سایر منابع:
سایر خبرها
یک ساعت با کارگردانی که خود را میراث زنده تئاتر می داند
زمانی که کور شده بود همچنان می توانست دقیقاً کتا ب هایش را در کتابخانه پیدا کند و آنها را کجا قرار داده، بنابراین فقط احساسات نیست. سؤال: با وجود این تکثرهای زبانی مشخصاً خودشان نمی توانند همه زبان ها را جمع کنند و نمایشنامه بنویسند، چگونه به متن می رسند و متن تبدیل به اجرا می شود؟ یوجینو باربا : یک نمایشنامه داستان می گوید، تماشاگر آخرش آن داستان را می بیند یا می ش نود. من دوباره می ...
"موسیو ابراهیم" به تالار احسان شیراز آمد؛ گفتگو با بازیگران و...
دو شخص منفرد از نمایش به آن نگاه کنیم، مطمئناً جهان بینی قصه "موسیو ابراهیم" روی مان تأثیر می گذارد چون این داستان حرف امروز است و در میان این همه ناآرامی و شاخ و شانه کشیدن های امروزی، اتفاق جالبی را در خود گنجانده است . من فیلم "موسیو ابراهیم" به کارگردانی "فرانسوا دو پرون" را در راستای داستان امانوئل اشمیت نمی بینم. این فیلم را حدود 10 سال پیش دیدم و حس کردم تحت تأثیر ترویج مذهب قرار ...
بازی و کارگردانی؛ نجات بخش اجرا
نشان می دهد که چه کسی و چرا پنجه ی خروس را سمی کرده اما گویی فراموش می کند که این نتیجه گیری را باید به خط اصلی داستان متصل کند تا کمکی برای گره گشایی باشد و نه تکه ای اضافه که تنها کاربردش پُرکردن زمان اجراست. اگر من پیش از اجرا، نمایشنامه را خوانده بودم حتما بازخوانی داستان من قاتل پسرتان هستم نوشته ی احمد دهقان را به نویسنده توصیه می کردم، چرا که مسئله ی اصلی نمایشنامه ی چادری برای ...
موسیقی قصه را جذاب و ملموس می کند
انزوای اجتماعی که امروزه جوانان به آن دچار هستند رهایی یابند و جدا شوند. ترزا پویینگ ساز کلارینت می زند. او تاکید کرد: زبان موسیقی زبان جهانی است. اگر برای بچه ها فقط حرف بزنی هیچ جذابیتی برای آن ها ندارد و خسته می شوند. اما اگر قصه را با موسیقی همراه کنیم، موسیقی بیدارشان می کند و سبب می شود قصه برای آن ها جذاب و ملموس تر شود. او در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از تجربه حضور ...
شیوا مقانلو از فعالیت های اخیر ادبی خود می گوید
شده و دو جلد دیگر زیر چاپ است و تصمیم بر این است که تا سی جلد جلو برویم. در این مجموعه با مترجمین مختلفی که همه دانش آموخته حوزه سینما هستند، همکاری می کنیم. همچنین گزیده ای از داستان های تالیفی خودم که در این سال ها نوشته بودم به زبان انگلیسی ترجمه شده و عید در لندن رونمایی می شود. انتهای پیام/ ...
جشنواره فیلم 100 مفیدتر از جشنواره فجر/ امسال نگران سینمای ایران شدم
تبلیغاتی برای بانک تجارت آماده کردم که در آن بچه ای پایش در کفش بزرگ ترها می کرد و وقتی دلیل کارش را سوال می کردند می گفت بعدا می گویم و همین دیالوگ او چیزی حدود 20 سال در زبان کردم چرخید. این فیلم ساز در ادامه درباره ایده این گونه فیلم ها توضیح داد: به نظرم هر ایده ای می تواند داستان این گونه فیلم ها را بسازد. مهم این است که فیلم ساز بتواند در یک زمان کوتاه تماشاگر را متحیر کند. حتی به نظرم ...
