نمایشگاه های موزه ملی ایران را در خانه ببینید
سایر منابع:
سایر خبرها
دیدبان میراث
داریم تا این اقدام را برای همه موزه های دولتی و خصوصی کشور انجام دهیم. نمایشگاه های موزه ملی ایران را در خانه ببینید رئیس کل موزه ملی ایران از راه اندازی اپلیکیشن بازدید مجازی نمایشگاه های موقت این موزه خبر داد.به گزارش ایلنا، جبرئیل نوکنده عنوان کرد: در راستای پویش # موزه_ ها_ را_در_ خانه_ببینید موزه ملی ایران نیز با تولید تور مجازی موفق شد تا مجموعه نمایشگاه های موقت خود را ...
6 اثر از اشیاء محوطه باستانی اریسمان نطنز ثبت ملی شد
مربوط به دوره کالکلولیتیک (هزاره سوم تا پنجم قبل از میلاد) است که دارای قدمتی حدود 5 الی 6 هزار ساله هستند. وی اضافه کرد: این شش اثر تاریخی و سایر اشیا کشف شده از محوطه باستانی اریسمان هم اکنون در موزه باستان شناسی نطنز واقع در خانه تاریخی باقری ها که به عنوان اولین و مهمترین موزه تخصصی باستان شناسی استان اصفهان به شمار می آید نگهداری می شوند که این موزه با توجه به قرارگیری این موزه در ...
موزه بزرگ خراسان ، نمایشگاه آثارتاریخی
، دوران قبل از اسلام و دوران اسلامی باز می گردد. البته قدیمی ترین آثاری که در این موزه به نمایش درآمده اند، دست افزارهای عصر پارینه سنگی هستند که قدمت آن ها به حدود هشتصد هزار سال قبل باز می گردد. آثار به نمایش درآمده بیشتر مربوط به سلسله های هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی هستند. همان طور که می دانید، نام خراسان را در دوره ساسانی بر روی این خطه از ایران نهادند. البته خراسان آن زمان ...
بستر الکترونیکی برای 100 موزه و محوطه تاریخی آماده شد/ بعد از راه آهن، اورامانات و کاروانسراها در راه ...
... معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه به فعالیت های این معاونت در دوره کرونا اشاره کرد و گفت: هرچند کرونا باعث تعطیلی موزه ها و محوطه های تاریخی شد اما ما را به این فکر انداخت که چطور می توانیم امکان بازدید از این مجموعه ها را برای افرادی که در خانه هستند، فراهم کنیم. از این رو در 13 روز نوروز هر روز یک موزه را به صورت زنده نشان دادیم. همین فعالیت سبب شد تا بتوانیم از ظرفیت های ایجاد شده در فضای ...
هیات امنایی بودن یا نبودن، مسئله بازار تاریخی تبریز است
مدیریت و انجام کارهای مختلف بازار تاکنون، افزود: شرکت فعال مردم و بازاریان در مرمت این اثر منحصر به فرد معماری در طول تاریخ و دوره معاصر قابل رویت است و بازار تبریز به حق به عنوان مشارکتی ترین پروژه مرمت جهانی شناخته شده است. مدیرعامل انجمن متخصصین مرمت بناها و بافت های تاریخی آذربایجان شرقی متذکر شد: بعد از پیگیری که داشتیم اعلام شد، علت عدم حضور بازار در این لیست، بحث بلیط فروشی در ...
کشف کاخ امپراطوری آشور در عراق
آثار هنری برای فروش، تونل هایی را در زیر آوار این مسجد حفر کردند. حال دانشمندان آلمانی در این تونل ها، گنجینه های باستان شناسی از جمله یک اتاق سلطنتی 2 هزار ساله به طول 55 متر کشف کرده اند که با کاخ نظامی ارتباط داشته است. قدمت معبد و کنده کاری هایش به دوره پایانی امپراطوری آشور بازمی گردد که بر بین النهرین تسلط داشت. اولین گروه از باستان شناسان محلی گزارش دادند که ...
سعدی 300 نسخه خطی ارزشمند در گنجینه رضوی دارد
ترین نسخه خطی از سعدی شیرازی افزود: کلیات سعدی به خط "محمدبن عبداللطیف عقاقیری" (از شاگردان با واسطۀ سعدی) در سال 766 هجری در شیراز و حدود 70 سال پس از فوت این شاعر کتابت شده و از قدیمی ترین نسخه های موجود به شمار می رود و از نظر تاریخی و تذهیب دورۀ ایلخانی، فوق العاده نفیس است. وی ادامه داد: اشعار شعرای بزرگی همچون حافظ، سلمان ساوجی، سیف فرغانی، خواجوی کرمانی، اوحدی و عبید زاکانی نیز ...
