سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به ابلق | نیمی تاریک و نیمی روشن/جای خالی مسئله غیرت و مصلحت در سینمای بالای شهر
مصلحت دیده می شود؛ کارزاری که هرکس با آن شاید یکبار در زندگی روبرو شده است. میدانی حساس که زنان به نوعی با آن برخورد می کنند و مردان نوعی دیگر. خانم آبیار نیز وجه زنانه را به صورت طبیعی و مانند دیگر آثارش انتخاب کرده است. نمایی از ابلق زنی به نام راحله با بازی الناز شاکردوست در محله ای حاشیه نشین با همسری بیکار و بدهکار اما باطنی مهربان و خانواده دوست به نام علی با بازی هوتن ...
سیمرغ های جشنواره به ابلق و تک تیرانداز می رسد؟
واژه ارزشی معنای گسترده ای دارد مثلاً به نظرم آقای اصغر فرهادی یک فیلم ساز ارزشی است. چون به اخلاقیات انسان ها در فیلم هایش می پردازد. از این جهت من خودم را فیلمساز ارزشی نمی دانم. تصمیم من این بوده که فیلم هایی بسازم که با هم تفاوت داشته باشند چون نسبت به هر سال آدم دیگری شده ام . او در بخشی دیگری از صحبت هایش درباره سوژه ابلق هم اینطور گفته بود: هنرمند آیینه جامعه است اگرچه نشان دادیم که ...
ابلق یعنی هیچ
جنبش به خاطر سکوت نکردن و تن به مصلحت ندادن بدل به یک جنبش فراگیر شد وگرنه لب بستن به روی آزار و مصلحت اندیشی های کوتاه مدت جمعی یا شخصی که در تمام طول تاریخ در این زمینه تکرار شده است. در ابلق بازیگر نقش راحله با بازی الناز شاکردوست که مورد آزار و اذیت قرار گرفته بعد از طغیانی روحی باز هم به سیاق همه سرکوب شدگان تاریخ آزار و اذیت زنان، ساکت می شود و نه تنها حرف های اطرافیان درباره وجود ...
نگاهی به فیلم ابلق نرگس آبیار | جشنواره فجر 39
که گاهی در برقراری ارتباط این عناصر ناکام می ماند، مثلا اگر در اوج داستان با انتخاب درست تدوین موازی موقعیتی نفس گیر می سازد از آن طرف نمی تواند از این دو فضا تقابلی درست دربیاورد؛ این را در همه تقابل های دوگانه فیلم پیدا می کنید. به نظر می رسد نرگس آبیار را دوباره باید برای ترقی اش در اجرا و کارگردانی ستود، و منتظر ماند تا داستانی درحد و اندازه اجرای او پیدا شود، شاید مثل ناامیدی آبیار از فضای فرهنگی زورآباد، ما هم باید چندان به پیداشدن چنین داستانی امید نداشته باشیم. ...
بازیگری که با عبور از گیشه به سیمرغ رسید
نصف جهان: دو سال بعد از درخشش شبی که ماه کامل شد در جشنواره فیلم فجر، نرگس آبیار روز گذشته اما فیلم سینمایی ابلق را به جشنواره آورد وجه تسمیه این دو فیلم هم حضور الناز شاکردوست و هوتن شکیبا باز هم در قامت یک زوج بود؛ حضوری درخشان از هر دو بازیگر که نشست خبری این فیلم را هم متاثر از خود کرده بود تا جایی که سوالات برخی از خبرنگاران حول محور همین موضوع می چرخید. همین بازی های یک دست و ...
فیلم های پرمخاطب جشنواره فجر
فیلم ابلق کارگردان: نرگس آبیار تهیه کننده: محمدحسین قاسمی نویسنده: پریسا کرزیان بازیگران: بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی، گلاره عباسی و گیتی معینی خلاصه داستان:برای یک زن که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی می کند، ماجرایی رقم می خورد و او باید همچنان کیان خانواده را حفظ کند. نرگس آبیار-کارگردان: فیلم نامه اولیه بارها و بارها بازنویسی شد. من ابایی ندارم از اینکه کار اقتباسی کنم. معتقدم زنان بیشتر مورد آزار قرار می گیرند و هر کسی که زن باشد، شاید به شکلی این شرایط را تجربه کرده باشد؛ البته مردها را شریف نشان دادم و حتی یک معتاد نمایش ندادم، یک رحیم هم داریم که شخصیت قابل اعتمادی است. علی هم زنش را باور دارد. من آدم جسوری هستم و شاید تا آخر داستان را پیش می رفتم؛ اما می خواستم این سوال را برای مخاطب مطرح کنم و بگویم مشکل همچنان باقی است. من خودم را آدم ارزشی به آن معنای مصطلح نمی دانم؛ اما از نظر من اصغر فرهادی فیلم ساز ارزشی است، چون به پیچیدگی های اخلاقی در فیلم هایش می پردازد. من سعی نکردم روی موج موفقیت فیلم های قبلی ام سوار شوم، چون بعد از شبی که ماه کامل شد، به من پیشنهاد ساخت فیلم هایی درباره نفتکش سانچی و دزدان دریایی سومالی و نبردهای هوایی را دادند؛ ا ...