داستان مانند منظومه شمسی است
...: برای من صفحه آخر و پایان داستان، تکان دهنده بود. اول نمی دانستم طاهره چرا آن کار را می کند بعد فهمیدم این پاسخی بوده به اینکه یک نفر دیگر قربانی شده و حالا دارد بازنگری می کند. شخصیت احمد هم مثل جای خالی سُلوچ دولت آبادی حضور سایه وار دارد. اصلاً نیست ولی همه جای داستان هست. تنها یک شب ظاهر می شود و محو می شود. خانم سلیمانی! شاید شما چون فلسفه خوانده اید به پرسشگری درباره خود و خودکاوی طاهره هم ...
آزاده صمدی: تئاتر قلبم را به هیجان می آورد
ای بود. بعد از بازی در نمایشی به کارگردانی دکتر رفیعی تصمیم گرفت وارد بازیگری به شیوه رئال شود و این کار را انجام داد. کارگردانی را تجربه کرد و بعد از 9 ماه تمرین با تعدادی بازیگر جوان نمایشی را روی صحنه برد. واقعا حیف است ما افراد را به دلایل بی ربط به هنر حذف کنیم و سرنوشت آنها را تغییر بدهیم. البته همان دوران استقرار دولت نهم هم بر سرنوشت شما اثر گذاشت. همه متوجه بودیم چه ...
جلد چهارمِ کمدی الهی؛ ایرانی ست/استیصال روز به روز بیشتر می شود
دارد اتفاقاتی است که از دست خودشان خارج است یعنی فردی نیستند. اتفاقا اجتماعی هستند که تنها توسط یک نفر نمی شود حل شان کرد چون از قدرت بالا وارد شده و انگار تعیین شده هستند. این نمایشنامه نویس خاطرنشان کرد: در متن کمدی الهی از چند فاکتور استفاده کردم که برای خود من به عنوان نویسنده تجربه جدیدی بود که بعد از صور اسرافیل انجام دادم. کمدی الهی-جلد چهارم محتوای خود را از جامعه ایرانی برمی ...
نخبه ادبیات ایران در هاروارد عاشق نوشتن است
کنید ؟ بله البته . سوال شما من را غمگین کرد . موقع آمدن مجموعه ای از موسیقی های مورد علاقه ام را روی نوارها و سی دی ها در اتاق کارم در ایران جا گذاشتم و همراه خودم نیاوردم . مجموعه ای از موسیقی های مورد علاقه ام که در طول سال ها جمع آوری کرده بودم . سال های پس از انقلاب دسترسی به موسیقی های جدید و خوب کار دشواری بود . پیداکردن یک سمفونی خوب یا آواز جدید دشوار بود . در بازار سیاه موسیقی دم ...
ایده های هدر رفته...
شدن و اکران بدهد ولی در این تجربه نتیجه موفقی به لحاظ اجرا به همراه نداشته است و فیلمی زیر متوسط را تولید کرده است که قوت و قدرت مورد انتظار را ندارد. کاش سازمان رسانه ای اوج فقط اجرا را به کارگردانان جوانش می سپرد و فیلمنامه نویسی را به فیلمنامه نویسان مجرب تری سفارش می داد تا به نتیجه بهتری برسد. در این میان اپیزود اول فیلم داستان پسر ناخلفی است که بابت قولی که به مادر در حال مرگش ...
ترجیح می دهم نقش هایم دور از خودم نباشد
سریال کوچه اقاقیا به کارگردانی رضا عطاران که در سال های 81 و 82 به عنوان یکی از طنزهای موفق شبانه آن سال ها روی آنتن سیما می رفت، توانست چهره های جوان زیادی را به تلویزیون معرفی کرده و حضورشان را در این رسانه تثبیت کند. به گزارش گروه رسانه های بی باک، سریال کوچه اقاقیا به کارگردانی رضا عطاران که در سال های 81 و 82 به عنوان یکی از طنزهای موفق شبانه آن سال ها روی آنتن سیما می رفت، توانست ...
