سایر منابع:
سایر خبرها
تفکر و تردید
است دانشمند اگر بخواهد به مرحله ی یقین برسد ، باید علم خود را بررسی کند و خود را از اندیشه های پیشین و ماتقدم آزاد و رها سازد و چیزی را به عنوان حق نپذیرد مگر اینکه حقانیت آن به بداهت عقل معلوم شده باشد ." گفتار در روش ، رنه دکارت" لازم به توضیح است قبل از دکارت ، فیلسوف بزرگ مشرق زمین و نابغه شرق ، یعنی ، ابو علی سینا انسان معلق در هوا را مطرح کرده بود ، که اصل اساسی و تکیه گاه یقینی در ...
مؤلفه های بنیادین اندیشه های فیلسوفان مدرن
چکیده دوره مدرن به لحاظ معرفت شناختی دارای اهمیت خاصی است؛ زیرا از یک سو نسبت جدیدی میان انسان و حقیقت تعریف گردید که در آن فیلسوفان مدرن چون دکارت، کانت و نیچه نقش زیادی داشتند و از دیگر سو انسان توانست محور و ملاک فهم و تفسیر حقیقت گردد. در واقع در این دوره خودبنیادی معرفت شناختی انسان نقش بسیار مهمی در نگاه به کل هستی دارد. دکارت با محوریت اندیشه کوژیتو، روش ریاضی و عقل گرایی، و ...
ابهام های روش شناختی؛ مهمترین منشا مخالفت با اندیشه علم دینی در سه دهه اخیر
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین بستان، ارایه دهنده نظریه روش استقرایی _ قیاسی نظریه سازی دینی در علوم اجتماعی امروز 29 تیرماه در کرسی این نظریه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: بحث پیرامون روش نظریه سازی دینی در علوم اجتماعی بحثی نسبتا بدیع و تقریبا ناشناخته در محیط های علمی و دانشگاهی است. وی با بیان اینکه نوآوری وی در این نظریه با هدف پیشبرد ادبیات بحث علم ...
ثبت همایش جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی در (isc)
نگرش های علامه و فهم فضای گفتمانی و فرهنگی و علمی در دوران تالیف المیزان، بازخوانی آرای علامه و فهم و تحلیل این مباحث و احصاء نقاط ضعف و قوت و بررسی نگرش های تطبیقی بر محور اندیشه های علامه طباطبایی(ره) است. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (Islamic World Science Citation Center) یا به اختصار ISC یک سامانه اطلاع رسانی علمی است که در صدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای ...
تعریف درستی از رابطه علوم اسلامی و تمدن اسلامی نشده است
در پرداختن به علوم نیز باشد. این روش از دو جهت یکی، روش فهم و استنباط و دیگری معیار ارزش داوری نسبت به خروجی های علم است. وی با اشاره به روش فهم و استنباط یادآور شد: این از آن جهت است که اصولا علوم اسلامی غایت اساسی آن تمدن است (یعنی همان نسبت دوم) براساس این نظریه -که در فلسفه علوم اسلامی باید ارائه، شناخته و بررسی شود- در روش پرداختن به علوم می باید نگاه تمدنی داشت و با بینش تمدنی باید ...
فقه تمدنی راه اندازی شود - هیچ علمی به تمدن نمی پردازد!
...، شناخته و بررسی شود- در روش پرداختن به علوم می باید نگاه تمدنی داشت و با بینش تمدنی باید آیات و روایات تفسیر و احکام فقهی فهم شود و به عنوان اندیشه های دارای بعد تمدنی و بعد فرهنگی مورد استنباط قرار گیرند . این استاد و حوزه و دانشگاه افزود: بنابراین تمدن اسلامی یک معیار سنجش و روش برای فهم است؛ فهم اندیشه های تمدنی در علوم اسلامی که حاصل و نتیجه آن علوم هستند . حجت ...
آبشخورهای فرهنگ بومی کشور برای علوم انسانی
هستی شناسی و معرفت شناسی هر جامعه دارد و نحوه نگرش پژوهشگران علوم انسانی نسبت به انسان، در انتخاب روش و نوع استنباط و یافته های آنان اثرگذار است. وی با بیان اینکه پژوهشگری که از نظر او انسان در جامعه صرفاً یک موجود این جهانی است نمی تواند امور مربوط به زندگی جوامع را که خیر دنیا و آخرت را با هم می خواهند خوب بفهمد و ارائه طریق کند، افزود: به همین دلیل علوم انسانی باید درون زا باشد و ...
جامعه ای می تواند بحران هارا پشت سر بگذارد که دو وزیر آینده نگر آموزش و پرورش و ارتباطات آنرا اداره می ...
مهمی قایل بود و برای این تکنولوژی ها حوزه های مختلفی را رصد می کرد اما هیچ چیز برای تافلر مهم تر از انقلاب ارتباطات نبود و معتقد بود که انقلاب ارتباطات در حال رقم زدن سرنوشت بشر است و حتی حوزه های دیگر علوم نیز به آن وابسته هستند. او در کتاب موج سوم خود از سه حرکت عمده انسان از جامعه کشاورزی به صنعتی و سپس اطلاعاتی حرف می زند و در این تقسیم بندی ها، یک معیار ثابت ندارد و با این مرحله بندی ها در واقع ...
ابتناء امکان مدیریت معرفت دینی را اثبات می کند/ این نظریه معضلی را حل نمی کند
...، زیرا وقتی گفته شود دین فرایند است باید منتظر فرایند بود و نمی تواند برای آن به ارائه روش پرداخت. ویژگی روش علمی نظام مندی است، اما در نگاه فرایندی علم مقوله ای جامعه شناختی است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تصریح کرد: نکته اساسی تر در خصوص خود تعریف معرفت دینی است. چه تصوری از معرفتی دینی وجود دارد. ما در این خصوص نظریات متفاوتی داریم، اما آنچه مهم است این است که نمی توان ...
بحران در ذات فرهنگ مدرن
وحشتناکی را در حوادثی مانند نیس فرانسه می توان دید. خطر یک مساله سیاسی یا قومی نیست. در چهره محمد بوحلال مرگ انسان دیده می شود. گویی ذات انسان در خطر است. فرهنگ جدید شکل خاصی از ظهور عقلانیت ابزاری است. این عقلانیت ابزاری جهان را به منزله منبعی برای بهره برداری می بیند. جهانی که هیچ ویژگی جز اینکه منبعی برای بهره برداری باشد، ندارد. بشر امروز، مصرف کننده است. مصرف، آرمان بشر روزگار ماست. هیچ ارزش متعالی ...
نصری: تأکید رشاد در نظریه ابتناء بر روش فهم دین است/قائمی نیا: نگاه جامعه شناختی مسأله معرفتی را حل نمی ...
...، گفت: خیلی معرفت علمی ها از خواب پدید آمده است مثل نظریه دکارت اینها عوامل ناقصی است، اما از آن نظریه سودمندی پدید آمده است، بنابراین حتی اگر از عاملی نادرست معرفتی صحیح ایجاد شود، در نهایت نگاه جامعه شناختی این مسأله را حل نمی کند. عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلام گفت: آیت الله رشاد معرفت دینی را برآیند فرایند می داند یک بار او قائل شده که معرفت متد و روش دارد به معنای ...
این دست اندازها سرعت آزاداندیشی را از ما می گیرد!
به گزارش قدس آنلاین، اهمیت تحول در علوم انسانی در جامعه ای نظیر جامعه ما که استوار بر اندیشه و آموزه های اسلامی است، امری واضح و ضروری به نظر می رسد اما آنچه که بیش از پیش اهمیت تحقق این مساله را آشکار می کند، ضرورت همزیستی اندیشه و عمل بر مبنای فکر مشترک است. امروز اگر نگوییم تماما، اقلا بخش قابل توجهی از علوم انسانی که در دانشگاه ها تدریس می شود حاصل اندیشه غرب است. به بیان دیگر اندیشه دیگران ...
کرسی نقد نظریه ابتناء برگزار شد
...، محمدعرب صالحی نصرآبادی (عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) همراه بود. در ابتدای این نشست دکتر خسرو قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی گفت: نظریه ای که امروز مطرح است، نظریه چگونگی پیدایش و تحول معرفت است؛ یعنی نظریه ای معرفت شناسانه در رابطه با فهم دین است. دکتر مهدی فیض ، دبیر کرسی نقد نظریه ابتناء ضمن خیرمقدم به آیت الله ...
و اینک فلسفه در بدن
انسان نیست. همچنین خرد کاملا آگاهانه است و مفاهیمی که در فلسفه استفاده می شود نیز به هیچ وجه استعاری و تخیلی نیستند، بلکه کاملا انتزاعی بوده و از هرگونه احساسات و عواطفی بری هستند. اما بر مبنای علوم شناختی ادعا آن است که ساختار خرد انسان ریشه در ساختار مغز او دارد و نظام نورونی مغز انسان شکل دهنده صورت های فهم و خرد انسان است. همچنین جسم انسان و تجربه جسمانی او نقشی محوری در این زمینه بازی می کنند ...
من در حادثه نیس مرگ انسان را می بینم/ بحران در ذات فرهنگ مدرن
...، این حوادث را چگونه باید فهم کرد؟ وقتی به جنایت نیس توجه می کنیم و تنوع کشته شدگان را می بینیم این سوال پیش می آید که چه عواملی به این مساله دامن می زنند. تفکر آنجایی آغاز می شود که به فراتر از فهم متعارف برود وی گفت: آیا صرف محکومیت اخلاقی تنها موضع گیری است که ما می توانیم داشته باشیم، یا اینکه اینگونه حرکات پیام ها و پیامدهایی دارد؟ تفکر آنجایی آغاز می شود که به فراتر ...
دو معنای اسلامی سازی علوم انسانی
ها را دین بیان کرده است. هر علمی که از منابع شناخت مورد تأیید اسلام ارتزاق می کند، علم اسلامی خواهد بود، حتی اگر عالم و متخصص آن مسلمان هم نباشد و حتی اگر در راستای تأمین نیازهای جامعه اسلامی هم نباشد. علوم انسانی به اعتقاد برخی نویسندگان در صورتی اسلامی خواهند بود که مسائل مطروحه آنها با روش اجتهادی و با تکیه بر معارف اسلامی پاسخ داده شوند. با توجه به اینکه همه ...
3 رویکرد در فرآیند تولید علم دینی
آشنا هستیم، رویکرد فلسفه علمی است. یعنی طرفدارانش معتقدند که باید ما باید فلسفه های مضاف به علوم را مبتنی بر فلسفه اسلامی تولید کرده و بعد براساس این فلسفه های مضاف دانش تولید کنیم یعنی فلسفه علم روانشناسی، جامعه شناسی و ... مبتنی بر فلسفه اعلی اسلامی تولید و ذیل این فلسفه ها سعی کنیم دانش تولید کنیم . رویکرد سوم که از همه جامع تر است، معتقد است که ما اولاً به جای فلسفه مضاف باید حکمت ...
آیت الله احمد مبلغی:برخی ذهنیت ها، سلول های سرطانی خشونت در امت هستند.
، آسیب های جدی و گاه پر مخاطره برای جامعه اسلامی است . آیت الله مبلغی بیان داشت: توجه به سه مقدمه آشکار می کند که چطور “نقص روشی در علوم دینی” منتهی به بروز مشکلاتی برای جامعه می گردد ، مقدمه اول اینکه شخص به خاطر این که در روش او نقص هایی وجود دارد، نمی تواند در بسیاری از موارد به فهم درست دین و فهم درست شریعت نائل آید بلکه آنچه را می فهمد، اندیشه هایی نادرست یا نارسا از دین است . ...
