سایر منابع:
سایر خبرها
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
7بحرانی که افغان ها و عراقی ها را به ایران کشاند/ایران چهارمین کشور دارای جمعیت پناهنده در جهان
1380 ادامه داشته است: پژوهشگران نوشته اند که در این مدت، هفت بحران پناهندگی به وقوع پیوست که یکی از آنها بمباران حلبچه بود. اتفاقی که منجر شد تا سه هزار نفر از کردهای عراق از این کشور خارج شوند، آنها کسانی بودند که از ترس جانشان، پابرهنه گریختند و وقتی وارد ایران شدند، پاهایشان تاول زده بود، آنها حتی با خودشان غذا نیاورده بودند، بسیاری از آواره های پیر، در میان راه جانشان را از دست دادند و مهاجران ...
آقای وزیر! مردی و کاری ، کاری و مردی!
به گزارش جام جم آنلاین ، تفاوت این دو وضعیت را می توان از منظرهای مختلف از جمله از منظر مدیریت و رهبری بررسی کرد. در این بررسی با این پدیده مواجه هستیم که در چند سال گذشته وضعیت فدراسیون با مدیریت تمام وقت اداره می شد حال انکه اینک، رییس محترم فدراسیون با حفظ سمت معاون وزیر ورزش و جوانان نیز هست. آن هم معاون وزیر ورزش در حوزه ورزش قهرمانی یعنی درست جایی که این روزها آقای داورزنی معاون وزیر باید ...
هولناک ترین جنایت اسرائیل علیه بشریت! / راز ناپدید شدن 5000 کودک یمنی چیست؟ + تصاویر
را از دست داده بودند، شده بود. به گفته شلومو امروزه شاهد هستیم، افرادی یک باره با این حقیقت مواجه می شوند که فرزندان واقعی خانواده هایی که در آن رشد و نمو یافته اند، نیستند و در میان آنها، انگشت شماری هستند که از این شانس برخوردار بودند که خانواده های واقعی خود را بیابند. نمونه ها در این خصوص بسیارند، به عنوان مثال ساره ع تعریف می کند، چگونه پرستار نوزادی که به دنیا آورده بود ...
رویای آرنولد شدن با عضله های آمپولی!/باشگاه های زنانه ؛ پاتوق های پر زرق و برق جدید
هورمونی در افراد می شوند.من از روی پوست بدن بچه هایی که هورمون مصرف می کنند متوجه می شوم و اجازه ورود آنها را به باشگاه نمی دهم.اما متاسفانه این پدیده خطرناک در سطح کشور در حال رشد است و به علت نبود بازرس و نظارت دقیق هر روز گسترده تر می شود. پدیده ای که رواجش مورد توجه دکتر محمدرضا حیدری فوق تخصص تغذیه نیز قرار می گیرد و او درباره آثار و تبعات منفی استفاده از این قبیل داروها به ما می ...
نمایش قصه های عاشقانه در بستر تاریخ چه ضرورتی دارد؟/ نامزد بازی های تاریخی؛ ادای دین به تاریخ نیست!
از زندان عیان می شود که کمپانی سیاسی مخوف، تصمیم گیری دهشتناکی را بر عهده دارد و به قسمت به قسمت مخاطب با جنبه درونی این سازمان آشنا می شود. اما در سریال نفس ابهاماتی که در مورد سازمان وجود دارد، با فضای تک نفره روزبه و گاهی ترکیب دو نفره او با مهرداد، شمایی از کارسازمانی را به صورت خیلی کمی القا می کند و ابهامات سازمانی روزبه، لطمات جدی را به پیکره درام می زند. میان همه هاگیر واگیرهای ...
شنیده هایی از فاجعه در مذاکرات ایران با توتال
متضاد به خود بگیرد و اثر خود را از دست بدهد. این وظیفه دستگاه دیپلماسی رسمی است که با گستردن بحث های فوری با کشورها و دولت ها ابعاد اقدام ایران را توضیح داده و راه ادامه حرکت ایران در عرصه های دیگر را هموار نماید. در واقع دستگاه دیپلماسی رسمی و عمومی ما باید دلالت ها و نتایج اقدام ایران، از جمله آسیب پذیر بودن آمریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی را برای کشورها توضیح دهند و آنان را به تامل بیشتر ...
