سایر منابع:
سایر خبرها
احمدی نژاد اشتباه هاشمی و خاتمی را ادامه داد / گردش احمدی نژاد از استکبار به لاریجانی ها
نسبت به قدرت قوه اجرایی کشور، احترام به قوای دیگر، ولایت فقیه در سال 83 است. دیدگاه ایشان نسبت به ولایت فقیه یک دیدگاه ریشه دار و انقلابی است. یک نامه ای احمدی نژاد در تاریخ 25 آذر 83 دارد. در آن مقطع شورای هماهنگی نیروهای انقلاب که شامل آقای لاریجانی، باهنر، ناطق نوری، ولایتی و چند نفر دیگر هستند ظاهراً جلسه ای گذاشته بودند که تصمیم گیری در مورد انتخابات داشته باشند و از آقای احمدی ...
سفیر واتیکان در ایران درگفت وگوبا شفقنا: مذهب و صلح در کنار یکدیگر قرار دارند و نمی توانند از هم جدا ...
می رود. در روح مسیحیت، یک عشق تازه وجود دارد که از عشق عمیق به خداوند نشات می گیرد. سنت پل می گوید: عشق خداوند از طریق روح القدس، به درون قلب های ما دمیده شده است (Rom. 5.5 ) . این عشقی است که از طبیعت الهی انسان برخاسته است که از توانایی های عادی روح بشر، بسیار فراتر است. بنابراین کمک و عشق از ارزش های اساسی و بنیادین این بشر تازه هستند؛ بشری که از سوی خداوند با تقدس و عدالت از نو خلق ...
یک سر خط نگهدار فیلسوف!
. برگه ای در دست دارد و دائماً در حال برنامه ریزی است. دقیقاً می داند چه تاکسی کی حرکت کرده و نیاز به چه تعداد تاکسی دیگر است. آنها را دقیقاً در یک صف جا می دهد و آنهایی را که تازه می رسند هدایت می کند تا جایی پارک کنند و منتظر شوند. همه چیز مرتب و سر جای خودش است مسافران هم به فرمان او فقط می نشینند. از او درباره کارش می پرسم. از من عذرخواهی می کند و می گوید الان نه! مردم منتظرند. 48 سال سن دارد و 14 ...
بازی دراز تجلی گاه عرفان
. از عجایب تاریخ معاصر آن است که دو ابرقدرت اتحاد شوروی و ایالات متحدۀ آمریکا که در هیچ ساحت ایدئولوژیک و استراتژیک باهم کمترین قرابتی نداشتند شاید تنها در این موردِ خاص – ضرورت ناگزیر اضمحلال جمهوری اسلامی ایران- هم آوا و هم داستان شدند. و چه کسی بهتر از سردار خودشیفتۀ قادسیه که هم رؤیای تجزیۀ خوزستان و تسلط بر شط العرب داشت و هم سرشار از علقمه های متحجر عروبی بود. ابتدا در اقدامی سمبلیک ...
سامان گلریز: شادی حلقه گمشده زندگی ماست
تان نخورده است. اصلا از دنیای خوش خودتان بیرون نمی آیید؟ - یاد گرفته ام که هر چیزی را سر جای خودش قرار بدهم. گرچه گاهی اوقات کنترل شرایط از دستم در می رود. مثلا وقتی که برنامه آشپزی اجرا می کنم، فقط و فقط در حال همان کار هستم، آن هم با عشق. گرچه چند روز بود که از شنیدن خبرهایی مثل افزایش دلار که بیشتر شبیه یک فاجعه بود، ناراحت شدم. چرا ناراحت نشوم؟ خصوصا که مجبور شدم سفرم را به خاطر همین ...
زندگی هنری یک بیمار اسکیزوفرن
و وجود خودش دوست داشته می شود و مورد عشق و علاقه قرار می گیرد. اما کم کم این کودک بابت کاری که در برابر اجتماع و فرهنگ می کند مورد ستایش قرار می گیرد یا برعکس. یا در واقع این است که آن آرمان هایی که در فرهنگ هستند و آن آرمان هایی که آرمان-من را می سازند، دخیل هستند. این گذر از مرحله ی اول به مرحله ی دوم که برای فروید تحت عنوان عقده ی ادیپ مشخص است، برای لاکان به شکل فرایندی خلاصه می شود که اصطلاحا ...
انتقاد فیلمنامه نویس سریال هیات مدیره از نبودن سریالی برای گروه سنی نوجوان!
