سایر منابع:
سایر خبرها
حجت الاسلام علی پناه: دعا کنید شهید شویم
به خود، شو کارگر * چون فتی از کار، خواهی زد به سر من و شما همیشه جوان نخواهیم ماند. روزی میرسد حسرت دو رکعت نماز ایستاده خواندن در دلمان می ماند. قرآن کریم میفرماید: وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَفَلَا یَعْقِلُونَ. 2 حضرت امیرالمومنین می فرماید انسان تا جوان است قدر جوانیش را نمیدانید، بعد که پا به سن میگذارد تازه متوجه از دست رفتن نعمت می شود. خوشا به حال کسانی که ...
فدک هبه است یا ارث/ چرا امام علی(ع) فدک را باز نگرداند
فرزند زنده او از میراثش محروم شد! در ادامه به برخی از وسایل پیامبر که به عنوان صدقه مصادره نشده است، اشاره می کنیم: پیغمبر(ص) وصیت کرد که آنچه پس از نفقه همسرانم باقی می ماند، صدقه است، نه اینکه تمام آنچه پس از من باقی می ماند، صدقه است لباس پیامبر(ص) نزد عایشه؛ عایشه روپوشی که هنگام فوت رسول خدا(ص) روی بدن مبارکش بود، نزد خویش نگاه داشته بود و گاهی از آن برای تحریک احساسات ...
مقایسه تطبیقی بین قرآن و کنوانسیون
. (یاأَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَتَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُم مُسْلِمُونَ) (آل عمران/ 102)؛ (وَاتَّقُوا اللّهَ وَیعَلِّمُکُمْ اللّهُ وَاللّهُ بِکُلِّ شَی ءٍ عَلِیمٌ) (بقره/282). انسان معتقد به خدا، به حقوق و اخلاق پایبند تر است؛ چون اخلاق در او نهادینه شده است. در واقع قرآن انسان مخاطب خود را تکلیف محور و مسئول و پاسخگو می داند؛ در نتیجه چنین انسانی تعهد ...
وحی آسمانی و اندیشه عقلی راه های جهان بینی
پندارد که اگر از بهره های مادی متنعم شد از کرامت برخوردار است. در صورتی که چنین نیست. نه او باید این خیال را بکند و نه انسان تهیدست حق دارد که خیال کند خداوند او را تحقیر کرده است. در سوره ی فجر فرمود: (فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلاَهُ رَبُّهُ) (19) اگر خدا او را امتحان کرد و درباره اش ابتلا را اعمال کرد، او را از کرامت های ظاهری برخوردار کرد به او علم یا مال داد. (وَنَعَّمَهُ فَیَقُولُ ...
مبانی تفسیر حقوقی قران
ایجاد نظم و استقرار عدالت، بر زندگی اجتماعی انسان حکومت میکند و اجرای آن از طرف دولت تضمین میشود (کاتوزیان، فلسفه حقوق، 1/263). 2. حقوق عبارت است از امتیاز کسی یا کسانی در برابر دیگران که به او توان خاصی میبخشد (کاتوزیان، مقدمه علم حقوق، 13) و غالباً جهانی، ضروری و ثابت میباشد و از آن به حقوق طبیعی، فطری یا فردی تعبیر میشود. این احتمال نیز وجود دارد که از واژه حقوق در این بحث، معنای ...
محبت، طریقت و راه خدا
داد از راه محبت مسئله را مطرح می کند. می گوید (انی لا احب الافلین) چیزی که غروب می کند محبوب نخواهد بود چیزی که از بین رفتنی است محبوب نخواهد بود. آفل و غروب کننده در خور و شایسته ی محبت نیست، انسان اگر به خودش یا به چیزی از اجزاء جهان طبیعت مهر بورزد به یک غروب کننده ی از بین رونده دل بسته است و چون محبوب او از بین می رود همین محبت که نشانه ی انس بود باعث رنج و درد خواهد شد. محبت وقتی می تواند ...