کودکان به قصه های دنباله دارِ پرکشش علاقه دارند
، همچنین زمانی که به صورت ذهنی داستانی را تعریف می کنیم، شاید کودکی بگوید که تو داستان را می شناسی، اما وقتی با تصویر، قصه را روایت می کنیم می توانیم بگوییم نمی دانیم که بقیه داستان چه می شود و آن ها را در قصه گویی مشارکت می دهیم، البته شیوه کاری من این است که معمولا بعد از چند جلسه کار با یک گروه ثابت، به مرور استفاده از تصاویر را کم می کنم، چون هدف ما کسب تجربه با چشم و بینایی نیست بلکه می خواهیم ...
هویت انسان معاصر در جامعه امروز ایران با نمایش مداربسته
این نمایش گفت: حدود 2 سال پیش ایده این کار به ذهنم رسید و می خواستم همان زمان کار را شروع کنم ولی به دلایلی متوقف شد و امسال دوباره بعد از عید با یکی دو نفر از دوستان قرار گذاشتم و درباره ایده گفتگو کردیم و بعد از آن مطمئن شدم که حتما باید آن را کار کنم. روند پیش تولید سختی داشتیم چون باید از بازیگران جوانی که هنوز چهره نشده اند و شناخته شده نیستند و تجربه بازیگری روی صحنه ندارند استفاده می کردم ...
قصه مهم ترین ابزار ارتباطی انسان هاست
.... اما وقتی قصه ای را اجرا می کنیم می بینیم انگار همه یکی هستیم. برای من خیلی حس عجیبی بود و علی رغم تفاوت های فرهنگی به نظرم نقاط خیلی مشترکی داریم. این قصه گوی کلمبیایی تاکید کرد: نکته جالب این که هر کجای دنیا باشیم در دنیای داستان ها هستیم. او که 15 سال سابقه قصه گویی دارد، پیش تر در کشورهای ونزوئلا، مکزیک، کوبا، اکوادور و اسکاتلند قصه گویی کرده و به تازگی نیز پیشنهادی از کشور ...
فهمیدم انتظاری از هیچ کسی نباید داشته باشم
زمان استراحت گروه به جلسه بودجه برای روزهای بعد می رفتم. چرا خودتان در فیلم بازی کردید؟ در نقش یکی از آوارگان در راه ظاهر شدید و اگر اشتباه نکنم معلم روستا هم که کلاسش با یورش سربازها مواجه می شود خود شما بودید. همین که می گویید “اگر اشتباه نکنم” بابت این مساله خیلی خوشحالم چون همین هدف را داشتم. از ظاهر شدن در نقش یکی از آوارگان کوبانی هدفم دقیقا این بود که بگویم خودم هستم. من ...
حضرت زهرا (س) یک فعال اجتماعی است/سالن های تئاتر ما از هویت خالی است
دارای هویت شده اند مخالفم. هنوز هیچ سالنی هویت ندارد بلکه صرفاً مکانی برای اجرا هستند. گاهی بعضی از آنها بهتر و گاهی دارای نواقص بیشتری هستند. در حالی که در سال های گذشته سالنی مثل سنگلچ، کارگاه نمایش و مولوی هویت داشتند اما امروزه در همه تالارها همه جور نمایشی اجرا می شود. این نویسنده و کارگردان یادآور شد: هیچ سالنی برنامه ای برای هویت بخشی به تالار یا نمایش اش ندارد چرا که گروه هایی ...
تهیه کنندگان به دنبال آثار با اندیشه و کم هزینه نیستند
یک بار آن را تجربه می کنیم. وی درباره مشکلات تولید اولین فیلم سینمایی اش توضیح داد: بعد از سال ها فیلم ساختن در حوزه فیلم کوتاه و در سال های آخر تحصیل در فوق لیسانس فکر کردم فیلم اولم را بسازم. چند فیلمنامه نوشتم و در سال 80 پروانه ساخت فیلم مصائب مریم را گرفتم. در آن زمان ما سینمای آنالوگ داشتیم و همه کنترل سینما در دستان دولت بود. بنیاد فارابی باید دوربین 35 میلی متری و نگاتیو و ...
