الناز شاکردوست: می خواستیم صدای یک سری از زنان باشیم
سایر منابع:
سایر خبرها
حمله مسعود فراستی به فیلم ابلق!
بودن و به خاطر معاش شان سکوت می کنند و تنها کسی که تلاش می کند این سکوت را بشکند راحله است، اما در نهایت انتخاب می کند که مصلحت را پیشه کند این یک شرایط پیچیده انسان من نقطه مشکل را نشان دادم که چه چیزهایی باعث می شود به جای حقیقت گویی مصلحت را انتخاب کنیم که یک مسکن موقت است. آبیار درباره اینکه آیا در نمایش نمادها افراط کرده است، ادامه داد: هر کلمه ای می تواند کارکرد نمادین داشته باشد ...
ابلق و دوگانه تجاوز و عشق
اوجِ فیلم و در بزرگ ترین سوال و دوراهیِ قصه به یک انتخابِ حیاتی می رسد. انتخابی که فیلم ساز در نهایت با وفاداری به منطق های جهانِ خود اثر پاسخش را می دهد اما نشانه هایی واضح در اختیار مخاطب قرار می دهد که جوابِ اصلی را جایی جدا از این جهان جست و جو کند. ابلق زمانِ نسبتا طولانی ای صرفِ ساختنِ جهانش در آن جغرافیایِ محدودِ حاشیه ی شهر می کند جایی که زن ها کار می کنند و مردها با محصولاتِ زن ...
ابلق ؛ روایت فریاد های در گلو مانده/ آنتونیا شرکا و رضا صائمی از روایت سکوت های دردناک می گویند
استفاده قرار می گیرند سکوت می کنند. او در ادامه گفت: من خیلی ها را دیدم که می گفتند با آنکه خانم آبیار زن است، ولی نگاهی منفعلانه به زن داشته و از حق و حقوق زنان دفاع نکرده است. درحالی که خانم آبیار اینجا دارد یک آسیب شناسی اجتماعی می کند نسبت به مسئله ای آزار های جنسی و اینکه چرا در ایران با توجه به مقتسات فرهنگی که ما داریم مصلحت اندیشی برای تداوم زندگی بر حقیقت طلبی و مطالبه حق و ...
بازیگری که با عبور از گیشه به سیمرغ رسید
قرار است بازی ها و انتخاب هایی تازه و متفاوت از آنچه که پیش تر در کسوتش بوده را ببینیم، همین هم شد، سرانجام حضور تحسین برانگیز او در شبی که ماه کامل شد نقطه عطف کارنامه کاری این بازیگر شد. الناز شاکردوست اما حضور در ابلق را برگرفته از دغدغه هایش می داند، حضوری که به زعم خودش صرف نظر از کسب سیمرغ تأثیرگذاری اش را برتر از هر جایزه ای می خواند. حالا آسیب پذیری زنان مساله اوست، مساله ای که ...
روز سوم جشنواره فجر در سینمای رسانه+تصاویر
دریافت سیمرغ پیش می روند. ابلق یک فیلم درباره تنهایی و غریبی یک زن در یک موقعیت خاص است، زنی که با انتخابی سخت مواجه می شود، انتخاب بین حقیقت و مصلحت. فیلم جدید آبیار در یک محله حاشیه شهر به اسم "زور آباد" اتفاق می افتد که راحله (الناز شاکر دوست) در یک موقعیت ناخوشایند از طرف شوهر خواهر شوهرش مورد تعرض قرار می گیرد و وقتی این اتفاق لو می رود خود او در مظان اتهام قرار می گیرد و ...
همراه با فجر 39؛ فریادِ هیچ - نگاهی به فیلم ابلق
...> شخصیت هایی که آبیار خلق می کند همه در انتها سکوت می کنند، حتی راحله (الناز شاکردوست) تنها شخصیتی که حداقل از او انتظار می رفت به واسطه ظلم هایی که بر او رفته در قامت یک قهرمان، کنش مندتر عمل کند. در ابلق هر کس به یک دلیل سکوت می کند، یکی به خاطر ترس و دیگری به خاطر مصلحت اندیشی و یکی به خاطر سنت های جامعه و یکی دیگر هم به خاطر این که موقعیتش را در خطر می بیند، سکوتی که شاید اگر ده سال ...
