کتاب گلشن احباب آیت الله حسینی طهرانی منتشر شد
سایر منابع:
سایر خبرها
آسیب های تفاسیر سیاسی بدون فهم درست از مفردات
امور به خدا و تمسک به طاعت او و رضایت بشر به تدبیر خدا(وکیل) دانسته اند. وی اضافه کرد: وکیل گرفتن خداوند به معنای اعتماد بشر به خداست، ولی سخن از رضایت وکیل(خدا) از موکلش(بشر) مطرح نیست. با این همه برخی در بحث از دموکراسی و شوری، وقتی به آیه و شاوِرهُم فِی الاَمرِ فَاِذا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَی اللّهِ ، می رسند، از توکل در آیه، رضایت خدا از محصول مشورت با مردم را می فهمند و آن را محکم ...
رمزهای اربعین امام حسین(ع)/ چه آموزه هایی در متن زیارت اربعین وجود دارد؟
الحکمة من قلبه الی لسانه. به این معنا که هر کس خود را به مدت چهل شبانه روز برای خداوند خالص گرداند، چشمه های حکمت از قلب او بر زبانش جاری خواهد شد. همچنین در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمودند: کسی که چهل حدیث از احادیث ما را حفظ کند، خدا او را روز قیامت عالم و فقیه مبعوث کند. البته دقت کنید که منظور از حفظ حدیث هم به مفهوم از بر کردن آن آمده و هم اینکه تأکید شده که انسان ...
هجوم سکولاریسم و بحران معنا
. در تعریف دین آمده است، دین مجموعه ای از عقاید و باورها، مناسک و احکام و اصول و ارزش ها اخلاقی است که در قلمرو فرد و اجتماع برای هدایت و رستگاری انسان ها از سوی خداوند فروفرستاده شده است و در مورد جنبه بشری آن، تجربه ها، شناخت و اعتقاد و احساس و رفتار انسان ها، مطرح می شود. لذا در عرصه فردی و اجتماعی ما تجربه های دینی، باورهای دینی و رفتارهای دینی خواهیم داشت. ...
شعر آیینی و حقیقتِ مرگ آگاهی
...: قَتلاً فی سَبیلِکَ فَوَفِّق لَنا ، چرا که شهادت در راه خدا عین سعادت است و شهید زنده جاوید . همچنان که خداوند در قرآن می فرماید: وَ لا تَحْسَبَنَّ اَلَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اَللهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ الی قوله تعالی وَ أَنَّ اَللهَ لا یُضِیعُ أَجْرَ اَلْمُؤْمِنِینَ (سوره آل عمران، آیه 169 الی 171) ️ زبان حال گویی های غیرمستند زبان حال ...
چرا زینب(س) در کربلا جز زیبایی ندید؟
) می گوید: به خدا قسم، اگر هفت اقلیم را با آنچه زیر آسمان هاست، به من دهند تا خدا را نافرمانی کنم و پوست جویی را به ناحق از مورچه ای بگیرم، چنین نخواهم کرد .(نهج البلاغه، خطبه 224). به راحتی می توان تصورکه اگر قیام حسینی نبود، کسانی مانند شیخ مفید، علامه حلی، سادات بحرالعلوم، شیخ انصاری ، امام خمینی، آیت الله بهجت، حاج قاسم سلیمانی و هزاران مرد بزرگ را هیچ مکتب و مرامی نمی توانست تربیت کنند ...
توشه ای برای آنکه عزم سفر دارد
دانشمند و حکیمی او را ارشاد نکند، هلاک می شود! ؛ داشتن مربی راه یافته و انسان روشن ضمیری که بداند زیر و بم سلوک چیست و چطور می توان بدون آسیب رساندن به خود و غافل ماندن از وظایف شخصی، خانوادگی، اجتماعی و ... این مسیر را طی نمود، لازم است و هیچ جایگزینی ندارد. مرحوم آیت الله میرزا عبدالکریم حق شناس، صاحب فطرتی پاک و بی حجاب بودند که زلالی و صفای توحیدی شان در کلام و رفتار ایشان نمایان ...
دولت تدبیر و امید به فکر رفع مشکلات مردم نیست
این خود دارای لایه ها و ابعاد مختلفی است که برخی از این لایه ها بر دیگری غلبه دارد. تولیت مدرسه علمیه مروی افزود: اتصال آگاهانه به خداوند متعال کششی است که در وجود انسان هست و همواره به سوی این حقیقت حرکت می کند منتهی زمانی که غفلت بر انسان عارض شود آدمی از رشد واقعی باز می ماند و تنها به عالم دنیا توجه می کند. وی ادامه داد: افراد دنیا طلب تنها به زندگی دنیا توجه دارند و نسبت ...
روش های انس با قرآن
ارشاد آنها به قله های کمال بشری ، خواهد بود. این معنی از ترتیل به خداوند منسوب می باشد: کذلک لنثبت به فؤادک و رتلناه ترتیلا؛ بدین سان قرآن را یکباره فرو نفرستادیم به این دلیل که از این راه، دل پرالتهاب تو را ثبات بخشیم و دلیل دیگر اینکه آن را ما به نحو خاصی، چیده و نظام بخشیده ایم. از آنجا که قرآن با روح بشر، سروکار دارد، این چینش و انتظام هم در بخش الفاظ قرآن و هم در حوزه محتوا ...
آثار و پیامدهای گناه در آینه دین و روان شناسی
برنخورد و سری درد نگیرد و بیماری نیاید جز برای گناهی (که از بنده سر زده است) (همان، ص 119). در حدیثی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: هرگاه خداوند نسبت به بنده اش، اراده بدی نماید، گناهانش را نگه می دارد تا او را در روز قیامت، به واسطه گناهانش مجازات کند، و هرگاه به بنده اش اراده خیر کند در مجازات اودردنیاشتاب می کند(دیلمی، 1377، ج1، ص428). 3- کیفر گناهان (عذاب): دنیا دار مجازات نیست، اما ...
تشویق به کار و تلاش از منظر قرآن و روایات
موفقیت آمیز است که مطابق با ذوق و استعداد انسان باشد. کار در حد توان خداوند، انسان ها را در حد توان و ظرفیت آنان مکلف کردهاست و می فرماید: لا یکلّف اللّه نفسا الا وسعها ؛ خداوند، هر کسی را به اندازه توانایی او تکلیف نموده است . (بقره: 286)بدون شک، این سخن زیبای پروردگار، افزون بر آنکه از دریای عدالتش سرچشمه می گیرد، در مصلحت وحکمت او نیز ریشه دارد؛ زیرا تکلیف نمودن فراتر از توان ؛ افزون بر آنکه ...