دوپارگی/ نگاهی به فیلم روزی روزگاری آبادان
سایر منابع:
سایر خبرها
پیچ اشتباهی
برای مخاطبش تعریف می کند. این وصله ها به اندازه ای در قامت فیلم ناجور می نماید که مخاطب وقتی در جریان اصل واقعه قرار می گیرد نیز چندان بهت زده و غمگین نمی شود. اگر هم داستان بر مبنای اتفاقی واقعی باشد (که در فیلم اشاره ای به این موضوع نمی شود)، نماینده خوبی برای بازتعریف این مستند نبوده است. در همین سکانس هاست که آن اختلاف سلیقه های جذاب فیلم نیز از بین رفته و مخاطب با یکدستی نه چندان ...
فیلمسازان جشنواره تنها مشکلات را می گویند و راهکاری ندارند
ولی درنهایت محصول خروجی کار فیلمی با ایده ها و ساختار های که قبلا زده شده است بود و فیلم معمولی است و پلان نهایی دندان گیر نیست. این کارشناس سینمایی درباره فیلم گیجگاه به کارگردانی عادل تبریزی گفت: این فیلم برای تماشاگر نوستالژی دارد اما فیلم درقصه دوپاره است، در بخش هایی ارجاع زیادی به سینما فارسی ایرانی داشته که به حال وهوای نویسنده فیلم ارجاع دارد و بیشتر می توان گفت گیجگاه و این دست ...
فیلم روزی روزگاری آبادان؛ وحشت از نیم اینچ اشتباه
. همیشه منتظر یک اتفاق بد هستی. آخرش هم بلا از جایی هوار می شود که فکرش را نمی کردی. فیلم روزی روزگاری آبادان را ببینید. نه اینکه منتظر یک شاهکار فیلمسازی باشید. قرار نیست بعد از فیلم متحول شوید. اصلاً روایتی ندارد که خودتان ندانید. اما فکر می کنم باید روزی روزگاری آبادان را ببینید. برای ادای دین به همه ما مردم جنگ زده. به همه ما مردم وحشت زده. ما که مثل مصیبِ فیلم سهمی از نفت نداشتیم ...
آدرس اشتباه مصلحت !
، کارگردان تصمیم می گیرد داستان را به زندگی یک خانواده معمولی در این شهر جنگ زده تعمیم دهد. فیلم روزی روزگاری آبادان بیشتر از آنکه درباره زندگی در آبادان باشد، فیلمی درباره آثار باورنکردنی جنگ هایی است که حتی کیلومترها دورتر از محل وقوع شان هم قربانی می گیرند. فیلم روزی روزگاری آبادان از روایتی مستقل استفاده کرده تا شجاعت انسان دوستی و جنگ ستیزی اش را فریاد بکشد. ساخته ارزشمند آذرنگ که به ...
تئاتری که فیلم نشد – ایرنا
انگلیسی بلد است، چند موقعیت طنز خلق می کند. ولی تنها فرصت فیلمساز برای تقابل میان دو وجه نمادین قصه (مردم جنگ زده و موشک) را می سوزاند. بازی های اغراق شده فیلم هم از دنیای تئاتر به سینما آمده اند. در تئاتر به دلیل فاصله متفاوت تماشاگران از صحنه، بازیگر مجبور است با صدای بلند فریاد بزند و زبان بدن غلو شده ای داشته باشد. اما در سینما تماشاگر بدون آن که غلوی صورت گیرد، ریزترین حالات چهره و بدن ...
ابلق در صدر محبوب ترین فیلم های جشنواره
...، به تصویر بکشد و تضاد های آنان را در مقابل یکدیگر نشان بدهد، اما جز مادر خانواده اطلاعات زیادی از سه فرزند او به مخاطب داده نمی شود، بنابراین تماشاگر چندان از جزئیات روابط سه برادر با یکدیگر، علت اختلاف آن ها و رفتار هایی که دارند، سر در نمی آورد. یکی دیگر از ایراد های مامان کمبود قصه است که باعث می شود مخاطب را با خود همراه نکند و پایان بندی ضعیف آن هم تماشاگر را راضی نمی کند. ...
