سینما زجر/ نگاهی به فیلم ابلق
سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به فیلم ابلق نرگس آبیار | جشنواره فجر 39
که گاهی در برقراری ارتباط این عناصر ناکام می ماند، مثلا اگر در اوج داستان با انتخاب درست تدوین موازی موقعیتی نفس گیر می سازد از آن طرف نمی تواند از این دو فضا تقابلی درست دربیاورد؛ این را در همه تقابل های دوگانه فیلم پیدا می کنید. به نظر می رسد نرگس آبیار را دوباره باید برای ترقی اش در اجرا و کارگردانی ستود، و منتظر ماند تا داستانی درحد و اندازه اجرای او پیدا شود، شاید مثل ناامیدی آبیار از فضای فرهنگی زورآباد، ما هم باید چندان به پیداشدن چنین داستانی امید نداشته باشیم. ...
جامعه شناسی فیلم ابلق/ وقوف بر واقعیت، عبور از حقیقت
نگر ابیار ، او را نیز همسو با همان نگاه مردم جهت داده است . در سکانس ازخودگذشتگی راحله، دکوپاژش را بر اساس اهمیت به دیگران و محیط معطوف میکند ، زن را نادیده می گیرد و چون می خواهد تاویل های فراوانی در لانگ شات ها با بنرهای تبلیغاتی نشان دهد و در کلوزآپ واکنش ها ی اطراف را برجسته کند ، به دنبال پیام سیاسی و عرفی است و راحله را فراموش می کند مانند فراموشی حاکمیت و رها کردن فقر و پاسخ مسئله ها. اینکه در سینمای ایران فیلمساز پس از پایان درام دنبال نتیجه و معنا دهی می گردد نوبر است و ابلق هم همین است. ...
ابلق ؛ روایت فریاد های در گلو مانده/ آنتونیا شرکا و رضا صائمی از روایت سکوت های دردناک می گویند
ناامید کننده را ادامه بدهیم و در مقابلش سکوت کنیم؛ به نظر من خیلی حیف بود برای چنین فیلمی که اینگونه تمام بشود. شرکا در ادامه درباره شخصیت پردازی و بازی بازیگران هم گفت: آقای هوتن شکیبا در نقش خود بسیار خوب ظاهر می شود. الناز شاکردوست زیاد شبیه فیلم قبلی خود یعنی شبی که ماه کامل شد بود، ولی به هر حال این از بازی خوب او چیزی را کم نمی کند. بهرام رادان در نقشی که دارد خیلی خوب جا نمی ...
فیلمهای جشنواره سی و نهم از نگاه آمار و ارقام
با موضوع دادگاه و قضاوت: حرف آخر، سیاه باز، خانه ماهرخ ، حکم تجدید نظر و برای مرجان فیلمهای کمدی: شیشلیک، گیجگاه، ورود و خروج ممنوع، یقه سفیدها و عروس خیابان فرشته فیلمهایی با موضوع اجتماعی: بی همه چیز، ابلق، طلاخون، صحنه زنی، روز ششم و سیاه باز فیلمهایی با موضوع عاشقانه: رمانتیسم عماد و طوبا ، آهو، تارا، نیلگون تنها فیلم ترسناک جشنواره هم “زالاوا” است. خانم هایی ...
ابلق و دوگانه تجاوز و عشق
اوجِ فیلم و در بزرگ ترین سوال و دوراهیِ قصه به یک انتخابِ حیاتی می رسد. انتخابی که فیلم ساز در نهایت با وفاداری به منطق های جهانِ خود اثر پاسخش را می دهد اما نشانه هایی واضح در اختیار مخاطب قرار می دهد که جوابِ اصلی را جایی جدا از این جهان جست و جو کند. ابلق زمانِ نسبتا طولانی ای صرفِ ساختنِ جهانش در آن جغرافیایِ محدودِ حاشیه ی شهر می کند جایی که زن ها کار می کنند و مردها با محصولاتِ زن ...
