سایر منابع:
سایر خبرها
شایگان نه شرقی بود و نه غربی/ صاحب دو تواضع
ایشان می رفتم شایگان هم حضور داشتند. استاد فلسفه دانشگاه تهران تصریح کرد: ایشان به شدت به ایران علاقه داشت، غرب و شرق را مثل کف دست می شناخت از این رو هم شرقی بود و هم غربی و از این رو نه غربی بود و نه شرقی. دینانی با بیان اینکه شایگان اخلاق عرفان و محبت بود، گفت: ذره ای عقده در وجودش نبود. شایگان خوب و با سعادت زندگی کرد، خوب فکر کرد، ابدا در دل کینه ای نداشت و در نهایت ...
دو پیش فرضی که هانری کربن را شیفته اسلام ایرانی کرد
از کارهای ایشان این بود که آثار سهروردی را به دنیای غرب معرفی کرد و او را جاودانه ساخت. امروزه فلسفه سهروردی در دنیا جا افتاده است؛ چنانکه طبیعیات سهروردی در دانشگاه های آمریکا تدریس می شود. وی ادامه داد: در تمام نوشته های هانری کربن یک دغدغه مندی نسبت به فلسفه ایرانی اسلامی وجود دارد و توانسته است یک اثر عمیق در فرهنگ فلسفه اسلامی در جهان باقی بگذارد. کربن تاکید می کند سهروردی کامل کننده ...
طول عمر امام مهدی(عج) از منظر قرآن
العمر یعنی عمر طولانی و دراز...(3). آیه شریفه می فرماید هم حیات شما و هم مرگ شما از ناحیه خداوند است و باید بدانید که نه آغاز عمر و نه پایان آن به دست شما نخواهد بود، به همین جهت بعضی از شما در جوانی و بعضی در پیری می میرند(4) و باز فرمود: ...و ما یعمر من معمر و لا ینقص من عمره الا فی کتاب ان ذلک علی الله یسیر ...، هیچ کس عمر طولانی نمی کند و از عمرش کاسته نمی شود مگر اینکه در کتاب (علم ...
مفهوم رزق و روزی در قرآن
...، رزق که همان طعام و قوت روزانه هر کسی است، تضمین شده است چنانکه خدا درباره تضمین روزی همه موجودات زمینی می فرماید: وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ؛ هیچ جنبنده ای در زمین نیست، مگر اینکه روزی اش بر عهده خداست؛ و او قرارگاه و محل مردنش را می داند. همه اینها در کتابی روشن ثبت است.(هود، آیه 6) پس ...
خرد خفته؛ فلسفه و حکمت سیاسی اسلامی و گذار به سیاست عملی
مطالعات سیاسی اسلامی باید روشن تر شود. بر این اساس فصل سوم سه هدف عمده را پی گرفته است؛ نخست اینکه، فلسفه و حکمت سیاسی را از حیث اشتراکاتی که با هم دارند بحث می کند، دوم اینکه، تفاوت ها و تمایزات این دو را با هم و با فلسفه سیاسی غرب نشان می دهد. سوم اینکه، شاخص های روش شناختیِ حوزه های مختلف مطالعات سیاسیِ اسلامی را در جغرافیای فکری مطالعات سیاسی اسلامی تحصیل کرده و در اختیار می نهد و برخی رویکردهای ...
هدف تاریخی قرآن، رسیدن انسان به مقام خلافت الهی در روی زمین است
معقول نیست کسی که به همه خیرها و شرها اطلاع دارد، از اطلاعات خود استفاده نکند و اگر کسی تمامی خیرات را به خود جلب نکرده و همه شرور را از خود دفع نمی کند، باید بفهمیم که قطعاً علم غیب نداشته است. سیری در مفهوم آینده پژوهی آینده پژوهی واژه عامی است که وجه اشتراک بسیاری از شناخت های علمی را در درون خود جای می دهد. آینده پژوهی در کنار واژه های دیگر مانند آینده نگاری ، پیش نگری ...
ثواب و عقاب در کلام حضرت علی(ع)
...، قالُوا: وَ لا أَنْتَ یا رَسُولَ اللَّهِ؟ قالَ: وَ لا أَنَا، الاَّ أَنْ یتَغَمَّدَنِی اللَّهُ بِرَحْمَتِهِ!; هیچ کس را عملش وارد بهشت نمی سازد. عرض کردند: حتی خود شما ای رسول خدا؟! فرمود: آری، من هم چنین هستم، مگر این که رحمت خدا شامل من شود! . و در ذیل حدیث آمده است که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)دست مبارک را بر سر خود نهاد و با صدای بلند جمله بالا را بیان کرد. یعنی یقین بدانید که من هم ...
