لوبلاگ: راهبرد ایران جواب داد آمریکا محاسبات خود را تغییر می دهد
سایر منابع:
سایر خبرها
پیشنهاد لوبلاگ به اعراب خلیج فارس درباره ایران
فرانسه، آلمان و انگلستان - در بیانیه ای مشترک مسئولیت حملات ماه گذشته به دو سایت نفتی عربستان سعودی را به گردن تهران انداخته و خود را کاملاً حامی ریاض و واشنگتن قرار دادند. کورسوی کم رمقی از امید؟ با وجود کاستی ها و عقب نشینی های موجود در سطح بین المللی برای خنثی کردن تنش های ایران با ایالات متحده، اخیراً برخی فعالیت ها در سطح منطقه اتفاق افتاده است که احتمالا نشانگر آب شدن یخ
روسیه جای آمریکا را برای عربستان می گیرد
ایالات متحده در امنیت سعودی و نقش واشنگتن در معماری امنیتی منطقه جای شک و تردید وجود دارد. عربستان سعودی برای پیشگیری از وقایعی چون حملات نفتی و با واهمه از تغییر نگرش ایالات متحده در خلیج فارس به دنبال کمک از سایر کشورها برای تقویت بنیه حفاظتی خود خواهد بود. چنانچه به گزارش خبرگزاری یونهاپ “Yonhap” کره جنوبی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای تقویت سیستم دفاع هوایی کشورش از کره جنوبی
ناتوی عربی اگر تشکیل شود، عملا فقط یک عضو خواهد داشت: عربستان سعودی
، المانیتور از اقدام وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا برای جمع برخی دولتهای خلیج فارس از جمله عربستان، امارات و قطر، خبر داده است که به نظر می رسد هدف از آن، بررسی چگونگی پاسخ به حملات 14 سپتامبر، به آرامکو و دعوت از این کشورها برای یک همکاری کامل در زمینه های اقتصادی، امنیتی، انرژی و مسائل سیاسی، باشد. بدیهی است که پس از اثبات پوچ بودن ادعاهای آمریکا برای حمایت از امنیت خلیج فارس ، حال
ناامیدی بن سلمان از حمایت ترامپ/ حرکت چراغ خاموش ریاض به سمت تهران
طرح های راهبردی خلیج فارس محسوب می شده نزد سعودی ها زیر سوال برده و ریاض را ناامید کرده است. نیویورک تایمز در ادامه تحلیل خود آورده است: خودداری آمریکا از اقدام [علیه ایران] عربستان سعودی را به این واداشت که خود راه حلی را برای درگیری های موجود جست وجو کند و به همین دلیل به سمت باز کردن مسیر هایی برای گفت و گو با ایران گام برداشته است. در ادامه این مطلب آمده است: اوایل ماه گذشته شاهد
نتانیاهو به دنبال معاهده عدم تعرض ؛ عربستان به دنبال کاهش تنش با ایران
این کشور با ایران مداخله کنند. با وجود اینکه حوثی ها (جنبش انصارالله) مسئولیت این حملات را برعهده گرفتند، ریاض و واشنگتن ایران را مسئول این حملات می دانند. در گزارش نیویورک تایمز آمده است: خودداری ترامپ از تقابل با ایران تعهد آمریکایی ها به حفظ امنیت عربستان را که دهه ها جوهره اصلی طرح های راهبردی خلیج (فارس) محسوب می شد، در نزد سعودی ها زیر سؤال برده است. این موضوع عربستان را به این
درخواست عربستان از پاکستان و عراق برای میانجی گری میان ریاض و تهران
باشند. براساس گزارش های معتبر، عربستان از پاکستان و عراق برای میانجی گری میان ریاض و تهران درخواست کمک کرده است. در واقع حاکمان عربستان با مشاهده عدم تمایل واشنگتن برای حمایت از این کشور اینگونه محاسبه کرده اند که قبل از وخیم تر شدن وضعیت استراتژیکشان، رابطه با ایران را در دستور کار قرار دهند؛ اقدامی که پیشتر از سوی امارات آغاز شد. عربستان در محاسبات خود به نقش این روابط بر کاهش تبعات جنگ فاجعه بار
حملات به آرامکو؛ ضعف سامانه دفاعی آمریکا
ربط داشته باشد. آن ها تاکید کردند فشار های اقتصادی هنوز کارآیی خود را برای تغییر محاسبات نظام سیاسی ایران نشان نداده است. گزارشگر ادامه داد: احتمالا شکست سیاسی و نظامی آمریکا در مقابل ایران انگیزه اصلی عربستان سعودی برای جستجوی راه حلی خاص با ایران باشد. روزنامه نیویورک تایمز هنگام اشاره به اتخاذ اقدامات ریاض و تهران برای گفتگوی غیرمستقیم جهت کاهش تنش ها در منطقه به این مسئله اشاره کرد. منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما به اشتراک بگذارید : https://safnews. ...
