سایر خبرها
از حال و هوای تابستانی تئاتر اصفهان با خبر شوید
همراه بود؛ این در حالی است که آمار مخاطبین فیلم های سینمایی در اصفهان نیز رو به افزایش بوده و صندلی سالن های سینمایی اصفهان نسبت به گذشته میزبان تعداد بیشتری از تماشاگران بوده است. نمایش دختر یانکی نوشته نیل سایمون و با کارگردانی معین الدین عشاقی از جمله اجراهای این شب ها در سالن اصلی تالار فرشچیان است؛ این نمایش با هنرنمایی حامد احمدجو، فریدالدین سلیمانی و مونا بدیع زاده از 28 تیرماه سال ...
تربیت فرزند بر اساس آموزه های امام صادق (ع)
لازم می دانند؛ سه حقی که از مراحل اولیه خلق تا بزرگسالی با اوست. ایشان می فرمایند: فرزند بر پدر سه حق دارد: انتخاب مادر مناسب برای او، نام نیک نهادن بر او و جدیت در تربیت او (3). ج- رعایت عدالت یکی از اولین اقدامات پیامبر بعد از علنی شدن اسلام، مبارزه با سنت جاهلی دخترکشی بود. پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم با اکرام فاطمه زهرا سلام الله علیها در برابر این سنت، ایستادگی کردند و به ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
زن مظهر خلاقیت الله
دین خدا نمود که خداوند به او جزای خیر دهد. امید است در عصر جمهوری اسلامی که زمان شکوفایی دین اسلام است، خانم ها از استعدادها و نبوغ ذاتی خویش کمال استفاده را بنمایند و خود را به کمالات بانوی مورد نظر اسلام برسانند. در کتاب نظام حقوق زن در اسلام، آیت الله شهید مطهری، چنین آمده است: از جمله مسائلی که در قرآن کریم تفسیر شده، موضوع خلقت زن و مرد است. قرآن در این زمینه ...
بازیگردانان تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 2006
. این جریان حتی در در طول جنگ 33 روزه مخالف سرسخت اقدامات حزب الله لبنان به شمار رفته و خواستار خلع سلاح آن بود. نقش بازیگران خارجی نیز در جنگ لبنان کاملاً ملموس بود ، به گونه ای که برخی تحلیلگران از این جنگ به عنوان رقابت تهران و واشنگتن یاد می کردند. حزب الله مهره با اهمیت شطرنج خاورمیانه و یکی از عوامل بازدارنده در برابر این طرح بود که بر اساس این راهبرد دراز مدت باید در مرحله اول از ...
تمدن اسلامی و جریان های تکفیری
مسیر تمدن بشری از قبیل چالش های روانی، فکری، سیستمی و فیزیکی بزرگ باشند باز هم ملل مختلف مانند چین، هند و ایران توانسته اند با پشت سرگذاشتن این موانع موفق به ایجاد تمدن شوند. اگر ما به مطالعه ی یکی از این مدل ها بپردازیم خواهیم دانست که پیشرفت هر ملتی به سوی متمدن شدن، غیرممکن نیست اگر اراده به این کار موجود باشد. و این قاعده راجع به همه تمدن ها و از جمله اسلام صادق است. موقعیت ملت اسلام ...
پُست جنجالی همسر قوی ترین مرد جهان!/ تحلیل وزیر احمدی نژاد از انتخابات 96/ درخواست آیت الله جنتی از ...
مسئولان سازمان لیگ هم متوجه تقلبی بودن این توپ ها نشده اند . پادشاه کوکائین دستگیر شد دولت کلمبیا بزرگترین تیم قاچاقچیان کوکائین جهان را از مقامات آمریکایی تحویل گرفتند.”دنیل باررا” معروف به”ال لو کو “یکی از سرکردگان مشهور قاچاق مواد در کلمبیا است. وی کنترل مسیر های مهم قاچاق مواد مخدر جهان از جمله ونزوئلا و کلمبیا به آمریکا را در اختیار داشت.این قاچاقچی بزرگ در سال 1990 به ...
