سایر منابع:
سایر خبرها
وضعیت جوانان در حال حاضر مطلوب نیست / دمکراسی در غرب سرابی بیش نیست / با این نوع برخورد با علی مطهری ...
.......این که شما یک نفر را به عنوان ضد ولایت،ضد بصیرت،ضد چه،مشخص کنید.بعد یک عده ای راه بیفتند،علیه او شعار بدهند، مجلس را به هم بزنند،بنده با این کارها مخالفم.این را من صریح بگویم،این کار هایی که در قم اتفاق افتاد،بنده با این جور کار ها مخالفم.آن کارهایی که در مرقد امام(ره) اتفاق افتاد،بنده با این جور کارها مخالفم. بارها به مسئولین و کسانی که می توانند جلوی این چیز ها را بگیرند تذکر ...
پورمحمدی: تثبیت و بهبود وضع داخلی پشتوانه مذاکره کنندگان ماست/دستاوردهای اقتصادی دولت در فضای تحریم و ...
و زحمت بیشتری بدهیم اما عملا دستاوردهای بهتری داشتیم. وزیر دادگستری از استقرار دادگاه های سیار به عنوان پاسگاه های ثابت در نقاط مهم شهرها بخصوص تهران خبر داد و گفت: امسال در پنج نقطه مهم تهران، بازار میدان تره بار بهمن، میدان شوش، میدان تجریش، نازی آباد و میدان امام حسین علیه السلام مقرهای سازمان تعزیرات را در پاسگاه های آن با شرکت دیگر فعالان در این عرصه مستقر کردیم و امیدواریم سال ...
نوروز روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی قرار گرفت/این نماز را و دعا را در نوروز بخوانید
نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم؛ زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است." امام خمینی(ره) در یکی از پیامهای نوروزی می فرماید: "این عید، هر چند یک عید اسلامی نیست ولی اسلام آن را نفی نکرده است." مرحوم محمد حسین کاشف الغطاء در جواب این سؤال که اعتقاد شیعه و روش شما دربارۀ روز اول سال(نوروز) چیست؟ چنین نوشت: نوروز مقتضای جهان است در بشر و حیوان و جماد، بلکه در آسمان و ...
هنگام تحویل سال کجا باشیم؟
عقیق : یکی از مهمترین اسباب موفقیت، توجه و توسل به ائمه و به خصوص حضرت ولی عصر(ع) و امام حسین (ع) است. *هنگام تحویل سال در مکان های مقدس عامل توجه و توسل به ائمه (علیهم السلام) موجب دوری انسان از رذایل اخلاقی، گناهان رفع گرفتاری ها و موجب سعادت در دنیا و آخرت خواهد شد. اسلام تأکید فروانی بر اماکن مقدس مثل مساجد، حرم ائمه معصومین(ع) و امام زادگان نموده، چرا که عنایت الهی در ...
همسویی مروجان اسلام هراسی و دین حداقلی
بشر (حاکمانی که با فرهنگ و تبلیغ و سیاست و هنر و زور و اسلحه و. . . حاکم شده اند) ناسازگار نباشد، نه دینی که مصالح و مقتضیات صحیح بشر امروزین را در نظر گرفته باشد. گاه همین مسأله را تحت عنوان گوهر و صدف دین یا پوسته و مغز دین مطرح می کنند و مدعی می شوند که دین یک مغز و لب و اساس داشته است و آن تنظیم رابطه انسان با خداست و در واقع دین برای همین آمده بوده است. این که دین دستوراتی مانند حجاب و ...
دعای تحویل سال نو از اعمال عید نوروز/ بهترین زمان برای تغییر روح، نوروز است
امام خمینی (ره) در پیامهای نوروزی همواره آنرا می خواندند که این کار تایید بر صحت محتوایی این دعا می باشد. اما حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل، رئیس مرکز تخصصی نماز با اشاره به اینکه لحظه تحویل سال به مثابه لقاء الی الله، تحویل دل، دگرگونی، تغییر، رشد و از حالی به حالی شدن است، بیان داشت: انسان همیشه از سکون و یکنواختی بیزار است، در واقع انسان طالب پیشرفت است و از زیبایی های نوروز ...
جلسات ایام فاطمیه محلی برای بیان فضائل حضرت زهرا(س) باشد
...: با توجه به تقارن ایام فاطمیه با نوروز 93 ضرورت دارد مجلس عزای فاطمیه در استان باشکوه برگزار شود. مجالس مذهبی و دینی محلی برای تربیت و تبیین اخلاق است نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر این که مجالس مذهبی و دینی محلی برای تربیت و تبیین اخلاق است، یادآور شد: مجالس دینی باید محلی برای الگوگیری آحاد مردم و اقشار مختلف باشند. حجت ...
