سایر منابع:
سایر خبرها
رهنمودهای رهبری، راهگشای شعر حوزه
پایان با بیان اینکه چهارمین دوره جشنواره در مقیاس بزرگ تر و بین المللی برگزار می شود، افزود: قرار شده 5انجمن ادبی در حوزه های علمیه شکل بگیرد که تا امروز انجمن شعر قم راه اندازی شده و به زودی انجمن حوزه های علمیه دیگر شهرها ازجمله مشهد، زاهدان، اهواز و... هم راه اندازی خواهد شد. همچنین در این دوره تصمیم گرفته شد مجموعه آثار برگزیده شاعران چاپ شود. ...
رگ قلب اهوازی ها باز می شود/ رئیس جمهور در راه ری
ریش سفیدان، نیروهای نظامی و انتظامی به صلح و سازش رسیدند. بزرگداشت شاعر انقلابی و آئینی در بوشهر آئین بزرگداشت مرحوم خلیل عمرانی در بوشهر برگزار می شود. مرحوم خلیل عمرانی از شاعران بزرگ انقلابی و آئینی بود که دارای جایگاه ویژه ای در شعر کشور است.این مراسم ساعت 19 روز چهارشنبه دوم دی ماه با حضور شعرای کشوری و استانی در بوشهر برگزار می شود. آیت الله صفایی بوشهری امام ...
شهید مفتح به روایت نزدیکترین دوستش
مسجد قباست که با همکاری نزدیک وی صورت پذیرفته است. امید است تاریخ پژوهان انقلاب را مفید افتد. *به عنوان آغازین سوال، بهتر از این این نکته شروع کنیم که چه ویژگی هایی در شهید آیت الله دکتر محمد مفتح وجود داشتند که شهیدان آیت الله مطهری و آیت الله بهشتی، تصمیم گرفتند مسئولیت مسجد قبا را به ایشان ارجاع دهند؟ بنده قبل از انقلاب، 40 سالی می شد که در منطقه ای که مسجد قبا در آن ساخته ...
فرهنگ در رسانه
آیت الله خامنه ای نام دارد و کارهای مربوط به تولید و انتشار آن در بخش خصوصی انجام شده است. ناشر این کتاب نشر سایان است و مولف آن جعفر شیرعلی نیا است. این کتاب از لحاظ تاریخی به زندگی و زمانه ی رهبر معظم انقلاب از سال 1318 (تولد ایشان) تا سال 1393 (پایان روایت تاریخی کتاب) می پردازد. پیش از این هدایت الله بهبودی نویسنده و پژوهشگر تاریخ، کتابی را به عنوان شرح اسم منتشر کرده بود ...
از مایه تنفس خواندن شعر در حوزه تا معرفی برنده ترین ابزار ایفای نقش طلبگی
المللی شعر حوزه که در 13 مهرماه 1394 برگزار شده بود، قرائت و منتشر شد. حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با اشاره به سابقه و اهمیت مقوله شعر در حوزه های علمیه و در نظر برخی از فقها و علمای بزرگ شیعه خاطرنشان کردند: توجه به مقوله شعر و شاعر خوب بودن، منافاتی با علمیّت و فضل و هیچ یک از مقولات مهم حوزه های علمیه ندارد. رهبر انقلاب برخاستن رایحه شعر در فضای علمی متراکم حوزه های ...
شاعر با نوای کاروان آهنگران آسمانی شد
و شهید علم الهدی بوده که تا کنون سه بار در محضر رهبر معظم انقلاب به شعرخوانی پرداخته است، از شاعران تأثیرگذار و فعال دفاع مقدس به شمار می رفت و با مداحان بسیاری در استان های مختلف کار کرده است. قاسم علی اسفندیاری شاعر دفاع مقدس و جانباز 20 درصد بود که بسیاری او را با شعرهایی مانند من مسلمانم، اهل قرآنم و پدرم یار تفنگه/ پدرم رفته بجنگه می شناختند در حالی که چهره او برای خیلی ها شناخته شده نبوده است. ...
توجه به شعر منافاتی با مقولات مهم حوزه های علمیه ندارد
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد جشنواره بین المللی شعر حوزه که در تاریخ 13 مهر 1394 برگزار شده بود، بعد از ظهر دیروز در محل برگزاری این جشنواره در تالار ایوان شمس تهران منتشر شد. به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با اشاره به سابقه و اهمیت مقوله شعر در حوزه های علمیه و در نظر برخی از فقها و علمای بزرگ شیعه خاطرنشان کردند: توجه به مقوله شعر و شاعرِ خوب ...
رهبر انقلاب: شاعر بودن با فقاهت منافات ندارد
جور بوده. در بین فقهای بزرگ و علمای بزرگ شیعه آن کسانی که شاعر بودند و بعضی شان شاعران برجسته ای هم بودند، کم نیستند مثل محقق حلی، مثل پدر علامه و دیگرانی از این قبیل. تا زمان های بعد مرحوم میرداماد، فیاض، حزین لاهیجی و دیگران و دیگران. در نجف هم همین جور مرحوم بحرالعلوم. خاطره بحرالعلوم را عرض کنیم که جالب است و نشان دهنده روحیه و فضای نجف در دوران بحرالعلوم است، یعنی دویست سال پیش. ایشان ...
