سایر منابع:
سایر خبرها
مسئولان استان فارس درگذشت آیت الله حائری را تسلیت گفتند
برای مشتاقان علم و آگاهی گنجینه ای گران بها محسوب می شود. صدا و سیمای فارس رحلت این عالم مبارز و ولایتمدار را به محضر حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، مردم شریف و متدین فارس و بیت مکرم ایشان تسلیت می گوید و از خداوند متعال علو درجات آن عارف واصل را مسئلت می نماید. پیام تسلیت بسیج هنرمندان استان فارس بسمه تعالی کل نفس ذائقه الموت قال ...
سیدعلی خمینی: مردم از ما طلّاب انتظار دارند آدم باشیم
، بیش از هرچیز باید درباره انسانیت و خلق و خویی که خداوند در وجود انسان قرار داده است هوشیار باشیم. امروز یکی از مشکلات جدی تمدن غرب و دنیای غرب این است که انسان ها به تدریج در خودشان خلاصه می شوند و هیچ کسی درد دیگری ندارد در حالی که یک طلبه فارغ از هر دین و آیینی به انسان و به ماهوالانسان متوجه است ما نمی توانیم نسبت به انسانیت بی توجه باشیم. وی افزود: ورای از دین، عقل ما آنها را می فهمد ...
ابوترابی: در برابر صلح ابزاری باید ایستاد
را منادی صلح می دانند اما بین صلح و عدالت تفاوت معناداری وجود دارد و عدالت معنا و مفهوم زیبایی است که این زیبایی مطلق است نه نسبی. وی افزود: در هر شرایطی انسان باید در اندیشه بسط عدالت قدم بردارد و هدف انبیاء الهی هم تربیت انسان های عادل است اما صلح یک امر نسبی است و در بعضی از شرایط صلح زیبا نیست بلکه در حقیقت یک وسیله برای سعادت و سلامت جامعه و فکر و روح و جان انسان است. ...
شیخ فضل الله نوری انقلابی عصر استبداد، اصلاح گر عصر مشروطه (5)
تعیین آن، بنابراین اگر خود را بر کشف و استخراج قانون قادر... بدانیم، پس دیگر دلیل عقلی بر نبوت وجود نخواهد داشت. اصولاً جعل قانون در برابر قانون الهی، چه کم و چه زیاد، با اسلام منافات داشته و نفسِ عمل، یک کار پیغمبری است، لذا فرد مسلمان را حق جعلِ قانون نیست. 6. حتی شأن و مسئولیت فقها و مجتهدان، با همة والایی تنها استنباط احکام الهی از کتاب و سنت معصومین (ع) است، نه جعلِ قانون. حتی آنان حق ...
عاملی: عدالت گرایی امری فراجغرافیایی و فراملی است/ساداتی نژاد:5اصل در فقه روابط بین الملل امام خامنه ای ...
ارزشمند صلح و عدالت و اندیشیدن درباره آنها به جهت جایگاه والایشان را در اندیشه انسان های بزرگ، یک ارزش و شرافت واقعی دانست. داود عامری ضمن خیر مقدم به مهمانان حاضر بر این نکته تاکید نمود که بی تردید صلح، عدالت و حفظ کرامت انسانی از حقوق اولیه و اساسی همه انسان ها می باشد و تحقق آن آرزوی تمامی انسانها و خواست همه پیامبران و اولیای الهی بوده و هست و در این راه ادیان الهی به ویژه رسول گرامی اسلام و ...
چرا یلدای غیبت، سحر نمی شود؟!
بسیاری به اهمیت یاری اهل بیت (ع) پرداخته شده است و در حدیث قدسی داریم که محبوب ترین انسان ها بعد از رسول و اهل بیت (ع)، افرادی هستند که آنها را یاری می کنند یا امیرالمومینن امام علی (ع) در نهج البلاغه فرمودند: ناصِرُنا وَ مُحِبُّنا یَنْتَظِرُ الرَّحْمَةَ؛ فردی که ما را یاری می کند منتظر رحمت خداوند باشد به این معنا که چنین فردی باید منتظر جای بزرگی از سوی خداوند باشد. محمودی با اشاره به ...
پیام تسلیت مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در پی درگذشت آیت الله حائری شیرازی
جمهوری اسلامی بوده اند، ضایعه ای جبران ناپذیر برای جامعه دینی ایران اسلامی است که امیدواریم شاگردان آن عالم ربانی راه این بزرگ را تداوم بخشند. از خداوند متعال غفران و رحمت برای آن عالم وارسته و صبر و اجر برای همه بازماندگان و وابستگان ایشان و مردم شریف استان فارس را خواستارم. جبار کیانی پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج پیام شهردار یاسوج در پی ...
هم موتوری هم خیبری!
او به سوی سینمای بلند داستانی شد. جایی که مضمونی اجتماعی و اخلاقی را دستمایه تولید فیلمی کرد که هیچوقت اکران نشد و بدترین حمله ها از جانب منتقدان- جز خسرو دهقان- به نخستین اثر حاتمی کیا انجام شد. او خود هویت را آشی می داند که همه موادش کامل آماده شده بود اما ظرف و لعابش رنگ و بوی بدی به قصه داد و فیلم را تباه کرد. خسرو دهقان تنها منتقدی بود که برخلاف سایر منتقدان، حاتمی کیای جوان را صاحب قریحه ای ...
صاحبان فطرت پاک بدون اکراه حق آشکار را می پذیرند/ براساس سنت نبوی باید راه را نشان داد اما در پذیرش ...
...: اکراه عبارتست از الزام نمودن غیر را به فعلی که مایل نباشد و آن نقض غرض الهی و منافات با تکلیف و موجب لغویت ثواب و عقاب است. کارشناس مسایل دینی اظهار کرد: ثواب و عقاب جایی معنا دارد که اختیار وجود داشته باشد و چون خداوند انسان را به حکم آیه لقد کرمنا بنی آدم کرامت داده و لازمه و مقتضای کرامت، دادن اختیار است، لذا خداوند به انسان قدرت اختیار و انتخاب عنایت فرموده است. وی ...
آثاربی بدیل ولایتمداری
به برخی از ثمرات آن اشاره می گردد: اول این که ولایت سبب قبولی و عروج اعمال می شود اعمال کسی که حب ائمّه در دل دارد، هر چند آن اعمال ناچیز باشد، مورد قبول خداوند متعال قرار می گیرد؛ زیرا اعمال خود را مزیّن به امر ولایت کرده است. ابن عبّاس می گوید به پیامبر اسلام (ص) عرض کردم: مرا نصیحتی کن. حضرت فرمودند: عَلَیْکَ بِمَوَدَّهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً لاَ ...
ایمان به غیب؛ نخستین گام دین داری/ مفهوم شناسی آموزه غیب
. در اصطلاح قرآنی، غیب، به معنای هرحقیقتی است که از حواس انسان ها پوشیده است و فرد مؤمن باید به استناد دلیل های متقن عقلی و نقلی به آن ایمان آورد. اساسا همه ادیان الاهی، خصوصا ادیان توحیدی، بر پایه ایمان به حقایق پوشیده از حواس بنا شده اند. بارزترین مصداق غیب، وجود خداوند است که ایمان به وجود او ریشه ای ترین اصل ایمان مؤمنان است. غیب، به یک اعتبار، دو گونه است: غیب مطلق و غیب نسبی؛ غیب ...
قول های داده شده به مردم خوزستان عملیاتی نشد
. امام (ع) در آن نامه می فرمایند که خوشحالم که یکی از محبان ما به استانداری اهواز منصوب شده و اگر بتواند به شیعیان و محبین ما خدمت کند رضایت خداوند را به دنبال خواهد داشت. خوشحال شدم که اگر بتوانی درست رفتار کنی آن چنان که اسلام از تو خواسته و خدا خواسته، عمل کنی به بالاترین مدارج می رسی و اگر نه، زورگویی و ظلم را پیشه کنی حتی بوی بهشت را هم استشمام نخواهی کرد. وی ادامه داد: امام در آن می ...
شرح و تفسیر حکمت 241 نهج البلاغه با موضوع روز انتقام مظلوم
أهْوَنُهَا الْمَوْتُ. قالَ أنَس: قُلْتُ: یا رَسُولُ اللهِ! ما أصْعَبُها؟ قالَ: الْوُقُوفُ بَیْنَ یَدَیِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ إذا تَعَلَّقَ الْمَظْلُومُونَ بِالظّالِمِینَ؛ در میان بهشت و انسان هفت گردنه مخوف است که ساده ترین آن ها مرگ است. انس (از اصحاب رسول الله صلی الله علیه وآله) می گوید: عرض کردم ای رسول خدا! سخت ترین آن ها کدام است؟ فرمود: حضور در پیشگاه خداوند متعال در زمانی که مظلومان دامن ظالمان ...
قول های داده شده به مردم خوزستان عملیاتی نشد
شده و اگر بتواند به شیعیان و محبین ما خدمت کند رضایت خداوند را به دنبال خواهد داشت. خوشحال شدم که اگر بتوانی درست رفتار کنی آن چنان که اسلام از تو خواسته و خدا خواسته، عمل کنی به بالاترین مدارج می رسی و اگر نه، زورگویی و ظلم را پیشه کنی حتی بوی بهشت را هم استشمام نخواهی کرد. وی ادامه داد: امام در آن می نویسند بدان برای خلاص تو و نجات تو، چه در دنیا و یا آخرت، باید هفت مورد را رعایت کنی ...
من حتی یک جلد کتاب هم ندارم!/ به رشته ای رفتم که کسی نتوانست مرا اخراج کند!
هر چه انسان وارسته تر باشد، خدای تعالی ارزش بیشتری برای او قایل است. وقتی حایلی بین خدا و انسان قرار می گیرد، خداوند متعال حایل را بین خود و بنده مورد علاقه اش پس می زند. به همین دلیل ابراهیم را مأمور می کند که زن و فرزندش را در آن سن و سال در صحرای مکه تنها بگذارد و برگردد. برای اینکه هیچ مانع و حایلی بین او و خدا نماند و بعد هم وقتی فرزندش اسماعیل به سن هشت یا نه سالگی می رسد، مأمور می شود او را ...
حرف دل
ضرورت ایجاب می کند انسان کنجکاوی کند که این مسأله دیگری است ولی گناهان معمولی را ما حق نداریم کنجکاوی کنیم. تاریخ: خطبه اول 16/4/1374 موضوع: غیبت برادر ها و خواهر ها، بیایید این فرموده معصومین را برای خود نصب العین قرار بدهیم و عمل کنیم، فقط صرف گفتار نباشد، عمل کنیم. اگر جست وجو کردید و یقین به گناه پیدا کردید مبادا غیبت کنید. ذکرک اخاک بما فیه (این غیبت است ذکر ...
امر به معروف باید در قالب خیرخواهی باشد
.... یَأْمُرُ ... یَنْهی ... یَعِظُکُمْ 7- آمرین به معروف نباید از مردم انتظار پذیرش صددرصد داشته باشند. لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ 8- مردم فطرتاً به عدل واحسان گرایش دارند واز فحشا ومنکر متنفرّند، لیکن وسوسه ها و غرایز موجب غفلت او می باشند که باید با تذکّر آنان را متذکّر نمود. لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ 9- در نهی از منکر باید ابتدا گناهان رسوا را جلوگیری کرد، همان گونه ...
فصلنامه میقات حج در ایستگاه شماره 99
...، تأثیر زیارت بر تربیت اخلاقی، نقش اصحاب ائمه علیهم السلام در میراث مکتوب حج و عمره و نقش حج در نگرش اقتصادی فرد مسلمان عنوان های دیگر مطالب جدیدترین فصلنامه میقات حج است. چکیده این مقالات در ادامه آورده شده است: اسرار اعمال حج در قرآن و سنت زهرا حق زاده نگرشی عمیق و همه جانبه به آیات و روایات، به خوبی این معنا را ثابت می کند که حج، ظاهری دارد و باطنی و آنچه ...
