سایر منابع:
سایر خبرها
گسست موسیقی از دنیای اندیشه
موسیقی نیاز داریم. در حکمت موسیقی اهالی فلسفه و حکمت در حوزه فلسفه زیبایی، حکمت زیبایی، مبانی فلسفی هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی، غایت شناختی و ارزش شناختی موسیقی به تبادل نظر می پردازند و همچنین فلسفه، چیستی و کارکرد موسیقی مورد بحث قرار می گیرد تا به چگونگی پیوند عقل و احساسات، عقل و خیال پی ببریم. درحوزه مباحث خیال شناختی، فلاسفه اسلامی همچون فارابی، ابن سینا، شیخ اشراق و بویژه محی ...
- گام های پسین در فلسفه برین - به چاپ دوم خود رسید
نیز شامل فصول متعددی به شرح زیر است: بخش اول: فلسفه از نگاه دیگران فصل اول: نگاهی به مباحث زیربنایی فلسفه مشایی و نقد آن فصل دوم: نگاهی به مباحث زیربنایی فلسفه اشراقی و نقد آن فصل سوم: نگاهی به مباحث زیربنایی حکمت متعالیه صدرایی و نقد آن بخش دوم: فلسفه از نگاه ما فصل اول: موضوع فلسفه اولی فصل دوم: مبادی تصدیقی مسائل ...
ویژه برنامه های ایام بزرگداشت علامه طباطبایی مشخص شد
حجت الاسلام سلیمانی امیری، 23 آبان از سوی گروه معرفت شناسی و در نهایت نشست علمی نقش علامه طباطبایی در امتداد بخشی فرهنگی اجتماعی به فلسفه اسلامی سی ام آبان ماه برپا خواهد شد. در نشست علمی آخر کارشناسان حجج الاسلام حمید پارسانیا و سید یدالله یزدان پناه به ارائه مباحث خود پیرامون امتداد فلسفه اسلامی در شئون مختلف حیات انسانی، نقش علامه در امتدادبخشی فرهنگی اجتماعی و ذکر نمونه هایی از این امتداد بخشی خواهند پرداخت. دبیر علمی این نشست حجت الاسلام علی امینی نژاد خواهد بود. شرکت در این نشست برای عموم برادران و خواهران آزاد است. ...
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد: همیشه دو کارشناس آشنا به مسائل دینی بر تئاترها نظارت دارند
متفکران و فیلسوفان به این نتیجه رسیدند که مشکل اصلی فلسفه از شناخت یا معرفت بشری حاصل می شود. به عبارتی در پایان این دوره طولانی، متفکرانی چون نیکلاس کوزایی گفتند که نهایتا آنچه می دانیم، آن است که هیچ نمی دانیم. در چنین شرایطی بود که فیلسوفان که با بحرانی اساسی مواجه شده بودند، شیفتی در مباحث خود ایجاد کردند و اینچنین بود که با چهره هایی چون دکارت در قاره اروپا و بیکن در جزیره انگلستان، معرفت شناسی به ...
آغاز کلام اسلامی
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسندگان: رمضان رضایی و یدالله رفیعی درباره علم کلام اسلامی باید گفت تاریخ پیدایش علم کلام مقارن با تاریخ ظهور اسلام است، زیرا با مراجعه به قرآن، روایات و تاریخ اسلام روشن می شود که بحث های کلامی از نخستین روزهای ظهور اسلام در شکلی گسترده مطرح بوده است. بخش عظیمی از مباحثات کلامی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و ...
تفکرات داعش، میراث بنی امیه است/ خردورزی؛ مهمترین هدف نزول قرآن
نهی می شد و امروز نیز پیروان بنی امیه این شیوه را ادامه می دهند. وی در ادامه مباحث تفسیر اجتماعی به اهداف و وظایف اجتماع پرداخت و افزود: این موضوع از مباحث فلسفه اجتماعی است که کمتر در جامعه شناسی و مطالعات اسلامی به آن پرداخته شده و مباحث منسجمی را شاهد نیستیم و گاهی خلط مبحث نیر صورت داده اند؛ یکی از جامعه شناسان غربی(کوئن)، کسب مهارت های اجتماعی را جزء وظایف اجتماعی بر شمرده است؛ خانم ...