حمایت های هاشمی و اصلاح طلبان از کرباسچی با چه منطقی انجام می شد؟+ تصاویر
امضاکنندگان و حامیان آن روز کرباسچی که به صورت علنی فرد متهمی را مدیری موفق و مؤثر می دانند، هنوز هم در عرصه سیاست حضور دارند. از جمله: صادق خرازی، مرتضی بانک، تخت روانچی، مسعود نیلی، احمد مسجدجامعی، دکتر شیبانی، محسن سرخو، هادی خانیکی، جعفر توفیقی، سیدمصطفی تاجزاده، محسن هاشمی رفسنجانی، مرتضی الویری، اکبر ترکان، مهرعلیزاده. حجت الاسلام ناطق نوری نیز که در آن زمان ریاست مجلس پنجم را بر عهده ...
آنهایی که در "خانه های مجلل" آرمیده اند چه بسا...
گوشزد کرده چون کریمه وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجرَاً الَی الله و طریق برخورد با مؤمنین و دوستان خود و ملحدین و مستکبرین و دشمنان خویش را آموخته: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ اشِدَّآءُ عَلَی الْکُفَّار رُحَماءُ بَیْنَهُمْ. (بخشی از آیه 29 سوره فتح: محمد فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار سختگیر، و با یکدیگر بسیار مهربانند. ) و هزاران شکر که ما را از امت خاتم ...
عروسی به صرفِ تجملات!/ خواننده های که برای یک شب 7 میلیون می گیرند
با تاکید بر اینکه فعالیت به این شکل خوانندگان محلی و فولکلور استان، کاملا از نظر ما رد شده است، اظهار داشت: فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری جشنواره های موسیقی محلی و مقامی، در تلاش برای همکاری با این هنرمندان در چارچوب قوانین و ضوابط است. وی معتقد است: کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند و به جهت استقبال مردم، از شهرت و معروفیت برخوردار هستند باید با فعالیت خود در جهت مناسب، سبب هویت ...
هفتم مرداد در آینه تاریخ معاصر ایران
به گزارش " رویکرد " مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است: 7 مرداد 1372 هادی اسلامی بازیگر تئاتر و سینما در 54 سالگی در تهران درگذشت. وی در فیلم های دست شیطان، اتوبوس، آوار، سرب، مستأجر، طعمه و... به ایفای نقش پرداخت. اسلامی در طرح ارزشیابی هنرمندان درجه دکتری تئاتر را کسب کرد و در چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در 1364 هجری خورشیدی در تهران، برنده ...
حساسیتی که دشمن روی سینمای انقلاب ما دارد از هسته ای کمتر نیست
صنعتی قائم مقام دبیر ، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و تبلیغات ، سعید الهی دستیار دبیر ، محمد طیب مدیربین الملل، رضا رستگار مدیرچشم انداز جشنواره مقاومت خارج از کشور ، علی اکبر عبدالعلی زاده مدیر برنامه ریزی و تشریفات ، وحیدرضا شفیعی مدیر مالی و پشتیبانی جشنواره حضور داشتند. در آغاز محمدحسین نیرومند طی سخنان کوتاهی فعالیت های انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را تشریح کرد و سپس، محمد خزاعی دبیر ...
روزهای پرحاشیه سینما در هفته گذشته
...، مهتاب کرامتی و سالار عقیلی از جمله افرادی بودند که در شانزدهمین جشن حافظ از آنها تقدیر شد. این جشن به دبیری علی معلم و به همت مجله دنیای تصویر برگزار شد. در هفته ای که گذشت با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، ابطحی مدیر مؤسسه رسانه های تصویری، حبیب ایل بیگی و جمعی از مدیران فرهنگی استان ها از سینما سیار رونمایی شد، قرار است از این به بعد با رفتن سینما سیار به ...
اسلام دین صلح و مهربانی و محبت و رحمت
را برگزیدم. انتخاب این عنوان به جهت اهمیتی بود که دربرداشت؛ چرا اصل اسلام و جوهر آن رحمت است. اسلام دین رحمت و صاحب رسالت آن یعنی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)، نه تنها رحمت برای مسلمانان و اعراب، بلکه برای همه جهانیان است (آری همه جهانیان). بنابراین بدین جهت این عنوان را برگزیدم زیرا این عنوان، دقیقاً عکس چیزی است که امروزه در جهان اسلامی ما اتفاق می افتد؛ از جمله گسترش سازمان های ...