گلاره عباسی از شهلای ابلق می گوید
یاسمن طلوعی: گلاره عباسی امسال با فیلم ابلق به کارگردانی نرگس آبیار در سی ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. عباسی پیش از این در فیلم های اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیک ترند ، شیار 143 و نفس هم مقابل دوربین آبیار قرار گرفته است. فیلم ابلق درباره تعرض به زنان است و به گفته عباسی می تواند آغازگر جریانی باشد که با شجاعت و جسارت مسائل مربوط به زنان را به نمایش می گذارد. عباسی ...
نرگس آبیار سالن اکران ابلق را ترک کرد
گرفته و بعد از آن امکان ورود به سالن را پیدا می کردند. ***پربازیگرترین فوتوکال جشنواره فیلم فجر تا روز سوم با توجه به اکران فیلم سینمایی ابلق ساخته نرگس آبیار پیش بینی می شد که شلوغ ترین آغاز در میان سه روز نخست جشنواره فیلم فجر از آن اکران این فیلم باشد و همین طور هم شد، برای نخستین بار تمامی صندلی های سالن سینما و همچنین بالکن پر شده بود و تعداد بالایی از اهالی خبر به ...
روز سوم جشنواره فجر در سینمای رسانه+تصاویر
ابلق / نرگس آبیار بازیگران: بهرام رادان، الناز شاکردوست، مهران احمدی، هوتن شکیبا و گلاره عباسی جدیدترین ساخته نرگس آبیار که حجم بیشتر آن در تهران ضبط شد، با نام قبلی بی وقتی ، اردیبهشت امسال و در سکوت کامل خبری جلوی دوربین رفت. فیلمی که علی رغم تم زنانه و همیشگی سینمای آبیار، با تمام ساخته های او متفاوت است و بازیگران آن، نقش آفرینی های جانانه ای داشته اند که تا اندازه های ...
ابلق انتخاب میان حقیقت یا مصلحت است
انجام داده امیدوارم خوب دیده و منصفانه قضاوت شود.الناز شاکردوست هم در پاسخ به همین سوال بیان کرد: گرفتن سیمرغ برای همه مهم است می خواستیم صدای یک سری از زنان باشیم که دستشان به جایی نمی رسد و اینکه تاثیری داشته باشیم بزرگترین جایزه برای من است.در ادامه نرگس آبیار درباره صدای نامناسب این فیلم در سالن اصحاب رسانه اظهار کرد: این سالن، سالن خوبی نیست. ما که فیلم نامه را نوشته و اجرا کردیم گاهی دیالوگ ...
همراه با فجر 39؛ فریادِ هیچ - نگاهی به فیلم ابلق
اند و سرخوشی شان را از همان چرخ و فلک و نور و رنگ هایش می شود حدس زد، سرخوشی که حسرت اهالی زور آباد است. زورآبادی که در فاضلاب هایش موش ها جولان می دهند و به جان مردم افتاده اند و در خانه هایش مردانی زندگی می کنند که زنانشان را کتک می زنند و به آن ها بی محلی می کنند و یا زنان در آن مورد تجاوز قرار می گیرند. قصه ابلق ماجرای محله ای است که مردم در آن وضع خوبی ندارند و برای امرار ...
سیمرغ های جشنواره به ابلق و تک تیرانداز می رسد؟
کاراکتر اصلی سکوت می کند و مصلحت را انتخاب می کند ولی می گوییم مصلحت یک مسکن موقت است اما هنوز آن زیر موش ها زندگی می کنند و همان شرایط حاکم است. راحله قصه ما انتخاب می کند که دروغ بگوید، جبر محیط او را وادار نمی کند. او حاضر است جان بدهد تا حرف او را بپذیرند اما وقتی آدم ها را می بیند، انتخاب می کند مصلحت را پیش بگیرد این داستان آدم ها در یک شرایط پیچیده است. این داستان تنها مختص ایران نیست برای ...
ابلق نه سیاه نماست و نه ساده انگار/ هنرمندی نرگس آبیار در حرکت کردن روی لبه تیغ!