مبلغان شرایط روز را برای مردم تبیین کنند/ لزوم برخورد با موقوفه خواران/ جلوی ظلم به مردم یمن گرفته شود
، گفت: مسؤولیت انسان ها در سه قسمت خلاصه می شود؛ اول مسؤولیت فردی است، هر انسانی که به دنیا قدم می گذارد خام و ناپخته بوده و دنیادار تعلیم است. این مرجع تقلید با بیان اینکه خداوند استعدادهای فراوانی در وجود انسان قرار داده است، افزود: جایگاه انسان در خلقت بسیار بلند و خاص بوده و در برابر این جایگاه مسؤولیت های فراوانی برای او است. وی با تاکید بر اینکه هر انسانی باید در این ...
جایگاه عقل در معرفت دینی از نگاه امام علی(ع)
چکیده تعیین سهم عقل درفهم ومعرفت دینی از بُعداعتقادی، اخلاقی، فقهی و حقوقی یکی ازبهترین روش های شناخت دین است که درحوزۀ پژوهش های دینی وجذاب و اقناع فکری نسل جوان مطرح بوده است. دربررسی سخنان وبیانات امام علی(ع) به عنوان مفسر و مبیّندین،ماشاهدگزاره هایی هستیم که در آن عقل، در دو قسم، عقل نظری و عملی به معنای ادراک و آگاهی ، هم به فهم کلّیات می پردازد و هم می تواند در ادراک خوبی و بدی ...
سردار سلامی: فضای مجازی برای انسان ها هویت لحظه ای ایجاد می کند/ پدران و مادران نقش هتل داران را ایفا می ...
های حقیقی مان در جهت دفاع از انقلاب اسلامی و گسترش منطق دین در سراسر عالم نیازمندیم و هم چنین به آگاهی و بصیرت بیشتر نیازمند هستیم. جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به این که در جهان امروز پیشرفت علم همان اندازه که دستیابی انسان به حقایق را هموار می کند سبب جهل نیز می شود ، توضیح داد: امروز پیشرفت دانش و توسعه فضای مجازی همانقدر که در تنویر فضای بشر موثر است در ایجاد ظلمت و جهل ...
یقیناً معماران قدیم به درک زیبایی رسیده بودند
به گزارش ایمنا، در این نشست شهریار ناسخیان با اشاره به موضوع رساله دکتری خود با عنوان بهسازی برای ماندگاری بافت قدیم اصفهان از طریق بررسی مولفه ها و دیدگاه های زیباشناختی به ارائه مباحثی درباره زیبایی و هویت مکانی پرداخت. وی گفت: مسئله زیبایی با حدیث معروف قدسی خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد ، کاملاً نمود می یابد اما این حدیث این است که خدا دوست دارد نمود زیبایی را در بندگان خویش ببیند یعنی ...
ادای احترام به فخر فلسفه معاصر
فلاسفه بزرگ را تربیت کرده است. صدوقی سها تاکید کرد: امروز کسی در ایران و عراق نیست که سخن از فلسفه اسلامی بگوید اما شاگرد آیت الله میرزا حسن کرمانشاهی نبوده باشد. ** 'حوزه تهران' گمنام است داماد علامه محمدتقی جعفری در بخش دیگری از سخنانش گفت: دانشجویان فلسفه به راحتی سراغ نوشتن رساله در باره حلقه وین و مکتب فرانکفورت و... می روند اما از حوزه بزرگ فکری تهران که حدود 300 سال ...
امام در مورد فرهنگ و هنر چگونه می اندیشید؟
...، به دیدگاه های امام در مورد آزادی پرداخته می شود و مسائلی مانند مصاف با استبداد، تبیین و حد قانونی آزادی دیدگاه های امام بیان می شود. به عنوان نمونه امام می فرماید: اول چیزی که برای انسان هست، آزادی در بیان است، آزادی در تبیین سرنوشت خودش است . یا مطبوعات باید مستقل و آزاد باشد... و همه گونه انتقاد را با بی طرفی منتشر سازند . نباید ماها گمان کنیم که هر چه می گوییم و می کنیم، کسی را حق ...