بیا و قرار گذاشتیم در میدان هفت تیر فکر می کنم دفتر آقای منوچهر محمدی بود. چون آن موقع داشتند برنامه ای را برای شبکه تهران کار می کردند که آقای اصغر توسلی آن موقع مجری بودند و با ما آنجا قرار گذاشتند. من نمی دانم چه ساعتی قرار داشتیم ولی من یک الی دو دقیقه زودتر رفتم آنجا و گفتم که با آقای بیرنگ کار دارم. گفتند هنوز نیامدند و پنج دقیقه که گذشت و او نیامد. من از دفتر بیرون آمدم و سر ...
جهانی گرفتار خشونت بی دلیل
پیش از این بارها درباره صدور مجوز کتاب های تان گله داشته اید و می گفتید بعضی از آنها بعد از 10 سال مجوز انتشار گرفته اند اما رمان گفتن در عین نگفتن سال 95 نوشته و یک سال بعد منتشر شده است. این اتفاق خوشحال کننده است یا ناراحت کننده؟ آیا نشانگر نوعی خودسانسوری است که در هنرمند نهادینه شده یا این بار برای مجوز، گیر و گرفتاری نداشته اید؟ این بار اتفاقی بوده که به این کتاب دروقت کوتاهی مجوز چاپ داده اند. دو کتاب مرا نشر ققنوس باهم فرستاده بود، یکی همین رمان بود و دیگری رمان در این تیمارخانه که هنوز مجوز نگرفته، و هیچ وقت نگفته اند چرا؟ این کتاب البته یک بار به نام در طویله دنیا منتشر شده است. نه، خوشحال کننده نیست. گرچه سختگیری مثل آن دوره هشت ساله نیست که تمام کتاب های ما به محاق رفته بود ودرواقع هنر وادب ایران در ورطه سکوت افتاد. تصور می کنم ارشا ...
قضا نشدن نماز ها با این راه حل
...: هر کس که بخواهد شب برای عبادت برخیزد؛ چون در بستر خود خوابید بگوید: (بسم اللَّه) بار خدایا مرا از مکرِ خود آسوده مدار، یاد خودت را از خاطرم مبر و مرا در گروه غافلان قرار مده، من در فلان ساعت برخیزم. محققاً خدای متعال برای او فرشته ای می گمارد که او را همان ساعت بیدار کند. [کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 540] در ادامه به بیان نکاتی در ...
حسینی قزوینی: احمد الحسن و طرفدارانش خطرناک تر از منافقین و داعش هستند
...؛ اما چنین چیزی نداریم که شخصی فرمایش امام را نقد و بررسی و اشکال کند. * پرسش سؤال می کنند لطفاً در مورد دعای امیرالمؤمنین که عرض می کند: "عقلم مغلوب است و قلبم محجوب است"توضیح فرمایید. * پاسخ در رابطه با دعای: إِلَهِی قَلْبِی مَحْجُوبٌ وَ نَفْسِی مَعْیوبٌ وَ عَقْلِی مَغْلُوب بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق ...
محمود دولت آبادی: من اُستاد جان کَندن ام
اگر نویسنده بتواند با مایه و شخصیت های داستانش به رفاقت برسد در مسیر نوشتن د. دوست داشتن آدم های داستان و احساس همدلی با ایشان بسیار مهم است که من تا چنان حسی نیابم دست به قلم نمی برم. و نام رمان طریق بسمل شدن . تاکیدی ست بر همان قربانی شدگی. تنی که با وجود زخم و فوران خون هنوز نیم جانی دارد و در حال تقلاست، به گمانم در نهایت این تن از تنش باز می ایستد... - بله، قربانی شدن ...
واکاوی و نقد رفتار و عملکرد ملی و منطقه ای غلامرضا تاجگردون
سوال پاسخ دهد که چه شد بی طرف رای نیاورد. عیناً پاسخ او می تید: مهندس بیطرف دوست قدیمی من بود و همیشه قابل احترام بود و اولین جلسه حمایت از او را در فراکسیون زاگرس نشینان برای او تشکیل داده و کار برای رای بالای او را آغاز کردم. بعد از جلسه متوجه شدم نمایندگان برخی از مناطق نسبت به او حساسیت دارند و بیم آن را دارند که نتوانند با او دوران خوبی داشته باشند. چون رفتار نمایندگان منتقد را می ...
سعید عقیقی: منتقدان فرانسوی فیلم های فرهادی را تلویزیونی می خوانند
شهیدثالث و مواجهه مینیمالیستی او پرداخته ام. وی افزود: در سینمای فرهادی رابطه ای بین یک داستان واقعی و فرمول هایی که از دل سینمای کلاسیک بیرون آمده، وجود دارد. یعنی با فرمول کلاسیکی کار می کند که به آن شاهپیرنگ می گوییم. هر آنچه بخواهیم از این شکل ارتباطی بیابیم باید در ارتباط آن بین فرمول های سینمای کلاسیک از یک سو و فرمول سینمای واقع گرا جست وجو کنیم. سعید عقیقی سپس ...