از "وجدان کاری و انضباط اجتماعی" تا "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریت جهادی"
را به مردم تعلیم و نشان دهند؛ مردم هم جدّاً سعی کنند که صرفه جویی نمایند. ** پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 78؛ سال "امام خمینی(ره)" سالی که در این ساعت و در این روز آغاز می شود، سالی است با امیدها و با امکانات فراوان و انشاءاللَّه با توکّل به خدا، سالی متناسب با خواستها و ارزشهای ملت ایران است. از مهمترین خصوصیات امسال این است که مصادف با صدمین سال ولادت امام ...
حفظ حرمت ایام فاطمیه در روزهای نخست سال ضروری است
همچنین از چاپ و تدوین هفت عنوان کتاب در سال 93 خبر داد و گفت: تبلیغات اسلامی کردستان امسال توانست هفت کتاب با عناوین مسافر کربلا، جوان و جوانی از منظر اسلام، 25 درس از زندگی حضرت امام(ره)، حجاب کردی، پدافند غیرعامل، کتاب مجموعه مقالات منادیان وحدت و قمه زنی بدعت آشکار را تدوین و به چاپ برساند. معاون اداری مالی تبلیغات اسلامی کردستان نیز در این نشست از ارتقای فضای فرهنگی استان توسط این اداره کل در ...
اخلاق نیکوی شهید ذوالعلی سبب جذب جوانان به یادگیری قرآن بود
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) ، جامعه قرآنی کشور در دیدار پایان سال خود از خانواده شهدای قرآنی، چهارشنبه، 27 اسفندماه از خانواده شهید امیر احسان ذوالعلی که از شهدای فتنه 88 بودند، دیدار به عمل آورد. در این دیدار رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت سپاه حضرت رسول(ص) تهران بزرگ نیز حضور داشت. در این جلسه، عباس ذوالعلی، پدر این شهید در سخنانی اظهار کرد: امیر احسان از همان ...
آقای شریعتمداری بیش از این موجب تفرقه نشوید
دیدم آن را برای مخاطب اصلی اش یعنی آقای کیهان! ارسال کنم، هرچند امیدی به انتشار آن در آخرین شماره ی سال 93 نداشتم و البته ویرایش نهایی یادداشت هم موجب تأخیر در زمان ارسال برای کیهان شد و بهانه ی خوبی برای عدم انتشار آن به دستشان داد، اما در هر صورت همانطور که انتظار می رفت، منتشر نشد. لذا از رسانه ی دیگری خواستم که آن را در منظر مخاطبان محترمش قرار دهد تا اگر آقای شریعتمداری هم سری به آن زدند، در ...
مرز پوپولیسم و مردم گرایی
دولت بهار/ متن مصاحبه دکتر پرویز امینی با مجله عصر اندیشه در ادامه آمده است: همانطور که اطلاع دارید چندی پیش جناب آقای روحانی در یکی از سخنرانی هایشان مبحث رفراندوم را مطرح کردند که حاشیه ها و موضع گیری های متفاوتی را نیز در پی داشت. شما طرح این مسائل را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا رفراندوم را طرحی برای عمل می دانید و یا آن را در قالب هایی مانند پوپولیسم می سنجید؟ - امینی: بسم الله الرحمن الرحیم؛ برای فهم بهتر مسأله، ناگزیر هستیم که این مسأله یعنی طرح همه پرسی را در کلیتی به نام ساز وکار حضور سیاسی و اداره جامعه تحلیل کنیم. به یک معنا و بر اساس چ ...
بی توجهی به معماری شهری سر آغاز ایجاد مشکلات فرهنگی است
به گزارش خبرنگار مهر، حسن رحیم پور ازغدی ظهر پنج شنبه در نشست تبیین جایگاه باغ موزه در حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس با تاکید بر تجمیع زیبایی معقول با زیبایی محسوس گفت: ترکیب زیبایی با اخلاق، حقوق و معنویت از نشانه های هنر الهی است. وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) بعد از اتمام جنگ پیشنهاد دادند که برخی از مناطق جنگ زده کشور به عنوان آثار جنگ تحمیلی برای نسل های بعد به همان شکل باقی ...
مواجهه جامعه جهانی امروزی با دین چگونه است؟
به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد در اجلاس فصلانه مدیران استانی حوزه های علمیه خواهران که در مجتمع نرجس خاتون(س) در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با طرح این سؤال که جامعه امروزی چه مواجهه ای با دین دارد، افزود: نگاه انسان به عرصه های مختلف حیات، نگاه فراغتی است حتی در عرصه دین؛ یعنی فرد دین را به عنوان یک مسئولیت و تعهد انتخاب نمی کند، البته این مطلق نیست و همیشه ...
نماز؛ بهار معنوی انسان در مقابل زمستان گناه و ظلمت
است که قلوب را متحول می کند، و بصیرت ها را روشن می کند، و او است که حالات انسان را متحول می کند . 1 به همین جهت، مسئولان و دولتمردان باید به فرهنگ شکرگزاری و ستایش حضرت حق در این ایام توجه ویژه ای داشته باشند و زمینه های فرهنگی و اجتماعی این سنّت فطری و آیین متعالی را فراهم آورند تا ضمن پر نور شدن ایام عید نوروز، در کل سال بتوانند از برکات آن بهره گیرند. چه زیبا امام خمینی(ره) فرمود: تحویل حال الی ...
مسجد ولی عصر(عج)؛ مکانی برای عبادت خدا یا سجده بر الهه های یونان؟ +تصاویر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ، مسجد ولیعصر (عج) سرگذشت پرفراز و نشیب و عبرت آموزی دارد و از آنجا که این مسجد، مصداق و نماد تهاجم عمیق معماری مدرن و استیلای آن در معماری دوره اخیر است، نقد آن واجد اهمیت است. پیش از این که مسجد ساخته شود، در طول عملیات پی ریزی و ستونگذاری مسجد نیز مشرق در قالب مطلبی با عنوان مسجدی که به پای تئاتر شهر ذبح شد به نقد آن پرداخت و از بدعتی در ساخت مسجد گفت که ...
شاه کلید مقابله با فساد چیست؟
سازمانی دارای منابع و امکاناتی است که برای رسیدن به اهداف سازمان باید از آنها به صورت مطلوب و بهینه بهره برداری کند و این امر جز در سایه وجود نظارت و کنترل امکانپذیر نیست.(2) انواع نظارت در نظر بعضی از افراد و به اصطلاح کارشناسان سیاسی، که با نگاه غربی و مدرن به جهان سیاست می نگرند، سیاست و فرهنگ ما برای پیشرفت، ناچار است در میان سیل تمدن غربی غرق شود. این روشنفکران با ارزیابی ساده ...
جمع آوری معتادان و متکدیان نیازمند ساماندهی جدی است
فعالیت های ستاد تسهیلات زائران در نوروز 94 در قم به طور جدی از چهارشنبه 27 اسفند ماه سال 93 کلید خورد که یکی از برنامه های مهم این طرح که در ایام نوروز نیز اجرایی می گردد طرح جمع آوری معتادان و متکدیان است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، قم به عنوان ام القرای جهان اسلام و پایگاه تفکر شیعی جایگاه مهمی در زائرپذیری دارد و سالانه بالغ بر 20 میلیون نفر زائر وارد ...
جامعه را با هم به سمت سلامت پیش ببریم
...، هوشمندانه و به صورت غیرمستقیم باشد که در این راستا امام صادق(ع) می فرمایند: وقتی می خواهید مردم را دعوت به کاری کنید به وسیله زبانتان دعوت نکنید بلکه به وسیله عمل غیرمستقیم این کار را انجام دهید. قائم مقام معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: هنر اساسا وسیله مناسبی برای انتقال پیام غیرمستقیم است و هنر سینما به دلیل آمیختگی صدا و تصویر و انتقال احساس در راس همه ...
پرخاصیت ترین سین هفت سین/نوروز در کلام امام صادق(ع)
، رنگ پرچم ایران معین گردید که بر اساس اصل پنجم متمم این قانون، رنگ سبز در پرچم ایران به عنوان نشانه دین اسلام و مذهب شیعه و نیز خرمی کشور و صفای روح و باطن، رنگ سفید نشان صلح خواهی، دوستی و آرامش طلبی ملت ایران، و قرمز نشان مشروطیت ایران و آمادگی ملت برای دفاع از استقلال و آزادی به قیمت ریخته شدن خون فرزندان خود به کار رفته است.ابعاد و شکل دقیق پرچم ایران در سال 15 مهر 1336 شمسی دوباره تعیین شد و ...
آنچه باید درباره آداب عید نوروز بدانید/ نوروز در دیگر کشورها چگونه برگزار می شود
گروه فرهنگ "رویکرد" : عید نوروز چون اعیاد اسلامی، از آداب و رسومی خاص اسلامی برخوردار است و علاوه بر آن، برخی آداب و رسوم نیکو نیز در ایام نوروز در میان مردم ایران زمین، دیده می شود، در ادامه به برخی از این آداب و رسوم اشاره می کنیم: ● نماز عید یکی از آداب عید نوروز خواندن نماز عید است.شیخ طوسی(ره) فرموده است: نماز ظهر و عصر روز نوروز را که خواندی چهار رکعت نماز با دو سلام (دو ...
مرزِ مال اندوزی تا چه میزان است؟
راه های باطل و ظلم و نامشروع صورت گیرد، یعنی مقررات و حدود و شروط شرع و قرآن رعایت نگردد و آزادانه و خودسرانه عمل شود. در احادیث نیز این اصل، مورد تأکید فراوان قرار گرفته است. احادیث وارد درباره ی مسائل اقتصادی و مالی هر کدام به نوعی روش های ویژه ی فعالیت های اقتصادی را بیان کرده و از هر گونه خودسری و فزونخواهی نهی کرده است. در حدیث مفصل و مشروحی از امام صادق (ع) که در کتب محدثان و فقهای ...
دشمن برای دستیابی به داشته های یک ملت، فرهنگ را غارت می کند
. ذکر خاطره ای از تاثیرات آگاهی مردم جامعه عضو مجلس خبرگان قانون اساسی تصریح کرد: من این قصه را بارها برای دوستان گفته ام. در زمان کودتای ننگین 28 مرداد، سن و سال ما 21 یا 22 سال بود. مرحوم کاشانی (رضوان الله علیه) روحانی بود و در راس این امر قرار داشت. ما نیز در مدرسه مروی تهران درس می خواندیم و غالبا در این جلسات شرکت می کردیم. بعد از ملی شدن صنعت نفت، شعار رسمی ...
بیان قرآن درباره فضا و حرکت زمین
به خوبی به مسأله خسوف و کسوف اشاره شده است. امام سجاد علیه السلام در دعای اول ماه می گوید: ای ماه که خدا تو را نشانی از نشانه های ملک و علامتی از علامت های سلطنت خود قرار داد و تو را به افزایش، نقصان، طلوع، غروب و نورانیت و خسوف مسخّر خویش گردانید (19)؛ و در وسائل الشیعه ج5 ، ص 142 حدود 78 روایت درباره خسوف و کسوف، نماز آیات و علت آن بیان شده است و طبق مقدمه که ذکر شد، حضرات معصومین علیهم السلام ...
خراسان رضوی 93 در یک نگاه
با استقبال خوب معلمان و اولیاء دانش آموزان رو به رو شد. انتخاب خراسان رضوی به عنوان قطب امام شناسی امام سجاد(ع) و امام رضا(ع) از سوی وزارت آموزش و پرورش، کسب رتبه نخست کشور در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نیز رتبه برتر کشور و عنوان پهلوان سال توسط دانش آموزان این استان در دو حوزه ورزشهای زورخانه ای و باستانی از دیگر رخدادهای قابل اعتنا سال 1393 در این استان هستند. ...
مهمترین فضایل حضرت فاطمه(س) چیست؟
مشخص شد دشمنان ایشان ابتر هستند. سوره مبارکه انسان نیز در شأن حضرت زهرا (س) و البته امیرالمومنین علی (ع) نازل شده است که: وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً . حضرت فاطمه (س) دارای چه القابی هستند؟ نام حضرت، فاطمه است و صدیقه، طاهره، زهرا و ... جز القاب ایشان است که به مناسبت ها و فضیلت های متفاوت در وصفشان بیان شده است. در این میان، لقب ...
ناگفته های صادق خرازی: سعید امامی علیه من پرونده سازی کرد
آن موقع کارمند محلی در نیویورک بود. خیلی جنگیدند تا توانستند قطعنامه را تغییر بدهند. پذیرش قطعنامه هم دورانی دارد. حضرت امام به این نتیجه رسیدند که ادامه جنگ با این وضعیت به مصلحت نیست. اینکه حضرت امام چگونه به این جمع بندی رسیدند فصل مهمی از تاریخ ناگفته جنگ است. این ماجرا با حکم آقای هاشمی پیوند خورده. آقای هاشمی در سال 67 و در ماه های آخر جنگ حکمی از امام گرفت. امام(ره) اختیار جنگ و صلح را به ...
نفاق؛ از عبرت های مهم فاطمیه
حجت الاسلام مهدوی نژاد: هیچ مشرک و کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان به منافقان باشد آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. هیأت انصار ولایت دارالعباده پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، همزمان با دومین شب از ایام فاطمیه و مراسم سوگواری ام الائمه(س) میزبان جمعی از محبان آن حضرت در حسینیه ارگ بود. سخنران این مراسم، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد که در این ایام قصد تبیین عبرت های فاطمیه را دارد؛ در این شب پس از مرور بحث شب گذشته، به تحلیل مسئله نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. خلاصه سخنان وی در ذیل بیان شده است. زندگی کردن به اندازه تمام گذشتگان اگر انسان ها، دیده عبرت بین داشته باشند و از گذشتگان درس عبرت بگیرند، گویا به اندازه تمام آنها زندگی کرده اند، چون خطاهایی که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کنند و در نتیجه عمرشان تلف نمی شود و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. زیاد پیش می آید که از گذشتگان عبرت نمی گیریم و فرصت های مادی و معنوی زندگی را از دست می دهیم. عبرت مسئله حیاتی و مهمی است که اگر مؤمنین به آن توجه نکنند، به یکی از دستورات خدای متعال در قرآن بی توجهی کرده اند. بسیاری از هزینه ها که در طول تاریخ شده است، در حقیقت یک فرصتی است که نسل های بعدی بر اساس همان تجربیات عمل کنند. عبرت، نقاط ضعف یک حادثه است هر حادثه ای که اتفاق می افتد از سه منظر قابل بحث است. یکی از جنبه های هر حادثه، علت وقوع آن است. علل حوادث دو خروجی دارد: یکی درس های آن حادثه و دیگری عبرت های آن. وقتی واقعه ای را بررسی و ریشه یابی می کنیم نقاط مثبتی را می بینیم که این نقاط مثبت درس های آن حادثه است. مثل ایثار، مجاهدت، رحم و... . یکسری نقاط منفی هم در هر حادثه وجود دارد که عبرت های آن حادثه است. مثلاً تفرقه، سستی،فساد، ولایت گریزی، دنیا طلبی و ... نتیجه عبرت های فاطمیه: تشخیص حق از باطل عبرت های فاطمیه خیلی مهم اند. حوادث فاطمیه، حوادث دوران حکومت اسلامی است. توجه به حوادث بعد از حیات پیامبر(ص) باعث می شود که ما با آنچه بزرگان و خواص دوران امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند، آشنا شده و ان شاءالله مبتلا نشویم. عبرت های فاطمیه باعث می شود که انسان بفهمد صحابه نبی مکرم اسلام چه کردند و دریابد که چه معیارهایی برای تأیید یا رد خواص وجود دارد. وقتی بررسی می کنیم در میان اصحاب پیامبر(ص) به شخصیت های عجیبی بر می خوریم، شخصیت هایی که درخشیدند، شخصیت هایی که ضعیف و حقیر یا حتی برخی که خنثی بودند. شناخت آنها باعث می شود به روشنی بفهمیم امروز در حکومت اسلامی خوب و بد چیست و در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشویم. اهمیت عبرت های فاطمیه از این جهت است. نفاق: خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان یکی از عبرت های مهم فاطمیه مسئله نفاق است. استنفاق جوانه ای بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه اسلامی آن روز رویید. نفاق خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان فرد و جامعه است. فاطمیه برای این است که ما بفهمیم نفاق چیست و در کجا به وجود می آید؟ ویژگی های اهل نفاق چیست و چگونه باید با آنها مواجه شویم و چه کنیم تا جامعه دچار این اخلاق شیطانی نشود؟ آنوقت اگر انسان این ها را بفهمد وقتی بر مصائب و غصه های اهل بیت اشک می ریزد مزه اشک و عیار اشک او فرق می کند و طبق روایات یک قطره اشکش دریاهای آتش را خاموش می کند [1] . نفاق دین را پاره پاره کرد مسئله نفاق آنقدر مهم بود که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرماید: فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِه ِ وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَةُ النِّفَاق [2] ؛ وقتی خدای متعال پیامبر را از میان مردم به سرای انبیای گذشته برد، در میان شما حسکه ایجاد شد. حَسَکَه دو معنا دارد 1. دشمنی منافقانه، که نوع خاصی از دشمنی است 2. خار سه پهلویی که از هر طرف اصابت کند می بُرّد. می فرمایند: حَسَکَه(نفاق) شما، همه جانبه، دین را پاره پاره کرد و شما همه جانبه به دین حمله کردید. حضرت زهرا(س) مهر نفاق را بر روی حوادث بعد از رحلت پدر بزرگوارشان زد. پس باید به مسئله نفاق توجه ویژه ای داشته باشیم. معنای