سردار سلامی: غرب آفریننده جهل مدرن است
همان قدر که می تواند علم بیافریند، همان قدر هم می تواند جهل تولید کند. جهان امروز نماد تقابل جهل و عقل است. وی با بیان اینکه جهل مدرن پدیده ای است که از سوی غرب برای فروپاشی ساختار ذهنی مسلمانان و همه جهان جریان دارد، گفت: پالایش اندیشه های ناب از افکار مخدوش و بیهوده، کار بسیار سختی است. جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: از دید غربی ها، انسان دارای ساختمان معنابخش درونی و ...
مسئله قرینه ای شر و خداباوری شکاکانه بررسی شد
؛ طبق این دیدگاه تناقض منطقی پذیرفته نیست اما وجود شرور در عالم با وجود خدایی با صفات سه گانه(همه دان، همه توان و خیرمحض) معقول Rational دانسته نمی شود، مراد از معقولیت، اثبات منطقی و اقامه برهان، آن هم از نوع قیاسی نیست؛ بلکه عبارت است از توانایی دفاع از گزاره های در پی آن هستیم. 2) مسئله وجودی شر؛ طبق این دیدگاه مباحث نظری و الهیاتی و مواجهه انسان با شرور مورد بررسی واقع نمی شود، بلکه در کنار ...
اندیشه های سیداحمد فردید و مدن نوین اسلامی
استقلال دارد و کتاب های او - نظیر بحران فلسفه، ما و راه دشوار تجدد، درباره غرب، فرهنگ خرد آزادی، درباره علم و...- از ارزشمندترین کتاب های منتشر شده در چندین سال اخیر راجع به مباحث سنت و تجدد است. او بیش از 40 سال است که استاد فلسفه دانشگاه تهران و هم اکنون رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران می باشد. شهید سید مرتضی آوینی نیز تحت تاثیر اندیشه های استاد فردید بوده و در مقالات خود در نقد شئون مختلف ...
ظرفیت تمدنی اربعین فراملیتی است نه محدود به شیعه
فرهنگ آن قوم شکل می گیرد، افزود: فرهنگ حسینی تمدن ما شیعیان است. تمدنی مبتنی بر فرهنگ آزادگی و ایثار. امروز پیاده روی اربعین حکایت از این فرهنگ غنی دارد و موضوعی فراملیتی است. اربعین توان ساخت تمدنی فراملیتی را دارد که صرفا خاص ما نیست. وی تاکید کرد: شاید برای بسیاری این پرسش مطرح شود که چرا زوار در اربعین پای پیاده حرکت می کنند و این مشقت را به جان می خرند که بر مزار حضرت اباعبدالله(ع ...
روشنفکر ما عجول است/حلقه های بررسی اندیشه هابرماس در ایران
اگر آن را فهم نکنیم. مساله دیگر این است که بسیاری از روشنفکران ایرانی صرفا فعال سیاسی هستند و نمی توان کارکرد روشنفکری به آنها داد با این وجود همه تلاش هابرماس این است که از گفتمان بیم ها و دلهره ها دوری کند و ما نیز باید از این فرصت استفاده کنیم . قانعی راد در بخش پایانی این نشست در پاسخ به برخی از انتقادهای وارده از سوی بهرام درباره تغییر نگرش هابرماس نسبت به دین گفت: هابرماس تنها ...
پیروزی خون بر شمشیر همان رازی است که حسین(ع) در عالم آشکار کرد
ما در جهان جدید شاهد تلاش هایی برای ارائه پاسخ های فلسفی به برخی پرسش های اساسی در زیست انسان هستیم. این تلاش ها را می توان ناشی از نزدیک شدن مباحث فلسفی به نظرگاه های انسان شناختی و ترکیب شدن با این رویکرد دانست. در این شرایط همان گونه که فلسفه برای پاسخ به پرسش های وجودی تلاش می کند الهیات نیز می کوشد در دایره مفاهیم خود به برخی از این پرسش ها پاسخ دهد و برای مثال جایگاه زندگی و مرگ، خیر و شر ...
نگاهی به کلام امامیه
نیز آورده است. وی- همچون دیگر دانشمندان از خاندان نوبخت- در فلسفه نیز استاد و صاحب نظر بوده، و بهره گیری از قواعد و روش بحث فلسفی در علم کلام از ابتکارات او است. گرچه پس از وی این روش توسط فخرالدین رازی و خواجه نصیرالدین طوسی پیگیری شد، و به وسیله خواجه نصیر به عالی ترین مرحله خود رسید. درباره عصر وی اختلاف است ولی از قراین مختلف به دست می آید که وی در قرن چهارم هجری زندگی می کرده است. ...