مراسم پایانی جایزه مهرگان با یاد کوروش اسدی
و وجودش برای خواننده های کتابش درود می فرستد. عشق به ادبیات در سطر سطر نوشته های او بود. او برای مردم می نوشت... کوروش وقتی رفت هنوز نویسنده بود. در ادامه مراسم علیرضا زرگر بنا به درخواست همسر کوروش اسدی در مورد تغییر آیین نامه و اهدای جایزه به کوروش اسدی که از دنیا رفته است توضیحاتی داد و گفت: در حق کوروش جفا بود اگر جایزه را نمی برد زیرا آثارش بدون یک رأی منفی به مرحله های بالاتر راه ...
سیمین فاتح رمان نویسی زنان در ادبیات ایران
به اخذ مدرک لیسانس شده بود، درگذشت و با وجود درآمد کافی پدر و ثروت مادرش برای مدتی مجبور به کار کردن در کنار ادامه تحصیل شد. از جمله کارهایی که سیمین به آن اشتغال داشت، معاونت اداره تبلیغات خارجی و همچنین نوشتن مقاله برای روزنامه ایران آن زمان با نام مستعار شیرازی بی نام بود و برای مدت کوتاهی نیز در رادیو تهران مشغول بود و در این مدت شروع به داستان نویسی کرد. دانشور در سال 1327 توانست ...
کدام کتاب ها در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می شوند؟
...، داستان های جبران خلیل جبران نوشته احمد خطیبی، یک عاشقانه برعکس (بهترین داستان های کوتاه دنیا) نوشته یاسر محبوب و چند می گیری تا جزیره ناخدا؟ نوشته سید حسن رضوی در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می کند. علاوه بر انتشارات ایجاز، نشر فصل پنجم همانند سال های پیشین کتاب های خود را در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می کند. از تازه های نشر این ...
شهرداری در دو راهی خیانت به نسل های آینده قرار دارد
ریاست جمهوری ثبت نام کرد. گفتگوی مشروح باشگاه خبرنگاران جوان با سید مصطفی میرسلیم را در ادامه می خوانید . شورای اسلامی شهر تهران پس از استعفای آقای نجفی مشغول بررسی صلاحیت و برنامه نامزدهای جدید شهرداری شده است. این موضوع چقدر اهمیت دارد؟ میرسلیم: شهر تهران مرکز سیاسی و اقتصادی کشور است. سرنوشت آن برای ساکنان تهران بسیار اهمیت دارد زیرا زندگی روزمره آنها بدان وابسته ...
خاطرات دهه شصتی غفوری فرد از رهبر معظم انقلاب، شهید رجایی، انجمن ساده زیستان مهندس بازرگان، ماهی سیاه ...
عقیل رفتیم؛ مسئول گردان گفت اینجا گردان مسلم بن فقیر است. ناهاری که به ما دادند نان و هندوانه بود. یک بار دیگر به جبهه های جنوب رفتیم شام نان و سبزی داشتند. می خواهم بگویم تا وقتی جبهه وجود داشت این روش وجود داشت. حقوق ها تا آخر جنگ همین طور بود. یعنی اواخر سال 64 من آخرین حقوقی که به عنوان وزیر نیرو گرفتم 9 هزار و پانصد تومان بود. سال 70 که معاون رئیس جمهوری بودم تازه حقوقم 18 هزار ...
ایجاد جبهه فرهنگی در شناخت پیامبر (ص) از اهداف جشنواره خاتم است
هایی وجود داشت. می توان با برگزاری کارگاه هایی، ساختار داستانی این آثار را اصلاح کرد. اما همین که نویسنده با نگاه فانتزی به سراغ چنین مقوله ای می آید که همیشه خط قرمز داشته، مهم است. وقتی وارد داستان می شویم بتوانیم ایده خلاقانه و فانتزی را درست به کار ببریم، ارزشمند است. خلاقیت از نوع دسته اول آن در آثار جشنواره دیده می شد. واقعا زبان کودکانه بچه ها جالب توجه بود. کودکی که غار حرا را شخصیت اصلی ...
وقتی کسی به "کن" دعوت می شود معنی اش این نیست فیلمش خوب است
سناریویم را آنجا ارائه می دهم 5/1 تا 2 میلیون می گیرم. ایران را به عنوان لوکشین فیلم بعدی تان انتخاب می کنید؟ مگاتن: چرا که نه، تهران شهری است که وقتی در آن راه می روم احساس می کنم از 60 سال پیش هویتِ خودش را نگه داشته است. از آن شهر هایی خیلی خاص مانند استانبول است. من وقتی فیلمم را در آنجا ساختم کسی استانبول را نمی شناخت؛ ولی من این شهر را انتخاب کردم، چون احساس کردم یک شهرِ ...
