سایر منابع:
سایر خبرها
اصلاح طلبان خود را دلبر و اصولگرایان را هیولا جلوه می دهند/ بنیاد باران دولت در سایه احمدی نژاد بود
انتخاباتی اصولگرایان در چند سال اخیر می گوید. چند سالی است که جریان اصولگرایی در سطح کلان امور اداری کشور و بدنه اجتماعی دچار ضعف و شکست شده است. سند این پاخوردگی، نتایج چند انتخابات اخیر است. حذف اصولگرایان از گردونه رقابت های سیاسی نشان دهنده فقدان تحلیل درست آنها از دلایل و عوامل شکستشان بوده است این بی توجهی سران و بزرگان اصولگرا در توجه به بررسی شرایط و زمینه های طرد شدگی آنها از ...
مگر نویسنده ها هم می میرند؟
لای آن پارچه طرح اسلیمی آوردند و گذاشتند بالای سکو، برای یک لحظه فکر کردم گوشه پارچه را کنار زده و دارد نگاه مان می کند، می خندد و می گوید: حالا." سپس قاسم آهنین جان شاعر در سخنانی خواستار برگزاری مراسم نکوداشت برای شاعران و نویسندگان در زمان حیات شان شد و در ادامه شعری خواند. همچنین بهروز ناصری داستان نویس بخشی از مصاحبه ای را با استفاده از یکی از کتاب های اسدی خواند. ...
برگزاری نخستین دور گفت وگوهای فرهنگی نویسندگان ایران و بوسنی
دیگران انتقال دهم. دلیل زنده ماندنم بعد از این همه سال زیستن با آن همه خاطرات تلخ، تنها نوشتن من است. وی سپس تأکید کرد: همه از گفتن وقایع فراری هستند؛ اما ما باید به ندای قلب خود گوش دهیم و به ریسک خوانده شدن و یا نشدن آثارمان با موضوع جنگ بوسنی نیندیشیم. بر این اساس، نوشتن را هدیه الهی و مسئولیتی سنگین می دانم. این نویسنده و فعال فرهنگی بوسنیایی افزود: حفظ سیستماتیک خاطرات ...
چاپ مجدد ترجمه های غلط غلوط
جدید است که نیاز به خلاقیت دارد. بازآفرینی همان انتقال معنا و قدرت نثر و شعر است به زبان دیگر. این مترجم خاطرنشان کرد: به نظرم کسی که شعر ترجمه می کند بهتر است شاعر باشد، یعنی علاوه بر تسلط بر هر دو زبان بر شعر نیز تسلط داشته باشد، حداقل شعرشناس باشد و یا از یک شاعر کمک بگیرد. در مورد نثر نیز علاوه بر تسلط مترجم بر روی نثر، لازم است کتاب ویراستاری شود و یک ویراستار کتاب را بخواند زیرا ...
مقبره الشعرای تبریز | نقطه ی اتصال فرهنگ و تاریخ ایران زمین
شاعران) یکی از آرامگاه های قدیمی شهر تاریخی تبریز است که در منطقه ی سرخاب قرار گرفته است. مقبره الشعرا در حال حاضر درحوالی تکیه ی حیدر در تقاطع خیابان های ثقةالاسلام و عارف شهر تبریز واقع است و در ضلع شرقی بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملاباشی می باشد. مقبره الشعرا در قدیم با نام های حظیره الشعرا، حظیره القضاه و قبرستان سرخاب نیز شهرت داشته است اما متاسفانه گذر زمان و شدید تر از آن حوادث ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با [...] محمد منصوری/ میرملاس: از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشویالحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9)؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی(11)؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : مصطفی شکری " سردبیر سایت میرملاس " ...