نگاهی به فیلم ابلق نرگس آبیار | جشنواره فجر 39
که گاهی در برقراری ارتباط این عناصر ناکام می ماند، مثلا اگر در اوج داستان با انتخاب درست تدوین موازی موقعیتی نفس گیر می سازد از آن طرف نمی تواند از این دو فضا تقابلی درست دربیاورد؛ این را در همه تقابل های دوگانه فیلم پیدا می کنید. به نظر می رسد نرگس آبیار را دوباره باید برای ترقی اش در اجرا و کارگردانی ستود، و منتظر ماند تا داستانی درحد و اندازه اجرای او پیدا شود، شاید مثل ناامیدی آبیار از فضای فرهنگی زورآباد، ما هم باید چندان به پیداشدن چنین داستانی امید نداشته باشیم. ...
ابلق؛ سفید با لکه های سیاه یا سیاه با لکه های سفید؟
دوران اوجَش در سینما و بازی لذیذِ هوتن شکیبا و الناز شاکردوست هم، نتوانست تلخیِ فیلم را کم کند. فیلم جدالی است بین مصلحت و غیرت که در قاب محدودی از جامعه نشانش می دهد. قابی که زور می زند با بسط دادنش به کل جامعه سنتی، درباره سواستفاده جنسی و گونه ای از خشونت علیه زنان افشاگری کند. موضوع فیلم، موضوع جسوری است، واقعیتِ تلخ و قابل تأملی در جامعه. جامعه ای که آبیار متأسفانه منحصرش ...
نرگس آبیار: اصغر فرهادی فیلمساز ارزشی است
گریبانگیرش است، مهم ترین چالش خود در این فیلم دانست. آبیار در نشست خبری ابلق در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا بازیگر زن فیلم با وجود آزاری که دیده منفعل عمل می کند؟ گفت: هنرمند آیینه جامعه است و درست است که ما نشان دادیم کاراکتر اصلی سکوت می کند و مصلحت را در نظر می گیرد، ولی در واقع می گوییم که مصلحت یک مُسکن موقت است چون شرایط قبلی هنوز حاکم است. این داستان همیشگی آدم ها در همه جای جهان ...
متن و حاشیه روز دوم جشنواره فیلم فجر| "ابلق" تب جشنواره را بالا برد/ سلامِ آقای "تک تیرانداز" به یک ...
شاکردوست چنین واکنش نشان داد: گرفتن سیمرغ برای همه مهم است اما اینجا برای من این نکته حائز اهمیت بود که می خواستیم صدای یکسری از زنان باشیم که دستشان به جایی نمی رسد و اینکه تأثیری داشته باشیم بزرگترین جایزه برای من است. حمله به شبکه فارسی زبانِ مبتذل شاید یکی از نکات مهمی که علاوه بر دغدغه زنان حاشیه نشین که به خاطر آسیب پذیر بودن و معاش شان سکوت می کنند یا به قولی میانِ حقیقت و ...
ابلق یعنی هیچ
جنبش به خاطر سکوت نکردن و تن به مصلحت ندادن بدل به یک جنبش فراگیر شد وگرنه لب بستن به روی آزار و مصلحت اندیشی های کوتاه مدت جمعی یا شخصی که در تمام طول تاریخ در این زمینه تکرار شده است. در ابلق بازیگر نقش راحله با بازی الناز شاکردوست که مورد آزار و اذیت قرار گرفته بعد از طغیانی روحی باز هم به سیاق همه سرکوب شدگان تاریخ آزار و اذیت زنان، ساکت می شود و نه تنها حرف های اطرافیان درباره وجود ...
