحل خدا را می دیدند و به همین دلیل چیزهای دیگر در نگاه امام خمینی(ره) کوچک می شد. وی ادامه داد: یکی از وصیت های امام خمینی(ره) وحدت بود، این وحدت شامل وحدت حوزه و دانشگاه و وحدت جناح های سیاسی هم می شود، امروز جامعه ما ...
فرماندار کبودراهنگ : امام راحل با هنرمندی تمامی تفکرها را حول انقلاب گرد آورد
عالم فرهیخته جهان اسلام جهان همچنان از رهنمودهای ایشان تاثیرمی پذیرد. وی گفت: به مناسبت فرا رسیدن سالگرد رحلت جانگداز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ویژه برنامه هایی با حضور سخنرانان مطرح در شهرستان کبودراهنگ همراه با مداحی و قرائت قرآن برگزار می شود. روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان، حضرت امام خمینی(ره) در 14 خرداد سال 1368 به ملکوت اعلی پیوست. 7526/6993 خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار: اکبر بهاروند انتهای پیام /* ...
برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) در بوشهر
به گزارش گرنا: سیدناصر فاطمی ظهر امروز در نشست برنامه ریزی برگزاری مراسم بیست وهشتمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل در بوشهر با تسلیت سالروز ارتحال امام راحل به ویژگی های شخصیتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پرداخت و اظهار داشت: امام خمینی(ره) دارای شخصیت الهی بودند به گونه ای که تمام برنامه های خود را با اتکال به قدرت لایزال الهی اجراء می کردند. وی با بیان اینکه تفکر و سیره امام راحل ...
امام خمینی (ره) یک حقیقت همیشه زنده برای ملت ایران و جهان اسلام است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حجت الاسلام علی اکبر میرزایی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در جوار امامزاده سیدمظفر بندرعباس اظهار کرد: امام خمینی (ره) در سال 1342 سرآغاز نهضتی بود که متکی بر خدا و اراده مردم قرار داشت و این نهضت در شرایطی به پیروزی رسید که هیچ تحلیل گر سیاسی و هیچ دستگاه اطلاعاتی ابرقدرت ها نتوانست پیروزی آن را پیش بینی کند و این نشانه ای از الهی ...
رسانه ها برای مانایی چهره امام خمینی(ره) بکوشند
معرفی شود تا از این طریق از به فراموشی سپرده شدن این چهره مهم و اثرگذار جلوگیری شود. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه عدم معرفی چهره امام خمینی به نسل جوان و آیندگان باعث به فراموشی سپرده شدن بنیانگذار کبیر انقلاب خواهد شد، افزود: در این بین آن کسی که ضرر خواهد کرد مردم و نظام بوده و دشمنان اسلام و انقلاب از این اتفاق سود خواهند برد. آیت الله ممدوحی اظهار کرد: مبانی ...
شب شعر و شروه در بوشهر برگزار شد+تصاویر
دینی در مراکز اصلی شهرستانهای استان، تهیه انیمیشنی در خصوص زندگی امام راحل و توزیع آن در بین کودکان، برگزاری کارگاه گرافیک با موضوع امام راحل از جمله دیگر ویژه برنامه های حوزه هنری استان بوشهر به مناسبت 14 و 15 خرداد است. امید پارسایی فر ادامه داد: امام خمینی (ره) امام زیبائی ها و رحمانیت است و دیدگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب در خصوص فرهنگ و هنر متعالی است. ...
ولایت فقیه نص قانون و فصل الخطاب است/ امام خمینی(ره) فقه را از حجره ها به متن جامعه آوردند
به گزارش قم نیوز، آیت الله سید احمد خاتمی شنبه شب در مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) که از سوی مقام معظم رهبری و نهاد های حوزوی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به اینکه در مکتب اهل بیت(ع) انسان هایی تربیت شده اند که توانسته اند در تاریخ اثرگذار باشند، اظهار کرد: امام خمینی(ره) کسی است که جمع خوبی های علمای تاریخ اسلام را یکجا دارد و وقتی که ابعاد شخصیت ...
روحانی: نمی پذیریم هرکسی ادعای رهبری مردم را داشته باشد
رییس جمهور با گرامیداشت یاد حضرت امام خمینی (ره) و تاکید بر اینکه همه ما باید راه امام را بیاموزیم و مسیر او را طی کنیم، از همه اعضای دولت یازدهم خواست هیچ فرصتی را برای خدمت به مردم از دست ندهند و بر تلاش های خود برای انجام مسوولیتی که مردم بزرگ ایران بر دوش دولت گذاشته اند، بیفزایند. حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شنبه شب و در مراسم ضیافت افطار با وزرا، معاونان، استانداران و ...
محل دفن حضرت امام خمینی (ره) چگونه مشخص شد؟
گرفته بودند و تا چشم کار می کرد مردم همچون نگینی در اطراف پیکر ایشان بودند و بعد در جوار شهیدان بهشت زهرا جایی را برای آرمگاه امام مشخص کردند. خبرنگاران خارجی از اوج شکوه عزاداران امام بهت زده اند و مردم چنان بی تابی می کنند که گویی تمام عزیزانشان را یک جا از دست داده اند. بالگردی که حامل پیکر امام است قدرت بلند شدن ندارد روح الله در بهشت زهرا و در همسایگی فرزندان شهیدش به خاک سپرده شد و آرام گرفت. ...