بسته خبری سفیر چهارشنبه 06 مردادماه 1395
. _____________ telegram.me/joinchat/AovqjTxG4fyF_y9_ATG2Ow شبکه خبری سفیر, [25.07.16 23:52] [ Photo ] هم اکنون؛ اولین دیدار خانواده شهید دوران دفاع مقدس عزت الله رضاعلی با پیکر مطهر شهید در معراج شهدای تهران _____________ telegram.me/joinchat/AovqjTxG4fyF_y9_ATG2Ow شبکه خبری سفیر, [25.07.16 23:54] [ Photo ] انفجار تروریستی در ...
چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود؟
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، در یادداشت حجت الاسلام والمسلمین محمد مطهری که در سایت تابناک منتشر شد، آمده است: من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم ...
تکفیر تکفیریان خشونت تکفیری، در خدمت استعمار نوین
. بسیار ناچیزتر از آن چیزی که دستگاه های بزرگ نمایی و گمراه سازی به ما نشان داده اند. (5)" این عبارت تأکید می کند بر این که پرسش محمد قطب مانند همان پرسش سیدقطب است. همان گونه که در نقدش بر موضع مالک بن نبی درباره ی اهمیت قید شهرنشینی نسبت به جامعه ی اسلامی، روشن می شود، که توجهی به این پرسش تمدنی نداشته است. این نشانه ی بارز عقب نشینی است که به حالت انزواطلبی احساسی منجر می شود، حالتی که نتیجه ...
تلاشی برای احیای سنتی فراموش شده/ جوکول در راه است
ملقب به شمالی کارآفرین گیلانی است که با راه اندازی خانه گیلک از زنان بی سرپرست و بدسرپرست با آموزش صنایع دستی و فروش آنها حمایت می کند. وی دو سالی است که به همت اعضای موسسه اش(شیک پوشان نسل آریا) درصدد احیای سنت جوکول چینی در استان برآمده و مرداد امسال سومین جشنواره سنتی جوکول را برگزار می کند. وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با تاکید بر احیا سنت ها و باورهای قدیمی مردم گیلان ...
پزشکان ایرانی به روش منسوخ شده در دنیا پول می گیرند
...؛ نامه ای که هر چند پاسخی درپی نداشت و موجب شکایت وزارت بهداشت از وی شد اما حاوی نقدهایی به طرح تحول سلامت و نظام پرداخت به پزشکان است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. شاید به همین دلیل هم هست که حالا رئیس مجلس شورای اسلامی هم از ورود مجلس به تعیین سقف برای حقوق پزشکان و کم کردن شکاف میان حقوق پزشک و پرستار خبر می دهد. عزت الله گل علیزاده، معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی در گفت ...
راز حلقه نامزدی شهید کهگیلویه و بویراحمدی بعد از شهادت (+عکس)
و کشور بود رسید و به دیدار امام جانانش نائل شد. حکایتی زیبا در زندگی این سرو به خون خفته و این دلاور مرد همیشه در صحنه از قول پسر دایی و همسنگرش،علی محمد رفیعی که آخرین نامه و هدایای او را به زادگاهش آورده بود بیان می شود:شهید حلقه ای را برای دختر عمویش(نامزدش)خریداری کرده بود و آنقدر پافشاری کرد که من ناچار شدم به روستا برگردم و امانت را به اهلش برسانم. دقیقاً همان شبی که ...
تقدّم قوانین الهی در جامعه
...، همزیستی، کسب و تجارت شده، زندگی اجتماعی را دوام بیشتری بخشیده است و نیازهای بشری که روز به روز افزایش می یابد، موجب ایجاد اجتماع و سبب استحکام بیشتر آن می گردد (ر. ک؛ طباطبائی، 1417ق.، ج 16: 166). فواید همکاری و تعاون نیز از جمله عوامل دیگری است که طیّ زندگی اجتماعی از طریق تجربه عملی بشری به دست آمده است و موجب استحکام و تقویت زندگی اجتماعی می شود. شایان ذکر است که عدّه ای از جامعه شناسان ...
