سایر منابع:
سایر خبرها
اهتمام شارع در درجه اول بر اقامه دین است نه احکام فرعیه فردی/ مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی؛ ارکان سه ...
به گزارش شبکه اجتهاد ، استاد علی اکبر سیفی مازندرانی در تبیین نظریه فقه فعال به تفاوت مفهومی فقه در ادبیات کنونی با ادبیات روایی- قرآنی اشاره کرد و گفت: باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث می کند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند. این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در جمع اعضای هم اندیشی فقه حکومتی گفت: فقها در تعریف فقه به احکامی نظر دارند که برنامه ...
وجود حکم در روایات، به معنای تاریخی بودنِ آن نیست/ با هر نوع تغییر شرایط، احکام تغییر نمی کنند
اصل تاثیر زمان و مکان در فقه را فقها اجمالاً پذیرفته اند و بزرگانی مثل مرحوم امام هم آن را مطرح کرده و بر آن تاکید داشته اند؛ اما این به معنای آن نیست که هر نوع تغییر شرایط، در تغییر احکام موثر باشد بلکه باید شرایط خاص زمانی و مکانی که در ملاکات احکام تاثیرگذار است، آن هم به صورت قطعی، توسط فقها شناسایی شود و در صورت تغییر شرایط به طوری که موجب از دست رفتن ملاک شود برداشت فقیه هم از ادله چیز دیگری خواهد بود. مثلاً اگر فقیهی تشخیص دهد که اذن گرفتن زن برای خروج از منزل حتی در صورتی که منافاتی با حق شوهر نداشته باشد مربوط به آن زمان بوده که مثلاً زنان برای بیرون رفتن امنیت نداشته اند و امثال آن، ممکن است برداشت کند که در شرایط فعلی نیازی به این اذن نیست؛ البته همه این ها منوط به آن است که فقیه به طور قطعی شرایط تاثیر گذاری در ملاک حکمی را به دست آورد. ...
تاریخ ساخت زیارتگاه بر قبر بزرگان دینی و نظر پیشوایان اهل تسنن
چهار قبر مجاورش که منتسب به پیامبر (ص) بودند و نمی شد مقام و منزلتشان را نادیده گرفت نیز می شد؛ یکی قبر فاطمه بنت أسد مادر امیرالمؤمنین علیه السلام و همسر ابوطالب که پیامبر (ص) در خانۀ او بزرگ شده بود، و سه قبر دیگر که از اهل بیت پیامبر (ص) بودند: امام حسن مجتبی، امام سجاد و امام باقر (علیهم السلام). به گزارش شفقنا بعد که امام صادق(علیه السلام) در سال 148ق توسط خلیفۀ دوم عباسی منصور ...
سید احمد فردید به روایت منوچهر صدوقی سها؛ فیلسوفی با دشمنان و عاشقان فراوان
متاسفانه در دیوان او نیست و من هم فقط یک مصرع آن را به یاد دارم و خیلی دلم می خواست کل این شعر را بدانم و نقل کنم به نظرم استاد دکتر مهدوی دامغانی این شعر را حفظ باشند و ایشان باید روایت کنند. با ایها الفردید و به زبان عربی شروع می شد... بقیه اش یادم نیست ولی یک مصرع آن این بود که: انت من انطق خلق الله مالم تتکلم... تو از سخنگوترین بندگان خدایی به این شرط که حرف نزنی... یاد همه اهل فضل و فضیلت به هر مشربی که هستند خوش باد و زنده و وفات کرده آنها نیز خوش باشند. ...
بررسی ابعاد فقهی قتل رومینا/ حکمت حکم عدم قصاص برای پدر چیست؟
سوره نحل و آیه 7 سوره حشر ، می بایست به سنت پیامبر و امامان اهل بیت (علیهم السلام) مراجعه شود. از این رو فقیهان مسلمان با استناد به روایات معصومان (علیهم السلام)، که تبیین کننده و تفصیل دهنده آیات قرآن کریم است، برای جواز قصاص نفس (جان)، شرایطی را مطرح کرده اند. [6] یکی از شرایط جواز قصاص، این است که قاتل، پدر مقتول نباشد و بر این اساس، پدر در برابر قتل فرزندش قصاص نمی شود. البته عنوانی که فقها ...
