سایر منابع:
سایر خبرها
اسفندقه: مخاطب باید ببیند دفتر عمر فروغ با چه شعرهایی بسته شده است/ یوسف نیا: خودشیفتگی وجه غالب مصاحبه ...
حتماً می دانید که هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق، ثبت است بر جریده عالم دوام ما ، آن مصاحبه ای هم که شما اشاره کردید را دیدم. آنها راجع به فروغ صحبت نکردند، راجع به خودشان صحبت کردند. حتی راجع به ابتدای سیر شاعرانه فروغ هم صحبت نشد. بنابراین به نظر می رسد آن مصاحبه در باره شناخت شعر فروغ اصلاً ارزش علمی ندارد. اما چیزی که اتفاق می افتد این است که ما متوجه متن هستیم. متن یک شاعر تا وقتی که در قید حیات ظاهری است و بعد از اینکه رفت و به سرای باقی کوچ کرد، باید متوجه متن باشیم که در ابتدا چه گفته، انتها چه گفته و سیر تحول فکری او چه بوده است. ...
آیت الله رشاد: نسخه شفابخش جوانان ما در دست سیدحسین نصر، کربن و رنه گنون نیست
همین عنصر نظر او را به حکمت اسلامی جلب کرده است. وی افزود: ما نباید فقط به عالم و صورت عالم نگاه کنیم. این عالم کالبد روحی دارد و اینکه ما مشاهده می کنیم صورت و ظاهر حقیقی است که حقیقت آن باطن آن است. آیت الله رشاد ادامه داد: قرآن کریم سه مرتبه دارد. مرتبه اول صورت و مرتبه لدینایی است که در این مرتبه هیچ خطایی وجود ندارد. مرتبه دوم مرتبه لدنایی است که در این مرتبه هم به دلیل ...
ضرورت وجود احکام ثابت و متغیر در شریعت اسلامی
به عرف و قواعد جاری در جامعه در صدور احکام شرعی و قوانین اسلامی و معیارهای احکام ثابت و متغیر و بررسی نوع تلقی شهید مطهری در این باره، نخست در بحثی مقدماتی اشاره ای به برخی پیش فرض های کلامی در بحث ثابت و متغیر شده است، سپس ضرورت وجود و توجه به احکام ثابت و متغیر در شریعت اسلامی بررسی و در ادامه معیارهای احکام ثابت و متغیر با تکیه بر نگاه شهید مطهری مورد مداقه قرار گرفته و در نهایت، مصادیقی از ...
سیاست در نگاه جزءنگر
دلایل تفصیلی آن است. عبارت الاحکام الشّرعیّه در تعریف مزبور، احکام عقلی از قبیل فلسفه و مانند آن، کلمه الفرعیّه اصول دین و مسائل اعتقادی اسلام و جمله عن ادلّتها التّفصیلیّه علم غیر مجتهد را از محدوده فقه خارج می کند. ازاین رو، مقلّد را نمی توان فقیه نامید؛ (اگرچه به همه فتاوای مجتهد خود عالم باشد؛ زیرا علم او از روی دلیل نیست، بلکه از روی تقلید است). و قد استقرّ تعریف الفقه اصطلاحاً کما یقول ...
مخاطرات اسلام ایرانی از منظر کربن
معنای دقیق لفظ و به معنای مورد نظر کربن است. کربن ایران را می یابد، اما نه به معنای ایران شناسی، بلکه به معنای یک عالم ایرانی یا به عبارت خود کربن، ایران فرهنگی. کربن تفکر خاصی را در ایران فرهنگی یافت و ازآن رو از مجرای سهروردی به ایران باستان رفت. تعبیر اسلام ایرانی موضوع بخش بعدی صحبت های این پژوهشگر فلسفه و عرفان بود. ایشان دراین باره گفت: کربن فیلسوفی پدیدارشناس است. او نشان می دهد که ...