پایان جشنواره تی تی 2 با تجلیل از آثار برجسته
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، مسابقات و جشنواره های فرهنگی و هنری در هر منطقه سبب ارتقا و پیشرفت در بخش های مختلف می شود و با ارائه آثار فاخر هنرمندان بر غنای فرهنگی جامعه افزوده می شود. دومین جشنواره فرهنگی و هنری تی تی آمل یکی از بزرگ ترین رویدادها در این شهرستان کهن و تاریخی بوده که سال گذشته نخستین دوره آن با کیفیت مطلوب برگزار شده و امسال با استفاده از تجربیات گذشته با ...
حقوق بشر و جریان های تکفیری
شریک زندگی خویش آزادی دارد و این حق فقط به مرد تعلق ندارد بلکه زن نیز این حق را دارا می باشد زیرا قبول زن در عقد ازدواج شرط می باشد اگرچه اسلام مراعات حیا در ایجاب و قبولش را می کند. حفظ عقل عقل عامل تمییز انسان است که رسول خدا محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: قوام شخص به عقلش است و کسی که عقل ندارد دین ندارد. پس مورد خطاب خداوند عقلی انسان است و این چیزی است که ...
هنرمندان ایرانی که با بیماری مبارزه می کنند+تصاویر
خوشایند نیست اما بد نیست بدانیم این روزها کدام یک از هنرمندان ارزشمند این مرز و بوم نیازمند دعای خیر هم وطنانشان هستند. عزت الله انتظامی عزت الله انتظامی 31خرداد سال 1303در محلۀ سنگلج تهران متولد شد و در حال حاضر 92سال سن دارد. او در رشته برق تحصیل کرده و در سال 1326وارد عرصه هنر شده است. او این روزها از مشکلاتی درباره ستون فقرات و مهره های کمر رنج می برد و تحت نظر پزشکان ...
سناریوی آینده نگر جمهوری اسلامی کامستان/ جمهوری اسلامی کامستان یا ایران؟!
غیرنظامی به ویژه در حوزه کسب و کار ترویج کرده بودند بطوری که در اندک زمانی کمپانی های بزرگ به سناریونویسی در تقابل با روش های سنتی برنامه ریزی تجاری روی آوردند. برای نمونه، هرمان کان پس از خروج از موسسه رند ، در دهه 1960 میلادی، موسسه هودسون را بنیان گذاشت و در آنجا تعداد زیادی سناریوهای آینده نگرانه در حوزه های اقتصادی و فرهنگی تدوین کرد. یکی از جنجال برانگیزترین کارهای او در این ...
مروری بر جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی رضوی / هشتمین امام (ع) در قلم و اجرای هنرمندان
میهمان جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی رضوی شد. این جشنواره از نمایش باب المرداد به کارگردانی داوود فتحعلی بیگی نیز میزبانی کرد. عزت الله مهرآوران نیز با نمایش های سنتی و ایرانی و با مضمون رضوی در این جشنواره حضور داشته است. همچنین می توان به نمایش روی خط موازی کار حمیدرضا آذرنگ، نمایش ضامن کار محمودرضا رحیمی، نمایش کارتون دارم آقاجون کار سیدعظیم موسوی، نمایش سفر کار یعقوب صدیق جمالی ...
برگزاری جشن های ملی زیرسایه خورشید در31 استان ایران و 12 کشور
نظیر است. طاهریان،با اشاره به بازدید عینی و ملموس خود از اقدامات این مجموعه در کاشان گفت: اگر وی به صورت حضوری سعی و تلاش دست اندرکاران جشنواره آه و آهو در قالب موسسه خادمین حضرت رضا(ع) در کاشان را ندیده بود در باورش نمی گنجید و پذیرش آن برایش غیرقابل باور بود. به گفته وی،این همه شور، نشاط و جدیت عوامل اجرایی برنامه در ایجاد یک فضای زیبا و قدسی که وقتی وارد آن می شوی حس حضور در حرم و ...