راز نام یک پادگان به نام یک قهرمان
...! سراسیمه بیسیم میزند : انشایی این چه گرایی ایست میدهی؟ این محل که محل استقرار خودت است؟انشایی جواب بده !!سرباز جواب بده !! انشایی جواب داد دیگر محل من نیست دشمن رسیده بزنید !فقط بزنید! عبدالحمید انشایی با گراهای خودش با دستور خودش جان جوانش بمبارانی دوطرفه میدید و هر لحظه برای آسمانی شدن عشق میورزید! حمید انشایی جسورانه و بی باکانه در حالی که در زیر گلوله های توپ پیکرش پر از خون و ...
کوچکترین قهوه خانه ایران در بازار تهران
دوست جوانمردش حاج محمد صالحی که از وضع او باخبر شده بود، 30تومان به او قرض داد و او قهوه خانه بزرگتر در جلوی خان مسجدشاه دایر کرد. و داستان آمدن حاج علی درویش به این قهوه خانه این طور آغاز می شود: قبل از 1340 پدرم، معروف به بهشتی و درویش در این قهوه خانه مشغول به کار شد. او قهوه خانه را از حاج محمدحسین خرید. پدرم در سال 1306 در همدان به دنیا و در 15سالگی به تهران آمد. او ابتدا روبه روی دبیرستان حافظ ...
مراسم پایانی جایزه مهرگان با یادی از کوروش اسدی و رضا براهنی
ایران به چیز دیگری فکر نمی کنم و ابراز امیدواری کرد که جایزه مهرگان سال های سال به راه خود ادامه دهد. در ادامه بهرام حسن زاده کیابی، برگزیده یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست تجلیل شد. دکتر اسماعیل کهرم، به نمایندگی از حسن زاده کیابی روی سن حاضر شد و در حالی که از وجود برخی فشار ها بر فعالان محیط زیست گلایه مند بود تاکید کرد کیابی، عاشق ایران است. سید باقر موسوی، محیط بان جوان ...
کره شمالی، عجیب ترین کشور دنیا
پا خارج از مرزهای این کشور می گذارند زیاد نیست. بدون شک، دلیل "مرموز" بودن کره شمالی برای تمام دنیا نیز در همین نکته نهفته است. چیزهای خنده دار و جالب زیادی در مورد کره شمالی وجود دارد که هر روزه می شنویم. همه چیز در مورد این کشور با خودنمایی و تظاهر همراه است؛ از اسم بی مُسمای این کشور (جمهوری دموکراتیک خلق کره) با وجود داشتن دیکتاتوری ترین حکومت دنیا گرفته تا وبسایت دولتی عجیب و غریب ...
حضرت علی اکبر(ع)؛ آینه تمام نمای خاندان نبوت
سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) روز جوان نام گرفت، انسانی از تبار پاکان که در سایه سار اطاعت از پروردگار به پاسداری از آرمان های والای دین اسلام پرداخت و با شهامت و ایثار خویش الگویی شایسته برای فرزندان این مرز و بوم شد، جوانانی که با سلاح علم و ایمان و اقتدا به ایشان توانستند در مسیر سازندگی کشور گام های موثری بردارند. به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان ،یازدهم شعبان 43 قمری در شهر مدینه فرزندی از تبار پاک اهل بیت (ع) دیده به جهان گشود که او را علی اکبر (ع) نام نهادند. حضرت علی اکبر(ع) فرزند امام حسین (ع) سومین پیشوای شیعیان و مادرش لیلی دختر ابی مره بود. حضرت علی اکبر(ع) در کنار پدر والامقامش رشد و پرورش یافت و با سیره و روش اهل بیت(ع) آشنا شد. وی دارای ظاهری زیبا و زبانی شیوا بود و در گفتار، وجاهت و خلق و خوی همانند جدش رسول خدا بوده است تا آنجا که پدر بزرگوارش می فرماید: هرگاه مشتاق دیدار پیامبر می شدیم به چهره او می نگریستیم و در شجاعت و دلاوری همچون علی ابن ابی طالب(ع) بود. کنیه آن حضرت ابوالحسن و لقب هایش علی اکبر و اهل شباب بود، ایشان سراسر عمر کوتاه و پر برکت خویش را در خدمت و اطاعت پدربزرگوارش گذراند و در زمان قیام عاشورا در کنار پدر با دلیری، ایمان و عشق به پیکار با کفار پرداخت. فداکاری ایشان در حماسه عاشورا ستودنی و ماندگار شد چرا که شجاعانه و دلاورانه با دشمنان به نبرد برخاست. سرانجام حضرت علی اکبر(ع) پس از بارها پیکار در میدان جنگ به محاصره دشمنان درآمد و در دهم محرم 61 هجری قمری به شهادت رسید. در تقویم ملی سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) روز جوان نامگذاری شد تا جوانان ایشان را سرلوحه و الگویی شایسته در زندگی خود قرار دهند تا بتوانند به سعادت واقعی دست یابند. دین اسلام جوانی را دوره