شیخ عبدالرحمن؛ از رهبری معنوی جریان های تکفیری تا صدور فتوای ترور انور سادات
عبدالرحمن اجازه ترور را گرفته اند حافظ در ادامه با اشاره به موضوع رویارویی اش با شیخ عبدالرحمن در دادگاه نظامی می گوید: به مجرد آنکه شیخ عبدالرحمن در دادگاه نظامی حاضر شد، به صراحت اعلام کرد که هیچ ارتباطی با ترور انور سادات ندارد. من به او گفتم که مگر تو نبودی که فتوای ترور انور سادات را دادی اما او این مساله را انکار کرد و در تمام مدتی که در داخل زندان بود نیز هیچگاه در خصوص این مساله ...
ملاحظاتی بر دو نقدِ فردیدشناسی بیژن عبدالکریمی
این است که هیچ گزارشی از کلیّت کتاب هایدگر در ایران و کلیّت نحوه مواجهه عبدالکریمی با فردید ارائه نداده و صرفاً یک بخشِ نه چندان اصلی از کتاب مذکور را مورد انتقاد خود قرار داده اند. همانطور که خود آقای بیگی در ابتدای مقاله شان فرموده اند، ایشان می خواهند آنچه را بیژن عبدالکریمی در باب دکتر فردید نگاشته است به محک نقد و بررسی گذارد. معنای دیگر این سخن (که از متن کامل مقاله شان نیز برمی آید) این ...
دو سوم هواپیماهای آمریکا قادر به پرواز نیستند/ سناریو جنگ نظامی خاتمه یافته است
...، این ناوبر های هواپیمایی، انبساط دهنده قدرت و تسلط حاکمیت آمریکا به جهان است، این گزارش هفته گذشته منتشر شد و دیدید اعتراضات مقامات آمریکایی که دیگر قادر به جنگ نیستند. سلامی با اشاره به سخن رهبر انقلاب که فرمودند جنگ آنان علیه ما، در حوزه نظامی به بن بست رسیده است، گفت: ما دارای قدرت بازدارنده نیرومندی هستیم که هیچ قدرتی در عالم نمی تواند از سد آن عبور کند، اما تمرکز دشمن بر دو ...
نسخه شفابخش نسل جوان در دست ملاصدرا و ابن سینا است نه گنون و نصر!
به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی کانون اندیشه جوان: دومین روز از همایش آنان که می اندیشند عصر یکشنبه، اول اسفند، در تالار دکتر سیدجعفر شهیدی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد. بنابر این گزارش، حجت الاسلام رشاد در این همایش با بیان اینکه گرایش و نگرش کربن در حوزه معرفت اسلامی، حکمت اسلامی معطوف به حیث باطن گرایی تفکر شیعی و حکمت اسلامی است، افزود: بنابراین ...
نسبت سنجی هویت یهود و صهیونیسم از دیدگاه قرآن
مرور زمان سرزمین همیشگی خود را تثبیت کنند. اما اینکه چرا رژیم اسرائیل با دست اندازی به سرزمین فلسطینی ها آنقدر مورد نفرت به خصوص جمهوری اسلامی ایران است خود موضوع بحث دیگری است. میان نظام ایران که برآمده از اسلام است و رژیم صهیونیستی به عنوان حکومتی بر مبنای ارزش دین یهود برآمده یک تنازع هویتی، دینی و عقیدتی وجود دارد. در حالی که بسیاری از یهودی ها با ایران ارتباط دارند. در این جا باید ...
تشیع و تصوف؛ عناصر اصلی اسلام ایرانی
خبرگزاری ایکنا نوشت: دومین روز از هشتمین همایش آنان که می اندیشند با موضوع بررسی و نقد آراء و اندیشه های هانری کربن، بعد از ظهر دیروز، 1 اسفند، در سالن سید جعفر شهیدی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست شهرام پازوکی، عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، منوچهر صدوقی سها، پژوهشگر و سیدرضا فیض، پژوهشگر به ایراد سخنرانی پرداختند. پازوکی در آغاز ...