تحلیلی از رابطه فقه و اخلاق
: فقه یعنی تحصیل الحجة التفصیلیه علی الحکم الشرعی لافعال المکلفین و تربیت یعنی فرایند بین معلم و مربی از طرفی و متعلم و متربی از دیگر سو، بر اساس این تعریف فلسفه تعلیم و تربیت، فلسفه اخلاق و فقه الصفات از دایره فقه تربیتی خارج می شود و فقط یک مورد می ماند تحت عنوان فقه تربیتی. طبق این اصطلاح حجم مسأله کم می شود. حجم مسأله ایجاب می کند که مباحث مرتبط به هم، از یکدیگر تفکیک شود. گرچه مسأله اعتباری است و شما می توانید به گونۀ دیگر اعتبار کنید. ...
بررسی آثار نظم پیشنهادی جریان توسعه برای بخش قانون گذاری(بررسی ایرادات نظام قانونگذاری مدرن)
استدلال بنده برای نقد توسعه غربی چند دقیقه طول نکشید ولی منجر به ایجاد سؤال در گزاره ای می شود که به عنوان گزاره ی علمی دارد تبلیغ و ترویج می گردد. شما از این نوع سؤالات در مباحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت زیاد می بینید: مثلاً بنده همیشه در جلسات پرسیده - در واقع سؤالی فنی طرح کرده ام – و گفته ام آیا ما می توانیم از عدالت چشم پوشی کنیم یا نه؟ این بخش اولِ سؤال است. خب جواب بسیار روشنی دارد؛ یعنی درست ...
فطرت انسان ها در زمان ظهور با نام امام حسین(ع) آشناست
باخته است و به شکل نماد و آداب ملی تبدیل شده است. حجت الاسلام و المسلمین آقامحمدی افزود: در این شهر با وجود این که اصل معارف در میان مردم از بین رفته است، اما دین آنچنان عمیق با وجود انسان ها ارتباط داشته است که آن حس بعد از قرن ها نسل به نسل منتقل شده است و با معرفت و آگاه سازی می توان بینشی به آنها داد که با معرفت و شعور بیشتری داستان را پی بگیرند. تمام عناصر فطری در واقعه ...
تاب آوری اجتماعی و تعاملات ما
حمزه فیضی پور/ میرملاس: مهمترین صفت بارز ” انسان اجتماعی ” کنشگری او در همه ی عرصه هاست که با مدد ” عقل فردی ” (توانایی های منحصر به فرد مثل قدرت تحلیل مسائل توسط یک فرد) و ” عقل اجتماعی ” (توانایی های تعاملی انسان اجتماعی مثلا توان سازگازی با شرایط محیطی) به محیط زندگی [...] حمزه فیضی پور/ میرملاس: مهمترین صفت بارز ” انسان اجتماعی ” کنشگری او در همه ی عرصه هاست که با مدد ” عقل فردی ” (توانایی های منحصر به فرد مثل قدرت تحلیل مسائل توسط یک فرد) و ” عقل اجتماعی ” (توانایی های تعاملی انسان اجتماعی مثلا توان سازگازی با شرایط محیطی) به محیط زندگی خویش سر و سامان داده و در تعامل با آنچه او را احاطه کرده است شیوه رفتاری خود را با عنوان ” اخلاق اجتماعی” شکل می دهد. در عرصه های عمومی با این ” کنشگریش” نمایان کننده ی هویت یا شناسنامه ی واقعی خویش می شود و به نوعی جنبه های مثبت و یا منفی “اخلاق فردی و اجتماعی”اش در معرض دید و قضاوت دیگران قرار می گیرد. همراهی اخلاق “صبر و مدارا ” در حوزه های گوناگون (که مدام در حال تعامل با دیگران هستیم) مانند اقتصاد و امرار معاش، اجتماع و ارتباطات اجتماعی، فرهنگ (آداب و عادات باوری و نگرشی)، سیاست و جلوس بر کرسی قدرت نشانه ی توسعه ی یافتگی