عبدالله انتظام وزیری
کابینۀ کودتا کابینه سپهبد فضل الله زاهدی در 20 شهریور 1332ش، به سِمت وزیر امور خارجۀ این کابینه انتخاب شد و تا فروردین 1334ش، در این سمت بود. 6 انتظام وزیری، در سال 1336ش، با فوت مرتضی قلی خان بیات (سهام السلطان) که رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت ملّی نفت ایران بود به جانشینی او انتخاب شد و تا سال 1342ش، در این سمت باقی ماند. روز 15 خرداد سال 1342ش، منزل امام خمینی(ره) محاصره شد و ایشان دستگیر ...
بررسی تاثیر اشعار شیون فومنی بر ادبیات معاصر و شعر گیلکی/اکبر اکسیر: اشعار شیون در گلومانده های شعر ...
اشعار گیلکی خود از عناصر بومی باورها و حکایت های فولکلوریک محلی سود برد و در سرودن شعر فارسی از تبحر و قریحه ی سرشار برخوردار بود و از این نظر گاه شیون، شعر و زبان شعری خود را محدود به یک زبان، لهجه و منطقه ننمود. اکسیر: شیون از پیشروان غزل مدرن امروز است اکبر اکسیر شاعر معاصر در گفت وگوی اختصاصی با آفتاب همزمان با شصت و نهمین سال تولد شیون فومنی به نقش وجایگاه شعر گیلکی استاد ...
قاسمعلی اسفندیاری شاعر دفاع مقدس به شهادت رسید
...: مسعود اسفندیاری فرزند زنده یاد قاسمعلی اسفندیاری کلایی، شاعر دفاع مقدس پیرامون زمان تشییع پدرش گفت: هنوز زمان تشییع و محل تدفین پدرم مشخص نیست. وی با بیان اینکه پدرم دوست داشتند در مشهد تدفین صورت گیرد گفت: هنوز محل خاکسپاری هم مشخص نیست، در حال رایزنی با بنیاد شهید هستیم که یا در مشهد و یا در زادگاهش کلا در شمال کشور به خاک سپرده شوند. فرزند این شاعر با بیان اینکه ...
تجلیل از مقام آیت الله میرزا محمدتقی آملی در سیزدهمین همایش ستارگان محراب
...: سیزدهمین همایش ستارگان محراب روز چهارشنبه دوم دی ماه همزمان با نماز ظهر در مسجد مجدالدوله واقع در خیابان امام خمینی (ره) قبل از چهار راه وحدت اسلامی ، جنب بیمارستان سینا با هدف بزرگداشت مقام شامخ آیت الله میرزا محمدتقی آملی برگزار خواهد شد . سخنرانی آیت الله شیخ محمد تقی شریعتمدار و مداحی حاج مرتضی طاهری از برنامه های این نشست است. این نشست در ادامه سلسله نشست های ...
نشست یلدایی شاعران کودک و نوجوان در خانه شاعران ایران برپا شد
، خواندن آوازهایی به ترکی و فارسی توسط ساعد باقری، مهمان افتخاری برنامه و همچنین خواندن شعر خاطره انگیز صددانه یاقوت سروده مصطفی رحماندوست با همراهی و همخوانی حاضران، حال و هوای یلدایی این برنامه را دوچندان کرد. نشست شاعران کودک و نوجوان، از اسفندماه سال گذشته، شنبه عصرها در محل خانه شاعران ایران برگزار می شود. شعرخوانی و نقد شعر، سلسله مباحثی درباره زبان و ادبیات کودک و نوجوان، معرفی تازه های نشر و پیگیری خبرهای فرهنگی از جمله بخش های این برنامه است. ...
یزید زمان آمریکاست/این که بگویند امام حسین(ع) را سیاسی نکنید از عدم بصیرت است
چگونه آغاز کردید؟ کلا چه شد که مداح شدید؟ اساتید خاصی داشتید؟ در سال 75 یا 76 بود که من با مجموعه فرهنگی ثقلین آشنا شدم و در کلاس های قرآن شرکت می کردم. در آن زمان حاج رسول میرباقری تعدادی را به اردوی زیارتی مشهد می بردند و من هم ثبت نام کردم و مشرف شدیم به حرم آقا امام رضا(علیه السلام). من تا قبلش ندیده بودم که یک عده با مجموعه فرهنگی به زیارت بروند و زیارت دسته جمعی بخوانند و نقش آقای ...
یلدا ؛ شب شعر و سرور
شب یلدا یکی از زیباترین و پر قدمت ترین آئین های باستانی ایرانیان است. ایرانیان این شب را گرد هم جمع می شوند و یک دقیقه بلندتر بودن شب یلدا را بهانه ای می کنند برای جشن و شادمانی و دور هم بودن و شب نشینی. شب یلدا از دیرباز با سنت ها و آیین هایی زیبا همراه بوده است. سنت هایی مانند صله رحم، دیدار بزرگترها، خوردن هندوانه و انار، داستان خوانی و البته شاهنامه خوانی و شعر خوانی و فال حافظ. این شب زیبا و این سنت کهن ایرانیان نیز مانند همه سنن دیگر با ادبیات و شعر گره خورده است و چه روز و ...
عباس معارف؛ متفکری به دنبال وحدت علوم
فراگرفت و از جوانی به آن علوم مسلط شد، جای شرح و تعریف بسیار دارد. اینکه آن سعید فقید هم شاعر بود هم موسیقی می دانست و در شعر و موسیقی صاحب تألیف بود، حکمت و فلسفه تدریس می کرد و اهل ذوق، عرفان و تصوف بود، حقوق سیاسی خوانده بود و دستی در حقوق قضا داشت، در فیزیک و مکانیک مطالعه می کرد و نسبت به تاریخ معماری و هنر دقت داشت و خلاصه از هر یک از این علوم و فنون بهره ای داشت قولی گزاف نیست و به جای خود می ...