توانمندی، سازندگی و دوران بسیار با ارزشی برای بهره وری از نعمت زندگی می داند. جوانی و شناخت ویژگی های این مرحله سرنوشت ساز زندگی باعث می شود انسان خود را بهتر بشناسد و خصوصیاتش را درک کند. در این دوره تغییر و تحول جسمی بسیاری در افراد ایجاد می شود و همراه با این تغییرات روح او نیز دچار تحول می شود و احساس های جدیدی در نهال جوان به وجود می آید، دیگر او به مانند کودکی و نوجوانی رفتار نمی کند و در سایه آموزش های مناسب به بهترین شکل با این تحول ها رو به رو می شود. بخشعلی قربانی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران و استاد ادیان و عرفان دانشگاه مذاهب اسلامی، در گفت و گو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با بررسی شخصیت و جایگاه حضرت علی اکبر (ع) به عنوان بزرگ ترین فرزند امام حسین (ع) و نخستین شهید واقعه کربلا گفت: ظاهر، خلق و خو و منطق، نشان از صفات و کمال های فراوان آن حضرت دارد. در وصف ویژگی های بارز و حسنه حضرت علی اکبر(ع) به عنوان یک شخص با کمال، نه تنها از زبان پدر ایشان که در بیان سایرین نیز توصیف هایی ذکر شده است. به خاطر پیوستگی عاطفی، معنوی و روحی رسول خدا (ص) با امام حسین(ع) خصوصیت های ظاهری و برخی خصلت های اخلاقی وی به فرزندش علی اکبر(ع) انتقال داده و به عنوان آینه تمام نمای پیامبر اکرم(ص) مشهور شد. به طوری که حتی دشمنان و معاندان به این ویژگی اعتراف می کردند. حتی خود معاویه نیز توصیفی درخصوص ایشان دارد که در تاریخ نیز ثبت شده است: از نظر من اولی ترین فرد به امر حکومت، علی فرزند حسین بن علی است، چراکه جدش رسول خداست و شجاعت بنی هاشم در اوست... . علی اکبر (ع) در واقعه عاشورا، از ارکان اصلی سپاه امام حسین (ع) به شمار می رفت. برعهده گرفتن مسوولیت آب رسانی به خیمه ها در شب عاشورا، داوطلب شدن برای شهادت پیش از همه، تاکید بر حق مداری و دفاع از حق و ایثار جان مبارکشان از ویژگی های این فرزند برومند سیدالشهدا(ع) بود. استاد ادیان و عرفان دانشگاه مذاهب اسلامی، با اشاره به اینکه اختلاف نظرهایی در منابع در خصوص سن شهادت حضرت علی اکبر وجود دارد، بیان داشت: علی اکبر(ع) در ظهر عاشورا جلوی پدر به طرف میدان ستیز می رود و از خود شجاعت ها نشان می دهد، ایشان به هنگام حمله به لشکر دشمن برای آنها شعری می خواند و در حمله جمع بسیاری از آنها را به هلاکت می رساند و در حالی که زخم های بسیاری بر تن مبارکشان داشتند به سمت پدر برمی گردد و از ایشان تقاضای آب می کند تا نیرو بگیرد و دوباره به سمت میدان نبرد پیش می رود و سرانجام با شلیک نیزه ای به پایش به شهادت می رسد. که در بیشتر منابع به صورت ادبی و در قالب شعر به این مسئله پرداخته اند، روز تولد ایشان 11شعبان دانسته شده است که بر این پایه، در هنگام شهادت سن ایشان 28 سال خواهد بود و این قوی ترین قولی است که در مورد سن حضرت علی اکبر (ع) وجود دارد. برخی دیگر از منابع نیز نشان دهنده آن است که سن ایشان باید بیشتر از 23 سال باشد؛ چراکه امام سجاد( ع) در کربلا 23 سال داشتند و حضرت علی اکبر(ع) که از ایشان بزرگ تر بودند باید سنی بالاتر از 23 را داشته باشند. وی در ادامه از حضرت علی اکبر(ع) به عنوان الگویی مطلوب برای جوان ایرانی یاد می کند و می گوید: زندگی این فرزند والا مقام امام حسین (ع) به مانند یک امام معصوم بوده به طوری که همیشه سعی می کرد به دور از خطا و گناه باشد، جوانان امروزی هرچند تلاش کنند که از صفات خوبی بهره مند باشند اما گاهی توان سختی ها و ظرفیت رویارویی با معضل ها را در آنها وجود ندارد و سنگینی ناملایت های زندگی تعادل در رفتار و گفتار آنها را از میان می برد اما با مطالعه در زندگی انسانهای بزرگمردی همچون علی اکبر (ع) که در صحنه های سخت و طاقت سوز، تنها به رضا وتسلیم الهی فکر می کرد و چنان در برابر بلاهای الهی آرام و مطمئن بود که گاه حیرت و شگفتی دیگران را برمی انگیخت ، می توان راه توشه ای برای خود انتخاب کرد. این حضرت با توجه با اینکه همیشه در کنار انسان های معصوم زندگی می کرد و در مسائل