استراتژی جدید بن سلمان درباره ایران
در منطقه حمایت می کند، همانطور که در مورد سوریه و عراق دیدیم. سعودیها باید پیش از فکر برای ایجاد ناتوی عربی که باعث افزایش بحرانهای منطقه می شود، به سمت صلح با ایران، سوریه و یمن حرکت کنند؛ چرا که این کشورها دست خود را به سمت عربستان دراز کرده اند تا بتواند نقش خود در خاورمیانه را بازیابد. با توجه به آنچه گذشت، به نظر می رسد ناتوی عربی یا بهتر بگوییم، ناتوی سعودی علیه ایران، در سایه پیچیدگی های خلیج فارس و تحت تاثیر شکستها، هرگز به منصه ظهور نخواهد رسید.
گفت وگوی ولیعهد ابوظبی و بن سلمان درباره چالش های خلیج فارس
فارس و پیامدهای آن بر امنیت و ثبات کشورها را مورد بررسی قرار دادند. تنش ها با ایران در منطقه بعد از حملات پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی وابسته به شرکت آرامکوی سعودی در 14 سپتامبر افزایش یافته است. ریاض و واشنگتن با نادیده گرفتن توانمندی های دفاعی و نظامی نیروهای یمن در مقابله با تهاجم ائتلاف متجاوز سعودی، ادعا می کنند ایران در این حملات دست داشته است. انتهای پیام/
نشنال اینترست: بن سلمان به دنبال میانجی برای گفت وگو با ایران
ایوب استاد روابط بین الملل دانشگاه میشیگان و از اعضای ارشد موسسه "گلوبال پالیسی" روز سه شنبه در این تحلیل با عنوان "هزینه واقعی حمله به تاسیسات نفتی عربستان" افزود: سعودی ها همواره نقش بسیار مهمی در راهبرد آمریکا در قبال ایران داشته و لذا هرگونه تضعیف روابط واشنگتن با ریاض به نفع تهران تمام می شود. وی اضافه کرد: حملات پیش از طلوع آفتاب 14 سپتامبر (شهریور ماه) به بیش از نیمی از تولید نفت عربستان یا حدود 5.7 میلیون بشکه در روز، تولید
پوتین به دنبال ماهیگیری از اختلاف امارات و عربستان در یمن است
پایگاه شبکه تی آر تی در تحلیلی با عنوان "پوتین چشم به غنایم ژئوپلتیکی از اختلاف امارات و عربستان در یمن دارد" می نویسد: اکنون فرصت های زیادی برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در منطقه خاورمیانه به وجود آمده است و او می تواند روی شکاف ها و اغتشاشات سرمایه گذاری کرده و نفوذ تازه ای در منطقه داشته باشد. بسیاری ممکن است استدلال کنند که اصلی ترین هدف سفر اواسط اکتب
کشورهای عربی خلیج فارس شاخه زیتون ایران را بپذیرند
عرابستان و ایران به توازن برسد تا عراق بتواند نقش مستقل تری در منطقه ایفا کند. در یک موقعیت ایده آل، عراق به جای تبدیل شدن به عرصه رقابت عربستان و ایران، می تواند به محلی برای آشتی دو کشور تبدیل شود. واکنش اولیه ایران به این تحولات مثبت بوده است. ایران هم دلایل زیادی برای کاهش تنش با سعودی ها دارد. اگرچه حملات 14 سپتامبر به عربستان به تحریک به اقدام نظامی از سوی سعودی ها یا ایالات متحده
عربستان و تغییر راهبرد در منطقه