ابلق حرفی بزرگ در ظرفی کوچک
از نظر شهید آوینی، آفرینش است، آفرینش یک زندگی که وجود خارجی ندارد؛ و بیماری مهلک فیلم تصنع است؛ مرضی که بسیاری از فیلم ها به آن گرفتارند و به همین مرض می میرند. آبیار در ساخت جغرافیای خاص راحله و علی تا حد زیادی موفق است، بازی خوب زوج هوتن شکیبا و الناز شاکردوست به طرز شگفت آوری ابلق را از تصنع و مرگ نجات می دهد. معمولا بازیگر های فیلم آبیار برگ برنده فیلمهایش هستند و شکیبا و شاکردوست ...
ابلق؛ سفید با لکه های سیاه یا سیاه با لکه های سفید؟
دوران اوجَش در سینما و بازی لذیذِ هوتن شکیبا و الناز شاکردوست هم، نتوانست تلخیِ فیلم را کم کند. فیلم جدالی است بین مصلحت و غیرت که در قاب محدودی از جامعه نشانش می دهد. قابی که زور می زند با بسط دادنش به کل جامعه سنتی، درباره سواستفاده جنسی و گونه ای از خشونت علیه زنان افشاگری کند. موضوع فیلم، موضوع جسوری است، واقعیتِ تلخ و قابل تأملی در جامعه. جامعه ای که آبیار متأسفانه منحصرش ...
ابلق نه سیاه نماست و نه ساده انگار/ هنرمندی نرگس آبیار در حرکت کردن روی لبه تیغ!
البته علاوه بر زن محور بودن، فیلمی درباره زن است. فیلمی که می خواهد دردها و رنج های زنی گرفتار در میان جهل و خرافات از یک سو، و هوس و شهوت از سوی دیگر را روایت کند. ابلق با چنین مضمونی، خواه ناخواه می تواند یادآور فیلم های تهمینه میلانی باشد اما نرگس آبیار با نگاه بالغ و عمیق خود به موضوع، از دام مردستیزی فرار می کند. ابلق بی آن که ادای آسیب شناسی دربیاورد، روایتی موشکافانه و درک شدنی ...
نرگس آبیار: اصغر فرهادی فیلمساز ارزشی است
نگیرش است، مهم ترین چالش خود در این فیلم دانست. آبیار در نشست خبری ابلق در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا بازیگر زن فیلم با وجود آزاری که دیده منفعل عمل می کند؟ گفت: هنرمند آیینه جامعه است و درست است که ما نشان دادیم کاراکتر اصلی سکوت می کند و مصلحت را در نظر می گیرد، ولی در واقع می گوییم که مصلحت یک مُسکن موقت است چون شرایط قبلی هنوز حاکم است. این داستان همیشگی آدم ها در همه جای جهان ...
درباره ابلق، فیلم تازه نرگس آبیار | وقتی بازیگران می درخشند
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، نرگس آبیار بارها در گفت وگوهایش به این موضوع اشاره کرده که در هر فیلم سعی می کند تجربه ای تازه داشته باشد و سوار بر موج موفقیت فیلم های قبلی نباشد. ابلق بر همین اساس ساخته شده و قرار هم نیست شبیه شبی که ماه کامل شد یا نفس و شیار 143 باشد؛ اما شباهت هایی با این فیلم ها دارد. اینجا هم با یک شخصیت زن (راحله - الناز شاکردوست) مواجهیم که به او ظلم شده ...
سینما زجر/ نگاهی به فیلم ابلق
پایان بندی آخرش، بهترین فیلم آبیار است و تلاش این کارگردان مستعد برای ساخت فیلم های پرهیاهو و البته پرمحتوا(بخوانید محتوازده) همچون شبی که ماه کامل شد و ابلق توفیری در کارنامه فیلمساز محسوب نشده و به نظر می رسد نرگس آبیار در این دو فیلم تمام انرژی خود را صرف کارگردانی صحنه های شلوغ و اکشن و هدایت بازیگران زیاد کرده و از اصل قصه و فیلمنامه اش غافل شده است. ...