حیات و مرگ یکی از ادلّه توحید
. چون مالک حیات، مالک ممات هم هست آن مرد دید در جایی که امام صادق (سلام الله علیه) بسر می برد جای زیست او و نشر افکار عوام فریبانه ی او نیست. مشابه این معنا هم در چند جای نهج البلاغه هست که اگر همه جمع بشوند و بخواهند حیاتی به کسی بدهند نمی توانند (وَإِن یَسْلُبْهُمْ الذُّبَابُ شَیْئاً لاَّ یَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ) (8) اگر مگس چیزی از بت هایشان بگیرد مقدور بت ها نیست که متاع خود را از مگس استرداد کنند ...
قرآن کریم مهم ترین عامل در تولی و تبری
کسی که با تمام توان برای گمراه کردن است غیر از کسی است که به دنبال بهانه و حیله می گردد. درباره آدم (علیه السلام) به دنبال بهانه و حیله بود تا ناشناس وارد شود الآن باتمام توان حمله می کند تا انسان را از راه ساقط کند. این همان تعبیر قرآن کریم است که فرمود: (انهم عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاکِبُونَ) (23) پیروان شیطان از صراط مستقیم افتاده اند گاهی می فرماید: از صراط بدورند، گاهی می فرماید از صراط سقوط می ...
خداوند تبارک و تعالی قائد هر جنبنده
ابی طالب (علیه السلام) در هنگام باغبانی و شیار و امثال این ها زمزمه می شد. آن ها که کارهای بدنی دارند برای رفع خستگی زمزمه ای زیر لب دارند. امیرالمؤمنین (علیه السلام) زمزمه زیر لبش، هنگام شیار زمین، این بود: (أَیَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن یُتْرَکَ سُدیً) انسان می پندارد که یاوه است و سر از خاک برنمی دارد و هدفی ندارد، همه این بذرهای افشانده شده مقصدی دارند و پویای آن مقصودند و سر از خاک برمی دارند ...
خداوند علت فاعلی کل هستی
، حرکت محب را تأمین می کند. محبوب بدون اینکه حرکت کند محب را به سمت خود می کشد. جهانی که با محبت می گردد نه با قهر و قسر، عالمی که با مهر اداره می شود نه با قهر، آن مبدأ شوق تحریکی را در این جهان ایجاد کرد و همه سرگردانند و او را می طلبند. او آنچنان هدایت می کند که (لایحری علیه الحرکة و السکون) در بحث های موضوعی نهج البلاغه این مطلب به خوبی بیان شد که امیرالمؤمنین (علیه السلام) در خطبه ی بلند توحیدیش ...
شناخت معیارهای اخلاق
جانش بالا رفته که در دسترس علل نشاط یا عوامل اندوه نیست و آنچنان روحش اوج گرفته که علل سرور نمی توانند در قلبش اثر کنند یا عوامل اندوه نمی توانند به جانش راه یابند. و آنچنان رفعت یافته است که در دسترس هیچ عاملی نیست. این انسان کامل، اخلاق را نه تنها برای حرمت پیش مردم و جاه تاریخی فراهم نمی کند، بلکه برای رفتن بهشت و محفوظ بودن از جهنم هم به راه تحصیل فضائل اخلاقی قدم برنمی دارد، و تنها برای آن است ...
قیامت روز ظهور حق
...، آیه ی 39. 11. سوره ی مزمل، آیه ی 5. 12. سوره ی انسان، آیه ی 27. 13. سوره ی اعراف، آیه ی 187. 14 و 15. سوره ی زمر، آیه ی 67. 16. سوره ی نبأ، آیه ی 39. 17. سوره ی حج، آیه ی 62. 18. نهج البلاغه ی فیض، صفحه ی 957. 19. سوره ی انبیاء، آیه ی 18. 20. سوره ی بقره، آیه ی 156. 21. سوره ی تکاثر، آیات 5 و 6 و 7. 22. دیوان امام علی (علیه السلام)، صفحه 7. 23. سوره ی نبأ آیه ی 39. منبع مقاله : جوادی آملی، عبدالّه؛ (1366)، تفسیر موضوعی قرآن (جلد 2)، بی جا، مرکز نشر فرهنگی رجاء، چاپ دوم ...
