سایر منابع:
سایر خبرها
ترافیک شلوغ سفرهای دیپلماتیک به تهران/ایران، یگانه امیدِ حل بحران های منطقه ای
بی حاشیه هم نیست و گروه های همچون یهودیان اتریش به شدت این سفر را به بهانه های حقوق بشری به باد انتقاد گرفته اند. فیشر در سخنانی پیش از سفر به تهران با دفاع از انجام این سفر بر روابط خوب میان ایران و اتریش در گذشته تاکید کرد و گفت: اروپا علاقه مند به داشتن روابط خوب و صلح آمیز با ایران است و ما هم بسیار علاقه مندیم که ایران در ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه و منطقه شرکت و همکاری داشته ...
واکنش حزب الله به اعتراضات مردمی لبنان چیست؟
.... سابقه رویکردهای فتنه انگیز غربی در منطقه و تاثیرپذیری و خروج گاه و بیگاه روند تظاهرات مسالمت آمیز لبنان از مسیر صحیح خود بویژه در حوادث مقابل وزارت محیط زیست موید این دیدگاه است. دیدگاه دوم معتقد است که تراکم شکست ها و ناتوانی های سیاسی در میان جریان حاکم لبنان از ضعف در تعیین رئیس جمهور بعد از برگزاری 28 جلسه پارلمان و 470 روز خلأ در پست ریاست جمهوری تا تمدید دوباره مجلس ...
جزئیات 4 دریاخواری بزرگ در کشور
این دریاخواری هم از جنس دو مورد قبلی است. در ساحلی که متعلق به همه مردم بندرعباس و ایران است، در محدوده شهر بندرعباس که اساسا توجیهی برای این اقدام وجود ندارد یک بازار ماهی، که یک پروژه انتفاعی است، به بهانه جابه جایی بازار ماهی فروشان احداث شده است. درحالی که ما حدود دو دهه است تصمیم گرفته ایم از بلوار ساحلی بندرعباس به سمت راست هیچ عارضه ای ساخته نشود و این فضا به عنوان پارک ساحلی در اختیار مردم ...
بوق اشغال مخابرات برای اقتصاد ایران
دسته از مخالفان، زیرساخت های مخابراتی با ودایع مشترکان ایجاد شده است و دولت هیچ گونه سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت ها انجام نداده و تنها مدیریت مخابرات را برعهده داشته است. برهمین اساس سهامداران مخابرات از ابتدا مردم بوده و این شرکت مشمول اصل 44 نمی شود. به هر تقدیر و با وجود مخالفت ها، مخابرات واگذار شد اما ماجرای این خصوصی سازی چالشی تمام نشد. حالا محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم یکی از ...
بنیاد در آینه مطبوعات
...، استقبال مردم از همان میزان تولیدات کم نیز نشا ندهنده جذابیت و اهمیت این موضوع برای مردم است. متاسفانه پرداختن رسانه های سراسری ازجمله صداوسیما و سایر روزنامه ها به این قبیل موضوعات بسیار مهم و هویتی صرفا مناسبتی است؛ به گونه ای که فقط در بیست و ششمین روز مردادماه است که نام و نشانی از آزاده ها و اسرای زمان جنگ در چنگال ناپاک بعثی ها دیده می شود و همین که این روز، شب شود تا سال بعد! یادم نمی ...
ببینید تلویزیون چطور ذره ذره ما را می کشد!
تلویزیون بر سلامت افراد، دولت هنوز چشمانش را بر روی حقیقت بسته است و بعید است که در سیاست های کلی خودش تجدید نظر کند. پس در نهایت، مردم باید خود تصمیم بگیرند که چه مقدار و چه نوع برنامه های تلویزیونی را تماشا کنند ، چرا که آگاهی دادن و هشدار دادن توسط دانشگاهیان، سیاستمداران و رسانه ها بخاطر منافع مالی که تلویزیون برای دولت دارد، پشت گوش انداخته می شود. (دقیقا همان طور که مدیریت صنعت دخانیات، سال ها ...