پارسانیا: تکنولوژی به دنبال تغییر عالم در افق همه حقیقت و قلمرو حیات است
اعلام می کند اراده معطوف به قدرت است که اخلاق و ارزشها را می سازد و ارزشها تصویری که از عالم داریم را می سازد. تبیینی از عالم وجود ندارد. خود تبیین از عالم، تفسیری است که انسان از عالم می سازد. این هستی شناسی و انسان شناسی با آنچه که در مقطع قبل وجود دارد خیلی فرق دارد. وی در پایان اظهار داشت: در قدم پیشین میراث نگاه به حقیقت در یک سطح نازلی در آخرین لایه ها ادامه پیدا می کند و در گام ...
نهضت های معاصر از منازل علما شروع شده است
نقش علما در مبارزه با استعمار اقتصادی در خبرگزاری مهر برگزار شد. متن زیر مشروح نشست مهر با دو تن از کارشناسان تاریخ است که در ادامه می خوانید؛ *بحثی که در خدمت شما هستیم موضوع اقتصاد مقاومتی در تاریخ معاصر است. همایشی قرار است برگزار شود که در آن اقتصاد مقاومتی در پیوند سیاست و فرهنگ و اقتصاد مورد بررسی قرار می گیرد. این دومین نشستی است که معطوف به آن همایش در خبرگزاری مهر ...
هانری کربن فیلسوفی شیعی بود
فلسفه اسلامی از کندی شروع و در ابن رشد تمام می شود . اعوانی با بیان اینکه کربن معادلات اسلام شناسی پیش از خود را بر هم زد، گفت: کربن همه سنت اسلام شناسی پیش از خود را مورد سوال قرار داد. وی کسی بود که یک تنه توانست این معادلات را بر هم زند و راهی بر علیه معادلات شرق شناسان و اسلام شناسان پیش از خود باز کند. کربن یک فیلسوف به معنای دقیق کلمه بود. وی با همه گرایش های فلسفی زمان خودش آشنا بود ...
جریان فراماسونری در ایران و میرحسین موسوی
فراماسون ها در دوران پهلوی ارائه می دهد، همچون آثار اسماعیل رائین، اطلاعات ناب و مفیدی برای شناخت این جریان وابسته به صهیونیسم بین الملل است و می تواند زوایای پنهانی از جریان های فرهنگی – سیاسی دوران پهلوی را آشکار سازد. اخیراً رضا گلپور، یکی از محققان در حوزه تاریخ معاصر، طی تحقیقاتش به بخشی از نوشته های دکتر مکری در مورد جریان فراماسونری و بخشی از زندگی میرحسین موسوی و همسرش، زهرا رهنورد ...
تجدد، عقب مادگی و مفهوم تمدن در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی
نوشته و گزارشی از کتابی با عنوان العلم یدعوا الی الایمان که از انگلیسی به عربی ترجمه شده بوده، ارائه شده است. (ص 77 78) . با این حال، در این بخش، مانند بسیاری از بخش های دیگر این کتاب، اساس کار بر دیدگاه های کتاب انسان موجود ناشناخته است، کتابی که نقد نگاه غرب و تمدن جدید در باره انسان و تنها و سرگشته گذاشتن اوست. شدت تنفر از حرفهای داروین برای تحقیر انسان، همچنان ادامه می یابد: باظهور داروین، انسان ...
قرارداد اقتصادی سعودی با مرد امنیتی صهیونیست !
های نفت همزمان با ابقاء حکومت پادشاهی تحت حکومت شاهزادگان جوان با حمایت آمریکا را منتشر کرد. روزنامه گاردین نیز در اوایل سال گذشته، گزارش مفصلی از ارزیابی خود نسبت به آینده منطقه و به طور خاص آینده عربستان سعودی ارائه داد. در این گزارش با اشاره به اینکه تمام طراحان آنگلوساکسونی این نقشه ها بر ضرورت عدم اتحاد عربستان سعودی اتفاق نظر دارند توضیح داد که ایده دموکراتیک کردن خاورمیانه در ...