روز جامعه خویش منطبق با راه و روش سیره امام زمان خود بوده هیچ گاه انحرافی در موضع گیری ها و بیان مطالب از سوی ایشان مشاهده نمی شود که خود نشان از درایت و سطح علمی بالای وی دارد. شجاعت یکی از مولفه های اصلی شخصیت هر جوانی است که اوج این فضیلت در شخصیت والای علی اکبر(ع) است. جوان امروز هم باید در ارتقای بصیرت، بینش، معلومات و تخصص های لازم خود بکوشد و با تاسی از حضرت علی اکبر(ع) ویژگی های اخلاقی و شخصیتی ایشان را ملاک اصلی فعالیت های خود قرار دهد و از چنین انسان هایی الگو بگیرد. نیایش و عبادت به عنوان روح و جوهره زندگی در تمام دوره های عمر، لازم و حیاتی است. اما این مساله در جوانی به دلیل حساسیت و جایگاه ممتاز آن، از ارزشی دوچندان برخوردار است و نمی توان شیرینی و لذتی را که عبادت در جوانی دارد و تأثیری که در اندیشه و روان انسان برجای می گذارد با دوره های دیگر مقایسه کرد. جوانان قدر دوران جوانی خود را بایستی بدانند و از آن به عنوان یک فرصت طلایی برای عبادت در راه خدا استفاده نمایند و خانواده ها نسبت به تربیت دینی و تقویت روحیه عبادی در جوانان با استفاده از شیوه های گوناگون آموزشی، تربیتی و الگو گرفتن از ائمه اطهار(ع) آنها را به این سمت هدایت نمایند. قنبری، با اشاره به دوره جوانی و اینکه دو گروه مختلف جوان وجود دارد که هر کدام دارای مشکلاتی هستند، خاطر نشان کرد: جوان در فطرت و سرشت خود، خداگرا است و ویژگی هایی نظیر تمایل به ابتکار و خلاقیت و زیبایی دارد و باید زمینه های رشد این خصوصیات فطری برایش فراهم شود. مساله جوان بودن دوره ای است که تمامی انسانها در طول عمر خود آن را سپری می کنند، به طور مثال یک جوان ایرانی وآمریکایی در اینکه این سن را می گذرانند هیچ فرقی با هم ندارند و در خواسته هایشان با توجه به اینکه هر دو جوان هستند تفاوتی نیست، گروه دوم مساله جوانی کردن آنهاست و چون جوان هستند تصور دارند که در راستای ایدئولوژیک یک نظام، دستور العملی را اجرا می کنند که آینده خوبی در انتظارشان نیست و باید برای آینده اقتصادی و سیاسی خود بجنگند که این تفاوت جوانان کشور ما در مقایسه با جوانان دیگر کشورها است. وی تصریح کرد: چهار دسته مشکل پیش روی جوانان وجود دارد؛ نخستین عامل مسئله است که به آنها ناملایمت های ذهنی می گویند که جوان در ذهن خود همواره با مسائلی درگیر است. دومین علت را می توان مشکل نام برد که ناملایمت های عینی هستند که در زندگی روزمره آنها به وجود می آید. سومین دسته بحث معضل که به مشکل های پیچیده ای گفته می شود که برای جوان قابل حل نیست و آخرین عامل بحران است که از آنجایی آغاز می شود که جوان نتواند با استفاده از امکانات و یا ابزارهای که در اختیار دارد مشکلاتش را حل کند و دیگر آنها برایش سخت و شاید هم غیر قابل حل باشند. این استاد دانشگاه آسیب های اجتماعی و منشأ ایجاد آن را در جوانان نشناختن سه موضوع مهم دانست و تصریح کرد: آسیب های اجتماعی مطالعه و ریشه یابی بی نظمی ها و ناهنجاری ها است که همراه با علل و شیوه های پیشگیری به وجود می آید. اگر در جامعه ای هنجارها رعایت نشود رفتار ها آسیب می بیند یعنی اینکه پایبند نبودن به هنجارهای اجتماعی آسیب ها را باعث می شود. انسان موجودی است که باید در قالب الگوهای فرهنگی و اجتماعی زندگی کند، اینکه تا چه حد رفتار فرد با هنجارها، سنت ها مغایرت داشته باشد و جامعه درباره آن چه قضاوتی می کند معیاری برای شناخت رفتار بهنجار و نابهنجار به شمار می رود. در جامعه دینی و اسلامی، معیار و ملاک برای هنجارها نوع اعتقاد مورد پذیرش همگان است و این معیارها به وسیله آموزه های دینی تعیین می شود. اگر ویژگی های دوران جوانی، مشکلات جوانان، نیازهای به حق آنان و برآورده کردن آن ها به درستی شناخته نشود می تواند از عوامل آسیب زا برای آنها باشد. خانواده ها یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در رشد همه جانبه کودکان تا جوانی هستند که می توانند در پیشگیری از آسیب های اجتماعی گام های مهمی بردارند. اگر جوانان با این بحران ها و