از کندن پوست سر تا تزریق سیانور؛ روزی که عملیات مهندسی، قرون وسطی را شرمنده کرد+تصاویر
مهندسی بنام عبدالوهاب فرجی با افتخار از حضور خود در این شکنجه صحبت می کرد. در دوره های آموزشی به اعضای سازمان گفته می شد که باید به جایی برسید که مثل وی باشید. آنچه در زیر می خوانید، متن اعترافات برخی عوامل اصلی در شکنجه و کشتار این عزیزان است. به دلیل انتشار برخی تصاویر هولناک از این جنایت از مخاطبین ارجمند پوزش می طلبیم. * مسئولان و عوامل اصلی عملیات مهندسی ...
رابطه اراده با معرفت
رابطه اراده با معرفت جاحظ در یکی از رسائل خود به نام المسائل و الجوابات فی المعرفه ضمن طرح دیدگاه های مختلف در مورد معرفت و نقش اراده در حصول آن به نقد و بررسی این اقوال پرداخته و در پایان دیدگاه خود را چنین توضیح می دهد: تمام معارف انسان به صورت اضطراری واقع می شود. از جمله این معارف معرفت الله است. معرفت الله به وسیله رسل صورت می گیرد و معرفت صدق رسل به نحو اضطراری واقع می شود ...
داستان هایی ساده با مفاهیم عمیق انسانی
زندگی در جزیره کوین سالیوان، خالق و طراح اصلی سریال قصه های جزیره پس از موفقیت سریال آنی از گرین گیبل یا همان آن شرلی که از تلویزیون ما نیز پخش شد، سراغ ساخت این سریال رفت. لوسی مود مونتگومری نویسنده معروف کانادایی که آن شرلی نیز از نوشته های او بود، مورد توجه دوباره سالیوان قرار داشت که با اقتباس از چند داستان معروف او از جمله داستان های جاده طلایی (1911) و ماجراهای اونلی(1912) ساخت سریال قصه های جزیره را آغاز کرد. سالیوان پس از مذاکره با وراث مونتگومری حق ساخت این سریال را دریافت کرد و کار رسما در سال 1989 کلید خورد. او همزمان با شبکه CBC و کانال دیزنی و همچنین پخش کننده هایی در استرالیا و انگلستان وارد مذاکره شد. سریال در دهکده ای خیالی به نام اونلی در جزیره پرنس ادوارد و در اوایل قرن بیستم اتفاق می افتد و شخصیت های اصلی اعضای خانواده کینگ هستند. زمان شروع سریال سال 1907 است. ماجراها با ورود سارا استنلی به اونلی آغاز می شود. او که مادرش را از دست داده اکنون باید پیش خاله ها و دایی اش زندگی کند. داستان در قسمت های اولیه، جدال سارا با بچه ها در جزیره بخصوص دختر دایی و پسر دایی اش و اختلاف عقیده با خاله سختگیرش است. در ادامه ماجراها با بزرگ شدن بچه ها شکل دیگری می گیرد. تصمیم فیلیسیتی برای ورود به دانشکده پزشکی و ازدواجش با گاس پایک و تلاش فیلیکس برای این که حرفه پدرش را ادامه ندهد و همچنین ازدواج اولیویا کینگ ماجراهایی هستند که بیننده را در فصل های بعدی همراه خود می کنند. شخصیت پردازی هایی قوی قصه های جزیره داستان های ساده اما با مفاهیم عمیق انسانی دارد. محور اصلی اعضای یک خانواده هستند که سعی می کنند در کنار تمام اختلافات و تفاوت هایی که دارند در مشکلات و لحظات سخت یکدیگر را تنها نگذارند. تمام داستان ها و ماجراها به گونه ای طراحی شده که بیننده را جذب خود کرده و در عین حال او را به تامل وامی دارد. هم بچه ها و هم بزرگ تر ها اشتباهاتی می کنند. گاهی نیز سرسختانه در برابر تغییر و ادامه روند اشتباهشان در زندگی برخورد می کنند اما سرانجام می پذیرند که اشتباهاتشان را کنار بگذارند. شخصیت پردازی قوی، برجسته ترین ویژگی سریال قصه های جزیره است. این ویژگی بخصوص در