دیدگاه آیت الله بهجت درباره سیاست و تحقق علائم ظهور
مانند علامه طباطبایی و ... بود؛ ایشان می فرمود نماز اول وقت و ترک معاصی و انجام واجبات بهترین راه برای پیشرفت معنوی است؛ ایشان تاکید داشت که هر چه را که به آن علم یقینی دارید عمل کنید و در دوراهی ها هم برای رضای خدا توقف کنید خداوند خودش مسیر را به شما نشان خواهد داد. بهجت در پاسخ به این سؤال که آیا بعد از خودش کسی را به عنوان استاد عرفان معرفی می فرمود افزود: اوخودش را کسی نمی دانست که ...
همدان|سناریوهای جدید غرب در برجام به روایت حسن عباسی
... وی گفت: معناداری زندگی به ما امید می دهد و امید مفهوم "مهدویت" را پدید می آورد و همه ادیان توحیدی و غیرتوحیدی منتظر ظهور منجی هستند. عباسی با اشاره به برای ظهور باید ابتدا در خود تغییر ایجاد کنیم تا ظهور اتفاق بیفتد، تأکید کرد: بر اساس کلام وحی تا تغییر انفسی ایجاد نشود، ظهور اتفاق نمی افتد که نمونه آن، شکل گیری گروه های مقاومت در منطقه مانند حزب الله لبنان، حشدالشعبی عراق و ...
انتشار سی و سومین شماره فصلنامه آیین حکمت
در فلسفه دین کدام اند؟ این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی به سامان رسیده است. بررسی چیستی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی عسکری سلیمانی امیری ، آسیه گنج خانی چکیده: علوم انسانی اسلامی با رویکردهای مختلفی مطرح شده است. از دیدگاه آیت الله مصباح، علمْ کشف واقع است و دین الهی حق منحصراً دین اسلام است که راه سعادت و شقاوت انسان ها را در حوزه باورها و ارزش ...
اقتصاد اسلامی زیر پرچم سرمایه داری شکل نمی گیرد
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تفاوت های اساسی دو نظام اقتصادی اسلام و اقتصاد سرمایه داری در سراسر جهان و از جمله ایران گسترش یافته همواره محل بحث بسیاری از محافل علمی بوده است. با حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی نیا، مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی با ایکنا گفت وگوی قابل تاملی دارد که در ادامه مشروح آن می آید. تفاوت اقتصاد اسلامی از غیراسلامی امری بدیهی است ...
مفاهیم: هنر نوگرا چیست؟
هنر نوگرا یا هنر مدرن جنبش یا مکتبی هنری است که در غالب مجموعه ای از جریان های اصلاح طلبانه فرهنگی در هنر، معماری ، موسیقی ، ادبیات و هنرهای کاربردی، از سال 1914 به وجود آمد. نوگرایی، فرایند و جریان تاریخی است که در عرصه های متنوع و مختلفی چون فلسفه، علم، سیاست، اقتصاد و هنر تأثیر مستقیم گذاشت. عبارت مدرنیسم جنبش های زیاد سیاسی، فرهنگی و هنری را در بر می گیرد که ریشه در تغییرات جوامع ...
آیت الله هاشم زاده هریسی: سخنان امثال آیت الله جوادی آملی از جنس نهیب های حضرت امام به مسئولین است/ ...
نه برای اخلاق، بلکه برای دستیابی به قدرت آمده است. متاسفانه هیچ کس پاسخ چنین اظهاراتی را نمی دهد. این افراد قرآن را تحریف می کنند. زیرا در این کتاب آسمانی، فلسفه آمدن پیامبر(س) صریحاً در چندین آیه بیان شده است. خداوند پیامبر اسلام را برای تزکیه، انسان سازی، اخلاق، علم و حکمت فرستاده است. افرادی که معتقدند پیامبر برای قدرت فرستاده شده، قصد دارند تا به این بهانه بر سر مردم بزنند. وی افزود ...
هبوط نشانه سقوط انسان نیست/ دیدگاه علمای اسلامی در مواجهه با اعلامیه حقوق بشر
منزله جدایی کلیسا از جامعه، دولت و حکومت است؛ بنابراین آنچه در جهان غرب مسلط است این دو مفهوم از سکولاریسم و لائیسیته است که نه تنها بر اعلامیه جهانی حقوق بشر مسلط است بلکه اندیشمندان خیلی قبل تر مانند کانت، ژاک رسو و ... نیز براین مسئله تاکید دارند؛ کانت می گوید انسانی که در عصر روشنگری زندگی می کند باید با خرد و عقل خودش اخلاق وضع کرده و قانون بگذارد؛ او نمی گوید دین و خدا نباشد ولی در زندگی دخالتی ...
