سایر خبرها
مصاحبه خواندنی آیت الله خامنه ای درباره شخصیت دکتر شریعتی
در مورد شریعتی هم این بیماری وجود داشته است اما نه به صورت کامل و قسمت هایی از شخصیت او آنچنان که باید هم حتی شناخته نشده است. نقش دکتر شریعتی در آغازگری ها چه بود؟ آیا او را می توان در این مورد با اقبال و سیدجمال مقایسه کرد؟ آیت الله خامنه ای: البته شریعتی یک آغازگر بود، در این شک نباید کرد. او آغازگر طرح اسلام با زبان فرهنگ جدید نسل بود. قبل از او بسیاری بودند ...
چه کسانی به شریعتی ظلم کردند؟
"اما ظلم طرفداران شریعتی به او کمتر از ظلم مخالفانش نبود بلکه حتی کوبنده تر و شدیدتر هم بود." به گزارش گلستان ما به نقل از تسنیم ؛ امروز 29 خرداد، سی امین سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی است. شریعتی از جمله شخصیت های مطرح تاریخ انقلاب اسلامی و البته شخصیتی مناقشه آمیز است که تفاسیر متعددی از وی و اندیشه هایش صورت گرفته است. برخی تمجیدهای شگفت انگیزی از وی ارائه کرده و عده ای دیگر از همان زمان بسیار در نقد وی کوشیده و او را شخصیتی منحرف از اسلام معرفی کرده اند. آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله شخصیت هایی است که از مشهد با علی شریعتی آشنا بوده و شناخت دقیقی از شخصیت دکتر شریعتی دارد. ایشان در مصاحبه ای که در پنجمین سال درگذشت مرحوم شریعتی انجام شده است، به بررسی آرا و اندیشه های شریعتی و ابعاد شخصیتی وی پرداختند. این مصاحبه در 30 خرداد 1360 انجام شده است. آنچه در ذیل می آید مشروح این گفتگوی خواندنی است: با توجه به اینکه شما با دکتر شریعتی سابقه صمیمیت دوستی داشتید و با او از نزدیک آشنا بودید آیا تمایل دارید درمورد چهره و شخصیت او با ما مصاحبه کنید؟ آیت الله خامنه ای: بسم الله الرحمن الرحیم بله من حرفی ندارم که درباره شخصیت شریعتی و معرفی شخصی از جوانب این انسانی که برای مدت های مدیدی مرکز و محور گفتگوها و قال و قیل های زیادی بوده، آشنایی های خودم را تا حدودی که در این فرصت می گنجد بیان کنم. به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست. یعنی از شگفتی های زمان و شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. مخالفان او به اشتباهات دکتر شریعتی تمسک می کنند و این موجب می شود که نقاط مثبتی که در او بود را نبینند. بی گمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمی کنم که این اشتباهات کوچک بود اما ادعا می کنم که در کنار آنچه که ما اشتباهات شریعتی می توانیم نام گذاریم، چهره شریعتی از برجستگی ها و زیبایی ها هم برخوردار بود. پس ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او، برجستگی های او را نبینیم. من فراموش نمی کنم که در اوج مبارزات که می توان گفت که مراحل پایانی قال و قیل های مربوط به شریعتی محسوب می شد، امام در ضمن صحبتی بدون اینکه نام از کسی ببرند، اشاره ای کردند به وضع شریعتی و مخالفت هایی که در اطراف او هست. نوار این سخن همان وقت از نجف آمد و در فرونشاندن آتش اختلافات موثر بود. در آنجا امام بدون اینکه اسم شریعتی را بیاورند اینجور بیان کرده بودند: (چیزی نزدیک به این مضمون) بخاطر چهار تا اشتباه در کتابهایش بکوبیم، این صحیح نیست این دقیقا نشان می داد موضع درست را در مقابل هر شخصیتی و نه تنها شخصیت دکتر شریعتی. ممکن بود او اشتباهاتی بعضا در مسایل اصولی و بنیانی تفکر اسلامی داشته باشد مثل توحید، یا نبوت و یا مسایل دیگر اما این نباید موجب می شد که ما شریعتی را با همین نقاط منفی فقط بشناسیم. در او محسنات فراوانی هم وجود داشت که البته مجال نیست که الان من این محسنات را بگویم، برای اینکه در دو مصاحبه دیگر درباره برجستگی های دکتر من مطالبی گفته ام. این درباره مخالفان. اما ظلم طرفداران شریعتی به او کمتر از ظلم مخالفانش نبود بلکه حتی کوبنده تر و شدیدتر هم بود. طرفداران او بجای اینکه نقاط مثبت شریعتی را مطرح کنند و آنها را تبیین کنند، در مقابل مخالفان صف آرایی هایی کردند و در اظهاراتی که نسبت به شریعتی کردند سعی کردند او را یک موجود مطلق جلوه بدهند. سعی کردند حتی کوچکترین اشتباهاتی را از او نپذیرند. یعنی سعی کردند هرگز اختلافی را که با روحانیون یا با متفکران بنیانی و فلسفی اسلام دارند در پوشش حمایت و دفاع از شریعتی بیان کنند. در حقیقت شریعتی را سنگری کردند برای کوبیدن روحانیت و یا کلا متفکران اندیشه بنیانی و فلسفی اسلام. خود این منش و موضع گیری کافی است که عکس العمل ها را در مقابل شریعتی تندتر و شدیدتر کند و مخالفان او را در مخالفت حریص تر کند. بنابراین من امروز می بینم کسانی که به نام شریعتی و بعنوان دفاع از او درباره شریعتی حرف می زنند، کمک می کنند تا شریعتی را هرچه بیشتر منزوی کنند. متاسفانه به نام رساندن اندیشه های او یا به نام نشر آثار او یا به عنوان پیگیری خط و راه او، فجایعی در کشور صورت می گیرد. فراموش نکرده ایم که یک مشت قاتل و تروریست بنام فرقان ها خودشان را دنباله رو خط شریعتی می دانستند. آیا شریعتی براستی کسی بود که طرفدار ترور شخصیتی مثل شهید مطهری باشد؟ او که خودش را همواره علاقه مند به مرحوم مطهری و بلکه مرید او معرفی می کرد. من خودم از او این مطلب را شنیده ام. در یک سطح دیگر، کسانی که امروز در جنبه های سیاسی و در مقابل یک قشری یا جریانی قرار گرفته اند، خودشان را به شریعتی منتسب می کنند از آن جمله هستند بعضی از افراد خانواده شریعتی. این ها در حقیقت از نام و از عنوان و از آبروی قیمتی شریعتی دارند سوءاستفاده می کنند برای مقاصد سیاسی و این طرفداری و جانبداری است که یقینا ضربه اش به شخصیت شریعتی کمتر از ضربه مخالفان شریعتی نیست. مخالفان را می شود با تبیین و توضیح روشن کرد. می شود با بیان برجستگی های شریعتی، آنها را متقاعد کرد و اگر در میان مخالفان معاندی وجود دارد او را منزوی کرد اما اینگونه موافقان را به هیچ وسیله ای نمی شود از جان شریعتی و از سر شریعتی دور کرد. بنابراین من معتقدم چهره شریعتی در میان این موافقان و این مخالفان چهره مظلومی است و اگر من بتوانم در این باره یک رفع ظلمی بکنم به مقتضای دوستی و برادری دیرینی که با او داشتم و حتما ابایی ندارم. عده ای معتقدند که معمولا شخصیت ها از دور یا پس از مرگ مبالغه آمیز و افسانه ای جلوه می کنند. آیا به نظر شما درمورد شریعتی نیز می توان این نظر را صادق دانست و آیا چهره او نیز دستخوش چنین آفتی شده است؟ آیت الله خامنه ای: البته من تصدیق می کنم که بخشی از شخصیت شریعتی مبالغه آمیز و افسانه آمیز جلوه می کند درمیان قشری از مردم، اما متقابلا بخش های ناشناخته ای از شخصیت شریعتی هم وجود دارد. شریعتی را ممکن است به عنوان یک فیلسوف، یک متفکر بزرگ، یک بنیانگذار جریان اندیشه مترقی اسلام، معرفی کنند. این ها همانطوری که اشاره کردید، افسانه آمیز و مبالغه آمیز است و چنین تغییراتی در خصوص مرحوم دکتر شریعتی صدق نمی کند. اما متقابلا شریعتی یک چهره پرسوز پیگیر برای حاکمیت اسلام بود، از جمله منادیانی بود که از طرح اسلام به صورت یک ذهنیت و غفلت از طرح اسلام به صورت یک ایدئولوژی و قاعده نظام اجتماع رنج می برد و کوشش می کرد تا اسلام را به عنوان یک تفکر زندگی ساز و یک نظام اجتماعی و یک ایدئولوژی راهگشای زندگی مطرح کند. این بُعد از شخصیت شریعتی آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است و روی این بخش وجود او تکیه نمی شود. می بینید که اگر از یک بعد از سوی قشری از مردم شریعتی چهره اش مبالغه آمیز جلوه می کند، باز بخش دیگری از شخصیت او و گوشه دیگری از چهره او حتی ناشناخته و تاریک باقی مانده است. بنابراین می توانم در پاسخ شما بگویم بله به صورت مشروط در مورد شریعتی هم این بیماری وجود داشته است اما نه به صورت کامل و قسمت هایی از شخصیت او آنچنان که باید هم حتی شناخته نشده است. نقش دکتر شریعتی در آغازگری ها چه بود؟ آیا او را می توان در این مورد با اقبال و سیدجمال مقایسه کرد؟ آیت الله خامنه ای: البته شریعتی یک آغازگر بود، در این شک نباید کرد. او آغازگر طرح اسلام با زبان فرهنگ جدید نسل بود. قبل از او بسیاری بودند که اندیشه مترقی اسلام را آنچنان که او فهمیده بود فهمیده بودند. بودند کسانی اما هیچکدام این موفقیت را پیدا نکردند که آنچه را فهمیده بودند در قالب واژه ها و تغییراتی که برای نسل امروز ما و یا بهتر بگویم نسل آن روز شریعتی، نسلی که مخاطبین شریعتی را تشکیل می داد گیرایی داشته باشد مطرح کنند. موفق نشده بودند به زبان آنها این حقایق را بیان کنند. جوری که برای آنها قابل فهم باشد این مسایل را بگویند. شریعتی آغازگر طرح جدیدترین مسایل کشف شده اسلام مترقی بود به صورتی که برای آن نسل پاسخ دادن به سوال ها و روشن کردن نقاط ،مبهم و تاریک بود اما اینکه او را با سیدجمال یا با اقبال مقایسه کنیم، نه. اگر کسی چنین مقایسه ای بکند ناشی از این است که اقبال و سیدجمال را به درستی نشناخته است. اتفاقا در یکی از جلسات یادبود مرحوم دکتر، شاید چهلم او بود -یکی از آقایان- در مشهد سخنرانی کرد و او را حتی از سیدجمال و از کواکبی و از اقبال و اینها هم برتر هم خواند، بلکه با آنها غیرقابل مقایسه هم دانست. همان وقت هم این اعتراض در ذهن کسانی که شریعتی را به درستی می شناختند پدید آمد، زیرا تعریف از شریعتی به معنای این نیست که ما پیشروان اندیشه مترقی اسلام را تحقیر کنیم. سیدجمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد کسی بود که مساله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم بوجود آورد. کاری که سیدجمال کرد سه جریان بوجود آورد در دنیا: یک جریان، جریان اندیشه مترقی در هند که بیشترین جریان های مترقی اسلام است. جریان دیگر، آن جریان اندیشه مترقی در مصر بود، که آن هم به وسیله سیدجمال به وجود آمد و شما می دانید جریان مترقی در مصر، منشاء پیدایش جنبش های عظیم آزادیخواهانه در آفریقا شد. نه فقط مصر را به سطحی از بینش نوین اسلام رساند. بلکه نهضت های مراکش و الجزایر، کلا شمال آفریقا، ریزه خوار خوان حرکت سیدجمال بوده است. یک چنین حرکت عظیمی را سیدجمال در مصر به وجود آورد و کلا خاورمیانه. و جریان سوم، جریان روشنفکری در ایران بود. این سه جریان فکری اسلامی را سیدجمال در سطح جهان اسلام به وجود آورد. او مطرح کننده، به وجود آورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. این را نمی شود دست کم گرفت و سیدجمال را نمی شود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد قبل از سیدجمال چیزی به نام سلطه استعماری برای مردم مسلمان حتی شناخته شده نبود. او کسی بود که در ایران، در مصر، در ترکیه، در هند، در اروپا کلا در خاورمیانه در آسیا و در آفریقا سلطه سیاسی مغرب زمین را مطرح کرد و معنا کرد و مردم را به این فکر انداخت که چنین واقعیتی وجود دارد و شما می دانید آن زمان، آغاز عمر استعمار بود چون استعمار در اول نشرش در این منطقه اصلا شناخته شده نبود و سیدجمال اولین کسی بود که آن را شناساند. اینها را نمی شود دست کم گرفت. مبارزات سیاسی سیدجمال چیزی است که قابل مقایسه با هیچیک از مبارزات سیاسی افرادی که حول و حوش کار سیدجمال حرکت کردند نیست. البته در زمان کنونی جنبش امام خمینی از نظر ما با اینکه دنباله حرکت سیدجمال است اما به مراتب جست بالاتری از حرکت سیدجمال دارد. در این تردیدی نیست. اما حرکت فکری و روشنفکری و سیاسی تبلیغی دکتر شریعتی را به هیچ وجه نمی توان حتی مقایسه کرد با حرکت سیدجمال. و اما اقبال، اقبال نیز آغازگر دو جریان بود. یک جریان، جریان رهایی از فرهنگ غربی و بازگشت به فرهنگ خودی اسلامی و بهتر بگویم، فرهنگ خود شرقی و این همان چیزی است که بعدها به صورت تعابیری از قبیل غرب زدگی و امثال آن در ایران مطرح شده است. شما می دانید آن چیزی که دکتر شریعتی بصورت بازگشت به خویشتن مطرح می کند، که این یکی از عمده ترین مسایلی است که او می گوید، این است که در سال 1930 (بلکه قبل از 30، 25 – 1920) به وسیله اقبال در هندوستان مطرح شد، یعنی کتاب های اقبال، شعرهای فارسی اقبال که همه اش مربوط به بازگشت به خود اسلامی و من اسلامی و من شرقی، این را در ضمن هزارها بیت شعر، اقبال لاهوری در مثلا چهل سال قبل از اینکه دکتر شریعتی امثال این را بیان کنند، بیان کرده و یک ملتی را با این شعرها به وجود آورده و آن ملت پاکستان است، یعنی یک منطقه جغرافیایی به وجود آورده است. این یک کار بوده که اقبال آغازگر او بود، و این کار بسیار عظیمی است. کار دوم اقبال همین مساله ایجاد یک قطعه جغرافیایی به نام اسلام است و یک ملت به نام اسلام و تشکیل دولت پاکستان است. اول کسی که مساله کشوری به نام پاکستان و ملتی در میان شبه قاره به نام ملت مسلمان را مطرح کرد اقبال بود. من به وضعیت کنونی پاکستان و سرنوشتی که بعد از اقبال، یعنی بعد از رهبران و بنیانگذاران پاکستان کلا بوجود آمد کاری ندارم، به جذب شدنش به استعمار و وابستگی های استعماریش کاری ندارم، اما به مجاهدات اقبال و فلسفه و بیان اقبال در این مورد کار دارم. این یک حرکت جدید بود. یعنی او ثابت کرد که مسلمان ها به معنای واقعی واژه ملت، یک ملت هستند در شبه قاره که این مساله را می توانید در بیانات اقبال، مکاتبات اقبال، که من یک بخش از آنها را در این کتاب مسلمانان در نهضت آزادی هند آورده ام، ملاحظه کنید اقبال آغازگر یک چنین اندیشه ای بود. و می دانید این چقدر اهمیت دارد، چقدر بزرگ است. این را نباید دست کم گرفت. البته دکتر شریعتی را ما هیچوقت کوچک نمی شماریم اما نمی توانیم دکتر را مقایسه کنیم با اینگونه چهره ها و اینگونه شخصیت ها و به همین دلیل هم بود که دکتر شریعتی خودش را کوچه کبدال اینها می دانست. مرید واقعی و شاگرد از دور اقبال می دانست و شما نگاه کنید سخنرانی های دکتر درمورد اقبال که چند سخنرانی بود که یک جا چاپ شده است بنام اقبال و ببینید چطوری عاشقانه و مریدانه درباره اقبال حرف می زند. کسی که از زبان دکتر آن حرف ها را می شنود. برایش روشن می شود که اینگونه مقایسه ها درست نیست. درباره رابطه عاطفی و فکری شریعتی با روحانیت و روحانیون نظرات گوناگون و متفاوت و بعضا مغرضانه ای عرضه شده است. آیا شما می توانید به عنوان یک روحانی که با دکتر دوست و در بسیاری موارد همفکر بوده حقیقت را در این مورد بیان کنید؟ آیت الله خامنه ای: اتفاقا این از آن بخش های ناشناخته چهره و شخصیت دکتر است که قبلا اشاره کردم بعضی از نقطه نظرها و گوشه های شخصیت او ناشناخته است و این یکی از آنهاست. اول من یک خاطره ای را برای شما نقل می کنم و بعد پاسخ شما را می دهم. در سال 1349 در مشهد، در یک مجمعی از طلاب و فضلای مشهد، من درس تفسیر می گفتم در این درس تفسیر یک روز راجع به روحانیت صحبت کردم و نظراتی را که درمورد بازسازی روحانیت یعنی جامعه روحانیت وجود داشت به صورت فرض و احتمال مطرح کردم، گفتم چهار نظر وجود دارد. یک: حذف روحانیت به کلی، یعنی اینکه اصلا روحانیتی نمی خواهیم. دو: قبول روحانیت به همین شکلی که هست با همین نظام و سازمان کنونی قبولش کنیم و هیچ اصلاحی را در آن ندانیم. سه: تبدیل به کلی، یعنی اینها و روحانیت کنونی را برداریم یک روحانیت جدید بیاوریم و بجای این روحانیت، با شرایط لازم و مقرری که برایش می پسندیم روحانیت جدید بنیانگذاری کنیم. و چهار: اصلا همان چیزی که هست، بحث کردم روی مساله و صحبت کردم. البته طبیعی است که من آن سه نظر اول را رد می کردم و با ارایه دلیل و به نظر چهارم معتقد بودم. همان اوقاتی بود که تازه زمزمه هایی علیه دکتر شریعتی بلند شده بود و گفته می شد که دکتر شریعتی راجع به افکار شریعت کم عقیده است یا بی عقیده است یا نسبت به روحانیت علاقه ای ندارد و از این قبیل تعبیرات. جلسه ای داشتیم همان روزها با دکتر شریعتی من برای او نقل کردم که من در جلسه درسمان این مطلب را بیان می کردم، با علاقه فراوانی گوش می داد. من برایش گفتم. گفتم بله، یکی اینکه نفی روحانیت بکلی، که گفت این غلط است. دوم اثبات همین روحانیت موجود به کلی، که هیچ تغییری در او وارد نکنیم. گفت: این هم که غلط است. سوم اینکه تبدیل کنیم روحانیت را باز به کلی، یعنی این روحانیت را کلا برداریم یک روحانیت دیگر جای او بگذاریم، با شرایط لازم. تا این قسمت سوم را گفتم شریعتی ناگهان گفت: اوه، اوه، این از همه بدتر است. توجه می کنید؟ گفت این از همه بدتر است. از همه خطرناکتر است، این از همه استعماری تر است و رسیدیم به نظر چهارم که آن اصلاح روحانیت موجود بود گفت بله این نظر خوبی است. شریعتی برخلاف آنچه گفته می شود درباره او و هنوز هم عده ای خیال می کنند، نه فقط ضد روحانی نبود بلکه عمیقا مومن و معتقد به رسالت روحانیت بود، او می گفت که روحانیت یک ضرورت است، یک نهاد اصیل و عمیق و غیرقابل خدشه است، و اگر کسی با روحانیت مخالفت بکند یقینا از یک آبشخور استعماری تغذیه می شود، این ها اعتقادات او بود در این هیچ شک نکنید این از چیزهایی بود که جز معارف قطعی شریعتی بود اما درمورد روحانیت او تصورش این بود که روحانیون به رسالتی که روحانیت بر دوش دارد بطور کامل عمل نمی کنند. در اینجا هم یک خاطره ای نقل می کنم برای شما در سال 47 یعنی سال آخر عمر جلال آل احمد. مرحوم آل احمد آمد مشهد، یک جلسه مشترکی داشتیم، من بودم، آل احمد بود، مرحوم شریعتی بود و عده ای هم از دوستان مشهدی ما بودند. بحث درباره روحانیون شد، به مناسبت حضور من در جلسه شاید هر کسی یک چیزی می گفت شریعتی یک مقداری انتقاد کرد. مرحوم آل احمد به شریعتی گفت شما چرا (البته با تعبیر حوزه علمیه می گفتند نه روحانیت) از حوزه علمیه اینقدر انتقاد می کنی بیا از روشنفکران خودمان انتقاد کن و مرحوم آل احمد یک دو سه جمله درباره انتقاد و تعرض به روشنفکران گفت، مرحوم دکتر شریعتی پاسخی داد که از آن پاسخ هم می شود درست نقطه نظر او را نسبت به روحانیت و روحانیون فهمید. او گفت علت اینکه من از روحانیت انتقاد می کنم، از حوزه علمیه انتقاد می کنم این است که ما از حوزه علمیه انتظار و توقع داریم، از روشنفکر جماعت هیچ توقعی نداریم، نهادی که ولادتش در آغوش فرهنگ غربی بوده این چیزی نیست که ما در او انتظار داشته باشیم اما روحانیت یک نهاد اصیلی هست و ما از روحانیت زیاد انتظار داریم و چون آن انتظارات عمل نمی شود به همین دلیل است که انتقاد می کنم. او معتقد بود که روحانیون به آن رسالت بطور کامل عمل نمی کنند. بر این اعتقاد بود تا سال حدود 51 و نزدیک 52 از آن سال در اثر تماس هایی که دکتر با چهره هایی از روحانیت به خصوص روحانیون جوان گرفت، کلا عقیده اش عوض شد. یعنی ایشان در سال 54 و 55 معتقد بود که اکثریت روحانیت به آن رسالت عمل می کنند و لذا در این اواخر عمر دکتر شریعتی نه فقط معتقد به روحانیت، بلکه معتقد به روحانیون نیز بود و معتقد بود که اکثریت روحانیت در خط عمل به همان رسالتی هستند که بر دوش روحانیت واقعا هست. البته با روحانیونی که می فهمید که در آن خط نیستند با آنها خوب نبود و شخصا به امام خمینی بسیار علاقمند و ارادتمند بود. گروه های چپ و شبه چپ امروز سعی می کنند شریعتی را قطب و پیشوای خود معرفی کنند از طرفی گروه های سیاسیون غربگرا و یا به اصطلاح رایج لیبرال نیز شریعتی را ملک مطلق خود می دانند. آیا شما می توانید مشکلی که از این دو ادعا حاصل می شود را حل کنید. آیت الله خامنه ای: مشکل را خود این دوا دعا حل می کند زیرا که هر کدامی دیگری را تخطئه می کند و بنابراین نتیجه می گیریم نه ملک طلق لیبرالهاست و نه قطب و محور چپ ها و شبه چپ ها اما درمورد چپی ها باید بگویم صریحا و قاطعا شریعتی جزو شدیدترین و قاطع ترین عناصر ضد چپ و ضد مارکسیسم بود. آن روزی که مجاهدین تغییر ایدئولوژی دادند و کتاب مواضع ایدئولوژیک تازه شان چاپ شد و در اختیار این و آن قرار گرفت، که هم من دیده بودم و هم مرحوم دکتر جلسه ای داشتیم در مشهد یک نفری از مواضع جدید مجاهدین که مارکسیستی بود دفاع می کرد. شریعتی آن شخص را چنان کوبید در آن جلسه ای که برای من حتی تعجب آور بوده که شریعتی اینقدر ضد چپ است و شما آثارش را بخوانید، مقابله و مخالفت او را با اندیشه چپ و مارکسیستی و اصول تعلیمات مارکسیستی به روشنی در می یابید. بنابراین هرکس و هر چپ گرایی (اگرچه زیر نام اسلام) اگر امروز شریعتی را از خودش بداند یقینا گزافه ای بیش نگفته است. همچنین مجاهدی که امروز شریعتی را از خودش بداند یقینا گزافه ای بیش نگفته است. همین مجاهدین که امروز طرفداری از دکتر شریعتی می کنند. اینها در سال 51 و 52 جزو سخت ترین مخالفین شریعتی بودند. خوب امروز چطور می توانند شریعتی را قطب خودشان بدانند. اما لیبرال ها، البته عده ای از عناصر وابسته به نهضت آزادی یا عناصر سیاسی میانه، که خیلی اهل خطرکردن و در مبارزات جدی وارد شدن، نبودند، این ها به خاطر امکاناتی که داشتند خانه ای داشتند، باغ بیرون شهری داشتند ،تشکیلاتی داشتند و شریعتی را دعوت می کردند و عده ای را هم با او دعوت می کردند. ایشان هم در اوقاتی که سخنرانی نداشت در منزل این ها و با استفاده از امکانات این ها برای 50 نفر، 100 نفر، کمتر یا بیشتر جلسه داشت و صحبت می کرد این ارتباطات را شریعتی با این لیبرال ها داشت. البته بیشتر امکانات را بعضی از بازاریان وابسته به این جریان سیاسی به اصطلاح لیبرال فراهم می کردند و بهره برداری های جمعی و سیاسی و فکری را خود آن سیاسی های لیبرال انجام می دادند. حقیقت این است که شریعتی وابسته به اینها به هیچ وجه نبود. امروز هم اگر بود با آنها میانه ای نداشت بلکه فقط از امکاناتی که در اختیار آنها بود استفاده می کرد. امروز هر گروهی این امکان را دارد که بگوید یار شریعتی من بودم، هم فکر شریعتی بودم، شریعتی مال من بود. مزار دکتر علی شریعتی در جوار حرم حضرت زینب(س) در دمشق اما خوب باید دید چقدر این حرف قابل قبول است. نه مارکسیست ها و نه گروه دیگر هیچ کدام با شریعتی حتی هم خونی فکری و رابطه خویشاوندی فکری هم نداشتند. اگر شریعتی را مرحله تازه ای از رشد اندیشه اسلامی و در عرصه ذهنیت ایران می بینید مرحله بعد از او را چه می دانید؟ آیت الله خامنه ای: البته من شریعتی را به صورت یک مرحله می توانم قبول کنم. به این معنا که، همینطور که قبلا گفتم او کسی بود که اندیشه های مطرح شده در جامعه را با زبان درستی با یک سلطه ویژه ای بر فرهنگ رایج آن نسل می توانست بیان کند. به این معنا که خود او هیچ ابتکاری نداشت. به هیچ وجه قبول ندارم، بلکه خود خود او ابتکارهای زیادی داشت مسایل جدیدی داشت اما به معنای درست کلمه شریعتی یک مرحله بود، مرحله بعدی این است که بیاییم آن مسایلی را که شریعتی با استفاده از آشنایی های خودش با فرهنگ اسلام فهمیده بود و ارایه داده بود با اصول اساسی فلسفی مکتب اسلام بیامیزیم و منطبق کنیم. آنچه که به دست خواهد آمد به نظر من مرحله جدیدی است که می تواند برای نسل ما مفید باشد، به تعبیر بهتر بیاییم شریعتی را با مطهری بیامیزیم. شریعتی را در کنار مطهری مطالعه کنیم. ترکیبی از زیبایی های شریعتی با بتون آرمه اندیشه اسلامی مطهری به وجود بیاوریم آن بنظر من همان مرحله نوینی است که نسل ما به آن نیاز دارد. انتهای پیام/ ...
گفتگو با سازنده پربیننده ترین برنامه اینترنتی کشور
می سنجیم. به خاطر همین هم قبل از انتخابات سال 1392، بالاخره به هر کدام از کاندیداهای موجود در صحنه نقدی کرده ایم. ما با همین چهارچوب و معیار از فلان وزیر می پرسیم چرا در فلان شبکه اجتماعی فیلترشده حضور دارید؟ با همان چهارچوب هم آقای دکتر حداد عادل و آقای دکتر توکلی را نقد می کنیم. یعنی خط کش و معیارمان در مورد آدم های مختلف و طیف های مختلف تفاوت نمی کند. نکته ی مهم تر در بحث انقلابی ...
کیارستمی، اصلی که کپی ندارد
انجام می دهد و نمایی از زندگی زن امروزی در ایران را نشان می دهد. در این فیلم شخصیت اصلی داستان با پسرش، خواهرش، یک عروس آینده، یک فاحشه و زنی که به دنبال خواندن نماز است گفت وگو می کند. این فیلم در یک نظرخواهی توسط فهرست مجله امپایر در سال 2008 از 10هزار سینمارو صورت گرفت، این فیلم در فهرست پانصد فیلم برتر تاریخ سینما در رده 447 قرار گرفت. همچنین کایه دو سینما نیز این فیلم را جزو 10 ...
خاطرات رهبرانقلاب از دکتر شریعتی
مرحوم مطهری و بلکه مرید او معرفی می کرد. من خودم از او این مطلب را شنیده ام. *در یک سطح دیگر، کسانی که امروز در جنبه های سیاسی و در مقابل یک قشری یا جریانی قرار گرفته اند، خودشان را به شریعتی منتسب می کنند از آن جمله هستند بعضی از افراد خانواده شریعتی.این ها در حقیقت از نام و از عنوان و از آبروی قیمتی شریعتی دارند سوءاستفاده می کنند برای مقاصد سیاسی و این طرفداری و جانبداری است که یقینا ...
پشت پرده انتخاب رژیم صهیونیستی به ریاست کمیته حقوقی سازمان ملل
.... جالب این است که همین دو روز پیش، جان کری از دریافت نامه ای خبر داد که آنگونه که وال استریت ژورنال نوشت، در آن دهها دیپلمات وزارت خارجه آمریکا از ارتش آمریکا خواسته اند که مستقیما علیه سوریه وارد جنگ سنگین شود. نمی توان گفت که شواهد و قرائن از درگیر شدن بیشتر آمریکا در جنگ های منطقه ای حکایت می کنند اما می توان گفت که منطقه در یک شرایط شکننده قرار دارد و این باید هوشیاری ما را برای ...
مهم ترین فیلم های ضدجنگی هالیوود
اسم لوک آشنا می شود که زخمی به خانه بازگشته و تبدیل به یکی از معترضان جنگ شده است. در سال 1972 فاندا یکی از دوستان جنبش فمینیستی شان به نام نانسی دورد را انتخاب کرد تا فیلم نامه ای در مورد اثرات جنگ بر روی زندگی همسر یک مرد نظامی بنویسد. فیلم نامه اولیه دچار تغییراتی شد تا در نهایت تبدیل به فیلم هال اَشبی شد. این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین فیلم نامه را از آن خود کند. جان ویت و جین ...
دانش آموز سبزواری بازیگر اول نقش " نقال " در استان شد
هفت گنبد و جز آنها گردیده است، لیکن پس از اسلام آثار فراوانی وجود دارد که ما را بر چگونگی اجرای این گونه مراسم در ادوار مختلف اسلامی راهبری می کند،بخصوص که برخی از داستان های این نقالان، چون داستان سمک عیار، قصه ی فیروزشاه(داراب نامه بیغمی)، داراب نامه طرسوسی، اسکندر نامه و امیرارسلان عیناً در هنگام نقل از زبان نقال ضبط شده و بر جای مانده است. نکته ی مهم اینجاست که یک نقال می بایست از ...
معماری فقط علم مهندسی نیست/ تعریف جایگاه زندگی مردم با معماری
، دغدغه معماری نداشته، آن وقت چطور توقع داریم معماری مثل شعر یا قصه در روند توسعه موفق باشد؟ او با اینکه اولین معمار تحصیل کرده ایرانی بود، اما درعمل اگر عکس هایش را ببینیم، حتی در روش ایستادن و نوع کار در آتلیه هم تقلید می کرده؛ عمدتا هم از شیوه معماران غربی. این داستان تا به امروز ادامه دارد و امروز هم معماران معاصر ایران، چه پیش کسوت ها و چه جوان ها، عموما مهندس معمارند و نه معمار و این غرب زدگی را ...
برتری دانشجویان دانشگاه امام خمینی قزوین در المپیاد قطب 2 کشور
المللی امام خمینی(ره) قزوین با اشاره به راهنمایی استادان مشاور دانشگاه برای این دانشجویان ادامه داد: پریسا مهدی زاده، پریسا داور و محمد اکبرشاهی از رشته ریاضی، عاطفه حسنی ها و سمیرا محمدعلی خانی از رشته زبان و ادبیات فارسی و بهزاد کاکه از رشته حقوق از دانشجویان برگزیده این دانشگاه هستند. برزگر کلیشمی تصریح کرد: در رشته کشاورزی شیرین قربانی برگزیده شد و در رشته مهندسی مواد نیز علی کابلی ...
خلاصه کتاب از سبزوار تا سرزمین رویا
. از سبزوار تا سرزمین رویا یکی از معدود کتاب هایی است که در ارتباط با استاد حمید سبزواری نوشته شده است. این کتاب در سه بخش به بررسی زندگی نامه، نقد آثار و نمونه ای از آثار این استاد بزرگ شعر فارسی پرداخته است. فصل اول این کتاب که در برگیرنده زندگینامه استاد سبزواری است به قلم فاطمه ابراهیمی و به شکلی داستان گونه نوشته شده است که با زبانی روان به روایت مقاطع مختلف زندگی سبزواری پرداخته است. ...
استاد علی رفیعی علامرودشتی
علی رفیعی علامَرودشتی (زاده 1330)، نویسنده، کتاب شناس، مصحح و محقق برجسته کشور در حوزه فقه و اصول، علوم حدیث، رجال، تاریخ و تراجم و عضو دائرةالمعارف بزرگ اسلامی است. زندگی نامه : علی رفیعی علامرودشتی در سال 1330 در علامرودشت فارس دیده به جهان گشود. وی دوران مکتب و ابتدایی را در علامرودشت گذارند وسپس برای ادامه تحصیل به شهرهای شیراز و نجف مهاجرت کرد. در سال 1350 به ایران بازگشته و ...
صالحی امیری
مازنی خبر : رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور با بیان اینکه دولت تدبیر و امید ویرانه ای را از دولت گذشته تحویل گرفت و اکنون در حال آوار برداری است، گفت : ثبات و آرامش مهمترین نیاز امروز ایران اسلامی است و باید همه آحاد جامعه در این مسیر گام های موثری بردارند. سید رضا صالحی امیری شامگاه دوشنبه در اجتماع بزرگ حماسه سازان انتخابات 24 خرداد 92 که در شهرستان تنکابن برگزار شد ، افزود ...
احسان به انتقادها درباره دکتر علی شریعتی پاسخ داد
دیگر شریعتی نیز نیاز به کار دارد؛ طنز شریعتی، زبان او، نسبت کفر و ایمان او و.... بنابراین شریعتی هنوز ناشناخته است و تصوراتی که در جامعه از او وجود دارد، متناقض است. عده ای او را مسبب انقلاب می دانند، یک عده او را ضدانقلاب می دانند، عده دیگر او را خیلی مذهبی و عده ای دیگر او را غیرمذهبی و سنی می دانند. همان قدر که شریعتی تأثیرگذار بوده، به همان مقدار نیز مورد انتقاد و مخالفت قرار گرفته است. ...
اوباما منافق ترین رییس جمهور تاریخ آمریکاست/اوبامافارسی حرف زدعبری عمل کرد
ترکیه و برزیل برای حل مسئله به میان آمدند، به گونه ای دیگر عمل کرد. رئیس سازمان بسیج مستضعفین، اوباما را منافق ترین رییس جمهور تاریخ آمریکا دانست و ادامه داد: در این مدت جز خیانت از اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا چیزی مشاهده نشده است همانطور که برای نوروز به زبان فارسی پیام داد و به زبان عبری عمل کرد. وی با اشاره به نامگذاری سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از سوی مقام ...
شعر خوانی شعرای آیینی در رثای ام المومنین خدیجه کبری (س) + گزارش تصویری
باشد بیت تو صنع خداوند است پس جا دارد آقا اینکه ابراهیم پشت در معطل مانده باشد آتشی بر پا کنی قبل از غروب ماه محشر تا که در آن نامه ها را دخترت سوزانده باشد در دوره ای که شام جهالت سحر نداشت خورشید آسمان رسالت قمر نداشت تا که عروش آمنه باشد بهشت نیز حوریه ای برای نبی زیر سر نداشت ارض حجاز را همه گشتند و ...
ماکسیم گورکی و دنیای پابرهنه ها
دانشگاه با نام دیگر دانشکده های من در واقع زندگی نامه این نویسنده هستند. گورکی در دوران کودکی من به خاطرات اولین سالهای حیات خود در میان مردم پرداخته که دچار بدبختی و فقر است. میان پدربزرگی خشن و پرخاشگر، که می خواهد او را به سبک قدیم تربیت کند، و مادربزرگی مهربان و پرهیزگار، به سر می برد. خانواده در وحشت از پیرمرد به حیات ادامه می دهد و او هم بی دریغ زن و بچه هایش را به باد کتک می گیرد ...
واکنش امریکا به هشدار رهبر انقلاب/ قیمت های نجومی قبر در تهران!/ سرنوشت هاشمی و مشایی در انتظار روحانی و ...
....یکی از منابع اطلاع رسانی کره شمالی گفت: رانندگان تاکسی می توانند بدون آنکه در شرایط بالا بودن دما کار سخت انجام دهند رانندگی کنند و دلار بدست آورند.تقاضا برای فعالیت در این شغل نسبتاً بالاست و باعث شده افراد از طریق پرداخت رشوه و ارتباط های شخصی شرایطی را فراهم آورند تا بتوانند در این حرفه فعالیت داشته باشند . همچنین شرکت های تاکسیرانی برای تامین نیروی راننده مورد نیاز از انتشار اعلامیه های عمومی ...
واکنش امریکا به هشدار رهبر انقلاب/ قیمت های نجومی قبر در تهران!/روحانی نامه کروبی را بی پاسخ گذاشت
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می کنند و در مواردی هم از کنار آن می گذرند. اگر خبر به ما هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد . رصد ...
روایت قیام مردم دربرابریکپارچه سازی مدرنیته جعلی
همه این رمان پس از انتشار در قالب مجموعه متون فاخر انتشارات نیستان تاکنون آنگونه که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است. ایام ماه مبارک رمضان بهانه خوبی بود برای گفتگو با خالق این رمان که از قضا این روزها بیماری،توان زیادی برای صحبت برای او باقی نگذاشته است. در ادامه ماحصل گفتگوی مهر با این نویسنده را درباره رمان پاریس پاریس می خوانیم: * وقتی با رمان شما مواجه می ...
متوسلیان با پاسپورت عباس عبدی به شناسایی رفته بود
سینمایی زندگی حاج احمد متوسلیان گرفتیم که تحقیق و تدوین فیلمنامه آن 3 سال زمان برد. 45 جلسه نیز فیلمبرداری آن طول کشید. بسیاری از عوامل و بازیگران از افراد محلی بودند حتی افرادی که در روستای دزلی دیده می شوند ساکن همان روستا و بسیاری از آن ها از رفقای حاج احمد بودند محمدعلی مهتدی: ابتکار بسیار جالب و کار خیلی موفقی است و برای اولین بار است که چنین کاری ارائه می شود که در ابتدا نریشن از ...
ظرفیت های البرز برای ترویج فرهنگ قرآنی
هنری شاهد این اتفاق هستیم. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افزود: بزرگانی در همه رشته های فرهنگی و هنری به غیر از بومی های استان از سراسر کشور به سمت البرز آمده اند که این امر نه فقط در بحث قرآن بلکه در دیگر مقوله های فرهنگی هنری وجود دارد و به ظرفیت های استان افزوده است. وی بیان داشت: نفرات فعال در حوزه قرآنی و نخبگان قرآنی زیادی داریم و چندین حافظ برتر قرآنی مهاجر از ...
فیلم اصغر فرهادی پروژه معماری میشود
بوده است و در اکثر پروژه هایم حتی در پروژه های دوران دانشگاه این ویژگی وجود داشت. پروژه پایان نامه ام بهانه ای شد که یک دور هر آنچه می تواند این پیچیدگی را ایجاد کند به طور مشخص بشناسم و طبقه بندی کنم و نسبت به آنچه در نا خودآگاهم برایم جذاب بود و در اکثر طراحی هایم به شکلی اتفاق می افتاد، آگاه شوم. این نوع پیچیدگی می تواند در فیلمنامه، داستان، در یک ساختمان و یا حتی در زندگی یک نفر وجود داشته باشد. من می توانم پلان و مقطع زندگی خودم را هم بکشم. همه چیز را به شکل فضا می بینم، شعر، فیلم و زندگی همه و همه می توانند در ذهن من تبدیل به فضا شوند. ...
روشنفکری دینی و اصلاح طلبی سیاسی | داود سلیمانی
.... در این رهگذر، دیدگاه برتر نسبت به جمهوریت در نگاه دینی، و نقش مردم را به عنوان مشروعیت بخشی به امر حکومت، با تکیه به آموزه های عقلی – دینی مورد مداقه قرار داده و نگاهی دموکراتیک در عرصه ی سیاسی و اجتماعی را برای تداوم حاکمیت در ساختارهای حقوقی و حقیقی، عرضه می دارد. جمهوری اسلامی می بایست اولین ضرورت سیاسی و اجتماعی خود را بر توزیع قدرت و ثروت قرار دهد و راه مشارکت مردم را برای کسب قدرت با ...
طنازان آهنین در 10 برنامه برتر تلویزیونی
به گزارش جام جم سیما ، بعضی از برنامه ها به آزمایشات کامیون و جاده، بعضی دیگر به ماجراجویی و تعدادی هم به الگوهای بازسازی و گاه تعمیرات خودرو متمرکز هستند و انتخاب این که کدام یک از برنامه ها برای مشتاقان واقعی خودرو بهترین هستند بسیار گیج کننده است. دست اندرکاران این برنامه ها علاوه بر صرف هزینه های گزاف برای تدوین و ساخت زمان زیادی را نیز صرف نگارش، کارگردانی و فیلمبرداری می کنند. گذشته از مشکلات پشت پرده برنامه های متنوع این حوزه، برای فرونشاندن عطش ماشین بازها نسبت به محبوب آهنی شان که به دنبال یافتن بهترین راه برای دیدن همه آخرین مدل های ماشین های تولید شده هستند، در این صفحه به معرفی ده برنامه تلویزیونی محبوب پرداخته ایم که از نظر مخاطبان فصل جدید برنامه تخت گاز و برنامه دنده 5 جزو بهترین برنامه ها شناخته شده اند. بهترین آنها؟ فصل جدید برنامه تخت گاز آمریکا و برنامه دنده 5 انگلیس در حال پخش هستند. 10 برنامه تلویزیونی در مورد ماشین را مرور خواهیم کرد. Top Gear UK در حال حاضر هر اپیزود این برنامه درست یک هفته بعد از انگلیس در آمریکا روی صحنه می رود. محبوبیت این برنامه تلویزیونی فوق العاده، هر سال در حال افزایش است و هیچ کدام از برنامه های خودرو به این اندازه دارای ماجرا جویی، چیزهای عجیب و غریب، شوخی های میان سه مجری برنامه و از همه مهم تر اختراعات جسورانه چالش های متهورانه نیست. تخت گاز یا همانTop Gear UK یک برنامه عمومی سرگرم کننده است که حتی برای کسانی که دیوانه ماشین نیستند دیدنی و تماشایی است و صرفا به علایق بیننده می پردازد. سه اجراکننده زبده در این برنامه نیز هر کدام طرفداران خود را دارند و با سلایق مختلفی که بین هر سه نفر آنها وجود دارد، میزان علاقه مخاطبان به تنوع برنامه، قابل توجه توصیف شده است. Top Gear USA این برنامه، نتیجه یک تلاش بسیار بسیار طولانی است که طی سال ها سعی شده برای بیننده آمریکایی بازسازی شود تا شاید نظر سخت پسندان این نوع برنامه ها تأمین گردد. بزرگ ترین چالش برای این برنامه یافتن مجری هایی بود که به اندازه مجری های معروف ترین برنامه خودرو، مشتاق و کاردان باشند که این چالش بسیار بزرگی بود. جایگزین شدن آدام فرارا به جای آدام کرولا، موجب شد این برنامه از جذابیتی نسبی برخوردار شود که روز به روز هم به تعداد مخاطبانش اضافه شد. مهم ترین دلیل استقبال مخاطبان از برنامه مذکور، این است که مجری محبوب آن به ماشین های کلاسیک آمریکایی بسیار علاقه مند است و اغلب اوقات، ماشین هایش را در چالش های متنوع برنامه با پیامدهای شگفت آوری خراب می کند. Fifth Gear دنده 5 مدت های مدیدی است که خواهر کوچک تر دنده سنگین در انگلیس به حساب می آید. ولی به رغم تلاش بسیار در زمینه جذب مخاطب، به دلیل نداشتن بودجه کافی مجریانش برای سفر به نقاط مختلف دنیا، هنوز نتوانسته نام خود را آن طور که باید و شاید برای علاقه مندانش جا بیندازد. اما برای بازگشتن به بازی پیروزمندانه در سال های اخیر تلاش بسیار زیادی کرده است. روش های فیلمبرداری بسیار بهتر و جذاب تر، اختصاص مرکز تست خودرو به این برنامه یک ساعته که قصد دارد دو شاخص سرگرمی و اصالت را به موازات هم پیش ببرد، از جمله اقداماتی است که دست اندرکاران این برنامه روی آن تأکید دارند. شیوه آزمایش خودروها به صورت تیمی و این که همگی آنها در یک ماشین می نشینند و با هم سر و کله می زنند و تماشای نظراتشان در مورد موضوعات متنوع و جدید، برای مخاطب بسیار سرگرم کننده است. Fast n’ Loud این برنامه به عنوان طنزآمیز ترین و جذاب ترین برنامه بازسازی و تعمیر خودروست. Fast N Loud درباره یک کارگاه بازسازی خودرو در دالاس است که توسط دو آدم ناپخته اداره می شود. یکی از آنها آدم پولکی است که همیشه سودهای فروش را به بیشترین میزان می رساند و هنگام خرید ماشین ها بیشترین تخفیف را می گیرد. در مجموع در مقایسه با برنامه هایی از این دست، این یکی بهترین برنامه برای ماشین بازهاست. این دو نفر در جزئیات برنامه ریزی و اجرا اغلب دچار مشکل می شوند، اما کارهای جالبی با ماشین ها می کنند. Wheeler Dealers and Wheeler Dealers trading up Wheeler dealers and sheeler dealers trading up یک برنامه دیگر درباره بازسازی ماشین است اما با رویکرد موشکافانه تری به انتخاب ماشین های کلاسیک برای خرید و بازسازی می پردازد. دست مجریان این برنامه ممکن است به اندازه دست مجریان برنامه Fast N Loud روغنی باشد اما بیان شیوا تری دارند که تماشای برنامه را برای بیننده آسان تر می کند. تا کنون بیش از 10 فصل از این برنامه ساخته شده و مجریان آن به اسقاط یا بازسازی دَه ها ماشین حیرت آور مانند پورشه، لامبورگینی، رنج روور و برند های مختلف دیگر پرداخته اند. یکی از مجریان برنامه همواره تلاش دارد که ماشین ها را در هند، ژاپن، امارات، آمریکا، بریتانیا و سوئد به فروش برساند. اما در هر برنامه هیجان این که آیا او به اندازه ای سود خواهد کرد که یک ماشین فوق العاده را برای خودش نگه دارد یا نه؟ موضوع جذابی است که به هیجان مخاطب تا پایان برنامه توجه دارد. One car too far and car vs.Wild این دو برنامه بیشتر به ایستادن کنار راه و ماجراجویی می پردازند و انصافا از برنامه های تلویزیونی باورنکردنی و بسیار جذاب هس ...
90 درصد فیلمنامه هایی که می فروشند!
کلاسیک و چه در تحلیل هرفیلمی که میبینیم: 1-قهرمان کیست؟ منظور از قهرمان شخصی است که بار اصلی داستان را به دوش می کشد و در این مسیر دچار تحول میشود. 2-او چه میخواهد و هدف اش چیست؟ هدف و نیاز درهم تنیده شده اند و لازم و ملزوم یکدیگرند . نیاز را برخی به دونیاز روانشناختی و اخلاقی (یا ضعف روانی و اخلاقی)تقسیم بندی میکنند که مفصل در این رابطه توضیح خواهم داد. 3-چه کسی همان چیزی را میخواهد که قهرمان ...
ترور رئیس جمهور حسن با شلیک سریال 24
آورند و در ادامه در بخش سوم، اصلی ترین مؤلفه های استراتژیک سریال 24 مورد بررسی قرار گرفت و داستان کلی 7 فصل ابتدائی آن نیز مرور شد. اما اکنون در این بخش، داستان فصل 8 سریال 24 به همراه خلاصه تمام قسمت های آن پس از گذشت 6 سال از پخش این سریال مورد بررسی قرار گرفته و دیگر مرور می شود. مروری بر فصل هشت از سریال استراتژیک 24: فصل هشت سریال 24 مانند فصول گذشته، با به تصویرکشیدن تهدیدات ...
بزرگان و نامداران تربت حیدریه که مایه مباهات مردم منطقه و ملت ایران شدند
. کتاب فضیلت های فراموش شده بخشی کوچک از زندگی نامه این بزرگمرد جهان اسلام را به لحاظ نوشتاری و از زبان فرزند مرحوم به تصویر کشیده که خواندن آن واقعا انسان را حیرت زده می کند. علی اکبر تربتی از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی و ملاعباس راشد، حسینعلی راشد و عبدالسلام تربتی از دیگر چهره های شاخص علمی و فقهی این منطقه بشمار می روند. محسن آرمین دانشگر از سرشناسان جهان معماری ...
افشای جزئیات پروژه ایرانی راکفلرها / از نظر آمریکا؛ ایران به لحاظ ایدئولوژیک خلع سلاح شده است
امریکا و نهادهای اطلاعاتی آن دارند برخی به دلیل ارتباطاتی که با اشخاص مختلف در ایران دارند مثلا میلر از 1959 تا 1962 در سفارت امریکا در ایران کار کرده و مدیر کمیته اطلاعات کنگره امریکا هم بوده یا پل پیلار 28 سال سابقه کار در نهاد های مختلف اطلاعاتی امریکا را داشته و یک چهره کاملا امنیتی است. اولین ملاقات با ایرانیها در ایران پروجکت در چه کشوری انجام شد؟ قرار ها برای گفتگو های ...
فتنه و اهانت چگونه آرای هاشمی در خبرگان را کاهش داد؟+ جدول
رأی کسب کرد. امینی مورد حمایت هاشمی 21 به نظر می رسد که اولین مسئله ای که به ذهن متبادر می شود، افول هاشمی رفسنجانی از صندلی ریاست پس از سال 1388 است، اما سال 1388 چه اتفاقی باعث کاهش شدید محبوبیت هاشمی در خبرگان شد؟ ** نامه تهدیدگونه هاشمی به رهبر انقلاب قبل از شروع فتنه 88 در نامه بدون سلامی که با رضایت و موافقت هاشمی رسانه ای شد ...