شخصیت برای کسب موفقیت بیشتر و تحقق آمال و آرزوهاست. در این حوزه ها، به دلایل مختلف (تنیدگی روحی و روانی،...) دچار بی حوصلگی، بی صبری و در نتیجه آسیب دیدن و آسیب رساندن به دیگران شده و گاه با “ر فتار چندگانه “ نوعی هویت متزلزل را از خود به نمایش می گذاریم: اقتصاد : در کسب درآمد به عجله می خواهیم ره صدساله را یک شبه طی کنیم. به طور خاص در مصرف گرایی و پرت هزینه ها سرعت عمل بالایی داریم. اجتماع : در صف نانوایی، بانک و هر جا که باید دقایقی صبر کرده و حقوق دیگر همنوعان را رعایت کنیم، ضمن تشکیل صفوف ” گردی یا توپی شکل “ به جای “ صفوف خطی “ (رعایت نوبت) در پی آشنایی می گردیم که بی اعتنا به دیگرانی که جلوتر از ما هستند زودتر کارمان راه بیافتد. در خیابان هنگام چراغ قرمز و ایستادن پشت آن تحمل چند ثانیه برایمان ” رنج آور ” است و نیز به وقت ثانیه ی پایانی وای به حال راننده جلویی که اگر دیر دستش به دنده و پایش به کلاج برسد آنگاه ماییم و کلی بوق ممتد که با آن اعصاب همه را به هم می ریزیم. فرهنگ ( بخش نگرشی آن ): در قضاوت ها و نظر نسبت به دیگران ماشاءالله که ید طولایی در “ قصاص قبل از جنایت ” داریم و چه باورهایی که ناباورانه “باور و عقیده” ما گشته اند. بیشتر وقت ها “نیمه ی خالی لیوان ” را می بینیم، کافی است کسی که بیشترین خوبی را به ما کرده، گاه از روی تصادف و سهوی به ما سلام نکند، همه ی کردار نیکش را فراموش می کنیم و آن “ جزء رفتار “ به زعم ما “عامدانه و نادرست” را موجب رنجش خاطر خود می دانیم، کلی دچار ” افکار قالبی ” و ” تصورات موهوم “در برخود با دیگران می شویم. سیاست : برای اینکه به شهرتی و عنوانی برسیم، ابتدایش به طور صوری اخلافی نیکو (قربان گو بودن و تصدق رفتن) با مردم داریم، با کمال آرامش برای برخورداری از مناصب بر رقبا روحیه “خشم و انتقام ” از خود نشان می دهیم و به نام قانون و به کام خویش “با حذف آنان و عدم تحملشان (ولو آنکه خودمان محبوبیت و جایگاه مناسب مردمی نداشته و در مقابل به جایگاه مناسب اجتماعی آنان واقف باشیم) خودخواهی ناصواب خویش را به اوج می رسانیم. پس از آنکه به مرام دل رسیدیم آنگاه برای حفظش با دروغ، تزویر و ریا بر کنه حقیقت خواسته های معقول دیگران می تازیم، این در حالی است که به وقت شعار کسی از ما جلو نمی زند و در عمل دریغ از اندکی تامل برای انجام کاری صواب چون “ دیگران را به حساب آوردن “ . آنچه که به سطر آمد معنا و مفهوم اصطلاح “ عدم تاب آوری اجتماعی “ است، به عبارتی در همه حوزه ها در میزان تاب آوری اجتماعی، مدارا و تحمل دیگران بسیار ضعیف هستیم که باید آن را یک علت عمده در ایجاد نابسامانی ها و ناهنجاری ها در عرصه های فوق دانست، هرچند این علت خود در تحلیلی دیگر از مسائل مبتلا به می تواند” معلول ” باشد. لذا به باور نگارنده سه گروه از انگیزه ها در نتیجه ی تاب آوری اجتماعی ضعیف ما در حالت احتضار به سر می برند: انگیزه های دانایی، انگیزه های کارایی و انگیزه های بهره وری درج شده توسط : مدیریت خبر میرملاس ...