یادی از شیخ زکزاکی و دیدارش با رهبر انقلاب
تأثیرگذار است گاهی یک جمله به جای صدها کتاب شهید پروری می کند. شعر حوزه نیز باید مخاطب را به سمت خوبی ها مانند امام، انقلاب، خانواده و ... ببرد. آیت الله رشاد نیز در این مراسم گفت: شاعر حوزوی رسالتش این است که یک شعر ماندگار بسازد. پسندیده نیست که غیر این باشد. دوستان طلبه مبتلی به شعرهای صورت زده نشوند. از شعر به مثابه برنده ترین ابزار بهره بگیرند. ما در شعر نباید متوقف شویم وقتی خدا چنین ...
چه کسانی برای خبرگان ثبت نام کرده اند/ 240 نامزد شناخته شده خبرگان
بیگلدی طلبه جوان روح الله حسینیان عضو جبهه پایداری مرتضی آقاتهرانی عضو جبهه پایداری خراسان رضوی و خوزستان هر کدام شش نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارند نام سوابق استان آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد خراسان رضوی سید محمد سعیدی امام جمعه ...
تو باشی و غزل عاشقانه ای باشد.../ یلدا رونمایی شد
به گزارش خبرآنلاین، سعید بیابانکی شاعر درباره علت نامگذاری مجموعه شعر خود با عنوان یلدا بیان کرد: به این دلیل نام کتاب را یلدا گذاشتم تا بتوانم دلخوری دخترم را به خاطر نبودنم در شب تولدش کاهش دهم. این مجموعه ششمین مجموعه مستقل من محسوب می شود. وی با اشاره به اینکه تمام اشعار این مجموعه جدید است، افزود: سعی کردم در این مجموعه شعرم قالب های مختلف شعری را بیاورم و البته برای نخستین بار ...
اختتامیه ی جشنواره ی بین المللی شعر اشراق و رونمایی از دو عنوان کتاب
این مراسم از پنج شاعر در حوزه ی شعر کلاسیک، سه شاعر در حوزه ی شعر آزاد و نیمایی و سه شاعر در حوزه ی شعر کودک و نوجوان تقدیر می شود. هم چنین از مقام علامه ی شهید اسماعیل بلخی، رهبر مبارزات مردم افغانستان که 45 سال پیش درباره ی مبارزه ی صهیونیسم اشعار نابی سرود، تجلیل می شود. دبیرسومین جشنواره ی شعر حوزه ی اشراق درپاسخ به سوال خبرنگار تحریرنو پیرامون داوران این جشنواره هم توضیح داد ...
آیین بزرگداشت مرحوم خلیل عمرانی شاعر متعهد کشوری در بوشهر برگزار می شود
...: این شاعر هم استانی آن گونه که شایسته است معرفی نشده و برگزاری چنین مراسمی می تواند ایشان را بیشتر به نسل جوان معرفی کرد. مسئول بسیج هنرمندان استان بوشهر خاطرنشان کرد: آیین بزرگداشت مرحوم خلیل عمرانی چهارشنبه دوم دی ماه در بوشهر در سالن اجتماعات مرکز فرهنگی تربیتی امام خمینی (ره) بوشهر ساعت 19 برگزار می شود. مردانی در پایان یادآور شد: آیین بزرگداشتی نیزدر دیّر چهارشنبه صبح ساعت 10 در مجتمع فرهنگی نفت این شهر برگزار خواهد شد. ...
استان البرز در زمینه ی شعر و ادبیات بسیار غنی است
سومین جشنواره شعر بسیج استان البرز برای مخاطبان توضیح دهید؟ انجمن شعر هنرمندان بسیج امسال چهار کارگاه شعر به صورت فصلی برگزار کرد که سومین کارگاه شعر بسیج حدودا دو هفته قبل انجام شد که برای ما حدود 80 اثر از 25 شاعر ارسال شده بود که از این تعداد چهار نفر برگزیده شدند که نفرات اول تا سوم عنوان های برگزیده و نفر چهارم تحت عنوان تقدیر انتخاب شدند و چهارمین کارگاه شعر جشنواره شعر بسیج ...
ثبت نام رئیس جمهور و آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان/ تصمیم های اقتصادی دولت در بودجه 95/ گرگ ...
.... روزنامه جمهوری اسلامی توجه به مقوله شعر، منافاتی با علمیت، فضل و مقولات مهم حوزه های علمیه ندارد این روزنامه نیز با پرداختن به ثبت نام دکتر روحانی و آیت الله هاشمی رفسنجانی در پنجمین روز انتخابات خبرگان رهبری، به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد جشنواره بین المللی شعر حوزه پرداخته است. بخش خبری: بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ...
نبود اصول نقد ادبی؛ عامل بلاتکلیفی جریان شعر معاصر
... کاکایی ادامه داد: اتفاقی که باید در حوزه پژوهش علمی تثبیت شده کلاسیک رخ دهد آن است که با توجه اینکه متأسفانه کمتر کسی قلم جسورانه ای در حوزه شعر معاصر دارد که به این حوزه ورود کند و به غیر از آثار استاد شفیعی کدکنی که روشنگر بوده و از قطعیت هم برخوردار است و قاطعانه اظهارنظر می کند، اغلب منتقدان یا ریسک نمی کنند و یا ترجیح می دهند در مقابل برخی اتفاقات ادبی سکوت کنند. این شاعر ...