نقد سخنان پورمحمدی در مورد حصر و برجام
مسئله حصر کار قوه قضائیه را انجام دهد و جایگزین این قوه شود! از نظر اینجانب شورای عالی امنیت ملی نه در مسئله حصر می تواند کار قوه قضائیه را انجام دهد و نه در مسئله برجام می تواند جایگزین مجلس شود. توسیع اختیارات شورای عالی امنیت ملی فراتر از اصل 176 قانون اساسی، مقدمات خودکامگی را فراهم می کند. به هرحال از این که در سطح رسانه ها نگاه جدیدی به دو موضوع حصر و ممنوع التصویری داشتید که گامی در راه حل این دو موضوع خواهد بود از جناب عالی سپاسگزارم. با تقدیم احترام علی مطهری /ایسنا ...
10 مورد از غیرمعمول ترین دوستی ها در تاریخ
بود که از اعضای گروه Secret Six به شمار می آمد و از حامیان سرسخت الغای برده داری بود. آن چه اغلب مردم نمی دانند این است که او مربی و ادیتور یکی از تأثیرگذارترین شاعران آمریکا، امیلی دیکنسن ، است. در سال 1862، هیگینسن مقاله ای در Atlantic Monthly با عنوان نامه ای به یک مؤلف جوان منتشر نمود که موضوع آن الهام دهنده ای برای نویسندگان جوان بود. پس از چاپ این مقاله، او نامه ای از امیلی دیکنسن دریافت ...
توضیحات رئیسی درباره پرونده میزان، پدیده و بابک زنجانی
تا با شخص محکوم مصاحبه شود و این موضوع می تواند روشنگری کند و به آسیب شناسی جرایم کمک کند. وی درباره اعمال نفود و فشار برخی افراد در برخی پرونده ها گفت: برخی اوقات برخی از بستگان متهم مانند پدر نسبت به فرزند یا فرزند نسبت به پدر، پیگیری های را انجام می دهد و این طبیعی است اما برخی اوقات می خواهند پرونده را با فضاسازی ها و با حرف های بی مبنایی ، جو سازی کنند و می خواهند حق را برای قاضی، باطل ...
ردمصاحبه رسانه ها با بابک زنجانی پیش از صدور حکم / مراحل نهایی پرونده کرسنت / بررسی وضعیت مال باختگان
.... وی درباره اشاره برخی رسانه ها به دکل های گم شده توضیح داد: اعدادی که در این باره مطرح شد مشخص نیست از کجا آمده و بحث درباره یک دکل گمشده است. سازمان بازرسی در این زمینه تحقیقاتی انجام داده و دادسرا نیز افراد درگیر در این موضوع را مورد بازجویی قرار داده است و یکی دو نفر در این باره مورد تحقیق قرار گرفتند و به محض حصول نتیجه از طریق سخنگوی قوه این مهم اعلام می شود. دادستان کل کشور در ...
مجلس همچنان در رأس امور است
... - مجلس مظهر حضور و اراده مردم در صحنه های گوناگون سیاسی و اقتصادی است. - آغاز هر دوره مجلس نوروز و نوروزی است که رویش و بهار دیگری را نوید می دهد. چهارم- از زمان تشکیل دولت یازدهم برخی از افراد و گروه های سیاسی خط تضعیف مجلس شورای اسلامی را با انگیزه ها و اهداف متفاوت در پیش گرفتند. به عنوان مثال در حالی که باید رئیس جمهور منتخب مردم برای تشکیل کابینه، برای هر ...
توپخانه صهیونیسم و فراماسون جهانی علیه فیلم محمد رسول الله(ص) روشن می شود
آنها فعال بوده است. مصاحبه ما با وی به عنوان یک صاحب نظر سینمایی درباره فیلم محمد رسول الله(ص) را در ادامه می خوانیم. با توجه به هجمه هایی که در سالهای اخیر در غرب نسبت به ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص) وجود داشته است، چقدر ساخت چنین فیلمی ضروری به نظر می رسید؟ ساخت فیلم درباره حضرت رسول (ص) و سایر بزرگان دین منطقا به این موضوع ارتباطی ندارد که دیگران عملی انجام دهند و ما نیز نسبت به ...
توضیح دادستان کل کشور درباره تعداد دکل های گمشده، قرارداد کرسنت، مصاحبه با بابک زنجانی و موسسه میزان
.... در استانها نیز پرونده هایی نیز به تناسب در زمینه زمین خواری، قاچاق کالا، دست اندازی به بیت المال مطرح است. چرا در برخی رسانه از چهره های سیاسی دولت گذشته به عنوان متهمان اقتصادی اسم برده می شود؟ در قانون ما موظفیم در پرونده فساد اقتصادی وقتی به قطعیت حکم رسید باید حکم اعلام شود. الان این پرونده های مطرح شده در مراحل مختلف است. برخی در مرحله بازپرسی و تحقیقات است. برخی در ...