فیلم های پرمخاطب جشنواره فجر
فیلم ابلق کارگردان: نرگس آبیار تهیه کننده: محمدحسین قاسمی نویسنده: پریسا کرزیان بازیگران: بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی، گلاره عباسی و گیتی معینی خلاصه داستان:برای یک زن که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی می کند، ماجرایی رقم می خورد و او باید همچنان کیان خانواده را حفظ کند. نرگس آبیار-کارگردان: فیلم نامه اولیه بارها و بارها بازنویسی شد. من ابایی ندارم از اینکه کار اقتباسی کنم. معتقدم زنان بیشتر مورد آزار قرار می گیرند و هر کسی که زن باشد، شاید به شکلی این شرایط را تجربه کرده باشد؛ البته مردها را شریف نشان دادم و حتی یک معتاد نمایش ندادم، یک رحیم هم داریم که شخصیت قابل اعتمادی است. علی هم زنش را باور دارد. من آدم جسوری هستم و شاید تا آخر داستان را پیش می رفتم؛ اما می خواستم این سوال را برای مخاطب مطرح کنم و بگویم مشکل همچنان باقی است. من خودم را آدم ارزشی به آن معنای مصطلح نمی دانم؛ اما از نظر من اصغر فرهادی فیلم ساز ارزشی است، چون به پیچیدگی های اخلاقی در فیلم هایش می پردازد. من سعی نکردم روی موج موفقیت فیلم های قبلی ام سوار شوم، چون بعد از شبی که ماه کامل شد، به من پیشنهاد ساخت فیلم هایی درباره نفتکش سانچی و دزدان دریایی سومالی و نبردهای هوایی را دادند؛ ا ...
سینما زجر/ نگاهی به فیلم ابلق
صرف مقدمه چینی و فضاسازی و توضیح روابط و محله و اشخاص می شود و زمانی این داستان مطول با تماشاگر به اتمام می رسد که تازه گره اصلی فیلم گشوده می شود اما خیلی زود دادگاه میان متهم و شاکی برگزار می شود و بیانیه های زنانه، مصلحت اندیشانه فیلم درباره مهجوریت، مظلومیت و بی گناهی زنان صادر می شود و بالاخره فیلم با برگشتن زندگی به روال عادی و صحنه استعاری زیست موش های موذی به پایان می رسد. برای ...
روزنامچه فجر 3/ یک فیلم مادرانۀ دیگر از نرگس آبیار
در پوستر فیلم دیده می شود، افراد هیز و چشم چران، سر به زیر نیستند. خانم ها این قبیل افراد را به سبب نگاه های ناپاکشان به سرعت تشخیص می دهند و درباره اش حرف می زنند. لذا سخن گفتن زنان فیلم دربارۀ آن بعد از علن شدن ماجرا، در واقع انتخابی ناصحیح بوده است. مخصوصاً که ریشدار بودن او و عضویت او در شورای محله، نیز می خواسته به وجه قدرت او اشاره کند. چیزی که در نقش پرویز پرستویی در فیلم بی همه چیز نیز ...
درباره ابلق، فیلم تازه نرگس آبیار | وقتی بازیگران می درخشند
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، نرگس آبیار بارها در گفت وگوهایش به این موضوع اشاره کرده که در هر فیلم سعی می کند تجربه ای تازه داشته باشد و سوار بر موج موفقیت فیلم های قبلی نباشد. ابلق بر همین اساس ساخته شده و قرار هم نیست شبیه شبی که ماه کامل شد یا نفس و شیار 143 باشد؛ اما شباهت هایی با این فیلم ها دارد. اینجا هم با یک شخصیت زن (راحله - الناز شاکردوست) مواجهیم که به او ظلم شده ...