طلاق 42 درصدی حاصل نگاه غلط نظام آموزشی توسعه گرای غربی است
دین داری جامعه شورای رقابتی است که کار خود را در کشور ما آغاز کرده است. یعنی اگر شورای رقابت بخواهد به تدریج تئوری هایی که در راستای رقابت است را پیاده سازی کند، در کشور انسان اکونومیک و اقتصادی تربیت می شود؛ یعنی همه چیز به محوریت تولید بیشتر تغییر وضعیت می دهد. بنده بحث مسأله رقابت را تازه شروع کرده ام و این بحث ابعاد مختلفی دارد. ان شاءالله در جلسات آتی وقتی می خواهیم راجع به مباحث اثباتی بحث ...
طلاق 42 درصدی حاصل نگاه غلط نظام آموزشی توسعه گرای غربی است
در آن وجود دارد، البته بنده فقط قصد دارم آن را مطرح کنم - این است که اگر شما وارد هر حوزه ای در الگوی پیشرفت اسلامی شوید باید پایه آن بخش را در ذهن خود درست شناسایی کنید. در اصطلاح رکیک باید فلسفه علم را بدانید. البته نمی دانم این کلمه را چه مقدار بپذیریم؛ زیرا به نظر من کلمه خوبی نیست و در این کلمه معانی کمی گنجانده می شود، باید اصطلاحات جدیدی را وارد کنیم. البته الآن زمان آن وجود ندارد که من ...
آگاهی و بصیرت از اهم واجبات برای افراد است
موجب افتخار و مباهات نظام جمهوری اسلامی ایران است. جعفری همچنین با گرامیداشت 14 آبان ماه روز فرهنگ عمومی عنوان کرد: همه چیز به فرهنگ جامعه بر می گردد، امام خمینی (ره) فرمودند که فرهنگ صالح و درست، سعادت جامعه را تامین می کند. نماینده ولی فقیه در استان کرمان ادامه داد: فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ قرآن و اسلام است که خداوند برای ما ترسیم کرده است. وی با تاکید بر ...
فرهنگ دفاع مقدس تعالی بخش و سازگار با سرشت انسان است
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در دیدار مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قم و تعدادی از مسئولان رده های نیروهای مسلح استان با اشاره به اهمیت فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: آنچه که رمز موفقیت ما در دوران دفاع مقدس بود و باعث ناکار آمدی دشمن و سرافرازی نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام شد، عواملی چون تجهیزات، تسلیحات، آموزش، سازماندهی و ...
تحول در مسیر پیاده روی اربعین چگونه اتفاق می افتد؟
می گیرد با این هدف می رود که حاجتی را بخواهد. یعنی بیشتر با نیت حاجت گیری و حاجت دهی به این سفر نگاه می شود. البته بحث حاجت خواستن بحث درستی است؛ وقتی در کنار قبور ائمه قرار می گیریم به لحاظ قربی که آنها پیش خدا دارند، می توانند واسطه فیض الهی شوند و خواسته ما را از خداوند بگیرند اما وقتی فلسفه زیارت را نگاه می کنیم می بینیم که زیارت فقط این نیست. 2. رمز و کلید موفقیت شناخت ائمه(ع) است ...
کسی به فکر شیخ اشراق هست؟
. نگارنده با یادآوری تلاش های علامه طباطبایی، هانری کربن و سیدحسین نصر در شناختِ شیخِ اشراق، بر این نکته تاکید کرده که فقط در صورتی می توانیم از سرنوشت آرامگاه این اندیشمند غافل باشیم که زحمات صدرالدین شیرازی را پس از 400 سال که در پی احیای اندیشه او تحت لوای حکمت متعالیه و رساله اسفار اربعه بود و تلاش های مرحومان، آیت الله حسن زاده آملی و مرتضی مطهری در دوران معاصر در ترجمه و شرح اسفار ...
کسب رتبه های برتر مسابقات قرآن توسط دانشجویان همدانی
صادق ذوقی احسان، مدیر اداره فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور استان همدان در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از همدان اظهار کرد: قرآن کتاب شفاعت و معرفت است و این عنایت پروردگار نسبت به مخلوق خود است که با نزول این کتاب سراسر نور و رحمت برای انسان در پی سعادت دنیوی واخروی او بوده است و پیامبر اکرم (ص) نیز می فرمایند: هرگاه فتنه های زمانه مانند تاریکی شب شما را فرا گرفت به ...