غیرمستقیم جهت کاهش تنش هایی که خاورمیانه را در آستانه جنگ قرار داده است، برداشته اند. این مذاکرات تنها چند هفته پس از حملات به آرامکو و وقوع برخی تحولات در خلیج فارس رخ داد و پیامد آن می تواند بر کل تحولات منطقه اثرگذار باشد. طبق تحلیل این روزنامه آمریکایی، رویکرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در انجام ندادن اقدامات تلافی جویانه علیه ایران گامی مهم در متقاعدشدن ریاض به تغییر خط مشی ها
فیگارو: عربستان در هر 3 جبهه نظامی، سیاسی و دیپلماتیک شکست خورده است
میانجیگری پاکستان و عراق است تا از وقوع هر نوع درگیری با ایران جلوگیری کند. این روزنامه اعلام کرد عربستان در مرحله بازنگری در محاسبات خود در تعامل با تهران قرار دارد زیرا حملات آرامکو و نیز حملات انصارالله یمن به عمق خاک عربستان، واقعیت های میدانی و سیاسی را برای ریاض آشکار کرد. به ویژه آنکه آمریکا از حمایت عربستان خودداری کرد و امارات، متحد عربستان هم تلاش کرد به توافقی درباره سازوکار های امنیتی با
عربستان سعودی تنهاتر از همیشه
روزنامه اعلام کرد عربستان در مرحله بازنگری در محاسبات خود در تعامل با تهران قرار دارد زیرا حملات آرامکو و نیز حملات انصارالله یمن به عمق خاک عربستان ، واقعیت های میدانی و سیاسی را برای ریاض آشکار کرد. به ویژه آنکه آمریکا از حمایت عربستان خودداری کرد و امارات، متحد عربستان هم تلاش کرد به توافقی درباره سازوکار های امنیتی با ایران دست پیدا کند. به نوشته این روزنامه، این تحولات باعث شده است محمد بن سلمان
فیگارو: عربستان در هر 3 جبهه نظامی، سیاسی و دیپلماتیک شکست خورده است
تلویزیونی الجزیره گفت روزنامه نیویورک تایمز تأکید کرد عربستان توانایی رویارویی با ایران را ندارد و به دنبال میانجیگری پاکستان و عراق است تا از وقوع هر نوع درگیری با ایران جلوگیری کند. این روزنامه اعلام کرد عربستان در مرحله بازنگری در محاسبات خود در تعامل با تهران قرار دارد زیرا حملات آرامکو و نیز حملات انصارالله یمن به عمق خاک عربستان، واقعیت های میدانی و سیاسی را برای ریاض آشکار کرد
عربستان ناگزیر به پایان جنگ یمن
ادامه دارد، به طوری که طی ساعات گذشته منطق مرزی یمن در شش مرحله مورد حمله ریاض قرار گرفته اند. دو هفته پیش انصارالله پیشنهاد توقف حملات موشکی و پهپادی به عربستان را با شرط برداشتن گام متقابل از سوی ائتلاف سعودی مورد حمایت غرب مطرح کرد. انصارالله در عین حال از زمان ارائه این پیشنهاد همواره به افزایش حملات در مرز ها در صورتی که به طرح صلحش توجه نشود، تهدید کرده است. در همین راستا
نخست وزیر اردن: آماده افزایش همکاری ها با قطر هستیم
امارات روابط خود با دوحه را بهبود بخشیده و اخیرا سفرای دو کشور + نیز فعالیت خود را ازسر گرفتند، امری که ناظران سیاسی آن را فاصله گرفتن اردن از سیاست های منطقه ای عربستان سعودی می دانند. انتهای پیام/م
افزایش انتقاد سعودی ها از دنباله روی عربستان از امارات
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، ریان الدوسری، فعال توئیتری عربستانی در توئیت جدید خود پیام های تندی به حکومت عربستان و رابطه آن با همتای اماراتی خود فرستاد و دنباله روی ریاض از ابوظبی را عامل بحران هایی دانست که کشورش در این دوره با آن دست به گریبان است. ریان الدوسری نوشته است: برای خاطر امارات، با ملت ها دشمنی کردیم. سربازانمان در یمن برای مقاصد اماراتی ها شهید می شوند و به