شناخت کلید شخصیت امام خمینی(س)
و مکان در اجتهاد سخن گفت و مناسبات متحول و متطوّر را سبب تغییر و تبدّل موضوعات احکام معرفی کرد که قهراً احکام جدیدی را می طلبد؛ همه و همه جلوه های جمع سالم میان سنّت و تجدّد بوده است. متأسفانه این بخش از مبانی اجتهادی و مباحث عمیق فقهی اصولی امام خمینی به خاطر فارسی نوشته شدن و جای نگرفتن در متون و کتب علمی آموزشی حوزه ها، مغفول و متروک مانده و جامعه از برکات سازنده این نوآوری ها محروم ...
ملک زاده: پاسخگو بودن به پرسش های شرعی، پایین ترین سطح انتظار از فقه است
...، و نیز شیخ طوسی (ره) در کتاب الغیبه، به سند بسیار محکم خود از جناب ثقه الإسلام کلینی، و او از إسحاق بن یعقوب از حضرت بقیه الله الأعظم (عج) نقل نموده اند؛ و عموم فقها و علما، این حدیث را تلقّی به قبول کرده اند و بر طبق آن عمل کرده و فتوا داده اند. به لحاظ دلالت هم، همان طور که علمای مذهب اهل بیت (ع) در طول تاریخ، در کتب استدلالیِ خود گفته اند و این کمترین نیز در کتاب های مختلفم از جمله ولایت فقیه ...
مبنای معرفت شناختی ولایت فقیه، استفاده توأمان عقل و شرع است
یم که الحمدلله رب العالمین، رب یعنی بالاتر از انسان هاست و آن ها را پرورش می دهد. و إِنَّ رَبَّک لَبِالْمِرْصَاد ِ یعنی خداوند آزمون می کند و شریعت می فرستد؛ ضمن اینکه خدا کنار رفته و یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَة هم نیست یعنی دست قدرت خدا بسته نیست. این مبنای فقه شیعه بیان می کند که خدا رب است و این توحید افعالی است. او توضیح می دهد: در مراتب توحید، توحید ذاتی و صفاتی نیز داشتیم. گاهی اوق ...
جهانگیری: امام خمینی ابردانشمند حوزه فقه است
تواند احکام اولیه و ثانویه را متوقف کند و امام با روش شناختی فقه چنین تئوری دادند. برخی به امام انگ تحت تاثیر بودن فقه اهل سنت را زدند اما هرگز اینطور نیست. امام به فقه اهل سنت نگاه داشتند که البته به معنای سنی زاسیون فقه شیعه نیست. امام برای برون رفت از مشکلات جامعه دانش محور عمل کردند، ایشان با عبور از دانش فقه ولی فقیه را فراتر از فقه دانستند. امروز هم می توانیم این مدل موفق در حوزه دین و سیاست را در حوزه اقتصاد پیاده کنیم. انتهای پیام ...
بقیع، قبرستانی که مظلومیت اهلبیت (ع) را نمایان می کند
اینکه این موضوع تنها مورد تایید علمای شیعه بلکه مورد تاکید و تاکید بزرگان مذهب اهل سنت از جمله احمد بن حنبل نیز بوده است تا آنجا که من بهتر است آثار اهل بیت حاکم کرد و فتوا صادر می نموده است، ادامه داد: شافعی نیز به تصریح خطیب بغدادی در کتاب تاریخ خرداد آورده است که شافعی هر زمان که در بغداد بوده به زیارت قبر ابوحنیفه می رفته و به او سلام می کرده و به او به صراحت گفته که من به ابوحنیفه متوسل می شوم ...
