سایر منابع:
سایر خبرها
خداحافظی طولانی ؛ فیلمی در تبلیغ اُتانازی
خداحافظی طولانی ساختۀ فرزاد مؤتمن از روز پنج شنبه 25 تیر در قالب اکران عید فطر به سینماها آمده است. این فیلم در مدت 50 روز به فروش 170 میلیونی در 10 سینمای تهران دست یافته و در 30 روز در دوازده سینمای شهرستان ها 60 میلیون تومان فروخته است. کارگردان می گوید: موضوع این فیلم، عشقی است. اما به نظر می رسد که واقعیت، چیز دیگری است. بعد از دوازده سال که از ساخت شب های روشن (1381) می گذرد ...
اعتیادی که ترک ندارد
.... اوایل مهر پارسال بود که برای نخستین بار این صحنه را دیدم. پسر بچه ای یک پک کوچک به یک سیگار زد و دود سیگار آن قدر زیاد بود که کل هیکل او و دوستش از این یک پک او در دود محو شدند و البته این دود هیچ بویی نمی داد. دیگر یک سالی می شود که همه آن بچه هایی که در پارک دور هم می نشستند و سیگاری را که معلوم نبود محتویات داخلش چیست با هم دست به دست می کردند و بعد صدای خنده های بلندشان گوش محله را سیلی ...
خاتمی از ارکان فتنه بود/چشم بودن شورای نگهبان مغلطه است/سیاسی کردن خبرگان؛ بدعت جدید فتنه گران/مرکز ...
اساس فتنه 88 همین مانیفست بود. مانیفست الگوی زیست مسلمانی کاملا در مقابل اسلام فقاهتی و ولایتی یعنی اسلام روشنفکری وابسته بود. این الگو نشان دهنده این است که این افراد از قبل زاویه داشتند ولی در زیر لوای انقلاب خودشان را پنهان کردند و بعد از مدتی انحراف خودشان را نشان دادند البته بعضی از فتنه گران از یک حالت سادگی و خامی برخوردار بودند که بر اثر حشر و نشر تحت تاثیر استحاله شده ها قرار ...
میرباقری:به خاطرانتقادعقب نشینی نمیکنم
انرژی پنهانی که در شخصیت ها هست و می توانند حادثه خلق کنند و خلق موقعیت داشته باشند ضمن اینکه وقفه ای در تولید مجموعه ماه تی تی پیش آمد و می خواستیم از فرصت مان استفاده مفید کنیم و چون به مخاطبان شبکه نمایش خانگی قول داده بودیم که این ارتباط به طور مداوم باشد، به ساخت سریالی اندیشیدیم که بشود در عرض سه ماه تولیدش کرد. همه اینها دلایلی بود برای اینکه سریال دندون طلا را بسازیم. دندون طلا ...
"کاج های لج باز" احساس خود را متوقف نمی کنند
.... اما پرسش هایی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا شعر باید به روزمرگی بپردازد؟ آیا شعر، نباید مفاهیم بلند و ارزش های مورد نظر جامعه را منتقل کند؟ شکارسری با اشاره به اینکه روزمره نویسی فرصتی برای ایجاد صمیمیت با مخاطب امروز است، افزود: "کاج های لج باز" نه یک کتاب شعر، که یک مجموعه شعر است و تا کتاب شعر شدن فاصله زیادی دارد. توجه شاعر این کتاب، از تغزل و جنگ گرفته تا اشاره به خود ...
نوستالژی نسل ما
این دست همه به جای خود، به دیالوگ که می رسم، ویژگی خیلی خاص تری برای آن قائلم و برای آن ساعت ها وقت می گذارم. بارها و بارها یک ترکیب را شاید بیش از 20 بار می نویسم تا به نتیجه مطلوب می رسم. این طور دیالوگ نوشتن به یکی از عادت های من تبدیل شده است. نمی دانم خوب است یا بد، اما معتقدم یک دیالوگ در آثار نمایشی وقتی مؤثر خواهد بود و زمانی ماندگار خواهد شد که این ویژگی را داشته باشد. معمولا هم یک دور ...
مردم کلیبر محروم از تماشای فیلم محمد رسول الله (ص)/ ضرورت وجود سینما در این شهرستان
مجیدی کارگردان این فیلم سینمایی برای ساخت فیلم محمد رسول الله (ص) انگیزه های محکمی داشت و به گفته این کارگردان در نشست خبری این فیلم، آزرده خاطر شدنش از توهین به ساحت مقدس پیامبر در رسانه ای در دانمارک باعث شد عزم خود را جزم و چراغ ساخت این فیلم سینمایی را روشن کند. انگیزه بالای مجید مجیدی برای ساخت فیلمی درباره زندگی حضرت محمد(ص) به اندازه ای بالابود که تصمیم گرفت عید قربان سال 1390 دست به ...