مورد شخصیت های کودک بارز است و باعث می شود تا از یک سو تماشاگران خردسال با نقش ها، احساس همذات پنداری کنند و از سوی دیگر بزرگسالان بخشی از خاطرات کودکی شان را در مقابل خود ببینند. در خلق شخصیت های خردسال و به طور مشخص سارا، فیلیکس و فیلیسیتی بیش از این که نگاهی اخلاق گرایانه وجود داشته باشد، رویکردی واقع گرایانه به چشم می خورد. هر کدام از این سه شخصیت شیطنت ها، خوبی ها، بدی ها، بدجنسی ها و مهربانی های خاص خودشان را دارند. همچنان که خاله هتی با اخلاق تند و جدی اش هیچ گاه مغضوب تماشاگر نمی شود چرا که در خلق شخصیت او با تیزبینی، رگه هایی از مهربانی گنجانده شده است. طبیعت بدیع و زیبای پرنس ادوارد استفاده از تصاویر بدیع و زیبای طبیعت پرنس ادوارد یکی دیگر از ویژگی های سریال قصه های جزیره است که به روایت جذاب و دلنشین داستان ها کمک زیادی می کند. ضمن این که بیننده را با زیبایی های چهار فصل و چشم نواز همراه می سازد. خود مونتگومری در مورد جزیره زیبای پرنس ادوارد چنین می گوید: یک محیط متفاوت، انسان را متفاوت می کند. من تمام استعداد ادبی ام را از جزیره پرنس ادوارد و مناظر طبیعی آن، درختان، آب ها و مزارع و صخره های رنگارنگ آن دارم. 7 سال کار مستمر مقدمات ساخت سریال قصه های جزیره زمان بر بود. از نوشتن متن ها و انتخاب بازیگران گرفته تا ساخت لوکیشن ها و طراحی و دوخت لباس ها. هیچر کانکی سرپرست نویسندگان سریال با اقتباس از داستان ها و نوشته های مونتگومری فیلمنامه را نوشت. او علاوه بر خلق شخصیت های اصلی حدود 60 شخصیت دیگر را نیز که اغلب ویژگی ها و شخصیتشان را از داستان های مونتگومری اقتباس کرده بود وارد داستان ها و ماجراهای قصه های جزیره کرد. مهم ترین چالش اصلی کارگردان انتخاب بازیگر نقش سارا استنلی بود. سرانجام سارا پولی برای بازی در این نقش انتخاب شد. مادر سارا، دایان پولی بازیگردان سریال کوتاه آن شرلی بود که برای کمپانی سالیوان ساخته شد. البته پدر و مادر سارا مشوق او برای ورود به عرصه بازیگری نبودند اما او مصمم بود که وارد این حرفه شود. بجز سارا که از بازیگران کم سن و سال اما باتجربه سریال بود، زاخاری بنت که نقش فیلیکس کینگ را بازی می کند نیز از چهره های شناخته شده در آن زمان به شمار می آمد. جما زامپروگنا نیز که نقش فیلیسیتی را بازی می کند، مادرش در تئاتر فعالیت داشت و چند نقش کوتاه را پیش از این سریال بازی کرده بود. به این ترتیب سالیوان با استفاده از بازیگران کم سن و سال اما باتجربه توانست در ابتدای کار تا حدودی موفقیت خود را تضمین کند. بجز بچه ها بازیگرانی که برای ایفای دیگر نقش ها انتخاب شدند، همه به نوعی برگ برنده سریال بودند. کوین سالیوان در این مورد می گوید: خوشبختانه همه بازیگران برای امضای قرارداد پاسخ مثبت دادند. از دیدن این همه استعداد یکجا جلوی دوربین لذت بردم. بازیگران واقعا فراتر از انتظار من بودند. قرار نبود این سریال طولانی باشد اما استقبال از قسمت های اولیه و همچنین تجربه موفق کوین سالیوان در تولیدات قبلی اش مهم ترین دلایلی بودند که موجب شد تولید قصه های جزیره ادامه پیدا کند و حدود 90 قسمت از آن طی هفت سال ساخته شود و لقب طولانی ترین سریال تلویزیونی تاریخ کانادا را از آن خود کند. قصه های جزیره طی سال های 1989 تا 1996 تهیه و پخش شد. در ...