از مساله آزار زنان به نمایش گذاشته و با زبانی ساده و سلیس، این مساله مهم را بازگو می کند. دیر و کند ابلق یک فیلم دوساعته است اما به اندازه دوساعت، داستان ندارد. قصه فیلم، خیلی دیر و تقریبا از میانه های فیلم شروع می شود. مقدمه چینی فیلمنامه طولانی است و فضاسازی ابتدایی، از جایی به بعد خسته کننده به نظر می رسد. فیلم می تواند با یک تدوین مجدد، کوتاه تر و خوش ریتم تر بشود ...
نگاهی به ابلق | نیمی تاریک و نیمی روشن/جای خالی مسئله غیرت و مصلحت در سینمای بالای شهر
لحظاتی که جلال به خانه علی و راحله برای تصمیمی شوم رفته است نفس گیر شده و از این نظر قابل تحسین است. خانم آبیار در تمام فیلم هایش به طور روشن تلاش کرده است تا زندگی زنان حاشیه نشین و یا بومی ها را در کانون دید خود قرار دهد که این یکی از نکات مثبت سینما است که یک نفر دغدغه اش روی زنان اقشار دیگر است. اما جای زن طبقه متوسط و بالا شهری در سینمای او خالی است و معلوم نیست که نگاه زنانه او ...
افراط گرایی آبیار علیه مردان در ابلق !
زن آسیب دیده ای است که تکرار مکررات است. بار ها اینچنین زنی را با چنین مختصاتی دیده ایم. راحله هم در وقت تلف کردن فیلم نقش بسزایی دارد. او می توانست همان ابتدا موضوع قصد تعرض جلال را به علی بگوید، اما چه بهتر در 15 دقیقه پایانی می گوید و چه اتفاقی می افتد؟ هیچ، حرکت قیصروار علی به سوی جلال و استفاده از قسم و قرآن که به شدت میزانسن شلخته ای دارد و فریاد های عزیز و علی و آدم های دیگر تنها جنبه نمایش ...
ابلق یعنی هیچ
جنبش به خاطر سکوت نکردن و تن به مصلحت ندادن بدل به یک جنبش فراگیر شد وگرنه لب بستن به روی آزار و مصلحت اندیشی های کوتاه مدت جمعی یا شخصی که در تمام طول تاریخ در این زمینه تکرار شده است. در ابلق بازیگر نقش راحله با بازی الناز شاکردوست که مورد آزار و اذیت قرار گرفته بعد از طغیانی روحی باز هم به سیاق همه سرکوب شدگان تاریخ آزار و اذیت زنان، ساکت می شود و نه تنها حرف های اطرافیان درباره وجود ...
ابلق، روایت مظلومیت زنان کار
شعار سال: ابلق را در واژگان فارسی به تعبیری دو رنگ چند رنگ یا سیاه وسفید معنا کرده اند. خوشی و ناخوشی. بد و خوب. تاریکی و روشنی و... نرگس آبیار با انتخاب این عنوان برای فیلم خود، آشکارا به همین مقوله پرداخته است. مردمانی که در قومیت و عقبه، چند رنگ و متفاوت از یکدیگرند و برحسب سرنوشت، هرکدام به هر دلیلی که عمده ترینش، شاید ناتوانی مادی باشد در یک محله فقیرنشین به نام زور آباد همنشین و ...
متن و حاشیه روز سوم جشنواره فیلم فجر| "ابلق" تب جشنواره را بالا برد/ سلامِ آقای "تک تیرانداز" به یک ...
نشین که به خاطر آسیب پذیر بودن و معاش شان سکوت می کنند یا به قولی میانِ حقیقت و مصلحت، مصلحت را انتخاب می کنند در "ابلق" دیده می شود، شبکه های ماهواره ای اند که باعثِ فروپاشی سبک زندگی خانواده ها می شوند که فیلمساز بسیار سینمایی با آن برخورد کرده است. اتفاقی که در "ابلق" برای راحله داستان می افتد و به تعبیری به جای حقیقت گویی مصلحت را انتخاب می کند. چاق شدن گلاره عباسی و هوتن شکیبا هم یکی ...