عبور کربن از فلسفه هایدگر به فلسفه شیعی
عبارت دیگر، در عالم بودن انسان را نباید به این معنا دانست که در این تاریخیت می ماند. این روحانی اهل فلسفه بیان نمود: روشی که کربن دارد روش هایدگری است هرچند او به ندرت از هایدگر متاخر کمک می گیرد. در برخی از مراحل، کربن متاثر از فلسفه هایدگر است و روی آوردن به فلسفه شیعی و شناخت بن مایه های آن، از آن روست که معتقد است آن فلسفه وجودی، در این فلسفه یافت می شود. مفهوم انتظار و خوانش کربن از ...
ما در یک نقطه عطف قرار داریم. اکنون شاهد یک گسست جدی در تجربیات انسان ها هستیم
آثار و احکامش رخت بر می بندد. آری تکنولوژی می آید و خانه انس را بر هم می زند؛ بشر وقتی در عالم تکنیک و در سایه آن سکنی می گزیند دیگر همسایه ندارد. گویی در عالم تکنیک، همسایگی بی مورد و بی معنا می شود (داوری اردکانی، 1379، 29). به سبب تغییر کیفیت وسایل نقلیه معنای همسفر بودن هم عوض می شود، افراد همانند ربات هایی چنان بی احساس کنار هم می نشینند که گویی کسی دیگر در اطراف آن ها و جود ندارد. نوع معماری ...
هاشمی: کربن با تاریخ و تاریخمندی دشمن است
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اولین روز از همایش هانری کربن عصر روز گذشته با حضور اساتید برجسته فلسفه در سالن دکتر شهیدی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد. محمد منصور هاشمی نویسنده و پژوهشگر فلسفه یکی از سخنرانان این همایش بود. وی گفت: کربن یک شرق شناس معمولی نیست او یک استثنا است که یک موضع فلسفی خاص دارد و از موضع اش پائین هم نمی آید. کربن درباره تاریخ یک موضع خاص دارد و ...
کلید کربن برای حل بحران های جهان مدرن
احیا کرده اما رویکردش تاریخی نیست. ادامه سخنان هاشمی در این بخش، دربردارنده موضوع روش شناسی این فیلسوف ایران شناس بود. او در این باره گفت: موضع کربن پدیدارشناسی یعنی کشف المحجوب (کاری که عرفا می کنند) بود. روش دیگری که کربن آن را به کار برده هرمنوتیک است؛ البته هرمنوتیک کربن به معنای تاویل است نه به معنای رایج کنونی. براساس این معنا از هرمنوتیک، کربن ادعا می کرد که حقیقت متن را کشف می ...
دشمن برای مقابله با ایران به سلاح بیوتروریسم روی آورده است
این است قول او جز اینکه بخواهد خدا پروردگار عالمیان. (قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی - قم، چاپ: سوم، 1404ق. ج 2 ؛ ص409) شفیعی سروستانی در ادامه به نظریات دانشمندان علم نجوم اشاره کرد و افزود: دکتر کارل سگان می گوید: اگر تنها ما باشیم، در این صورت، این نوعی هدر دادن عظیم مکان به نظر می رسد، این دانشمند در مورد کهکشان ما معتقد است؛ در کهکشان راه شیری ما، از کلّ دو هزار سیّاره، تنها یکی ...
یکی از ارکان دین داری پرسشگری است
...> رحیم پور ازغدی بیان داشت: محور تفکر دیگری که در دانشگاه ها مطرح است این است که تفکر دینی آبادی دنیا را مدنظر دارد یا آبادی آخرت؟ در بحث توسعه مطرح می کنند باید از قید دین باید آزادباشیم. وی ادامه داد: گوستاو لگوم شرق شناس فرانسوی در اعترافی می گوید هر جا در کنترل غیر مسلمین بود ازجمله مسیحیان در اروپا سقف تمدن و آبادی در حد سازندگی قبایل وحشی گوت ها بود اما اصلاحات آبادی و توسعه ظرف ...
فلسفۀ عفاف و حجاب
مرد و هم برای زن، همچنان که هنگامی که انسان غذا می خورد، این غذا خوردن کشف و خوشایند است؛ ولی همین که این غذا را خالی می کند، ناپسند است. عالم خلقت هم یکی را آشکار کرده و یکی دیگر را مخفی داشته است، و یکی در ویترین بدن و بالای اندام ها قرار دارد و اعضای دیگر مستورترین و پایین ترین است. حرفش هم خوب نیست، مسئله تابو و توتم مطرح نیست، این یک حقیقت است. بر اساس این واقعیت خارجی که در خلقت آدمی وجود ...