کاسبان تحریم چگونه معامله می کنند؟
به شرکت ها گفتم دوره ای که قبلا نسبت به ایران داشتید تمام شده و اگر می خواهید کالا به ایران ببرید، دولت ایران زیر بار نخواهد رفت، شما باید سرمایه و تکنولوژی ببرید اما می دانید همین فابیوس به هنگام حضور در تهران و در گفت وگو با رسانه های فرانسوی چه گفت؟ به گزارش رادیو فرانسه فابیوس گفت ایران نیازهای عظیم دارد و حالا خودشان می گویند نیازهای زیادی دارند، مثلا به قطار، مواد غذایی] !![ و همه نوع تجهیزات ...
گامی دیگر از مدیریت شهری برای حفظ باغات کن و فرحزاد
گذشته مهدی چمران در جریان تورق تاریخ و نطق پیش از دستور جلسه شورای شهر، به حادثه انفجار خودرویی توسط رژیم صدام در 15شهریور 61 که منجر به شهادت ده ها ایرانی شد، اشاره کرد و عملکرد دکتر عباس شیبانی در بازسازی خیابان ناصرخسرو را قابل تقدیر دانست. وی در ادامه، به سالگرد شهادت آیت الله قدوسی دادستان کل کشور و سرتیپ وحید دستجردی رئیس شهربانی پس از انقلاب اشاره کرد و یاد این شهدا را گرامی داشت. چمران در بخش دیگری از سخنانش بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مجلس خبرگان رهبری را سرنوشت ساز و پراهمیت عنوان کرد و افزود: جا دارد که ما در مدیریت شهری از این بیانات ایده گرفته و براساس آن عمل کنیم. ...
گزارش "کافه سینما" از پست های بی پرده مجری سابق تلویزیون از زندگی گذشته اش،از تولد تا خانه نشینی بی ...
... اصل این است که همه از دوستان هنرمند زن ومرد من تا تمام مردم عزیز ایران و آدمهای دنیا تو خلوت و دلشون می دونن چند مرتبه حلاج هستند، میدونن چکاره هستند، چی کار کردن،چقدر ریا و تزویر و دروغ و شعارن یا پاک و مهربان وانسان بودند. نباید همه را به کیش خویش پنداشت، در مورد قضاوت کردن انسانها"به فرمایشات مولا علی (ع) مراجعه کنید، عزیزی که این پنج پست را برای جلب توجه آدمها و مدیران ...
جای خالی زنان در خبرگان
ساختار کلی نظام جمهوری اسلامی و جایگاه مجلس خبرگان رهبری داشته باشیم. براساس اصل 57 قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی از سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه تشکیل می شود که زیر نظر ولی فقیه انجام وظیفه می کنند. این سه قوه به صورت مستقل از هم فعالیت می کنند و رهبری به عنوان شخص اول مملکت، نقش هماهنگ کننده قوا را دارد. براساس اصل 113 قانون اساسی وظایف و اختیارات قوه مجریه به جز اموری که در حوزه ...
برسد به دست وزیر دادگستری
. توسیع اختیارات شورای عالی امنیت ملی فراتر از اصل 176 قانون اساسی، است. به هرحال از اینکه در سطح رسانه ها نگاه جدیدی به دو موضوع حصر و ممنوع التصویری داشتید که گامی به سوی راه حل این دو موضوع خواهد بود از جناب عالی سپاسگزارم . مروری بر نامه های مطهری علی مطهری با رئیس مجلس خبرگان، رئیس قوه قضائیه، مجریه و حتی برخی شخصیت های نظامی هم نامه نگاری داشته است. او علاوه بر اینها در حادثه ...
نوستالژی نسل ما
خودم به آن مسلط بودم را سعی کردم انجام بدهم که شاید کم غلط تر باشد. از نظر من دیالوگ ها صرف نظر از چیزی که گفتید پیش برنده قصه است. گاهی حادثه ای پیش می آید که براساس آن حادثه دیالوگ می گذارید اما به نظر می رسد که دیالوگ قصه را پیش می برد. کمی هم در مورد ملودی ها و شعرها صحبت کنیم اینکه موسیقی کلام ها در آثار شما چگونه شکل می گیرد؟ در دندون طلا به دلیل اینکه در فصلی از سریال، شخصیتی ...