آشنایی با ورزش قایقرانی
بیشترین شرکت کننده را در المپیک دارد. قایق های روئینگ بلند و کم عرض هستند و مسابقات آن در کلاس های یک نفره، دو نفره ، چهار نفره و هشت نفره و همیشه در مسافت ثابت 2000 متر برگزار می شود. مشخصه ویژه این رشته از قایقرانی که سبب تفاوت آن با بقیه رشته ها می شود، نشیمنگاه متحرک و جهت حرکت برعکس آن می باشد. بدین معنا که پارو زنان هنگام پاروزنی پشت سر خود را نمی ینند که گاهی توسط شخصی که ...
اقدام سپاه تنبیهی بود برای طراحان و حامیان تروریست/عربستان دست از پا خطا کند جواب سنگینی خواهد گرفت
وجود ندارد گفت: تفاوت ما با دیگر کشورها در همین موضوع است که ما طی 38 سال گذشته روزهای متمادی با این موضوع دست و پنجه نرم کردیم وعلت آنکه 5 سال طول کشید تا آنها بتوانند از یک رخنه ای عبور کنند همین مسئله بود اما با توجه به تجاربی که ما طی این سالها در حوزه مبارزه با تروریسم و اقدام های ضد امنیتی داشتیم توانستیم تا با هوشمندی دستگاههای اطلاعاتی کشور تمامی این حربه ها خنثی و منهدم شده است. ...
توصیه تاجزاده به روحانی درباره انتخاب وزرا
تئوری آنها جمع بین آزادی و امنیت است؛ یعنی حاضر نیستند به بهانه تأمین امنیت، سکوت را بر جامعه حاکم کنند. آنان هنر جمهوری اسلامی و تفاوت آن را با رژیم گذشته در همین می بینند که هم می توانند امنیت را تأمین کنند و هم حقوق و آزادی مردم را پاس بدارند. تفاوت ما با رقیب هم همین است؛ آنها با مطلق کردن امنیت عملا آزادی را به محاق می برند. پس وجود نیروهای معتدل و اصلاح طلب در مجلس، در دولت، در شوراها و حتی در ...
سرنوشت نامعلوم ارکستری که رهبری از آن تعریف کرد
واقعا باور کردنی نبود. همه جای دنیا به دلیل توجهی که به فرهنگ و موسیقی کشورشان دارند؛ همگی رو به جلو حرکت می کنند به غیر از ما در عرصه هنر ایران. بودجه ارکستر چه شده؟ فقط در مجلس یا سالن سران؛ سرود ملی اجرا می کنیم وی این طور ادامه داد: ارکستر سمفونیک صداوسیما در سال 1373 به دستور مقام معظم رهبری تاسیس شد. در آن دوره که آقای لاریجانی رئیس صداوسیما بودند بهترین ...
وقتی ماه عسلی ها از آب کره می گیرند!
قطعأ مدیران سازمان به خصوص شبکه 3 به دنبال حفظ برنامه هایی از این دست است که طی سال های متمادی خواه ناخواه مخاطبانی را جذب کرده است؛ اما در مورد برخی از آن ها مثل ماه عسل ، در کنار حمایت موجود، این حس وجود دارد که به شیوه کار تیم سازنده نظارت آنچنانی وجود ندارد. این امر موجب می شود تا علیخانی هر سال با همان فرمان همیشگی حرکت کند. وزن این برنامه کاملأ به وزن قصه زندگی سوژه ای که دعوت شده برمی ...
مشارکت نیروی کار، کلید موفقیت استارت آپ های مشهور
نیازهای اساسی قرار گرفته است. نگاهی به اسناد تاریخی مربوط به نخستین اعتصاب کارگران نشان می دهد که کارکنان دست کم 3200 سال است که به صورت خودجوش و داوطلبانه با یکدیگر در ارتباطند و این ارتباط همچنان ادامه دارد. تنها وجه تمایز ارتباطات گذشته و حال، ابزارهای پیشرفته ای مثل دستگاه های موبایل و تکنولوژی های رایانش ابری هستند که ارتباطات را سهولت بخشیده اند. آنچه این روزها به یک امر بدیهی تبدیل شده، این ...
ماجرای قهر آهنگساز معروف با علی حاتمی در دلشدگان
سینمایی عشق طاهر در ادامه صحبت های خود بیان کرد: وقتی به تدریج بزرگ شدم و با دانشگاه از سینمای فیلمفارسی فاصله گرفتم، متوجه شدم که در اغلب این فیلم ها همیشه همه چیز مانند تصویر یک شکل بود و بیننده در این آثار با تصانیفی رو به رو می شد که مرتب در حال تکرار شدن بود. به عنوان در آن دوران هنرمندی به نام اسماعیل واثقی که خود از تحصیلکرده های موسیقی بود پسری به نام حسین واثقی داشت که نه نت بلد بود و نه ...
31 خرداد باورهای اشتباه در مورد شیر و فرآورده های آن
ها و عناصر معدنی اساسی و مورد نیاز برای سلامتی است. بنابراین، با نگاهی تازه به ارزش های غذایی این مواد باارزش، به حفظ سلامت خود کمک کنید. باور اشتباه اول: شیر سبب افزایش موکوس می شود. حقیقت: مطالعات متعدد نشان داده اند که شیر سبب تولید مخاط نمی شود. شاید در بعضی از افراد پس از مصرف شیر، لایه ای نازک به طور موقت در دهان و گلو حس شود که از بافت چربی طبیعی شیر ناشی شده و اغلب ...
چرا کسب و کار های اینترنتی نیاز به اتحادیه دارند؟
که لفظ اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی اشتباه است و دلیلشان مشخص نبودن حوزه فعالیت آن ها و نیز ایجاد نهادهای موازی متعدد به جای ارتقای نهادهای متولی این امر است. اما شاید دلیل این مخالفت ترجمه و تفسیر اشتباه از مشاغل اینترنتی باشد. مطلب پیشنهادی واقعیت این است که کسب و کارهای اینترنتی مفهوم جداگانه ای در مقایسه با آن چه از آن به عنوان فروش آنلاین یاد می کنیم، دارد. در سال های ...
رکودشناسیِ بورس تهران / 4 عامل همبستگی حجم معاملات و شاخص بورس + نمودار
باعث افزایش فعالیت سرمایه گذاران می شود. در این بازارها افراد تنها از افزایش قیمت و جهت بازار کسب سود نمی کنند، بلکه پیش بینی روند آتی بازار نیز بازدهی مناسبی نصیب فعالان بازار سهام می کند. یکی از دلایل این امر توسعه ابزارهای متنوع در بورس های جهانی است. از مهم ترین مزایای این ابزارهای مالی می توان به امکان کسب سود حتی در شرایط رکودی و افت قیمت ها اشاره کرد. ابزارهایی همچون ابزار مشتقه ...
21 قانون سلامتی که در واقعیت کاملا اشتباه هستند (1)
وب سایت گجت نیوز - دانیال حجاری: هر قانون سلامتی لزوما علمی نیست و ممکن است با وجود حقیقی نبودن، دست به دست بین نسل های مختلف جابه جا شده باشد. در این مطلب این دسته از حقایق ناصحیح را بررسی می کنیم. از آنجایی که هیچ چیز ارزش سلامتی را نداشته و باید همواره مراقب آن بود، افراد همیشه توجه خاصی به آن دارند و به همین دلیل از قوانین مختلفی پیروی می کنند. یک قانون سلامتی ممکن است از کودکی در ...
حمله موشک های سپاه برای اثبات ما می توانیم
شهروندی و حقوق بشر داد . اینک همه مظلومان از اروپا تا خاورمیانه از این انتقام خوشحالند و به فرهنگ غنی اسلامی- ایرانی در دفاع مقتدارنه و نه هجمه ظالمانه اعتراف می کنند . اما دو نکته قابل تامل آنست که اولا : اقدام سپاه چنان حساب شده و دقیق در ظرف زمانی و موقعیتی صورت گرفت که اغلب کشور ها از دوست و دشمن نتوانستند کمترین انتقادی نسبت به آن داشته باشند و کشور هایی که منتقد برنامه موشکی ایران ...
توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره یکی از قضات پرونده کهریزک، 15 سال حبس
. اگر ثابت شود سودده نبوده اند، نه تنها این مال مشکل دارد و باید آن را برگردانند، بلکه از نظر قانونی هم خلاف است . محسنی اژه ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با وجود همه فشارهایی که بعضا به قوه قضائیه وارد می شود، آیا این قوه چقدر توانسته به وظیفه ذاتی خود عمل کند؟ عنوان کرد: در اینکه فشار به قوه قضائیه وارد می شود، تردید نکنید. صاحبان ثروت و مکنت وقتی خود یا بستگانشان دارای پرونده می ...
عقب نشینی مردم از بورس
این بازار ادامه دهند مشخص شد، نگرانی های دیگری نیز در بازار سهام وجود دارد و به همین خاطر هر چقدر معاملات سهام در نیمه دوم سه ماهه ابتدایی سال رو به جلو حرکت کرد، شاهد افت شاخص و ارزش بازار سهام بودیم به طوری که دیروز شاخص کل از 81 هزار واحد ابتدای خردادماه با نزدیک به سه هزار واحد ریزش به 78 هزار واحد رسید و بعید نیست با آغاز فصل دوم سال این عقبگرد ادامه پیدا کند و ابعاد عمیق تری به خود بگیرد ...
بایدها و نبایدهای اقتصادی دولت دوازدهم
نگرفته است. ضمن اینکه عملکرد دولت ها با دستگاه بروکراسی عریض و طویل خود متشکل از وزارتخانه های متعدد که گاهی هم دست خوش تغییر و تحول و ادغام و تفکیک می شوند و همچنین سازمان های دولتی و نهادهای وابسته به دولت جایی برای رشد سرمایه های اجتماعی باقی نگذاشته است. این اقتصاددان در خصوص راه حل موجود تاکید کرد: راه حل همه این مشکلات در وهله اول مستلزم اتفاق نظر و همدلی و همکاری جناح های مختلف ...
ایران در مسیر سونامی سالمندی
ایران 1.24 درصد اعلام شده است. این در حالی است که سال 1390 میانگین رشد 1.29 بود. این روزها 6 درصد جمعیت کشور بالای 60 سال هستند و مشخص نیست این رقم در سال های آتی تا کجا افزایش پیدا کند. طبق آمارها ایران در صورتی که همین روند را ادامه دهد، در سال 1430 در زمره پیرترین کشورها محسوب می شود. حدود 20 میلیون و 371هزار کودک که در سال های 60 تا 69 متولد شدند، این روزها قدم گذاشتن یا نزدیک شدن ...
هدف از ادعای مضحک ارتباط کاشانی با CIA تخریب ملت ایران است/ همه به مصدق گفتند بستن مجلس اشتباه است
آیت الله کاشانی در کودتا منتشر شده است را بررسی کنیم. آنچه در ادامه می آید بخش اول گفتگوی تفصیلی خبرنگار نسیم آنلاین ، با این استاد تاریخ معاصر است. اسنادی که توسط آمریکا منتشر شده چیز تازه ای ندارد نسیم آنلاین : برخی مدعی هستند در اسنادی که اخیرا توسط آمریکایی ها منتشر شده نشانه هایی از همکاری آیت الله کاشانی با آمریکایی ها در جریان کودتای 28 مرداد وجود دارد؟ معتضد: براساس ...