شروع یک جریان فرهنگی با "محمد رسول الله(ص)"/ فیلم مجیدی سرشار از نشانه ها و اشارات امروزی سیاسی- اجتماعی ...
را بیان کند؟ شروع فیلم با نگاهی هنرمندانه به شهر مکه در سال دهم (دوران شعب ابی طالب، نمایندن چهره های بی بدیلی که حمزه عموی پیامبر محافظ و پناه یاران رسول خدا هستند) و با لحظه بحران و نزاع بین مومنان و کفار به رهبری ابوسفیان و ابولهب آغاز می شود و در همان ابتدا به مخاطب می فهماند که این فیلمی است با نشانه ها و اشارات امروزی سیاسی/ اجتماعی، تحریم و نزاع بین حق و باطل. فیلمی که ...
بازاریابی با تشویق کاربران به تولید محتوا
و برنامه های اطلاع رسانی آپارات موفقیت آمیز باشد اما زمانی که قرار است مخاطب عملی انجام دهد، به سختی مجبور است فیلم خود را ارسال کند و آپارات فضای دسترسی مناسبی را ایجاد نکرده. اعجوبه ها یک مسابقه ویدئویی در عصر تبلت ها و تلفن های هوشمند است، اما دسترسی های آسان و راحت برای ارسال ویدئو برای کاربران مهیا نشده. به طور مثال کاربر برای شرکت در این مسابقه نمی تواند از طریق اپلیکیشن آپارات فیلم خود را ...
دغدغه های راوی النور و پارک / رمان موفقی که به سینما رسید
این نویسنده تازه ترین رمان خود را منتشر و به دست هوادارانش برساند. به بهانه انتشار اثر جدید این نویسنده و ساخت فیلم النور و پارک نشریه اوماها سراغ او رفته و گفت و گویی با او داشته است که متن این گفتگو را در ادامه می خوانید. * تقریبا دو سال طول کشید تا نگارش النور و پارک را به پایان رساندید و این اثر عرضه شد. این روزها در تدارک ساخت و تهیه فیلمی سینمایی بر اساس این اثر هستید و در عین ...
سینمایی که هشتش گروی نه است
طور کلی بی تکلف بودند. این موضوع را نیز در نظر بگیرید که از نظر کمیت آمار تولیدات سینمایی در سال دو دهه قبل نسبت به شرایط حال حاضر خودش،قابل قبول به نظر می رسید؛ که در این سال پنجاه فیلم اکران شدند،به تعبیری گزینش گری و انتخاب فیلم نیز برای تماشاگر قابل دسترسی بود؛ و چه شد که مخاطب سینما به آن چه می خواست نرسید؟ بیش از یک دهه است فیلم های سینمایی ساخته و اکران شده ،حد وسط ندارند، یا با ساختاری ...
اعظمیان: تولید اثر در ژانر جنگ دشوار است/ شرف الدین: سینما به این محتوا نیاز دارد/ فهیم: برای ماندن باید ...
سینمایی در ایران فراز و نشیب های دارد و هر بار یک کارگردان در تولید جدید خود به تجربه های تازه ای می رسد که در گذشته نداشته است و این طور نیست که یک کارگردان بعد از مدتی نیاز به تجربه نداشته باشد. هر کارگردانی بعد ازتولیدات مختلف فقط 15 درصد تجربه کاری دارد. تهیه کننده فیلم سینمایی دلتنگی های عاشقانه افزود: مهمترین کار در یک تولید سینمایی پس از ساخت اثر شروع می شود، یعنی ساده ترین ...
استقبال کم نظیر زنجانی ها از فیلم محمد رسول الله (ص)
برای آشتی مردم با سینما ایجاد شده است و مردم با پر کردن صندلی های سینما نشان دادند که فیلم خوب هوادار دارد و مردم طرفدار فیلم های ارزشی به دور از مضحکه و خنده های بی مورد هستند. اکنون که اکران فیلم محمد رسول الله از روز ششم شهریورماه هم زمان با سراسر کشور در تنها سینمای زنجان آغاز شده، گویا زمینه ای برای آشتی مردم با سینما فراهم آمده است، این فیلم که در چهار سانس ساعت 10 صبح، 13:30 ظهر، 16 ...