ناملایمت ها در زندگی رو به رو شوند دیگر نمی توان در آنها تعادل را به وجود آورد و دچار هیجان هایی می شوند که از حالت خود آگاهی به ناخودآگاهی پیش می روند و اینها برایشان تبدیل به عقده هایی می شود که خطر های آن غیر قابل کنترل است. جوانان اگر در ایجاد رابطه با جنس مخالف نتوانند خود را کنترل کنند با فضایی مواجه می شوند که غیر قابل کنترل هستند و این مساله برای زنان و مردان فرقی ندارد ولی اگر جوانان با الگو گیری از اولیای دین و ائمه در بهبود بخشیدن به این ناملایمت ها استفاده کنند و آنان را در صدر امور زندگی خود قرار دهند می توانند از این بحران ها خارج شوند. وی در ادامه توصیه می دهد: در حال حاضر در حوزه مسائل فرهنگی جوانان با تهاجم اخلاقی و فرهنگی، تقلید پذیری از غرب، آسیب های ناشی از عرفان های جدید و توجه نکردن به ارزش های انسانی در آموزش روبه رو هستیم. فضای مجازی شبکه های اجتماعی اینترنتی نوعی از بحران هویت را در میان طیف گسترده ای از جوانان به وجود آورده است. بحران هویت در زمینه های فردی ناهمگونی های هویتی را سبب شده و به نحوی تعادل اجتماعی را متأثر کرده است. در واقع با توجه به گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی در دنیا و ایران، استفاده نوجوانان و جوانان ایرانی از اینترنت رو به گسترش است که این افزایش ورود بی رویه جوانان به فضاهای مجازی آسیب های زیادی را به همراه خواهد داشت و با توجه به فرآیند جهانی شدن و مواجه شدن نسل متراکم جوان ایرانی با فضای مجازی، ضروری است عواقب این برخورد در ایجاد بحران های هویتی بررسی شود و حل این مشکلات به شیوه ای دوسویه ضرورت و اهمیت دارد؛ یعنی نه تنها با همت خود شخص بلکه با رفتار و برنامه ریزی ارگان های دولتی و همچنین با توجه به اطلاعات آماری، راهکارهای مناسب کارشناسان و همکاری نهادهای موجود با سازمان های مربوطه این مشکلات مرتفع خواهد شد. ارائه الگوهای مناسب از جوانان در رسانه ها و ایجاد سمت و سوی مناسب برای جوانان مانند گرایش به دین و اجرای صحیح دین را به منظور توجه بیشتر به جوانان با اهمیت است. عضو شورای پژوهشگاه علوم انسانی مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، در پایان به راهکارهای شناسایی مشکلات جوانان اشاره کرد و گفت: توجه به مشکلات عاطفی جوانان مانند افسردگی، پرخاشگری، ترس و کم حرفی، توجه به مشکلات اخلاقی- رفتاری همچون معاشرت با جنس مخالف، سرقت و دروغگویی از راه های شناسایی مشکلات جوانان است که باید مورد توجه همگان به خصوص نهادهای آموزشی در ارتقای قدرت تعقل و تفکر جوانان به منظور برطرف ساختن نیازهای فردی و اجتماعی آن ها که نقش پررنگی دارند قرار بگیرد. تفکر و برنامه ریزی دقیق، به منظور اتخاذ راهکارها جهت حل مشکلات جوانان اهمیت دارد. ایجاد شبکه هایی از طرف کارشناسان دینی برای پاسخ به سوال ها و شبه هایی که برای آنها به وجود می آید، تجلیل از جوانان نخبه و برگزاری دوره های نوین ارتباطی با ائمه جماعت از دیگر راهکارهای آسیب شناسی است. شناخت نیازهای روانی که این نیازها تضمین کننده شادابی و نشاط جوان می شود و اگر به موقع شناخته نشود ممکن است فرد را به انحراف بکشد. انسان ها برای دین داری نیاز به الگو دارند، وقتی الگو ها روشن نباشند نیاز جوانان با فقدان الگو روبرو می شود که در این مسیر به راه های انحرافی بروند. فراهم کردن راه لازم برای بازگشت به ارزش های اسلامی ضرورت دارد. آشنایی جوانان به مسائل دینی- اعتقادی و رجوع به منابع دینی مانند قرآن و نهج البلاغه، توجه به فرهنگ ایرانی- اسلامی به شکل توامان به منظور گرایش بیشتر آنها به دین از اهمیت بالایی برخوردار است. هدایت کردن جوانان امروزی به طرف ارتباط با خداوند یکی از بهترین راه ها برای خودسازی آنها محسوب می شود که متاسفانه جوانان به واسطه سرگرمی های متعدد و بی ارزش ارتباط خود را با پروردگار قطع کرده اند و این امر سبب می شود که جوان دارای مشکلات بیشتری در زندگی خود شود و این ارتباط همیشگی باعث غلبه بر مشکلات در همه مراحل زندگی فرد می شود. ...
