سایر منابع:
سایر خبرها
دعا؛ عامل نزول برکات الهی
برآورده شدن حوائجش را از او می خواهد. منتها متاع دنیوی او را از یاد خدا غافل نموده که باعث شده فطرت پاکش را غبار غفلت بگیرد. غفلت از خود دور کن ای مرد دل پای بیرون کش از این میدان گِل ترک دنیا کن تو اینجا بی وفا تا شود ظاهر تو را اسرارها (فریدالدّین عطار نیشابوری، لسان الغیب) صد و بیست و چهار هزار پیامبر(علیهم السلام) آمدند جهت اینکه فطرت را بیدار نگه دارند. ...
خودکفایی ایران در بخش نظامی باعث وحشت استکبار شده است
جبهه نظامی چنان کمر همت ببندید و در سنگرهای مقابله با دشمن خودتان را بسازید. وی با بیان این که روز پیروزی جنگ خندق و ضربه کاری حضرت علی(ع) را باید روز علی نامید، افزود: این جنگ به خاطر آن که تقریبا کفار از گروه ها، احزاب و قبایل مختلف، نیروی های خودشان را جمع کردند تا با پیامبر و اسلام بجنگند و اکثر کفار آن زمان، نزدیک به ده هزار نفر نیرو جمع کردند به مدینه آمدند، تا کار اسلام را تمام ...
فلسفه حقوق بشر از دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی
...: جز خداوند هیچ کس حق قانون گذاری ندارد. و پیامبران و امامان کاری نمی کنند جز ابلاغ احکام الهی و دعوت مردم به سوی فرمان خدا. برای تأکید به همین معنا از آیهٴ دیگر می توان کمک گرفت که طبق آن چه در مورد جنگ و صلح و چه در شکست کافران یا پذیرش توبهٴ آنها یا عذاب کردن ایشان در هر حال حکم در اختیار خدا است: ﴿لیس لک من الامر شیئا﴾.[14] در هیچ یک از این موارد تو دارای اختیار نیستی. این همان ...
اهداف و دستاوردهای سفر نماینده آیت الله العظمی سیستانی به افغانستان
...؛ کشوری با پیکری مجروح و لگدمال شده از اشغال چندین ساله شوروی و آمریکا جنگ های داخلی که هنوز هم بعضاً دیده می شود. بنابر آماری که می دادند حدود سه هزار نفر در طول سه روز به دیدار آقای شهرستانی آمدند. نماینده هر گروهی چند دقیقه صحبت می کرد و دیدگاه های خود را بیان می نمود. جالب بود که در رعایت وقت بسیار دقت داشتند و صحبت ها هم بسیار سنجیده بود؛ مجری این برنامه هم آیت الله شیخ زاده بود ...
گفتگو خواندنی با مداح ایرانی مسجد نیویورک+ فیلم
تفسیر قرآن و حتی کلاس های کامپیوتر و شنا هم از خدماتی است که این مسجد و سایر مساجد به مسلمانان های ساکن آمریکا ارائه می کنند. مسجد امام علی علیه السلام مدرسه هفتگی هم دارد که احکام و عقاید در آن آموزش داده می شود. صدای هیئت های ما به گوش شما نمی رسد بحران اصلی اش در آمریکا را نداشتن رسانه قوی می داند: خبرنگار واحد مرکزی خبر فقط یک نفر است که آن هم در یک دایره 24 مایلی محصور شده است ...
تربیت دینی، خوب همسرداری کردن است
کدام یک استاد اخلاق باشید و از نظر رفتار و گفتار اخلاق را به طلاب انتقال دهید و هر کدام از شما باید از لحاظ گفتار و رفتار یک استاد اخلاق باشید . وی با بیان این روایت که حضرت علی(علیه السلام) می فرماید که پیغمبر به من فرمود، یا علی! اگر یک نفر را بتوانی هدایت کنی، برایت بهتر از آنچه خورشید بر آن می تابد، افزود: هدایت افراد مهمتر از آموزش دروس است و اگر بتوانیم یک نفر را هدایت کنیم، یک آدم منحرف را برگردانیم، ثوابی بسیار بالاتر از درس خواندن دارد . انتهای پیام/ ...
حکم چانه زدن در معاملات چیست
... ابوحنیفه به امام صادق (علیه السلام) گفت: دیروز مردمی که شما را در عرفه دیده بودند، تعجب کردند از این که شما در خریدن شتری به این اندازه چانه می زنید. امام فرمود: خداوند راضی نیست که من دچار ضرر فاحشی در اموال خود شوم .[6] نهی از چانه زدن در مقابل، در برخی روایات از چانه زدن در برخی موارد نهی شده است: پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در وصیت خود به امام علی (علیه ...