روایتی از فراموشی و گمنامی
توانستیم ترن را در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه ببریم. آذرنگ درباره بخش های حذف شده در اجرای قبلی ترن توضیح می دهد: در آن زمان دو قصه کامل از متن بیرون آمده بود. قصه شهید آخر که با پسرش دیدار می کند و قصه انگشت اضافه در تابوت ها به کلی حذف شده بود. قصه افغانی هم ناقص بود و تماشاگر متوجه نمی شد چه اتفاقی افتاده است. خوشبختانه این اجرا ممیزی نخورده است چون مساله ای برای ممیزی ندارد و در آن سال هم با ...
پرورش خلاقیت کودک، میخوام بچم خاص باشه
کودک با این اسباب بازی ها، ارایه بازی های هدف دار و شناخت روحیه کودک و سپس ارایه اسباب بازی مناسب است که در رشد هوشی کودکان موثر خواهد بود. برای سرگرم کردن کودکان در سن و سال پیش از دبستان و دبستان، مجموعه ای از فعالیت ها توصیه اکید می شود. حتی اگر شما مادر گرامی شاغل و یا پر مشغله هستید حداقل روزی یک ساعت صرف بازی با کودکتان کنید. بازی هایی توصیه شده در این گروه سنی عبارتند از: ...
ایرانی ها پای قصه های جهان
گروه فرهنگ و ادب الهام عدیمی: جشنواره قصه گویی از روز گذشته کار خود را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب آغاز کرد. قصه گوهای زیادی از سراسر ایران و دیگر کشورها به ایران آمده اند تا قصه هایی از کشور خود را برای بزرگ و کوچک بگویند. داستان هایی که به گفته یکی از قصه گوهای خارجی همه برآمده از هفت قصه اصلی هستند و بقیه آنها بازآفرینی محسوب می شوند. قصه گوهای این دوره از جشنواره ...
بازی با سپاهان هم دربی است/ ربات داشتم به استقلال نمی باختم!
...> برانکو در خصوص انتقاداتی که از پرسپولیس بعد از باخت به استقلال می شود، گفت: انتقادات که عادی ترین مسئله است و چیز عجیبی نیست بخصوص وقتی که بازنده می شوید. طبیعی است انتقادات این مواقع بیشتر به چشم می آید ولی بعد از بازی من داغدار بودم و نمی توانم ایرادی از بازیکنانم بگیرم. فوتبال همین است. یکسری آمار و ارقام به شما می دهم. در دربی 72 درصد مالکیت توپ و 80 درصد دقت پاس داشتیم. آنها پنج شوت به سمت دروازه ...
چگونه غرب دنیای داستان نویسی را متحول کرد؟
این که یک نفر بیاید و سخنرانی کند، از داستان نویسی استفاده می کنیم. شما ممکن است که فقط چند دقیقه آن سخنرانی را گوش کنید و سپس فراموش کنید، اما یک داستان با مضمون خوب، سال ها در ذهن می ماند و از خواندن این داستان لذت می برید. برای مثال آن درسی که در داستان گردنبند یا اندوه و... گفته می شود، هیچ گاه فراموش نمی شود. در ذهن خواننده باقی می ماند و بعد خوانندگان دیگری پیدا می شوند و آن را به تصویر می ...
رامین سیار دشتی:دستمزد سریال های تلویزیونی از تئاتر هم کمتر است/ با نقش هایم درگیری عاطفی پیدا نمی کنم/ ...
بازیگر باید درهمان حوزه تخصصی کاریش فعالیتش را ادامه بدهد و زیاد این و آن شاخه نپرد. من چند تجربه خوب بازیگری در سینما و تلویزیون دارم. در فیلم قلب که اثری تجربه گرا و مدرن است. به کارگردانی نیما پولادوند با رؤیا میر علمی همبازی بودم و نقشم بسیار متفاوت و جذاب بود. *آیا ذهن فانتزی دارید که نمایشی بر اساس داستان های فانتزی تیم برتون روی صحنه اجرا کردید؟ بله، فانتزی جزو علائقم است. ...
در دوران تحصیل، پول توجیبی هایم صرف خرید کتاب می شد/ منزل سیرابی فروش از خانه ی نویسنده آشناتر است!