مامان در آشنایی زدایی موفق و در پایان سردرگم است
توان حدس زد با فیلمی به شدت کُند و بدون قصه محوری طرف هستیم و از پایان بندی جذاب خبری نیست. دقیقاً همین اتفاق در مامان افتاده و فیلم در انتها تکلیفش با خودش مشخص نیست، درست از همین نقطه هم ضربه می خورد. مامان از همان دست آثاری است که مخاطبی جز عشاق هنر و تجربه ندارد و هیچ وقت مورد استقبال عموم مردم و حتی سینما رو های حرفه ای قرار نمی گیرد. جمال احمدی دیگر منتقد اصفهانی است که درباره این ...
حمیدرضا نعیمی: سیاسی یا غیرسیاسی بودن تئاتر برایم مهم نیست
نمایش نامه را گرفتم ولی هیچ کدام از کاراکترهایی که در نمایش هستند در آن داستان وجود ندارند. تمامی شخصیت کاراکترها اعم از خصوصیاتشان تا دیالوگ هاشان نوشته و پرداخته من است. درواقع تنها این ایده که مسئولی با فساد مبارزه کند و بعد خودش تو زرد از آب در بیاد را از کتاب ایگناتوس مصلح گرفتم. گرگاس مورد اقبال مردم قرار گرفت نعیمی با اشاره به اینکه این نمایش در بخش مسابقه جشنواره حضور ندارد و ...
ستاره منصور
پس از ماجرایی که برایش اتفاق می افتد، در بیمارستان بستری می شود و حالا می خواهد نتیجه ماه ها تلاش خود و دوستانش را ببیند - نتیجه ای کوچک که درنهایت منجر به تماشای نتیجه کل داستان می شود- بسیار سکانس سخت و تماشایی ای شد. البته سکانس ها و لحظات سخت بسیاری در این کار وجود داشت. من حدود 6 ماه با این نقش زندگی کردم و بارها پیش خودم گفتم تیمسار ستاری در آن لحظات واقعی چه استقامت و شکیبایی به ...
(15) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 39؛ روزی روزگاری آبادان
خانواده پنج نفری می باشند، به خوبی ایفای نقش می کنند به گونه ای که بازیگری بر دوش زوج پیشکسوت بازیگری سنگینی نمی کند و حتی لحظات طنز هم بین بازیگران تقسیم می شود. بخش عمده فیلم گفتمان موشک با اعضای خانواده می باشد که فضای فانتزی و واقعیت را تلفیق نموده است. فیلم با زمان حدود نود دقیقه تا انتها مخاطب را سرگرم و همراه می سازد و سعی دارد پیام ضدجنگ را منتقل نماید که سرگرمی مخاطب بر انتقال پیام؛ غالب است. ایده فیلم و بازی بازیگران نقطه قوت فیلم می باشد که نخستین تجربه کارگرانی سینمایی آذرنگ را فیلمی قابل قبول رقم زده است. سینماخانه/ حامد بهجتی ...
صفر تا صد آنچه بر تولید فیلم سینمایی مامان گذشت
سینمای مستقل باز شد و این امید وجود داشت که ما بتوانیم این سینما را حفظ کنیم و فیلم بسازیم، اما با بالا رفتن هزینه ها مانعی دیگر سر راه فیلمسازان مستقل قرار گرفت که ضربه اساسی به سینمای مستقل می زند. به عنوان مثال، من فیلمی را که سال گذشته با 500 میلیون تومان ساختم، امسال با بودجه دو میلیارد تومانی تولید کردم. سینمای مستقل در حالی از پس تامین چنین مبالغی برنمی آید که الگوی تولید نسبت به گذشته تغییر ...
