سایر منابع:
سایر خبرها
آشنایی با سیره رفتاری امام رضا (علیه السلام)
فَکُّ رَقَبَةٍ أَوْ إِطْعامٌ ؛ (سوره بلد/ 11- 14) و تو چه می دانی آن گردنه چیست؟ آزاد کردن برده ای یا غذا دادن در روز گرسنگی. آنگاه می فرمود: عَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ لَیْسَ کُلُّ إِنْسَانٍ یَقْدِرُ عَلَی عِتْقِ رَقَبَةٍ فَجَعَلَ لَهُمُ السَّبِیلَ إِلَی الْجَنَّةِ بِإِطْعَامِ الطَّعَامِ ؛ (فروع کافی، شیخ کلینی، ج 4، ص 52) خدای عزیز و جلیل می دانست که هر انسانی توان آزادی بنده را ندارد ...
غریبی که زائرانش غریب نیستند
میهمان غریب را به دور از خانواده به شهادت رساندند . اینجا ایران است و به برکت وجود با برکت ثامن الحجج علیه السلام به قطعه ای از بهشت شهرت دارد و عشق به آن حضرت موجب شده تا دلدادگانش فرسنگ ها راه با پای پیاده به دیدارش بشتابند. مردم ایران از کودکی با امام رضا علیه السلام خو گرفته اند، محال است در کوچه پس کوچه های دورترین روستاهای ایران گشتی زده باشی و از آن سلطان خراسان نشانی ...
امام رضا هیچ گاه با کدخدا مصالحه نکرد
امام رضا (ع) چه بود؟ قنبری: به هر حال شرایط حاکمیت بنی عباس و شخص مامون، یک شرایط استثنایی بود و سیاستهای پیچیده و چندین پهلوی طاغوت عباسی و برنامه داران ضد اهل بیت ، نمی توانستند از کنار وجود مبارک موثرترین و برجسته ترین شخصیت روزگار یعنی حضرت رضا عبور کند ، حضور امام در مدینه عملا این شهر را به کانون علم و اندیشه و اتکال همه آزادیخواهان و اسلام طلبان تبدیل کرده بود ،که در استعداد و ...
توصیه زیباکلام به ظریف
خودم از تردید دیگر بدرم آورد. بقول حضرت مولانا: هرکه را مردم سجودی می کنند زهرها درجان اومی آکنند بنده معتقدم که علوم انسانی درکل و علوم سیاسی بالاخص در جامعه ما عقب مانده است. اتفاقا آن دو، سه ساعت و برخی از مقالات و سخن رانی ها که ارائه شدند حجت بالغه ایی بودند که خیلی هم دراین قضاوت بخطا نرفته ام. جناب آقای دکترظریف، جنابعالی درآمریکا درس خوانده اید و سالها آنجا ...
اولین تاریخ نگار فدائیان اسلام چه کسی بود
شده بود. مادر دوم داشتم که این مادر هم آن موقع عمه آقا سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد بود. این مادر دومم به پدرم گفت: به این آقا سید بگویید از حیاط رد شود تا او را ببینیم. پدرم همین مطلب را به نواب می گوید. وقتی این ماجرا اتفاق افتاد، مادر دومم گفت من چهره حضرت علی اکبر را در این چهره دیدم. شما ببینید چه تاثیر شگفت انگیزی این حرف ها روی بچه 9 ساله که من باشم، می گذارد. تا این که سال 1329 من به ...
دارایی ام را با خدا نصف کردم
اسلامی که به گوش رسید، حسین را در بطن و میدان مبارزات دیدیم. حسین اعلامیه امام را پخش می کرد و روی در و دیوار شهر نوشته های ضد ساواک و شاه می نوشت. نوشته های مرگ بر شاه خائن او عیناً در خاطرم مانده است. من هم حسین و دوستانش را که در بحث های انقلاب و فعالیت های ضد رژیم تلاش می کردند، همراهی می کردم. او بسیار مجدانه تلاش می کرد تا آرمان های امام خمینی و نظام جمهوری اسلامی در اذهان و عقاید مردم جاری شود ...