نقدی بر ابلق سرکش ترین فیلم آبیار / مصلحت نشینان زورآباد
حضور دارد. فیلمی که تقریباً با همان ترکیب بازیگران فیلم قبلی خود از جمله الناز شاکردوست و هوتن شکیبا جلوی دوربین برده است، البته در این فیلم سینمایی بهرام رادان، گلاره عباسی و مهران احمدی نیز حضور دارند. تهیه کنندگی این فیلم را محمدحسین قاسمی همسر و تهیه کننده فیلم های اخیر نرگس آبیار برعهده داشته است. بدون شک ابلق ، مهمترین و سرکش ترین فیلم آبیار است. فیلمی که در ناکجاآبادی ...
متن و حاشیه روز سوم جشنواره فیلم فجر| "ابلق" تب جشنواره را بالا برد/ سلامِ آقای "تک تیرانداز" به یک ...
برای فیلم "ابلق" وجود دارد؛ الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، گیتی معینی و بهرام رادان. این نکته به سؤالی تبدیل شد که الناز شاکردوست چنین واکنش نشان داد: گرفتن سیمرغ برای همه مهم است اما اینجا برای من این نکته حائز اهمیت بود که می خواستیم صدای یکسری از زنان باشیم که دستشان به جایی نمی رسد و اینکه تأثیری داشته باشیم بزرگترین جایزه برای من است. شاید یکی از نکات مهمی که علاوه بر دغدغه زنان حاشیه ...
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سومین روز
سومین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر روز سه شنبه 14 بهمن 1399 در برج میلاد تهران با اکران دو فیلم "ابلق" و "تک تیرانداز" برگزار شد. نرگس آبیار کارگردان ابلق گفت: در همه دنیا وقتی انسان ها در شرایط پیچیده قرار می گیرند، بین حقیقت و مصلحت باید انتخاب کنند. کامبیز دیرباز بازیگر نقش شهید عبدالرسول زرین در فیلم سینمایی تک تیرانداز گفت: نمی دانم چند نفر کاندیدای بازی در این نقش بودند اما من خدا را شاکرم و قدر این نقش را می دانم و با افتخار آن را بازی کردم. ...
هنرمند آینه جامعه است
وقتی مردم را دید انتخاب کرد که این دروغ را بگوید. وی افزود: این داستان هر روزه آدم ها است و مختص ایران نیست. من راهکار نشان ندادم و مشکل را نشان دادم. این فیلمنامه بارها بازنویسی شد و حتی در حین تولید هم تغییراتی داشت. همچنین دوست دارم کار اقتباسی کنم و روایت و نگاه خودم را به کار اضافه کنم. این فیلمساز درباره لوکیشن و جغرافیای این فیلم تصریح کرد: فیلم در یک زورآباد در حاشیه ...
آبیار: در همه فیلم های من نماد وجود دارد
مسکّن را انتخاب می کند اما موش ها هنوز زیر زمین زندگی می کنند. راحله قصه ما انتخاب می کند دروغ بگوید، جبر مجبورش نمی کند. این داستان محدود به ایران نیست، بلکه در همه دنیا وقتی انسان ها در شرایط پیچیده قرار می گیرند، بین حقیقت و مصلحت باید انتخاب کنند. من راهکاری هم نشان ندادم، فقط موضوع را مطرح کردم. آبیار درباره اینکه آیا فیلم بیش از حد نمادین است، گفت: در همه فیلم های من نماد وجود ...
هوتن شکیبا و الناز شاکردوست از ابلق و سیمرغ گفتند
قرار می گیرند با این سوال مواجه می شوند که حقیقت بهتر است یا مصلحت. ما راه کاری نشان ندادیم و فقط طرح مسئله کرده ایم. پریسا کرزیان هم گفت: فکر نمی کنم که وظیفه هنرمند ارایه راهکار باشد بلکه آن چیزی که در اطرافش می بیند را بیان می کند. گرچه نقش اول این فیلم یک زن است اما دغدغه این داستان درد یک انسان است. آبیار درباره نمادسازی در ابلق گفت: نماد در فیلم های من همیشه بوده البته ...
واکنش شکیبا و شاکردوست به احتمال دریافت دوباره سیمرغ
نکند راحله است، اما انتخاب می کند مصلحت پیشه کند و این شرایط پیچیده انسانی است. کارگردان ابلق در پاسخ به این سوال که چرا تمامی مرد های فیلم را بی اخلاق نشان داده اید، گفت: من مرد ها را معتاد و دزد نشان ندادم و مرد ها در این فیلم شریف هستند و کار می کنند. ما رحیم را داریم که کاراکتر قابل قبولی است که بیننده می تواند به او اعتماد کند. علی هم کاراکتر مثبتی است که بی عقلی کرده و بدهکار شده ...