سید حسن نصرالله گفت شجاعت ما از شجاعت رهبر انقلاب است
سال ها قبل اوایل دولت بوش، یادم هست سید حسن نصرالله گفت مطلعم چگونه با اشغال دو کشور در زمان بوش و حوادثی که در منطقه رخ داد همه رهبران و بزرگان منطقه ترسیده و قالب تهی کرده بودند و در کل منطقه یک نفر پیدا شد که نترسید؛ خم به ابرو نیاورد، با شجاعت ایستاد و یک کلمه هم عقب نشینی نکرد و او رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی بود. ایشان می گفت با همه وجودم حس می کردم که چگونه همه عقب نشستند و درجا زدند و فقط یک نفر هیچ ضعفی از خود نشان نداد و باکمال شجاعت ایستاد. ...
برزخ و تجرد روح و گذر از متغیّر به ثابت
یک سلسله ذراتی است که نمی سوزد، این، با مشاهدات و محسوسات و بدیهیات طرف شدن است. پس با از بین رفتن تمام ذرات بدن هم، جان شهید زنده است، در نتیجه روحش مجرد است. و این بقای بعد از مرگ اختصاص به شهدا ندارد، بالاتر از شهدا که انبیاء و ائمه (علیهم السلام) می باشند آن ها هم روحشان مجرد است. و باز اختصاصی به شهید ندارد زیرا شهادت باعث تجرد روح انسان نیست که روحش تا لحظه قبل از شهادت مادی باشد و از لحظه ...
حاج آقا سعی کن زبیر نباشی!
وقتی فرزند نحسش بزرگ شد، قرآن کریم دراین مورد می فرماید: ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فی جَوْفِه یعنی حب دوچیز متضاد و متقابل همزمان در دل انسان قرار نمی گیرد و به هر میزان که که حب یکی وارد شود حب دیگری خارج می گردد. 3- کسی که زمانی تنها کسی بود که برای دفاع از خانه اهل بیت دست به شمشیر برده بود،و همراه با طلحه جزء اولین کسانی بود که با مولا بیعت کرده بود. حب فرزند که با ...
خنیاگران سرود آزادی
مناظره ها و طنزهای پنهان و آشکار. به طور اخص اما، شعر انقلاب، شعر پایداری، شعر متعهد، یا هر عنوانی که برایش در نظر بگیریم، تظاهر ادبی عصیان نسل هایی بود که لزوم تغییر بنیادی در ساختار قدرت را احساس کردند و با تفنگ شعر، به نبرد با اهریمن قصه های حقیقی جهان پرداختند. سابقه مبارزه در شعر هر چند به پیشتر از کودتای 28 مرداد برمی گردد و عشقی ها و فرخی ها دارد اما، سرعت یافتن جریان اعتراضی در شعر، با ...
ممکن است شما خودتان، ناخودآگاه عامل فتنه شوید!
کارهائی وادار کنند، که نتایج آن برایتان روشن نیست. وظیفه ما در این فتنه ها، این است که سعی کنیم حتّی المقدور در ایجاد این گونه فتنه ها درگیر نشویم. حکمت تذکّر فتنه های بشری امّا آنچه در نهج البلاغه آمده: حضرت علی- علیه السلام – مفصّلاً و به صورت های مختلف، برای مردم بیان می کنند که فتنه هائی به دست خود آدمی زاد ها به وجود می آید و در چنین حالی ممکن است شما خودتان، ناخودآگاه ...
سازی که شیطان می نوازد
را گاهی موسیقی اعتراضی و عصیان قلمداد می کنند، گاهی موسیقی نشان دادن رنجِ زندگی و زنده بودن و گاهی موسیقی جنگ میان خیر و شرّ. متال، تاریخ ندارد. زمان پیدایش ندارد. هر کسی خود می تواند آن را از زمان خود به وجود بیاورد. همانند هر ساخته ذهنی که یکسره مبتنی بر تعاریف ذهنی می شود، متال نیز از رویکرد ذهن به آن به وجود می آید؛ یعنی مسئله مهم در موسیقی متال، تأثیری است که بر ذهن می گذارد و آن را از ...