تاریخ، همچون سخن هستی است
عباس معظم محمدجواد صافیان اصفهانی را بیش از هر چیز به پژوهش هایش در حوزه شناخت هایدگر می شناسند. وی دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان است. صافیان پس از سال ها تدریس هایدگر و چندین اثر در شرح فلسفه او اخیرا کتابی با عنوان یاد و خاطره نزد حافظ و هیدگر نوشته است. آن چه پیش روی شماست گفت و گویی با او در مورد نسبت تاریخ و تفکر است. این گفت و گو دریچه متفاوتی را نسبت به تفکر پیش روی خواننده ...
نخستین شب خاطره دفاع مقدس در تبریز برگزار می شود
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان آذربایجان شرقی، جواد کریم نژاد اظهار داشت: در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج و اشاعه خاطرات رزمندگان جنگ تحمیلی، برنامه شب های خاطره دفاع مقدس حوزه هنری استان به صورت ماهانه در حسینیه بیت امام جمعه تبریز برگزار خواهد شد. وی ادامه داد: اولین شب خاطره دفاع مقدس حوزه هنری استان روز چهارشنبه 28 تیرماه سال ...
فیض شریفی: شعر مرا بدبخت کرد
هادی حسینی نژاد؛ خبرنگار فرهنگی آنا: فیض شریفی یکی از چهره های شناخته شده در حوزه ادبیات و نقد است که تالیفات و کتاب های متعددی را به رشته تحریر درآورده و به زیور چاپ آراسته است. گفت وگویی که با او داشته ایم و اکنون پیش رو دارید، در دو بخش تنظیم شده است: ابتدا به فعالیت های شریفی در حوزه نقد ادبی، نمایشنامه نویسی و ترجمه شعر اختصاص یافته و در ادامه نظر او را درباره وضعیت بازار کتاب و عوامل ناظر ...
قصیده آپوکالیپتیک* نعمت الله کرمانی
غیب گویی در سنت دینی مسلمانان، کار ناشناخته ای نیست؛ چنان که خود قرآن پس از بازگویی قصه نوح (ع) می گوید: تلک من اَنباء الغیب ... [2] ؛ این از خبرهای غیب است که آن را به تو وحی می کنیم؛ پیش از این نه تو آن را می دانستی و نه مردمَت. از همین روی، خبر دادن از مَغیبات یا مُغیّبات ؛ یعنی روی دادهای گذشته و آینده، در ادبیات این سنت، مصادیق کم شماری ندارد و البته جذاب و محورِ محافل است. اگر از گوگل در این باره بپرسید، افزون بر اندک پاسخ های مستنَد، مُشتی یافته های شتاب زَده پیش چشمتان خواهد نهاد که حاصل ابتهاج همان پذیرندگان زودباور اس ...
توصیه برجامی ظریف به آمریکا/ در این 24 ماه چه گذشت؟
المللی بازگشت. تاثیرات مثبت برجام بر روند اقتصادی ایران باعث شد که بعد از دهها سال ایران بتواند رشد حدود 8 درصدی را در اقتصاد تجربه کند. امید است که این روند مثبت علیرغم همه حسادتها و فشارها از سوی دشمنان به لطف الهی ادامه یابد. با در نظر گرفتن موقعیت ویژه ایران در سطح منطقه، برجام فرصتی استثنایی برای کشورمان جهت ایجاد روابطی راهبردی با همسایگان بویژه عراق فراهم کرده است. ...
کهگیلویه و بویراحمد میدان ویژه خرید و فروش دام ندارد / زنگ بحران آب در یاسوج و مادوان به صدا درآمد / راه ...
شهرداری یاسوج قرار گیرد. وی با بیان اینکه مقدمات اجرای پروژه ساماندهی سایت دفن زباله دوپشته دشت روم آماده شده، گفت: امسال هم اگر اعتباری اختصاص داده شود در اختیار سایر شهرداری های استان قرار گرفته و یا همین طرح را ادامه می دهیم. کسب دو مقام برتر جشنواره ملی فانوس توسط هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی مسوول سازمان بسیج هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: هنرمندان هم ...
زمان و مکان برگزاری مراسم های وداع و تشییع 5 شهید گمنام در بابلسر
عنوانی نسبت به شهید و فرهنگ شهادت و ایثار و رشادت بی تفاوت هستند، این وعده خداست که حق الناس را نمی بخشد، باید دانست و آگاه بود که خون شهدا حق الناس است، باید از خداوند در طول سراسر حیات مادی و دنیوی خود بخواهیم که ما را ادامه دهنده راه و آرمان شهدا و امام شهدا قرار دهد. فرمانده سپاه بابلسر با بیان اینکه فضای شهر ما این روزها بوی شهید و شهادت گرفت و مردم خوب شهر ما خودشان را آماده می ...
رشته ای محکم برای همدلی؛ نگاهی به دانشنامه ادب فارسی در افغانستان
1372 ذکر شده که البته دومی درست است . واصف باختری : اسم ایشان نیز باید به صورت باختری ، واصف و در حرف ب می آمد. در ضمن از چند کتاب اخیر این شاعر همانند دیباچه ای در فرجام و تا شهر چندضلعی آزادی که در سال های اخیر در پاکستان چاپ شده ، ذکری نشده است . این مدخل نیز مختصر است ، با آن که شاعرش از ارکان شعر امروز افغانستان است . واعظی ، حمزه : گفته شده که او در 1371 ش با همکاری تنی ...
پنجمین دوره طرح ملی کوثر رسالت
موضوع و قالب انتخابی متن تایپ شده اثر خود را در قالب یک لوح فشرده با فونت نازنین 14 با درج مشخصات کامل(نام و نام خانوادگی، استان، شماره تلفن همراه و ثابت و ...) فقط به زبان فارسی به دبیرخانه طرح ارسال نمایند. برگزار کنندگان طرح، حق چاپ آثار را در قالب بولتن یا کتاب شاعران کانون های مساجد برای خود در نظر دارند. تعداد ابیات اشعار ارسالی در کلیه قالب ها نباید کمتر از 8 بیت باشد ...
دورخیز برای احیای سرودهای حماسی و انقلابی
حرم یا مظلومیت مجاهدانی همچون شیخ زکزاکی شیخ مظلوم، شجاع و مصمم نیجریه گفته می شود، اما متأسفانه این شعرهای مؤثر و روحیه بخش، به خوبی ترویج و منعکس نمی شوند و در این خصوص کوتاهی و کم کاری وجود دارد. (بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران در رمضان سال 1395) به اذعان اکثر کارشناسان، دوران انقلاب - بخصوص دهه اول انقلاب - دهه درخشان و طلایی ساخت و تولید سرودهای حماسی و ...
صِرف زبان آموزی کسی را مترجم نمی کند
...، اما پیشینه فرهنگی خانواده تأثیر بسیاری در علاقه مند شدنم به این مسیر داشت. در آن سال ها تب و تاب تحصیل در رشته های پزشکی تازه شروع شده بود و خودم هم دلم می خواست چشم پزشکی بخوانم. اما علاقه ام به ادبیات فارسی و فرانسه هم بد نبود، گرچه رشته تحصیلی ام در مدرسه ریاضی بود؛ ولی شعر و ادبیات همواره جزئی از زندگی ام بود. شاید اگر پزشکی می خواندید، آن هم در دوره شما که هنوز بازارش مانند ...
محبوبه های میلیون دلاری! + تصاویر
از میان این6 برگزیده انتخاب می شود، جایزه اصلی 30هزار پوندی کاستا را به عنوان جایزه دریافت می کند. این جایزه که از سال 1971 کار خود را به عنوان جایزه ادبی وایت برد آغاز کرده و سپس در سال 2006 به جایزه کتاب کاستا تغییر نام داده است، از دوره جدیدش در سال 1985 به این سو جایزه اصلی اش را 11 بار به رمان، 5 بار به رمان نخست، 6 مرتبه به آثار زندگی نامه ای و 7 بار به مجموعه شعر اختصاص داده است. الان ...