نماز تثبیت کننده ی اخلاص و دورکننده ی کبر است
نگاه کند، وقتی در جامعه زکات رایج شد، اقتصاد رونق میگیرد و وقتی اقتصاد رونق گرفت، همه ی طبقات مردم، قشرهای مردم برخوردار میشوند. این هم میتواند مضمون این عبارت باشد. وَ الصِّیامُ وَ الحَجُّ تَسکینُ القُلوب بعد فرمود که هم روزه و هم حج مایه ی سکونتِ دل هستند. سکونت دل یکی از آن نعمتهای بزرگ خدا است: اَنزَلَ السَّکینَهَ فی قُلوبِ المُؤمِنین؛(2) ثُمَّ اَنزَلَ اللهُ سَکینَتَه عَلی ...
بقیع؛ نیمه ای گمشده در مدینه/ تجمیع ناسپاسی و جهالت تخریب بقیع را موجب شد + نظرات مراجع عظام تقلید و ...
با شخصیت های مهم دینی آنجا، از قبیل رئیس دانشگاه اسلامی مدینه، شیخ محمد بن ابراهیم مفتی سعودی که این شخص آخرین عالمی بود که به هدم قبور بقیع فتوا داده بود و رئیس آمرین به معروف ملاقات نمود و سرانجام پس از مباحثه های فراوان، راه را برای اقدام جدّی در مورد بازسازی بقیع باز نمود. در پایان سفر، شهید آیت الله سید حسن رحمه الله علیه با فیصل پادشاه عربستان ملاقات نمود و بطور مفصل موضوع بقیع را با او در ...
نگاهی به 40 سال فعالیت فکری مصطفی ملکیان
و به همین دلیل بخش عمده ای از مباحث او به این موضوع اختصاص داشت. طیفی از جوانان مذهبی اهل اندیشه با مطالعه و شنیدن آثار و گفتار چهره هایی چون استاد مطهری به فلسفه اسلامی علاقه مند شدند. مصطفی ملکیان یکی از ایشان بود که اگرچه به گفته خودش در کلاس های درس استاد مطهری شرکت نکرده اما شیفته فلسفه اسلامی شد و در نتیجه برای یادگیری فلسفه اسلامی از سرچشمه ها به قم رفت و همزمان با تحصیل در حوزه علمیه قم در ...
سپرد ن رومینا ازسوی د اد گاه اشتباه بود
.... د ر این زمینه بین اهل سنت و شیعه نیز تفاوت وجود د ارد . د ر نگاه شیعی مبحثی به نام اجتهاد وجود د ارد . اجتهاد نیز به معنای جهد و کوششی است که مجتهد انجام می د هد تا احکام و قوانین را از د رون منابع د ینی استخراج کند و به همین د لیل پویایی د ارد . اگر قرار است تغییراتی د ر قوانین مجازات اسلامی به وجود بیاید ، باید توسط مجتهد ین و با استناد به منابع د ینی صورت بگیرد . د ر قوانین برگرفته از ...
غلامرضا اعوانی : فلسفه در غرب زنده است/ فردید شفافیت گفتاری و نوشتاری نداشت
حنیفا (اقامه کن وجه خودت را به دین حنیف). فطرت الله التی فطرت الناس علیها دین فطرتی است –که نه تنها الناس - بلکه همه وجود در آن سرشته شده اند. این در همه ادیان الهی -در کنفوسیوس، بودا، مسیحیت در ادیان و همه حکمت های یونان- یک اصل مهم است. این اصلی در سنت الهی است که دین همان سنت الهی است، وجود سنت است. بازگشت به سنت خلقت که هم در انسان و هم در عالم ظاهر شده است. قرآن می گوید دین حنیف فاقم وجهک للدین ...