اروپایی ها از ادبیات معاصر ما تصوری مبهم دارند
ایرانی و خوشنویس اصفهان ، منتشر می شود و از من برای رونمایی ترجمه آلمانی این دو کتاب دعوت شده است. خوشنویس اصفهان به فارسی در نیامده،آن را برای مجوز به ارشاد داده اید؟ بله، این رمان هم متأسفانه مثل برخی دیگر از رمان های من هنوز به فارسی منتشر نشده. نه، برای اینکه در مورد رمان های قبلی که به ارشاد دادم پاسخ های مأیوس کننده ای گرفتم و قرارم با خودم این است که یک کتاب بدهم و اگر آن کتاب مجوز ...
گپ وگفت درمورد همه چیز با کیمیای تکواندوی ایران
مادر و مربی ام هستم." وقتی اجازه حضور در بازیهای اینچئون ندادند، یک ماه سختی کشیدن جلوی چشمم آمد "در رقابت های نوجوانان جهان و نانجینگ مورد توجه رسانه ها قرار گرفتم. در همان زمان کره ای ها احساس خطر کردند و برای بازیهای اینچئون اجازه مبارزه به من ندادند. اگر شرایط سنی مسابقه دادن نداشتم پس چرا برایم آی دی کارت صادر کردند. جالب اینجاست که روز اول بازیهای آسیایی به هر نفر یادبودی ...
مادر نوزاد به آتش کشیده شده فلسطینی هم شهید شد
نوزاد 18 ماهه خانواده زنده زنده در آتش سوخت و پدر و مادرش نیز به شدت مجروح شدند. یک هفته پس از آن، سعد دوابشه پدر خانواده که دچار 90درصد سوختگی شده بود، شهید شد و حالا هم رسانه ها از شهادت رهام که او نیز 80درصد سوختگی داشت، خبر می دهند. رژیم صهیونیستی پس از جنایت تازه شهرک نشینان، با گرفتن ژست انسان دوستانه، اعلام کرد که در این رابطه تحقیق می کند، با این وجود تاکنون هیچ کس ...
توضیحاتی پیرامون درخواست ملاقات نمایندگان مجلس با "بابک زنجانی"/ آخرین وضعیت پرونده دکل نفتی
وجود دارد. احساس عدالت باید در جامعه وجود داشته باشد حجت الاسلام رئیسی با تاکید بر این که احساس عدالت باید در جامعه وجود داشته باشد عنوان کرد: عدالت باید در دستگاه قضایی برای مردم بیش از آن چه که ما می گوییم و یا بیش از آن چه که در رابطه با قانون است برای مردم شناخته شود. وی با تاکید بر اراده جدی دستگاه قضایی بیان کرد: دستگاه قضایی برای برخورد با هر کسی که دچار جرم ...
وقت آن رسیده که بند ناف وابستگی را ببرید!
نتیجه ای جز ناراحتی و دلسردی برای او ندارد. در برنامه ریزی کودک خود به او کمک کنید. او باید بیاموزد که انجام هر کدام از تکالیف مدرسه چه مدت طول می کشد و چگونه برنامه ریزی کند که علاوه بر انجام این تکالیف، برای کارهای دیگر نیز وقت داشته باشد. به فرزند خود یاد دهید که گام به گام پیش برود. اگر کاری کنید که فرزندتان براحتی و بدون هیچ تلاشی، از وضعیت سختی که در آن قرار گرفته است خارج شود ...
نکاتی درباره دو غول خودروساز ایران
فارس و تسنیم و صدا و سیمای ایران به شدت با این کمپین همراهی میکنند. باتوجه به اینکه صاحب اصلی دو خودروساز ایران دولت است، طبیعتا منتقدان دولت فعلی از کمپین اخیر ناراضی نیستند و همراهی با آن منطقی است، اما اینکه کار منتقدان باشد، بازهم بعید به نظر میرسد، چه آنکه همین رسانه ها بارها در موضوعات دیگر برای براه انداختن جریان هایی تلاش کردند اما چنین تاثیری نداشته. در نوشته هایی که ...
رئیس بانک مرکزی چگونه انتخاب شود تا مستقل رفتار کند؟
. من درباره مدیریت بانک مرکزی صحبت می کنم. وگرنه قوانین در مجلس تعریف شده و سیاست های کلی هم توسط مقام معظم رهبری تعیین می شوند. بحث ما سامانه مدیریت بانک مرکزی است و زمانی که از استقلال بانک مرکزی صحبت می کنیم نمی گوییم قوه اجراییه، مقننه و یا قوه بانک مرکزی، چون قرار نیست بانک مرکزی برای خودش قوه ای مستقل باشد بلکه قرار است مدیریت مستقلی داشته باشد تا نگاه دولت ها به آن به عنوان یک ...
بنزما: از بودن در رئال خوشحالم
مهاجم تیم فوتبال رئال مادرید می گوید اخبار رسانه ها تمرکز او را بر هم نزده است؛ چراکه او اصلاً صحبتی با سران آرسنال انجام نداده است. به گزارش ایسنا به نقل از ساکرنت، کریم بنزما در تابستان به شدت مورد توجه آرسنال و منچستریونایتد بود ولی او در نهایت در مادرید ماندنی شد. این بازیکن درباره حضور خود در رئال گفت: من اصلا کاری به اخبار رسانه ها ندارم و نمی دانم آنها هر روز چه صحبتی درباره من ...
دوست ندارم یک ریال هم از هواداران پرسپولیس به من برسد!
... 40 درصد از چقدر؟! امان از دست شما! به هر حال بیشتر از قراردادم با پرسپولیس بود! قراردادت با پرسپولیس دقیقاً چقدر است؟ همان 950 میلیون تومان که همه جا هم منتشر و رسانه ای شد. باشگاه های دیگر یک میلیارد و 200 میلیون تومان به تو می دادند؟ شک نکنید! با این وجود به پرسپولیس پیوستم و گله ای هم ندارم به هر حال مشکلات تیم های بزرگ، بزرگ تر است و بیشتر دیده ...
اظهارات علیزاده طباطبایی درباره نامه عفت مرعشی به اژه ای
به گزارش هشدار نیوز، سید محمود علیزاده طباطبایی در پاسخ به این سئوال که اخیرا رئیس مجلس شورای اسلامی درباره امکان تبادل جیسون رضائیان صحبت کرده و اینکه آیا این موضوع درباره امیر میرزایی حکمتی که به اتهام جاسوسی برای CIA به 10 سال حبس محکوم شده، مطرح است یا خیر اظهار کرد: جیسون رضائیان، یک آمریکایی اما موکل من یک ایرانی است و دستگاه قضایی وی را به عنوان یک ایرانی قبول دارد بنابراین امکان تبادل ...
آشنایی با صنعت سینمای جهان و فراز و فرودهای سینمای چین در 119 سال/ مبارزانی که تسلیم نشدند
سینمای چین از زمانی که آثار برادران لومیر را به نمایش می گذاشت تا امروز که 6 نسل فیلمسازی را پشت سر گذاشته همواره تلاش کرده نگاه مستقل خود را نیز داشته باشد. کافه سینما، سرویس سینمای جهان: اگر بخواهیم نگاهی به صنعت سینما در کشو رچین بیندازیم باید بگوییم هنر هفتم خیلی زود وارد چین شد و نخستین فیلم هایی که برادران لومیر ساختند در سال 1896 در شهر شانگهای برای چینی ها به نمایش درآمد؛ یعنی کمتر از یک سال که از نمایش نخستین تصاویر متحرک در شهر پاریس گذشته بود. به گزارش کافه سینما به نقل از مهر صنعت سینمای چین که مرکزش در شانگهای بود آرام آرام شکل گرفت و تقریبا 10 سال بعد به بار نشست. عصر طلایی چین چندین سال بعد به اوج خود رسید یعنی در اواخر سال های 1920 و 1930 که به این دوران معمولا دوره هالیوود ِشانگهایی می گویند. اپرای پکن در تصاویر متحرک محققی به نام مینا واجاکا تاریخچه سینمای چین را به چهار دوره متفاوت تقسیم می کند: نخستین دوره (1905-1920)، دوره توسعه (1921-1925) دوره تجاری (1925-1931) و دوره حمایت از جامعه (1932-1937) در نخستین دوران سینمای چین، اپرای پکن را به فیلم تبدیل می کردند و بازیگران این فیلم ها نخستین ستارگان سینمای چین به شمار می رفتند. فیلم ها در چایخانه ها نمایش داده می شد که از بسیاری جهات مراکز سرگرمی سازی آن دوران به حساب می آمد. پس از پیدایش جنبش کمونیستی در چین فیلم های اپرای پکن نقش کلیدی در ساختن هویت ملی چین بازی کردند. نخستین فیلم ها متاثر از تئاترهای موزیکال بود. برای مثال ریتم فیلم ها و حرکات بازیگران متاثر از تئاترها بود. نخستین تجربه های فیلمسازی در شهر پکن فیلمبرداری شدند، اما اولین فیلم کوتاه رسمی چین با عنوان زوج دردسرساز در سال 1913 در شانگهای فیلمبرداری شد. در سال 1921 چین نخستین فیلم بلندش یعنی یان رویشنگ Yan Ruisheng تریلری برگرفته از یک حادثه واقعی را ساخت که با استقبال روبه رو شد و استانداردی را برای فیلم های بعدی پدید آورد. شانگهای مرکز صنعت مدرن سینما در سال های ابتدایی 1930 شانگهای، پایتخت سینمای چین شد. عوامل زیادی در گسترش پایتخت سینمایی دخیل بود از جمله نقش مرکزی شهر در تجارت بین المللی. به شانگهای پاریس شرق می گفتند. شانگهای نه تنها مهد جنبش های سیاسی مختلف بود بلکه پایتخت قالب های جدید هنری مانند تئاتر های مدرن، ادبیات و سینما شد و به تدریج شهر به بهشت سینمایی تبدیل شد و جدیدترین فیلم های هالیوودی به سرعت در این شهر در سینماها به نمایش عمومی درآمدند. به عنوان مثال وقتی اولین فیلم ناطق هالیوود در 1926 ساخته شد، یک سال بعد در شانگهای روی پرده رفت. شانگهای سالن های مدرن سینما مانند اودیون و امپایر داشت و استودیوهای فیلمسازی آمریکا نیز در آنجا شبکه پخش و سالن سینما داشتند. هالیوود شرق صنعت سینمای چین رشد سریعی داشت و در سال 1927 در چین 181 کمپانی تولید فیلم فعالیت می کرد که 151 عنوان از این کمپانی ها در شهر شانگهای قرار داشتند. یکی از نخستین و مهم ترین استودیوهای شهر شانگهای مینگ ژینگ یا استار استودیو بود که در سال 1922 توسط ژانگ شی چوان و ژنگ ژنگکیو تاسیس شد. این دو پیشگامان صنعت سینمای چین بیش از 100 فیلم تهیه کردند. در اواخر سال های 1920 و اوایل سال های 1930 سینمای چین دوران طلایی داشت. فیلم های این دوران بیشتر تجاری و سرگرم کننده بودند. فیلم ها معمولا تاریخی با گریم های سنگین، هنرهای رزمی، فیلم های کونگ فو ایی، فانتزی و نبرد میان اهریمن ها و انسان های اخلاق گرا بودند. در سال های 1930 سینمای چین دستخوش تغییر شد، نخستین فیلم ناطق چین Gen hongmudan در سال 1931 به نمایش درآمد. در این دوران ستارگان محبوب در حال و هوای ستارگان هالیوودی در چین به محبوبیت رسیدند. مقام نمادگونه ستارگان سینمای چین تماییز میان زندگی خصوصی و تصویر اجتماعی آنها را ناممکن کرده بود. ستارگان زن و مرد موضوع شایعات در رسانه ها بودند. درست مانند وضعیت ستارگان سینمای این دوران. از شاهکارهای این سال های می توان به اتوبان (1934) و فرشته خیابان (1937) اشاره کرد. سمبول فیلمسازی این دوران در شانگهای ستاره زن سینما که به گرتا گاربوی چین شهرت داشت، روان لینگیو بود که در فیلم های الهه (1934) و زن جدید (1935) نقش آفرینی کرد و در سن 24 سالگی و در جوانی دست به خودکشی زد. پایان داستان؟/حمله ژاپن در سال 1932 ژاپن به چین حمله و شهر شانگهای را بمباران کرد که تاثیر عمیقی بر صنعت سینمای چین گذاشت. علی رغم این اتفاق، صنعت سینمای چین تعطیل نشد و فیلم های ملی گرایانه و سیاسی تولید کرد. از نگاه حامیان جنیش حزب چپ گرای چین، سینما باید به مردم آموزش می داد نه اینکه سرگرم می کرد. در سال های پایانی 1930 و پس از اشغال شانگهای بیشتر اهالی صنعت سینمای چین به هنگ کنگ رفتند. چین جدید با پیروزی حزب کمونیست بر نیروهای ملی گرا در سال 1949 دوران جدیدی شروع شد. این تغییرات تاثیر شگرفی بر سینمای چین گذاشت. در هنگ کنگ مقامات بریتانیایی حکمرانی می کردند. این مستعمره فیلم های متفاوتی را عرضه می کرد. یکی از فیلم های مهم که شخصیت قوی زنانه داشت زمستان (لی هانژیانگ 1969) نام داشت. در سال های پایانی 1940 مقامات چین علاقه چندانی به رواج هنرهای رزمی نداشتند بنابراین فیلم هایی که به هنرهای رزمی می پرداخت بیشتر در هنک کنگ ساخته شد و در وافع بیشتر شاگردان مدارس هنرهای رزمی به هنگ کنگ رفتند. در این دوران مقامات چینی نمایش محصولات هالیوود و هنگ کنگ را ممنوع کردند. مضمون فیلم های این دوران کارگران، سربازان بودند مانند پل (1949)، دختر موسفید (1950). در سال های 1949 تا 1951 کمپانی های خصوصی شانگهای تشویق به تولید فیلم شدند. کمپانی های خصوصی در این سال ها 47 فیلم تولید کرده و خیلی زود دچار دردسر شدند. زندگی وو ژان (1950) با نقش آفرینی ژائو دان دردسر درست کرد و به سازندگان فیلم اتهام زدند که ایده های فئودالی را رواج دادند. رژیم کمونیست چین سینما را در ید قدرت خود قرار داد. واحدهای سیاری درست کرد تا به نواحی دورافتاده چین سفر کنند و فیلم نمایش دهند. در سال 1965 حدود 20393 واحد سیار نمایش فیلم در چین وجود داشت. در هفده سال خلال ایجاد جمهوری خلق چین تا انقلاب فرهنگی 603 فیلم تولید و 8342 حلقه مستند ساخته شد. در سال 1956 آکادمی فیلم پکن تاسیس شد. یکی از فیلم های مهم این دوران این زندگی من (شی هو؛1950) است. فیلم های انیمیشن چینی بیشتر مضامین هنرهای رزمی داشتند و از نقاشی های سنتی، تئاتر سایه بهره می گرفتند. مشهورترین آنها فیلم دو قسمتی کلاسیک آشفتگی در بهشت (1961 و 1964) به کارگردانی ون لیمینگ بود که از جشنواره بین المللی فیلم لندن برنده جایزه شد. در سال های 1956 و 1957 سانسور بیداد می کرد. اوایل سال های 1960فیلم های چینی کمتر متاثر از اتحاد جماهیر شوروی بودند. در این دوران کمدین ها نقدهای گزنده ای را در قالب طنز نشان می دادند. یکی از آنها لو بن نام داشت که پس از ساختن کمدی ناتمام (1957) برای تمام عمر جلوی فیلمسازی او را گرفتند. کمدی ناتمام پس از مرگ مائو به نمایش درآمد. انقلاب فرهنگی در دوران انقلاب فرهنگی صنعت سینمای چین به شدت محدودیت داشت. پس از انقلاب فرهنگی سینمای چین به عنوان مدیومی سرگرم کننده دوباره رونق گرفت. چین از تولید 19 فیلم در سال 1977 به تولید 125 فیلم در سال 1986 رسید. فیلم ها ی چینی مخاطب فراوانی داشت. فیلمسازان چینی خلاقیت خود را رو کردند و مانند همتایان غربی خود دست به تجربه گرایی زدند. در سال های 1980 صنعت سینمای چین دچار مشکلاتی شد. علاوه بر تهدید فرم های دیگر سرگرمی سازی علیه سینما، فیلم های هنرهای رزمی و تریلرهای عامه پسند چندان مورد استقبال جامعه قرار نمی گرفت. در سال 1986 وزارت رادیو تلویزیون و سینما تاسیس شد تا بیشتر روی این رسانه ها کنترل وجود داشته باشد و مدیریت شوند. یکی از فیلم های مهم بادبادک آبی ساخته تیان ژوانگ ژوانگ نام داشت که در سال 1993 ساخته شد. پیدایش نسل پنجم فیلمسازان چینی در سال های میانی 1980 فیلمسازان نسل پنجم چین بیش از پیش شهرت سینمای چین را در دنیا عالم گیر کردند. بیشتر کارگردان های این نسل دانش آموخته از آکادمی سینمای پکن در سال 1982 بودند از جمله ژانگ ییمو، تیان ژانگ ژانگ، چن کایگه، ژانگ جونژائو. آنها نخستین گروه دانش اموخته از این آکادمی پس از انقلاب فرهنگی بودند و خیلی زود روش های داستان گویی سنتی را زیر پا گذاشتند و رویکرد رهاتر و غیر سنتی را برای داستان گویی انتخاب کردند. فیلم های یک و هشت (ژانگ جونژائو،1983) و زمین زرد ( چن کایگه، 1984) آغازگر فیلمسازی این نسل شد. مشهورترین آنها ژانگ ییمو و چن کایگه فیلم های مشهوری مانند بدرود محبوبه ام (1993)، ذرت سرخ کرده (1987) که برنده جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد، ساختند. آثار این فیلمسازان نه تنها مورد توجه چینی ها قرار داشت بلکه در محافل هنری بین المللی نیز به محبوبیت رسید. آثار مهجورتر یکی از کارگردان های این نسل تیان ژوانگ ژوانگ مورد توجه مارتین اسکورسیزی بود. در این دوران آثار کارگردان های نسل پنجم از جشنواره های معتبر بین المللی جوایز معتبری را به خود اختصاص دادند مانند خرس طلایی جشنواره برلین (ذرت سرخ کرده)، شیر طلایی ونیز (داستان کیو جو)، نخل طلا (بدرود محبوبه ام) و سه بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شدند. حادثه میدان تیان انمن جنبش نسل پنجم فیلمسازی در چین را برچید. بسیاری از فیلمسازان این نسل از کشور مهاجرت کردند؛ در حالی که بسیاری از آنها به ساختن فیلم ادامه دادند. نسل ششم فیلمسازان چینی پس از سال های 1990 فیلمسازی آماتور رواج پیدا کرد؛ چراکه پس از حادثه میدان تیان آنمن دولت سانسور را بیش از گذشته اعمال می کرد. به کارگردان های این دوره نسل ششم می گویند. فیلم های این کارگردان ها ارزان و سریع به تولید می رسید. آنها از فیلم های 16 م.م یا روش ویدیویی دیجیتالی برای ساختن فیلم استفاده می کردند. بیشتر بازیگران، نابازیگر بودند. فیلم ها حالت مستندگونه داشتند، سکانس پلان های طولانی، دوربین روی دست، بیشتر سبک سینما واریته و فیلم های نئو رئالیسم ایتالیا را تداعی می کردند. برخلاف نسل پنجم این نسل نگاهی ضد رمانتیک و منحصر بفرد به زندگی داشتند و توجه بیشتری به زندگی شهری مبذول می کردند که تحت تاثیر شورش ها و بلوا ها و ناراضی از سبک زیستی و تنش های جامعه معاصر چین بودند. از فیلمسازان این نسل می توان به جیا ژانکه، ژانگ یوآن، ونگ ژیاوشوآی، لو یی، لو چان اشاره کرد. یکی از فیلم های ژانکه نشانی از گناه بود که در جشنوارۀ کن 2013 به نمایش درآمد، با تحسین منتقدان مواجه شد و جایزۀ بهترین فیلمنامه را از آنِ خود کرد. بسیاری از فیلمسازان این نسل مشارکت منفی چین در ورود به بازار کاپیتالیست را نشان می دادند مانند انتقال کور (لی یانگ 2003) که به دو تبهکار قاتل در صنعت معدن و بدنام شمال چین می پرداخت. لی یانگ خود را از نسل ششم نمی داند اما خود را از نسل پنجم فیلمسازان چینی هم نمی داند! نسل جدید و دیگری از فیلمسازان به نسل دیجیتال شهرت دارند که فیلم های ارزان و دیجتالی می سازند مانند جیان یی یا ینگ لیانگ. از فیلم های این نسل می توان اشاره کرد به نیمه دیگر (2006) و پدر را به خانه ببر (2005). جشنواره های مهم سینمای چین عبارتند از جشنواره فیلم شانگهای، جشنواره بین المللی فیلم پکن و جشنواره فیلم گوآنجو. گزارش از ارغوان اشتری ...