خیز بهشت مردم شناسی ایران برای جهانی شدن
التحصیلانی چون غلامرضا سعیدی ، بنیان گذار حسینیه ارشاد تهران ، سید محمد مشکات ، بنیان گذار دانشگاه علوم معقول و منقول تهران ، دکتر محمدحسن گنجی ، دانشمند برجسته عرصه جغرافیا ، دکتر شکوهی ، اولین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب و پروفسور کاظم معتمدنژاد ، پدر علوم ارتباطاتایران، از تحصیل کرده های این مدرسه بوده اند. خراسان جنوبی زادگاه و خواستگاه بدیع الزمان فروزان فر است. مرحوم شیخ هادی ...
توجه به مقوله شعر منافاتی با مقولات مهم حوزه های علمیه ندارد
امروز (دوشنبه) در محل برگزاری این جشنواره در تالار ایوان شمس تهران منتشر شد. حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با اشاره به سابقه و اهمیت مقوله شعر در حوزه های علمیه و در نظر برخی از فقها و علمای بزرگ شیعه خاطرنشان کردند: توجه به مقوله شعر و شاعرِ خوب بودن، منافاتی با علمیّت و فضل و هیچ یک از مقولات مهم حوزه های علمیه ندارد. رهبر انقلاب، برخاستن رایحه شعر در فضای علمی متراکم حوزه های ...
شعر حوزه هویت گرا و امید بخش است
الانوار است و نورانیت همه انوار در فیض نور اوست. وی افزود: سرچشمه فیض خداست و هر آنچه در قالب وجود متجلی است از تجلی احدیت است. اوست که خانه دل را به نور خودش روشن می کند تا انعکاس هنر خداوندی اش را بدرخشاند و راه انسان را روشن کند. جنتی گفت: شاعر و هنرمند تا به نور وحدانیت خداوند آراسته نگردد قریحه شاعری پیدا نمی کند، شعر در سینه شاعر متجلی از نور الهی است، شعر حوزه شعری ...
100 توصیه مهم رهبری به هیات های عزادارای
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف تاریخی همواره بیانات و رهنمودهایی پیرامون هنر شعر و مداحی و چگونگی اداره هیات های عزاداری داشته اند. گزیده ای از این بیانات به شرح زیر است: اهمیت و نقش هیئات مذهبی *اجتماعات دینی: ما مسلمانها و بخصوص ما شیعیان، امتیازی داریم که دیگر ملیتها و ادیان این امتیاز را به قدر ما ندارند و آن عبارت است از اجتماعات دینی که به شکل ...
لطفاً به هیأت های عزاداری خیانت نکنید
عنصر محبت یک اصل اساسی و عمیق در جریان تشیع است. عنصری که بسیار در ترویج و تحکیم این مکتب اثرگذار بوده است. بدیهی است که این نوع عاطفه متکی به منطق و حقیقت است و نه عاطفه پوچ، سطحی و زودگذر. در مورد میزان اهمیت و توجه به این عنصر اشاره پیامبر به پاداش اش در برابر رسالت بسیار می تواند اهمیت این ماجرا را نشان می دهد.(1) با توجه به این امر بدیهی است که برگزاری جلسات هیئت ها، مدح و مرثیه برای اهل بیت یکی از نمونه های ابراز این نوع از محبت است. در مقابل این جریان، خدشه دار کردن این محبت به هر شکل و به هر صورتی، خیانت به جریان عظیم محبت اهل بیت(ع) است. توجه اهل بیت به محبت و کسانی که مدح اهل بیت را می گفته اند دلیلی بر تائید این ذوات مقدس در مورد محبت و نقش آن بوده است. در دوران ائمه اطهار(ع) شاگردان آگاه و فقهای بزرگی در خدمت امام صادق(ع)، امام باقر(ع) و ائمه دیگر شرف حضور داشتند و معارف، احکام، شرایع، اخلاقیات را نقل می کردند؛ اما در کنار همه این ها، وقتی انسان با دقت به تاریخ می نگرد، در می یابد که امثال زراره و محمدبن مسلم و بزرگانی از این قبیل در دستگاه ائمه(ع) حضور دارند؛ اما امام رضا(ع) دعبل را می نوازد، امام صادق(ع) سید حمیری را مورد توجه و محبت قرار می دهد. ایام محرم و آسیب جدی برگزاری مراسم عزاداری در ایام شهادت اهل بیت علیهم السلام یکی دیگر از نمونه های نشان دادن عشق و عاطفه به ایشان است. در ایام محرم یکی از زمان هایی است که برگزاری مراسم ها حال و هوای دیگری می گیرد. بدیهی است که شور و شدت هیجان موجود در فضای جامعه عده ای را برای جذب بیشتر مخاطب تحریک کند. نگاه به سبک عزاداری های مردم در هر دوره ای یکی از اصول مهم است. متأسفانه استفاده از ابزار عزاداری برای تخریب وجهه شیعیان یکی از موارد دم دست و نفوذپذیر است. هرسال با شروع ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع)، بازار برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) نظم