حقوق بشر تطبیقی اسلام و غرب
فرمانبرداری انسان ها در برابر خدا تأکید می ورزد. در مقدّمه اعلامیه اسلامی حقوق بشر آمده است: با در نظر گرفتن عقیده توحید ناب، که ساختار اسلام بر پایه آن استوار شده است; عقیده ای که بشریت را فراخواند تا جز خدا کسی را پرستش نکرده و شریکی برای او قایل نشوند و احدی را به عنوان خدا به جای الله نگیرند. ... این شریعت، معنویات و ماده را با هم درآمیخت. این قسمت از اعلامیه برگرفته از آیه 64 ...
فرقه گرایی هیچ جایگاهی در اندیشه تشیع اصیل ندارد
در جنگ میان ایران و اسلام جانش را به خطر نیاندازد، در مدینه مانده و فرماندهی سپاه اسلام را برعهده نگیرد. [2] این سیرة قطعی اهل بیت- علیهم السلام- است که مخالفت با آن، در واقع مخالفت با آن بزرگواران است، چنانچه امام حسن(ع)نیز پیرامون صلح خویش با معاویه می فرمایند: إِنَّ مُعَاوِیَةَ نَازَعَنِی حَقّاً هُوَ لِی فَتَرَکْتُهُ لِصَلَاحِ الْأُمَّةِ وَ حَقْنِ دِمَائِهَا [3]؛ همانا معاویه دربارة ...
پهلوانی و جوانمردی مختص چند رشته خاص نیست و فرهنگ پهلوانی در همه رشته های ورزشی باید فراگیر شود
آیین گرامیداشت روز ورزش پهلوانی و زورخانه ای با حضور مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان در زورخانه زندان مرکزی یزد برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان یزد ، در این آیین که همزمان با روز ورزش پهلوانی و زورخانه ای در زورخانه پوریای ولی زندان مرکزی یزد برگزار شد، مدیرکل ورزش و جوانان استان گفت: فرهنگ و منش پهلوانی در همه رشته های ورزشی باید فراگیر شود. مسعود شریعتی در این مراسم با اشاره به خصوصیات اخلاقی و رفتاری پهلوانان بنام ایران افزود: کشور ایران همواره سرزمین پهلوانان و الگوهای اخلاق و جوانمردی بوده و این مهم، ریشه ملی و مذهبی در بین ایرانیان دارد. وی ضمن تاکید بر الگوقراردادن سیره عملی زندگی حضرت علی (علیه السلام) توسط ورزشکاران عنوان کرد: اوج انسانیت و حرکتی که توسط حضرت علی (علیه السلام) در جنگ خندق انجام شد و منجر به نامگزاری 17شوال به روز فرهنگ پهلوانی گردید، غلبه بر هوای نفس و غضب آن حضرت دربرابر جسارت قهرمان عرب بود. شریعتی ادامه داد: منش و خلق و خوی زیبا، فطرت همه انسان ها است و پیام روز پهلوانی و زورخانه ای این است که همه انسان ها در تمام عرصه های زندگی، الگویی چون حضرت علی (علیه السلام) داشته باشیم. مدیرکل ورزش و جوانان استان در پایان افزود: قهرمانان ما در تمامی رشته های ورزشی باید فرهنگ پهلوانی را در خود نهادینه کرده و سرلوحه کار خود قرار دهند. در ادامه این مراسم مددجویان باستانی کار زندان مرکزی یزد به اجرای برنامه پرداخته و در پایان از مرشد و مربیان زورخانه زندان مرکزی یزد تجلیل به عمل آمد. گفتنی است در این مراسم معاونین و جمعی از مسئولین ستادی اداره کل زندان ها، رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان یزد، رئیس بسیج ورزشکاران استان ، روسای هیات های باستانی استان و شهرستان یزد، رئیس هیات ورزش های همگانی و جمعی از پیشکسوتان ورزش باستانی استان یزد حضور داشتند. ...
ای مردم ! یکی از نامهای خدا غفار است !
مصیبت کرده فرود آمدم. اثر سخنان میرزا جواد آقا خطیب محترم استاد فاطمی نیا تبریزی در کنگره بانو اصفهانی، فرمودند: در مورد جمال السالکین، آیة الله آقا میرزا جواد آقای تبریزی می نویسند که وقتی در مجلسی می نشست می فرمود: ای مردم! یکی از نام های خدا غفار است! همین را که می گفت، چند نفر غش می کردند و آنان را از مجلس بیرون می بردند! آیة الله شیخ علی پناه اشتهاردی هم فرمودند ...