نفت بیشترین ضربه را از انتصابات سیاسی خورده است
را ضایع می کنیم. تا چه میزان نارضایتی از شرایط کار و وضعیت دستمزد و در نتیجه بی انگیزگی ناشی از نارضایتی کارکنان، می تواند سبب کاهش کارایی دستگاه شود؟ آیا این مسأله در بخش دولتی ما مصداق می یابد یا بخش خصوصی؟ چه راه حلی برای این معضل می توان یافت؟ در مورد نیروهای پیمانکاران شرکت های تابعه وزارت نفت، وضع شاید از این هم بدتر باشد. آیا نباید رویه ای وجود داشته باشد که بنا به آن به کلیه ...
طلاق، بحران جدی زندگی ایرانی ها
شد و کم کم از سال های 60 به بعد بر تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر افزوده شد. در این رابطه، نخست، همه افرادی که مواد مصرف می کردند، از وضعیت مادی خوبی برخوردار نبودند. لذا برای آنهایی که با مشکل مالی روبرو بودند، باعث به دست آوردن پول از راه های نادرست و نامشروع شد. دوم، به دلیل پذیرش نشدن معتاد توسط خانواده و جامعه و تقبیح این عمل، افراد برای مصرف آن با مشکلاتی روبرو بودند که یافتن همراه ...
رشد 8.5 درصدی صادرات صنایع معدنی
که در بانک مرکزی انجام شده، تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته و بر پایه قیمت های ثابت سال 1390 به حدود 669 هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم در مقایسه با تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1394 که 594 هزار میلیارد تومان گزارش شده بود، تا 12.5 درصد افزایش دارد و بیانگر رشد اقتصادی 12.5 درصدی در سال 1395 است. پیش تر بانک مرکزی اعلام کرده بود که نرخ رشد اقتصادی در 9 ماهه اول سال گذشته به 11.6 درصد ...
زادروز عزت الله انتظامی؛ همیشه عزت سینما و تئاتر
زمانی که در رادیو مشغول کار شده بود ادامه داشت تا زمانی که روزی پدر در یک میهمانی و از زبان گوینده رادیو صاحبخانه نام پسرش را به عنوان هنرمند جوان می شنود و دوباره باز قیامتی برپا می شود شبیه آنچه بر ساز سنتور رفت. با وجود این و با همه گرفت و گیرهای خانواده، انتظامی از حدود 14سالگی تئاتر را با پیش پرده خوانی در تماشاخانه های لاله زار آغاز می کند. آن زمان مشکلات و انتقادهایی که مردم به ...
قطر فرصتی برای احیاء اقتصاد هرمزگان/ اتاق اقتصادی استان خواب است
به وجود آمد جستجو کرد. وی افزود: تحریم قطر توسط چهار کشور عربی شبیه فرصتی است که در مورد روسیه به دست آمد اما با این تفاوت که بازار قطر کوچک تر و البته نیازهایش هم متفاوت تر است. بیشتر اقلامی که قطری ها به آن نیاز دارند محصولات صنایع تبدیلی، آرد، آب معدنی و خشکبار و مواد غذایی است. وی با بیان اینکه چگونه می شود از این فرصت استفاده کرد که تجربه کاستی ها در مورد روسیه تکرار ...
ابراهیمی: خیانت بنی صدر محرز بود، اگر می ماند مجازات می شد
اتفاق نیز بنی صدر از کشور فرار کرد. آیا مجلس خیانت بنی صدر به کشور را احراز کرد؟ کاملا احراز کرد. خیانت او مشهود بود و لازم نبود که درباره آن بحث شود. اعمال و کارهایی که بنی صدر انجام می داد و در جامعه دنبال می کرد برای همه مشخص بود که او خائن است و انقلاب و اسلام را دارد از دست می دهد. لذا احراز خیانت او وجدانی بود؛ یعنی به تحقیق نیاز نداشت. البته مجلس بررسی و تحقیق کرد. دیوان ...