آیا تمامی انسانها، حتی نیکوکاران، وارد جهنم می شوند؟
آنجا که آتش از شدت سردی فریاد می کشد، سپس خداوند پرهیزگاران را رهایی می بخشد و ظالمان را در آن ذلیلانه رها می کند.[10] اما چرا باید خداوند چنین کاری انجام دهد و نیکوکاران را وارد جهنم کند: فائده ورود به آتش این است که انسان عذاب های آن را ببیند و در نتیجه قدر تفضل خدا و نعیم بهشت را بداند و بیشتر خوشحال و مسرور شود، و همچنین هیچکس را داخل جهنم نمی کند مگر بعد از آن که او را به بهشت مشرف ...
روز انتقام مظلوم از دیدگاه حضرت علی (ع)
وَالْجَنَّةِ سَبْعُ عِقابٍ أهْوَنُهَا الْمَوْتُ. قالَ أنَس: قُلْتُ: یا رَسُولُ اللهِ! ما أصْعَبُها؟ قالَ: الْوُقُوفُ بَیْنَ یَدَیِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ إذا تَعَلَّقَ الْمَظْلُومُونَ بِالظّالِمِینَ؛ در میان بهشت و انسان هفت گردنه مخوف است که ساده ترین آن ها مرگ است. انس (از اصحاب رسول الله صلی الله علیه وآله) می گوید: عرض کردم ای رسول خدا! سخت ترین آن ها کدام است؟ فرمود: حضور در پیشگاه خداوند متعال در ...
تجاوز اعضای محفل بهائی به فرزند شما نشانه محبت خداوند است!
بهائی ها نسبت به من دانستند! متن جوابیه بیت العدل اعظم به شرح زیر است: دوست عزیز بهائی موسسه جهانی عدالت به وسیله فاکس شما در تاریخ 23 فوریه 1998 از درد بزرگی که شما تجربه کرده اید غمگین شد و از ما خواست که همدردی و عشق خودمان را به شما ابلاغ کنیم از محفل محلی بهائیت کانادا در خواست شده که این آخرین نمونه از سوء رفتار آقای منصوری را مورد بررسی قرار دهد همچنین از محفل محلی بهائیت ...
سیدعلی گرامیان
. منحصر می شود به نشئه دنیا، او بهشت را در همین دنیا می طلبد و می خواهد به آن برسد ولو به هر قیمتی و از هر طریقی. در تمایلات شهوانی بی بند و بار می شود و در ثروت اندوزی بی مهار! نقشه های عجیب می کشد که در مدتی کوتاه به مال بسیار برسد چه از راه حلال باشد یا حرام، اگر نوکر شود به جای اینکه صداقت و امانت به خرج دهد، جای پای شغلی خود را محکم کند و مورد اعتماد صاحب کار قرار گیرد. سرانجام حتی در شغل و ...
تفسیر آیات 139-148 سوره آل عمران
...> سوره آل عمران یادآور طبقات و رتبه هایی از آدم ها هست که خداوند متعال آنها را از میان جامعه بشری گزینش و انتخاب کرده هست و اینان عبارت هستند از: آدم نوح آل ابراهیم و آل عمران. در این سوره مطالب بسیاری من جمله: واقعه ی جنگ احد، مطالب بسیاری درمورد جهاد، مباهله، دعوت یهود به اسلام، امر به حوصله و پیوستهی، اظهار فضیلت شهدا و چند دعای زیبا آمده هست. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ...
ثمره انقلاب در حوزه های علمیه در 10 سال آینده مشخص می شود
سیاسی بوده ، در ادوار مختلف همیشه بعد معنوی و روحانی جامعه مورد توجه روحانیت بوده است. نوه امام خمینی (ره) عنوان کرد: بعد معنوی در انسان بسیار مهم است و ما طلبه ها باید به عنوان یک مبلغ دینی به این نیاز مردم توجه کرده و بخشی از مطالب خود را به این نیاز اجتماعی اختصاص دهیم. ما نباید انتظار داشته باشیم که پس از پایان درس طلبگی در بین مردم صاحب جاه و مقام شویم بلکه باید در بین آحاد جامعه ...
تسلیت مسئولان شیراز و فارس در پی درگذشت آیت الله حائری شیرازی
شیراز است. وجود ایشان که عمری را صرف تحصیل و تولید علم و معرفت کرد و شیراز را دارلعباده و دارالمومنین می خواست ذخیره ای ارزشمند برای این شهر مذهبی بود. آیت الله حائری نماد راستینِ فرهنگ کار و تلاش برای فرهنگ شهر شیراز بود و ضایعه درگذشت ایشان موجب تالم همه دغدغه مندان فکر و اندیشه است. این اندوه جانکاه را به مردم شریف شیراز و خاندان گرامی آن بزرگوار تسلیت عرض می کنم . در ...
لباس رزمم را کفنم قرار دهید
اینجانب رحیم یاراحمدی من طلبنی وجدنی و من وجدنی عرفنی و من عرفنی احبنی و من احبنی عشقنی و من عشقنی عشقته و من عشقته قتلته و من قتلته فعلی دیته و من علی دیته فانا دیته این بنده ی حقیر در اول به وحدانیت و توحید خدای یکتا اقرار دارم و اعتقاد دارم که خداوند متعال رسولانی برای هدایت بشر ارسال داشته و دنباله ی آن ها امامان معصوم را فرستاده و ما هم اکنون اگر خدا قبول کند منتظر آخرین ایشان حضرت ...
ضرورت وحدت اسلامی و کارکردهای آن
...، بر اقامه عدل و قسط در جامعه انسانی تأکید دارد و هدف از بعثت انبیا را تحقق عدالت اجتماعی می داند و بر عدالت خواهی در همه ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پافشاری می نماید. به عنوان مثال قرآن کریم فلسفه تشکیل حکومتها و بعثت انبیا را اقامه قسط و عدل و حل اختلافات گوناگون بین مردم دانسته است: یهود بر این دعوی هستند که نصاری را از حق چیزی در دست نیست و نصاری بر این دعوی که یهود را از حق چیزی ...
پایبندی معاد باوران به مکارم اخلاقی
عادلانه است. از این رو حتی کافران نیز اهل عدالت هستند و در نظام زندگی خود عدالت را مراعات می کنند؛ بر همین اساس قوانین عادلانه ،اصل حاکم بر همه بشریت است و انسان ها به طوری فطری و عقلایی این گونه زندگی و عمل می کنند. اما مراعات مراعات اصولی فراتر از اصل عدالت، مانند اصول اخلاقی در دو سطح احسان و اکرام تنها از کسانی صادر می شود که افزون بر اصل عقلایی فطری به ربوبیت خدا و بویژه معاد و حسابرسی آن ...
مردم عامل قدرت بخشی حکومت اند
. اینکه انسان را حاکم زمین قرار داده است یعنی قدرت تصرف در امور زمین را به او داده است. اگر مردم این قدرت را به ظالم دهند قدرت به او انتقال پیدا می کنند؛ اگر معاویه و یزید را انتخاب کنند آن ها صاحب قدرت می شود که این از سوی مردم جنایت و ستم است. ستمی که از سوی خود آن ها بر خود آن هاست و همان چیزی که قرآن کریم از آن به ظلم به نفس تعبیر کرده است؛ إِنَّکُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَکُمْ ...
شرح و تفسیر حکمت 241 نهج البلاغه
انتقام باشند، می فرماید: روز انتقام مظلوم از ظلم کننده، شدیدتر از روز ستم کردن ظلم کننده بر مظلوم است ؛ (یَوْمُ آلْمَظْلُومِ عَلَی الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الظَّالِمِ عَلَی آلْمَظْلُومِ). همان گونه که در ذکر سند این حکمت آمد، شبیه آن با تفاوتی در حکمت 341 آمده هست آن جا که می فرماید: یَوْمُ الْعَدْلِ عَلَی الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الْجَوْرِ عَلَی الْمَظْلُومِ؛ روز اجرای عدالت بر ستمگر، سخت ...