چهل سالگی ناهید
چهل ساله به ناگهان مسیر زندگی اش را تغییر دهد و شاید به یاد دوران جوانی، هوای عشق تازه ای را در سر بپروراند. ولی زن ها کجای این قصه قرار می گیرند؟ ناهید طباطبایی متولد 1337 در تهران و فارغ التحصیل رشته ادبیات دراماتیک و نمایشنامه نویسی از مجتمع دانشگاهی هنر است. او در سال 1378 رمان چهل سالگی را با همکاری نشر چشمه منتشر کرد. این رمان توسط مصطفی رستگارپور به یک فیلم نامه سینمایی تبدیل شد و در نهایت در سال 1388 علیرضا رئیسیان بر مبنای آن فیلم چهل سالگی را ساخت. ...
روضه خوانی و منابع سالم و بدون تحریف بهترین منبع الهام هستند
است؟ هم حراج ها و هم برخورد موزه ها و گالری ها با آثار. هر چند در گذشته هم این اتفاق وجود داشته اما حالا خیلی پررنگ است و بر همین اساس با هنر رفتار می شود. هر کسی تابلوهای مرا دیده از آن تاثیر گرفته. حتی برخی خودشان گفته اند که چندان هم مذهبی نیستند، اما حال و هوای کار بر آنها اثر گذاشته است. این یعنی چه؟ یعنی کار من می تواند مخاطب داشته باشد و بیننده را با خود همراه کند. اما در همین تهران ...
دولت آبادی و گلشیری می خواستند شبیه مارکز و کارور باشند
داستان بگوییم 2 بعلاوه 2 مساوی با 4 است. اگر توانستیم به این روابط منطقی دست پیدا کنیم ناز شست مان و به طور ضمنی هم می توانیم وجوه نمادین را در اثر پیاده کنیم. از ایشان پرسیدم اگر اورهان در کوه گم می شود چرا گم می شود؟ چطور ممکن است شخصیتی که بارها و بارها از یک راه عبور کرده، موقعیت خودش را گم کند؟ بنابراین باید به فرض روبنایی اثر دست پیدا کنیم. نویسنده نسبت به سوال هایی که ایجاد می کند ...
شمایل خانی در تاریکخانه
خواندید؟سناپور پاسخ می دهد: همه اینها را که نه...رفتم به کتابخانه دانشگاه تهران و هرچه منبع بود را، شاید نزدیک به 10 کتاب خواندم. توی بعضی از این کتاب ها به کتاب های دیگری هم ارجاع داده بودند، ولی من نخواندم... .خدایی ادامه می دهد: آیا در اصفهان وقایعی را دیدید که عینِ هم باشد؟ یعنی یک واقعه باشد اما چندین روایتگر برای آن وجود داشته باشد و از آنها استفاده کرده باشید؟سناپور پاسخ می دهد: تا جایی که ...
عرضه او بازگشته است ، نیچه گریه کرد و خاندان جاودان زالس در نمایشگاه کتاب
لوکیشین های داستان هم از خود آلمان (آلمان شرقی و آلمان غربی) شروع می شود و در ادامه قهرمانان مختلف داستان از آمریکا، هند و ... هم سردرمی آورند. او پیش تر درباره این رمان به ایلنا گفته بود: هرکدام از این راوی ها لحن مختص به خودشان را دارند. بعد از سخنان راوی اول سخنانی در ذهن خواننده شکل می گیرد و با خود می گوید این فرد چرا نسبت به فلان مسئله حساس است یا دید منفی به فلان شخص دارد. با خواندن ...