سایر منابع:
سایر خبرها
شبهات پیرامون امام جواد (ع)
الرضا معروف باشند، چنان که تصریحاً در بحار چنین آمده است: و کان هُوَ و ابوه و جدّهُ یُعرَف کلّ منهم فی زمانه بابن الرضا یعنی امام عسکری و پدرش امام هادی و جدش امام جواد همه شان در زمان خود معروف به ابن الرضا علیه السّلام بودند . و شاید علت این معروفیت به خاطر این بوده است که علویان از شاخه های مختلف بوده اند و سادات جلیل القدر متعدد بودند که به خاطر مشخص شدن آنها و حساسیت موقعیت آنها از لحاظ ...
چهل حدیث گوهربار از امام جواد (ع)
...> انجام دهنده ظلم، کمک دهنده ظلم و کسی که راضی به ظلم باشد، هر سه شریک خواهند بود. کشف الغمّه: ج 2، ص 348، س 18، بحار: ج 75، ص 81، ح 69. 37. التَّواضُعُ زینَهُ الْحَسَبِ، وَالْفَصاحَهُ زینَهُ الْکَلامِ، وَ الْعَدْلُ زینَهُ الاْیمانِ، وَالسَّکینَهُ زینَهُ الْعِبادَهِ، وَالْحِفْظُ زینُهُ الرِّوایَهِ. تواضع و فروتنی زینت بخش حسب و شرف، فصاحت زینت بخش کلام، عدالت زینت بخش ...
امام جواد (ع) در مقاتل
سَنَةً وَ شُهُورٌ لِأَنَّ مَوْلِدَهُ کَانَ فِی سَنَةِ خَمْسٍ وَ تِسْعِینَ وَ مِائَةٍ . ................... منبع : بحار الأنوار، المجلسی، ج 50، 17 خبر دادن امام رضا(ع) از شهادت امام جواد(ع) در همان کودکی حکیم بن عمران گفت به حضرت رضا علیه السّلام عرض کردم: از خدا بخواه فرزندی به شما عنایت کند. فرمود خدا به من یک پسر عنایت می کند که وارث من است. پس ...
شاگردان و اصحاب امام جواد (ع)
بن مهزیار است ولی صاحب تنقیح این را نمی پذیرد (ر . ک . تنقیح المقال ، ج 2 ، ص 312 )./علامه مجلسی چند وجه ذکر می کند که ملاقات کننده علی بن ابراهیم بن مهزیار پسر برادر علی بن مهزیار است ولی صاحب تنقیح این را نمی پذیرد (ر . ک . تنقیح المقال ، ج 2 ، ص 312 ). 21. بحار الانوار ، ج 50 ، ص 105 . 22. تنقیح المقال ، ج 2 ، ص 311 و الامام الجواد من المهد الی اللحد ، ص 273 . ...
سیره فردی امام جواد (ع)
مهر و موم است، ولی معلوم نیست به آسمان و یا به زیر زمین رفته و یا مرغان هوا او را ربوده اند؛ علی بن خالد، زیدی مذهب بود، از دیدن این ماجرا معتقد به امامت گردید و اعتقادش خوب شد. ارشاد مفید: ص 305، مرحوم کلینی آنرا در کافی: ج 1 ص 492 باب مولد أبی جعفر محمد بن علی الثانی (ع) نقل کرده است، مجلسی رضوان الله علیه آنرا در بحار: ج 50 ص 38 - 40 از بصائرالدرجات نقل می کند و می گوید: آنرا شیخ مفید در ارشاد ...