نقدی بر ابلق سرکش ترین فیلم آبیار / مصلحت نشینان زورآباد
نان و روزیشان است که به دست جلال است و برخی به خاطر آبرو و بعضی مصلحت را بر این می بینند که ظلم جلال را افشا نکنند. آبیاری که کار خود را با نوشتن رمان و قصه گویی شروع کرده و بعد دنیای فیلمسازی را تجربه می کند، مثل اینکه این بار قصه گویی را فراموش کرده و تقریبا نیمی از زمان فیلم بدون هیچ روایت و داستانی به کلی گویی می گذرد. حالا بگذریم از قاب بندی های شلخته واری که اصرار دارد تمام جزئیات ...
آبیار: فیلم ابلق روایتی از یک مسکن موقت است/شاکردوست: تاثیرگذاری ابلق برایم از سیمرغ مهمتر است
این مصلحت موقت است و این شرایط همچنان ساکن است، در سکانس آخر می بینیم که جلال در حال سلاخی یک گوسفند است، اما راحله قصه ما انتخاب می کند که سکوت کند بلکه این اتفاق بر اثر فشار جامعه نیست. من همیشه به نمادها در سینما علاقه مند هستم، ممکن است تفسیر مخاطب از نمادها متفاوت باشد اما همیشه در آثارم حضور دارند. وی درباره فیلمنامه ابلق گفت: این فیلمنامه بارها و بارها بازنویسی شد، وقتی طرح ...
درباره ابلق، فیلم تازه نرگس آبیار | وقتی بازیگران می درخشند
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، نرگس آبیار بارها در گفت وگوهایش به این موضوع اشاره کرده که در هر فیلم سعی می کند تجربه ای تازه داشته باشد و سوار بر موج موفقیت فیلم های قبلی نباشد. ابلق بر همین اساس ساخته شده و قرار هم نیست شبیه شبی که ماه کامل شد یا نفس و شیار 143 باشد؛ اما شباهت هایی با این فیلم ها دارد. اینجا هم با یک شخصیت زن (راحله - الناز شاکردوست) مواجهیم که به او ظلم شده ...
نرگس آبیار: قصه فیلم ابلق منحصر به ایران نیست
در خصوص صدای برج میلاد اشاره کرد. فیلم ابلق داستان زنی حاشیه نشین است که در خطر تعرض از طرف یکی از بستگان قرار می گیرد. خانم نرگس آبیار پیش از این فیلم های شیار 143 و نفس را با موضوع دفاع مقدس و شبی که ماه کامل شد را با دستمایه قرار دادن ماجرای ریگی ساخته است.
هوتن شکیبا و الناز شاکردوست از ابلق و سیمرغ گفتند
ورزش کنم و افزایش وزن داشته باشم. در زمان فیلمبرداری نیز این افزایش وزن برایم سخت بود. نرگس آبیار درباره داستان و کاراکتر اصلی فیلم بیان کرد: اگرچه کاراکتر اصلی مصلحت و سکوت را انتخاب می کند اما می گوئیم که مصلحت یک مسکن موقت است. راحله قصه ما انتخاب می کند که دروغ بگوید اما جبر وادارش نمی کند. این داستان آدم ها در شرایط پیچیده است؛ این داستان هر روزه آدم هاست که وقتی در شرایط پیچیده ای ...
ابلق فیلمی بدون تنفس است
جدیدترین ساخته نرگس آبیار اگرچه از فیلم نامه ای ملتهب و پرچالش برخوردار است اما فیلمی بدون تنفس است. اگرچه فیلم ساز تلاش کرده است با حرکت دوربین، نماهای نامتعارف و دکوپاژ چکشی به التهاب درونی داستان فیلم نزدیک شود اما باید گفت که انگار از آن طرف بام افتاده است و به قدری تنش دوربین در فیلم زیاد است که مخاطبِ خود را زده می کند و از دویدن دنبال دوربین ِ بدون توقف، خسته می شود. ابلق ...
سال درخشیدن بازیگران/ نگاهی به فیلم های ابلق، ستاره بازی، زالاوا و بی همه چیز
کوچک زنگ زده بازی به شدت برون گرایانه داشت و اینجا فقط از طریق چشم ها و میمیک صورت، درونیاتش را به خوبی منتقل می کند و می توانند کاندید سیمرغ شوند. ستاره بازی/ هاتف علیمردانی یک فیلم غافلگیرکننده در کارنامه هاتف علیمردانی. خلق یک فضای مالیخولیایی و اجرای فیلمی که در آمریکا فیلمبرداری شده، نشان از درایت علیمردانی دارد و در کنار کوچه بی نام، جزو فیلم های اثرگذار کارنامه اش قرار می گیرد. فیلم یک برگ برنده مهم هم دارد. ملیسا ذاکری که معمولا نقش های مکمل و فرعی بازی می کرد، در اینجا قهرمان داستان است و به خوبی از زبان بدن و فن بیانش استفاده کرده و می تواند نامزد سیمرغ شود. ...
ممکن است داستان ابلق برای هر زنی پیش بیاید/ مشکل را نشان دادم نه راهکار
نرگس آبیار برایم افتخار است. گلاره عباسی نیر درباره چالش های نقش شهلا گفت: این نقش چالش زیادی برایم داشت و کار کردن با خانم آبیار جذاب است. نقش متفاوت و از طبقه ای بود که تاکنون از من دیده نشده است. شرایط فیزیکی و صداسازی سخت ترین بخش بود و امیدوارم باورپذیر بوده باشد. هوتن شکیبا نیز درباره نقش خود در ابلق توضیح داد: سعی کردم در بازی چالشی برای خودم ایجاد کنم. اضافه وزن پیدا ...
نشست خبری ابلق | اضافه وزن هوتن شکیبا و گلاره عباسی سوژه شد
.... هرچند ما نشان دادیم شخصیت اصلی فیلم مسکّن را انتخاب می کند اما موش ها هنوز زیر زمین زندگی می کنند. راحله قصه ما انتخاب می کند دروغ بگوید، جبر مجبورش نمی کند. این داستان محدود به ایران نیست، بلکه در همه دنیا وقتی انسان ها در شرایط پیچیده قرار می گیرند، بین حقیقت و مصلحت باید انتخاب کنند. من راهکاری هم نشان ندادم، فقط موضوع را مطرح کردم. آبیار درباره اینکه آیا فیلم بیش از حد نمادین است ...
تفکیک جنسیت اتفاقی در جشنواره فیلم فجر/ آرامشی که با حماسه تک تیرانداز به هم خورد!
... با این حال او در جدیدترین ساخته نرگس آبیار یک از نقش های اصلی داستان را دارد و مثل همیشه به اندازه و مؤثر عمل کرده؛ بازی پرانرژی، برون گرا و متفاوت معینی از حیث گریم، لهجه و اکت های فراوان در ابلق باز هم یادمان انداخت که اندوخته هایی ارزشمند را نادیده گرفته ایم. ستاره نه یک ستاره که ده ها و صدها ستاره را باید به شهید عبدالرسول زرین تقدیم کرد! شهیدی که همچون بسیا ...
واکنش شکیبا و شاکردوست به احتمال دریافت دوباره سیمرغ
برای نقش گلاره عباسی اشاره کرد و گفت: ابزاری را روی دندان های او اضافه کردیم تا مدل حرف زدن او تغییر کند. وی با این توضیح که شرایط فیلم ممکن است برای همه ما پیش بیاید، افزود: زنان بیشتر در چنین فضا هایی قرار می گیرند و هرکسی زن باشد این شرایط پیچیده را تجربه کرده است. زنان به دلیل آسیب پذیری که دارند و در تمام دنیا هم هست، برای معاششان سکوت می کنند. در فیلم تنها کسی که تلاش می کند سکوت ...