سایر منابع:
سایر خبرها
آیت الله مکارم: بلای بزرگ دنیا رشوه خواری است
به گزارش تهران پرس به نقل از روابط عمومی دفتر آیت الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در دیدار با جمعی از طلاب مشهد، تهران و ارومیه ضمن آرزوی موفقیت آن ها در امر تحصیل و تبلیغ گفت: یکی از معجزات پیامبر اکرم(ص) مسأله حمایت از علم و عالم و دانشمند است، زیرا زمانی آن حضرت ظهور کردند که عصر جاهلیت بود و جهل همه جا را فرا گرفته بود. وی افزود: با این حال پیامبر گرامی اسلام(ص) و کتاب آسمانی ...
آغازِ "پایان خویشتن داری" نیروهای ایرانی+ و عکس/ سرلشکر جعفری: منتظر دستوریم/ فاز جدید جنگ ایران و آل ...
رعایت ادب اسلامی، رعایت حرمت برادری در امّت اسلامی را نگه داشتیم؛ ما میتوانیم عکس العمل نشان بدهیم. اگر بنا شد عکس العمل نشان بدهیم، عکس العمل های ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود. ایشان همچنین اضافه کردند: امتحان کردند ملّت ایران را؛ در قضیّه ی جنگ هشت ساله، همه ی اینها -این دوروبری ها- و همه ی قدرتهای شرق و غرب از یک عنصر خبیثِ فاسد حمایت کردند و دفاع کردند و همه شان سیلی خوردند ...
شاگردان امام جعفرصادق(ع) مکتب جعفری را تا به امروز زنده نگه داشته اند
آیت الله هادی ملکوتی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، با بیان اینکه امام جعفر صادق(ع) بنیان گذار مکتب و شیعه جعفری است، گفت: البته این بدان معنی نیست که در زمان پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) شیعه نبوده، بلکه در روایات زیادی به تشیع اشاره کرده اند. وی ادامه داد: ولی اگر این مذهب امروزه به امام جعفر صادق منتسب شده است، بر اساس برگزاری ...
چرا امام صادق(ع) به مدعیان قیام پاسخ ندادند
آغاز شد و انقلابی ها با شعار الرضا من آل محمّد در دو کشور به پا خاستند و توانستند بر سلطه جابرانه نود ساله اموی ها پایان بخشند. چرا امام صادق (ع) به ندای قیام کنندگان پاسخ نمی دادند؟ در آغاز انقلاب همه چشم ها به امام صادق (علیه السلام) دوخته بود و فردی را لایق تر از او نمی شناختند، اما تاریخ می گوید امام (ع) با این دعوت گران از روز نخست روی موافق نشان نمی داد و با آنها هماهنگی ...
چرا می گوییم ظهور نزدیک است
*چرا بزرگان و برخی از علما ظهور امام زمان(عج) را نزدیک می شمارند؟ از خود حضرتعالی هم نقل شده که ظهور نزدیک است؟ -از هر کس درباره وقت ظهور سؤال شده، پاسخ داده که ظهور آن حضرت نزدیک است، البته نزدیکی وسعت دارد، لذا قیامت و ساعت هم قریب شمرده شده و نیز گفته شده است: کلُّ آتٍ قریبُ ؛ هر آینده ای، نزدیک است، لذا اگر بزرگان فرموده اند: فلان سال حمل بر مجاز یا توریه می شود لمصلحة ؛ (برای ...
مکتب امام صادق(ع) مصداق "حبل الله" است/ وهابیت و بهائیت مخلوق یهود هستند
...، در عصر ما نیز امام زمان(عج) عالم به قرآنی است که خداوند متعال انتخاب کرده است، علما بیان کننده نظرات ایشان هستند. آیت الله حائری شیرازی افزود: وهابیت و بهائیت مخلوق یهود هستند، بهائیت مخلوق یک کشور غیرعربی بود و غرب از آن به عنوان ابزار تجددخواهی استفاده می کرد حال آن که به وهابیت برچسب تحجر زدند. وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اصل براندازی شاه بود و امام فرمودند پس از ...
نحوه شهادت شهید ستاری و یاران و همرزمانش در سانحه هوایی
به آن افزوده شد. در این زمان که مصادف با برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوایی در دانشگاه هوایی بود ، تیمسار دستوردادند ، خودرو با همان وضعیت در نمایشگاه شرکت داده شود . هنگامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ، از نمایشگاه بازدید می کردند ، تیمسار ، ماشین را به ایشان نشان دادند که سال آینده این ماشین به بهره برداری برسد. در مراحل ساخت ، مدیر عامل ...