شهادت، پاداش کسانی است که بر عهد خود با خداوند ایستادگی می کنند
. منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة (خوئی) ج 21، ص 107 عن امیر المونین علیه السلام : و انا اسال الله بسعه رحمته و عظیم قدرته علی اعطاء کل رغبه ... ان یختم لی و لکبالّسعاده و الشّهاده. حضرت علی علیه السلام در پایان عهدنامه خود به مالک اشتر نوشت : من از خدا به گشایش رحمت و بزرگی قدرتش(بر آنکه هر چه بخواهد عطا می کند) میخواهم که پایان زندگی من و تو را به نیکبختی و شهادت قرار دهد. نهج البلاغه نامه53 حضرت امام سجاد علیه السلام فرمود : کشته شدن عادت ما و شهادت کرامت ماست. بحار الانوار، ج45، حدیث118 ...
کتاب مجمع البیان فی تفسیر القرآن
، شیخ منتجب الدین صاحب فهرست، ابن شهر آشوب مازندرانی صاحب مناقبو قطب راوندی شارح نهج البلاغه و دیگر از اکابر وقت بود. پسرش شیخ حسن و نوه اش صاحب مشکوة الانوار و بعضی از سلسله و نزدیکانش همه از بزرگان و عالمان بودند. خودش نیز در فنون متداول زمان و علوم مانند نحو و صرف و شعر و ادبیات و ریاضی، فقه و تفسیر، بسیار متبحر و در مرتبه عالی بود. شیخ طبرسی، در دو مسئله از مسائل فقهی، فتوای خاص دارد: 1- بحث رضاع ...
چگونگی ائتلاف قلب ها توسط حضرت بقیه الله(عج)
پراکنده و مخالف یکدیگر ائتلاف می بخشد. و در بحار در حدیثی که از امیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده چنین آمده است: به پیغمبر اکرم صل الله علیه وآله گفتم: یا رسول الله آیا مهدی از ما آل محمد است یا از غیر ما؟ فرمودند: نه بلکه از ماست، خداوند دین را به دست او ختم می کند چنان که به وسیله ما افتتاح فرمود و به واسطه ما مردم از فتنه ها نجات می یابند، همانطور که از شرک نجات یافتند و به ...
عقیده اهل سنت و وهابیت درباره کرامات و معجزات
سالم (متوفی : 1188ه ) ، لوامع الأنوار البهیة وسواطع الأسرار الأثریة ج2، ص 392 ط. المکتب الإسلامی/ بیروت - دار الخانی / الریاض سنة 1411ه - 1991م. (3).مولانا عبدالواحد سید زاده ، احسن المقصود فی توحید المعبود، ص96، تصحیح و تحقیق مولوی حسین پور ، انتشارات نگین کویر، چاپ هفتم( چاپ اول ناشر) (4).ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (متوفای 728 ه )، کتب ورسائل وفتاوی شیخ ...
نسیم اندیشه و نظم زندگی
، که ای آدمیان ، جناح و پرهای پرواز شما در زندگی ، عقل ، دین ، عشق و عمل است ، به بلندی ها و بالاها ، پرواز کنید ، و نسیم بیشتر دریافت نمایید ، ما انسان ها ، ملک و فرشته و ملایکه نیستیم تا با نسیم عرش زندگی کنیم ، ' بحار الانوار ، ج 9 ، ص 191' بلکه به خلقت و تدبیر یزدان ، با اندیشه و تعالیم ربانی و عمل عقلانی زندگی را نظم می بخشیم و استمرار می دهیم ، اندیشه رشته ی اتصال و ارتباط دانه ها و امور زندگی ...
وقتی تمام عوامل خشم برای امام حسین (ع) فراهم می شد چه می کرد؟
...؛ زیرا از شروع کردن جنگ کراهت داشت؛[5] مثل اینکه می خواست جنگش با آنها صورت دفاع داشته باشد. [1]. احمد بن حنبل، مسند، ج2، ص236؛ ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص47؛ فتال نشابوری، روضهالواعظین، ص380. [2]. مجلسی، بحار الانوار، ج44، ص195. [3]. مفید، الارشاد، ج2، ص78؛ مجلسی، بحارالانوار، ج44، ص376؛ معتمدالدوله، قمقام زخّار، ص350. [4]. ابن داوود، دینوری ...