پیشنهاد برگزاری جشنواره های ادبی و سینمایی درباره جنگ بوسنی
به گزارش بی باک، به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، هر ساله آیین پیاده روی صلح موسوم به مارشِ میرا از منطقه نزوک تا پوتوچاری سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین برای بزرگداشت جانباختگان و قربانیان نسل کشی جنگ بالکان انجام می شود. این آیین در سال های اخیر به گردهمایی نویسندگان، فعالان صلح و روشنفکران از سراسر جهان تبدیل شده است تا در آن نسبت به جنگ و کشتار بی گناهان و غیرنظامیان ...
همایش ملی بزرگداشت مقام علمی و معنوی علامه جعفری برگزار می شود
خواند که بصورت مشترک توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مرکز مطالعات و پژوهش های علم و دین دانشگاه صنعتی سهند برگزار می شود. رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به تذکرات مقام معظم رهبری در خصوص بررسی اندیشه های چهره های شاخص فرهنگی کشور، ایجاد عرصه تحقیق و تعمق در این زمینه را لازم و ضروری دانست . حجت الاسلام سید جلال شربیانی مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه هنر اسلامی ...
نشست مشترک اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی
"ابوالفضل علی محمدی" رئیس انجمن ادبی تبریز و مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در ابتدای این نشست طی سخنانی اظهار داشت: انجمن ادبی تبریز از گذشته های دور رکن رکین در رکاب داری فرهنگ و ادبیات منطقه و کشور بوده و شاعران و ادیبان طراز اولی را در شعر فارسی و ترکی آذربایجانی به جامعه ی ادبی ایران و جهان تحویل داده است که نمونه آن شهریار است که سحز قلم و پاسداتش از فرهنگ، ولوله ای به جهان ...
گزارش نخستین همایش ملی نگاهی به طنز معاصر با عنوان طنز پهلو
برگزاری نخستین همایش ملی نگاهی به طنز معاصر با عنوان طنز پهلو بود. در این همایش چهره های شاخص طنز پرداز و شاعران طنز گو کشوری ، استانی، شهرستانی و همچنین چهره های سیاسی و اجتماعی و جمع کثیری از مردم شهرستان فومن حضور داشتند. گفتنی است این همایش به منظور گرامیداشت یاد و خاطره طنزپرداز نام آشنای ملی و استانی استاد کیومرث صابری گل آقای ایران موسس مجله گل آقا نیز بود که در آن به ویژگی ...
یادداشتی به مناسبت سی سالگی سری Metal Gear
جنگ سرد، بر میم کمونیسم پیروز می شود یا چگونه واحد کبرا در ادامه ی متال گیر سالید تبدیل به یک میم شده و در فاکس هاوندِ لیکوئید اسنیک نمود پیدا می کند. نمونه ی میم شدن یک جمله: ذهن های بزرگ درباره ی ایده ها صحبت می کنند، ذهن های متوسط درباره ی اتفاقات و ذهن های کوچک درباره ی آدم ها. نقل شده توسط هنری توماس باکل، اقتباس شده توسط چارلز استورات، مشهور شده توسط النور روزولت. تا این ...
پاییز تحقیق درباره علت مرگ نرودا با پایان می رسد
شیلی توسط کودتای پینوشه، سوءظن مردم شیلی را در مورد قتل این شاعر بلند آوازه بیشتر کرده است. هم چنین مرگ مشکوک ادوراد فری مونتالو رئیس جمهور پیشین شیلی بر اثر مسمومیت و تزریق در سال 1982 که برای انجام یک عمل جراحی معمولی به همان درمانگاه آمده بود، شائبه ها در مورد قتل نرودا را بیشتر کرده است. پابلو نرودا، شاعر و دیپلمات شیلیایی سال 1904 در شهر پارال در جنوب سانتیاگو به دنیا آمد ...