آبیار: فیلم ابلق روایتی از یک مسکن موقت است/شاکردوست: تاثیرگذاری ابلق برایم از سیمرغ مهمتر است
ش را ایفا کند افزود: من در دوران قرنطینه برای این نقش ورزش بسیار سنگینی را در خانه انجام دادم، من افزایش وزن زیادی برای این کاراکتر داشتم، نمی دانم چه کسی حوصله این کارها را دارد اما امیدوارم این کار مورد پسند واقع شود. ***آبیار: در فیلم ابلق به دنبال طرح مساله بودیم آبیار درباره کلیت اثر گفت: اگر چه ما نشان دادیم که کاراکتر اصلی سکوت و مصلحت را انتخاب می کند اما می گوییم ...
هوتن شکیبا: ابلق رسالتی را داشته که انجام داده است
تهران (پانا) - نشست پرسش و پاسخ فیلم ابلق به کارگردانی نرگس آبیار امروز سه شنبه 14 بهمن ماه با اجرای محمود گبرلو در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد. نشست پرسش و پاسخ فیلم ابلق به کارگردانی نرگس آبیار با حضور کارگردان، محمدحسین قاسمی (تهیه کننده)، پریسا کرزیان (فیلمنامه نویس)، مهران احمدی، گلاره عباسی، الناز شاکردوست، بهرام رادان، هوتن شکیبا، گیتی معینی (بازیگر)، حمید نجفی راد و با ...
نرگس آبیار: قصه فیلم ابلق منحصر به ایران نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ خانم نرگس آبیار در نشست پرسش و پاسخ فیلم ابلق با بیان این مطلب افزود: انتخاب میان " حقیقت " و " مصلحت " مشکلی بود که من در این فیلم نشان دادم و من فقط طرح موضوع کردم و راه حل را ارائه نکردم. کارگردان فیلم ابلق گفت: شخصیت اصلی این فیلم سکوت را انتخاب می کند، ولی این انتخاب از روی جبر نیست بلکه از سر مصلحت است. وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نمادین ...
آبیار: این فیلم آیینه جامعه است/ ابلق متعلق به همه دنیا و چالشی برای فکر کردن است!/ هیچ وقت روی موج فیلم ...
به گزارش خبرنگار سینماپرس هوتن شکیبا در ابتدای این نشست گفت: کسی نیست که سیمرغ را دوست نداشته باشد؛ امیدوارم فیلم خوب دیده شود. الناز شاکردوست نیز اظهار داشت: برای من مهم بود که صدای زنانی باشیم که دستشان به جایی بند نیست و اگر تأثیرگذار باشیم بهترین جایزه است. نرگس آبیار با انتقاد از صدای سالن برج میلاد گفت: این سالن صدایش اکو دارد و بسیار صداها نامفهوم است و باید سیستم ...
معینی: ابلق متفاوت ترین نقش من در دوران بازیگری ام است/خوشحالم که امروز به کاخ رسانه می آیم
متفاوت و سنگینی دارم را در این فیلم ببینم. در کل ابلق برای من اتفاق شیرینی بود و امیدوارم این شیرینی در جشنواره فیلم فجر هم تکرار شود. معینی با اشاره به بازی بهرام رادان در فیلم ابلق افزود: رادان بازیگر بسیار خوبی است، نقش های جذابی هم بازی کرده که علی سنتوری یکی از آنهاست، اما به نظر من نقشش در ابلق از همه نقشها چند سر و گردن بالاتر است، وی از خودش فاصله بسیاری گرفته و توانسته نقشی ...
درباره فیلم ابلق نرگس آبیار | جشنواره فجر 39
شهرآرانیوز - جدیدترین ساخته نرگس آبیار که حجم بیشتر آن در تهران ضبط شد، با نام قبلی بی وقتی ، اردیبهشت امسال و در سکوت کامل خبری جلوی دوربین رفت. فیلمی که گفته می شود علی رغم تم زنانه و همیشگی سینمای آبیار، با تمام ساخته های او متفاوت است و بازیگران آن، نقش آفرینی های جانانه ای داشته اند که تا اندازه های دریافت سیمرغ پیش می روند. کارگردان : نرگس آبیار نویسندگان: نرگس آبیار ...
سومین روز فجر39 به رنگ ابلق
عباسی و مهران احمدی نیز حضور دارند. تهیه کنندگی این فیلم را محمدحسین قاسمی همسر و تهیه کننده فیلم های اخیر نرگس آبیار برعهده داشته است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: برای یک زن که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی می کند، ماجرایی رقم می خورد. بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی، گلاره عباسی، گیتی معینی، شادی کرم رودی، امین میری، سیاوش ...