چرا دعای این 4 نفر هرگز مستجاب نمی شود!؟
...: * شریکت را اول آزمایش کن از حضرت جوادالائمه (ع) نقل شده که می فرمایند: مَنِ انقَادَ إلَی الطُّمأ نینَةِ قَبلَ الخُبَرةِ فَقَد عَرَضَ نَفسَهُ لِلهَلَکَةِ و العاقِبَةِ المُتعِبَةِ؛ هر که پیش از آزمودن به کسی اطمینان کند خود را در معرض هلاکت و فرجامی رنج آور قرار داده است. (بحار الانوار، ج 78، 364) ** هرچه کنی به خود کنی! دین اسلام در همه ابعاد برای ما راه را نشان ...
عذاب قبر چیست؟
بینا نگردد هرگز با حقیقت رنگ ها آشنا نخواهد شد. مهم این است که بدانیم چه چیزی سبب فشار و یا عذاب قبر می شود و چه اسبابی انسان را از این فشار و عذاب نجات می دهد . در آیات و روایات به گوشه هایی از زندگی در قبر اشاره شده است. علامه مجلسی در جلد ششم بحار الانوا ر، 127 روایت در این موضوع نقل کرده است. در دعا و مناجات هایی که از اهل بیت نقل شده نیز بارها از هول و هراس و شدت این عذاب به خدا ...
بالاترین شکرِ اعضای بدن چیست؟
خلقتی که درخور اوست داده، سپس آن را هدایت فرموده است. [3]. السجده، 7: همان کسی که هر چیزی را که آفریده است نیکو آفریده . [4]. الخصال، ج 1، ص 27. [5]. مشکاة الانوار، ص 78. [6]. ابراهیم، 7: اگر واقعاً سپاسگزاری کنید، [نعمت ] شما را افزون خواهم کرد، و اگر ناسپاسی نمایید، قطعاً عذاب من سخت خواهد بود. [7]. النحل، 18: و اگر نعمت [های ] خدا را شماره کنید، آن را نمی توانید بشمارید. قطعاً خدا آمرزنده مهربان است. [8]. ابراهیم، 7: قطعاً عذاب من سخت خواهد بود. /1102001307 ...
امام زمان عجل الله تعالی فرجه احیاگر احکام الهی
پیامبر چه بود. فرمود: آنچه در [نظامها و آیین] جاهلیت بود، باطل خواهد کرد و عدالت ر ا در میان مردمان حاکم ساخت و چنین است قائم عجل الله تعالی فرجه آنگاه که قیام کند آنچه را [از راه و روشهای میان مردم] در زمان قبل از ظهور رایج بوده است زیر پا می نهد و آیین دادگری را بر پا می کند. (بحار الانوار،ج52/381) بنا بر این با مطالعه روش زندگی ائمه و مقایسه آن با زندگی مسلمانان این زمان در می یابیم که چقدر تغییر در ...
ترقّی انسان به این است که بُعد مادی را مرکب خود کند
است و قرآن می فرماید: إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ [8] ؛ عذاب من شدید است برای کسی که کفران نعمت کند. [1]. عوالی اللئالی، ج 4، ص 102. [2]. طه، 50: پروردگار ما کسی است که هر چیزی را خلقتی که درخور اوست داده، سپس آن را هدایت فرموده است. [3]. السجده، 7: همان کسی که هر چیزی را که آفریده است نیکو آفریده . [4]. الخصال، ج 1، ص 27. [5]. مشکاة الانوار، ص 78 ...
ترغیب پیامبر (ص) در زمینه فعال سازی حضور زنان
...> 43. کفیله، بتول، آیین های شیعی در اندونزی ، http://intjz.net/maqalat/sh-Andonezi.htm. 44. گوستاولوبون، توصیف بنای مساجد دنیای اسلام ، ترجمه سیدهاشم حسینی، مساجد در تمدن اسلامی، به کوشش دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد، تهران، رسانش، 1384 . 45. مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار الجامعه فی درر الاخبار الائمه، بیروت، مؤسسه الوفاء، 1404ق . ...