نقدی بر تاریخ بی مسئله
فرهنگ امروز/ سیاوش شوهانی: در شماره هفتم نشریه فرهنگ امروز گفت وگویی صورت گرفت با دکتر قباد منصوربخت که بیش از سه ساعت به طول انجامید و بخش هایی از آن در پرونده تاریخ آن شماره با عتوان تعلیق مورخان به چاپ رسید. متن کامل این مصاحبه در سه بخش در سایت فرهنگ امروز منتشر خواهد شد. متن پیش رو قسمت سوم و آخرین قسمت این مصاحبه است. * شما از مسئله مند بودن سخن گفتید و نداشتن مسئله را مهم ترین مانع تاریخ نگاری مدرن عنوان ...
برنامه دولت مهدوی برای مبارزه با ویژه خواری ها
اخیر است . نگاهی به تاریخ گذشته بشر نشان می دهد که علم و فن همواره وجود داشته است، اما آن چه که تازه است روش کسب علم و فن و روش انتقال آن در میان افراد یک نسل و یا از نسلی به نسل دیگر است. به عبارت دیگر، وجه تمایز دوران های تاریخی بشر در وجود یا فقدان ذخایر علمی فنی نیست؛ بلکه آن چه در زمینه علم و فن، یک دوران تاریخی را از دوران پیشین جدا می کند دو روش یا ساز و کار اصلی زیر است : ...
نشست نقد نظریه ابتناء برگزار شد
جامعه شناسی معرفت است. در حالی که معرفت شناسی با جامعه شناسی معرفت تفاوت دارد و اینها دو زمینه متفاوت هستند. او گفت: استاد تاکید کردند که معرفت دینی را یک برآیند فرآیند می دانند. اما وقتی ما نگاه فرآیندی می کنیم اصول معرفت فهمش از دست من محقق خارج است. این پارادوکس به لحاظ جامعه شناسی معرفت و معرفت شناسی در نظریه ابتناء وجود دارد. قائمی نیا افزود: نکته دیگر درباره خود معرفت ...
نسبت حقیقت و انسان در نظریه اخلاقی و دینی کانت
علم او محدود به خواست ها و امیال انسانی اوست؛ زیرا فراتر از عالم تجربه، علم و شناختی ندارد تا نسبت به آنها خواست و میلی در او به وجود آید. از همه مهم تر اینکه، این انسان و قوای معرفتی اوست که نحوه و میزان شناخت واقعیت ها را تعیین و آنها را فهم و تفسیر می کند؛ یعنی انسانی شدن شناخت یقینی. با این کار، کانت اساس انسان گرایی و سوبژکتیویسم را کاملاً تحکیم می نماید و انسان را معیار معرفت ...
درآمدی بر مبانی روش تفکر اجتماعی در اسلام منتشر شد
بشر برای گذران این جهان در فرهنگ سکولار و فرهنگ اسلامی نیز متفاوت فرض می شود. انگیزه و استعداد برای زندگی، شیوة طی مسیر و انتظار از سرانجام انسان و جامعه برای هر یک از این فرهنگ ها مختلف می باشد. به عبارت دیگر آن چه حاکم بر وجود، بقا و ارادة انسان هاست در این دو فرهنگ متفاوت است. از این رو می توان گفت علوم انسانی و اجتماعی رایج که بر اساس تصور، تعریف و انتظار فرهنگ غرب از انسان و جامعه طراحی شده ...
شیوه های آموزش قرآن نیازمند تجدیدنظر اساسی است
مورد مطالعه و تجدیدنظر قرار بگیرد تا جنبه های مثبت آن حفظ و جنبه های منفی و اضافی حذف شود. وی با بیان اینکه در همه زمینه های آموزشی، تربیتی و علمی هر روز با روش ها و شیوه های جدید مواجه هستیم که باید خود را به روز کنیم، گفت: موفقیت در عرصه آموزش قرآن و دیگر عرصه های آموزشی نیازمند توجه به سلیقه و ذائقه مخاطبان است و در هر رشته ای اگر شرایط و سلیقه مخاطبان درنظر گرفته شود نتایج خوبی به دست می ...
حقیقتی که امام وارد زندگی مردم کرد این بود که خداپرستی دارای احکام عملی است که تنها بر اساس تبعیت از ولی ...
کلام و فلسفه و... همگی محترم هستند و در زمان خود، خدمت گزاری لازم را انجام داده اند ولی امروز صحنه ی جدیدی برای دفاع از اسلام پدید آمده که برای حضور در آن، ارتقاء ظرفیت این معارف ضروری است. در واقع ظرفیت فهم غیرمعصوم از دین، هیچ گاه با علم معصوم و فهم او از قرآن برابری نمی کند و لذا نمی توان قابلیت تکامل برای ادراکات موجود را نفی کرد. در روایات نیز ذکر شده که پس از پایان ماجرای خضر و موسی، پرنده ...
نگاه فلسفه، عرفان و کلام درباره آیه 35 سوره نور
، تزکیه و هدایت بشریت بسوی تعالی و رسانیدن انسان به قله کمال در پرتو توحید و ایمان الهی است. وی تصریح کرد: قرآن کریم با روش های مختلف داستان و قصه، مباحث علمی، بیان احکام و اخلاق و پند و اندرز پیام های هدایتگر مبتنی بر علم و حکمت خود را به بشر می رساند و هرکسی با تلاوت آیات مبارک و تفکر در آن به اندازه فهم خود می فهمد و هدایت می شود. مرادی افزود: یکی از روش های هدایت قرآن دستور به تفکر در ...
عشق، درمان جبر و اختیار از نگاه مثنوی
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: مؤلف: محمدرضا افضلی کافر جبری جواب آغاز کرد *** که از آن عاجز شد آن بی چاره مرد لیک گر من آن جوابات و سؤال *** جمله را گویم بمانم زین مقال زآن مهم تر گفتنی ها هستمان *** که بدان فهم تو به باید نشان اندکی گفتیم زآن بحث ای عتل *** ز اندکی پیدا بود قانون کل در میان جبری و اهل قدر *** هم چنین بحث است تا حشر بشر ...
صدایی که در ذهن گیر می کند
کرم گوش 'ear worm' که در حوزه علوم شناختی از آن تحت عنوان 'تصویرسازی ذهنی آهنگین خودآیند' و یا 'خارش ذهن' یاد می شود، به حالتی گفته می شود که طی آن آهنگ و صدایی خود به خود به ذهن می آید و فرد در تصور خود آن را می شنود. این تصویرسازی ذهنی در واقع عبارت است از یک تصور موسیقیایی غیرارادی تجربی که طی آن یک صدای موزون بدون کنترل ارادی به ذهن خطور می کند و همین طور تکرار می شود. همه افراد ...
نقش راهبردی گفتگو در تقریب اسلامی
زبانی وجود دارد که علیرغم اختلاف لفظی با این واژه ،مشترک معنوی با آن هستند و از لحاظ محتوا دارای تشابه و یکسانی کلی میباشند. در تعریفی دقیقتر میتوان گفت "گفت و گو فرایندی است که در آن دو یا چند فرد یا گروه به مبادله اطلاعات برای دستیابی به فهم مشترک و تفاهم متقابل با یکدیگر یا تفاهم اجتماعی برای جامعه خود،می پردازند." نتیجه آنکه گفت و گو دارای چند خصیصه است: 1- یک فرآیند و جریان است ...
تأملی در مفاهیم پایه چرخۀ نظام نوآوری ملی و بخشی- مهندس مهدی مقیّدنیا*
حل کرده و مشتری را به هدفش رسانده است، پس هست و در غیر اینصورت، نیست. طبق این تحلیل، عبارت کاربردهای فناوری (که گاهی در ادبیات غربی هم دیده شده) اساساً یک اصطلاح اشتباه است. در حالی که کلمه کاربردی برای علم صحیح و اصطلاح علم کاربردی درست است. ولی باید توجه داشت که علم کاربردی، فناوری نیست و اتفاقاً سرمنشاء بدفهمی های ما، یکسان دانستن این دو مفهوم ( علم کاربردی و فناوری) می باشد. تقریباً در هیچ ...