و انسجام خاصی پیدا می کند. حال و هوایی که فضاسازی های شهری اعم از سیاه پوش شدن کوچه و خیابان ها پیدا می کنند این حال و هوا را تقویت و غنی تر هم می کند. در این ایام برگزاری جلسات عزاداری همراه با سخنرانی و مداحی ازجمله برنامه های غیرقابل حذف از این مجموعه برنامه هاست که روایت مصائب، مشکلات و روایت ماجرای شهادت حضرت اباعبدالله(ع) ویارانش قسمت اصلی ماجرا محسوب می شود. دراین بین بعضی اوقات مشاهده می شود که سخنران یا مداح مجلس اقدام به خواندن روایت ها و نقل قول های نامعتبر و حتی غیر مستند کنند. در طول تاریخ و درگذر زمان، آسیب ها، تحریف ها و آفت هایی متوجه این فرهنگ بوده است که آن را از طراوت و تازگی و پاسخ گویی کامل و مداوم به نیازهای زمان بازداشته است. این مسئله ناشی از عوامل مختلفی بوده است که مهم ترین آن فلسفه بافی های انحرافی نسبت به قیام عاشورا بوده است. شهید مطهری یکی از کسانی بوده که در برابر این تحریف ها به خصوص در مورد شهادت حضرت اباعبدالله(ع) نوشته ها و سخنرانی های روشنگرانه ای دارند و ایشان به طور صریح در برابر این نوع از انحراف ها موضع می گرفت. حتی برخی از کتاب ها را مقدمه ساز انحراف و کج روی معرفی می کرده است. استاد در مورد تحریف لفظی عاشورا، نمونه های زیادی ارائه داده اند، برای مثال در کتاب حماسه حسینی می نویسند: در همین تهران در منزل یکی از علمای بزرگ چیزی را درباره حادثه کربلا شنیدم که در عمرم نشنیده بودم. روضه خوان گفت: بعدازاین که حضرت لیلا رفت داخل خیمه و موهایش را پریشان کرد، نذر کرد که اگر خدا؛ علی اکبر را سالم به او برگرداند... از کربلا تا مدینه را ریحان بکارد! [روضه خوان] این را گفت و زد زیر آواز: (نذر علی لئن عادوا و ان رجعوا لازرعن طریق الطفت ریحانا) گشتم دیدم این طفتی که در این شعر آمده، کربلا نیست، بلکه این طفت, سرزمین مربوط به داستان لیلی و مجنون معروف است. این داستان را خود این شخص جعل کرده است. بدیهی است که این نمونه ها آسیب پذیر مجالس اهل بیت را بالاتر می برند. اما می شود که بخشی از این آسیب ها را توسط مداحان از بین برد. معلمی مداحان مداحان اهل بیت دارای جایگاه ویژه ای هستند. در این زمینه حضرت آیت الله خامنه ای، می فرمایند: با این چشم به حرفه مداحی نگاه کنید. وقتی آنجا می ایستید برای خواندن، احساس کنید که به عنوان یک مبلّغ دین، به عنوان یک پیام آور حقائق دینی، در اثرگذارترین شکل، آنجا ایستاده اید. اگر این احساس وجود داشت، آن وقت انتخاب شعر محدودیت پیدا می کند، کیفیت ادا محدودیت پیدا می کند، انسان هایی که می خواهند این مسئولیت را انجام دهند، محدودیت پیدا می کنند؛ چاره ای هم نیست. این کار را خود شما باید انجام دهید؛ کار خود مداح است. امروز اگر چنانچه بپرسند: آقا حرفه مداحی به چی احتیاج دارد؟ یکی می خواهد مداح شود، از امروز شروع کند، چه چیزی نیاز دارد؟ دو یا سه چیز را می شمارید؛ می گویید باید صدایش خوب باشد، حافظه خوبی داشته باشد، بتواند شعر یاد بگیرد؛ البته روح هم داشته باشد. انسانی با داشتن حافظه خوب و صدای خوش، می تواند مداح شود، به نظر ما این کافی نیست. شما به مداح به چشم یک معلم نگاه کنید که می خواهد چیزی را به مستمع خود تعلیم بدهد. همه شماها این صلاحیت رادارید. هیچ کس را از این دایره نباید بیرون کرد. هر که شوق این کار را دارد، بسم الله، خیلی خوب است؛ اما صلاحیتش را در خودش به وجود بیاورد. شعری که می خوانید، شعر معرفت و آموزنده باشد. فرض بفرمایید فاطمۀ زهرا(س) را که می خواهید معرفی کنید، آن چنان معرفی کنید که یک انسان مسلمان، یک زن مسلمان، یک جوان مسلمان از آن زندگی درس بگیرد؛ در دل خود نسبت به آن مجسمه قداست ، طهارت ،حکمت، معنویت و جهاد، احساس خشوع، خضوع و وابستگی کند. این، طبیعت انسان است. ما انسان ها تابع و متمایل به کمالیم. اگر بتوانیم کمال را در خودمان ایجاد کنیم، می کنیم؛ اگرنه، آن کسی که صاحب کمال است، به طور طبیعی انسان به او گرایش دارد. این کمال را در فاطمۀ زهرا(س)، در امیرالمؤمنین(ع)، در ائمه ی اطهار(ع) برای شنونده تشریح کنیم و شنونده