آینده حکومت آل سعود نگرانی اصلی رهبری عربستان است
که طرف مدافع یعنی انصارالله پرقدرت تر و پایدارتر شده و توانایی حملات غافلگیرکننده را دارد. با اینکه جنگ به پایان سال پنجم خود نزدیک می شود این تحول از طریق حملات موشکی و پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان و موفقیتش در آزادی بیشتر مناطق محور نجران و اسارت 3000 تن و سیطره بر صدها خودروی زرهی و کشته و زخمی شدن 500 سرباز عربستانی و یمنی مورد حمایت ریاض و تهدیدش به حملات بیشتر و انتقال از مرحله دفاع به
پیامدهای تعدیل مأموریت نیروهای آمریکایی در پایگاه العدید برای متحدان واشنگتن
انصارالله یمن به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان انجام شد و با هدف دور کردن نیروهای عملیاتی و نظامی آمریکا از برد موشک های ایران دنبال می شود. این اولین بار است که نیروهای مرکزی آمریکا از زمان جنگ خلیج فارس در سال 1991، منطقه را ترک می کنند . منابع و کارشناسان آمریکایی معتقدند که این اقدام آمریکا برای جلوگیری از تکرار حادثه دردناک پرل هاربر در هاوایی است که در 7 دسامبر سال 1941 اتفاق افتاد و در
توافق بن سلمان و بن زاید برای تعمیق مناسبات نظامی
مردمی در 23 شهریور ماه گذشته طی حمله پهپادی و موشکی تاسیسات نفتی عربستان در بقیق و الخریص عربستان را هدف قرار دادند. این عملیات پیچیده و دقیق تولید نیمی از نفت عربستان را کاهش داد و قیمت جهانی نفت را به صورت بی سابقه ای افزایش داد. انصارالله با هشدار به امارات هم از این کشور خواسته است تا نسبت به خارج کردن تمامی نیروهای خود از یمن اقدام کند. امارات و عربستان پیش تر در ششم
20 هزار نظامی آمریکایی آماده اعزام به اروپا
به گزارش مشرق، فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا دوشنبه بعد از ظهر به وقت تهران اعلام کرد که آمریکا قصد دارد اوایل ماه فوریه (بهمن) 20 هزار نیروی نظامی به اروپا اعزام کند. بیشتر بخوانید: ترامپ: باید به جنگ های مضحک پایان دهیم لوبلاگ: راهبرد ایران جواب داد آمریکا محاسبات خود را تغییر می دهد به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک این نظامیان قرار است در یک رزمایش با عنوان مدافع اروپا که ماه
لبنان|اتهام زنی حریری به حزب الله از خاک امارات
...، ثبات آن با ثبات و امنیت جهان عرب گره خورده است؛ به ویژه از نظر سیاسی و اقتصادی. حریری بدون توجه و اشاره به تجاوزگری پنج ساله همه جانبه عربستان به یمن، حمله پهپادی علیه تاسیسات نفتی عربستان را به زعم خود گامی جسورانه توصیف کرد و مدعی شد که این گام خلیج (فارس) را در آستانه انفجار قرار داد و باعث افزایش سطح تنش در منطقه شد . وی در عین حال از سران سعودی و نوع برخورد آنها با پرونده حملات پههادی به تاسیسات نفتی عربستان تمجید کرد و پیشنهاد یک راه حل فراگیر برای بحران از طریق گفت وگو را مطرح کرد. انتهای پیام/ ...
