سایر منابع:
سایر خبرها
عماد افروغ : کسی که اقتصاد مقاومتی را درک نکند انقلاب را نفهمیده
استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اگر اصل ولایت فقیه نبود، بافت و ذات مذهبی جمهوری اسلامی نبود، اگر هویت دینی و تاریخی مردم نبود همه چیز مهیای یک طغیان بود، این عوامل مانع از شکل گیری یک حرکت اجتماعی در راستای حقوق حقه اقتصادی مردم می شوند. به گزارش میدان72 ، عماد افروغ تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به موضوع انتخاب شعار سال و ضرورت های آن گفت: در ضرورت سیاست و برنامه کلان هیچ تردیدی نیست، اما به نظر می رسد ما هنوز نقطه تعادل خود را نیافته ایم. احتمالاً در برابر عمل گرایی افراطی سال هایی که آن هم یک ضرورت زمانی و مکانی بوده ما گفتار سند گرایی افراطی، آن هم از نوع فرمالیستی آن و بی توجهی به عمل شده باشیم. به نظر می رسد این توجه به افراط کشیده شده است و ما را از اقدام عملی بازداشته، به گونه ای که امروز حرف، ولو حرف خوب برای عده ای دارای کارکرد شده است. وی افزود: عده ای عادت کرده اند که فقط حرف بزنند و بابت این حرف زدنشان امتیازاتی دریافت کنند. برخلاف سال های اول انقلاب که بیشتر عمل مورد توجه بود و کمتر به تدوین و تنظیم برنامه پرداخته می شد امروزه به نقطه مقابل آن دوران رسیده ایم؛ اینکه فقط سیاست گذاری کنیم، برنامه بنویسیم و منشور منتشر کنیم، حرف بزنیم و از وجه عملی آنها غافل شویم. این استاد دانشگاه تصریح کرد: البته این غفلت از عمل که به فقدان یک فلسفه و نظریه روشن درباره عمل برمی گردد و بنده بر آن تأکید ویژه دارم، خود 2 جنبه دارد، یکی اینکه در سرشت و جوهره نظریه پردازی ها، سیاستگذاری ها و برنامه ریزی هایمان اساساً جایی برای عمل و خاستگاه، ویژگی ها و ملزومات آن در نظر گرفته نمی شود، دیگر آن که وقتی برنامه ای تدوین می شود به عمل و اقدامات عملی آن بی توجهی صورت می گیرد. شاید علت اینکه به عمل توجه نمی شود این باشد که در خمیر مایه برنامه ها وجه عملی لحاظ نشده است و این یک بحث بسیار ظریفی است، یعنی برنامه ای که انتزاعی نوشته می شود توقعی برای اجرای آن نباید داشت. برنامه ای که در نگارشش به زیست جهان، نیازهای واقعی، توانمندی های بالقوه و بالفعل مردم و مشارکت های مردمی توجه نمی کند مسلم است که به عمل نخواهد رسید و یا ابتر و ناکام خواهد ماند. افروغ گفت: کشور در این زمینه مشکل مضاعفی دارد چرا که در برنامه ها به زیست جهان و اقدام عملی بی توجه هستیم و حتی با فرض این که در این برنامه ها نیز به این موارد توجه شده است، که نشده است، هیچ اقدام عملی برای تحقق این برنامه ها لحاظ نمی شود و این یک مشکل نظری و عملی است. یعنی هم در تدوین برنامه ها به عمل توجه نمی شود که مشکل نظری آن را رقم می زند و هم بعد از تدوین یک برنامه ایده آل به دلالت ها و اقدامات عملی کم توجهی صورت می گیرد که مشکل عملی آن را برملا می سازد. به عبارت دیگر ما با مشکل رابطه نظر و عمل در عمل مواجهیم. وی در بخش دیگری از گفت و گویش با خبرگزاری تسنیم، با بیان این که این مشکل به ساختار علمی و نظری و به دانشگاه ها، حوزه های علمیه و بی توجهی به ساز و کار اجرایی و عملیاتی برمی گردد، اظهار داشت: مسئله اقتصاد حیاتی تر از گفتگوهای ژورنالیستی و یا شبیه به آن است، مثالی در این زمینه می زنم قبل از این که سیاست های برنامه ششم تدوین شود در جایی از بنده دعوت شد که نظر بدهم؛ یک سری مسائلی پیش آمد من گفتم بروید به سمت شفاف سازی نظام مالیاتی و حذف یارانه ها برای اقشار بهره مند، گفتند نمی توانیم، داده لازم در اختیار نداریم، گفتم کاری کنید که مسئولان دروغ نگویند، گفتند نمی توانیم، همان جا واکنشی نشان دادم و دیگر در آن جلسات شرکت نکردم. وی گفت: متأسفانه برخی در این مملکت عادت کرده اند که تنها حرف بزنند و حرف برایشان نان و نوا و منزلت و قدرت داشته باشد و این مسئله ریشه در تظاهر و ریا دارد که توان جولان فوق العاده ای دارد. به نظر بنده بی توجهی به عمل یک مسئله جدی است که نه تنها مقام معظم رهبری بلکه خیلی ها زودتر از ایشان هم این مسئله را مطرح کردند اما آن قدر این مسئله حاد شد که ایشان مصالح معمول را کنار گذاشتند و مدام بر مسئله عمل تاکید می کنند. وی با بیان این مطلب “باید با مسئله عمل به صورت تئوریک برخورد کنیم”، گفت: مسئله اقدام و عمل بسیار ریشه ای است. مسئله ای است که سال ها از کشور رخت بربسته است. در این میان عده ای فقط کارشان حرف زدن و نان خوردن است و باید این روش را بسوزانیم؛ چرا وضع این گونه شده است؟ این معضل ریشه در نفاق دارد، ریشه در تظاهر دارد، ریشه در مصلحت اندیشی های کاذب دارد. به عبارت دیگر، معیار عملی برای ارزیابی مسئولان جای خود را به حرف داده است. این استاد دانشگاه ادامه داد: عده ای در این سال ها بدون آنکه پشتوانه نظری و عملی ارزش های انقلاب اسلامی از جمله اصل ولایت فقیه را به مثابه اصل رهایی بخشی تحکیم کنند متأسفانه تنها به نام این ارزش ها و این اصل نان خوردند و هر نقد سازنده و بجایی را با انگ ضدیت با ارزش ها و ولایت فقیه مخدوش کردند و تصویری اسارت بخش از این اصل مترقی به دست دادند. به اسم ولایت فقیه و پشت سنگر ولایت فقیه تنها منافعشان را تأمین کردند. هم نان خوردند و هم بستر را برای مانور گفتمان ها و سیاست های بیگانه فراهم نمودند. با حرف صرف که نمی توان از این ارزش ها حفاظت کرد. اگر فقط حرف باشد نتیجه عکس می دهد، از قضا سرکنگبین صفرا فزود می شود. این استاد دانشگاه با بیان این که بحث اقتصاد مقاومتی با انقلاب اسلامی گره خورده است و یک رابطه ذاتی با آن دارد، افزود: اگر کسی این مسئله را درک نکند و توسعه درون زا را نفهمد، انقلاب را نفهمیده است. ما توقع داشتیم پس از انقلاب از اقتصاد نفتی خارج شویم، البته بماند که در خود اقتصاد مقاومتی هم هنوز بوی نفت به مشام می رسد و این جای نقد دارد اما به مراتب مترقی تر از وضع جاری کشور است. ما در اوایل انقلاب حرف دیگری می زدیم. می گفتیم خودکفایی اقتصادی، استقلال سیاسی، استقلال فرهنگی و استقلال اقتصادی، اما حقیقتاً به این سمت حرکت نکردیم. در هیچ دوره ای هم حرکت نکردیم و مربوط به این دولت و دولت های گذشته نیست و متأسفانه هیچ گاه یک اقتصاد مقاومتی درون زا نداشته ایم. می خواهم این را بگویم که اگر استقلال سیاسی ما به استقلال نسبی اقتصادی گره نخورد، قطعاً آن هم از بین خواهد رفت. افروغ در تشریح دلایل شکل نگرفتن مطالبه و گفتمان اقتصاد مقاومتی در جامعه گفت: جالب است که ما تنها شاهد همنوایی در بحث هستیم، یعنی وقتی که مسئله اقتصاد مقاومتی مطرح شد، همه درباره آن صحبت کردند، همه وسط آمدند و سر و صدا راه انداختند که این بهترین و خوب ترین است، ولی معلوم نیست که چه تقسیم کاری صورت گرفته است. چه کسی ناظر بر اجرای این تقسیم کار است؟ چه نهادی باید نظارت کند و چه نهادی باید از بالا از مسئولیت های قوای جمهوری اسلامی بازخواست کند؟ جای آن نهاد خالی است، باید جایی باشد که به معنای واقعی ستاد فرماندهی باشد. وی اضافه کرد: اگر سیاست های کلی توسط مجمع تشخیص مصلحت تعیین می شود، نظارت کلی بر عهده کیست؟ این یک خلأ است. جایی که نظارت کلان را اعمال کند نداریم، در شورای نگهبان چنین مسئله ای تعریف نشده است، بنابراین ستاد فرماندهی تعیین تقسیم کار و اجرا و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی را باید مشخص کرد، متأسفانه در همین حد است که عده ای می آیند حرف می زنند شعار می دهند، بیانیه می دهند و تمام. اما جای ستاد فرماندهی کجاست؟ تقسیم کار کجاست؟ این استاد دانشگاه در خصوص تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت نیز گفت: این مسئله نیازمند جایگاهی بالاتر از رئیس جمهور است، مسئله فقط با قوه مجریه سر و کار ندارد. به قوای مقننه و قضائیه هم بر می گردد. افروغ ادامه داد: سؤال این است که اگر قوه مجریه به وظیفه خود عمل نکرد تکلیف چیست؟ آن وقت خود ستاد فرماندهی دولت بر عملکرد خود نظارت می کند؟ امیدواریم که این مسئله به عمل برسد، اما اگر دولت دچار عمل پارادوکسیکال شد تکلیف چیست؟ یعنی این که از یک طرف بحث اقتصاد مقاومتی را طرح و ان شاءالله پیش ببرد، اما از طرف دیگر راه را برای سیاست ها و رفتارهای مغایر با اقتصاد مقاومتی مهیا کند. این تعارض ها را چه کسی باید ببیند، وظیفه کیست، چه کسی باید تذکر بدهد؟ به نظر من باید یک نهاد بالادستی و فرماندهی وجود داشته باشد که اهل تعارف نباشد، این مسئله بسیار مهم است. نباید مماشات کند و باید جدی باشد و از همه مهم تر آلوده نباشد که اگر آلوده باشد و اهل مصلحت و حرف، کاری پیش نمی رود. وی با بیان این مطلب که نهاد ناظر بر اجرای اقتصاد مقاومتی باید فراقوه ای باشد، اظهار داشت: اینکه این نهاد چگونه و در کجا باشد نمی دانم و نمی توانم اظهار نظر کنم، به نظرم باید جدی تر با مسئله ستاد برخورد شود و افرادی هم در آن ستاد نباشند که یک سر داشته باشند و هزار سودا. قطعاً تشکیل یک ستاد فرماندهی و یک ستاد نظارت و کنترل لازم است تا بتواند گزارش تهیه و آن را به رهبری بدهد تا ضعف ها آشکار و متعاقباً و امیدوارانه برطرف شود. این استاد دانشگاه در خصوص احتمال شکل گرفتن یک فشار اجتماعی در جامعه برای عمل به اقتصاد مقاومتی و دلیل شکل نگرفتن یک مطالبه عمومی در بین مردم از دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز گفت: این پرسش می تواند دو سوی داشته باشد؛ یکی عدم اعتراض عمومی نسبت به مشکلات اقتصادی و بی عدالتی های رایج و دیگری عدم فشار عمومی و اجتماعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی. برای سویه اول می توان به ذات انقلاب اسلامی و حرکت مردمی اشاره کرد، اینکه به تعبیر امام، مردم برای شکم انقلاب نکرده اند، انقلاب مردم یک انقلاب معنوی و اخلاقی بوده است و اگر به اقتصاد توجه می شود از باب توجه به یک هدف ابزاری است نه هدف غایی و نهایی. در واقع هدف بالاتر از اینها بوده است، مردم اقتصاد را به عنوان یک وسیله می خواهند و در قانون اساسی هم به این مسئله اشاره شده که اقتصاد یک وسیله است و هدف چیز دیگری است، اما اگر می خواهیم به آن هدف بالاتر برسیم باید به این وسیله (اقتصاد) توجه شود. افروغ ادامه داد: ما برای رسیدن به اهداف بالاتر باید به اهداف مادی نیز توجه کنیم ولی چون صرفاً مردم در حد یک اخلاق دنیوی، اخلاق و سیاست خود را تعریف نکرده اند واکنش های اجتماعی متناسب با آن نیز نشان نداده اند. اما این از تعالی و نجابت مردم بوده است، اما چه کسی می تواند چک سفید امضا بدهد؟ وقتی مردم ببینند که به اخلاق و معنویت هم توجه نمی شود و این ها تنها ابزار کلاه برداری هستند، طبیعی است که ممکن است به یک باره طغیان کنند. شما نمی توانید به کسی چک سفید امضا بدهید. اگر خود همین اصل ولایت فقیه نبود، بافت و ذات مذهبی جمهوری اسلامی نبود، اگر هویت دینی و تاریخی مردم نبود همه چیز مهیای یک طغیان بود. این عوامل مانع از شکل گیری یک حرکت اجتماعی در راستای حقوق حقه اقتصادی مردم می شوند. وی گفت: اما سؤال این است که تا کی می توانیم ضمانت بدهیم که هیچ وقت این اتفاق رخ ندهد. متأسفانه بهترین فرصت ها را از دست داده ایم، اتفاقاً تحریم بهترین زمینه برای اقتصاد مقاومتی بود اما استفاده نشد. اقتصاد مقاومتی باید به برون رفت از اقتصاد نفتی منجر شود، تا زمانی که وابسته به اقتصاد نفتی هستیم ولو در قالب اقتصاد مقاومتی، سر نخ حیات اقتصادی و حتی سیاسی ما در اختیار قدرت های فیزیکی برتر خواهد بود. آنها هستند که تصمیم می گیرند که بخرند یا نخرند، یعنی تمام بالا و پایین شدن اقتصاد ما در دست این قدرت ها و ابزارهای در اختیار آنها خواهد بود و این به خاطر این است که ما از روز اول به یک توسعه درون زای فرهنگی توجه نظری- عملی و عملی کافی نکردیم. قطعاً با تمرکزگرایی امکان تحقق اقتصاد مقاومتی نبوده و نیست، باید به سمت تمرکز زدایی در تصمیم گیری ها برویم از نیروهای مستعد در تمامی استان ها و مناطق کشور و در ظرف تمرکززدایانه استفاده کنیم. این استاد دانشگاه ادامه داد: باید به دنبال توسعه جامع و متناسب با فرهنگ و زیست جهان خود باشیم، دنیا دیگر الگوی توسعه پس از جنگ جهانی دوم را نمی پذیرد، دانشگاه ها ذیل سیاست تمرکززدایی باید رشته هایی تأسیس کنند که متناسب با نیازها و پتانسیل منطقه باشد، متأسفانه خیلی دور شده ایم، دانشگاه ها و حوزه ها نسبتی با جامعه ندارند. همه این ها را باید با هم ببینیم، ما متأسفانه مجمع الجزایری کشور را اداره می کنیم و همه هنر ما این است که تند تند سیاست هایی را تنظیم می کنیم که هیچ ربطی با نیازهای روزمره و واقعی مردم ندارد. بنابراین مسئله معاش و نیازهای مادی یک نیاز ضروری است و باید به آن توجه کنیم و اگر واکنش اجتماعی به آن وجود ندارد به خاطر همین عواملی است که عرض کردم. افروغ در پاسخ به این سؤال که آیا این فرهنگ در بین مردم وجود دارد که فشار اجتماعی در تحقق اقتصادی مقاومتی را به وجود آورد و یا نیازمند این است که این فرهنگ در بین مردم به وجود آید، اظهار داشت: حتماً نیازمند کار فرهنگی است، باید مردم را آگاه کنیم. باید آگاهی بخشی کنیم و آنها را طالب اقتصاد مقاومتی کنیم، مردم را باید به یک درجه از آگاهی برسانیم که این مسئله را به عنوان یک مطالبه فراگیر مطرح کنند، این باور را در مردم بدمیم که اقتصاد مقاومتی یک حق است. وی با بیان این مطلب که باید خلأهای اقتصاد مقاومتی، در صورت موجود، پر شود و مردم ببینند که حیثیت اقتصادی، سیاسی، شرف، عزت و بقای آنها در تحقق اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: باید الگوی اقتصاد مقاومتی برای مردم تبیین شود تا تبدیل به یک خواسته عمومی شود. باید یک فشار اجتماعی و مطالبه عمومی از سوی مردم شکل گیرد و این اساسی ترین اقدامی است که می توان در کوتاه مدت در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی پیشنهاد کرد. تا فشار اجتماعی و مطالبه عمومی نباشد مسئولان تکان نخواهند خورد. مسئولان ما حرف زیاد می زنند، اما تجربه نشان داده است که در برابر مطالبه عمومی بسیار هم منفعل هستند و این وظیفه روشنفکران و اصحاب رسانه را دو چندان می کند. این استاد دانشگاه در پایان با بیان “سال هاست از مقوله عمل در کشور دور شده ایم”، گفت: متأسفانه نمی فهمیم عمل یعنی چه، ارزش عمل بسیار بسیار بالاست و بالاتر از تدوین برنامه است، عمل باید در ذات برنامه خود را نشان دهد. منبع : خبرگزاری تسنیم کد مطلب : سایر اخبار ...
آیا هاشمی دهه نود از هاشمی دهه شصت متنفر است
چرا هاشمی تفریحاتش را پنهان نمی کند؟ در زندگی ام از همان ابتدا چیزی به نام تظاهر و ریاکاری وجود نداشت و هر چه بودم همان را نشان می دادم. بالاتر از آن از این متنفر بودم که عده ای مردم را به ریاضت کشی و زندگی زاهدانه دعوت کنند و خودشان در پنهان طور دیگری زندگی کنند. به خاطر همین هم در خاطراتم حتی تفریحاتم و از این دست مسائل که بسیاری از افراد آن را پنهان می کنند می نویسم چرا که از عاقبت ریاکاری و تظاهر به ساده زیستی می ترسم. والله بما یعملون محیط.. میدان72/مهدی عامری ؛ در شماره های آخر سال گذشته روزنامه خاندان هاشمی (آرمان امروز)، مصاحبه ای با نویسنده کتاب دیالوگ با خدا انجام داده بود که در آن تلاش شده بود آقای هاشمی به عنوان یک مفسر قرآن معرفی گردد. در بخشی از این مصاحبه با نویسنده این کتاب آمده است: در رابطه با بحث جهان بینی یا در رابطه با سبک زندگی چیزی به نام تظاهر و ریاکاری در زندگی ایشان نما ندارد. به همین دلیل است که ایشان در خاطرات خود حتی به تفریحات خود و مسائلی که بسیاری افراد آن را پنهان می کنند، اشاره می کنند و این موضوع را کاملاً از قرآن دریافت کرده که عاقبت ترویج ریاکاری در بین مردم چیست؟ (دوشنبه 24 اسفند، ش 2999، ص7) همین مطلب با کمی تفاوت به تازگی در صفحه اینستاگرام آقای هاشمی نیز بیان شده است. پس از سفر نوروزی هاشمی رفسنجانی همراه با جمع کثیری به جزیره کیش، بسیاری از کابران شبکه های اجتماعی در این رابطه واکنش نشان دادند. لذا هاشمی در صفحه خود با ادبیاتی مشابه ادبیات همان نویسنده، نوشت: چرا هاشمی تفریحاتش را پنهان نمی کند؟ در زندگی ام از همان ابتدا چیزی به نام تظاهر و ریاکاری وجود نداشت و هر چه بودم همان را نشان می دادم. بالاتر از آن از این متنفر بودم که عده ای مردم را به ریاضت کشی و زندگی زاهدانه دعوت کنند و خودشان در پنهان طور دیگری زندگی کنند. به خاطر همین هم در خاطراتم حتی تفریحاتم و از این دست مسائل که بسیاری از افراد آن را پنهان می کنند می نویسم چرا که از عاقبت ریاکاری و تظاهر به ساده زیستی می ترسم. والله بما یعملون محیط.. ایشان و نویسنده کتاب مذکور اما توضیح نمی دهد چرا در جهان بینی آقای هاشمی و بروز تفریحاتش دو دهه فاصله می افتد و خاطرات ایشان بیست و چند سال بعد منتشر می شود؟ آیا ایشان حاضر بود در همان سالهای 70 و 71 که مردم ایران تورم بالا را تجربه می کردند و از صدمات ناشی از جنگ، در فقر و محرومیت به سر می بردند در تریبون های عمومی اعلام کند روز عاشورا، در سد لتیان، به همراه اهل و عیال، مشغول جت اسکی بوده است و فرزندانش تمام نوروز آن سال را به گشت و گذار مشغول بوده اند؟ آن زمان چرا کسی از تفریحات ایشان مطلع و آقای هاشمی در صدد بیان آنها نبود؟ یا در خاطرات سال 62 و 63 ایشان که در دهه 80 چاپ شده است از بهانه گیری های یاسر برای اسکی رفتن، حضور در ویلای سد لتیان و ... سخن گفته شده است، اما در همان سالها آقای هاشمی در نماز جمعه و مصاحبات خود به جای آنکه تفریحات خود را بیان کند همواره مردم را به ریاضت کشی و صرفه جویی دعوت می کرده است و از رفاه طلبی و اسراف بر حذر می داشته است. به عنوان مثال ایشان در نماز جمعه 21-10-1363 می گوید: کشورهایی که در این مسیر قرار می گیرند، اینها طبعاً باید یک مقدار ریاضت برای ساختن زیربنای یک اقتصاد سالم بکشند و رفاه و مصرف را کم کنند. شما اگر بخواهید در همه منازل یخچال، تلویزیون رنگی، فریزر، قالی اعلا، میوه فصل و غیر فصل و همه چیز وجود داشته باشد و در عین حال باید جاده، بندر، کارخانه ذوب آهن، فولاد مبارکه بسازید، این نمی شود. البته گویا این امر فقط برای مردم نمی شده است! ولی در همان حال مسئول کشور می تواند بهترین تفریحات و زندگی را داشته باشد! ایشان اذعان دارد که نه تنها گاهی مردم را باید به ریاضت کشی دعوت کرد بلکه در شرایطی خاص باید آنها را مجبور به ریاضت هم نمود: احتمال بحرانهای عظیم در دنیا می رود که تحملش برای آنها مشکل است، البته برای ما هم مشکل است. برای ما مشکل پیش می آید، البته اگر آن روز بشود، ما اعلام ریاضت خواهیم کرد و آن روز دیگر لازم نیست ما اینجا بمانیم و از اینجا جنگ را اداره کنیم، خودمان پا می شویم می رویم در جبهه ها و مردم هم باید طور دیگری زندگی کنند تا اینکه این بحران را پشت سر بگذاریم. ... (6دی 1363 سخنرانی در جمع روحانیون حزب جمهوری اسلامی) آن سالها اگر هم خاطرات تفریحات و مسافرتهای ایشان و فرزندانش به نوعی به بیرون درز می کرد، مردم آن را شایعه ضد انقلاب می دانستند و در تصورشان نمی گنجید امام جمعه شان اهل این گونه تفریحات مجلل باشد! البته سالهای بعد سبک زندگی وی و خانواده اش از مردم مخفی نماند و چه بسا این امر سبب رویگردانی بسیاری از افراد از انقلاب شد چرا که می دیدند کسانی که با شعارهای خاصی انقلاب کردند اینک رفتار دیگری دارند. اما پیشتر از این هم هاشمی بیان کرده بوده کسی نباید مردم را به ریاضت کشی دعوت کند. باید به عنوان تذکر خدمت ایشان گفت که کسی مردم را به ریاضت کشی دعوت نمیکند آنچه از دستورات دینی و به خصوص امیرالمومنین در نهج البلاغه بیان شده است و امام خمینی و امام خامنه ای نیز به آن تاکید کرده اند این است که حاکم و مسئول اسلامی باید زندگی ساده ای داشته باشدو شاید تا حدودی به آن تظاهر کند که هر تظاهری ریا نیست و بلکه این یک وظیفه دینی و شرعی است. حضرت امام خمینی در سخنان خود برای چند گرو ه بارها به ساده زیستی و دوری از تجملات تاکید داشته اند: اول: مسئولین کشور آن روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند خدای نخواسته، و از این خوی ارزنده کوخ نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم. ... آن روزی که توجه اهل علم به دنیا شد و توجه به این شد که خانه داشته باشم چطور، و زرق و برق دنیا خدای نخواسته در آن ها تأثیر بکند، آن روز است که باید ما فاتحه اسلام را بخوانیم . (صحیفه امام، ج 17، ص: 377) دوم: روحانیون و طلاب از اهم مسائلی که باید تذکر بدهم، مسئله ای است که به همه روحانیت و دست اندرکاران کشور مربوط می شود، و همیشه نگران آن هستم..، کیفیت زندگی اهل علم است. اگر خدای نخواسته، مردم ببینند که آقایان وضع خودشان را تغییر داده اند، عمارت درست کرده اند و رفت و آمدهایشان مناسب شأن روحانیت نیست، و آن چیزی را که نسبت به روحانیت در دلشان بوده است از دست بدهند، از دست دادن آن همان و از بین رفتن اسلام و جمهوری اسلامی همان. ... آن چیزی که مردم به آن توجه دارند و موافق مذاق عامه است، اینکه زندگی شما ساده باشد، همان طوری که سران اسلام و پیغمبر اسلام و امیر المؤمنین و ائمه ما زندگی شان ساده و عادی بود بلکه پایین تر از عادی. ... (صحیفه امام، ج 19، ص: 318) سوم: انقلابیون و مجاهدین مبارزه با رفاه طلبی سازگار نیست؛ و آنها که تصور می کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه داری و رفاه طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه اند. و آنهایی هم که تصور می کنند سرمایه داران و مرفهان بی درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه می شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک می کنند آب در هاون می کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله ای است که هر گز با هم جمع نمی شوند. و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. (صحیفه امام، ج 21، ص: 86) البته اینها تنها مشت نمونه خروار از صحبتها و اندیشه های امام راحل است که در صحیفه امام درج شده است. لذا از آنجا که آقای هاشمی هم عمامه به سر دارد و هم جز مسئولین کشور بوده است و از پیشگامان انقلاب است می بایست به دلیل مضاعف در زندگی خود زهد و ساده زیستی پیشه می نمود. ضمن آنکه ضرورتی به ریا و تظاهر نیست گرچه در این امر تظاهر اشکالی ندارد اما آقای هاشمی می توانست با تمرین و خودسازی کاری نماید تا خالصانه و به دور از ریا یک زندگی ساده و معمولی با تفریحاتی شبیه مردم عادی داشته باشد. شبیه همین فرمایشات حضرت امام خمینی در سالهای ابتدای انقلاب از آقای هاشمی هم شنیده شده است و وی خطر تجمل گرایی را به روحانیون هشدار داد ه بود: چیزی که من برای آینده خطر می بینم، این است که مبادا روحانیت به قشر مرفّه تبدیل شود. قشر مرفّه مورد بغض مردم است؛ اگر مردم بعد از هفت، هشت سال دیدند که ما جاه و جبروت حکومت را به خودمان گرفتیم و یک قشر ممتاز شدیم، این همان خطر عظیم است، یعنی همان فئودالی و آن سرمایه داری، در ما صدق می کند و ما تبدیل به قشری می شود که علما و تاریخ آینده ما را نفرین خواهد کرد، مخصوصاً ما باید خیلی مواظب باشیم که به خاطر احترام اسلام و انقلاب سعی کنیم، همان حدود مردمی زندگی را که داشتیم [حفظ کنیم.] نمی گوییم ریاضت بیش از حدّ، مردم توقّع ریاضت را نداشتند، همان زندگی که داشتیم، مسائل امنیتّی یک قیودی را ایجاد می کند که داریم و باید داشته باشیم و مردم آنها را از ما می خواهند. از اینکه بگذریم، سعی کنیم که ما مثل مردم و مثل گذشته باشیم، حالت روحانیّت و ارتباط با مردم و حالت صمیمیت با مردم را داشته باشیم. همان طوری که مردم در گذشته می توانستند درد دلشان را به شما بگویند، امروز که نماز جمعه هستید و اگر نماینده مردم هستید، مردم بتوانند همان صمیمّیت و صفا را داشته باشند. اگر این حالت را حفظ کنیم، آن روحانیّت قبلی را به این حکومت تبدیل می کنیم و حکومت به همان پایگاه معنوی واقعی تبدیل می شود. (24 فروردین 1361 در جمع ائمه جمعه آذربایجان شرقی و غربی ) ایشان در جایی دیگر به ضرورت نگهداری حالت طلبگی بین روحانیون اشاره کرده و تاکید می کند روحانیت باید اهل ریاضت باشد: باید آن رابطه را حفظ کرد. آن رابطه از طریق مطالعه، ریاضت و از طریق اسلامی تهیه می شود. (24شهریور1362 سخنرانی در جمع مسؤولان استان سیستان و بلوچستان ) در مورد سفرها و تفریحات آقای هاشمی خوب است به روایتی که خود ایشان در خطبه های نماز جمعه اش به آن پرداخته است اشاره شود: حضرت امام صادق (ع) دوستی داشتند که روزی به خدمتشان آمد. حضرت به او بی اعتنایی کردند، به گونه ای که به آن شخص برخورد و گفت: آقا! شما به من محبّت زیادی داشتید. اکنون چه شده است ؟ امام صادق (ع) فرمودند: برای اینکه شنیده ام در سف ر امسال به مکّه، در هر منزلی یک گوسفند می کشتی و بوی کباب در قافله به راه می انداختی . آن مرد گفت: امّا من کباب را به مردم می دادم. خود من از یک گوسفند، مقدار کمی می خوردم” امام فرمود: آیا همه از کباب می خوردند؟ گفت: نه، امکان نداشت که نصیب همه آنها شود. عدّه ای از آنها می خوردند . حضرت صادق(ع) فرمود: همین کاربدی است. وقتی در مکانی که هزار نفر هستند و از کبابی که درست می کنی پنج یا ده نفر استفاده می کنند، بقیه را ناراحت می کنی. این کار بدی است که نباید تکرار کنی ... بعضی کارها به این شکل، اسراف است. ممکن است مصداق اسراف به این معنا نباشد. امّا روح اسراف را دارد (نماز جمعه 13-12-1361) با این اوصاف به نظر می رسد رفتار آقای هاشمی حداقل این است که روح اسراف را دارد و همین امر برای یک روحانی عضو خبرگان رهبری که مسئولیت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز به عهده دارد شایسته نیست! اینکه آقای هاشمی از کسانی که مردم را به ریاضت دعوت می کنند ولی خودشان طور دیگر زندگی میکند اظهار تنفر کرده است نیز نکته ای جالب است! خوب ایشان و یا مشاورانش قبل از هر سخنرانی، جستجویی در سخنان قبلی ایشان داشته باشند تا به گونه ای بر داشت نشود که هاشمی دهه 90 از هاشمی دهه 60 متنفر شده است! منبع:فردانیوز کد مطلب : سایر اخبار ...
حسن رحیم پور ازغدی : برخی کلید حل مشکلات اقتصادی را در واشنگتن و پاریس جستجو می کنند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظریه پردازان می گویند اقتصاد در صورتی پیشرفت می کند که شکننده نباشد، اقتصاد مقاومتی مبنای کاملاً علمی دارد. به گزارش میدان72 ، حسن رحیم پور ازغدی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مشهد مقدس در صحن جامع رضوی و در جمع زائران و مجاوران اظهار داشت: امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی در عرصه اقدام و عمل نامیده شده و به همین مناسبت چند نکته در این باب عرض می کنم، اولاً ما نیز به نوبه خود فقدان مرحوم آیت الله طبسی را تسلیت عرض می کنیم، خدمات زیادی پیش و پس از انقلاب داشتند و خدمات زیادی نیز برای زوار امام رضا(ع) در دوره ایشان صورت گرفت و امکاناتی برای زوار تمهید شد. وی افزود: از مزایای ایشان این بود که به خلاف بخشی از مسئولان، تا لحظه ای که از دنیا رفت در خانه پیش از انقلاب زندگی می کرد و با وجود شایعات زیاد، روشن شد ایشان در لحظه مرگ، خانه مسکونی اش همان خانه پیش از انقلاب بود و مثل برخی از مسئولان نبود که بعد از انقلاب، انقلابی شدند و یا برخی بعد از انقلاب تغییر رویه دادند و نوع زندگی آنها عوض شد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: چند حکم از سوی رهبری در مشهد صادر شد که یکی از آنها درباره آستان قدس بود از جمله اینکه ساخت و سازهای حرم منور و آستان قدس هرچه فایده داشته باید از این مرحله عبور کرد و باید برنامه ریزی جدی برای کمک به فقرا و محرومان کرد و اشتغال و کار برای جوانان در روستاها و شهرستانهای کوچک به شیوه های مختلف مثل مزارع و کارگاه ها در دستور کار قرار بگیرد و این پیام مهمی است. رحیم پور ازغدی تأکید کرد: با این همه سخت افزاری که در آستان قدس فراهم شده است از این پس باید به تعمیق نرم افزار حرم رضوی بپردازیم و این نیز در پیام رهبری مستتر بود و نباید زوار به زیارت جسمانی اکتفا کنند و باید زیارت عقلانی معرفتی صورت بگیرد و زوار به معارف الهی شان افزوده شود. وی تصریح کرد: این زیارت ها باید در اصلاح سبک زندگی ما، بازار و الگوی مصرف و خانواده ما و همچنین کاهش میزان طلاق و اعتیاد و رشوه و اختلاس تأثیر بگذارد، زیارتی اثرگذار است که اثبات کند زوار امام رضا(ع) نسبت به دیگران به سبک زندگی اسلامی مقیدتر هستند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مسافران مشهد، توریست نیستند و زائر امام هستند اظهار داشت: بیشترین آمار ورودی به کشور از داخل و خارج، مربوط به مشهد است و اینها برای زیارت می آیند، مشهد شهر زیارتی است نه سیاحتی البته سیاحت و تفریح نیز باید باشد. رحیم پور ازغدی تصریح کرد: بیشترین درآمد گردشگری مربوط به زوار امام است و اینها قبل از گردشگر، زائر هستند و باید در همه عرصه ها در این زمینه فرهنگ سازی کرد و نباید اجازه دهیم زائر امام رضا بودن تبدیل به تشریفات شود، مثلاً به برخی خادمی افتخاری بدهند و البته برخی خادم پروازی هستند، امام رضا(ع)، خادم پروازی نمی خواهد، از این به بعد کاری کنیم که هر کس که تولید بیشتری دارد و هنرمند و صنعتگری که بهتر کار می کند اینها خادم افتخاری شوند. وی با اشاره به اینکه همه باید برای خدا کار کنند و در نماز جمعه حاضر شوند، افزود: باید مراقب باشیم، مذهب امام رضا(ع)، مذهب اخلاص است، حضرت ضد تشریفاتی ترین شخصیت بود و زمانی که تظاهر می کردند می خواهند به ایشان احترام بگزارند سفره سلطنتی پهن می کردند در حالی که ایشان بین برده ها و کارگران غذا می خوردند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امام رضا(ع) می فرمودند: خدای ما یکی است، پدر ما و این بردگان یکی است و من با اینها هستم و نه با شما امیدوارم این مسئله صف اول نماز بودن و خادم امام بودن از حالت تشریفاتی خارج شود. رحیم پور ازغدی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: دو اندیشه در جامعه ما و در میان نخبگان ما در ارتباط با این مقوله وجود دارد، ما با حسن ظن به قضیه نگاه می کنیم، اینکه برخی طرفدار وابستگی هستند تردیدی نیست، همان کسانی که به عنوان عامل نفوذی حضور دارند اینها هستند، اگر شبکه های نفوذ پیدا شود خواهید دید چقدر از اینها مانع رشد تولید و استعدادهای کشور بودند و هستند، البته ما فعلاً با این بخش کاری نداریم. وی گفت: یک تفکر این است که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دشمن ندارد، دشمنی ها همه عرَضی و مقطعی است و اگر هم هست دشمنی اقتصادی نیست و در عرصه اقتصاد، پروژه خصمانه وجود ندارد، اقتصاد اساساً عرصه مقاومت و مبارز نیست و استقلال اقتصادی امکان و معنا ندارد و معادل انزوای اقتصادی است. رحیم پور ازغدی بیان کرد: قطع وابستگی از دشمن غیر از قطع رابطه با جهان است، هیچ کس طرفدار قطع رابطه با جهان نیست، امام کجا قطع ارتباط با جهان را مطرح کرد؟ امام قطع ارتباط با جهانخواران را مطرح کرد، آن هم رابطه سلطه آمیز بود، جریاناول می گوید “مقصر تحریم ها ما بودیم” و ریشه آن را باید از نظر اینها در دهه 60 جستجو کرد. وی خاطرنشان کرد: تنش با قدرت های فاسد از نظر امام مطرح بود و نه تنش با دولت و ملتها، برخی اصل این شعارها را عامل دشمنی و تحریم ها می دانند و می گویند بعد از دهه 60 انقلاب تمام شده است، راه حل مشکلات اقتصادی از نظر اینها داخلی نیست و کلید حل مشکلات اقتصادی در پاریس و لندن و واشنگتن است و در اختیار نخبگان نیست و کلید بیرون کشور است. این تفکر، عادی سازی روابط، انقلاب زدایی، مکتب زدایی از روابط بین الملل و ارزش زدایی از مناسبات با جهان خارج و آمریکا را مطرح می کند. رحیم پور ازغدی افزود: دیدید آل سعود گفت جمهوری اسلامی باید مشخص کند حکومت است یا انقلاب، جواب این است که ما یک حکومت انقلابی هستیم، اما برخی به همین جمع بندی آل سعودی رسیده اند و راه حل مسائل اقتصادی را در انتخاب میان انقلابی بودن و یا حاکم بودن جستجو می کنند زیرا حاکم انقلابی بودن سخت است و هزینه دارد. وی افزود: اگر این گونه بود چه نیازی به چند صد هزار شهید بود؟ اگر قرار بود جلب اعتماد آمریکا شود چرا شما؟ خود شاه که بهتر بود زیرا اگر وی می ماند خاطر آمریکا جمع تر بود، اگر قرار بود پیشرفتی صورت بگیرد باید زمان شاه صورت می گرفت. ده ها هزار مستشار در این کشور بودند اما دانشگاه های ما تولید علمی نداشتند و صادراتمان جر نفت نبود. رحیم پور ازغدی تصریح کرد: امام جواب شما را از همان اول داد و قبل از آن قرآن جواب شما را داده است، این اندیشه می گوید غرب به تعهداتش وفا می کند و هرچه بارها دیده اند که عمل نمی کنند باز می گویند عمل می کنند و می گویند “آمریکا با ما مشکل ذاتی ندارد و باید حمایت قاطعی نیز از جنبش آزادی بخش یمن و سوریه و بحرین نکنیم زیرا به ما ربط ندارد و باید به غرب اطمینان دهیم کاری به اینها نداریم و اطمینان دهیم که حتی قدرت دفاعی خودمان را نیز تقویت نمی کنیم و موشک نمی سازیم”. وی گفت: آمریکایی ها پیغام می دهند که “اگر می خواهید اقتصاد شما خوب شود نهادهای انقلابی را منحل کنید” و از زمان امام نیز این را می گفتند، “80 درصد مردم شما در انتخابات باشند این دموکراسی را قبول نداریم و باید حقوق اقلیت های جنسی را نیز رعایت کنید!”، اینها مسئله احکام قطعی اسلام را نیز مانع اقتصاد می دانند. مگر با ترکیه همین کار را نکردند و نگفتند “باید اقرار کنید زنای محصنه جرم نیست”؟ رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: به ترکیه گفتند “این را قبول کن تا تصمیم بگیریم جزو اتحادیه اروپا بشوی یا نه”، فکر می کنند اگر حتی این همه عقب نشینی بکنیم آنها به ما کمک می کنند، خود آمریکا 50 میلیون آدم گرسنه دارد، چه کسی می تواند و می خواهد به شما کمک کند؟ اما ساده لوحی در این زمینه وجود دارد. وی افزود: اینها با اصل نظام مخالف بودند و تا زمانی که دست از ماهیت انقلابی و اسلامی خود برنداریم اینها از ما راضی نمی شوند و باید بگوییم “غلط کردیم انقلاب کردیم” و برای اینکه درس عبرت بقیه شویم عقب نشینی بیشتری می خواهند. رحیم پور ازغدی افزود: اقتصاد مقاومتی یک اصطلاح من درآوردی نیست، بلکه در علم اقتصاد کلاسیک و اقتصاد آکادمیک غرب، صحبت از مقاوم سازی اقتصاد است، فرض کنید ما ابرقدرت منطقه نیستیم و یکی از چهار قدرت جهان در تعیین سرنوشت جهان نیستیم که همه اینها را هستیم و این را خود دشمنان اعتراف کرده اند، در این بازار سیاه و ناسالم جهان، اقتصاد یک کشور اگر قدرت انعطاف علمی و اقتصادی نداشته باشد شکست می خورد. وی با اشاره به اینکه اقتصاد قوی باید منعطف باشد، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد کشور شکننده نباشد و فرمان آن دست خارج نباشد و معطوف به منافع ملی ما باشد و رو به رشد باشد. همه اقتصادهای موفق به نحوی هستند که در برابر تلاطم بین الملل مقاوم باشند. اقتصاد مقاومتی عیوب خود را سریع پیدا می کند و آسیب پذیری را کاهش می دهد و تولید و توزیع را فعال می کند و بانک ها و مالیات را سیاستگذاری مجتهدانه و به روز می کند. رحیم پور ازغدی تأکید کرد: نظریه پردازان می گویند اقتصاد در صورتی پیشرفت می کند که شکننده نباشد، اقتصاد مقاومتی مبنای کاملاً علمی دارد. وی گفت: جنگ اقتصادی کاملاً وجود دارد و باید در برابر آن آماده باشیم، در ادارات حکومتی ما باید شعبه قرارگاه اقتصادی وجود داشته باشد تا مقابل سقوط تولید کننده را بگیرد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید مقابل عوامل ضدتولید و مقابل کسانی که رشد تولید را مانع شده اند ایستاد، مقام معظم رهبری فرمودند نزدیک 60 درصد کارگاه ها تقریباً خوابیده است و با وجود عقب نشینی مقطعی و تاکتیکی در مسائل هسته ای، این طرف به تعهدات خود عمل کرده است و طرف مقابل خیر، و تحریم ها را به شکل مختلف بازمی گرداند و نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا نیز نشان دادند به این قرارداد پایبند نیستند اما هنوز هم برخی کلید را دست آمریکایی ها می دانند و حتی اگر وفا کنند مشکل حل نمی شود، مشکل در داخل کشور باید حل شود. رحیم پور ازغدی تصریح کرد: اگر تمام تحریم ها را بردارند، تمامی موانع برداشته شد و تازه فضا برای کار باز شده است، مانع برداشته شدن به معنای حرکت که نیست، حرکت در درون باید انجام شود، موانع بوروکراتیک باید برداشته شود، صد مانع به اسم استعلام برای تولیدکننده نگذارید. وی بیان کرد: کاری کنید که اگر کسی توان و سرمایه دارد با رغبت سراغ شما بیاید، مدارک را یک بار از وی بخواهید، رفع موانع تولید احتیاط است، اگر راست می گویید در برابر واردات احتیاط کنید، چرا گرانترین ماشین های دنیا در تهران جولان می دهد؟ تشریفاتی ترین کالاهای دنیا در کشور ما است. این کشوری است که تحریم است؟ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اینها خیانت و یا حماقت است، پیشنهاد این است که یک قرارگاه قوی بیاید و موانع تولید را بردارد، بروید از اینها سؤال کنید تا بگویند چرا، عمده موانع دولتی و حکومتی و واردات و مالیات و سیاست غلط بانکها است. رحیم پور ازغدی افزود: کلید در داخل کشور است و نه در واشنگتن، آنها به شما کلید نمی دهند بلکه قفل می دهند، چرا آمریکا یی ها باید منافع و خیر ما را بخواهند؟ منطقی است؟ چرا دنبال منافع خود هستند؟ بخشی از سیاست های ما مانع اقتصاد مقاومتی هستند و بدون برداشتن اینها اقتصاد مقاومتی شکل نمی گیرد، خصومت هایی علیه اقتصاد مقاومتی وجود دارد که باعث ناکارآمدی می شود. وی گفت: رسیدن به اهداف بدون اقتصاد مقاومتی، یعنی اقتصاد علمی و آگاهانه و عدالت محور و توأم با عزت امکان پذیر نیست، تحریم ها از سال 58 شروع شد و ربطی به مسائل هسته ای نداشت، چند ماه پس از انقلاب تحریم ها شروع و در سالهای اخیر تشدید شد، اما از ابتدای انقلاب بود. استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اقسام مختلف تحریم ها از ابتدای انقلاب افزود: اگر اقتصاد داخل درست مدیریت شود در برابر تحریم ها از پای در نمی آییم، اگر خانواده دارای مشکل اقتصادی بودجه خود را درست تنظیم نکند قطعاً شکست می خورد. رحیم پور ازغدی افزود: ژاپن و آلمان حتی الآن هم استقلال ندارند، اما پیشرفت اقتصادی آنها به خاطر این بود که مصرف کمتر و تولید بیشتر داشتند و با کار به اینجا رسیدند، فرض کنید رئیس جمهور بعدی آمریکا آمد و همه تحریم ها را برگرداند، این احتمال که هست، آیا با امید و شادی کاذب ایجاد کردن، اقتصاد کشور راه می افتد و یا این فریب افکار عمومی است. وی بیان کرد: فرض کنید همه پولها برگشت، اگر الگوی مصرف درست نشود تمام این پول تمام می شود و به واردات و تورم می افزاید، باید واقع بین باشیم و امیدوار، اینها با تحریم می خواستند بیکاری و تورم را افزایش دهند و رفتار جمهوری اسلامی را تغییر دهند و مردم را خسته و به آنها تلقین کنند که “اگر شعار مرگ بر آمریکا نباشد شما همه میلیاردر هستید”. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: هدف بعدی اینها تغییر اصل حکومت است و حتی در انتخابات هم حضور داشتند و لیست دادند، آنها گفتند “باید کسانی که همفکر ما هستند آنها بیایند و نه آنهایی که بر سر مبانی انقلاب هستند” ولی این معنایش این نیست که لیست های داده شده در انتخابات، لیست انگلیسی و آمریکایی بود. رحیم پور ازغدی افزود: آنها می گویند “اگر می خواهید اقتصادتان با یک بِشکن حل شود با صدای آرام بگویید اشتباه کردیم” و بعد می گویند “همین را بلند بگویید”، آنها دنبال تغییر میان مدت و بلندمدت هستند و اینها همان استکبار قرآنی هستند. وی گفت: قصص قرآنی نیز ناظر به آینده برای درس دادن به ما است، با کسانی روبه رو هستیم که طرح های سعادت بخش را واژگون و ارزشها را نابود می کنند و لباس اصلاح پوشیده اند و قرآن راجع به همین ها می گوید. اینها هدفشان دنیا است و به آخرت کاری ندارند و حریص ترین موجودات برای ماندن در این دنیا هستند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: اینها طرفدار ایدئولوژی حسنه الدنیا هستند، چرا کسانی فکر می کنند اینها دشمن نیستند و به اینها می توان دل باخت؟ اینها کافر و منافق هستند و قرآن به اینها اشاره کرده است. چرا به اینها اعتماد می کنید و لبخند می زنید؟ وقتی لبخند زدی و قدم زدی رویت می شود بگویی مرگ بر آمریکا؟ حد نگه داریم، مذاکره روشن بود برای چه بود، برای مسئله هسته ای بود نه در حوزه دیگری و نه در مقدمه احیای رابطه با آمریکا. رحیم پور ازغدی تصریح کرد: کسانی به قصد خدمت به کشور، می گویند آمریکا دشمن انقلاب اسلامی نیست، باید تکلیفمان را روشن کنیم و این مسئله در تصمیمات اقتصادی ما دخالت دارد. اینها دشمن هستند یا نه؟ برنامه آینده چیست؟ پیشرفت در اقتصاد مقاومتی است یا در سازش اقتصادی؟ وی گفت: قرآن می فرماید “اینها هر پیمانی که با شما می بندند در نخستین فرصت آن را زیر پا می گذارند”، صهیونیست ها کتاب خدا و دین را زیر پا می گذارند و دنبال علمی هستند که به دیگران صدمه بزنند. رحیم پور ازغدی تصریح کرد: الگوی مصرف ما بسیار خطرناک است و جزو ملت های مسرف هستیم و خدا از اسراف کننده بدش می آید، طبق آمار جهانی و داخلی جزو مصرف کننده ترین ملتهای دنیا هستیم و با این طرز مصرف نمی توانیم به اقتصاد مقاومتی ادامه دهیم، بسیاری از خانواده های غیرمسلمان را دیده ام که مصرف کمتری از ما دارند. وی افزود: ما طبقه محرومی داریم که ندارند مصرف کنند اما بسیاری بیش از نیاز مصرف می کنند، ملت ایران مصرفش از تولید و وارداتش از صادراتش بیشتر است، در کشورهای پیشرفته دیده ایم که ساده تر زندگی می کنند، در حوزه انرژی، ایران جزو 10 یا 12 کشور پرمصرف جهان است. رحیم پور ازغدی گفت: ایران سه برابر متوسط جهان انرژی مصرف می کند، هر 10 سال هم مصرف انرژی در کشورمان دو برابر می شود و این یعنی مصرف انرژی ایران 5 برابر اندونزی پرجمعیت ترین کشور مسلمان دنیا است. وی افزود: مصرف سرانه انرژی ما دو برابر چین و چهار برابر هند است، مصرف سرانه برق در ایران سه برابر میانگین جهانی است، ما جزو 16 کشور پرمصرف برق در جهان هستیم و سومین مصرف کننده گاز در جهان هستیم. رحیم پور ازغدی بیان کرد: ظرف 7 سال، مصرف گاز در ایران 2٫5 برابر شده است، در آب، از 70 درصد کشورهای جهان مصرف بیشتری داریم، مشکل آب خوردن و کشاورزی در 20 سال آینده داریم، مصرف نان ایران سه برابر اروپایی ها است، ایران بالاتر از میانگین جهان شکر مصرف می کند و در مورد روغن هم همین طور. وی گفت: مصرف در کشور سال به سال بیشتر می شود، تولیدکننده ما تا به مشکلی می خورد تولیدش را کم می کند و قاچاق هم کنترل نمی شود و کالای تجملی روز به روز بیشتر مصرف می شود. ملتی که مشکل تروریسم را حل کرد مگر نمی تواند قاچاق را حل کند؟ رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: اقتصاد و تولید نباید سیاستش دائم عوض شود، هر انتخاباتی که می شود از یک سال مانده به انتخابات، فضا انتخاباتی می شود و بعد، زمان صرف تصفیه و تغییر اتوبوسی هستیم و بعد هم زمینه سازی برای انتخابات بعد، دولت و مجلس باید اختیاراتش مشخص شود، نمی توانیم یک سیاست بانکی اعلام کنیم و بعد رهایش کنیم، باید تولیدکننده وضعیتش مشخص باشد، از سوی دیگر نظارت بر قوانین باید شکل بگیرد، ما خلأ قانونی نداریم، تراکم قانونی داریم و اجرا نمی شود. نظام پاداش و تنبیه باید برقرار شود. منبع : خبرگزاری تسنیم کد مطلب : سایر اخبار ...
هاشمی رفسنجانی: آنچه در مذاکرات به دست آوردیم، فراتر از امتیاز بود
، وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده، به انتقادهای غیر استدلالی بعضی ها اشاره کرد و گفت: وقتی رهبری نظام ساخت بمب هسته ای را حرام دانسته اند، معلوم نیست چرا و چگونه منتقدان محدودیت موقت غنی سازی در مقابل رفع تحریم ها را به ضرر کشور می دانند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به عنوان کسی که از اول در جریان کارها بودم، با اطمینان به مردم می گویم که آنچه در مذاکرات به دست آوردیم، بسیار فراتر، بهتر ...
اگر ما به خودمان رحم نکنیم, کسی به ما رحم نمی کند
اقتصاد مقاومتی مطرح کردند و لازم است مسئولین و مردم رعایت کنند؛ ازجمله این پیشنهادات این بود که تولید داخلی تقویت شود و از اجناس خارجی استفاده نشود.مردم بیایید تصمیم بگیریم؛ خدا و پیامبرش شاهداست اگر ما به خودمان رحم نکنیم, کسی به ما رحم نمی کند الان جنگ, جنگ اقتصادی است و تصمیم بگیریم از جنس ایرانی استفاده کنیم ولو با زحمت؛ این باعث می شود تولید و چرخه تولید افزایش پیدا کند همه ما باید با اهتمام ویژه ...
تماس تلفنی هاشمی رفسنجانی با پسرش در زندان
.../literal} وقتی رهبری نظام ساخت بمب هسته ای را حرام دانسته اند، معلوم نیست چرا و چگونه منتقدان محدودیت موقت غنی سازی در مقابل رفع تحریم ها را به ضرر کشور می دانند. به عنوان کسی که از اول در جریان کارها بودم، با اطمینان به مردم می گویم که آنچه در مذاکرات به دست آوردیم، بسیار فراتر، بهتر و مهمتر از امتیازهایی است که معمولاً در مذاکرات سیاسی می دهند تا امتیازهای بیشتری بگیرند. ...
افق فراسوی سال جدید
خصوص توسط دشمنان انجام شده بود و نشان داد که انتخابات در ایران و با نظارت مناسب انجام می شود و نباید با فتنه گری، نتیجه انتخابات را به نفع هر جناح سیاسی که باشد، زیر سوال برد و ثبات سیاسی و وحدت ملی را به مخاطره افکند. اشکال اساسی که می تواند مانعی جدی برای رشد و توسعه ملی محسوب شود، سیاست زدگی و سیاست بازی است. دولت محترم و همه جناح های سیاسی و نخبگان نباید خود را درگیر مسایل سیاسی ...
هاشمی رفسنجانی در کیش چه می کرد؟
عکس ها از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام 27219 سفر آیت الله هاشمی به کیش بازدید و افتتاح ساختمان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی کیش توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی سفر آیت الله هاشمی به کیش بازدید و افتتاح ساختمان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی کیش توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی سفر آیت الله هاشمی ...
واکنش ها به نظریه جدید هاشمی/ حمله ناموسی کاندیداهای جمهوری خواه/ کلاس رایگان آموزش اقتصاد برای معاون ...
های سیاسی و هسته ای به دولت، وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده، به انتقادهای غیر استدلالی بعضی ها اشاره کرد و گفت: وقتی رهبری نظام ساخت بمب هسته ای را حرام دانسته اند، معلوم نیست چرا و چگونه منتقدان محدودیت موقت غنی سازی در مقابل رفع تحریم ها را به ضرر کشور می دانند.رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به عنوان کسی که از اول در جریان کارها بودم، با اطمینان به مردم می گویم که آنچه در مذاکرات به دست آوردیم ...
هاشمی رفسنجانی در کیش چه می کرد؟
عکس ها از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام 27219
به دلیل کمبود بودجه سیما فیلمی برای دوبله باقی نمانده/نمی دانم چگونه با حسن روحانی برخورد کنم!/ وزارت ...
از واحد دوبلاژ تلویزیون. خود من هم درآمد اصلی ام از واحد دوبلاژ تلویزیون است. وقتی هم که کار نیست، یعنی کار نیست. الان حتی معاونت دوبلاژ هم نگران این بچه هاست. می دانی به ما چه می گویند؟ می گویند تقصیر خودتان است! وقتی آقای رئیسی دوبله زیرزمینی انجام داده است و این اوضاع را به راه انداخته، آیا وظیفه من بوده که بروم و او را پیدا کنم؟ بعد از او بود که دوبله زیرزمینی مد شد و الان این همه استودیو زیر ...
انقلابی عمل کردن نخبگان در مقابل تزریق تفکر تسلیم طلبانه
ایران اکونومیست - رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات نوروزی شان در حرم رضوی به بیان واقعیتهای امروز کشور پرداختند و با توجه به این واقعیت ها، نقشه راه و راهبردها و راه صحیح حرکت کشور در سال 95 را مشخص کردند. ابتدا رهبرانقلاب با تشریح واقعیت های امروز کشور و متذکر شدن فرصت ها و ظرفیت های موجود برای پیشرفت و توسعه، دشمنی آمریکا با ایران را به همگان یادآوری می کنند. دشمنی که با ...
استقبال از پرزیدنت روحانی در کیش و پیام نهفته در پوشش نامناسب آیت الله!+عکس
منتخب ملت قصد صدور چه پیامی به رئیس جمهور را دارد؟ یقینا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مردی که به بازی و صحنه گردانی های سیاسی شهره است، با نوع استقبال غیر رسمی و نوع پوشش نامناسب، آنهم در سطح استقبال از رئیس جمهور اسلامی ایران نمی خواهد میزان ساده زیستی خود و خانواده محترم! را به رخ مردم بکشد، مضاف آنکه با انتشار گسترده این عکس ها در سطح جامعه و رسانه ها، نظریه ساده انگارانه ای که بگوید ...
گفتگوی متفاوت با وزیر بهداشت
خواهند در حالی که واقعاً من همه نظام نیستم و خودم به نوعی کارمندم، مجلس و دولت باید تصمیم بگیرند. بحث تعرفه ها به خزانه، نظر رئیس جمهور، نظر مجلس و قوانین موجود برمی گردد، من نمی توانم استثنا قائل شوم. به هر حال تا قبل از آنکه وزیر بهداشت کشور بشوم من هم مانند آنها حرف می زدم؛ اما امروز مسئولیت سلامت مردم را به من سپرده اند، نماینده هایشان به من رأی داده اند، من نمی توانم طرف صنف بایستم، من باید ...
گپ و گفت نوروزی با قاضی زاده هاشمی؛
توانم آنها را برآورده کنم. آنها تمام مطالباتشان را از من می خواهند در حالی که واقعاً من همه نظام نیستم و خودم به نوعی کارمندم، مجلس و دولت باید تصمیم بگیرند. بحث تعرفه ها به خزانه، نظر رئیس جمهور، نظر مجلس و قوانین موجود برمی گردد، من نمی توانم استثنا قائل شوم. به هر حال تا قبل از آنکه وزیر بهداشت کشور بشوم من هم مانند آنها حرف می زدم؛ اما امروز مسئولیت سلامت مردم را به من سپرده اند، نماینده هایشان به ...
مهمترین محور خطبه های نماز جمعه؛ سفر بان کی مون به جنوب لبنان
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، شیخ عفیف النابلسی در خطبه های نماز جمعه در مجتمع حضرت زهراء(س) در شهر صیدا گفت تروریسمی که بلژیک را در هم کوبید در حالی بود که پیش از آن، خیلی ها درباره آن هشدار می دادند، هرگز اروپا را رها نخواهد کرد، چرا که اروپایی ها هیچ موضع قاطعی علیه تروریست هایی که در سوریه، عراق ،لیبی، لبنان، یمن و مصر، صدها هزار نفر را تا این ساعت کشته اند، اتخاذ نکردند، اروپایی ...
هاشمی رفسنجانی: سیاست دولت حمایت از صاحبان سرمایه در کیش است/ دلم می سوزد و می دانم چقدر برای جزیره زحمت ...
قانون اساسی و بعدها اصلاح اصل 44، تقویت بخش خصوصی از برنامه های نظام است و کیش می تواند بهترین نمونه برای فعالیت های بخش خصوصی و مردم باشد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به تقاضای چندتن از حاضران در جلسه که از وی برای حل مشکلات کمک خواستند و انتظار داشتند، گفت: به عنوان رئیس مجمع که وظایف خاص و مصرحی در قانون اساسی دارد، نمی توانم دخالت کنم اما چون دلم می سوزد و می دانم چقدر برای کشور ...
صادق زیباکلام: عارف نباید رئیس مجلس شود
هاشمی زیاد است چون اصولگرایان کسی را ندارند. روحانی در سال 95 چه کند؟ زیباکلام درباره وضعیت دولت در سال 95 گفت: آقای روحانی باید گام های اساسی در خصوص اقتصاد بردارد و نقطه آغاز این کار این است که صادقانه در تلویزیون با مردم درباره مشکلات اقتصاد صحبت کند؛ کاری که تاکنون از انجام آن شانه خالی کرده است. وی ادامه داد: رکود دارد مملکت را از پا در می آورد و اکنون یک واحد ...
اقتصاد فرهنگ بنیان، بنیاد و بنیه اقتصاد دانش بنیان
یک شیء، ارزش غالب باشد. در این صورت، نگرش آنان به آن شیء با نگرش شما، تفاوت وفاصله بسیاری دارد.(باستانی، 1387) مطالبی که در ادامه می آید مبتنی بر نظرسنجی است که در سال 1393 توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) انجام شده است و نتایج آن به صورت کتاب و با عنوان سبک زندگی دانشجویان در سال جاری منتشر شده است. جمعیت مورد مطالعه این طرح کلیه دانشجویان دانشگاه های دولتی سراسر کشور ...
پارس جنوبی یک زیرساخت اقتصادی برای کشور است
...> وی با بیان اینکه ساخت سکوهای پارس جنوبی از صنایع دریایی آغاز شد گفت: در زمان اجرای طرح های اولیه پارس جنوبی حتی فرودگاه نبود که فرودگاهی با امکانات ابتدایی راه اندازی شد و طرح های این منطقه گازی توسعه یافت. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پارس جنوبی به یکی از مهم ترین مرکز اقتصادی کشور تبدیل شده افزود: منطقه پارس جنوبی با داشتن ظرفیت های مهم به عنوان یک زیر ساخت اقتصادی برای ...
اقتصاد مقاومتی جدیدترین نظریه در باب توسعه اقتصادی
...> برخی از مهمترین محورهای اساسی و مهم اقتصاد مقاومتی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد: حمایت از تولید ملی، بهره گیری از فرهنگ و اخلاق ایرانی - اسلامی محدود سازی اقتصاد دولتی آزاد سازی اقتصاد مردمی سازی اقتصاد و کار مردم را به مردم واگذاشتن عدم دخالت دولت در امور مربوط به مردم اینکه دولت خود را خدمتگزار مردم بداند و نه ولی و همه کاره ی آنان توجه به نخبگان و ...
چه کسانی به اصلاح طلبان رای می دهند؟/ استان های فقیر دنبال اصلاحات رفتند
برای رشد و توسعه اقتصادی ندارند. مصداق گفته های او در بررسی الگوی مشارکت سیاسی در استان های کشور قابل درک است. کاهش نرخ مشارکت اقتصادی و سیاسی در بسیاری از استان های کشور به صورت همزمان رخ داده است. معیدفر در این مورد هم می گوید: مردم همین طور اگر ببینند وجودشان در نظام سیاسی کشورشان چندان تاثیرگذار نیست، در حوزه مشارکت اقتصادی هم ضعیف عمل خواهند کرد. این مسئله را غیر از تئوری، در تجربه هم می توان ...
موج مهاجران چرا حالا و چه باید کرد
نیاز به درک ریشه ای دلایل افزایش کنونی سیل پناهندگان و پیدا کردن زمان نقطه اوج بعدی آنهاست. موفق نبودن در این راه می تواند تاوان سنگینی داشته باشد. در مقابل موج های ظاهراً بی پایان و برنامه ریزی نشده مهاجران، نظام ها در حال فروپاشی هستند و اتحاد و اعتماد اعضای اتحادیه اروپا نسبت به یکدیگر، مردم نسبت به دولت هایشان و همگان نسبت به نظام جهانی پناهندگی کمرنگ تر می شود. تغییر مسیرها: ماهیت و ...
سوریه گمشده در روایت ها
و سازماندهی نظام سیاسی را هدایت می کند. مبنای اصلی این قرارداد اجتماعی ، برابری و حقوق همه گروه های قومی، نژادی و مذهبی کردستان سوریه، دموکراسی مستقیم و رد مفهوم دولت- ملت است. روژاوا دارای یگان های محافظت از خلق یا همان ypg و یگان های محافظت از زنان یا همان ypj است. این گروه ها 50 هزار نیرو در 3 کانتن دارند. زنان جایگاه ویژه ای در روژاوا دارند، ارتش زنان در دولت خودمختار روژاوا پا به پای ...
عده ای در داخل کشور معتقدند کلید حل مشکلات کشور در لندن و واشنگتن است/ مذاکرات فقط در مسئله هسته ای بود، ...
...> وی ادامه داد: نکته دوم، با این همه سخت افزار که فراهم شده از این پس به جای توسعه سخت افزاری حرم، باید به تعمیق نرم افزاری حرم معرفتی امام رضا(ع) بپردازیم، در سال 10-20 میلیون زائر به اینجا می آیند و حیف است که فقط به زیارت جسمانی در حرم اکتفا بشود باید طوری شود که وقتی زائران از اینجا برمی گردند به معارف الهی آنها افزوده شده باشد و چیزهایی را که نمی دانستند بدانند. عضو شورای عالی ...
همه عزت و افتخار، فقط در سایه اسلام حاصل می شود/رونق اقتصادی و مقابله با رکود علاج همه ...
دستگاههای مختلف؛ همگی کارهای مقدماتی هستند؛ باید اقدام و عمل صورت گیرد و محصول کار در روی زمین به مردم نشان داده شود. به همین جهت شعارِ امسال را به نام اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل گذاشتند. و فرمودند: البته توقع نداریم که در ظرف یک سال همه مشکلات را حل شود؛ ولی اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامه ریزی شده و درست انجام بگیرد، ما در پایان سال، آثار و نشانه های آن را مشاهده خواهیم کرد. حجت ...
از برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران در نقطه صفر مرزی توسط وزیر کشور تا سوء استفاده دشمنان از جریان ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از سایت اروم نیوز ؛ آذربایجان غربی در سال 1394، خاطره های تلخ و شیرین بسیاری داشت که به مهم ترین آنها از دید اروم نیوز در ادامه آمده می آید. دکتر سعید جلیلی مشاور و نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام 25 فروردین برای شرکت در نشست سیاسی گفتمان انقلاب اسلامی و حضور در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد به آذربایجان ...
تحلیلی از استراحت یا فضای کاری حضور هاشمی در کیش و عسلویه/ سرانجام مطالبات اقتصادی مردم چه شد؟
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از ندای ساحل ، در چند روز گذشته بحث های زیادی راجع به حضور هاشمی به همراه خانواده به جزیره کیش و پس از آن پیوستن دکتر روحانی به ایشان مطرح و دستخوش بازی فعالان رسانه ای قرار گرفت. حضوری که با خبر پیوستن مهدی هاشمی از زندان به این جمع خانوادگی به اوج شور خود رسید و تکذیب کردن آن از سوی دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نتوانست از حواشی آن بکاهد. ...
بازدید آیت الله هاشمی رفسنجانی از پروژه های عسلویه
آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد ازظهر پنجشنبه ضمن بازدید از پروژه های در حال ساخت در منطقه عسلویه با کارکنان آنها دیدار و گفتگو کرد.
تحقق اقتصاد مقاومتی راهبرد اساسی و مهم برای مقابله با فقر و بیکاری است
ملی به سوی خرید کالاهای ایرانی روی آورند . از سویی ٬ دولت باید صنعتگران را موظف به تحقیق و توسعه و استفاده از دانش و نوآوری کند، همچنین دولت باید بازار را برای افزایش فروش صنعت داخلی در بازارهای داخلی و خارجی فراهم کند که البته اگر دانشگاه های ما با صنعت همراه باشند و صنعت به استفاده از نخبگان دانشگاه روی آورد، در آن زمان کیفیت کالای ایرانی افزایش یافته و بومی سازی همه صنایع و جلوگیری از ...