ما در قالب شعر، در قالب کلام موزون، و به خصوص در قالب صدای خوش و آهنگ درست و خوب، این معرفت را مثل آب زلالی که می نوشد، بنوشد و به همه اجزای بدن او برسد. این کار از خیلی گویندگان، هنرمندان و معلمان برنمی آید اما از شما برمی آید، اگر این کار را انجام دهید . داشتن الگو – بایدها و نبایدها یکی از شرایط مرثیه خوانی پایندی به اصل واقعه است و برای گریاندن مستمعین نباید از هر سخن بی اساسی استفاده کرد. بلکه سوزندان قلب محبان اهل بیت(ع) به وسیله هنرنمایی در کیفیت بیان واقعه توسط مداحان باید تأمین شود. باید گفت اشک گرفتن از مردم که هدف نیست؛ هدف، آمیختن این دلِ اشک آلود که اشک را به چشم می رساند و چشم را اشک بار می کند به معارف زلال است؛ البته با هنرنمائی. در همین زمینه رهبر انقلاب نقل می کنند: ما در مشهد یک منبریِ معروفی داشتیم، خدا او را رحمت کند، مال پنجاه سال قبل است؛ مرحوم رکن الواعظین. او منبر می رفت و مردم پای منبر روضه خوانی او مثل ابر بهار گریه می کردند؛ درحالی که خودش هم بارها می گفت من اسم نیزه و خنجر نمی آورم. واقعاً هم نمی آورد؛ بنده ده ها منبر از او دیده بودم. حادثه را آن چنان هنرمندانه تصویر می کرد که مجلس را منقلب می ساخت؛ بدون اینکه بگوید کشتند ، بدون اینکه بگوید تیر زدند ، بدون اینکه بگوید شمشیر چنین زدند یا خنجر چنین زدند ؛ این ها را نمی گفت. می توان با شیوه های هنرمندانه، روضه خوانی خوب کرد و گریاند. البته این را هم به شما عرض کنم؛ اینکه آقایان مداح ها، و سابق ها روضه خوان ها که ما حالا کمتر توفیق پیدا می کنیم ببینیم، اما در مواردی از افاضات مداح ها مستفیض می شویم، اصرار می کنند که بلند گریه کنید، لزومی ندارد؛ خوب، آرام گریه کنید. وقتی می خواهند سینه بزنند، اصرار بر اینکه صدا، صدای این جمعیت نیست ؛ یا وقتی مردم می خواهند صلوات بفرستند، اصرار بر اینکه صلوات، صلوات این جمعیت نیست . شما بخواهید مردم صلوات بفرستند، ولو توی دلشان. گرم شدن مجلس به این شیوه ها، اصل نیست؛ کاری کنید که دل های مستمع را در اختیار بگیرید. دل مستمع وقتی در اختیار شما آمد، مقصود حاصل است؛ اگر آهسته هم گریه کند، باز مقصود حاصل است؛ اگر به شما توجه کرد، باز مقصود حاصل است. جلوگیری از تفرقه یکی از موارد دیگری که به نظر می رسد مداحان و مرثیه سرایان اهل بیت علیهم السلام می توانند آن را کنترل کند و به نوعی آن را مدیریت کنند مسئله تفرقه و از بین بردن فتنه است. مداحان می توانند از گسترش و ایجاد فضاهای عوامانه ای در برخی محافل مذهبی جلوگیری کنند. فضایی که موجب بدبینی و تفرقه افکنی میان شیعیان و اهل سنت می شود. تفرقه ای که زمینه ساز سوءاستفاده وهابیت و صهیونیسم می شود. یکی از آسیب های جدی در روابط شیعه و سنی که استعمار و استکبار از آن سود می برد، تحریک علما و عوام اهل سنت به وسیله برخی سخنان مجالس و اقدامات نسنجیده و غیر مرتبط با سیره اهل بیت(ع) توسط برخی افراد نادان است که علیرغم نهی و هشدار علما و بزرگان به مسیر نادرست خود ادامه می دهند. اهانت های علنی و زشت و تأسف بار به برخی صحابه و خلفا و لعن برخی همسران پیامبر نه تنها با سیره ائمه هدی و علمای بزرگ تناسبی ندارد، بلکه زمینه را برای سوءاستفاده وهابیت و تندروهای القاعده برای آتش افروزی و خشونت فراهم می سازد. اگرچه بانیان جدید جریانات برائتی که با پرچم تبری به میدان آمده اند، دارای ارتباطات واضح و عمیق با قدرت های استعماری به ویژه استعمار هستند، اما متأسفانه به علت عدم آگاهی برخی جوانان و مداحان، آن ها عملاً در میدان دشمن بازی کرده و هیزم آتش جنگ مذهبی را فراهم می آورند که فاتح نهایی آن اسراییل در منطقه است. بسیاری از گروهک های تندروی تکفیری که هم اکنون در عراق و سوریه و پاکستان و افغانستان مشغول فعالیت هستند، به منظور یارگیری و تحریک احساسات مردم، از نوارها، فیلم ها و سخنان مطرح شده در این مجالس استفاده می کنند و جواز قتل شیعیان را صادر می کنند. ................................ (1) قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّهَ فِی القُربی (سوره شوری-23) ...