آیا مصلحت اندیشی موجب عرفی شدن فقه شیعه می شود؟
حکومت های سکولار در خصوص کاربرد و تشخیص مصلحت وجود دارد؟ خسروپناه: در حکومت اسلامی معیار تشخیص برای اجرای حکم الهی که توسط قرآن و سنت بیان شده و فقیه آن را کشف می کند، حاکم است؛ اما مصلحت در برخی از فرقه های اهل سنت می شود مصالح مرسله ای که منبع تشریع است. در حکومت سکولار مصلحت همه جا منبع تشریع است. اما مصلحت در نظام های سکولار گاهی در تقنین استفاده می شود که در این صورت معیار تقنین ...
ابن فلّوس ؛ فقیه ریاضیدان
، چون حنفی بود، فقه آن مذهب را فرا گرفت. علم حدیث را نزد اصحاب ابوطاهر سلفی و یوسف بن معالی البزار (متوفی 592ق) و هبة الله بن محمد شیرازی (متوفی 578ق) آموخت. در مصر نیز به فراگیری علوم قرآن و حدیث پرداخت و مهارت فراوانی در این علوم کسب کرد. او با علم طب، منطق و به ویژه ریاضیات نیز آشنایی خوبی داشت، اما درباره استادانش در این علوم اطلاعی در دست نیست. ابن فلوس از مدرسان مدرسه فخریه و مدرسه ...
بانو نصرت امین اولین بانوی مجتهد در جهان اسلام
اقوال مفسران متقدم و متأخر شیعه و اهل سنت می پردازد. به گزارش مرضیه اسلامیت در کتاب بانو امین و تفسیر مخزن العرفان، امین در این مقام از نظرات مفسرانی همچون ابن عباس، مجاهد، واسطی، کلبی، حسن بصری، مقاتل، ابودرداء، جبایی، قتاده، ابن جریح، محمد ابن کعب، علی ابن ابراهیم، طنطاوی، حویزی، عیاشی، محمدحسین طباطبایی و بسیاری دیگر از مفسران بهره برده است که این خود نشانگر دامنه ی وسیع پژوهش او در ...
تخریب حرم ائمه بقیع (ع) به خاطر فتوای یک "دیوانه"
تشویش افکار عمومی آن زمان و پاشیدن بذر نفاق در بین مسلمین می باشد. عزّ بن جماعه درباره او آورده است: خداوند ابن تیمیه را به گمراهی و ضلالت دچار کرده و جامه خفّت و خواری بر او پوشانده است و در گزافه گویی و یاوه سرایی، او را چنان نیرویی عطا کرده که جز ذلت و محرومیت، نتیجه ای برایش در بر نخواهد داشت . شوکانی (از بزرگان اهل سنت و متوفّای 1255) می نویسد: اطلاق عنوان "شیخ الإسلام" به ابن تیمیه ...
امام(ره) عرفان شیعی را وارد متن جامعه کرد
متعارف مصطلح ابن عربی نبود و مجتهدانه و منتقدانه با این مکتب مواجهه پیدا می کرد. دلیل آن هم تعبیرهای اجتهادی، انتقادی و در عین حال ایضاحی تبدیلی امام(ره) در خصوص ابن عربی یا حتی مصباح الانس ابن فناری بود. مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان می کند: مباحث دیگری که امام(ره) در کتاب های دیگر عرفانی نوشتند و از همه مهم تر مباحث مربوط به حقیقت محمدیه(ص) و ولایت ابلاغیه پیام ...
محقق داماد از مجازات پدر در برابر کشتن فرزند می گوید
نمی شود. (12) دلائل این دسته عبارتند از: این دسته از اهل سنت نیز به روایاتی از رسول اکرم (ص ) در این زمینه استناد می کنند. 1. عمر بن خطاب و ابن عباس روایت می کنند که رسول اکرم (ص ) فرمودند: لایقتل والد بولده . (13) 2. در روایت شبیه به این روایت رسول اکرم (ص ) فرمودند: لایقاد الوالد بولده . (14) 3. در روایت دیگر حضرت رسول اکرم (ص ) فرمودند: انت ...