گیتی معینی، شانس صید سیمرغ در 76سالگی
...: خونگرم و مهربان است و رابطه خوبی با خبرنگاران دارد. گیتی معینی بازیگر پیش کسوت سینما و تلویزیون، امسال با فیلم ابلق جدیدترین ساخته نرگس آبیار در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد و بنا به گفته منتقدان، با بازی بسیار خوب خود می تواند از شانس های کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن این جشنواره باشد. با گیتی معینی به بهانه بازی در نقش متفاوت و سخت اش در این فیلم و ...
(6) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 39؛ ابلق
نرگس آبیار بعد از فیلم موفق شبی که ماه کامل شد باز هم سراغ زوج الناز شاکردوست و هوتن شکیبا رفته است. هوتن شکیبا در ابلق بار دیگر بازی درخشان خود را به نمایش می گذارد و الناز شاکردوست همچنان خوب است اما فیلم به اندازه فیلم قبلی آبیار وجهه خاصی از بازیگر را به نمایش نمی گذارد. فضای فیلم در زورآباد است که به خوبی فضاسازی شده است و جلوه های ویژه فیلم نیز به شکل قابل تحسین، از عهده کار بر آمده است ...
سینمای زیبا؛ یکی ابلق یکی قاتل و وحشی
شکل و شمایلی نو تمام داشته هایش در دنیای بازیگری را روی این نقش گذاشته است اما بی تردید یکی از کاندید های اصلی با کنار گذاشتن این فیلم در بخش سودای سیمرغ از لیست منتخب داوران حذف شده و باید گفت همیشه همه آنچه سینما می خواهد اتفاق نمی افتد و قواعد و شواهد و سلایق نشان از این دارد که این سینما جای هر زیبایی نیست! پر واضح است که در کنار رضا عطاران، پرویز پرستویی و هوتن شکیبا که می توانند ...
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سومین روز
سومین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر روز سه شنبه 14 بهمن 1399 در برج میلاد تهران با اکران دو فیلم "ابلق" و "تک تیرانداز" برگزار شد. نرگس آبیار کارگردان ابلق گفت: در همه دنیا وقتی انسان ها در شرایط پیچیده قرار می گیرند، بین حقیقت و مصلحت باید انتخاب کنند. کامبیز دیرباز بازیگر نقش شهید عبدالرسول زرین در فیلم سینمایی تک تیرانداز گفت: نمی دانم چند نفر کاندیدای بازی در این نقش بودند اما من خدا را شاکرم و قدر این نقش را می دانم و با افتخار آن را بازی کردم. ...
آبیار: این فیلم آیینه جامعه است/ ابلق متعلق به همه دنیا و چالشی برای فکر کردن است!/ هیچ وقت روی موج فیلم ...
فضا نزدیک به زورآباد باشد و برای لوکیشن ساخت و ساز کردیم. این زورآباد در همه شهرها هست. یک ناکجا آباد است در حاشیه یک شهر مدرن! گرزیان فیلمنامه نویس ابلق گفت: این فیلم در خصوص رنج انسان است و دغدغه من همیشه پرداختن به این موضوعات بوده و خواهد بود. آبیار ادامه داد: این شرایط برای خیلی زنان و یا حتی مردان هم وجود دارد؛ زنان به دلیل آسیب پذیری و معاش شان انتخاب می کنند که مصلحت را پیشه کنند و این شرایط پیچیده انسانی است. من هیچ وقت روی موج فیلم های قبلی ام نمی ایستم و همیشه خودم را می شکانم. ...
ابلق چالش انتخاب حقیقت و مصلحت است/ ماجرای اضافه وزن هوتن شکیبا و گلاره عباسی
. هرچند که ما نشان دادیم شخصیت اصلی فیلم مسکّن را انتخاب می کند اما موش ها هنوز زیر زمین زندگی می کنند. راحله قصه ما انتخاب می کند دروغ بگوید، جبر مجبورش نمی کند. این داستان محدود به ایران نیست، بلکه در همه دنیا وقتی انسان ها در شرایط پیچیده قرار می گیرند، بین حقیقت و مصلحت باید انتخاب کنند. من راهکاری هم نشان ندادم، فقط موضوع را مطرح کردم. آبیار درباره اینکه آیا فیلم بیش از حد نمادین ...