شرط رهایی از عذاب الهی از نظر امام رئوف
؛ یعنی آخرین روز از ماه صفر، مشهورترین و قابل اعتمادترین نقل است. بنابراین، مشهورترین و قوی ترین نظریه در تاریخ شهادت آن حضرت، روز جمعه، آخرین روز ماه صفر سال 203 هجری قمری است. احادیثی گهربار از امام رضا(ع): * اوّلین عملی که از انسان مورد محاسبه و بررسی قرار می گیرد نماز است، چنانچه صحیح و مقبول واقع شود، بقیه اعمال و عبادات نیز قبول می گردد وگرنه مردود خواهد شد. ...
سیرۀ علمی امام رضا (ع) از منظر آیت الله مکارم
(دانشمند شبه مادی) هم چنین بایدبه مناظرۀ آن حضرت با عمران صابی اشاره نمود که از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا در باب خدا شناسی و مباحث مرتبط با صفات خداوند و ذات خداوند شبهاتی مطرح گردید که توسط امام(ع) به خوبی پاسخ داده شد.[46] هم چنین در این مناظره امام (ع) به تشریح مفاهیم ابداع ، مشیت و اراده که یک حقیقت با سه عنوان اند، پرداخت و از نخستین ابداع در عالم هستی سخن گفت و جالب این ...
ولایت از دیدگاه امام رضا علیه السلام
آیت الله سید محمد قائم مقامی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به جایگاه امامت از منظر امام رضا(ع) اظهار داشت: موضوع امامت مهمترین بحث دین است و ما معتقدیم که امامت مبحثی در کنار سایر موضوعات نیست، بلکه مرکز یا کانونی است که همه حقایق دین شامل: اصول، فروع، اعتقاد، اخلاق، رفتار، کردار توسط آن (امام) تعریف می شود. وی ...
روایات رضوی منبعی برای فهم قرآن
به مناسبت میلاد ثامن الحجج، علی ابن موسی الرضا(ع) با دو تن از کارشناسان دینی گفتگویی انجام داده ایم که در پی می آید؛ روایات نقل شده از امام رضا علیه السلام منبع مهمی برای فهم واژگان قرآن حجت الاسلام پور امینی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، درباره روایات منقول از امام رضا علیه السلام گفت: مجموعۀ پاسخ های معصومان(ع) به تشنگان معارف قرآن با هدف تبیین مفاهیم قرآن ...
لاریجانی: پیشرفت و پسرفت جوامع در پناه عقل رخ می دهد
) اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمایند دوست هر انسانی عقل اوست و دشمن او جهل اوست. در روایت دیگری می فرمایند بهترین عقل این است که انسان خودش را بشناسد. همچنین از امام رضا (ع) در مورد حجت بر مردم سوال شد؛ امام فرمودند عقل است که انسان از طریق عقل خداوند را می شناسد و او را تصدیق می کند و از دروغ پرداز بر خدا آگاهی پیدا می کند و او را تکذیب می کند. لاریجانی افزود: امام (ع) می فرمایند به ...
امام رضا(ع) شبهات را از فرهنگ تشیع زدود
را از جامعه اسلامی زمان خودش برکنار کردند حجت الاسلام سید محمد واعظ موسوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر ، با بیان اینکه امام رضا(ع) ولی نعمت مردم ایران هستند، اظهار داشت: تمام فضایل اخلاقی و خوبی ها در وجود مبارک امام رضا(ع) گرد آمده بود؛ خداوند حضرت را همانند پدران گرامیش به خصلت های والا و اوصاف بی نظیر اخلاقی و انسانی آراسته بود و از شرافت و عظمت ...
دولت قبل دنبال دسیسه علیه روحانیت بود
photo hashemirafsanjani.ir -آیت الله هاشمی رفسنجانی شامگاه دوشنبه در ادامه سفر خود به مشهد مقدس در تالار آیینه آستان قدس رضوی، با جمعی از علما، فضلا، روحانیون و طلاب حوزه های علمیه و ائمه جمعه و جماعات استان خراسان رضوی و شهر مشهد دیدار کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ،آغازگر این دیدار که در آستانه میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و ...
ضرورت توسعه و آبادانی بقاع متبرکه در کردستان/ ارادت ویژه اهل سنت به اهل بیت(ع)
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجت الاسلام سیدمحمدحسینی شاهرودی صبح امروز در جشن میلاد امام رضا(ع) در جوار بقعه متبرکه امامزاده هاجره خاتون اظهار کرد: بیرق رضوی در چند روز گذشته بسیار مورد استقبال و احترام مردم استان قرار گرفته و این نشان از ارادت قلبی آنان به اهل بیت(ع) است. وی با بیان اینکه مردم متدین کردستان به خاندان پیامبر و بویژه امام رضا(ع) ارادت خاصی دارند، تصریح کرد: اجرای ...
بزنگاه های نفوذ دشمن
عبور از مشکلات توهمی را منطقی جلوه دهد. دشمن از طریق تبلیغات فراوان توانایی ایران در مقابله با تحریم را پایان یافته معرفی می کرد و حال آنکه بطور واقعی نشانه ای از فقدان کالاهایی که وجود آنان برای یک زندگی پیشرفته لازم است، وجود نداشت. اما دشمن با ارائه تصویری از یک اقتصاد به شدت فقیر، از آینده ای وحشتناک خبر می داد. خداوند متعال در آیه 268 سوره مبارکه بقره به این ترفند اشاره کرده است ...
روناک یوسفی در یک نگاه به همراه مجموعه تصاویر
؟ ... کار در زندگی انسان نقش مهمی دارد و جزو اولویت هاست، اما به نظر من، زندگی شخصی برای هر انسانی در اولویت است. برای هر خانمی، در یک سن مشخص، مادر شدن خیلی مهم است و در روحیه اش اثر مثبت می گذارد. من تصمیم خودم را گرفته بودم و دوست داشتم مادر شوم، خدا هم این لطف را در حق من انجام داد و مهرسام را به من بخشید. شاید مادر شدن یک مقدار مشغله های انسان را زیاد می کند، اما این مشغله ها آنقدر شیرین و ...
مجرای شناخت پیامبر در زمان کنونی امام زمان است
. وی با بیان روایتی از زبان امام صادق که حاکی از قبطه خوردن همه شهدا در صحرای محشر از مقام عباس بن علی بود، ابراز داشت: اگر کسی مقام حضرت اباالفضل(ع) را کوچک بشمارد، جزء کسانی است که مورد لعن امام صادق(ع) واقع شده است. حجت الاسلام قائم فر در پایان حصول معرفت الهی را از ملزومات سیر صعودی انسان ها دانست و افزود: معرفت الهی موجب خشوع در عبادات می شود و اگر کسی خداوند را بشناسد، هرگز از او دست نخواهد کشید. ...
هیچ نعمتی برتر از نعمت ولایت رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) نیست
مُبیناً اشاره کرد و گفت: خداوند در این ایه می فرماید ای مردم ما دو چیز بر شما فرو فرستادیم یکی برهان که همان قرآن کریم است و دیگری نوری که با رسول خدا نازل شده است و آن نور ائمه اطهار و اهل بیت رسول خدا(ص) است که همان نور رهبری و ولایت است. وی سپس به ظلمات اشاره کرد و گفت: ظلمات دارای سه عنصر است اولین عنصر در تبیین ظلمات "کتمان حق" است. وقتی حق پوشیده شود کسی که به دنبال آن است نمی توان ...
موحد: زبان ما هنوز فلسفی نشده است/ جوادی: برخی نویسندگان فلسفه اخلاق، رواقی گری پیشه کرده اند
و حقایق ازلی و ابدی است. دومین نقش عقل در این است که به قوه تدبیر در زندگی انسان بدل شود که مربوط به اداره انسان است. در طول مدت مطالعه و تدریس فلسفه از شیوه آموزشی آن در وجه تدبیری زندگی غفلت شده است؛ به عبارتی نتوانستیم از علم النفس وجوه تدبیری آن را استخراج کنیم. این متفکر و استاد فلسفه اخلاق با اشاره به این که نویسنده در کتاب خود چندان با فلسفه اخلاق درگیر نشده است، اظهار کرد ...
حال نماز در جامعه اصلاً خوب نیست
.../6/4 - 11:23 481916 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام محمدجواد محمودی، کارشناس مرکز تخصصی نماز در کارگاه های آموزشی همایش منطقه ای نماز در سخنانی با اشاره به مراحل پیش زادی انسان، مراحل دنیوی او، عالم حقایق و نیز عوالم از ناسوت تا ملکوت و جبروت و سدرة المنتهی خاطرنشان کرد: خداوند یک باند پرواز برای رسیدن انسان از ناسوت تا ملکوت قرار داده است و باید به آن مرحله ...
چرا ازحق الناس حرفی نمی زنند؟
تفکرات نو در جوانان استان خراسان رضوی دارد و اجتماع شما نوید بخش خلق یک قشر فرهیخته در کشور است. ایشان با تأکید بر این نکته که علم و اندیشه در فضای بسته رشد نمی کند ، گفت: جوانان، راههای بسته را خودشان با استفاده از علم و تکنولوژی باز کردند و به جای یک مطبوعه، دهها سایت باز شده که نمی توان دریچه هایش را مسدود کرد. آیت الله هاشمی رفسنجانی، هنر را یک علاقه فطری در وجود انسان ها دانست و ...
طب الرضا، برای دیروز، امروز و فردای تاریخ است
خواب راحت فروروند. امام رضا (ع) می فرمایند: خداوند بنده ای را مبتلا نمی کند و بدنی را دچار بیماری نمی سازد مگر اینکه دارو و درمانی هم برایش قرار می دهد. ایشان بدن انسان را به کشور تشبیه می کنند که سر، سلطان آن است و رگ ها و مغز و نخاع و ... فرماندهان آن؛ یاران او دست ها، پاها، لب ها، گوش و زبان و خزانه او معده و شکم و سراپرده اش صندوقچه سینه است. بعد مأموریت هر یک از اعضاء را ...
میزبانی هشتمین ولی خدا افتخار ایرانیان است/جریانات فکری مختلف شرایط خاصی را در زمان امام رضا(ع) از نظر ...
سوال شد که امروز حجت بر مردم چیست امام فرمودند عقل است که انسان از طریق عقل صادق بر خداوند را می شناسد و او را تصدیق می کند و از دروغ پرداز بر خدا آگاهی پیدا می کند و او را تکذیب می کند.امام در مورد که دینداری که عقل ندارد می فرماید اعتنایی به او نیست. رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امام رضا (ع) فرمود خدا عقل را خلق کرد به او گفت پیش بیا چنین کرد و سپس گفت باز گردد و او را رفت پس گفت ...
قلمرو سواد فرهنگی
تعریف های گوناگون و گاه متضادی از سواد ارائه شده است. در تعریف سنتی، سواد به معنای توانایی خواندن و نوشتن است و یا توانایی به کاربردن زبان برای خواندن، نوشتن، گوش دادن و سخن گفتن. ولی در مفهوم نوین، این واژه به سطحی از خواندن و نوشتن که برای ارتباط کافی است، گفته می شود و یا سطحی که یک فرد بتواند مفهوم را بفهمد و انگاره ها و اندیشه هایش را تا جایی که بتواند در آن جامعه سهیم باشد، بیان کند. برخی ...
امام رضا(ع) عقل گرایی را در مسیر دین و حق به کمال رساندند
عقلانی رایج بود، امام نیز توجه به عقل و جایگاه عقل را در مکتب اهل بیت(ع) مبنا قرار داد و برای فهم حقایق و معارف اهل بیت تلاش می کردند مسیر عقل گرایی را در مسیر دین و حق به کمال برسانند. لاریجانی با اشاره به چند روایت از امام رضا(ع)، تصریح کرد: ایشان می فرمایند: دوست هر انسان عقل اوست و دشمن او جهل اوست ، بهترین عقل این است که انسان خود را بشناسد ، از امام رضا(ع) درمورد حجت بر مردم سؤال شد ...
اینجا دلنشین ترین صوت قرآن به گوش می رسد/ پرورشگاه خیر؛ شبه خانواده آری
به صورت مختصر اشاره می کنیم که تأکید بسیاری بر این امر داشته و رسیدن به کمال انسانی را در گروی بهره مندی از معارف ناب اسلامی جهت پرورش فکری و روحی افراد می داند. حقوق فرزندان بر والدین از منظر اسلام بنا برآیات و روایات مرتبط، حقوق فرزندان بر والدین مصادیق بسیاری دارد؛ همانند حق حیات، حق مالی، گذاشتن نام نیکو بر فرزند، تربیت خوب و در آخر آموختن قرآن به فرزندان. یکی از مهم ...
پیگیری 15 پرونده فساد و رانت خواری در استان یزد در یک سال گذشته
کمال برسد حتی اگر عالم و دانشمند هم باشد جاهل است چراکه هیچ فایده ای از علم او به مردم نمی رسد ولی عالم عاقل قطعا موفق خواهد بود. امام جمعه اشکذر گفت: در حدیثی از امام صادق داریم، هنگامی که از جهنمیان می پرسند چرا جهنمی شدید می گویند اگر حرف شنو و اهل عقل بودیم قطعا جهنمی نمی شدیم و اینجاست که پی می بریم چرا امام خمینی (ره) از شهید رجایی به عنوان عاقل یاد کردند چون علم شهید رجایی برای ...
روحانی: فارسی زبان خردورزی، گفت و گو و اعتدال است
نمای تفکر است و اگر زبانی ماندنی و زایاست، در ورای آن تفکری زنده و گسترش یابنده ریشه دارد. فارسی زبان خردورزری، مهربانی، گفت و گو، اعتدال، اخلاق، ادب و صلح، زبان پیراستگی و درست گویی است. گواهان صادق این سخن متون ماندگار بی شماری هستند که به نظم و یا نثر هنوز برای انسان امروز پیام های جدید دینی، سیاسی، فلسفی، عرفانی، اخلاقی و ادبی دارند. زبان فارسی که آیینه تمام نمای اندیشه و فرهنگ ...
جایگاه اسناد عادی و رسمی در نظم حقوقی کنونی
مجتبی صادقی / میرملاس : روابط اجتماعی انسانها در صدر اسلام براساس آموزه های اعتقادی به نحوی بوده که قول و فعل هر فرد مومن حجت بالغه برتمامی امت میگردید و جوهره این باور علم یقینی عامی بود که ذهن هر انسان شایسته خالی از تصور خلاف بوده و زبان وی آراسته از بیان [...] مجتبی صادقی / میرملاس : روابط اجتماعی انسانها در صدر اسلام براساس آموزه های اعتقادی به نحوی بوده که قول و فعل هر فرد مومن حجت بالغه برتمامی امت میگردید و جوهره این باور علم یقینی عامی بود که ذهن هر انسان شایسته خالی از تصور خلاف بوده و زبان وی آراسته از بیان حقایق بوده بنابراین در چنین جامعه ای ادعای انعقاد قرارداد و یا ایجاد سایر روابط حقوقی به اعتبار مطمئن بودن انسان شایسته به راحتی قابل پذیرش بوده و آحاد جامعه ملتزم به قبول آثار آن بودند اما هر چه از دهه های اولیه ظهور اسلام فاصله می افتد به هر دلیل روابط اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی جامعه پیچیده و متحول گردیده ، ضعف اعتقادی افرادعارض و به مرور اعتماد بین افراد زایل و در نتیجه ، عقود و قراردادها از حالت ساده اولیه خارج و دچار حشو و زواید و تشریفات خاص عدیده گردیده به نحوی که اجرای شکل عقود وتنظیم اسناد و قباله ها سبک و سیاق خاص می یابد و مباشرت به امور آنها مختص قشری از جامعه بنام محرر (کاتبان بالعدل) که در آیه 282 سوره بقره یعنی آیه مدائنه به آن اشاره گردیده و حجیت عقود و مستندات و اعتبار اسناد در جامعه منوط به تایید و امضای آنها می باشد لذا در این مکتوبه و نوشتار ابتدا سعی گردیده ماهیت قولنامه و سند رسمی شناخته شود و سپس به آثار آنها بپردازیم هرچند که موضوع این بحث تاسیسی نو پا نمی باشد ولی در سالهای اخیر شرایط و پیچیدگی روابط اجتماعی و اقتصادی تفکرات و نظریات متفاوت حقوقدانان و مجریان قانون عدم وجود وحدت رویه حاکم بر امورات موجب بروز اختلافات و منازعات و حجیم کردن پرونده های مطروحه دادگستری ها گردیده لذا نیاز و ضرورت شناخت این تاسیس عرفی (قولنامه) برای اشخاصی که با آن سرکار دارند بخصوص در بحث مسکن و زمین که موجب مخل نظم عمومی در جامعه میشود بیشتر احساس میشود... مفهوم قباله : این واژه از واژه هایست که میان مردم رواج کامل دارد و منظور از ان سند مالکیت یا عقدنامه ازدواج است اصولا آنچه اداره ثبت طبق ماه 22 ق ث پس از تشریفات به دست مالک یا ذینفع میدهد قباله نام دارد.در لغت به معنای پذیرفتن ، عملی کردن و نوشته ای که انسان به وسیله آن ملزم به امری میگردد قباله کلمه عربی است که جمع آن قبالجات مینویسند که این جمع غلط رایج است و باید به جای آن قباله ها یا قبالات نوشت و قباله نویسی در ایران پیش از اسلام در گستره ی وسیعی از سرزمین های کنونی خاورمیانه ، شبه قاره هند ، آسیای مرکزی و قفقاز رواج داشته و در این تمدن برای انجام دادن معاملات و ایفای تعهدات اسنادی نوشته میشد که به سبب گذشت روزگار و علل تاریخی و حملات کشور گشایان به ایران امروز فقط تعدادی اندکی از آنها بر جای مانده که قدیمی ترین پیشینه ی قباله نویسی که فعلا در دست است قانون معروف حمورابی مربوط به قرن بیستم قبل از میلاد است که در 282 ماده تنظیم گردیده و مواد 44 و 60 آن درباره نحوه نوشتن قراردادهاست لذا پس از انقلاب مشروطیت و تشکیل و تاسیس اداره ثبت این کلمه در ادبیات مکتوب کمتر استعمال شد ولی در زبان محاوره کماکان کاربرد خود را حفظ نموده و امروز در زبان مکتوب به جای قباله از قولنامه ، مبایعنامه و سند مالکیت استفاده میشود و در واقع سندرسمی به معنای ثبتی آن جانشین این واژه شده است و به صورت اسم عام برای مطلق خرید و فروش (ابتیاع) به کار می رود ... مفهوم قولنامه: در مقررات و قوانین جاریه ما مطلبی با عنوان قولنامه نیامده اما برخی از حقوقدانان در کتاب های خود در مبحث ( بیع ) یا خسارات حاصله از عدم اجرای تعهدات مطالبی را بیان داشتند . قول در لغت به معنای وعده انجام دادن کار – عهد – پیمان و در محاوره مترادف قرار یا قول و قرار به کار رفته است قولنامه در واقع نوشته ایست که طرفین را ملزم به انجام تعهدات که طبق ان بر عهده گرفته اند میکند و این قرارداد مقدمه ایست برای رسیدن به قرارداد اصلی به همین جهت بعضی از حقوقدانان آن را پیمان مقدماتی یا پیش قرارداد یا وعده قرارداد می نامند پس این قرارداد از نظر حقوقی انتقال نیست و سبب مالکیت نمیشود و قولنامه به هیچ وجه نمیتواند جایگزینی برای سندرسمی نمیشود بلکه الزام به انتقال و انجام دادن عقد دیگر که همان سند رسمی است می باشد اما متاسفانه امروزه به لحاظ شرایط اقتصادی و اجتماعی عدم علم به آثار سند رسمی فرار از بوروکراسی و تشریفات اداری ، فرار از دیون دولتی از قبیل مالیات و عوارض جای خود را بعنوان سند مالکیت در جامعه باز نموده و اصطلاحی مقبول و شناخته در میان مردم میباشد بدون آنکه بدانند این موضوع چه تالی فاسدی به دنبال دارد به طوریکه به گفته مسئولان قریب چهل درصد از پرونده های مطروحه در مراجع قضایی مربوط به دعاوی و اختلاف ملکی قولنامه ایست بنظر می رسد ریشه و منشا ترویج قولنامه زاییده اندیشه حقوقی حقوقدانان بخصوص حقوق مدنی مصوب سال 1307 می باشد که عقد بیع را به عنوان یک عقد رضایی و توافقی معرفی کرده به این معنا که توافق فروشنده و خریدار به هر طریقی که باعث انتقال ملکیت شود قابل قبول است تا اینکه در سال 1310 قانون ثبت ما تصویب گردید و این قانون هدف های بسیار بلندی را طراحی کرد بطوریکه وفق مواد 46 و 47 قانون ثبت بر مقررات قانون مدنی در خصوص نقل و انتقالات(بیع) خط بطلان کشیدند و نتیجه این دو ماده این است که به صرف تراضی و توافق مالکیت منتقل نمیشود و با تصویب این قانون سایر مقررات راجع به اسنادرسمی از جمله مواد فوق افکارمدیران جامعه به جایی هدایت گردید که اسناد معاملاتی که در مراجع ثبتی و دفاتر اسنادرسمی به ثبت نرسیده باشد اساسا بی اعتبار و قابل توجه نبوده و حکم معدوم و طبق ماده 48 قانون موصوف مراجع قضایی باید از استماع و اعتبار دادن به آنها امتناع نمایند... متعاقب آن در سالهای آغازین بعد از انقلاب در تقابل کامل و افکار پیش گفته رفتاری در جامعه جریان یافت که به نوعی متاسفانه در مراجع قضایی به اسنادعادی ترتیب اثر میدهند وچنین تلقی شده که ارائه سند عادی و یا حتی ادعای بدون سند میتواند حجت شرعی برای اشخاص باشد لذا به حکم عقل و منطق به نظر می رسد که باید با استعانت از مقررات قانونی بین این دو طریق (عادی و رسمی ) راه همواری برگزید که ضمن حفظ حریم اصول و موازین حقوق و مالکیت افراد تضییع نگردد علیهذا با عنایت به آیه مدائنه یعنی آیه 282 سوره بقره و مواد 46 و 47 ق ث به نظر می رسد براساس مولفه های فوق بخصوص آیه موصوف که مظهر نوشتن معاملات به طور رسمی است نقل و انتقالات به صورت سند رسمی انجام بگیرد .قبل از هرچیز لازم است تعاریفی از سند که در کتب ادبی و حقوقی آمده بیان شود. تعریف سند: در فرهنگ معین سند چنین تعریف شده آنچه بدان اعتماد کنند – مدرکی مستند و نوشته ای که قابل استناد باشد و اسنادرسمی سندی است که در مراجع ذیصلاح ( دفاتر اسنادرسمی و اداره ثبت تنظیم شده باشد) در فرهنگ عمید نیز امده است هرچیزی که بتوان به آن اعتماد کنند – نوشته ای که وام و طلب را معین کند یا مطلبی را ثابت نماید و طبق تعریف قانون مدنی سند عبارت است از هر نوشته ای که در مقام دعوا و دفاع قابل استناد باشد و تا زمانی معتبر است که مخالف قوانین جاریه نباشد.بنابراین به نظر می رسد با توجه به آشفتگی و پیچیدگی نظم کنونی جامعه و روابط اجتماعی مردم و بهره بردن از آثار مفید سندرسمی ازقبیل تثبیت حقوق و مالکیت افراد جلوگیری از تضییع حقوق آنان و همچنین جلوگیری از اختلافات و مشکلات مردم و در یک کلام جهت امنیت و آسایش جامعه در ابعاد مختلف حقوقی و اجتماعی و اقتصادی ، مردم امورات و معاملات خود را از طریق اسنادرسمی انجام دهند. لذا میطلبد متولیان امر این فرهنگ را ترویج و جامعه را از مزایای آن مطلع نمایند هرچه از مزایای سندرسمی و آثار آن استفاده شود منازعات و اختلافات در جامعه کمتر است و جامعه بیشتر به آسایش و امنیت خواهد رسید... *مجتبی صادقی-سردفتر اسنادرسمی شماره یک خرم آباد درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
داستان ضامن آهو، حقیقت است یا افسانه؟
.. پذیرش امامت، شرط توحید خالص شیخ صدوق پس از نقل کلام امام(ع) در کتاب توحید، می گوید: معنی کلام حضرت این است که از شروط لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ اقرار به امامت اهل بیت، است و اینکه امامان از جانب خداوند متعال نصب شده اند. به عبارت دیگر، توحید، با پذیرفتن رهبری امام حق (اهل بیت)، موجب نجات، خواهد بود و نه توحید بدون امامت. منظره سخن امام رضا در نیشابور، همانند منظره ...