رویکرد شب های گوته اعتراض به سانسور و نداشتن آزادی بیان بود
هیچ وقت در تاریخ ایران، با حضور 60 ،70 نویسنده و شاعر در یکجا و در یک اجتماع عظیم حاضر شوند و به سخنرانی و شاعرخوانی بپردازند، سابقه نداشته است. این گردهمایی حتی در سال های 1330 تا 1332 ه.ش که فضای باز سیاسی بر کشور حاکم بود، برگزار نشده بود به جز کنگره شاعران و نویسندگان که با جمعیت اندکی برپا شده بود. این پژوهشگر تاریخ و سیاست ادامه داد: این شب ها به لحاظ تاریخی بسیار مهم است، زیرا ...
شهریار عشق به ایران را در دل آذری ها جوشاند
آذربایجان کنونی می زیست و تأثیر و سبک شعری و شیوه این شاعر بلندآوازه بر شعر فارسی نیز در شاعران پس از او کاملاً مشهود و هویدا است. مشاهیر بزرگی مانند نظامی گنجوی پُل های دوستی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان هستند و کسی نمی تواند او را که متعلق به فرهنگ بشری است، در تملک خود قرار دهد. شخصیتی چون نظامی نه تنها در تمام مردم دنیا و ادبیات، فرهنگ و تمدن تأثیر بسزایی داشته، بلکه پیونددهنده دو ...
قیام علیه فراموشی
گروه ادبیات، نشر و رسانه: در روزهای گذشته و به مناسبت سالگرد واقعه خونین مسجد گوهرشاد، نماهنگ ضربت دوازدهم، به کارگردانی عبدالله حاجی محمدی، شعر محمدمهدی سیار و آهنگ سازی آریا عظیمی نژاد با صدای حجت اشرف زاده منتشر شد. به گزارش بولتن نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز، به همین مناسبت گفت وگویی داشتیم با محمدمهدی سیار و عبدالله حاجی محمدی که در ادامه می خوانید. *** اساسا آیا ...
نخستین دورهمی باشگاه کتاب افق با شعار من و کتابم جهان را بزرگ تر می کنیم برگزار شد
، امیرحسین حیدری، ماندیس آثار، زهرا قاسملو، سمانه نیک خو، پریماه بوربور و هستی جعفری معرفی شدند. اعضایی که در جشن حضور داشتند، جوایزشان را از دست رضا هاشمی نژاد، کیوان عبیدی آشتیانی، اسدالله شعبانی و ریحانه جعفری گرفتند. پس از اهدای کارت عضویت و جوایز اعضای باشگاه کتاب افق، اسدالله شعبانی، شاعر، بر تأکید بر نقش تعیین کننده ی شعر و ادبیات در برقراری صلح و آرامش گفت: بدون ادبیات جهان نمی ...
انجمن شعر و اَدَب برنامه های خود را بصورت منظم تَر برگزار می کند.
می کشاند و انجمن شعر و ادب شهرستان جاسک شاعرانی مستعد، نواندیش و توانمندی را در اختیار دارد. سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جاسک در این برنامه علاوه برشعرخوانی شاعران جلسه نقد و بررسی اشعار نیز پرداخته شد و ساعات برگزاری جلسه شعر بصورت هفتگی مشخص شد. در پایان نشست لشکری زاده از نشر و چاپ اشعار شاعران جاسکی در نشریه بلوچی "سول" خبر داد و گفت: اشعار شاعران جاسکی در قالب کتاب منتشر خواهد شد. روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی هرمزگان 24 تیر 1396 14: ...
شاعران آئینی گردهم می آیند
...: علی فردوسی شاعر جوان و آئینی کشورمان با اعلام خبر برگزاری دویستمین نشست شعر جوان گفت: این نشست دویستمین نشست هفتگی است که در طول چهار سال به صورت مداوم توسط خانه ادبیات حوزه هنری برگزار شده است. وی با بیان این مطلب که این نشست زمینه ای برای استعدادیابی و قرائت آثار برگزیده در همایش های فصلی به ساعت اصفهان شهر اصفهان است، یادآور شد: این نشست امروز 24 تیرماه از ساعت 18 در خانه ...