نقد و بررسی مقاله اجتهاد بر پایه مقاصد شریعت و احکام حکومتی
. روایاتی داریم مبنی بر سوزاندن لواط کار و انداختن او از بلندی. در روایتی از امیر مؤمنان علیه السلام آمده است که در زمان ابوبکر، کسی لواط کرد. وی خواست او را با شمشیر گردن بزند ولی امیر مؤمنان علیه السلام فرمودند: او را بسوزانید زیرا عرب از کشتن با شمشیر نمی هراسد. [8] روشن است که شریعت اسلام فقط برای عرب نیامده است. پس اینکه حضرت می فرمایند در این شرایط و زمان عرب از کشته شدن با شمشیر نمی هراسد پس مجرم ...
علی (ع) تنهاست
محمد منصوری/سرویس منتظران بسم الله الرحمن الرحیم ” به کلک بی زبان قرطاس سپید پناه می آورم ” تا در این هول عظیم ابتذال روزمرگی لحظه ای تجربه کنم اینجا ” نبودن ” را . باور این نکته مشکل است که سالهای سال همچنان به زنده ماندنم به طول انجامید ، کاری خواهد شد [...] محمد منصوری/سرویس منتظران بسم الله الرحمن الرحیم ” به کلک بی زبان قرطاس سپید پناه می آورم ” تا در این هول عظیم ابتذال روزمرگی لحظه ای تجربه کنم اینجا ” نبودن ” را . باور این نکته مشکل است که سالهای سال همچنان به زنده ماندنم به طول انجامید ، کاری خواهد شد زیستن مشکل شده است و لحظات چنان به سختی و سنگینی بر من گام می نهد که احساس می کنم خفه می شوم ، اما می دانم کَسی درون من پا گذاشته و اوست که مرا بی طاقت کرده است ، نمی توانم در خود بگنجم و در خود بیارامم از ” بودن ِ” خویش بزرگتر شده ام و این جامه بر من تنگی می کنم . آه چه می کشم چه جان بخش است اینجا ” نبودن ” ، چه دامنی می کشد خیال ! و چه گسترشی می گیرد روح ! . از خواننده گان محترم عذر می خواهم که من به نقطه ای رسیده ام که باید از ” علی ” بنویسم و این مسئله برای من نهایت عجز است و شرمندگی . . . . وارد کردن علم و صنعت در یک اجتماع بی ایمان همچون فرو کردن درخت های بزرگ و میوه دار است در زمین نا مساعد و در فصل نا مناسب ؛ اما در عین حال آنچه که ما فاقد آن هستیم قدرت ایمان نیست بلکه عدم معرفت درست و منطقی و علمی به مسائلی است که بدان ایمان داریم . چرا اگر یک دانشجو بخواهد درباره ” بتهوون” که یک موسیقی دان آلمانی است و در خود اروپا هم سبک موزیک او را نمی نویسند می توان حد اقل سه کتاب مستقل بسیار عمیق ، درست و زیبا و بیش از صد ها مقاله و کنفرانس و مصاحبه های علمی و خواندنی پیدا کند . اما درباره ” علی ” یک کتاب که بتوان ادعا کرد که این بزرگمرد لااقل برای دانش پژوهان و دانش آموزان و طبقه کتاب خوان و روشنفکر به خوبی بشناساند ، یافت نمی شود !؟ همه اش ستایش و مدح و شعر . . . ! ملت ها سالهای فراوان محبت او را به قیمت زندان ها و شکنجه ها در دل خود مشتعل نگه داشته ، اما مردی که اینهمه تجلیل می شود و این همه دلها برایش می تپد ، کیست ؟ نمی دانیم و این درد است ! . قبل از هر شعر ، هر ستایش و هر تجلیل از ” علی ” و حتی محبت به او ، معرفت به ” علی ” ست که نیاز زمانه ی ما و جامعه ی ماست ، محبت بی معرفت ارزشی ندارد ، بت پرستی است . موضوع بی نهایت مهم است . سخن گفتن درباره ” علی ” بی نهایت دشوار است . ” علی ” تنها یک قهرمان و یک شخصیت تاریخی نیست . هرکس درباره “علی ” از ابعاد و جهات مختلف بررسی می کند ، خود را نه در برابر یک فرد برجسته انسانی در تاریخ می بیند بلکه خود را در برابر معجزه ای حتی در برابر مسئله ای علمی این خلقت احساس می کند . بنابراین درباره ” علی ” نوشتن و سخن گفتن برخلاف آنچه در وهله ی اول به ذهن می آید ، درباره یک شخصیت بزرگ سخن گفتن نیست بلکه درباره یک معجزه ای که به نام انسان و به صورت انسان و در تاریخ متجلی شده است ، هست . ” علی ” را باید از جهات مختلف دید و در ابعاد