آمریکا ارزش لبخند ایران را ندارد/ 3 سناریوی ترامپ برای برجام/ اجرای جنگ هیبریدی در ایران/ برخی مدیران ...
...، سوریه، لبنان و فلسطین بیرون برود، افزود: اینها کور خوانده اند؛ چون تا مادامی که آمریکا در منطقه است ایران هم در منطقه می ماند، سئوال ما این است که شما آمریکایی ها در سوریه، عراق، یمن، افغانستان چکار می کنید؟ هر گاه این سئوال را پاسخ دادید ما هم پاسخ می دهیم. این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه همان طور که آمریکا به زیر گوش ما آمده است؛ دیر نیست که ما هم زیر گوش آمریکا و به ...
گفتگویی جذاب و خواندنی با نویسنده کتاب خاطرات سفیر
.... من فقط می توانم به شما عرض کنم که افراد عمیقا باور دارند که سطح شان پایین تر از فرهنگ دومی است که دارند وارد آن می شوند، در آن فرهنگ دوم حل می شوند. شما اگر وارد شهری شوید که همه در حال نوشیدن آب فاضلاب هستند، خیلی بعید است که شما هم همرنگ جماعت شوید و چنین کاری بکنید. اصلا احتمالش نزدیک به صفر است. چون مشا یقین دارید نسبت به کاری که انجام می دهید. آن ها هستند که دارند اشتباه می کنند. هر چند ...
کتاب متفکران معاصر عرب نقد شد
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست نقد و بررسی کتاب متفکران معاصر عرب با حضور مجید مرادی، مترجم کتاب، حمیدرضا شریعتمداری، رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم و علی اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی شهر کتاب بعداز ظهر سه شنبه چهارم فروردین ماه در شهر کتاب شهید بهشتی برگزار شد. علی اصغر محمدخانی در ابتدای این نشست ضمن اعلام بر نامه های آتی مرکز فرهنگی شهر کتاب، گفت: آثار برخی از متفکران عرب به فارسی ترجمه شده و بحث هایی را هم براگیخته اس ...
5 نویسنده ای که منبع الهام شان داستایفسکی بوده است
مسئول همه چیز بود؛ بدون هیچ شانسی برای درخواست بخشش نهایی. ادبیات روس خیلی پیش از ظهور و پیدایش اگزیستانسیالیسم به دنبال کلی فهم بشر بود. داستایفسکی پیش از این تلاش هایی را برای حل معمای مسئولیت خود و خدا در نمونه هایی از شخصیت راسکولنیکف در رمان جنایت و مکافات استاوروگین در شیاطین و ایوان کارامازوف در برادران کارامازوف کرده بود. می توانیم بگوییم که ایمان، پاسخ اصلی به همه ...
هر فکر علمی برای جامعه ایران اسلامی محترم است
مرجع تقلید شیعیان افزود: هر فکر علمی برای جامعه ایران اسلامی محترم است و فرقی بین آن دو فیلسوف با فلاسفه دیگر نیست. به گزارش اسراء، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در دیدار با پرفسور مولر که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء صورت گرفت، با اشاره به اینکه آنچه که فعلاً در غرب مطرح است، در حقیقت بخشی از فلسفه است نه خود فلسفه، اظهار ک ...
علوم انسانی و تاریخ اقتصاد برای اقتصادخوانده ها
پایگاه خبری فولاد ایران - ☄ ️ آنچه اقتصادخوانده ها و علاقمندان اقتصاد از آن غافلند سال ها قبل درس سازماندهی صنعتی ( IO ) با دنیس مولر - که کتاب هایش در زمینه نظریه انتخاب عمومی در ایران نسبتا شناخته شده است - داشتیم. یک جایی از درس سعی کرد مفهوم ورود به صنعت و سود در بلندمدت را توضیح بدهد و به نظرات مارکس و ریکاردو در مورد ارزش و رانت اشاره کرد. وقتی دید اکثریت کلاس چیزی نمی دانند ...
فکری نشود، ما هم باید وزارت تنهایی راه بیاندازیم/ آمریکا از چند موشک بالستیک ما می ترسد!
زندگی حیوانی و شهوانی؛ انسان از عالم معنا فاصله می گیرد و به تعبیر قرآن از حیوان نیز پست تر و بدتر می شود، افزود: اگر انسان می خواهد اشرف مخلوقات باشد باید معنا داشته باشد. وی با بیان اینکه اولین مولفه معناداری تمایز جعل از خلق است، بیان کرد: معنا در عالم قرآن جعل است و این مفهوم بسیار عمیق است. این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه در غرب عالم معنا تثلیث است، افزود: اسکلت ...
کتاب هایی که کاربران عصر ایران خوانده اند و به دیگران هم پیشنهاد می کنند / بخش نهم
...، روانشناسی و جامعه شناسی بسیار عمیق و موثر بوده است.او از متفکرانی ست که نظراتش سیاستهای اقتصادی و اجتماعی غرب را متحول کرد و به شدت در تفکرات سیاسی قرن بیستم تاثیرگذار بوده است.او از مخالفان محدود کردن آزادی های فردی و طرفدار عدم دخالت دولتها در امور مردم بود و خودش از کسانی بود که در تمام عمرش و در تمام کتابهایی که نوشت از ازادی انسانها ،عدالت و برابری و عدم استثمار انها توسط دولتها دفاع ...
ایجاد جبهه فرهنگی در شناخت پیامبر (ص) از اهداف جشنواره خاتم است
.... این مساله از همان دوره اول خود را نشان داد. در آن دوره، یک دختر 14 ساله از کرمان جزو برگزیدگان بود. هرچه روبه جلو پیش رفتیم، متوجه شدیم که این جشنواره فواید دیگری نیز دارد. هرسال پس از برگزاری جشنواره، با نظر و جمع بندی شورای سیاستگذاری و شورای علمی، به چند نوآوری رسیدیم. در دوره دوم، گستره مخاطبان را نسبت به دوره اول، همه فارسی زبانان قرار دادیم و در جشنواره سوم گستره را نامحدود ...
مفهوم شادمانی متناسب با مقام انسانیت تعریف شود/ تفاوت علم و ایمان
خود را سه قسمت کند و تنها یک سوم آن را برای طلب روزی صرف کند و دو سوم دیگر بایستی برای اهداف دیگری مصرف شود. شیطان قسم خورده است که بندگان خدا را گمراه کند، مگر مخلَصین صلوات الله علیهم اجمعین که توان منحرف کردن آن ها را ندارد. حق تعالی در قرآن کریم مکرراً اعلام کرده است که شیطان دشمن آشکار شما است؛ فریب او را نخورید. اگر انسان حیات طیبه بخواهد حتما بایستی ابتلای خود به مسائل مادی را ...
به هوش باش که ایران تو را پیام دهد...
رحمت خدا در حال باریدن است و آوای زیبای برخورد قطرات حیات به این سو و آن سو، نوید شستن پلیدی ها و آلودگی های آفاق و انفس را می دهد و باشد که زلال رحمت الهی در این سطور هم جاری و ساری باشد تا بتوانم با تو مخاطب عزیز از رویایی بگویم که در سر دارم، از آرزویی بگویم که می دانم با هر نگرش و گرایشی در تو هم هست از رویایی برای ایران زیبا و سربلند خانه پدری همه ما که در کمال صدق و امانت با تو بازخواهمش گفت ...
مستضعفین، کاخ نشینان را به دریا می افکنند/سیاست های اقتصادی دولت روحانی، علمای حامی را هم ناامید کرد
...، جناب آقای مصباح، جناب آقای سبحانی و تشکیلاتشان در زمینه ی مسائل کلامی، و درسهای متعدّد فلسفه ای که شنیدم در قم هست، اینها زمینه ی ترویج و اعتلای علوم عقلی را به انسان مژده میدهد که چنین زمینه ای به وجود آمده. آیت الله جوادی آملی از شاگردان حضرت علامه طباطبایی (ره) نقش موثری در تقویت معرفتی و تولید علم دینیِ مورد نظر امام و رهبری داشته اند تاجایی که رهبر معظم انقلاب در این دیدار به خوبی ...
آیت الله بهجت می گفتند باید وجوهات را برای کشتن شاه مصرف کنیم
ایشان با اصل قیام و تشکیل حکومت در زمان غیبت هیچ مخالفتی نداشتند. عدّه ای به خدمت آقای بروجردی رحمه اللّه رسیدند و عرض کردند: اگر فرمان دهید، ما می توانیم محمّدرضا پهلوی را از بین ببریم. ایشان فرمودند: آیا اگر بگویم و شما هم به فرض او را از بین ببرید، و بتوانید به جای او کشور را اداره کنید، آیا شرق و غرب می گذارند آب گوارا از گلویتان پایین برود؟! . بنده علما (نه عملاً) جواب می دهم: در صورت ...
حضرت علی اکبر(ع)؛ آینه تمام نمای خاندان نبوت
سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) روز جوان نام گرفت، انسانی از تبار پاکان که در سایه سار اطاعت از پروردگار به پاسداری از آرمان های والای دین اسلام پرداخت و با شهامت و ایثار خویش الگویی شایسته برای فرزندان این مرز و بوم شد، جوانانی که با سلاح علم و ایمان و اقتدا به ایشان توانستند در مسیر سازندگی کشور گام های موثری بردارند. به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان ،یازدهم شعبان 43 قمری در شهر مدینه فرزندی از تبار پاک اهل بیت (ع) دیده به جهان گشود که او را علی اکبر (ع) نام نهادند. حضرت علی اکبر(ع) فرزند امام حسین (ع) سومین پیشوای شیعیان و مادرش لیلی دختر ابی مره بود. حضرت علی اکبر(ع) در کنار پدر والامقامش رشد و پرورش یافت و با سیره و روش اهل بیت(ع) آشنا شد. وی دارای ظاهری زیبا و زبانی شیوا بود و در گفتار، وجاهت و خلق و خوی همانند جدش رسول خدا بوده است تا آنجا که پدر بزرگوارش می فرماید: هرگاه مشتاق دیدار پیامبر می شدیم به چهره او می نگریستیم و در شجاعت و دلاوری همچون علی ابن ابی طالب(ع) بود. کنیه آن حضرت ابوالحسن و لقب هایش علی اکبر و اهل شباب بود، ایشان سراسر عمر کوتاه و پر برکت خویش را در خدمت و اطاعت پدربزرگوارش گذراند و در زمان قیام عاشورا در کنار پدر با دلیری، ایمان و عشق به پیکار با کفار پرداخت. فداکاری ایشان در حماسه عاشورا ستودنی و ماندگار شد چرا که شجاعانه و دلاورانه با دشمنان به نبرد برخاست. سرانجام حضرت علی اکبر(ع) پس از بارها پیکار در میدان جنگ به محاصره دشمنان درآمد و در دهم محرم 61 هجری قمری به شهادت رسید. در تقویم ملی سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) روز جوان نامگذاری شد تا جوانان ایشان را سرلوحه و الگویی شایسته در زندگی خود قرار دهند تا بتوانند به سعادت واقعی دست یابند. دین اسلام جوانی را دوره توانمندی، سازندگی و دوران بسیار با ارزشی برای بهره وری از نعمت زندگی می داند. جوانی و شناخت ویژگی های این مرحله سرنوشت ساز زندگی باعث می شود انسان خود را بهتر بشناسد و خصوصیاتش را درک کند. در این دوره تغییر و تحول جسمی بسیاری در افراد ایجاد می شود و همراه با این تغییرات روح او نیز دچار تحول می شود و احساس های جدیدی در نهال جوان به وجود می آید، دیگر او به مانند کودکی و نوجوانی رفتار نمی کند و در سایه آموزش های مناسب به بهترین شکل با این تحول ها رو به رو می شود. بخشعلی قربانی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران و استاد ادیان و عرفان دانشگاه مذاهب اسلامی، در گفت و گو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با بررسی شخصیت و جایگاه حضرت علی اکبر (ع) به عنوان بزرگ ترین فرزند امام حسین (ع) و نخستین شهید واقعه کربلا گفت: ظاهر، خلق و خو و منطق، نشان از صفات و کمال های فراوان آن حضرت دارد. در وصف ویژگی های بارز و حسنه حضرت علی اکبر(ع) به عنوان یک شخص با کمال، نه تنها از زبان پدر ایشان که در بیان سایرین نیز توصیف هایی ذکر شده است. به خاطر پیوستگی عاطفی، معنوی و روحی رسول خدا (ص) با امام حسین(ع) خصوصیت های ظاهری و برخی خصلت های اخلاقی وی به فرزندش علی اکبر(ع) انتقال داده و به عنوان آینه تمام نمای پیامبر اکرم(ص) مشهور شد. به طوری که حتی دشمنان و معاندان به این ویژگی اعتراف می کردند. حتی خود معاویه نیز توصیفی درخصوص ایشان دارد که در تاریخ نیز ثبت شده است: از نظر من اولی ترین فرد به امر حکومت، علی فرزند حسین بن علی است، چراکه جدش رسول خداست و شجاعت بنی هاشم در اوست... . علی اکبر (ع) در واقعه عاشورا، از ارکان اصلی سپاه امام حسین (ع) به شمار می رفت. برعهده گرفتن مسوولیت آب رسانی به خیمه ها در شب عاشورا، داوطلب شدن برای شهادت پیش از همه، تاکید بر حق مداری و دفاع از حق و ایثار جان مبارکشان از ویژگی های این فرزند برومند سیدالشهدا(ع) بود. استاد ادیان و عرفان دانشگاه مذاهب اسلامی، با اشاره به اینکه اختلاف نظرهایی در منابع در خصوص سن شهادت حضرت علی اکبر وجود دارد، بیان داشت: علی اکبر(ع) در ظهر عاشورا جلوی پدر به طرف میدان ستیز می رود و از خود شجاعت ها نشان می دهد، ایشان به هنگام حمله به لشکر دشمن برای آنها شعری می خواند و در حمله جمع بسیاری از آنها را به هلاکت می رساند و در حالی که زخم های بسیاری بر تن مبارکشان داشتند به سمت پدر برمی گردد و از ایشان تقاضای آب می کند تا نیرو بگیرد و دوباره به سمت میدان نبرد پیش می رود و سرانجام با شلیک نیزه ای به پایش به شهادت می رسد. که در بیشتر منابع به صورت ادبی و در قالب شعر به این مسئله پرداخته اند، روز تولد ایشان 11شعبان دانسته شده است که بر این پایه، در هنگام شهادت سن ایشان 28 سال خواهد بود و این قوی ترین قولی است که در مورد سن حضرت علی اکبر (ع) وجود دارد. برخی دیگر از منابع نیز نشان دهنده آن است که سن ایشان باید بیشتر از 23 سال باشد؛ چراکه امام سجاد( ع) در کربلا 23 سال داشتند و حضرت علی اکبر(ع) که از ایشان بزرگ تر بودند باید سنی بالاتر از 23 را داشته باشند. وی در ادامه از حضرت علی اکبر(ع) به عنوان الگویی مطلوب برای جوان ایرانی یاد می کند و می گوید: زندگی این فرزند والا مقام امام حسین (ع) به مانند یک امام معصوم بوده به طوری که همیشه سعی می کرد به دور از خطا و گناه باشد، جوانان امروزی هرچند تلاش کنند که از صفات خوبی بهره مند باشند اما گاهی توان سختی ها و ظرفیت رویارویی با معضل ها را در آنها وجود ندارد و سنگینی ناملایت های زندگی تعادل در رفتار و گفتار آنها را از میان می برد اما با مطالعه در زندگی انسانهای بزرگمردی همچون علی اکبر (ع) که در صحنه های سخت و طاقت سوز، تنها به رضا وتسلیم الهی فکر می کرد و چنان در برابر بلاهای الهی آرام و مطمئن بود که گاه حیرت و شگفتی دیگران را برمی انگیخت ، می توان راه توشه ای برای خود انتخاب کرد. این حضرت با توجه با اینکه همیشه در کنار انسان های معصوم زندگی می کرد و در مسائل روز جامعه خویش منطبق با راه و روش سیره امام زمان خود بوده هیچ گاه انحرافی در موضع گیری ها و بیان مطالب از سوی ایشان مشاهده نمی شود که خود نشان از درایت و سطح علمی بالای وی دارد. شجاعت یکی از مولفه های اصلی شخصیت هر جوانی است که اوج این فضیلت در شخصیت والای علی اکبر(ع) است. جوان امروز هم باید در ارتقای بصیرت، بینش، معلومات و تخصص های لازم خود بکوشد و با تاسی از حضرت علی اکبر(ع) ویژگی های اخلاقی و شخصیتی ایشان را ملاک اصلی فعالیت های خود قرار دهد و از چنین انسان هایی الگو بگیرد. نیایش و عبادت به عنوان روح و جوهره زندگی در تمام دوره های عمر، لازم و حیاتی است. اما این مساله در جوانی به دلیل حساسیت و جایگاه ممتاز آن، از ارزشی دوچندان برخوردار است و نمی توان شیرینی و لذتی را که عبادت در جوانی دارد و تأثیری که در اندیشه و روان انسان برجای می گذارد با دوره های دیگر مقایسه کرد. جوانان قدر دوران جوانی خود را بایستی بدانند و از آن به عنوان یک فرصت طلایی برای عبادت در راه خدا استفاده نمایند و خانواده ها نسبت به تربیت دینی و تقویت روحیه عبادی در جوانان با استفاده از شیوه های گوناگون آموزشی، تربیتی و الگو گرفتن از ائمه اطهار(ع) آنها را به این سمت هدایت نمایند. قنبری، با اشاره به دوره جوانی و اینکه دو گروه مختلف جوان وجود دارد که هر کدام دارای مشکلاتی هستند، خاطر نشان کرد: جوان در فطرت و سرشت خود، خداگرا است و ویژگی هایی نظیر تمایل به ابتکار و خلاقیت و زیبایی دارد و باید زمینه های رشد این خصوصیات فطری برایش فراهم شود. مساله جوان