سیگنال های عربستان برای خروج از باتلاق یمن؛ ریاض به دنبال گفت وگو با تهران
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان ؛ روند تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا و ناکامی ریاض و ابوظبی در دستیابی به جاه طلبی ها و سودا های دور و دراز منطقه ای، پیشنهاد ایران برای حل و فصل مشکلات منطقه ای و کاهش تنش ها را بیش از پیش برجسته می کند. انتشار خبرهایی مبنی بر بررسی پیشنهاد آتش بس نیرو های یمنی در این کشور توسط عربستان، در حالی که امید ها برای پایان دادن به جنگ تقریبا 5 ساله را
لبنان24 گزارش داد تصمیم بن سلمان برای به صفر رساندن مشکلاتش با ایران
اینجا ارتباط میان موضع دونالد ترامپ در عدم پاسخ به ایران پس از حملات آرامکو با وجود متهم کردن تهران به دست داشتن در این حملات و تغییر مواضع سعودی ها نمایان می شود زیرا موضع ترامپ در رابطه با حملات آرامکو منجر شد که سعودی ها به هم پیمان خود یعنی آمریکا بی اعتماد شوند. بر اساس اطلاعاتی که پایگاه خبری لبنان 24 به دست آورده است ، محمد بن سلمان پس از اتفاقات اخیر در منطقه از یک سو و مواضع آمریکا
نیویورک تایمز: ایران و عربستان در سکوت به سمت مذاکره پیش می روند
گرفتند. ریاض همچنین در سال های گذشته از سیاست فشار حداکثری آمریکا بر ایران حمایت کرده است. تحلیل گران می گویند هرگونه توافق میان ایران و عربستان نتایج گسترده ای را در منطقه به همراه خواهد داشت و به صورت مشخص به تضعیف سیاست واشنگتن برای منزوی کردن ایران خواهد انجامید. عادل عبدالمهدی نیز هفته گذشته به خبرگزاری الجزیره گفته بود معتقد است عربستان می خواهد گام هایی را برای کاهش تنش میان این کشور و ایران بردارد
عربستان و ایران به گفت و گو با هم نزدیک شده اند
با حسن احمدیان، استاد دانشگاه و کارشناس مرکز پژوهش های خاورمیانه درباره این تحولات و زمینه های عملیاتی شدن طرح صلح هرمز گفت وگو کردیم. آقای روحانی طرح ابتکار صلح هرمز را با خود به نیویورک برد و آن را به عنوان طرحی برای آغاز گفت وگوهای منطقه ای و تنش زدایی مطرح کرد. آیا این پیشنهاد در ادامه دو طرح قبلی جمهوری اسلامی مبنی بر ایجاد مجمع گفت وگوهای منطقه ای و پیمان عدم تجاوز امریکاست؟ پیشنهاد اخیر آقا
ایران و عربستان چراغ خاموش به سمت صلح پیش می روند؟ / نفت؛ مهره کلیدی در روابط ریاض-تهران
بالا گرفته است. در اواسط ماه سپتامبر، تأسیسات نفتی عربستان سعودی از هوا مورد حمله قرار گرفت و این کشور بر اثر این حادثه بیش از نیمی از ظرفیت تولید خود را از دست داد. مبارزان حوثی یمنی مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند، اما ایالات متحده دخالت آنها را زیر سوال برد و مقامات ایرانی را برای آنچه اتفاق افتاده مقصر دانست. تهران این ادعاها را رد می کند. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در