امام حسین (ع) و هدف آن حضرت در عاشورا
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد عموم شیعیان و بسیاری از مسلمانان حتی افرادی که شیعه و مسلمان نیستند اما با ظلم و ستم مخالف می باشند و با تاریخ زندگی حضرت حسین بن علی(ع) و رفتار امویان آشنایی دارند، ذلت را نمی خواهند بپذیرند، اعتقاد به آزادگی دارند، تسلیم قدرت ستمگران و زورگویان نمی شوند یاد حسین(ع) و یارانش را گرامی می دارند در عزای او اشک می ریزند و نه تنها با عزاداری برای سومین امام شیعیان که متعلق به همه مسلمانان و آزادگان جهان است مخالفتی ندارند بلکه برای واقعه جانگدازی که در محرم سال 61 هجری در کربلا اتفاق افتاد متاثر می شوند و گریه و تباکی را ارزشمند دانسته و می دانند. خواست سرور آزادگان جهان تنها گریه بر مظلومیت وی و آن واقعه خونبار نبوده است چون هدف نواده پیامبر گرامی اسلام(ص) زنده کردن اسلام، احیای سنت نبوی و نشان دادن راه عزت و سعادت امت اسلام به شیعه و سنی و پیروان راستین خود بوده است. از اهداف اصلی امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود. می خواست بدعت های در دین را کناز زند، سنت نبوی را زنده کند و بر سیره جدش رسول گرامی اسلام(ص) و پدر بزرگوارش مولای متقیان حضرت علی(ع) عمل نماید، بنابراین هر مجلس و محفلی که بر این روال پایه گذاری شود و هدف برگزارکنندگانش عمل و احیای دستورات و تعالیم عالیه اسلامی باشد و در آن جلسات از تهمت و دروغ و تملق خودداری گردد و بیش از این که به ظواهر پرداخته شود به اصول عنایت و توجه شود به خواست پروردگار مورد قبول حق تعالی قرار خواهد گرفت . از وظایف نویسنده و روزنامه نگار و دست اندرکار هر نشریه ای شرح و درج واقعیت ها است. باید از مدیران و تلاشگران راه پیشرفت جامعه از هر قوم و صنف و دسته و انجمن در زمینه های مختلف و در تمام زوایای زندگی قدردانی و سپاسگزاری نمود و از فسادهای اقتصادی و اختلاس و ارتشا و تصرفات عدوانی، زمین و کوه و دره و جنگل و دریاچه و تپه خواری، حیف و میل بیت المال و سوء استفاده بعضی از مقامات و دولتمردان و نمایندگان بنویسد و مردم را با گفتار مراجع عظام، علمای دین، فعالان و دلسوزان واقعی اجتماع آشنا نماید تا با استفاده از نظرات و تذکراتشان از آن چه که سبب وهن جلسات روضه خوانی و عزاداری می شود جلوگیری گردد. مداح و روضه خوانی بر روی منبر به خود اجازه ندهد دروغ بگوید، تهمت بزند، مجیزگویی کند، جعل حدیث نماید، یا برای گریاندن مردم مطالب کذب و سخیف روایت کند. نویسنده این سطور در نظر دارد به نقل از شهید سیدعبدالکریم هاشمی نژاد، آیه ا... محمد یزدی و اسلام شناس معاصر استاد محمدرضا حکیمی مطالبی را پیرامون برگزاری مراسم عزاداری و جلسات روضه خوانی درج نماید. زاده زهرا سلام الله علیها کاملاً توجه دارد که لحظات زندگی او از نظر شرائط تا آنجا حساس و خطیر است که بقای دین و آزادی و شرف و انسانیت و عدالت، یا محو و نابودی آنها به تصمیم او بستگی دارد، آن بزرگوار برای اولین باری که خبر زمامداری و تسلط یزید را بر اجتماع اسلامی می شنود با صراحت کامل خطر نهائی و بزرگ آن حکومت را به مروان بن حکم اعلام کرده و می فرماید: دیگر بر اسلام سلام باد زیرا امت اسلام به زمامدار و فرمانگذاری مانند یزید دچار گردید. اکنون آیا برای حسین علیه السلام امکان دارد که با چنین زمامدار و فرمان گذاری کنار آید تا او به اسلام و آورنده ی بزرگ آن ناسزا گوید در حالی که این فرزند پیغمبر در کنار سفره ی وی باشد؟! او از می و غنا سخن گوید و قماربازی و سگ بازی کند و داستان قیامت و بهشت و حور را علناً افسانه و خرافات بخواند و با این حال فرزند علی(ع) حکومت او را به رسمیت بشناسد و دست در دست او نهد؟! 1 صحیح است که حضرتش برای امت پیغمبر شهید شده، درست است که حسین بن علی(ع) برای بهشتی شدن مردم قیام کرده، اما نه از راه گریه و زاری. صحیح است که حسین بن علی شفیع روز قیامت است، اما نه برای کسانی که فقط گریه کرده یا آتشی برای مجلس عزای حسین افروخته و سیگاری روشن کرده اند. صحیح است که حسین بن علی سفینه النجاه است، نه تنها حسین بلکه خاندان پیغمبر همگی کشتی نجات هستند، اما نه برای کسانی که چون پسر نوح، یک عمر نافرمانی کرده و فقط به اسم شیعه حسینی و پسر نوح بودن انتظار نجات دارند. حسین بن علی کشته شد، تا راه بهشت را به مردم بیاموزد، حضرتش کشته شده تا راه سعادت را به مردم یاد بدهد، حسین بن علی با یزید و