بودن دوره ای است که تمامی انسانها در طول عمر خود آن را سپری می کنند، به طور مثال یک جوان ایرانی وآمریکایی در اینکه این سن را می گذرانند هیچ فرقی با هم ندارند و در خواسته هایشان با توجه به اینکه هر دو جوان هستند تفاوتی نیست، گروه دوم مساله جوانی کردن آنهاست و چون جوان هستند تصور دارند که در راستای ایدئولوژیک یک نظام، دستور العملی را اجرا می کنند که آینده خوبی در انتظارشان نیست و باید برای آینده اقتصادی و سیاسی خود بجنگند که این تفاوت جوانان کشور ما در مقایسه با جوانان دیگر کشورها است. وی تصریح کرد: چهار دسته مشکل پیش روی جوانان وجود دارد؛ نخستین عامل مسئله است که به آنها ناملایمت های ذهنی می گویند که جوان در ذهن خود همواره با مسائلی درگیر است. دومین علت را می توان مشکل نام برد که ناملایمت های عینی هستند که در زندگی روزمره آنها به وجود می آید. سومین دسته بحث معضل که به مشکل های پیچیده ای گفته می شود که برای جوان قابل حل نیست و آخرین عامل بحران است که از آنجایی آغاز می شود که جوان نتواند با استفاده از امکانات و یا ابزارهای که در اختیار دارد مشکلاتش را حل کند و دیگر آنها برایش سخت و شاید هم غیر قابل حل باشند. این استاد دانشگاه آسیب های اجتماعی و منشأ ایجاد آن را در جوانان نشناختن سه موضوع مهم دانست و تصریح کرد: آسیب های اجتماعی مطالعه و ریشه یابی بی نظمی ها و ناهنجاری ها است که همراه با علل و شیوه های پیشگیری به وجود می آید. اگر در جامعه ای هنجارها رعایت نشود رفتار ها آسیب می بیند یعنی اینکه پایبند نبودن به هنجارهای اجتماعی آسیب ها را باعث می شود. انسان موجودی است که باید در قالب الگوهای فرهنگی و اجتماعی زندگی کند، اینکه تا چه حد رفتار فرد با هنجارها، سنت ها مغایرت داشته باشد و جامعه درباره آن چه قضاوتی می کند معیاری برای شناخت رفتار بهنجار و نابهنجار به شمار می رود. در جامعه دینی و اسلامی، معیار و ملاک برای هنجارها نوع اعتقاد مورد پذیرش همگان است و این معیارها به وسیله آموزه های دینی تعیین می شود. اگر ویژگی های دوران جوانی، مشکلات جوانان، نیازهای به حق آنان و برآورده کردن آن ها به درستی شناخته نشود می تواند از عوامل آسیب زا برای آنها باشد. خانواده ها یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در رشد همه جانبه کودکان تا جوانی هستند که می توانند در پیشگیری از آسیب های اجتماعی گام های مهمی بردارند. اگر جوانان با این بحران ها و ناملایمت ها در زندگی رو به رو شوند دیگر نمی توان در آنها تعادل را به وجود آورد و دچار هیجان هایی می شوند که از حالت خود آگاهی به ناخودآگاهی پیش می روند و اینها برایشان تبدیل به عقده هایی می شود که خطر های آن غیر قابل کنترل است. جوانان اگر در ایجاد رابطه با جنس مخالف نتوانند خود را کنترل کنند با فضایی مواجه می شوند که غیر قابل کنترل هستند و این مساله برای زنان و مردان فرقی ندارد ولی اگر جوانان با الگو گیری از اولیای دین و ائمه در بهبود بخشیدن به این ناملایمت ها استفاده کنند و آنان را در صدر امور زندگی خود قرار دهند می توانند از این بحران ها خارج شوند. وی در ادامه توصیه می دهد: در حال حاضر در حوزه مسائل فرهنگی جوانان با تهاجم اخلاقی و فرهنگی، تقلید پذیری از غرب، آسیب های ناشی از عرفان های جدید و توجه نکردن به ارزش های انسانی در آموزش روبه رو هستیم. فضای مجازی شبکه های اجتماعی اینترنتی نوعی از بحران هویت را در میان طیف گسترده ای از جوانان به وجود آورده است. بحران هویت در زمینه های فردی ناهمگونی های هویتی را سبب شده و به نحوی تعادل اجتماعی را متأثر کرده است. در واقع با توجه به گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی در دنیا و ایران، استفاده نوجوانان و جوانان ایرانی از اینترنت رو به گسترش است که