مختلف باید شناخت . یک بار به عنوان شیعه از نظر اعتقادی ما و گاه به عنوان مورخ ” علی ” را می خواهیم بشناسیم یعنی نقشی که “علی”در دوره های مهم و حساس بشر یعنی تاریخ اسلام داشته است . رُلی که “علی ” داشته ، پیروزی ها و شکست هایش ، موقعیتش در جامعه ای که در آن جامعه بوده و رهبری سیاسی و اجتماعی اش ، رابطه اش با مردم ، آزادی خواهی اش ، شخصیت سیاسی و اجتماعی اش در مقایسه با رقبایش و همچنین مقام و موقعیتی که حضور او و وجودش در تاریخ اسلام در زمان حیاتش و همچنین حیاتی که پس از تاریخ مماتش شروع شد در تاریخ اسلام . . . اینها مسائلی هست که در برابر محقق مطرح می شود و باید به صورت خاص رسیدگی شود . مسئله سوم که از آن دیدگاه ” علی ” را باید رسیدگی کرد تا شناختش ، به عنوان یک دید و نگاه انسان شناسی است . ما نه شخصیت اورا در تاریخ و تاریخ اسلام و نه حق و مقام و حقیتش را در تاریخ اسلام به عنوان یک شیعه بلکه از یک دیدگاه دیگر یک موجود شگفتی به نام ” علی ” در بشریت می بینیم و می خواهیم و می کوشیم تا او را بشناسیم . در اینجا مسائلی که دربرابر ما مطرح است با مسائلی که در برابر یک مورخ یا یک مسلمان در برابر محقق مطرح است شبیه نیست ، یک سلسله مسائلی است که باید از نظر روانشناسی ، فلسفه و بالاخص از نظر انسان شناسی مورد رسیدگی واقع بشود از این جهت است که متاسفانه تاکنون این بُعد کار نشده است . این شخصیت بزرگ و معجزه آُسا به نام “علی” موقعیت ویژه خودش را دارد . از این جهت پاسخ گفتن به این مسئله مهم و اینکه ” علی ” در انسانیت چه مقام خاصی دارد بسیار مشکل است زیرا مقدمتا هم باید “علی” را شناخت به عنوان یک معمای علمی و معضل فلسفی نه فقظ صرف شرح حال نویسی و بیوگرافی از یک شخصیت بزرگ و دوم موکول به شناختن یک موجود پیچیده و مجهول دیگر به نام ” انسان ” است که مجهول ترین موجود در علم ” انسان ” است . در حدیث آمد که یزدان مجید / جمله خلق را سه گونه آفرید . . . وان سوم هست آدمیزاد و بشر / از فرشته نیمی و نیمی ز خر نیم خر خود مایه ی سفلی بود / نیم دگر مایه ی علوی بود آن دو قوم آسوده از جنگ و حراب / وین بشر با دو مخالف در عذاب به قول الکسیس کارل ؛ انسان همواره به بیرون پرداخته و همواره در جستجوی سر در آوردن از عالم از اشیاء و از پدیده های مادی بوده و هرگز متوجه این نشده که قبل از شناختن بیرون ، درون را باید شناخت . مقصود از درون معنای صوفیانه آن نیست ، منظور اصالت وجودی انسان است . ما درون را بنگریم و حال را / نی برون را بنگریم و قال را قبل از اینکه هر تمدنی را بسازیم یا فرهنگ یا مکتبی را وضع کنیم باید “انسان ” را بشناسیم . هدف فلسفه ها و علوم سابق معرفت انسان بود به عالم اما هدف علم امروز منجر شدن آن به کوشش های علمی به ” صنعت ” است . انحصار علم در چنین رسالتی ، خیانتی به علم و خیانتی به انسان است ، چنانکه امروز عواقب چنین حصری برای علم و برای اندیشه ی انسانی کاملا پدیدار شده ؛ زیرا : رسالت مقدس تر از مقتدر شدن انسان در زندگی ، خوبتر شدن انسان در زندگی است و علم چنانکه _ بیکن می گوید : _ به قدرتمند کردن انسان در زندگی و طبیعت کمک می کند و هرگز برای اینکه انسان چگونه خوبتر شود هیچ چاره ای نیاندیشیده است . از همه ی دوره های تاریخ ، انسان آشنا تر است نسبت به طبیعت و همچنین مقتدر تر و از همه دوره های تاریخ نا آگاه تر و نادان تر است نسبت به خودش !!؟ اگر قبل از اینکه انسان را اصلاح کنیم ، به او خدمت کنیم با این خدمت به انحراف بیشتری کمک کرده ایم . احساس و اعتقاد انسان به اینکه “انسان” آنچه هست ، کمش است و احساس به اینکه در این چهارچوب عالم مادی که او می بیند زندانی است ، غریب است ، این احساس غریب در اینجا ، ناله و درد و اندوه را در او به وجود آورده است ! . یک غم مبهم در آن حالاتی که دچار احساس عمیق تر و انسانی تر و خودآگاهی تر است ، بیشتر است . و ” علی ” یکی از آن شخصیت های بزرگی است که پیغمبر را باید از او سوا کرد که از همه وقت ناشناخته تر است و کاش ناشناخته تر بود ؛ بد شناخته تر است . هرگز نمی توان این نکته را قبول کرد که رنج های مدینه و رنج های عرب و جامعه ی عرب و حتی جامعه ی اسلامی و حتی یارانش ، این روحی را که این همه از آفرینش بزرگتر است ، آن درد خیلی باید درد نیرومندی باشد که این روح را به این اندازه بیتاب بکند مسلما این همان دردی است که انسان خود را در این عالم زندانی می بیند . هر کسی انسان تر است از ” آنچه هست ” بیشتر در خود احساس نیاز می کند زیرا به میزانی که برخوردار است انسان نیست بلکه به میزانی که خود را نیازمند تر احساس کند انسان است . چه بگویم ! زبان قاصر من عاجزتر از آنست که بتواند این شخصیت عظیم را بشناساند و بسط دهد و همه ی ویژگی ها و صفات ایشان را بر شمارم . لیکن آن شاعر عارف واصل و جامعه شناس ؛ مولانا جلال الدین رومی به روشنی شخصیت آن بزرگوار را بر روی این لوح سپید به وضوح هر چه تمام تر نگاره گر بوده است که می فرماید : ای علی که جمله عقل و دیده ای / شمه ای وا گو از آنچه دیده ای بازگو دانم که این اسرار هوست / زانکه بی شمشیر کشتن کار اوست چشم تو ادراک غیب آموخته / چشم های حاظران بر دوخته سحر عین است این عجب لطف خفی ست / بر تو نقش گرگ و بر من یوسفی ست یا تو واگو آنچه عقلت یافته ست / یا بگویم آنچه بر من تافته ست در محل قهر این رحمت ز چیست ؟ / اژدها را دست دادن کار کیست ؟ گفت : من تیغ از پی حق می زنم / بنده ی حقم نه مامور تنم شیر حقم نیستم شیر هوا / فعل من بر دین من باشد گواه من چو تیغم پر گهر های وصال / زنده گردانم نه کشته در قتال کَه نیم ، کوهم ز صبر و حلم و داد / کوه را کی در رباید تند باد ؟ خشم بر شاهان شَه و ما را غلام / خشم را هم بسته ام زیر لگام تیغ حلمم گردن خشمم زدست / خشم حق بر من چو رحمت آمده ست تو منی و من توام ای محتشم / تو علی بودی علی را چون کشم معصیت کردی به از هر طاعتی / آسمان پیموده ای در ساعتی مر جفاگر را چنین ها می دهم / پیش پای چپ چه سان سر می نهم پس وفاگر را چه بخشم تو بدان / گنج ها و ملک های جاودان الگوی ما بهتر از ” دموستنس ” سخن می گوید اما نه برای احقاق حق خویش ، او بهتر از” بوسئه ِ”ی خطیب سخن می گوید اما نه در باره ی لوئی بلکه پیشاپیش قدرتمندان است که فریاد می کشد ، او بهتر از “سقراط “می اندیشد اما نه برای اثبات فضایل اخلاقی اشرافیتی که بردگان از آن محروم اند بلکه برای اثبات ارزش های انسانی که در ما بیشتر است . برخلاف حکیمان دیگر و برخلاف نوابغ و اندیشمندان دیگر که اگر نابغه اند مرد کار نیستند و اگر مرد کارند مرد اندیشه و فهم نیستند و اگر هر دو هستند مرد شمشیر و جهاد نیستند و اگر هر سه هستند مرد پارسایی و پاکدامنی نیستند و اگر هر چهار هستند مرد عشق و احساس و روح نیستند و اگر همه هستند خدا را خوب نمی شناسند . اما ” علی ” قربانیِ خویشاندِ پیغمبر بودن است چرا که در جامعه قبایلی عرب روابط قبیله ای نیرومند تر از اسلام است . ” علی ” کسی بود که با جامعه یثرت هیچ گونه پیوندی نداشت مگر شمشیر هایی که به خاطر حق زده و خطر هایی که به خاطر حقیقت کشیده ...... و رنج ها و همین شمشیر ها او را تنها گذاشته است . بنابراین او در ” مدینه ” تنهاست از این دردناکتر اینکه ” علی ” در میان پیروان عاشقش نیز تنهاست . به همین خاطر بزرگترین عاملی که ما را از دست یافتن به سر چشمه ی نخستین حقیقت باز می دارد جنگ بی سر انجام دو گروه ؛ متقدمِ منجمدِ کهنه پرست سنت گرا از یک طرف و نسلِ جوانِ متجدد مآّب از طرفی دیگر . و ما باز دوباره شاهدیم که مارهای زخمی اشرافیت جاهلی به تدبیر پیغمبر کوفته و افسرده شده بودند در گرمای خودخواهی اصحاب پیامبر دوباره جان گرفته و بیدار شده اند و به همین دلیل است که بارها گفته اند : امروز به شناخت ” علی ” نیازمندیم نه به محبت او زیرا که عشق و محبت بدون شناخت نه تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه هیچ جهلی سنگین تر از این نیست که یک نوع معرفت کاذب پیدا کند . که عمر ” علی ” به سه دسته تقسیم می شود : 23 سال مبارزه برای مکتب 25 سال سکوت برای وحدت 5 سال حکومت برای عدالت و در آخِر ؛ ای خدای کعبه این مردمی را که هر صبح و شام رو به خانه ی تو دارند و رو به خانه ی تو میزی اند و رو به خانه ی تو می میرند ، این مردمی را که بر گرد خانه ی ابراهیم تو طواف می کنند قربانی جهل شرک و در بند جور نمرود مپسند . و السلام علی حقیقتی بر گونه های اساطیر ؛ دکتر علی شریعتی علی تنهاست ؛ دکتر علی شریعتی آری این چنین بود برادر ؛ دکتر علی شریعتی انسان در قرآن – انسان و ایمان ؛ استاد مرتضی مطهری مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم درج شده توسط : بهزاد باقری / دبیر سرویس شهدا و منتظران " میرملاس نیوز "bagheri1348@yahoo. ...
آیا ارتباط عالم با حکومت استبدادی، موجب خروجش از عدالت می شود؟
این پسرک (محمدرضا پهلوی) جواب مثبت به آیت الله خمینی بدهد. سپس سر به آسمان کرد و فرمود: خدایا تو شاهدی که من و مرحوم پدرم با این حکومت کنار نیامدیم مگر آنکه به منظور نجات یک مسلمان گرفتار و زندانی مقهول حکومت ظالمانه وقت. آیت الله بهبهانی در ادامه فرمودند: من به او (محمدرضا پهلوی) پیغام دادم چنانچه جواب مثبت به خمینی ندهید حتما از شما فاصله می گیرم. وی اضافه کرد: مرحوم حاج میرزااحمد ...
جهاددانشگاهی حاصل نسیم روح بخش کلام خمینی(ره) بزرگ است
. ما جهادگران جهاد دانشگاهی در سی و پنجمین سالگرد تاسیس این نهاد انقلابی، در پیشگاه خداوند متعال و در برابر وجود مقدس حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و در پیشگاه روح پر فتوح امام راحل و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، هم عهد و هم پیمان می شویم که: 1- اندیشه و راه و رسم امام راحل را در همه فعالیت های خود، خصوصاً در فعالیت های جهادی و شغلی خود، مبنا قرار داده و تمام تلاش خود را برای ...
گزارش سفر نماینده آیت الله سیستانی به افغانستان
را به عنوان مرجع جامع الشرایط به جامعه شیعیان معرفی می کند. از این رو سنت مراجع شیعه، بذل توجه به مراکز اصلی شیعه بوده و هست که در این میان حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای شهرستانی داماد و نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله العظمی سیستانی در دو دهه اخیر برای نخستین بار دست به سفرهای درون مرزی و برون مرزی زده و بدین ترتیب به امور شیعیان و حوزه های علمیه و مدارس وابسته به آن در درجه نخست و ...
اگر شیعه باقی مانده به برکت کلمات امام صادق(ع) است / در زمان امام باقر و امام صادق(ع) احکام شیعه شکوفا شد
محضر مقدس و نورانی حجت خدا ولی الله الاعظم امام زمان (عج)، همه مسلمانان و شیعیان جهان تسلیت عرض می کنم و امیدوارم همه ما و شما مورد عنایت خاص امام صادق(ع) قرار بگیریم و نام ما جزء افرادی باشد که ان شاءالله مورد شفاعت آن حضرت در قیامت قرار می گیرند. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار اظهار کرد: ما باید امام صادق را بیشتر بشناسیم، امروز کتاب های دینی ما اعم از حدیث، احکام، فقه، اخلاق، تفسیر و ...
چه عواملی باعث مرگ ناگهانی و زود هنگام می شود؟ به عنوان مثال کسانی که در تصادفات جان خود را از دست می ...
علیه و آله در مورد قسم دروغ آمده است: من حلف علی یمین و هو یعلم انه کاذب فقد بارز الله بالمحاربه و ان الیمین الکاذبه تذر الدیار بلاقع من اهلها و تورث الفقر فی العقب :کسی که به دروغ قسم بخورد و بداند که دروغ است به جنگ با خدا رفته است و همانا قسم دروغ، خانه ها را بی صاحب و بی خانمان گرداند و موجب فقر فرزندان گردد(سفینهالبحار ج1 ص 297) امام باقر علیه السلام می فرماید : سه خصلت است که هر کس مرتکب آن ...
چه کسی حقّ عظیمی به گردن همه تهرانی ها دارد؟
مقام محدّثیِ ایشان آگاه باشند. تجلیل از جناب عبدالعظیم، تجلیل از علم و جهاد و زهد و تقواست. ایشان صائم النّهار و قائم الّلیل بوده است. در حالات ایشان نوشته اند: در مدتی که ایشان در ری زندگی میکرد، همه ی روزها را روزه میگرفت و همه ی شبها را مشغول عبادت بود. اینها حقّاً و انصافاً چیزهای خیلی مهمّی است. در فضیلت ایشان روایات معروفی وارد شده است. حضرت هادی علیه السّلام به یکی از اهالی ری که از زیارت ...
نیازمند تحول اساسی در بودجه فرهنگی کشور هستیم
ادامه بیان داشت: اگر در آن روز علی نبود، هیچ کس نمی توانست در برابر تمام کفر بایستد و امروز دفاع مقدس و جنگ 8 ساله ایران نیز مثال همان فرمایش پیامبر اکرم(ص) است که تمام اسلام در برابر تمام کفار ایستاده بود و در دفاع مقدس نیز همه اسلام با همه کفر روبرو شد. آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه تصریح کرد: مردم در دوران 8 ساله دفاع مقدس با تمسک به سیره ائمه اطهار به ویژه حضرت علی(ع) و اباعبدالله ...
با خواندن این ذکر دیگر غیبت نمی کنید
: بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیمِ وَ صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ که در این صورت خداوند ملکی را بر اهل آن مجلس موکّل می گرداند که هرگاه کسی شروع به غیبت نماید آن ملک او را از آن باز دارد و از حق تعالی سؤال نماید تا آن قوم را از غیبت کردن نگاه دارد. حضرت خضر علیه السّلام فرمود: چون کسی در وقت بیرون رفتن از مجلس بگوید بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ وَ صَلّی الله عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حق تعالی ملکی را می فرستد تا آن که نگذارد که اهل آن مجلس غیبت او را نمایند. منبع: 1. وسائل الشیعه، ج7، ص342. 2. عرفان و عبادت، ص355. ...
برخی از احکام حکومتی آخوند خراسانی
ایران انجام شده بود، ضمن اعلان حکم جهاد به همة مسلمانان به ویژه ایرانیان، بر عفو عمومی برای چندین بار تأکید کرده، می نویسند: ... حکم جهاد و دفاع به عموم مسلمین ایران و غیره داده شد. امروز به حکم عقل و شرع، عفو عمومی و جلب قلوب، لازم، البته مبادرت در اعلان آن نموده، داعیان هم در جناح حرکت هستیم، بعون الله تعالی. محمدکاظم خراسانی، عبدالله مازندرانی، اسماعیل بن صدرالدین عاملی، شیخ الشریعه ...
عبادت بدون پشتوانه علمی خطرناک است
شود روزی یزید ملعون به امام سید الساجدین(ع) گفت حالا که من پدر تو را کشته ام چه عملی انجام دهم تا خدا مرا بیامرزد؟ امام فرمود نماز غفیله بخوان. حضرت زینب(س) که به تصدیق امام زمانش علم لدنی داشت گفت یادگار برادرم! چرا یادش می دهی؟ فرمود عمه جان! موفق نمی شود. لذا آن ملعون هرگاه می خواست نماز غفیله بخواند دل درد می گرفت و نمی توانست نماز بخواند! ملاحظه بفرمائید این حدیث جعلی که در هیچ منبعی وجود ...
نفرینی که حضرت علی (ع) بر انس بن مالک کرد
علی (علیه السلام) در رحبه (محل معروف و وسیع) کوفه، مردم را سوگند داد و فرمود: شما را به خدا سوگند می دهم، آیا مردی از شما، از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیده است که آن حضرت پس از بازگشت از حجة الوداع، در مورد من فرمود: " من کنت مولاه فعلی مولاه اللهمّ وال من والاه و عاد من عاداه "؛ هر کس که من مولا و رهبر او هستم، علی(علیه السلام) رهبر اوست، خداوندا دوست بدار کسی را که علی (علیه السلام ...
از حق حیات تا صلح بین الملل در تعریف اسلام از حقوق بشر
قوانین مذهبی خودشان مجازات شوند27 طبق فقه اسلامی اگر دو نفر از اهل ذمّه مرافعه خود را پیش قاضی مسلمانان ببرند، قاضی مخیر است که طبق حکم اسلام قضاوت نماید و یا این که از آنها اعراض نماید. قرآن کریم در این باره می فرماید: "اگر از اهل کتاب برای رفع مرافعه به تو مراجعه کنند، پس میان آنان حکم کن، یا از آنان اعراض نما". 28 البته منظور این نیست که پیامبر (ص) تمایلات شخصی را در ...
نگاهی به دستاوردهای انقلاب مشروطه یک قرن پس از صدور فرمان مشروطیت
نیز در این دوران تاریخی در حال جنگ با ژاپن – جنگ 1904 و 1905 م. بود به همین دلیل واردات قند از کشور روسیه کم و یا قطع شده و قند در ایران، به ویژه در تهران گران شده بود. علاء الدوله حاکم تهران که مردی مستبد، قلدر و ستمگر بود، تصمیم گرفت چند نفر از تاجران معروف قند را به دار الحکومه دعوت کرده علت گران شدن قند را از آنها سوال کند، اما هدف اصلی او این بود که تجار را که در جریان مسیونوز ...
ویژگیهای مدیرموفق ازنگاه قرآن و اهل بیت(ع)
، چشم مغز و...فرمان می دهد تا با دقت تمام آن تیغ و خار را از پا در آورند. هیچ یک از اعضا بی تفاوت نبوده و خود را کنار نمی کشند، بلکه سر - که رئیس بدن است - می گوید: درد پا درد من است ، لذت و خوشحالی پا لذت و خوشحالی من است . دستور اسلام در عالم تشریع نیز چنین است ، و مسلمانان باید چنین باشند. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: من اءصبح ولم یهتم باءمور المسلمین فلیس ...
مصر نتوانست مانند ایران در زمینه تسلیحاتی خودکفا شود
واکنش سریع خود استفاده می کند و در این زمینه نیروی مشترکی نیز برای اعزام سریع تشکیل شد تا در صورت نیاز فورا اعزام شوند. مصر نیز در این میان عضوی تحت آموزش و تمرین بود و و همین طور نیز باقی ماند، زیرا پروژه آمریکا برای منطقه با صرف نظر از سادات یا مبارک تنظیم شده بود چون ان دو نفر رفتنی بودند و آمریکا نمی خواست ذخیره نفت خود را به دست عرب ها بسپارد و مصر در این طرح آمریکا همواره جایگاهی لوجستیکی داشته و علاوه بر این همواره پوشش شرعی لازم برای تمام اقدامات آمریکا در منطقه را فراهم ساخته است. ترجمه: سید احمد احمدزاده ...
رفتار اهل بیت در تعامل باگروه های مختلف غیرشیعه
. ائمه علیهم السلام در برابر حاکمان فاسد، همیشه تلاش می کردند ماهیت ضد دینی آنان را برای عموم مردم آشکار سازند. در زمان یزید، وقتی خطر حکومت یزید، کیان اسلام و همه مسلمانان را تهدید می کرد، امام حسین با هدف اصلاح امت جدش، رسول خدا(ص) به پاخاست و با سخنان و قیام خویش، ماهیت ضد دینی حکومت وقت را آشکار ساخت. * شیوه برخورد اهل بیت علیهم السلام با علمای غیر شیعه * احترام و بزرگداشت ...
زائران عراقی، اشتیاق زیادی برای زیارت شاهچراغ دارند
اسلامی ایران، عزیمت به شیراز و زیارت حضرت احمد بن موسی علیه السلام معمولاً گنجانده نمی شود و زائران عراقی به جز زیارت حرم ثامن الحجج علیه السلام در مشهد، امکان زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم و زیارت حضرت عبدالعظیم الحسنی در شهرری را پیدا می کنند. حجت الاسلام دژکام با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب اسلامی، حرم حضرت احمد بن موسی علیه السلام را حرم سوم اهل بیت علیهم السلام در ...