یقین به مبدأ و معاد و براهین آن
رسیدن انسان به مقام یقین و توحید کامل، براهینی را مطرح می کند. همانطور که توحید درجاتی دارد. براهین هم اقسام و درجاتی دارد. درجات توحید: 1- توحید وجود 2- توحید واجب 3- توحید خالق 4- توحید رب 5- توحید معبود، وقتی از پایین به بالا شروع کنیم ترتیب آن عبارتست از توحید عبادی، ربوبی، توحید خالق، توحید واجب و توحید وجود که این قسم اخیر از حریم بحث ما بیرون ...
الگوهای شخصیتی در پیوستار احادیث
درآمد پاسخ پرسش اساسی من کیستم؟ در چهارچوب نظریه های شخصیت ارائه شده از سوی روانشناسان، تا حدی توانسته انسان امروزی را در جوامع خود، متقاعد سازد؛ اما در چهارچوب قرآن و احادیث پاسخ هایی وجود دارد، که این نوشتار با روش توصیفی مختصر، به آنها می پردازد. آیات اولیه سوره بقره به سه شخصیت اشاره می کند: متقی ، مومن و موقن . برای یافتن مراتب این سه شخصیت، و تعریف هرکدام، از روایات ...
گنج 10 ساله چوپان ایلامی
.... علاقه زیادی به کتاب های تاریخی و مذهبی دارم و دوست داشتم کتاب های زیادی بخوانم. با خواندن هر جلد کتاب احساس می کنم روحم زنده می شود و خوشبختی را با همه وجود لمس می کنم. در کتاب درس های زیادی نهفته است که می تواند هدایتگر انسان باشد. قبل از خواندن کتاب احساس می کردم انسان مرده ای هستم اما بعداز خواندن کتاب های متعدد روح تازه ای درمن دمیده شد. به برکت انس با کتاب و عشق به مطالعه ...
چطور می توان نماز بازدارنده از گناه خواند
. تا دل از معاصی نداریم، معنویات در ما جلوه گر نخواهد شد. گناهان لذت مناجات را از انسان می گیرند و با گرفتن لذت و شیرینی عبادت، حضور قلب هم خواهد رفت، به همین جهت کمترین برخورد خدا با گناهکار، گرفتن لذت مناجات است. خداوند شیرینی مناجات را از چه کسی می گیرد؟ امام صادق (علیه السلام) می فرماید: "اوحی الله تعالی الی داوود، لا تجعل بینی و بینک عالما مفتونا بالدنیا فیصد عن طریق ...
ولایت در اندیشه قرآنی_ عرفانی علامه طباطبایی
درآمد ولایت از مقوله کلی و تشکیکی بوده که فرد اکمل و اظهر آن، ولایت حق تعالی است. انسان با عبودیت می تواند به مقام ولایت مفتخر گردد. به تعبیر دیگر حصول به درجات قرب و مقامات ولایت مستلزم طی کردن یک سلسله ریاضت ها و مجاهدت های روحی و معنوی ای است که با عبودیت در قالب تعبد قلبی و عملی به شریعت محمدی(ص)، تحقق می یابد. از نظر علامه، گرچه ولایتِ امام موهوبی است یعنی تنها به واسطه ...
بررسی ابعاد مدیریت اسلامی در بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
تأکیدات تمام به این موضوع اشاره دارد به اینکه انسان می تواند تحت اراده ی الله باشد و اراده ی الهی را اعمال کند و یا در کنار اراده ی الله اراده ی دیگری دخالت دهد. و همچنین به بسیاری از ابعاد مختلف مدیریت توحیدی و مشکلات و چالش های مدیریت غیرتوحیدی توجه می دهد. در ادامه سعی شده با توجه به آیات و روایات اهل بیت علیهم السلام، گفتارهایی از کلام مقام معظم رهبری پیرامون روح مدیریت و برخی مؤلفه ...