این افزایش ورود بی رویه جوانان به فضاهای مجازی آسیب های زیادی را به همراه خواهد داشت و با توجه به فرآیند جهانی شدن و مواجه شدن نسل متراکم جوان ایرانی با فضای مجازی، ضروری است عواقب این برخورد در ایجاد بحران های هویتی بررسی شود و حل این مشکلات به شیوه ای دوسویه ضرورت و اهمیت دارد؛ یعنی نه تنها با همت خود شخص بلکه با رفتار و برنامه ریزی ارگان های دولتی و همچنین با توجه به اطلاعات آماری، راهکارهای مناسب کارشناسان و همکاری نهادهای موجود با سازمان های مربوطه این مشکلات مرتفع خواهد شد. ارائه الگوهای مناسب از جوانان در رسانه ها و ایجاد سمت و سوی مناسب برای جوانان مانند گرایش به دین و اجرای صحیح دین را به منظور توجه بیشتر به جوانان با اهمیت است. عضو شورای پژوهشگاه علوم انسانی مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، در پایان به راهکارهای شناسایی مشکلات جوانان اشاره کرد و گفت: توجه به مشکلات عاطفی جوانان مانند افسردگی، پرخاشگری، ترس و کم حرفی، توجه به مشکلات اخلاقی- رفتاری همچون معاشرت با جنس مخالف، سرقت و دروغگویی از راه های شناسایی مشکلات جوانان است که باید مورد توجه همگان به خصوص نهادهای آموزشی در ارتقای قدرت تعقل و تفکر جوانان به منظور برطرف ساختن نیازهای فردی و اجتماعی آن ها که نقش پررنگی دارند قرار بگیرد. تفکر و برنامه ریزی دقیق، به منظور اتخاذ راهکارها جهت حل مشکلات جوانان اهمیت دارد. ایجاد شبکه هایی از طرف کارشناسان دینی برای پاسخ به سوال ها و شبه هایی که برای آنها به وجود می آید، تجلیل از جوانان نخبه و برگزاری دوره های نوین ارتباطی با ائمه جماعت از دیگر راهکارهای آسیب شناسی است. شناخت نیازهای روانی که این نیازها تضمین کننده شادابی و نشاط جوان می شود و اگر به موقع شناخته نشود ممکن است فرد را به انحراف بکشد. انسان ها برای دین داری نیاز به الگو دارند، وقتی الگو ها روشن نباشند نیاز جوانان با فقدان الگو روبرو می شود که در این مسیر به راه های انحرافی بروند. فراهم کردن راه لازم برای بازگشت به ارزش های اسلامی ضرورت دارد. آشنایی جوانان به مسائل دینی- اعتقادی و رجوع به منابع دینی مانند قرآن و نهج البلاغه، توجه به فرهنگ ایرانی- اسلامی به شکل توامان به منظور گرایش بیشتر آنها به دین از اهمیت بالایی برخوردار است. هدایت کردن جوانان امروزی به طرف ارتباط با خداوند یکی از بهترین راه ها برای خودسازی آنها محسوب می شود که متاسفانه جوانان به واسطه سرگرمی های متعدد و بی ارزش ارتباط خود را با پروردگار قطع کرده اند و این امر سبب می شود که جوان دارای مشکلات بیشتری در زندگی خود شود و این ارتباط همیشگی باعث غلبه بر مشکلات در همه مراحل زندگی فرد می شود. ...
فلسفه برج عاج نشین آکادمیک، کالایی تجملی با مشتریان خاص است
تفکری است که مورد توجه دانشگاه است یعنی چیزی نیست که بخواهد در کوچه و بازار مطرح شود و به عنوان یک تخصص باید آن را در نظر گرفت. فلسفه الزاما اظهارنظر، تصمیم گیری و ادعا نیست، فلسفه را باید یاد گرفت، یعنی آموختنی است از طریق تاریخ فلسفه و از طریق متون فلاسفه بزرگ چه شرقی و چه غربی. مادامی که ما تصور کنیم با چند کلمه می توان فلسفه را در اختیار مردم قرار داد این نقص غرض یعنی نوعی عامیانه کردن و به ...
نقد و بررسی حضور دین در حوزه عمومی/ سیدعلی میرموسوی
شبکه اجتهاد: دین در حوزه عمومی، موضوعی زنده، گسترده، دامنه دار و مناقشه برانگیز در اندیشه معاصر اسلام و غرب است. تجربه مدرنیته در جهان غرب که با عصر روشنگری آغاز شد، همچنان که نیچه به درستی بیان کرده است با شعار مرگ خدا ، اعلام پایان تدریجی حضور دین در زندگی عمومی را به همراه داشت. تاریخ اما اندک اندک نادرستی این پیش بینی را نشان داد. خیزش مذهبی در قرن بیستم و پدیدار شدن اسلام سیاسی، احیا و ...