درمحضرنور51/ نماز جماعت
إنَّ الله یَستَحیِیَ مِن عَبدِهِ إذا صَلَّی فِی جَماعَهٍ ثُمَّ سَألَهُ حَاجَهً أن یَنصَرف حَتّی یَقضِیهَا زمانی که بنده ای نمازش را به جماعت بخواند، خداوند از او حیاء می کند، و هنگامی که از او طلب حاجت کرد، منصرف نشود، مگراین که حاجتش را برآورد. بحار الانوار، ج 88 ص 4
شیوه برخورد ائمه با فسادهای اقتصادی
فقر در میان اکثر جامعه مخالفت می کند. دین اسلام بهره برداری از نعمت های الهی را برای همه می داند. پی نوشت ها: (1).نهج البلاغة، ص 416 (2).بحار الأنوار، ج 40، ص 341 (3).همان (4).نهج البلاغة، ص 417 (5).بحار الأنوار، ج 40، ص 335 (6).مکاتیب الأئمة السلام، ج 1، ص 105 ...
اسراف از رذائل فتنه انگیز است
، آیه 7٫ [6]– سوره ی إسراء، آیه 27٫ [7]– سوره ی سبأ، آیه 10٫ [8]– بحار الأنوار، ج 65، ص 363٫ [9]- روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، ج 13، ص 128٫ منبع:حوزه
اولین درخواست منتظران پس از ظهورامام زمان
امام ج 21، صص17-16 7- در جستجوی قائم [عج] سید مجید پور طباطبایی ص 390 8- چشم به راه مهدی (عج) ص110 9- همان صص114-113 10-همان به نقل از بحار الانوار ج 51 ص93 11- چشم به راه مهدی (عج) ص118 12 - بیانات امام خمینی (ره) در دیدار با اقشار مختلف مردم در سالروز مبعث پیامبر (ص) در تاریخ 01/10/1362 13 - در انتظار ولی اعظم ص78 ، بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد خجسته امام زمان(عج) 22/08/ 1379ش منبع: ...
تقویم شیعه/25 ذوالقعده
قیام به عبادت در شب و روز آن اجر بسیار دارد. حسن بن علی وشاء می گوید: من کودک بودم که با پدرم در خدت حضرت رضا (علیه السلام) در شب 25 ذی قعده شام خوردیم. امام فرمود: امشب حضرت ابراهیم و حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیهما السلام) متولد شده اند و زمین از زیر کعبه پهن شده است، و ثواب های زیادی برای روزه آن ذکر فرمودند.(2) منابع: 1- بحار الانوار: ج 49 ص 52، 117. عیون اخبار الرضا(علیه السلام): ج 1 ص 235. 2- بحار الانوار: ج 94 ص 122. من لا یحضره الفقیه: ج 2 ص 89. ...
رویداد مهمی که در دحوالأرض رخ داد
الشریف علی بن محمد، کتاب التعریفات ، تهران: ناصر خسرو، بی تا 5-حسن زاده آملی، حسن، دروس هیئت و دیگر رشته های ریاضی، ج2، چاپ سوم، قم: بوستان کتاب، 1386 6-خانی رضا،حشمتالله ریاضی، ترجمه بیان السعادة فی مقامات العبادة، چاپ اول، تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور، 1372 ش 7-ترجمه المیزان: ج 20، ص 308 8-مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار 9-ابن طاووس، علی بن موسی ، الإقبال بالأعمال الحسنه، مصحح: قیومی اصفهانی، جواد، ناشر: دفتر تبلیغات اسلامی ، چاپ اول ...