لغوی و اصطلاحی نفاق معنای لغوی نفاق: موش های صحرایی، وقتی در صحرا لانه می سازند، نقب می زنند. یعنی تونلی می کنند و از طرف دیگر وقتی نزدیک سطح زمین می رسند، لایه ای از خاک را نازک می کُنند تا اگر خطری آنها را تهدید کرد سر را به قسمت نازک شده خاک بکوبند و دریچه ای باز کنند. یک درب اضطراری و سریع برای فرار، به این می گویند نفق. یعنی راهی که دو تا خروجی دارد که یکی از آن خروجی ها پنهان است [3] . معنای اصطلاحی نفاق: یعنی کسی که به اسلام وارد شده اما علیرغم ظاهر مؤمنانه اش به اسلام اعتقادی ندارد و در اصل کافر است. منافق از کفار و مشرک هم بدتر است. در سیزده سوره قرآن علیه منافقین آیه آمده است و یک سوره هم به آنها اختصاص داده شده است. خطر نفاق جدی است خطر نفاق جدی است پیامبر(ص) فرمودند: بعد از خودم، از مؤمنان امتم بیمی ندارم، چون به خاطر ایمانشان نجات می یابند و از مشرکان هم بیمی ندارم، چون به واسطه شرک، رسوا می شوند، از منافقین می ترسم که از زبانشان علم می ریزد و سخنانشان دلپذیر است ولی اعمالشان زشت و زننده است [4] . دو عنصر اساسی نفاق عناصر اساسی تشکیل دهنده نفاق دو چیز است: اظهار و کتمان. اظهار کردن آنچه به نفع است و کتمان آنچه به نفع نیست. اگر کسی حق را جایی که به نفعش بود، اظهار کند و اگر به نفعش نبود، کتمان نماید؛ منافق است. مگر اینکه برای کتمان آن حق از طرف شرع مقدس اجازه داشته باشد. ترس، ریشه نفاق علت نفاق: کسی که ضعیف الایمان است، نمی تواند حق را بگوید و پای دین بایستد. چون می ترسد که حق را بیان کند، آن را کتمان کرده و در او نفاق تولید می شود. کسانی که نمی توانند خداباورانه رفتار کنند یا افرادی که از به خطر افتادن موقیعت خود نزد خداباوران می ترسند و نمایش ایمان بازی می کنند، می شوند منافق. نفاق و بین الطلوعین منافق همان شبی است که لباس روز پوشیده است. بین الطلوعین نه روز است نه شب، لذا می فرمایند خواب بین الطلوعین مکروه است؛ [5] چون انسان از تقسیم ارزاق مادی و معنوی محروم می شود که این ارزاق اضافه بر رزق مقسوم اوست. نفاق هم همین گونه است مقداری به روشنی می زند و مقداری به تاریکی، یعنی حرف ها خوب است و عمل ها بد. در مواجهه با چنین آدمی، اگر بیدار و هوشیار نباشیم، فریب می خوریم و از حق محروم می شویم. شکل گیری نفاق در جامعه توحیدی نفاق دین مختص جامعه توحیدی است. هر جا که حق حاکم و غالب باشد نفاق به وجود می آید. وقتی باطل غالب باشد که باطل نیاز به پنهان شدن ندارد. اما وقتی اسلام و حق حاکم باشد، کفر و باطل نمی تواند جولان دهد و از ترس، زیر پوست حق پنهان می شود. هیچ کدام از آیات نفاق در قرآن، مربوط به مکه نیست و همه در مدینه نازل شده اند؛ چون در مدینه پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند و حق غالب بود. ولی در مکه حق، مغلوب و اهل اسلام تحت شکنجه و فشارهای مشرکین بود. در چنین شرایطی انسان های ناب و خالص به پیامبر(ص) ایمان می آوردند ولی در مدینه وقتی اسلام حاکم شد و اوضاع به سامان شد؛ خالص و ناخالص، همه زیر علم و بیرق حکومت اسلامی بودند. در چنین شرایطی است که عده ای که قلباً به حق اعتقادی ندارند و از ترس یا برای به دست آوردن موقعیت، حق را پذیرفته اند؛ منافقین جامعه حق می شوند. جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد حکومت اسلامی تولید نفاق نمی کند، بلکه نفاق در آن تولید می شود. یعنی ظرفیت ها و فرصت های کفرآفرینی گرفته می شود و کسی نمی تواند علنی و رسمی علیه حق اقدام کند و اتفاقاً این نقطه قوت حکومت اسلامی است نه نقطه ضعف آن و نشان دهنده این است که اسلام قدرت دارد. لذا هر جا دیدید نفاق تولید شد و اهل حق حاکم هستند ، بدانید آن حکومت بر حق است. اصلاً جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد. عدم جرأت باطل: نشان دهنده حاکمیت حق بعضی ها می گویند زمان شاه بهتر بود، هر کس که می خواست خلاف کند، خلاف می کرد و هر کس می خواست نماز بخواند به مسجد می رفت و نمازش را می خواند اما حالا معلوم نیست هرکسی چه می کند و گاهی افراد به مسجد می روند ولی رفتارش به گونه ای دیگر است. باید گفت این نشان دهنده حاکمیت حق در جامعه است که وقتی کسی می خواهد گناه کند، جرأت نمی کند به سادگی و راحتی گناه کند. شاید سوال شود: این بدحجابی ها گناه نیست؟ بد حجابی گناه است. اما شما جامعه اسلامی را در یک چارچوب کلی ببینید و بررسی کنید. این جریان تجّری عده ای در عدم رعایت ظواهر شرعی هم از هجمه دشمنان اسلام است، هم از نفاق عده ای از مسئولان که راه را بر آنها بستند و بلکه هموار هم کردند. اسلام به ذات خود ندارند عیبی این تجرّی ها و گناهانی که می بینید به خاطر ضعف ایمان مؤمنین است نه تقصیر جمهوری اسلامی! این ها تقصیر عده ای از مسئولین است، ولی عیب حکومت اسلامی و اسلام نیست. اسلام و حکومت اسلامی به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسئولین حکومت اسلامی و از مسلمانی ماست. اگر مسئولین درست عمل می کردند و پای حرف ولایت می ماندند، [اینگونه نمی شد]. چقدر [ مقام معظم رهبری] تذکر دادند تهاجم فرهنگی، اشرافیت و... را، اما برخی مسئولین گوش ندادند. خوب طبیعتاً در جامعه از خودش را می گذارد. موسی به دین خود، عیسی به دین خود می گویند هر کس، هر کار می خواهد انجام بدهد، موسی به دین خود، عیسی به دین خود. اما اسلام این شعار را قبول ندارد. اگر [چنین بود] چه نیازی بود پیغمبر(ص) حکومت تشکیل دهند؟! برای چه پیغمبر(ص) جنگیدند و اسلام را حاکم کردند؟! چرا قرآن دستور مبارزه با باطل و اقامه عدل می دهد؟! با سیاست موسی به دین خود، عیسی به دین خود که حق اقامه نمی شود و ولایت گسترش پیدا نمی کند، عدل و داد هم فراگیر نمی شود. اتفاقاً این روش، باعث ترویج باطل خواهد شد چون وقتی حق ترویج نشود، باطل ترویج می شود. ضمناً اگر حق را ترویج نکنید، در کنار باطل در امان نخواهید بود. مگر باطل دست از شما بر می دارد؟ مگر دست از سر پیامبر(ص) برداشتند؟! اصلاً ذات باطل با ذات حق قابل جمع نیست. مغلوب بودن اسلام در زمان طاغوت چه کسی گفته ما در زمان طاغوت دین داشتیم!؟ ما مسلمان بودیم اما دین به معنای واقعی اش وجود نداشت. البته الان هم کامل کامل نیست، اما آن زمان، دین مغلوب بود. شاه مملکت اسماً مسلمان بود اما زنا می کرد و شراب می خورد. شاهی که با کفار، جام می زد و باید نوامیس درباریانش را به عنوان پیشکش به او می دادند، کفار را بر سر مسلمین مسلّط کرده بود؛ مسلمان بود؟! زمان شاه، اسلام مغلوب بود اما الان اسلام غالب است. این جلسه ها دلیل بر این است که اسلام غالب است. آن زمان اجازه نمی دادند روضه خوانی و اجتماعات مؤمنین برپا شود! زمان رضاخان مردم در زیرزمین ها روضه می خواندند. تلاش برای زمین گیر کردن نفاق هر جا حقی ظهور کند، ولو کم؛ باطل احساس نابودی می کند و تلاش می کند تا حق را نابود کند و اینجاست که درگیری شروع می شود. پیامبر(ص) برای تثبیت حکومت اسلامی در بلاد اسلامی بسیار تلاش کردند. ایشان برای فراهم کردن مقدمات زمامداری امیرالمؤمنین(ع) خیلی تلاش کردند. از همان روز اول علی(ع) را جانشین خود معرفی کرده و تلاش کردند تا برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند. پرهیز دادن مردم از اختلاف ، فتنه ، ارتجاء و ارتداد، دستور دادن به تجمع مردم حول امیرالمؤمنین(ع)، بیان حدیث ثقلین، خنثی کردن توطئه و تحرکات فرصت طلب ها، ترتیب دادن جیش اُسامه، برای چه بود؟ همه این زمینه ها را پیامبر فراهم کرد تا نفاق را زمین گیر کند. به امام(ره) دروغ می بندند چرا نگذاشتند پیامبر یک مکتوب بنویسد؟ برای اینکه کلام غیرمکتوب سند عینی ندارد و می شود آن را تحریف و انکار کرد. منافقین، احادیث نوشته شده پیامبر(ص) را هم سوزاندند. امروز اگر ما وصیت نامه و صحیفه امام(ره) را نداشتیم چه می شد؟ صحیفه امام(ه) را به صورت مکتوب داریم و به امام(ره) دروغ می بندند! گاهی در شبکه های اجتماعی پخش می کنند که امام گفت من آب و برق را مجانی می کنم، روحانیت مسئولیت سیاسی قبول ن کنند و... . چه کسی گفته امام این حرف ها را زده؟! منافقین نگذاشتند پیامبر(ص) حرفش را مکتوب کند، تهمت هذیان گویی به ایشان زدند. نفاق؛ حکومت را از دست علی(ع) خارج کرد چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مردم آن زمان حرفی نزدند؟ خواص و بزرگان صحابه پیامبر(ص) چه ایرادی داشتند که ایشان نتوانستند منویاتشان را در روزهای آخر عمر عملی کنند؟ عوام چه ایرادی داشتند؟ این کار نفاق بود. نفاق جامعه ای را که پیامبر 23 سال زحمتش را کشیده بود، از دست علی(ع) خارج کرد. این حادثه رخ داد تا اینکه بعد از 1400 سال، درس عبرتی باشد برای ما و شما. به باد دادن سَر حق با شعار ظاهراً حق با شعار دین،حکومت را از دست امیرالمومنین(ع) گرفتند. با سر دادن شعار دین، با ظاهر حق و باطن کفر، نگذاشتند پیغمبر(ص) حرفشان را بزنند. پیغمبر فرمود: قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. یکی گفت: حسبنا کتاب الله. [6] چه حرف قشنگی! پیغمبر(ص) می فرمایند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی . اما نگذاشتند پیغمبر(ص)، این مطلب را بنویسند و یک شعار جدید خلق کردند که حسبنا کتاب الله. کار نفاق، این است. فدک را وقتی از حضرت زهرا(س) گرفتند، نگفتند: می توانستیم و گرفتیم؛ گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم که پیغمبران، ارث به جا نمی گذارند [7] . بعضی از صحابه پیغمبر(ص) هم گفتند ما شهادت می دهیم که رسول خدا(ص) این حرف را زده. یک شعار ظاهراً حق، سر حق را به باد داد. خانه امیرالمؤمنین(ع) را هم همینطوری آتش زدند. گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم اگر کسی از جماعت مسلمین کناره گیری کرد، خانه اش را بر سرش آتش بزنید. حرف از قول پیامبر(ص) گفتند، [بقیه هم گفتند] اینها از صحابه پیغمبر(ص) هستند، دروغ نمی گویند و ... نفاق یعنی ظاهر حق، باطن باطل. منافق، حرف باطلش را با یک شعار ظاهراً حق تزیین می کند و اگر دین شناس نباشید شما هم فریب می خورید. مشرکان و کافران نتوانستند اما منافقان موفق شدند امیرالمؤمنین(ع) قتال العرب بوده و بزرگان مشرکین را به خاک زده است. علی(ع)، عمربن عبدود را که به تنهایی با هزار سوار برابر بود، با یک ضربه زد. هیچ مشرکی و هیچ کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان جمع باشد که دست مولایتان را منافقان بستند! حواستان به منافقان باشد که آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. علی(ع) را از خانه بیرون آوردند در حالی که عمامه علی(ع) را به گردنش بسته بودند و او را می کشیدند. چرا می کشیدند؟! در مقاتل چیزی ننوشته، ولی اگر کمی فکر کنیم، می فهمیم. بالاخره علی(ع) باید نشان بدهد که نمی خواهد برود، باید نشان بدهد که به زور دارند او را می برند و این دست بستن و با ریسمان کشیدن نشانه همین بود. [1] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص 481؛ مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا وَ لَهُ کَیْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَار . [2] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 101. [3] . مجمع البحرین، ج 5، ص 241. [4] . نهج البلاعه، نامه 27؛ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِکاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیُخْزِیهِ اللَّهُ بِشِرْکِهِ وَ لَکِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ کُلَّ مُنَافِقٍ عَالِمِ اللِّسَان ِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْکِرُونَ لَیْسَ بِهِ خَفَاء . [5] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 110؛ أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ . [6] . الأمالی (للمفید)، النص، ص 36؛ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِیَّ ص الْوَفَاةُ وَ فِی الْبَیْتِ رِجَالٌ فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَلُمُّوا أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَیْ ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَکُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه . [7] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 104؛ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ ذَهَباً وَ لَا فِضَّةً وَ لَا دَاراً وَ لَا عَقَارا . ...
کنگره بین المللی سیره اهل بیت برگزارمی شود
عقیق : دومین کنگره بین المللی علمی پژوهشی "سیره اهل بیت (علیهم السلام) با محوریت سیره امیرالمومنین علی (ع)" تلاشی پژوهشگرانه به منظور بازشناسی سیره امیرالمؤمنین امام علی (ع) و کنکاشی در زوایای متعدد و جوانب مختلف روش حکومتی، نگرش دینی، کنش اجتماعی و منش اخلاقی آن حضرت برگزار می شود. بر اساس این گزارش، این رخداد علمی از رهگذار تبیین مکتب علوی و ترویج فرهنگ مرتضوی عرصه ای برای ارائه ی ...
صالحی علت حضورش در مذاکرات را فاش کرد
...، یک روز قبل از سفر وی به سوئیس بودو که با سعه صدر و اخلاق حسنه ای که از سکاندار صنعت هسته ای کشورمان سراغ داشتیم بازهم وعده خود با خراسان را عمل کرد و پاسخگوی سوالات ما شد هرچند شاید همین مذاکرات و حساسیت آن باعث شد تا صالحی به برخی سوالات ما پاسخ هایی کلی بدهد . از شما به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی انتظاری بیش از این نمی رود که از فواید پیگیری فناوری هسته ای دفاع کنید اما به طور مشخص ...