نشست خبری ابلق در سینمای رسانه برگزار شد
نشست پرسش و پاسخ فیلم ابلق به کارگردانی نرگس آبیار امروز سه شنبه 14 بهمن ماه با اجرای محمود گبرلو در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر، نشست پرسش و پاسخ فیلم ابلق به کارگردانی نرگس آبیار با حضور کارگردان، محمدحسین قاسمی (تهیه کننده)، پریسا کرزیان (فیلمنامه ن ...
هوتن شکیبا و الناز شاکردوست از ابلق و سیمرغ گفتند
قرار می گیرند با این سوال مواجه می شوند که حقیقت بهتر است یا مصلحت. ما راه کاری نشان ندادیم و فقط طرح مسئله کرده ایم. پریسا کرزیان هم گفت: فکر نمی کنم که وظیفه هنرمند ارایه راهکار باشد بلکه آن چیزی که در اطرافش می بیند را بیان می کند. گرچه نقش اول این فیلم یک زن است اما دغدغه این داستان درد یک انسان است. آبیار درباره نمادسازی در ابلق گفت: نماد در فیلم های من همیشه بوده البته ...
واکنش شکیبا و شاکردوست به احتمال دریافت دوباره سیمرغ
خواهم اگر دوباره دبیر شدند و در اینجا جشنواره برگزار شد، این مشکل را حل کنند. شکیبا همچنین در پاسخ به این سوال که چه کسی بهتر از شما می توانست این نقش را ایفا کند، گفت: سوال پیچیده و سختی است، اما سعی کردم برای خودم چالش وزن ایجاد کنم. در دوره ای بودیم که کرونا بود و در خانه ورزش کردم و حوصله این کار را داشتم. در ادامه نشست، آبیار با بیان اینکه هنرمند آینه جامعه است، اظهار ...
الناز شاکردوست، بهرام رادان و هوتن شکیبا در جشنواره فجر + تصاویر
را بسازم، البته همچنان دوست دارم که از داستانهای واقعی اقتباس داشته باشم که بسیار بکر و جذاب هم هستند. آبیار در همین راستا ادامه داد: شرایط پیش آمده در فیلم ممکن است برای همه رخ دهد، شاید زنان این شرایط پیچیده را بیشتر تجربه کرده باشند. این فیلم به مصلحت پایانش اشاره دارد اما نشان می دهد که مصلحت روبروی حقیقت انتخاب می شود اما مصلحتی که ناپایدار است. نرگس آبیار: هیچگاه سوار ...
نرگس آبیار: قصه فیلم ابلق منحصر به ایران نیست
...> خانم آبیار درباره نقش زنان در فیلم گفت: من به این دلیل بر موضوع زنان تمرکز کردم که آن ها آسیب پذیرتر هستند و به همین دلیل راحله سکوت را به خاطر شرایط معاش انتخاب کرد. وی درباره مردان فیلم گفت: من مردان دزد و معتاد نشان نداده ام بلکه افرادی زحمت کش را به تصویر کشیده ام. وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا برای جلب نظر جشنواره های خارجی فیلم فمینیستی ساخته است گفت: معیار فیلم ارزشی ...
ابلق؛ دو رنگ و دو رو!
محافظه کارانۀ فیلم به برکت برخی عناصر و مفاهیم سینمای فارسی (از بحث ناموس گرفته تا ریتم تند و حضور یک پیرزن بامزه و کفتربازی و نماهای درشت و چاقوکشی و کتک کاری...) قرار است سر مخاطب (عمدتاً زن) را گرم کند تا دست آخر آنچه را که می خواهد در ذهن او بکارد. البته فیلمساز دل خوشی از این اوضاع و احوال ندارد؛ یکی به نعل و یکی به میخ می زند و با استفادۀ استعاری از موش های موذی خطرناکی که به زندگی خود ادامه می ...