فرنوش صمدی: گفتگو نکردن و همدل نبودن سرآغاز دروغگویی در جامعه است
...> دومین فیلمی که خواهم ساخت به همین تلخی است در ادامه کارگردان فیلم خط فرضی با اشاره به اینکه برای اولین بار این فیلم را در داخل کشور و در کنار مردم دیده است، می گوید: من برای اولین بار در سینما با مردم این فیلم را دیدم و یکی از لذت بخش ترین مراحل فیلم برای من فیلم ساز همین است. خوشحالم این اتفاق در کشور خودم افتاد. من نمی توانستم جشنواره های خارجی را بروم اما حضور فیلم سازها در جشنواره های خارجی قطعاً به نسل های بعدی کمک می کند. وی در انتهای گفتگو درباره فیلم جدید دردست ساختش بیان می کند که دومین دروغ از سه گانه مدنظرش که به آن خواهد پرداخت نیز همانند این فیلم قصه تلخی خواهد داشت. ...
فیلمی در ستایش زن ایرانی/ نگاهی به فیلم مامان
...> داستان فیلم درباره خانواده ای عزادار است که گویا تمام مصائب خانه بر دوش زن افتاده است. زن شناسنامه داری که مشخص است شغلش چه بوده است و چه در چنته دارد. بی شک زن فیلم مامان در بحبوحه ماست مالی کردن فیلم های زیادی به اسم دفاع از حقوق زنان، کارش را خوب انجام می دهد. از پس کارهایش بر می آید و هر جا هم نمی تواند مثل بقیه گریه می کند. اما این همه مناسبات به خاطر شخصیت پردازی درستی که از زن فیلم ارائه می شود ...
نگاهی به خط فرضی | وقتی برای جمع کردن فیلم خودکشی می کنیم!/ فیلمی برای هر چه خرس و شیر و ببر طلایی
قصد قابل تحسینی داشته که بخواهد دروغ را مذمت کند اما در ادامه او بیشتر از آنکه در مسیر اولی خودباقی بماند به سمت دیگر رفته و دچار لغزش های شدیدی در فیلم خط فرضی شده است. نمایی از خط فرضی خط فرضی یک خرده داستان و یک داستان اصلی دارد. خرده داستان آن درباره دختری است که معلم فیلم با بازی سحر دولتشاهی از حاملگی او باخبر شده و حالا دختر قصد دارد تا این خبر را از خانواده خود مخفی ...
روشن اثری متفاوت از حجازی/ روزی روزگاری آبادان فیلمی نزدیک به تئاتر
کرد و افزود: روزی روزگاری آبادان یک تله تئاتر بودکه خیلی صمیمانه خانواده را نشان داد تمام اعضای خانواده در عین اینکه پنچری های کوچک داشتند، اما برایشان حرمت خانواده مهم بود درحین اینکه خسته از هم بوده اند اما بازاین صمیمیت و وفاداری وجود داشت. وی ادامه داد: در این فیلم فانتزی های بامزه، لحظات تعلیقی و هم طنز انتخاب های متعددی داشت، البته فکر می کردم اگر قراراست این فانتزی بیاید چقدرظرفیت ...
ضدّکارآگاهی با نام آرسن لوپن/مروری بر رمان های پلیسی آرسن لوپنی
چندانی در داستان نداشت و بسیاری از نویسندگان ترجیح می دادند، خواننده را با اطلاعات فشرده گیج کنند و در بسیاری از مواقع خوانندگان حرفه ای فقط از روی تجربه می توانستند قاتل را حدس بزنند تا بوسیله اطلاعاتی که نویسنده در اختیار آنها قرار می داد. بعضی از نویسندگان هم مانند ژرژ سیمنون ، در کل اعتقادی به این قوانین نداشتند و راه خود را می رفتند. به عنوان مثال در رمان راز اتاق زرد اثر گاستن ...
نگاهی به "منصور"| فیلمی که با تیک آف آذرخش تماشاگر را پرواز می دهد/ بازگشت قهرمان به جشنواره سرد فیلم فجر
کند اما با این حال دو اختلال اساسی باعث خدشه در کلّیت داستان و این رویکرد می شود؛ نخست این که داستان قدری دیر آغاز می شود و مخاطب تا دقیقه بیست فیلم سردرگم است و هنوز نتوانسته با کاراکتر قهرمان داستانش رابطه برقرار کند و این اتفاق برای یک اثر داستانی بسیار مخرب است چرا که انتظار تحمل بیست دقیقه ای داشتن از مخاطب بی رحم سینما امر درستی نیست و نکته دوم خانواده و اتفاقات جاری در حوزه زندگی فردی منصور ...