یزیدیان، یعنی با جهنمیان می جنگید، حسین بن علی با کارهای یزید که کار جهنمیان بود مخالف بود، حضرتش کشته شد تا شراب خواری، قماربازی، انحرافات جنسی، مال مردم خوری، مردم آزاری، ستمگری ها، حیف و میل های بی حساب بیت المال مسلمین از بین برود. 2 عاشورا این نیست که با تلاش شماری منبری و مداح حرفه ای که روش آنان و منطق و شعرشان، کاملا بر خلاف شاعران شیعه حماسه گستر دوران ائمه(ع) است، مردم را دریک روز معین به سر و سینه زدن وادارند و در معابر روان سازند. بعد عاطفی عاشورا، اگر منبری ها و مداح ها به صورت ضروری و فوری و اصولی، اصلاح شوند و مردم بر یک غم بزرگ گریه کنند، نه تنها خوب که لازم است. قلب انسان نباید به دنیای غم های بزرگ بیگانه باشد، اما عاشورا همه اش روضه و غم گساری نیست. عاشورا، حرکتی برای نفی ظلم و اجرای عدالت است، چنانکه در خطبه دوم حضرت امام حسین(ع) به صراحت ذکر شده است. عاشورا حماسه فجرهای بزرگ انقلاب های خونینی است، که حق محرومان را بگیرد و به آنان برساند. عاشورا، پرچم اجرای عدالت است که بر قله خورشید نصب شده است، و اگر شیعه کوتاهی نکرده بود و عاشورا را به جهانیان شناسانده بود، امروز عاشورا همه محیط های انسانی را با عدالت و انصاف آشنا کرده بود. به شرط اینکه خود طرفداران عاشورا و حکومت های مدعی اعتقاد به عاشورا، به عدالت و انصاف معتقد باشند، و جامعه را بر اساس عدل و داد بسازند، و این همه تفاوت های جهنمی و دره های فقر و قله های ثروت وجود نداشته باشد، و یزیدیانی که در زیر نام حسین(ع) خود را پنهان کرده اند در میان نباشند. اگر عالمان و حاکمان درست شوند جامعه اسلامی درست می شود. امام حسین(ع) در روز عاشورا از بشریت خواست که اگر دین ندارید آزاده باشید. و این همه تورّم و رانت خواری و چپاول و بی بند و باری، که موجب این همه فساد اخلاقی و سقوط انسانی در جامعه است، و این تورم آزاد و فروشندگان جلاد، و این دستگاه ویرانه به تعبیر خود مقامات، آیا در خور بردن نام حسین(ع) و عاشورا هست؟ من این سخنان را با عرضه یک مقیاس بنیادین و مهم در شناخت جامعه اسلامی به پایان می برم. این حدیث معتبر از پیامبر اکرم(ص) رسیده است که فرمود: دو دسته از امت من هستند که اگر درست شوند جامعه اسلامی درست می شود، و اگر فاسد شوند جامعه اسلامی فاسد می شود. پرسیدند: ای پیامبر خدا! این دو صنف چه کسانی هستند؟ فرمود: عالمان و حاکمان. اینکه گفتیم اسلام از بالا شروع می کند، خوبی ها و بدی ها را اول، در بالا می بیند بعد در پایین، برای همین است، یعنی بدی و فساد- مانند - آب از بالا به پایین سرازیر می گردد، و فقیران و محرومان و معتادان و سرخوردگان و بیکاران و بریدگان- از جوانان و غیر جوانان و همه این گونه فسادها در جامعه اسلامی به نصّ سخن امام باقر(ع) درباره روش پیامبر اکرم(ص) از فساد دامنه داری حکایت دارد که در بالا وجود دارد، یعنی در میان کسانی از عالمان و حاکمان. و اکنون، برای انسانی که خدا به او عقل داده، و مقداری اطلاعات درست از دین در اختیارش قرار گرفته است، جای بریدن از دین و سست شدن در انجام وظایف نیست، اگر چه جای بریدن از هر کس و هر کس دیگر باشد و من به جوانان توصیه می کنم، دین خود را بی خود و مفت از دست ندهند، بلکه دین را بشناسند، و عمل به آن را بخواهند. 3 از خداوند بزرگ مسالت داریم به دست اندرکاران و مسئولان و قاضیان و مدیران و دولتیان و نمایندگان و همه کسانی که اداره کشور و معیشت مردم و فرهنگ و اقتصاد و سیاست و دنیا و آخرت جامعه به دست آنان است توفیق عنایت فرماید به عبارات و نکات آموزنده و توصیه های ارجمند فاضل بزرگوار توجه کنند و همه مردم و تمامی آحاد جامعه و ما و شما بکوشیم تا اسلام و آیینی را که پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) موجد آن بود و امام حسین(ع) سرور آزادگان جهان و نواده آن رسول باعث بقای آن شد تبلیغ کنیم و هر حرکت و سکونی و هر تلاش و توقفی بر پایه اهداف شهید بزرگ عاشورا باشد. خداوندا تو ما را براهی بدار که رضای تو در آنست و اباعبدا... الحسین(ع) و یارانش جان خویش بر سر آن نهادند. به امید آن شایستگی ها. مدیرمسئول پی نوشت ها : 1- درسی که حسین(ع) به انسانها آموخت ، شهید سیدعبدالکریم هاشمی نژاد، صفحه 184 و 185، تالیف، انتشارات فراهانی، چاپ 1351 2- حسین بن علی را بهتر بشناسیم ، آیت ا... محمد یزدی، صفحه 54-55، چاپ قم، سال 1345 3- خبرآنلاین، گفتاری از استاد محمدرضا حکیمی ...