چیستی و چرایی زمینه سازی برای ظهور
حضرت مهدی علیه السلام به پا می خیزد تا بیش از آنکه چگونگی زندگی مادی مردم را بر پایه عدالت سامان دهد، باورهای آنان را رشد داده، کمال بخشد. اگرچه قسط و عدل اقتصادی در جای خود بسیار بایسته و نقش آفرین است، اما آنچه قیام و انقلاب جهانی آن حضرت را از دیگر انقلاب ها متمایز و ممتاز می سازد، دگرگونی های اعتقادی و باور انسان ها است، که در پرتو تلاش های او و همه یارانش پدید خواهد آمد. دگرگونی هایی که سبب ...
تأملی در آموزه های سبک زندگی امام صادق(ع)
...> با مراجعه به سیرۀ عبادی آن حضرت می توان دریافت احیاء و بازسازی سبک زندگی توحیدی در جامعۀ آن زمان، به عنوان یکی از راهبردهای کلیدی امام صادق(ع) مطرح بوده است به نحوی که آن بزرگوار با خود سازی و عبادت خالصانه و ملکوتی توانست صحنه های شکوهمندانه از صعود یک بنده راستین خداوند به درجات رفیع آسمانی را به منصۀ ظهور رساند. ابو ایوب می گوید: امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) آن گاه که به ...
آزادی گروگان 6 ساله در زاهدان +عکس
خبرگزاری مهر: علی سرگزی 6 ساله فرزند کارمند ساده کمیته امداد خاش بود که با هدف اخاذی هجدهم اسفند سال گذشته هنگام بازگشت از مهدکودک و در نزدیکی محل سکونت ربوده شده بود. این کودک خردسال شامگاه پنج شنبه با تلاش سربازان گمنام امام زمان علیه السلام پس از پنج ماه آزاد شد. پدر این کودک خردسال گفت: در 3 ماه ابتدایی پس از ربوده شدن فرزندم؛ از وی هیچگونه سر نخ و اطلاعی نداشته ام تا اینکه اشرار و عوامل گروهک اولین تماس را از طریق خطوط تلفنی خارج مرزها با من برقرار و تقاضای یک میلیارد تومان وجه نقد کردند. ...
آیت الله حائری تهرانی و پیشتازی در امور خیریه و عام المنفعه
نجف رفت تا از خرمن دانش بزرگانی مانند آیت الله سید جمال گلپایگانی و آیت الله سید عبدالهادی شیرازی استفاده کند و پس از چندی با اخذ اجازه اجتهاد از این دو عالم جلیل القدر به قم بازگشت و در این شهر سکنی گزید. ایشان همچنین از همان سال های ابتدایی نهضت انقلابی امام، با ایشان همراه بود و جلساتی با عنوان مبانی حکومت در اسلام و ریشه های انقلاب، شب های جمعه در منزلش تشکیل می شد که افرادی مانند آیت ...
استاندار سمنان: فرهنگ شیعه با شهادت آمیخته است
اشاره کرد و گفت: مسوولان ایران بارها به کشورهایی که به ترویج تروریسم کمک می کردند، اخطار دادند، و امروز برخی از همین کشورها از تروریسم ضربه می خورند. استاندار سمنان از فداکاری شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان (عج) در کشف توطئه ها و ترفندهای دشمنان قدردانی کرد و گفت: این امر نشانه هوشیاری و بیداری نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران است . مردم دامغان در نهضت اسلامی امام خمینی و نیز دفاع مقدس بیش از 600 شهید تقدیم نظام کرده اند. 6167 ...
سه منبع پژوهشی برای مطالعه درباره شخصیت امام صادق(ع)/ چگونه امام زمان(عج) بر دنیا مسلط می شود+ پاسخ امام ...
السلام را واجد مباحثی ارزشمند دانست. به گزارش فارس، یکی از سؤالاتی که درباره مهدویت و عصر ظهور پرسیده می شود، این است که آیا امام زمان(عج) با شمشیر قیام می کنند، آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ مسبوطی به این پرسش پاسخ داده است که بخش دوم آن با برسی منابع حدیثی در ادامه می آید: در منابع حدیث تعبیرات جالبی دیده می شود که به طور ضمنی پاسخ رسا و روشنی برای سؤالات فوق در بر دارد؛ از ...
دریادار فدوی، درگذشت مادر سپهبد شهید صیاد شیرازی را تسلیت گفت
پرفتوح امام راحل(ره) و ارواح طیبه همه شهیدان اسلام، درگذشت والده گرانقدر امیر سرافراز ارتش جمهوری اسلامی ایران سپهبد شهید علی صیاد شیرازی؛ مرحومه مغفوره سرکار حاجیه خانم شهربانو شجاعی - بانویی از قافله صبر و استقامت - موجب تأثر و تألم فراوان گردید. آن فقیده سعیده مومنه که با تمسک به اهل بیت به ویژه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در دامان پاک خویش، حماسه آفرینی بی ادعا، فرزندی برومند و ...
تجمع بزرگ هیئات مذهبی در گلپایگان به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
راهپیمایی مردم مذهبی در مراسم مشابه نظیر میلاد امام زمان(عج)، روز حجاب و.. و استقبال مردم شریف گلپایگان از این گونه برنامه ها، لزوم برنامه ریزی جبهه فرهنگی در زمینه حفظ چهره مذهبی شهر را در این آشفته بازار حمله دشمن به ارزش ها، بیش از پیش متذکر می شود. پایان پیام/
روایت یک روز حضور در کنار وکیل مردم فومن و شفت/ افتخاری:در خانواده ای بزرگ شدم که هرگز مردم را به بازی ...
مسئولی که وقت برای مردم بگذارد و در رفع مشکل گام بردارد حتی با دست خالی و تنها روی خوش با ارباب رجوع و تکریم احترام بگذارد د از نگاه من دور نمی ماند. وی خطاب به رواسای ادارات گفت: همه ما و شما مدیون خون شهدا و ایثارگران هستیم پس برای حفظ اقتدار کشور همراه ولایت فقیه باشیم. نماینده مردم فومن و شفت در جمع اهالی روستای چماچا از مسئولان خواست تلاش کنند مشکلات مردم حل شود. ...
حجت الاسلام موسویان: برای یاری کردن خدا، ابتدا باید ولیّ او را یاری کنیم
کنیم؟ امام حسین علیه السلام هفت بار این استغاثه را داشتند آیا کسی هست مرا یاری کند؟ شرط یاری کردن خدا این است اول باید ولیّ او را یاری کنیم. شکی نیست که اهل بیت علیهم السلام به همه نگاه می کنند کافر، مشرک، دهری و هندو و... سر سفره ی اهل بیت علیهم السلام هستند کسانی که به دنبال نگاه اهل بیت علیهم السلام هستند نمی توانند خدمتی به اسلام کنند. امیرالمومنین علیه السلام بعد از جنگ صفین رو به ...
آیا پیامبراسلام(ص) دچار سهو می شدند؟!
.... امام علیه السلام فرمود: رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم از او پرسید. یعنی ذوالیدین به آن دومی ربطی ندارد. امام علیه السلام بطلان این قضیه را به او بیان کرد، که ابوهریره نمی تواند از او نقل کند. (منتهی المطلب فی تحقیق المذهب/5/281) روی این اساس این روایات کما ذکره الشیخ الطوسی (ره) همه اش تقیه ای و فقط در نقل روایت است. حتی امام صادق علیه السلام با ابن ابی لیلی که قضاوت می کرد و در زمان خودش ...
نیمی از احادیث شیعه از امام صادق علیه السلام نقل شده است
نداشته باشند. حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی بیان داشت: نه تنها در طول این 10 سال از امام حسین(ع) سوالی نشد؛ بلکه حتی امام خود را در معرض قرار می دادند؛ اما باز هم این اتفاق نمی افتاد. سخنران این مراسم در پایان گفت: اما در عصر امام صادق(ع) شرائط طوری رقم خورد که به نفع اسلام و امام پیش رفت و آن حضرت از این شرائط برای ترویج و معارف دین بهره گرفتند که مهمترین آن کتاب توحید مفضل است که از سوی آن حضرت ارائه شده است. انتهای پیام/ ...
دلخوش به وعده و وعید آمریکا بودن نشان از بی بصیرتی است/ شهدای مدافع حرم دشمن شناس و زمان شناس بودند/ ...
دانست و اظهار داشت: شهدا امام شناس بودند و می دانستند زیر بیرق چه کسی باید قرار بگیرند و فرامین امام را درک می کردند. فرمانده جبهه مقاومت، تصریح کرد: شهدای هشت سال دفاع مقدس با بهره گیری از شهدای کربلا در عاشورا تا جان در بدن داشتند تابع ولایت بودند و عشق به رهبری رزمنده گان ما را به جایی می کشاند که روی سیم خاردارهای میدان مین بخوابند تا رزمندگان از روی پیکرش رد بشوند. زمان ...
دشمن دنبال ایجاد تنش در منطقه است/ غرب در سوریه و عراق زمین گیر شده است
...: ترکیب خون شیعیان افغانستانی، سنی، زینبیون پاکستان و داوطلبان شیعه هند و هم رزمی با رزمندگان ایران در شام چیزی جز رزمایش و آمادگی برای ظهور امام زمان (عج) نیست و پیشکسوتان بسیج با غم انقلاب بار آمده و ریش خود را در این راه سفید کرده اند. رضازاده ادامه داد: امام راحل فرمودند اگر تمام عالم را بگردید، از من خسته تر پیدا نمی کنید؛ حفظ اسلام از همه چیز مهم تر است و اگر امام راحل، خود را ...
چرا می گوییم ظهور نزدیک است
به گزارش تیم رصد پایگاه خبری سمنا به نقل از فارس، حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره) در کتاب ورق های آسمانی؛ پرسش های شما و پاسخ های آیت الله بهجت(ره) به پرسش هایی درباره امام زمان(عج) پاسخ گفته است که بخشی از آن در ادامه می آید:
آیین سوگواری کاروان عزای طلاب آران و بیدگل در سالروز شهادت رییس مذهب جعفری
اسماعیل (ع)از فرزندان منسوب به امام جعفر صادق(ع) آغاز خواهندکرد و در حرم حضرت محمد هلال بن علی(ع) به عزاداری و اقامه عزا خواهند پرداخت . به گفته وی، تجمع عزاداری طلاب و اساتید حوزه علمیه المهدی (عج) آران و بیدگل نیز عصر همان روز از حرم مطهر امامزاده علی اکبر(ع) آغاز خواهد شد و به سمت حوزه علمیه المهدی(عج) حرکت خواهند کرد . رییس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی امام جعفر ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
سیره عملی و اخلاقی امام جعفر صادق (ع)
تسلیم مخالفان ملحد و زشت فراهم کرده، و در مقابلشان سر کرنش و تعظیم به خاک مالیدند، چون صادقانه خود را فدی ترقی و تعالی دین و حقشناسی کردهاند و از خودکامگی و بی پروایی پرهیز نمودهاند، و در راه ترویج مبانی دین و سعادت جامعه بشری لحظهی دریغ نورزیدهاند، همین تسلسل دعوت واقعی و خداجویانه اسلاف بوده، نوه رسول خدا (صلّی الله علیه وآله) امام جعفر صادق(رضی الله عنه) از شهد و حب ریاست و دنیاپرستی دست کشید ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
کرار دست او بستند شبیه فاطمه در شعله گفت یارب را دوباره وقت نماز و هجوم نامردان دوباره بی ادبی سیدی مؤدب را چرا کسی نگران امام پیرش نیست کجاست دادرسی ، غربت لبالب را میان آن همه شاگرد یک نفر نشنید صدای بغض گلوی رئیس مذهب را امام مفترض الطاعه را پیاده کشاند برای خویش مهیا نمود مرکب را به روی ...
به مناسبت 7مرداد سالروز فرار بنی صدر ورجوی در سال 1360
ابتدا در 20 خرداد 1360 با حکم امام از فرماندهی کل قوا برکنار شد. 11 روز پس از صدور حکم امام ، هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس گزارش آراء نمایندگان مجلس را در مورد عزل بنی صدراز ریاست جمهوری به استحضار امام رساند و سرانجام در اول تیرماه 1360 متعاقب رای مجلس به عدم کفایت بنی صدر،حضرت امام ره در پاسخ به نامه رئیس مجلس ، بنی صدر را از ریاست جمهوری عزل کرد. 2-بنی صدرو مسعود رجوی سرکرده سازمان ...
شهادت رئیس مکتب تشیّع
اسلام نقل حدیث و استناد به آموزشهای ایشان رواج داشته و هم اکنون نیز بیشترین احادیثی که در حوزه های علمیه، پیرامون مسائل اسلامی و اسنباط و استخراج احکام صورت می گیرد، منقول از این امام بزرگوار است. امام صادق علیه السّلام که به جهت نشر معارف الهی و حفظ حقایق معنوی بر همه مسلمانان و غیرمسلمانان حقّی عظیم دارد و انسجام و استحکام مکتب تشیع نیز مرهون مجاهدتهای فرهنگی او است، در سفارش خود به یکی از ...
چه چیزی جز انتظار درخشش خورشید می تواند ریشه ایمان را در دلها زنده نگهدارد؟
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سرویس دین واندیشه “سنگرما” طبق قرار هر جمعه ها این هفته هم به لطف خداوند متعال وامام عصر(عج) مطالب را با موضوع مهدویت خدمتان ارائه می نماییم امید است که این مطالب برای شناخت عمیق و درک صحیح انتظار کمکی به عاشقان آن حضرت نماید. امیرالمؤمنین(علیه السلام) در خطبه های متعددی سخن از انحرافات و نابسامانی های پیش از ظهور پیامبر به میان می آورد و اوضاع ...
توقیع ازجانب امام زمان(عج)چه معنایی دارد؟
نگاشته اند مطالبی را در توقیعاتی بیان می فرمودند. یکی از مهمترین توقیعات حضرت حجت(عج) که سندی است برای ردّ هر گونه ادّعای مهدویّت، توقیعی است که برای علی بن محمّد سِیْمُری مرقوم فرمودند. وقتی که وفات علی بن محمّد نزدیک شد و به او گفتند: بعد از خود چه کسی را وصیّ خود می نمایی؟ توقیعی از مهدی موعود (عج) به خطّ مبارکش در جواب آنان خارج شد که مضمون آن، اینگونه بود: ...