نقد فیلم مصلحت – آنسوی خط قرمز
وجود دارد. اما تماشاگر هر چه بیشتر به پایان فیلم نزدیک می شود، بیشتر به کلیشه ای بودن سرنوشت داستان پی می برد. در هر حال افسار یک فیلم جذاب در پایان پاره می شود و ماموریت همیشگی بیشتر پررنگ می شود: شعارها را فریاد بزن، بلند و بلندتر! دقایق پایانی فیلم مصحلت تماشاگران فیلم را دو دسته می کند؛ گروه اول آن هایی هستند که می توانند باور کنند سازمان اوج به عنوان یک مجموعه حاکمیتی که بودجه ...
درباره فیلم روزی روزگاری آبادان | جشنواره فجر 39
شهرآرانیوز - پروسه ساخت این فیلم به دلایلی، چون فراهم نبودن شرایط و ابتلای چند تن از عوامل به کرونا کمی طول کشید. با این حال آذرنگ در نخستین ساخته بلند سینمایی خود، با وفاداری به مردم جنگ زده جنوب کشور، داستان خود را با این محوریت جلوی دوربین برد. فیلمی که او، نمایشنامه اش را سال 84 با همین عنوان در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برد و مورد تقدیر قرار گرفت. شنیده ها حاکی از بازی قابل توجه ...
گفتمان نقادانه تازه درباره جنگ در سینمای ایران/ نگاهی به فیلم روزی روزگاری آبادان
چهره زشت جنگ را فراتر از مرزها برده بود و شهر آبادان برای نخستین بار به عنوان شهری نمادین و فرا مرزی که داستان جنگ را بیان می کند به تماشاگران نشان داده می شود و بازی های پخته و دانش هر یک از بازیگران نسبت به نقشی که بازی کرده بودند به روایت درست داستان کمک کرده بود. حمید آذرنگ از این پس می تواند فیلم های خوبی در تاریخ سینمای ایران به یادگار بگذارد و جریان تازه و منحصر به فردی از خلاقیت را برای تماشاگر به جای بگذارد. ...
درباره فیلم روشن | جبر و اختیار یک مظلوم شیدای سینما
...> فیلم روح الله حجازی یک کمدی قویا قهرمان محور است. کاراکتر روشن عاشق و شیدای سینماست. میانسال است. زن و فرزند دارد و یک امید بسیار مهم. قرار است یک آپارتمان در حومه تهران تحویل بگیرد بلکه زندگی اش سروسامان گیرد. اما روشن نه در داستان اصلی و نه در داستانک های فرعی هماهنگ و منظم عمل نمی کند. در حالی که راز موفق شدن یک کمدی اجتماعی داشتن داستانک های جذاب است که همگی در خدمت داستان اصلی باشند چرا که کمدی ...
نقد فیلم روزی روزگاری آبادان – نفرین ابدی بر همه موشک ها
شخصیت هایش را با افسار شخصیت پردازی های در دست می گیرد. به همین دلیل تماشاگر با وجود فرصت اندکی که دارد با خانواده چرخیده خو می گیرد و باور می کند که در کنار آن ها حضور دارد. بازی زوج تنابنده و معتمد آریا زیر سایه تغییر ناگهانی مسیر داستان اندکی تحت تاثیر قرار می گیرد اما از آن جایی که کارگردان می داند شخصیت هایش را برای روایت چه هدفی به پای دوربین کشانده، نمی توان این ایراد را بر فیلم ...
آوانگارد/ نگاهی به فیلم روشن
را دارد اما شاید روایت مدرن و ساختار آوانگارد و البته شخصیت عجیب روشن برای تماشاگران عام تاحدی پیچیده و غیرسمپات به نظر برسد. روشن پیشنهاد تازه ای برای سینمای کلیشه ای و محتوا زده ایران است که توانسته از پس داستان و فضای خاص و عجیب اش بر آید و تماشاگر را تا انتها با فیلم همراه کند. البته شاید تایم فیلم برای تماشا در سینماها تا حدی زیاد باشد و از سویی حجم موسیقی بامداد افشار نیز در برخی اوقات زیاد از حد به نظر می رسد. ...