آیت الله میرباقری: تکنوکرات ها معبر نفوذ دشمن هستند/ صف بندی های آخرالزمانی خیلی واضح در منطقه دیده می ...
انقلاب های منطقه ای شده است و یا لااقل اگر دموکراسی خواه نیست و به دنبال لیبرالیسم در شکل اجتماعی و فردی آن نیست، تربیت غرب یک انسان هایی را پرورش داده است که دنبال آزادی و دموکراسی هستند. و این انقلاب ها در عمق جانشان وجود دارد و دنبال تحقق این ایدئولوژی هستند و در قالب مذهبی ظهور می کنند؛ اگر اینگونه تحلیل کنید بله، می توان گفت این انقلاب ها انقلاب هایی ناشی از حرکت غرب هستند؛ هر چند صورت مذهبی ...
نگاهی به شادی و نشاط در قرآن و روایات
آوردن متاعی اندک از دنیا شادمان می شوید و از متاع بسیار آخرت که از دست می دهید، اندوهگین نمی شوید. (نهج البلاغه، خطبه 113) انسان هایی که به مال و حیات دنیا شاد می شوند، طبعا هنگامی که این نعمت ها را نداشته باشند، غمگین می شوند و این با ویژگی های انسان کامل سازگاری ندارد. نشاط برای باورهای نادرست خود قرآن کریم در چند آیه، ضمن بیان تعبیر و هر گروهی به راهی رفتند ( و عجب اینکه ) هر ...
رسولی که میهمان حضرت زینب (س) شد
وظیفه ات چیست؟ به جایی می رسی که عمل خالص ات باعث می شود خداوند به تو نیرویی بدهد که در منطقه غریب در دل دشمن، تو وحشت ایجاد کنی. می رفت تو دل داعشی هایی که خواب بودند از آنها اسلحه، دوربین دید در شب را بر می داشت دوستانش تعریف می کنند که ساعت 2 نیمه شب بیدار می شد و ما را هم تحریک می کرد که بیایید برویم الان خواب داعشی ها سنگین است، چند نفری با هم می رفتیم ، تقسیم می شدیم دو ...
ارتباطات خویشاوندی وخانوادگی درنهج البلاغه
عقیق : محمد عزیزیان، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی در یادداشتی به بیان جایگاه ارتباطات خویشاوندی و خانوادگی در کلام حضرت علی علیه السلام و در کتاب نهج البلاغه پرداخته است که در ادامه مشروح آن را می خوانید: أیها الناس إنه لا یستغنی الرجل و إن کان ذا مال عن [عشیرته ] عترته و دفاعهم عنه بأیدیهم و ألسنتهم و هم أعظم الناس حیطة من ورائه و ألمهم لشعثه و أعطفهم علیه عند نازلة إذا [إن ...
ظاهر فتنه دموکراسی اما باطنش براندازی است/2
.... ثبات مال ولی فقیه است. واژه فتنه را از نگاه دین و اهل بیت علهیم السلام تبیین کنید. قرآن می فرماید: و الفتنه اشد من القتل؛ فتنه از قتل بدتر است (بقره/191) فتنه را باید باز کنیم. امیرالمؤمنین در نهج البلاغه فتنه را باز می کند. فتنه عبارت است از مخلوط شدن حق با باطل؛ نه مثل مخلوط نخود و کشمش، بل که مزج می شود، یعنی یک نوع ترکیب شیمیایی می شود؛ مثل ترکیب کلور و سدیم، که می شود ...
فرهنگ در رسانه
.... آرمان/نرگس آبیار: نفس نگاه صلح طلبانه ای دارد نرگس آبیار گفت: یکی از مضامین مهم دیگری که در نفس وجود دارد و فکر می کنم باعث شد سیمرغ بلورین به آن تعلق گیرد پرداختن به این بُعد از جنگ است که به آن اشاره کردم. نفس ، نگاه صلح طلبانه ای دارد. نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی نفس ، که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر توانست در بخش سودای سیمرغ موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین ...