سایر منابع:
سایر خبرها
حامد بهداد: من اونی نیستم که میشناسید
عصیان زده و عصبی به خاطر بیاورید که البته عصبی واژه غلطی است برای تعبیر نقد بازیگری. این برداشت از بازی و کارم، ناشی از عدم شناخت صحیح درباره بازیگری است. شاید شما،دو، سه فیلم سینمایی در بدو ورودم به سینمای ایران دیده اید و مرا با آن شمایل به یاد می آورید. مثلا فیلم این زن حرف نمی زند را خودم خاطرم هست که، بازی بازیگران در آن زمان، شبیه ذهنیت صدا و سیما بود، مثل قالب سریال های شبیه در ...
ارتباط اصولگرایان با مردم کمتر شده است
اشتباهاتی است که جریان اصولگرا مرتکب شد. برای نخستین بار هم نیست که این اشتباه رخ می دهد. همان طور که اشاره کردید، درباره چهار سال اول دولت احمدی نژاد نیز این اتفاق تکرار شد. اصولگرایان احمدی نژاد را به عنوان یک اصولگرا مطرح کردند و بعد هم از ناحیه او آسیب های جدی را متحمل شدند. اما تنها اصولگرایان نبودند که چنین اشتباهی را مرتکب شدند. در سال 76، جریان اصلاح طلب نیز افراد بسیار تندرویی ...
تلاش برای درخشش نور قرآن در غربت + عکس
رایزنی فرهنگی ایران در مالزی طی گزارشی درباره فعالیت های مؤسسه فرهنگی قرآنی الهدی در این کشور که نسخه ای از آن را در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داد، آورده است: بی گمان مفاهیم ارزشمند قرآن کریم اساسی ترین نیاز جامعه بشریت برای سعادت است. درک مفاهیم قرآنی و آموزش قرآن کریم و تربیت قرآنی در جامعه باید طوری برنامه ریزی شود که در اندازه و فهم و گویش و درک طبقات مختلف جامعه باشد. در این ...
امتیازات و کاستی های اکران نوروزی
روزنامه جام جم: استقبال مردم از فیلم های اکران نوروزی و فروش بالا و ده پانزده میلیاردی آنها باعث شده فعلا حال سینمای ما خوب باشد و عوامل سینما از تهیه کننده و کارگردان تا پخش کننده و سینمادار با آرامش و رضایت از امید و بهبود اوضاع سخن بگویند. هرچند به گفته و پیش بینی کارشناسان، این وضع سرخوشانه اول سال، در ادامه پایدار نخواهد ماند و تعداد فیلم هایی که مولفه های جذب تماشاگر فراوان داشته ...
چگونه مومنی را شاد کنیم؟
کودک خردسال خودتان را شاد کنید ممکن است یک زمان این کار را با دادن خوراکی و یا اسباب بازی انجام دهید، و وقتی کودک مقداری بزرگ تر شد، برایش قصه و داستان تعریف کنید. این ها انواع شادی کودکانه است که با خوردن، بازی کردن، شنیدن داستان های خنده دار و نظیر آنها حاصل می شود. اما در سنین جوانی آن هایی که رشد طبیعی و معقولی دارند و ابعاد روانی آنان رشد پیدا کرده است، دیگر به این چیزها خیلی شاد نمی شوند ...
بهرام رادان از اوج و فرودهایش می گوید
بهترین انتخاب ها را داشته باشد. اما در نهایت، نتیجه آن طور که باید نشده بود و همین بستری شده بود برای تاختن. تنها کاری که از دستم بر می آمد این بود که دفاع کنم از بازیگر ی که سعی کرده بود گام به گام خودش را بالا بکشد و الان حقش نبود که به خاطر فیلم هایی که در مجموع کارهای بدی هم نبودند، این طور مورد هجمه قرار بگیرد. به هر حال او داشت کارش را درست انجام می داد و همین باعث شده شود، دستم برای ...
هیچ کس پاسخگو نیست
هنرجویان برگردانده شود. در واقع هنرجویان بعد از اینکه نمراتشان ثبت می شود، مخصوصا در شرایطی که آموزشگاه فضای مناسبی برای آرشیو آثار نداشته باشد باید آنها را نزد خود حفظ کنند. اردشیر احمدی نژاد معتقد است چنین تصمیماتی درباره آثار هنری بدون هیچ شکی، اشتباه است به ویژه در رابطه با کارهای تکمیل شده هنرجویان و به هیچ عنوان قابل قبول به نظر نمی رسد. همچنین این روش ناشی از بی سلیقگی و بی اهمیتی مدیر ...
خواندنی های دفاع مقدس
رفته و قرار است برای عرب زبان ها نیز ترجمه و توزیع شود. مجموعه هفت جلدی دانستنی های دفاع مقدس دیگر اثر پرمخاطب نشر نیلوفران است که برای گروه سنی نوجوانان نوشته شده و در آن به موضوعات مهم طی تاریخ هشت سال دفاع مقدس پرداخته شده است. * سرباز کوچک امام(ره) که به قلم فاطمه دوست کامی نوشته شده سال 94 نیز پرمخاطب ترین کتاب نشر پیام آزادگان بود. این اثر روایت کننده خاطرات مهدی طحانیان از دوران ...
اسباب بازی، کالای فرهنگی با رویکرد اقتصادی
فروش و جلب نظر خریدار دارد. وی در مورد طراحی و الگوبرداری برای نمونه های تولیدی می افزاید: ابتدا این کار را خودمان انجام می دادیم ولی اکنون امکانش نیست، چون طرح ها و الگوهای مناسبی در دست نداریم و تهیه آنها، هم زمان بر است و هم پرهزینه. به همین دلیل مجبوریم از مدل های آماده خارجی استفاده کنیم. حیاتی درباره تنوع و تعداد محصولات قابل عرضه شرکت می گوید: در حال حاضر 13 قلم بازی فکری و آموزشی ...
نامه خداحافظی کروش از تیم ملی ایران و واکنش کفاشیان
دانند که ما آماده ایم آنها را ببخشیم و در عین حال، آماده ایم تا آنها را فراموش کنیم؛ بنابراین این زمان را دارند تا تصمیم بگیرند. دوستان عزیزم در این چند روز آخر در این کشور زیبا، از اینکه در شرایط مساعد قرار نداریم، عمیقا ناراحتم اما دانستن این مسئله چیزی را برای تیم ملی تغییر نمی دهد. کاری برای آینده تیم ملی ایران انجام نمی شود. و به آنهایی که تلاش می کنند تا با دادن اطلاعات غلط ...
سریال رهایی از شبکه دو/ مستند ساحل و نمایشنامه رادیویی آفاق
گروه فیلم و سریال شبکه دو و موسسه ناجی هنر تهیه شده است. ***مستند ساحل در شبکه مستند مستند ساحل از تولیدات سیمای مرکز خلیج فارس که در بخش مسابقه ملی نهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت حضور داشت، این هفته از شبکه مستند سیما پخش می شود. این مستند تلویزیونی به تهیه کنندگی و کارگردانی سیدحسین صافی در 60 دقیقه به سفارش صدا و سیمای خلیج فارس تولید شده است. کارگردان آن در حیطه ساخت ...
شما فقط کاپی می کنید!
. ساختمان پزشکان طنز ساختمان پزشکان به کارگردانی سروش صحت که در سال 90 روی آنتن شبکه 3 قرار گرفت. در زمان پخش ساختمان پزشکان، شباهت های زیاد آن با سریال آمریکایی everybody loves Raymond مورد بحث قرار گرفت سریالی که کاراکترها و گریم هایشان بسیار به ساختمان پزشکان نزدیک بود. سریال مسافران این سریال که به کارگردانی رامبد جوان در سال 88 از تلویزیون پخش شد همانطور که در ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی (236)
انقلاب کشورمان حال عمومی خوبی ندارند و در وضعیت کما به سر می برند. امیدواریم خانم حکنت هرچه سریع تر سلامتی خود را به دست بیاورند و جامعه هنری را خوشحال کنند. از کارنامه ی پربار خانم حکمت میتوان به "برزخی ها" ساخته زنده یاد ایرج قادری، "ماه پیشونی" ساخته جواد ارشاد و "آواز قو" به کارگردانی سعید اسدی اشاره کرد. سلفی لادن مستوفی در کنار محمدرضا شیرخانلو در پشت صحنه کار جدیدشان که ...
پایانی متفاوت برای سریال های نوروزی
قرار گرفته بود. در واقع این سریال کاراکترهایی پویا و متحول شونده را پیش چشم تماشاگر تصویر کرد. با این حال این سریال با وجود آن که تجربه جدیدی و نقطه عزیمتی به سمت فانتزی سازی استاندارد در تلویزیون بود، در بخش هایی می توانست عملکرد بهتری را به رخ بکشد. نخست آن که چه بهتر که این سریال پر گره و برخوردار از داستان های متعدد که با از دست دادن قسمتی از آن بیننده به سختی می تواند خود را با ادامه داستان ...
هومن سیدی: اگر تقلید کنم کارگردانی راکنار می گذارم
هومن سیدی کارگردان خشم و هیاهو گفت: همه با سپری کردن یک ماه وقت به صورت فشرده می توانند کارگردانی را بیاموزند اما جهان انسانی فیلمساز است که باید درست به تصویر کشیده شود. به گزارش مشرق، فیلم سینمایی خشم و هیاهو از نظر ساختاری بهترین فیلم هومن سیدی است. از معدود دفعاتی است که داستان [...] هومن سیدی کارگردان خشم و هیاهو گفت: همه با سپری کردن یک ماه وقت به صورت فشرده می توانند کارگردانی را بیاموزند اما جهان انسانی فیلمساز است که باید درست به تصویر کشیده شود. به گزارش مشرق، فیلم سینمایی خشم و هیاهو از نظر ساختاری بهترین فیلم هومن سیدی است. از معدود دفعاتی است که داستان یک فرد مشهور و فساد اخلاقی اش در سینمای ایران روایت می شود و از آن جا که چند نمونه واقعی هم دارد – از جمله مشهورترین آن ها ماجرای شهلا جاهد و ناصر محمد خانی است که موقعیت بحرانی فیلم شباهت قابل توجهی به آن دارد – توجه مخاطبان در جشنواره فیلم فجر را به خود جلب کرد. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند این فیلم در اکران به تنهایی می تواند پدیده گیشه باشد اما اکران نوروزی و قرار گرفتن در کنار فیلم های کمدی و جدی دیگر، هنوز آنگونه که شایسته است فیلم دیده نشده است. در بخش اول گفت وگو با هومن سیدی درباره داستانگویی فیلمش و روایتی که برای بازگویی قصه در نظر گرفته، توجه به مخاطب و ساخت آثاری که سطح سلیقه مخاطب را نازل می کند صحبت کردیم که از نظرتان می گذرد: زندگی پیچیده است/ به راحتی نباید قضاوت کرد فیلم با جمله ای از ویلیام فاکنر آغاز می شود و نام فیلم هم از رمان مشهور خشم و هیاهو برگرفته شده است . رمان فاکنر حاوی چند زوایه دید است و سرهم نهادن از حکایت چند راوی است همین دلیل باعث شد نام فیلمی که تلاش کردید با ماهرانه ترین نوع ممکن داستان را با پیچیدگی و پس و پیش کردن وقایع آن هیجانی و دلهره آور روایت کنید، از رمان فاکنر اقتباس کنید یا دلیل دیگری وجود داشت؟ بن مایه اصلی حرفی که در فیلم وجود دارد و باید روی آن تمرکز می کردیم این بود که به راحتی راجع به یک جریان نباید نظر دارد و بیرون گود قرار گرفت و درباره یک زندگی نظر داد. زندگی پیچیده تر از این حرف هاست. لزوما آن جریانی که به چشم می بینیم و ذهن ما آن را واقعی تلقی می کند، می تواند واقعی نباشد و می تواند وجه دیگری هم داشته باشد و واقعی تر از آن باشد که ما فکر می کنیم. ما چون هیچ گاه امکان شنیدن و دیدن تمام وجوه را نداریم به راحتی قضاوت می کنیم و اجازه می دهیم احساسات ما بر عقل غلبه کند. به طور مثال در یک دعوای زناشویی به خودمان اجازه می دهیم تقصیر را به گردن یکی از طرفین بیندازیم . قرار بر این است که خشم و هیاهو برای لحظه ای تماشاگر را به خودش بیاورد و به این مهم فکر کند که در یک لحظه نمی تواند درباره شخصیت های داستان نظر بدهد و قضاوت کند. به همین دلیل نوع روایتی که انتخاب شد که در نوع مرسوم ادبیات و فیلمنامه نویسی، سینما ، تئاتر و تمام گونه های دیگر تصویری یا ادبیاتی موجود است انتخاب شد . احساس کردم این نوع روایت برای این نوع پیام انتخاب درست تری باشد ما هر دو شخصیت را نشان می دهیم نه تنها برای دیده شدن بازی ها یا خندیدن یا هر چیز شبیه به این... این اتفاقات هر کدام می تواند واقعی باشد و ما راحت نمی توانیم به ضرس قاطع یک فرد را متهم و دیگری را مبرا از خطا و لغزش بدانیم در داستانگویی مدیون رمان خشم و هیاهو هستم برگرفتن نام فیلم از رمان خشم و هیاهو را بفرمایید درست است که این رمان به فیلمنامه من و بالعکس ربطی ندارد اما بعد از خواندن این رمان دغدغه نگارش این نوع فیلمنامه به ذهنم رسید. من خودم را یک جورهایی مدیون این رمان می بینم برای نوشتن این فیلمنامه درست است که تاکید می کنم هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. دو کاراکتر، مصداق اصلی خشم و هیاهو هستند/ از آثار بزرگ یاد می گیرم با خواند این رمان به سمت داستانگویی در سینما رفتید؟ بله. احساس کردم این دو کاراکتر اصلی من مصداق اصلی نام رمان هستند هر دو مصداق اصلی هم خشم و هم هیاهو هستند. اعتقادم این است که خود کاراکترها یک حرکت رو به جلویی دارند و خودشان برای خودشان اسم می یابند و برخی لحظات را تعیین می کنند. احساس می کردم بعد از نوشتن کل فیلمنامه چقدر یک کاراکتر را خشم نوشتم و دیگری را هیاهو. فکر کردم این اسم شاید درست باشد . البته مقیاس فیلمنامه و رمان کار خطایی است اما من یاد گرفتم که از آثار بزرگ استفاده کنم ، بهره بگیرم و تلاش کنم برای یادگیری بیشتر. شخصیت ها کدام نزدیک به خشم و کدامیک بیشتر به سمت هیاهو رفتند؟ برای من خسرو داستان خشم است و حنا هیاهو. آنونس را هم بر این مبنا ساختم یکی را کاملا خشم و دیگری را کاملا هیاهو. خسرو خانواده دوست است این خشم خسرو از کجا می آید؟ خشم خسرو، عصبی بودن، نگران بودنش، حتی دل لحظه های احساسی هم آرامش ندارد. بیس فیلمنامه را که می نوشتم خسرو رادر دو وزنه قرار دادم جایی که از خودش تعریف می کند فکر کردم که باید خودش را درست تعریف کند بدون ایراد و بی نقص . این دم دستی ترین نگاهی است که در لحظه اول به فیلمنامه نویس ارجاع می دهد اما هرچه جلوتر رفتم به دم دستی بودن این نوع معرفی بیشتر پی بردم. خسرو باید وقتی از خودش تعریف می کند بگوید فردی هستم که عصبی می شوم و پرخاش می کنم من این ایرادها را دارم اما لزوما خانواده برایم مهم است. وقتی خسته است به خانه می آید با بچه بازی می کند اما جنبه اش را ندارد زود از کوره درمی رود. فرد عصبی لزوما گناهکار نیست/ تلاش کردم تصویر یک فرد واقعی را به نمایش بگذارم با این معرفی پس زمینه به مخاطب می دهید که در انتها مخاطب قضاوت خودش را داشته باشد؟ حتما همینطور است. آدمی که عصبی و پرخاشگر است لزوما گناهکار نیست. اگر داد و بیدار می کند لزوما قاتل نیست. شکل و شمایلی که خسرو از خودش ، همسرش (تینا) و حنا روایت می کند کاملا به گونه ای است که هر جور دل خواهش است آن ها را تعریف می کند. جلوتر که می رویم حنا هم همین کار را می کند. در روایت حنا، خسرو آدم بسیار ضعیف و متزلزل است کسی که به او آسیب وارد می شود. کسی که همسرش او را مورد توهین و تحقیر قرار می دهد (رفتار تینا با خسرو در ماشین). کسی که به عنوان یک مرد زار می زند و خواسته اش را درخواست می کند،کسی که دیگر آن غرور را ندارد (فصلی که حنا تعریف می کند). این تعاریف (خسرو و حنا) تنها دارای یک جریان های واقعی مشترک هستند خسرو در هر دو روایت با بچه اش تند است. تلاشم این بود تمام لکه هایی که وجود دارد و در کنار هم قرار می گیرد به گونه ای باشد که تصویر یک آدم غیرواقعی را نبینیم. چون خسرو از خودش تعریف می کند، لزوما آدم خوب مهربان و خانواده دوست نبینیم و از روایت حنا چیز دیگری به مخاطب ارایه شود. من همه تلاشم این بود که یک آدم ببینیم اگر در بخشی از فیلم مجبور است که از خودش تعریف کند عصبی بشود و فریاد هم بزند اما کار اشتباه هم می کند. انتخاب نکردم قصه یا ضد قصه جلو بروم/ بسیاری از ترس، تجربه نمی کنند بعد از ساخت خشم و هیاهو به سمت داستانگویی خواهید رفت. من هیچ وقت انتخاب نکردم که چه باید بکنم. الان قصه تعریف کنم یا ضد قصه جلو بروم چیزی که همیشه تلاش می کنم آن را حفظ کنم و بخش زیادی از دوستان مخالف آن هستند تجربه گرایی است. بسیاری عنوان می کنند جای تجربه در سینما نیست و اشتباه بحث تجربه گرایی را تلقی می کنند. معتقدند اگر کسی قرار است تجربه کند برای خودش و درخانه تجربه کند . این حرف زمانی درست است که فرد الفبای سینما را بلد نباشد . اما کسی که حرفه اش فیلمسازی است اساسا امکان این وجود ندارد که تجربه نکند. حالا افرادی می ترسند که نکند خراب کنند و سرمایه از بین برود ورود به دنیای تجربه کردن نمی کنند افرادی هم هستند که نترسند و تجربه می کنند . برایم مهم نیست ماحصل تجربه کردنم چه می شود شما جزء دسته دوم هستید فکر می کنم این طور است . برایم مهم نیست ماحصل آن تجربه چه می شود مهم این است که یک جریان جدید را تجربه کنم اسمش هرچه که می خواهد باشد. اگر قرارباشد تقلید کنم کارگردانی را کنار می گذارم به اسم و عنوان آن جریان کاری ندارید اصلا. من اینجوری حالم خوب است .به طور مثال اگر قرار باشد من کارهایی که یک کارگردان مثل فرهادی انجام داده من هم انجام بدهم برای من چیزی ندارد اگر این گونه باشد کارگردانی را می گذارم کنار و به سراغ بازیگری می روم. برخی از قدم برداشتن رو به جلو می ترسند حتما برای مخاطب هم ارزش دیدن ندارد دیدیم کارهایی که کپی هایی از کار کارگردان دیگر بودند و هیچ گاه نتوانستند نظر مخاطب را جلب کنند. متاسفانه افراد بی مایه و کم مایه وجود دارند که از قدم برداشتن رو به جلو می ترسند تمام تلاششان را می کنند که هیچ کس قدمی برندارد. دو نوع حسادت داریم یکی منجر به پیشرفت و ترقی می شود و دیگری باعث می شود که نه خداوند و نه خلق خداوند از فرد راضی و خشنود نباشد. متاسفانه از این دست آدم هایی که خانه نشین هستند و قلم و کاغذ دارند و فکر می کنند تنها قلم و کاغذ داشتن لزوما فرهیختگی است زیاد هستند. کسانی که در خانه نشستند و فکر می کنند هیچ کس آن ها را کشف نکرده و این افراد بزرگترین آرتیست های کره زمین هستند و تریبونی به آن ها داده نمی شود برای خودنمایی. همانقدر فیلمسازان با استعداد خوبی که به سینما وارد می شوند همانقدر هم افراد بی استعداد به سینما وارد می شوند. چگونه بایدغربال بشوند تا اینگونه وارد سینما نشوند خودشان غربال می شوند. من دوران سینمای جوان را گذراندم شیفته بعضی ها در سینما بودم بعضی از بزرگان را نقض می کردم. در آن دوره یادم است یک دانشجوی فیلمسازی که یک فیلم یک دقیقه ای ساخته یا حتی همان را هم نساخته به راحتی راجع به یک فیلمساز در هر سطحی نظر می دهد در حالی که توان گرفتن یک پلان از فیلم ندارد اما به راحتی می تواند تصمیم بگیرد که سینما به چه سمت و قهقهرایی می رود. غربال شدن این افراد زمانی رخ می دهد که وارد سینما بشوند زیرا از این دست افراد ادعاهای زیادی داشتند و همیشه احساس می کردند موقعیت بروز و ظهور استعدادهایشان را نداشتند. برای خیلی از این افراد موقعیتش فراهم می شود و کار را خراب می کنند و از این وادی می روند و متاسفانه وقتشان را هدر می دهند. عده ای هم هستند بدون حاشیه وبا اصل مطلب جلو می آیند. نسبت به فیلمسازان دیگر قضاوت سطحی ندارند به این فکر می کنند که فیلمساز دیگر ده سال جلوتر از خودش کاری را به انجام می رساند که باید به قدم هایش نگاه کرد و اگر کاری را نتوانسته انجام دهد شاید ما بتوانیم انجام دهیم. این نوع نگاه در من (به عنوان یک جوان) وجود دارد من به بزرگان در این عرصه نگاه می کنم و می بینم کدام یک از تجربیاتشان خوب بوده و من چگونه می توانم تجربه جدیدی کسب کنم واگرنه چه کاری است که فیلم بسازند. همه می توانند با یک ماه کلاس فشرده فیلمسازی بیاموزند/ جهان انسانی و تصویر آن مهم است به صراحت می گویم همه آدم ها با سپری کردن یک ماه وقت به صورت فشرده می توانند فیلمسازی را بیاموزند یادگیری الفبای سینما کار سختی نیست اما جهان انسانی فرد است که درست باید به تصویر کشیده شود. اینکه چه در چنته داری و دنیای پیرامونت را چگونه می بینی و آن را چگونه می توانی تصویر کنی. واگرنه فیلمسازی یک دکوپاژ ساده است با چند پلان شات و تدوین دم دستی که می توان آن را یاد گرفت. چیز پیچیده ای نیست یک ریتم و ضد ریتم و فیلمنامه که دیگر کسی نمی نویسد. بازیگران هم که همه خوب هستند فیلمنامه خوب باشد پول خوب هم بدهیم می آیندو کار می کنند. باساخت اعترافات ذهن خطرناک من فکر می کردم داستانگو می سازم/ من تلاش نمی کردم به سمت شمایل فیلم روشنفکری بروم/ سینما روشنفکری خطرناک است تمام این حواشی زودگذر است و می گذرد. من از فیلم آفریقا تا به امروز به مراتب افرادی که فیلم من را می بینند و دنبال می کنند بیشتر شدند. اما یادم هست وقتی اعترافات ذهن خطرناک من را ساختم من فکر می کردم اتفاقا فیلم داستانگو می سازم . اما مخاطبش خاص شد. آن نوع سینما، سینمای خطرناکی می توانست باشد به دلیل این که می توانست به سمت شمایل فیلم هایی که روشنفکری است،برود اما خدا شاهد است من اصلا تلاش نمی کردم یک چنین چیزی بسازم و به آن سمت فیلمسازی حرکت کنم. اعترافات جهان خاصی را دنبال می کرد اگر با شخصیت اصلی داستان نگاه کنیم همه چیز درست و به جا بود اما چقدر مخاطب جای آن قرار بدهد سخت و سنگین بود. بله . درست است. واقعیت این است که از ساختن آن فیلم لحظه ای پشیمان نیستم امیدوارم روزی برسد حرف هایی را درباره آن فیلم بزنم که دوست دارم بگویم اما هیچ وقت نگفتم. در آن مسیر فیلمسازی احساس کردم دنیایی برایم باز شد که دنیایی جدید، عجیب و غریبی است و پتانسیل سینما شدن را دارد. فکر می کردم افراد زیادی با این نگرش که در فیلم دیده می شود درگیر هستند و فکر نمی کردم درگیری ذهنی هیچ کس نباشد. احساس کردم پدیده ای به وجود آمده که زندگی همه را تحت الشعاع قرار می دهد . فکر نمی کردم خیلی از افراد درباره آن اطلاع ندارند یا حوصله اش را ندارند یا چرا باید بدانند که کجای زندگی هستند. اساسا فکر می کردم (هنوز هم فکر می کنم) هر فیلمسازی یک حدیث نفسی دارد من باید این را بدانم که چرا می خواهم فیلم بسازم . سینما صرفا جای تفریح نیست/ ذات هنر فرهنگسازی است بیش از هر چیز مخاطب به سمت سینمای کمدی گرایش دارد. جامعه شلوغی داریم . مردم درگیر گرفتاری های زندگی هستند. واقعیت این است که خنده در جامعه بسیار کم است جدیدا نگرش هایی به وجود آمده که خنده را تقویت کنند که بسیار عالی است. طبیعی است که کشور جوانی هستیم انرژی های بسیار زیادی دارند که تخلیه نمی شود تخصص من نیست که چگونه باید این تخلیه انرژی در جوان رخ بدهد. حالا این مهم است که یک خانواده که متشکل از افراد جوان است وقتی قصد دارد حالش خوب بشود به سینما می آید اما هیچ گاه درباره آن حرف نزدیم. سینما صرفا جای تفریح نیست. سینما وجود دارد که به لحاظ فرهنگسازی حرکت آهسته ای را به سمت جلو ببریم. به طور مثال رامبد جوان در برنامه خندوانه با یک شوخی شیرین کمربندها را باز یا بسته می کند این یعنی فرهنگسازی برای بستن کمربند در هنگام سوارشدن در ماشین. به ذات کار هنر فرهنگسازی است. اگر سینما با سیرک و بازیگر با دلقک اشتباه گرفته شود باید این شغل را ببوسیم و بگذاریم کنار. فیلمی که مخاطب کم دارد شکست خورده است فیلم باید پرفروش باشد هیچ شکی در آن نیست. فیلمی که مخاطب کم دارد نابود شده و شکست خورده است اما می گویم کاری که بعضی از دوستان با سلیقه و ذائقه مردم می کنند را نکنیم . باج دادن به هر دلیلی انصاف نیست برای این که باید پاسخگو باشیم. این که من پلان را باز بگذارم. 15 بازیگر نامی را جلوی دوربین بیارم تا کارهای خیلی زشت و زننده ای را جلوی دوربین انجام بدهند که باعث خندیدن تماشاچی بشود و در آخر تماشاگر بیرون سالن بگوید چقدر مزخرف بود و به آن بخندند برایم حال خوبی را به ارمغان نمی آورد و این نوع پول درآوردن و گیشه داشتن برای من خوشایند نیست. فکر می کنم وقتی یک تابلوی نقاشی کشیده می شود با هدف رساندن یک پیام یا مفهوم این کار انجام می شود. معضلات جامعه را به گونه ای روایت کنیم که روی مخاطب تاثیربگذارد مهم این است که در اثر یک مفهومی را به مخاطب ارایه دهیم اگر درباره معضلات جامعه حرف بزنیم باید به گونه ای باشد که روی مخاطب اثرگذار باشد اگر بادیدن فیلم یک خانواده به خودش نهیب بزند که بعد از جدایی فرزند ما چه شرایطی را پیدا خواهد کرد برای من فیلمساز کفایت می کند. حالا یکسری آدم بگویند فکر کردی کی هستی که این حرفها را می زنی من در پاسخ این افراد باید بگویم من یک انسانم که در مملکتم زندگی می کنم احساس دارم و حالم بد و خوب می شود و همه ما به زعم خودمان تلاش می کنیم برای بهبود جامعه با هر عقیده و ذائقه ای و با هر تربیت خانوادگی . برای ادامه مسیر فیلمسازی کاملاً حسی جلو می روید یا با برنامه پیش می روید؟ نه خیلی حسی نیست. بدون حساب و کتاب هم جلو نمی روم باید ببینم چه چیزی الان خوراک جامعه است. با ساخت فیلم کمدی مشکلی ندارم/ سطح سلیقه مردم را باید بالا برد/ در کار بعدی بیشتر حواسم به تماشاچی است حتی اگر خوراک جامعه فیلم کمدی باشد؟ من با ساخت فیلم کمدی مشکلی ندارم. من بعداز این همه سال بازیگری، برای حضور در فیلم کمدی و ایفای نقش درآن جایزه گرفتم شاید خیلی از مردم من را به عنوان یک کمدین بشناسند تا بازیگر جدی. اما معتقدم هر چیزی باید ارزش و احترامش سرجاش باشد و حفظ شود . تلاش می کنم داستان را بیشتر از این در کار بعدی جدی بگیرم و بیش از این حواسم به تماشاچی باشد. من از تلاش کردن خسته نمی شوم معتقدم باید آرام آرام سطح سلیقه مردم را بالا آورد تا رشد فرهنگی صورت می گیرد و آمار کتابخواندن مقداری بالا بیاید. آن زمان دیگر نیاز به این همه تبلیغات شعارگونه برای حفظ محیط زیست نداریم زیرا سطح فرهنگی بالا آمده است. Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...
عصای شکافنده موانع سریال موسی(ع) را کنار زد
اسلام یاد می کرد. بعد از فوت سلحشور در اواخر سال گذشته نیز قرار شد یکی از پر بیننده ترین شبکه های کشور ونزوئلا پخش سریال یوسف(ع) را آغاز کند. با وجود اینکه مردم اقصی نقاط جهان با این سریال ایرانی ارتباط خوبی برقرار کرده اند، اما همیشه یک حسرت بر دل سلحشور باقی ماند و آن ساخت ادامه این سریال بود که آغاز آن با وفات حضرت یوسف (ع) شروع شده و سپس به زندگی حضرت موسی(ع) می پرداخت. چه بر سر ...
هویت در فضای مجازی
در گفت و گوهای روزمره انجام می دهند. وقتی تصمیم می گیرند به دیگران چه چیزی درباره ی خودشان بگویند. به عنوان بخشی از این فرایند، هر فرد شرایط زمینه، نقشی که در حال حاضر ایفا می کند و نیز ارتباط نسبی با طرف ارتباط را مورد توجه قرار می دهد. بنابراین اینکه فرد در منزل، اداره، خانواده، باشگاه ورزشی، در حال خرید و غیره باشد، با یکدیگر تفاوت می کند. گاهی فرد در شرایط متفاوت با نام های متفاوت یا خاص، یا ...
بسترهای اجتماعی اقتصاد مقاومتی
شناسی اقتصادی و توجه بیشتر به مسائل فرهنگی و اجتماعی و نه دیدگاهی صرفا اقتصادی به بررسی برخی ضروریات و الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی می پردازیم. همانطور که اشاره شد عوامل موثر اقتصادی بر اقتصاد مقاومتی عموما علتها و دلائل قریب اقتصاد مقاومتی است درحالی که برخی علل بعید آنها از چنان اهمیتی برخوردار است که مانع تغییر و اثر گذاری علل و موانع قریب می گردند. از ویژگی های مهم اقتصاد مقاومتی مردم محوری آن است ...
نگاهی به سریال شهرزاد، موفق ترین درام این روزهای ایران
سید محمد امامی از 22 مهر ماه 1394 توزیع و پخش شده است. . این سریال همزمان در کشور آلمان نیز نمایش داده می شود و به همین مناسبت در روز 20 مهر ماه 1394 مراسم فرش قرمز با حضور بازیگران و دست اندر کاران این سریال در شهر کلن آلمان برگزار شد. سریال شهرزاد یک سریال پر از ستاره های سینما و تلویزیون ایران است اما از بازیگران سرشناس این سریال که در آن نقش محوری دارند میتوان به شهاب حسینی، ترانه علی دوستی و ...
نمره قبولی مخاطبان به برنامه های سیما
ارائه می شود . شبکه یک سیما در بررسی نظرات مردمی درباره برنامه های شبکه یک سیما مشخص شد، سریال "بیمار استاندارد" بیش از 20 درصد از بینندگان این شبکه را داشته و این مخاطبان تا 65 درصد از پخش آن ابراز رضایت در حد زیاد و خیلی زیاد کرده اند . مسابقه "دستپخت" با نزدیک به نوزده درصد بیننده ، 81 درصد رضایت مخاطب را در حد زیاد و خیلی زیاد کسب کرده است ، برنامه ...
فرهنگ در رسانه
. وی عنوان کرد: همچنین قرار است افتتاحیه جشنواره با حضور هنرمندان استانی و کشوری در اصفهان نیز برگزار شود. از دیگر برنامه های استان این است که برگزاری دو کارگاه تخصصی را درباره محیط زیست در خلال جشنواره برگزار کنیم. قادریان ادامه داد: مشخص نیست دو سالن سینمای خصوصی اصفهان در زمان برگزاری جشنواره فیلم سبز مشارکتی داشته باشند اما در دیگر سالن های سینمای حوزه هنری قرار است فیلم ...
وقتی رسانه های اصلاح طلب نماینده اپوزیسیون می شوند/ صد من یه غاز رسانه های اصلاح طلب علیه دولت احمدی نژاد
احمدی نژاد، موضوع پرداخت یارانه 180هزارتومانی به بیکاران را مطرح نمود! که جای سوال است چرا اصلاح طلبان و رسانه هایشان در آن زمان صحبتی از گداپروری به میان نیاوردند و سکوت اختیار کردند؟!! باز در همین رابطه میتوان به گرانی قیمت مرغ در دو دولت احمدی نژاد و روحانی و برخورد متفاوت رسانه های اصلاح طلب به این مسئله اشاره نمود . این رسانه ها در مورد اول یعنی در دولت احمدی نژاد خواستار استعفا و ...
بانک ها؛ گناهکارانی که مکلف شده اند
احمد میرخدائی سایه تحریم، بانک ها را نیز مانند دیگر بخش های اقتصادی کشور با مشکلاتی مواجه کرد اما آنچه بیش از تحریم بانک ها را به سختی انداخته، کمبود منابع مالی و همچنین پایین بودن منابع سرمایه ای آنهاست. این مشکلات باعث شده است بانک ها نتوانند آن گونه که باید توقع فعالان اقتصادی کشور را برآورده کنند و به نقش واسطه ای خود در بازار پول بپردازند. اما در شرایطی که اکثر کارشناسان، اوضاع بانک های کشور را بحرانی و حتی نزدیک به ورشکستگی عنوان می کنند، طهماسب مظاهری، وزیر اقتصاد دولت ه ...
شهرزاد و عطش شنیدن آهنگ بعدیِ چاوشی
با چنین هیجانی، قصه های خارجی را پیگیری می کنند و یک باره در فصل آخر سریال یا با حذف و تغییراتی که دلیلش را نمی فهمند، حالشان گرفته می شود: چرا این طوری شد؟ می تونست خیلی بهتر تموم بشه؟ ، چرا اون بازیگر رو حذف کردن و به جاش یکی دیگه آوردن؟ ، موزیک قبلیش بهتر نبود؟ پاسخ این سوال و سوال های مشابه را دو سال پیش در محضر یکی از استادان ایرانی رشته روزنامه نگاری دانشگاهی در آمریکا کشف کردم. او سال هاست ...
بهترین مربی ایرانی پس از انقلاب انتخاب شد/ لقب جدید عادل به مدیر تیم ملی
داد و به احترام خداوند که همیشه کمکش کرده از جای خود بلند شد و ایستاد. در ادامه بازی پدیده و استقلال با برتری میزبان در مشهد در جدول پخش قرار گرفت. در نهایت بازی تیم های فولاد خوزستان و صبای با تساوی بدون گل دو تیم به عنوان آخرین بازی هفته روی آنتن رفت. داوری بازی راه آهن - نفت تهران بررسی شد و مرادی درخصوص آن گفت: برخورد شدید بازیکن راه آهن با یار نفت تهران به ...
انتشار کتاب استراتژی های رقابتی رسانه و پاسخگویی به فناوری های جدید
.... فصل پنجم، در نیمه دوم کتاب، ابتدا تغییرات محیط بازاری صنعت پخش رسانه ای را مورد توجه قرار می دهد و هر کدام از عوامل خارجی که عملکردهای استراتژیک پخش کنندگان را شکل می دهند یا محدود می کنند، بررسی می کند. فصل ششم نیز با بحث هایی درباره تغییرات در محیط بازار صنعت ویدیوی چندکاناله (معروف به صنعت توزیع برنامه ریزی ویدیوی چندکاناله یا ام وی پی دی) آغاز می شود و هر کدام از ...
افشای ماجراهای اتو از سوی نشر چکه
، اتو جشن تولد می گیرد ، اتو به تخت خواب می رود است که با قیمت هر جلد 6000 تومان منتشرشده است. آبرین موضوعات این کتاب ها را آموزش سبک زندگی و مفاهیم نخستین به خردسالان عنوان کرد. وی درباره سایر کتاب های نشر چکه نیز توضیح داد: در ادامه مجموعه بهترین قصه های تصویری دنیا ، کتاب گروفالو ، نوشته جولیا دونالدسون و با ترجمه پیام ابراهیمی را برای بچه ها منتشر کردیم. این کتاب یکی از کتاب ...
دستاوردهای سفر به ارمنستان
به عنوان پیشرو در پذیرش رسمی مسیحیت می بالند. اگر از دوره هایی که سرزمین ارمنستان کنونی در ذیل قلمرو پهناور ایران بزرگ، بخشی از این قلمرو قلمداد می شد بگذریم، با الحاق این سرزمین به روسیه تزاری در سال های آغازین سده نوزدهم میلادی، و در ادامه آن شکل گیری جمهوری سوسیالیستی ارمنستان شوروی در سال 1920 میلادی، در شمال غرب کشورمان، همسایه ای همدل و هم نژاد و دوست شکل گرفته است که از بالاترین ...
نشریه کتاب خانه در فروردین 95 متولد شد
.... مهتا بردبار، دبیر تحریریه این هفته نامه، درباره انتشار این نشریه با شماره صفر به خبرنگار ایبنا گفت: نشریه کتاب خانه یک نشریه فرهنگی هنری با محوریت کتاب است که در واقع پیش شماره خود را در فروردین سال 1395 با شماره صفر منتشر کرده و قرار است که اولین شماره آن، هفته ابتدایی اردیبهشت ماه منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار گیرد. پیش شماره هفته نامه کتاب خانه به سردبیری ایرج جمشیدی در 96 صفحه و با قیمت 5 هزار تومان منتشر شد. مدیا کاشیگر به عنوان مشاور عالی و رئیس شورای نویسندگان و دکتر مهتا بردبار به عنوان دبیر تحریریه، با این نشریه همکاری دارند. ...
در گفتگوی اختصاصی کارگردان فیلم با شبکه خبری فرهنگ و هنر بیان شد؛ سلام بمبئی عیدفطر روی پرده می رود
در این پروژه به شبکه خبری فرهنگ و هنر گفت: پروژه سنگینی را در دستور کار قرار دادیم بخصوص که بخشی از کار در بالیوود تولید می شد و همین هماهنگی میان عوامل ایرانی و دست اندرکاران هندی را دشوار می کرد. با این حال به صراحت به شما می گویم این اولین پروژه مشترکی است که کاملا در بخش خصوصی تولید می شود. دو سال و دو ماه طول کشید وی ادامه داد: از زمان استارت زدن دقیقا دو سال و دو ماه ...