روزی روزگاری آبادان ؛ موشک در دِژاوو
به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران مهدی مافی// از سالن پردیس که بیرون آمدیم فقط زیرلب می گفتم حیف شد. چون واقعا حیف شد. داشتیم یکی از بهترین فیلم های جشنواره را می دیدیم تا این که یک دژاوو مثل موشکی به وسط فیلم خورد و کار را خراب کرد. روزی روزگاری آبادان ما را با لحظات شب عید یک خانواده بومی همراه می کند. خانواده ای که شیمی میان آنها به درستی و با جذابیت تمام طراحی شده. بر خلاف خیلی از ...
نگاهی به فیلم های ستاره بازی ، روزی روزگاری آبادان و زالاوا
آذرنگ هم جلب توجه می کند. زالاوا/ روی مرز باریک اولین ساخته ارسلان امیری یک تجربه موفق و البته دشوار در سینمای وحشت است که رگه هایی از یک قصه عاشقانه را هم در خود دارد. فیلم خوش ساختی که تلاش کرده یک داستان ترسناک را بومی کند و به قواعد ژانر هم پایبند باشد. فیلم موضوع حساسی را انتخاب کرده؛ خرافه پرستی و اعتقادات خرافی در یک روستای کردنشین. فیلمساز با وجود خلق لحظاتی پرتنش و ...
روزی روزگاری آبادان؛ درد و دل یک موشک!
جنگ را با تمام وجود احساس کردند و حالا در آستانه قرن جدید با هنر سینما آن روزگار را فریاد می کشند. داستان اولین فیلم آذرنگ برآمده از تئاتری است که در سال های گذشته روی صحنه برد. برخلاف تصورات روزی روزگاری آبادان در مورد دفاع مقدس و جنگ تحمیلی ایران و عراق نیست. این فیلم در یک روز و تقریباً در یک لوکیشن ساخته شده است. روز 29 اسفند سال 1381 در آستانه تحویل سال را مردمان خوزستان به خوبی به ...
جشنواره در میانه راه به آبادان و روشن رسید
شرایط و ابتلای چند تن از عوامل به کرونا کمی طول کشید. با این حال آذرنگ در نخستین ساخته بلند سینمایی خود، با وفاداری به مردم جنگ زده جنوب کشور، داستان خود را با این محوریت جلوی دوربین برد. فیلمی که او، نمایشنامه اش را سال 84 با همین عنوان در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برد و مورد تقدیر قرار گرفت. شنیده ها از بازی قابل توجه فاطمه معتمدآریا در این فیلم حکایت دارد. فاطمه معتمدآریا ...
خوشمزه و اشک آور مثل شیشلیک
سال اخیر نشان داده که نمی خواهد با یک برچسب مشخص شناخته شود. او هر بار حوزه ای جدید را آزموده و محصول متفاوتی خلق کرده است. ایستاده در غبار یک مستند پرتره بود و فصل اول و دوم ماجرای نیمروز بخشی از تاریخ انقلاب و جنگ را روایت می کرد. مهدویان با فیلم لاتاری سراغ سینمای اجتماعی رفت و در درخت گردو یک فاجعه تاریخی را به تصویر کشید. شیشلیک به عنوان اثری جذاب و خلاقانه اولین تجربه این فیلمساز در سینمای ...
موفق ترین و ناموفق ترین سریال های طنز سال 99 + عکس
+ تصاویر پایتخت 6/ شبکه یک سریال پایتخت 6 ساخته سیروس مقدم، در مقایسه با فصل های قبلی این سریال کمتر مورد استقبال قرار گرفت و ناتمام ماندن آن نیز نارضایتی مخاطبان را بیشتر کرد، اما پایتخت یکی از برند های مهم تلویزیون است که با وجود این ها باز هم محبوب تماشاگر و انتخاب اول او برای تماشاست، بنابراین جزو کمدی های موفق امسال است. سریال پایتخت 6 تغییر و تحولات ...