بررسی میراث فقهی درباره غنا و موسیقی
معرفی شده که در بخش اول مجموعه درج نشده است، خواه به دلیل اینکه از حد رساله خیلی فراتر بوده، وخواه به دلیل اینکه نویسنده از عالمان در قید حیات بوده است که طبعا از موضوع بخش اول مجموعه خارج بوده است. بخش چهارم: احادیث غنا در این بخش متن وسند همه احادیث باب غنا که در رساله های غنا به آنها استشهاد شده یا در منابع حدیثی مانند کتب اربعه ونیز بحار، وافی، وسائل، مستدرک ودیگر کتابها ...
کارکردها و ظرفیت های فرهنگی مساجد برای مقابله با نفوذ فرهنگی
عذابی بزرگ است (بقره: 114). [4]. آباد کردن مساجد خدا فقط در صلاحیت کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز را بر پا داشته و زکات پرداخته و جز از خدا نترسیده اند. پس امید است که اینان از راه یافتگان باشند (بقره: 114). [5]. بحار الانوار، 73/ 336، باب 67، حدیث 1 (در ضمن حدیث). [6]. الأمالی، شیخ طوسی: 696، حدیث 1485؛ بحار الانوار: 80/ 348، باب 8، حدیث 1. [7]. مَنِ ...
راه بی نیازی از طبیب/ اولین قدم در هنگام مریضی
مریضی اش غلبه دارد، اگر خودش را با چیزی معالجه کند و بمیرد من از او برائت می جویم! (الخصال، ج 1، ص26) عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ عَنْ آبَائِهِ(ع) قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) : لَا یَتَدَاوَی الْمُسْلِمُ حَتَّی یَغْلِبَ مَرَضُهُ صِحَّتَهُ ؛ مسلمان مداوا نمی کند تا اینکه بیماری بر صحت غلبه کند. (بحار الأنوار، ج 59، ص70) این مطلب از امیرالمؤمنین(ع) درحدیث معروفی که چهار ...
تکرار گناه و شکستن توبه
است که گناهی نکرده است (بحار ج 2 ص 154) پس چرا از رحمت او ماءیوس باشیم ؟! به فرموده ء امام سجاد (ع ) در دعای ابوحمزه : خدایا آن گاه که به گناهانم می نگرم آه از نهادم بر می آید و جزع و فزع می کنم و آن گاه که به کرم تو می نگرم طمع می کنم . بازآ بازآ هر آن که هستی باز آ گر بدکار و گبر و بت پرستی باز آ این درگه ما درگه نومیدی نیست صد بار اگر توبه شکستی باز آ ...
تفاوت مساجد شیعه و اهل سنت در بخش زنان
، مساجد در تمدن اسلامی، به کوشش دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد، تهران، رسانش، 1384. 45. مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار الجامعه فی درر الاخبار الائمه، بیروت، مؤسسه الوفاء، 1404ق. 46. معین، محمد، فرهنگ فارسی، چاپ پانزدهم، تهران، امیرکبیر، 1379. 47. المغنیه، محمد جواد، الفقه علی المذاهب الخمسه، قم، دارالکتاب الاسلامی، چاپ اول، 1386. ...
واژگان قرآن دارای کدام ارزش بیانی اند
در چهار تفسیر دهه اخیر ، فصلنامه پژوهش های قرآنی، پاییز و زمستان 1375، ش 7 و 8، ص 232249. 25. علامه طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1363. 26. ، قرآن در اسلام از دیدگاه تشیع، چ هشتم، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1375. 27. علامه مجلسی، محمدتقی، بحار الانوار الجامعه لدور اخبار الائمه الاطهار، ج 75، بیروت ...
چه کسانی در زندگی خیر می بینند
وارث : متن روایت را از کتاب بحار الانوار منتشر می کند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: لَا خَیْرَ فِی الْعَیْشِ إِلَّا لِرَجُلَیْنِ عَالِمٍ مُطَاعٍ أَوْ مُسْتَمِعٍ وَاع رسول خدا ص فرمودند :خیری درزندگی نیست مگر برای دو کس: عالمی که مردم از او اطاعت کنند یا شنونده ای که گوش شنوا داشته باشد بحار الانوار ج1 ص168 /1102001307 ...