فیلمسازان از ورود به مسائل مذهبی نهراسند / مصطفی العقاد از احترامی که به شیعیان گذاشت ضرر نکرد
کاراکتر اصلی محسوب می شده کارگردان سعی کرده او را در این صحنه حفظ کند! به قول یکی از منتقدین که به صورت طنز می گفت اگر کارگردان رویش می شد بوکر را هم بعد از شهادت امام حسین(ع) نگه می داشت و صحنه ازدواج او را هم نشان می داد! حالا وقتی بیننده عوام ؛ این صحنه را می بیند چه فکری می کند؟ حتما با خودش می گوید پس همه آن چیزهایی که در روضه ها شنیدیم دروغ بوده است؟! هر چند که بیننده خواص، می داند این صحنه ها ...
فیلم محمد رسول الله آیینه تمام نمای اسلام در جهان/ فیلم محمد رسول الله بی نظیرترین اثر در سینمای ایران ...
است که به نظر بخش دوم زندگی که از هفت تا 15 سالگی سخت ترین بخش ساخت فیلم باشد. کارگردان فیلم ترانه شرقی بیان کرد: افتخار ما این است که بعد از گذشت هزار و 400 سال از هجرت پیامبر اکرم (ص) دومین فیلم درباره زندگی ایشانر توسط یک ایرانی ساخته شده است؛ متأسفانه اهالی هنر در معرفی و بیان خصوصیات پیامبر(ص) خوبی ها کم کاری های بسیاری داشته اند و مجیدی تنها کارگردانی است که به ندای رهبر معظم انقلاب ...
همتون منو میشناسین تئاتر مستند است/ اتوبیوگرافی در سه اپیزود
پزشک روانشناسی وارد صحنه شد و بعد هم با ما درباره موضوع پایان نامه اش و مشکلاتی که در این زمینه داشته است، حرف زد. کارگردان نمایش همه دزدها که دزد نیستند درباره ترکیب بازیگران نمایش گفت: در این اجرا همه بازیگران با نام های خودشان بازی می کنند. تلاش ما این است که در اجرای این اثر نمایشی به خانواده هایی که چنین فرزندانی دارند و دیگر افراد جامعه آگاهی دهیم. چند شب قبل تعدادی از خانواده ...
اعتیادی که ترک ندارد
...، بنزای، بیگ بنگ و... اینها یک ماده نیستند بلکه چند ترکیب شیمیایی هستند که بر اساس یک قاعده ریاضی شما می توانید آنها را با دوز و اندازه های مختلف با هم ترکیب کرده و صدها یا حتی هزاران ماده دیگر از آن بسازید. این را پسری که این مواد را یک سال است مصرف می کند می گوید و ادامه می دهد: یعنی شما دیگر حتی به فروشنده این جنس هم نیاز ندارید. ترکیبات شیمیایی هم در داخل تولید شده و هم از خارج وارد کشور می شود و ما آن را در اندازه خیلی کم و مولکولی می خریم و بعد آن را با هر ماده دیگری برای مثال سیگار یا علف مخلوط کرده و مصرف می کنیم. کسرا نام این ترکیبات را MA و MD عنوان کرده و می گوید: MA به شکل مایع و گرد با عنوان شیمیایی مواد مخدر تحت عنوان سوئیت، بنزای، مگاسوئیت و بیگ بنگ را می سازد و این اسم ها بستگی به میزان و موادی دارد که با این ماده ترکیب می شود در حالی که ماده اصلی این مخدر همان MA است. کسرا می گوید: MD همان آمفتامین ها هستند که در شیشه هم وجود دارد و این ترکیبات را به شکل مایع در آب حل کردنی مصرف می کنند اما در کل با این دو ماده مخدر شیمیایی می توان صدها نوع ماده مخدر ساخت که اثر هرکدام با دیگری فرق دارد. کسرا ادعا می کند: من در دست دوستانم به کرات ترکیبات شیمیایی دست سازی را می بینم که شاید هیچ کدامشان شبیه دیگری نیست. هیچ کدامشان در این دنیا نیستند پنج پسر نوجوان به ردیف کنار هم روی چمن های پارک نشسته اند و چرت می زنند. صحنه عجیبی است. این همه پسر بچه که معلوم است همه شان زیر 20 سال سن دارند این ساعت روز زیر آفتابی که هر کسی بیشتر از سه دقیقه زیر آن بماند داغ می کند بی کمترین ناراحتی زیر آفتاب دراز کشیده اند در حالی که هیچ کدامشان در این دنیا نیستن ...
داستان گویی ابزاری آسان برای مدیریت دانش
. مدیران باید در هنگام روایت داستان این نکته را مدنظر داشته باشند که آنها قرار است در افراد تغییر ایجاد کنند، نه اینکه به عنوان یک قصه گو شناخته شوند . برگزاری یک جلسه داستان گویی به منظور اشتراک دانش بسیار ساده است، کافی است یک فرد دارای دانش در یک حوزه را بیابید. مخاطبان علاقه مند به موضوع را گردهم آورید و اجازه دهید که فرد خبره داستان خود را برای افراد روایت کند با این حال به دست آوردن ...
شکل گیری هویت کودک ایرانی با بازی های خارجی/وقتی رفتارکودکانمان مدیریت می شود
القا می شود. القا کردن این آگاهی ها در ذهن مخاطب، بدون فعال سازیِ خودآگاهِ او، هنر بازی ساز است. از این منظر، رسانه ای قدرتمندتر است که بدون آنکه خودآگاه مخاطب را فعال کند، بر ایشان اثر بگذارد. رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان در سال 92 در رابطه با لزوم توجه درست به واقعیات فرمودند: باید واقعیت ها را به معنای واقعی کلمه دید، نه آنچه که به عنوان واقعیت القاء می شود. شما جوان ها ...
شورای عالی فضای مجازی و سبک زندگی ایرانی اسلامی
گروه سبک زندگی - مردم جهان، امروزه زندگی ای کاملا متفاوت از آنچه سالها پیش درگیر آن بودند، دارند و در بین فعالیت ها و اقتضائات امروزین زندگی روزمره، تکنولوژی و فناوری های جدید بیشترین نقش و اثر را در این دگرگونی داشته اند . زندگی کنونی بشر آنچنان با فناوری های جدید درهم آمیخته است که لحظه لحظه دقایق این زندگی، تحت تاثیر بخشی از این تکنولوژی و فناوری ها قرار می گیرد . این سلطه گران جدید زندگی انسان ...
مردن به وقت شهریور ؛ شعارزده و فاقد جذابیت/ فیلمی با خط قرمز های تاریخ گذشته!
علیمردانی اولین قدمش برای ورود به سینمای اجتماعی را با فیلم غافلگیر کننده بخاطر پونه برداشت و توجه برخی منتقدان و مخاطبان را به دست آورد و آنها را برای تماشای فیلم های بعدی اش مشتاق کرد، اما دومین فیلم اجتماعی اش مردن به وقت شهریور و داستان مواجهه سینا با دنیای بزهکاران و به تصویر کشیدن تلاطم های دوران بلوغ در این فیلم آن چیزی نبود که مخاطبان و علاقمندان فیلم بخاطر پونه از کارگردان آن اثر انتظار داشتند ...
گفتگوی مفصل موسیقی ایرانیان با هوشنگ کامکار : شما خبرنگارها اعصاب آدم را خُرد می کنید!
کنسرت برگزار کنم با یک گیتار، یک نی و یک ضرب. بعد اواسط اجرا بگویم حالا این ضرب را بچرخان و از آن طرفی بنوازش (خنده) این که نو آوری نیست. باور کنید در دنیا و در فضای Art for Art یا اصطلاحاٌ هنر برای هنر، انواع تجربه ها صورت گرفته. از سر بریدن بر روی صحنه گرفته تا کوبیدن سازها بر سر یکدیگر یا پیچیدن بوی نامطبوع در حین اجرای موسیقی و گرافیک میوزیک و غیرُه. در گرافیک میوزیک طرحی ارائه می کنند و به مخاطب ...
کتاب مصور گوزن و گوسفند در سرزمین عجایب منتشر شد
. داریوش رمضانی درباره ی اثر خود می گوید: این کتاب به نوعی ادای دین به شهر تهران و پنج سال کار و زندگی در این شهر بزرگ است. وی در ادامه می گوید: کتاب های داستانی مصور در دنیا، مخاطب های زیادی دارد و بخش عظیمی از بازار کتاب دنیا به این نوع کتب اختصاص دارد. اما متاسفانه در ایران تولید این کتاب ها بسیار کم و نزدیک به صفر است. امیدوارم با شروع کار مجموع کتاب های طنز نشرچشمه (جهان تازه دم) تولید کتاب های مصور طنز نیز بتواند جایگاه خودش را در ایران پیدا کند. کتاب مصور گوزن و گوسفند در سرزمین عجایب با قیمت 6000 تومان در نشرچشمه منتشر شده است. پایان پیام/ 298 ...
کالین فرث، بازیگری که از موفقیت می ترسد
هم در مقابل تماشاگر حریص. جرج پنجم خطاب به برتی می گوید: از وقتی رادیو اومده ما دیگه بازیگریم نه پادشاه . و سخنرانی پادشاه درباره اولین بازی برتی در نقش پادشاه انگلستان است. لیونل (جفری راش) درمانگر برتی برای تمرین، نمایشنامه هملت را به دست برتی می دهد. بازیگری، همان تله موشی است که هملت با آن شاه قاتل را شناخت و در سخنرانی پادشاه هم همین طور. در هملت شاه بد، شاه قاتل است و در سخنرانی ...
هیچکس به من نگفت ممنوع الکاری!
هایی که به من پیشنهاد کاری می دادند می گفتند اجازه کار ندارم. از یک مقطعی به بعد از جاهای دیگری به غیر از وزارت ارشاد به من اعلام شد که ممنوع الفعالیت هستم. اما هیچ وقت نامه ای مبنی بر ممنوع الکاری به دست من نرسید. در سال های اخیر خیلی پرکارتر از گذشته بودی و شاید حالا بهتر بتوانی تفاوت کار با مادرت و دیگر فیلمسازان را متوجه شوی... - در هر شغل و صنفی هرکس اگر در خانواده اش ...
توپخانه صهیونیسم علیه فیلم محمد رسول الله(ص) روشن می شود
پیش رو و متناسب با آرمانهای خود، بسته های متنوع و گسترده رسانه ای و هنری به جهان عرضه کنند. با این نگاه، گامی که مجیدی برداشته اولین گام است. با توجه به اینکه برای فیلم محمد رسول الله(ص) اکران جهانی پیش بینی شده است، مخاطب این فیلم نه فقط شیعیان بلکه تنها مسلمانان هم نیستند و همه مردم با دینهای مختلف و مکتب های فکری متفاوت، در معرض این فیلم قرار خواهند گرفت. به نظر شما این فیلم در اقسام ...
اولین زوج بانکدار ایرانی
لیره پرداخت می کردند. بعد از یکسری مذاکرات، طی موافقتنامه ای قرار شد بانک ملی ایران، در مقابل ریال هایی که بابت هزینه های قوای نظامی انگلیس در ایران می پرداخت، ارز قابل تبدیل به طلا دریافت کند. بدین ترتیب کلیه اسکناس های منتشره ایران دارای صد در صد پشتوانه طلا شد (همان، ص 78) و در پنجم دی ماه 1321 به عنوان جانشین حسین علاء عهده دار ریاست بانک ملی شد و در سال 1322 به نمایندگی امور مالی و اقتصادی ایران ...
نداشتن رسانه روسی زبان؛ باعث شناختن واسطه ای روس ها از ایران شده است
ما این است بعد از پایان نمایشگاه، این نمایشگاه نقطه عطفی و تحولی برای این باشد که ما به یک جریان ادبی جدید در حوزه ادبیات ایران و روسیه دست یابیم و حرکت جدید برای تقویت و گسترش همکاری ادبی ایران و روسیه باشد. تسنیم: ادبیاتی که از روسیه در ایران وجود دارد تقریباً متعلق به 100-120 سال گذشته است؛ از سوی دیگر آثاری که از ایران به روسیه رفته است، برای دهه های 4 الی 8 هجری است؛ ما آثار فاخر و ...
گفتگو با عوامل خداحافظی طولانی (1)
خبرگزاری مهر: سعید آقاخانی از جمله بازیگرانی است که مخاطب بیشتر او را در نقش های طنز و کارگردانی سریال های کمدی می شناسد اما او به عنوان اولین تجربه کارگردانی ساخت فیلمی جدی با عنوان لامپ صد را برگزید و بعد از مدتی دوری از سینما ترجیح داد با یک نقش جدی در فیلم خداحافظی طولانی به عنوان یک بازیگر خلاق به این عرصه بازگردد. آقاخانی برای بازی در خداحافظی طولانی ساخته فرزاد موتمن سیمرغ ...
آشنایی با صنعت سینمای جهان و فراز و فرودهای سینمای چین در 119 سال/ مبارزانی که تسلیم نشدند
سینمای چین از زمانی که آثار برادران لومیر را به نمایش می گذاشت تا امروز که 6 نسل فیلمسازی را پشت سر گذاشته همواره تلاش کرده نگاه مستقل خود را نیز داشته باشد. کافه سینما، سرویس سینمای جهان: اگر بخواهیم نگاهی به صنعت سینما در کشو رچین بیندازیم باید بگوییم هنر هفتم خیلی زود وارد چین شد و نخستین فیلم هایی که برادران لومیر ساختند در سال 1896 در شهر شانگهای برای چینی ها به نمایش درآمد؛ یعنی کمتر از یک سال که از نمایش نخستین تصاویر متحرک در شهر پاریس گذشته بود. به گزارش کافه سینما به نقل از مهر صنعت سینمای چین که مرکزش در شانگهای بود آرام آرام شکل گرفت و تقریبا 10 سال بعد به بار نشست. عصر طلایی چین چندین سال بعد به اوج خود رسید یعنی در اواخر سال های 1920 و 1930 که به این دوران معمولا دوره هالیوود ِشانگهایی می گویند. اپرای پکن در تصاویر متحرک محققی به نام مینا واجاکا تاریخچه سینمای چین را به چهار دوره متفاوت تقسیم می کند: نخستین دوره (1905-1920)، دوره توسعه (1921-1925) دوره تجاری (1925-1931) و دوره حمایت از جامعه (1932-1937) در نخستین دوران سینمای چین، اپرای پکن را به فیلم تبدیل می کردند و بازیگران این فیلم ها نخستین ستارگان سینمای چین به شمار می رفتند. فیلم ها در چایخانه ها نمایش داده می شد که از بسیاری جهات مراکز سرگرمی سازی آن دوران به حساب می آمد. پس از پیدایش جنبش کمونیستی در چین فیلم های اپرای پکن نقش کلیدی در ساختن هویت ملی چین بازی کردند. نخستین فیلم ها متاثر از تئاترهای موزیکال بود. برای مثال ریتم فیلم ها و حرکات بازیگران متاثر از تئاترها بود. نخستین تجربه های فیلمسازی در شهر پکن فیلمبرداری شدند، اما اولین فیلم کوتاه رسمی چین با عنوان زوج دردسرساز در سال 1913 در شانگهای فیلمبرداری شد. در سال 1921 چین نخستین فیلم بلندش یعنی یان رویشنگ Yan Ruisheng تریلری برگرفته از یک حادثه واقعی را ساخت که با استقبال روبه رو شد و استانداردی را برای فیلم های بعدی پدید آورد. شانگهای مرکز صنعت مدرن سینما در سال های ابتدایی 1930 شانگهای، پایتخت سینمای چین شد. عوامل زیادی در گسترش پایتخت سینمایی دخیل بود از جمله نقش مرکزی شهر در تجارت بین المللی. به شانگهای پاریس شرق می گفتند. شانگهای نه تنها مهد جنبش های سیاسی مختلف بود بلکه پایتخت قالب های جدید هنری مانند تئاتر های مدرن، ادبیات و سینما شد و به تدریج شهر به بهشت سینمایی تبدیل شد و جدیدترین فیلم های هالیوودی به سرعت در این شهر در سینماها به نمایش عمومی درآمدند. به عنوان مثال وقتی اولین فیلم ناطق هالیوود در 1926 ساخته شد، یک سال بعد در شانگهای روی پرده رفت. شانگهای سالن های مدرن سینما مانند اودیون و امپایر داشت و استودیوهای فیلمسازی آمریکا نیز در آنجا شبکه پخش و سالن سینما داشتند. هالیوود شرق صنعت سینمای چین رشد سریعی داشت و در سال 1927 در چین 181 کمپانی تولید فیلم فعالیت می کرد که 151 عنوان از این کمپانی ها در شهر شانگهای قرار داشتند. یکی از نخستین و مهم ترین استودیوهای شهر شانگهای مینگ ژینگ یا استار استودیو بود که در سال 1922 توسط ژانگ شی چوان و ژنگ ژنگکیو تاسیس شد. این دو پیشگامان صنعت سینمای چین بیش از 100 فیلم تهیه کردند. در اواخر سال های 1920 و اوایل سال های 1930 سینمای چین دوران طلایی داشت. فیلم های این دوران بیشتر تجاری و سرگرم کننده بودند. فیلم ها معمولا تاریخی با گریم های سنگین، هنرهای رزمی، فیلم های کونگ فو ایی، فانتزی و نبرد میان اهریمن ها و انسان های اخلاق گرا بودند. در سال های 1930 سینمای چین دستخوش تغییر شد، نخستین فیلم ناطق چین Gen hongmudan در سال 1931 به نمایش درآمد. در این دوران ستارگان محبوب در حال و هوای ستارگان هالیوودی در چین به محبوبیت رسیدند. مقام نمادگونه ستارگان سینمای چین تماییز میان زندگی خصوصی و تصویر اجتماعی آنها را ناممکن کرده بود. ستارگان زن و مرد موضوع شایعات در رسانه ها بودند. درست مانند وضعیت ستارگان سینمای این دوران. از شاهکارهای این سال های می توان به اتوبان (1934) و فرشته خیابان (1937) اشاره کرد. سمبول فیلمسازی این دوران در شانگهای ستاره زن سینما که به گرتا گاربوی چین شهرت داشت، روان لینگیو بود که در فیلم های الهه (1934) و زن جدید (1935) نقش آفرینی کرد و در سن 24 سالگی و در جوانی دست به خودکشی زد. پایان داستان؟/حمله ژاپن در سال 1932 ژاپن به چین حمله و شهر شانگهای را بمباران کرد که تاثیر عمیقی بر صنعت سینمای چین گذاشت. علی رغم این اتفاق، صنعت سینمای چین تعطیل نشد و فیلم های ملی گرایانه و سیاسی تولید کرد. از نگاه حامیان جنیش حزب چپ گرای چین، سینما باید به مردم آموزش می داد نه اینکه سرگرم می کرد. در سال های پایانی 1930 و پس از اشغال شانگهای بیشتر اهالی صنعت سینمای چین به هنگ کنگ رفتند. چین جدید با پیروزی حزب کمونیست بر نیروهای ملی گرا در سال 1949 دوران جدیدی شروع شد. این تغییرات تاثیر شگرفی بر سینمای چین گذاشت. در هنگ کنگ مقامات بریتانیایی حکمرانی می کردند. این مستعمره فیلم های متفاوتی را عرضه می کرد. یکی از فیلم های مهم که شخصیت قوی زنانه داشت زمستان (لی هانژیانگ 1969) نام داشت. در سال های پایانی 1940 مقامات چین علاقه چندانی به رواج هنرهای رزمی نداشتند بنابراین فیلم هایی که به هنرهای رزمی می پرداخت بیشتر در هنک کنگ ساخته شد و در وافع بیشتر شاگردان مدارس هنرهای رزمی به هنگ کنگ رفتند. در این دوران مقامات چینی نمایش محصولات هالیوود و هنگ کنگ را ممنوع کردند. مضمون فیلم های این دوران کارگران، سربازان بودند مانند پل (1949)، دختر موسفید (1950). در سال های 1949 تا 1951 کمپانی های خصوصی شانگهای تشویق به تولید فیلم شدند. کمپانی های خصوصی در این سال ها 47 فیلم تولید کرده و خیلی زود دچار دردسر شدند. زندگی وو ژان (1950) با نقش آفرینی ژائو دان دردسر درست کرد و به سازندگان فیلم اتهام زدند که ایده های فئودالی را رواج دادند. رژیم کمونیست چین سینما را در ید قدرت خود قرار داد. واحدهای سیاری درست کرد تا به نواحی دورافتاده چین سفر کنند و فیلم نمایش دهند. در سال 1965 حدود 20393 واحد سیار نمایش فیلم در چین وجود داشت. در هفده سال خلال ایجاد جمهوری خلق چین تا انقلاب فرهنگی 603 فیلم تولید و 8342 حلقه مستند ساخته شد. در سال 1956 آکادمی فیلم پکن تاسیس شد. یکی از فیلم های مهم این دوران این زندگی من (شی هو؛1950) است. فیلم های انیمیشن چینی بیشتر مضامین هنرهای رزمی داشتند و از نقاشی های سنتی، تئاتر سایه بهره می گرفتند. مشهورترین آنها فیلم دو قسمتی کلاسیک آشفتگی در بهشت (1961 و 1964) به کارگردانی ون لیمینگ بود که از جشنواره بین المللی فیلم لندن برنده جایزه شد. در سال های 1956 و 1957 سانسور بیداد می کرد. اوایل سال های 1960فیلم های چینی کمتر متاثر از اتحاد جماهیر شوروی بودند. در این دوران کمدین ها نقدهای گزنده ای را در قالب طنز نشان می دادند. یکی از آنها لو بن نام داشت که پس از ساختن کمدی ناتمام (1957) برای تمام عمر جلوی فیلمسازی او را گرفتند. کمدی ناتمام پس از مرگ مائو به نمایش درآمد. انقلاب فرهنگی در دوران انقلاب فرهنگی صنعت سینمای چین به شدت محدودیت داشت. پس از انقلاب فرهنگی سینمای چین به عنوان مدیومی سرگرم کننده دوباره رونق گرفت. چین از تولید 19 فیلم در سال 1977 به تولید 125 فیلم در سال 1986 رسید. فیلم ها ی چینی مخاطب فراوانی داشت. فیلمسازان چینی خلاقیت خود را رو کردند و مانند همتایان غربی خود دست به تجربه گرایی زدند. در سال های 1980 صنعت سینمای چین دچار مشکلاتی شد. علاوه بر تهدید فرم های دیگر سرگرمی سازی علیه سینما، فیلم های هنرهای رزمی و تریلرهای عامه پسند چندان مورد استقبال جامعه قرار نمی گرفت. در سال 1986 وزارت رادیو تلویزیون و سینما تاسیس شد تا بیشتر روی این رسانه ها کنترل وجود داشته باشد و مدیریت شوند. یکی از فیلم های مهم بادبادک آبی ساخته تیان ژوانگ ژوانگ نام داشت که در سال 1993 ساخته شد. پیدایش نسل پنجم فیلمسازان چینی در سال های میانی 1980 فیلمسازان نسل پنجم چین بیش از پیش شهرت سینمای چین را در دنیا عالم گیر کردند. بیشتر کارگردان های این نسل دانش آموخته از آکادمی سینمای پکن در سال 1982 بودند از جمله ژانگ ییمو، تیان ژانگ ژانگ، چن کایگه، ژانگ جونژائو. آنها نخستین گروه دانش اموخته از این آکادمی پس از انقلاب فرهنگی بودند و خیلی زود روش های داستان گویی سنتی را زیر پا گذاشتند و رویکرد رهاتر و غیر سنتی را برای داستان گویی انتخاب کردند. فیلم های یک و هشت (ژانگ جونژائو،1983) و زمین زرد ( چن کایگه، 1984) آغازگر فیلمسازی این نسل شد. مشهورترین آنها ژانگ ییمو و چن کایگه فیلم های مشهوری مانند بدرود محبوبه ام (1993)، ذرت سرخ کرده (1987) که برنده جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد، ساختند. آثار این فیلمسازان نه تنها مورد توجه چینی ها قرار داشت بلکه در محافل هنری بین المللی نیز به محبوبیت رسید. آثار مهجورتر یکی از کارگردان های این نسل تیان ژوانگ ژوانگ مورد توجه مارتین اسکورسیزی بود. در این دوران آثار کارگردان های نسل پنجم از جشنواره های معتبر بین المللی جوایز معتبری را به خود اختصاص دادند مانند خرس طلایی جشنواره برلین (ذرت سرخ کرده)، شیر طلایی ونیز (داستان کیو جو)، نخل طلا (بدرود محبوبه ام) و سه بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شدند. حادثه میدان تیان انمن جنبش نسل پنجم فیلمسازی در چین را برچید. بسیاری از فیلمسازان این نسل از کشور مهاجرت کردند؛ در حالی که بسیاری از آنها به ساختن فیلم ادامه دادند. نسل ششم فیلمسازان چینی پس از سال های 1990 فیلمسازی آماتور رواج پیدا کرد؛ چراکه پس از حادثه میدان تیان آنمن دولت سانسور را بیش از گذشته اعمال می کرد. به کارگردان های این دوره نسل ششم می گویند. فیلم های این کارگردان ها ارزان و سریع به تولید می رسید. آنها از فیلم های 16 م.م یا روش ویدیویی دیجیتالی برای ساختن فیلم استفاده می کردند. بیشتر بازیگران، نابازیگر بودند. فیلم ها حالت مستندگونه داشتند، سکانس پلان های طولانی، دوربین روی دست، بیشتر سبک سینما واریته و فیلم های نئو رئالیسم ایتالیا را تداعی می کردند. برخلاف نسل پنجم این نسل نگاهی ضد رمانتیک و منحصر بفرد به زندگی داشتند و توجه بیشتری به زندگی شهری مبذول می کردند که تحت تاثیر شورش ها و بلوا ها و ناراضی از سبک زیستی و تنش های جامعه معاصر چین بودند. از فیلمسازان این نسل می توان به جیا ژانکه، ژانگ یوآن، ونگ ژیاوشوآی، لو یی، لو چان اشاره کرد. یکی از فیلم های ژانکه نشانی از گناه بود که در جشنوارۀ کن 2013 به نمایش درآمد، با تحسین منتقدان مواجه شد و جایزۀ بهترین فیلمنامه را از آنِ خود کرد. بسیاری از فیلمسازان این نسل مشارکت منفی چین در ورود به بازار کاپیتالیست را نشان می دادند مانند انتقال کور (لی یانگ 2003) که به دو تبهکار قاتل در صنعت معدن و بدنام شمال چین می پرداخت. لی یانگ خود را از نسل ششم نمی داند اما خود را از نسل پنجم فیلمسازان چینی هم نمی داند! نسل جدید و دیگری از فیلمسازان به نسل دیجیتال شهرت دارند که فیلم های ارزان و دیجتالی می سازند مانند جیان یی یا ینگ لیانگ. از فیلم های این نسل می توان اشاره کرد به نیمه دیگر (2006) و پدر را به خانه ببر (2005). جشنواره های مهم سینمای چین عبارتند از جشنواره فیلم شانگهای، جشنواره بین المللی فیلم پکن و جشنواره فیلم گوآنجو. گزارش از ارغوان اشتری ...