دو قسمت یعنی ورود و خروج که خیلی هم مهم است، بیشتر به تجربه یک نویسنده مربوط می شود. نوشتن به اطلاعات تئوری زیاد ارتباطی ندارد؛ منظورم این است که کسی شاید دستور زبان بداند، دکترای ادبیات فارسی هم داشته باشد اما نتواند بنویسد یا شعری بگوید. یک استادی داشتیم که مدیریت تدریس می کرد؛ می گفت: ببینید من چندین سال است مدیریت تدریس می کنم اما هیچوقت مدیر نشده ام و عملا هم مدیریت بلد نیستم. برای ...
ترویج فرهنگ قصه گویی مساله ای دیداری است
. ده ها روایت از این داستان وجود دارد و همین نشانگر آن است که قصه متکی بر کتاب نیست بلکه شرایط اجتماعی و اقتصادی و فرهنگ آن را شکل داده اند. از وقتی نویسنده شروع به نوشتن می کند، عنصری به نام قصه گو در ذهنش حضور ندارد. این عناصر واسطه ای هستند که در نقش مربی، مادر یا مادربزرگ به عنوان قصه گو سر راه او و کودک پدیدار می شوند و به عنوان پدیده ای مستقل از نویسنده، نقش خود را به عهده می گیرند و چه بسا ...
برای برقراری نظم در گردان دوم حریف طلبیدم!
لشکر14 و 8 نجف ارتباط داشتم و در پشتیبانی جنگ فعالیت می کردم. بعد از جنگ هم که رفتم در اداره برق و یک شرکت خصوصی راننده کامیون و جرثقیل شدم. شرکت که ورشکسته شد، دو سال است که بیکارم و هنوز حتی جانبازی ام محرز نشده است. ابوالفضل جنگروی و مرتضی پارسایی و شجاع داوودی از رزمندگان پاوه خودشان شاهد مجروحیتم هستند ولی تا الان بنیاد نپذیرفته است که ان شاء الله انجام می شود. داستان رزمندگی ما در دفاع مقدس و در ...
گفت وگو با مهدیه محمدخانیبرای رشد موسیقی بانوان ایده های بسیار دارم
سارا احمدی: چند باری نامش را شنیده بودم. قبل از مصاحبه ذهنیت خاصی درباره اش نداشتم. متولد 65 است و جوان. با خودم فکر می کردم نباید در زمینه موسیقی خیلی باتجربه و آگاه باشد؛ ولی وقتی پای صحبت هایش نشستم، متوجه شدم پختگی و تجربه اش بیشتر از سن و سالش است. خوش بینانه درباره موسیقی اصیل ایرانی صحبت می کرد و می گفت گشایش را در عرصه موسیقی به چشم دیده است. مهدیه محمدخانی فراگیری موسیقی را با ...
گفتگو با جولیان مور ، ستاره ای درخشان اما کم نور!
زن های مسنی باشم که در بزرگسالی قصد تحصیل پیدا کرده اند. چه کسی می داند؟ حدس می زنم شما هرگز قدر روزهایی را که در کالج به سر می بردید ندانستید. درست است. فقط وقتی که بزرگسال تر می شوید ارزش آن روز ها را می فهمید. می دانید شما واقعا قدر روزهای دانشگاه را وقتی که در سن وسال دانشجویی هستید متوجه نمی شوید. من وقتی در دانشگاه بودم فقط نمایشنامه می خواندم. الان از خودم می پرسم چطور ...
آموختن بزرگترین نعمت است
تجربه کرده اید؟ جز در دوره ی نوجوانی که تحت تأثیر مطالعاتم مطالبی تقلیدی نوشتم، چیزی که محصول اندیشۀ خودم باشد ننوشته ام. شش سال پیش برای رادیو فرهنگ نمایشنامه هایی می نوشتم که اقتباس بود از داستانهای غربی و من آنها را به صورت نمایشنامه رادیویی اقتباس میکردم. *معیارهای شما برای انتخاب کتابی که ترجمه می کنید چیست؟ معیار من برای انتخاب اثر، ابتدا لذت شخصی از خواندنش و ...