مراحل اغواگری شیطان برای گمراه کردن انسان
حسین اشرفی در مطلب حاضر نویسنده به تشریح مراحل و گامهای اغوا گری شیطان براساس آیات قرآن و با بهره گیری از تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی پرداخته است که آن را به نقل از حوزه نیوز تقدیم خوانندگان عزیز می کنیم. *** معنا و مفهوم شیطان معنای شیطان از نظر لغوی مورد اختلاف است؛ برخی آن را از ماده (شَطَنَ) به معنای دوری، دانسته اند و برخی دیگر از ماده (شَیَطَ) به معنای به ...
زندگی در حاشیه های زندگی!
یا آنکه شما را نجات دهد. فراموش نکنیم که خوشبختی واقعی به این معناست که همه افراد جامعه احساس خوشبختی کنند، نه فقط عده ای معدود و این جز در سایه حس از خود گذشتگی، ایثار و احترام به حقوق دیگران محقق نخواهد شد. زندگی، باطن و ظاهر است چه دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم اکثریت ما انسان هایی اهل تظاهر و ظاهر سازی هستیم؛ از تظاهر به ثروت گرفته تا قدرت و علم و نزاکت. گاهی ...
علم سیاست ایران قرن هفدهمی است
اندیشه بازگردیم. روز سه شنبه در پژوهشکده تاریخ اسلام، کتاب فراسوی رنج و رویا نوشته عباس منوچهری مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در این جلسه عباس منوچهری به اصلی ترین مضامین کتاب پرداخت و در ادامه محمد جواد غلامرضا کاشی استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به نقد آن پرداخت که گزارشی از آن از نظر می گذرد . تحول اساسی در اندیشه سیاسی عباس منوچهری استاد علم سیاست عنوان کتاب نسبت به ...
همایش گفت وگو و تمدن در اندیشه امام موسی صدر برگزار شد
. امام صدر در این مقالات بیشتر با نگاه نقد به تمدن غرب مباحث خود را ارائه داده اند. هرچند که مهم ترین مباحث امام درباره تمدن در این دو کتاب مطرح شده اند، اما می توان کل آرا و افکار امام را بر اساس نظریه های تمدنی بررسی و شرح کرد. در شرح و بررسی نظریه های تمدنی امام موسی صدر باید سه مبحث را مورد توجه قرار داد. نخستین بحث تمدن دیگری و نقد آن و نقد آنچه که در تمدن غرب به عنوان رقیب تمدن ...
زمانی مابین زمان ها
نیز از منظری انقلاب کلام است و حضور امام است که می تواند این حادثه کلامی را تأویل و تفسیر نماید. لذا حضور امام در بطن حادثه انقلاب از منظر عشقی ویژگی منحصر به فردی است که از انقلاب اسلامی ایران، یک حادثه فرازمانی و استثنایی می سازد. او در ادامه به نگاه شیعی به تاریخ بر پایه تأویل امامان می پردازد و می گوید: نگرش شیعی از تاریخ نه خطی است، نه دایره ای و نه فنری، بلکه حرکتی است نامتناهی و تلاش ...
عقلانیت اسلامی با عقل انسان محور غربی نمی سازد/ غربگرایان وطنی دیگر تظاهر به بی دینی نمی کنند
مقایسه نشان دادن اختلافات و تعارضات عمیقی است که عقلانیت خدا محور قرآنی را از عقلانیت انسان محور غربی جدا می کنند. همین اختلافات موجب گردید تا غرب از همان قرن هفدهم به قرآن به عنوان یک دشمن بالقوه نگاه کند. این دشمنی در قرن نوزدهم به اوج خود رسید زیرا در این قرن بود که غرب به پیشرفتهای چشمگیری در علم و فناوری دست یافته بود و اینهمه خوی خود خواهانه غربیان را دو چندان کرد تا بدان حد که ...