روایت طهران قدیم در موزه های جدید
واقع در محدوده تملک و بازسازی شده و در مرحله طراحی موزه قرار دارد. اجرای فاز اول محدوده از اولویت های سال جدید مدیریت شهری است. موزه ساختمان انتقال خون در مرحله مذاکرات اولیه در خیابان وصال شیرازی ساختمان قدیمی وجود دارد که به ساختمان انتقال خون معروف است. اکنون از این ساختمان به عنوان پایگاه منطقه ای آموزشی سازمان انتقال خون استفاده می شود. بنای تاریخی ساختمان مربوط به قرن 13(ه. ...
تهدید قلعه باستانی سردار بوکان و وعده وعیدهای توخالی مسئولان!
ه است! توقف ساخت و ساز و کشف هفت لایه باستانی در قلعه سردار دو مالکی که زمین هایی محدوده اثر تاریخی قلعه سردار را خریداری کرده بودند، عملیات ساخت و ساز را شروع کردند. اما ناگهان دستور توقف ساخت و ساز در تیر ماه سال 97 صادر شد. چرا که هفت مرحله سکونت در دوره های مختلف باستان شناسی در این تپه کشف شد. با کاوش های صورت گرفته مشخص شد محوطه یاد شده در دوره مفرغ میانی مسکون ...
روستای قلعه نوخرقان شاهرود
اسلامی با نظر اداره کل باستان شناسی در اطراف محراب یادشده و بر پایه آن مسجدی بنا شده است که اکنون نیایشگاه زائران ابوالحسن خرقانی و مورد استفاده آن ها هنگام توقف در آن مکان است. برج و باروی قلعه نو ( مربوط به دوره قاجار ) تپه سیاه ریگی مربوط به دوره نوسنگی است . این اثر در تاریخ 5 آذر 1380 با شمارهٔ ثبت 4254 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کهنه قلعه خرمان ...
سریال گنج راه شیری در جدول پخش شبکه شما در ایام ماه مبارک رمضان
با قدمت هزار ساله منسوب به کوشیار دیلمی منجم نامی ایران در پیرامون روستای تاریخی انبوه واقع در شهرستان رودبار گیلان و حضور افراد سودجو ، سلسله حوادث جذابی اتفاق می افتد که عامل محرک آن کودکان روستا هستند.درک و شناخت عالم هستی از طریق توجه به نجوم پایه و میراث علمی دانشمندان ایران اسلامی و همچنین پیوند انسان با طبیعت زاد بوم درکنار روابط عاطفی شخصیتها با محوریت اخلاق و استحکام خانواده از تم های ...
پنجره چهاردیواری قرنطینه به جهان هنر
در روزهای قرنطینه که مردم جهان میان چهاردیواری خانه ها پناه گرفتند، فعالان فرهنگ و هنر با ارائه برنامه های متنوع به صورت آنلاین توانستند چشم اندازی از جهان هنر را برای مخاطبان خود به ارمغان آورند. موزه ها و گالری های بزرگ جهان که بستر نمایش آنلاین آنها فراهم بود با در دسترس قرار دادن این امکان برای تمامی کاربران خود فرصت یک موزه و گالری گردی اینترنتی را فراهم کردند. در ایران ...
دیوار پهلوی کاخ سعد آباد فرو ریخت
بندند تا تخریب شود و ساخت و ساز جدید انجام بگیرد. به اعتقاد معمارزاده قوانین حال حاضر میراث فرهنگی قادر به دفاع از آثار تاریخی نیست و وزارت میراث فرهنگی باید مصر به تصویب و تدوین قوانین جدید باشد. او درباره تخریب بازار امین السلطان به دنبال بارندگی های تهران هم از لزوم ایجاد یک صندوق اضطراری سخن می گوید و ادامه می دهد: باید هر سال یک بودجه مؤثر را در این صندوق ذخیره کرد تا در زمان تخریب ...
1 اردیبهشت سالروز درگذشت سهراب سپهری
همراهِ داریوش آشوری به ترجمهٔ پاره هایی از مقالات و نمایشنامه های ژاپنی از روی نسخهٔ فرانسوی کمک کردند که در سال 1343 در کتابِ نمایش در ژاپن بهرام بیضایی چاپ شد. سهراب هنرمندی جستجوگر، تنها، کمال طلب، فروتن و خجول بود که دیدگاه انسان مدارانه اش بسیار گسترده و فراگیر بود. از این رو آثار وی همیشه با نقد و بررسی هایی همراه بوده اند. برخی از کتاب های او چنین می باشند: تا انتها حضور ، سهراب مرغ ...
اصفهان| قهرمان دیروز مدافع قهرمانان سلامت/ ورزش برای سیف زاده تاریخ انقضا ندارد
این روزها اگر کار ضروری ندارند از خانه بیرون نروند و در منزل ورزش کنند چون همان طور که در فیلم می گوید ورزش تاریخ انقضا ندارد. استاد سیف زاده که این جمله آخر را در عمل ثابت کرده متولد 1318 اصفهان است، ورزش را از سال 1335 آغاز کرده و بیش از نیم قرن است که زندگی و شب و روزش با ورزش مأنوس شده. او پس از کسب عناوین متعدد از جمله چند دوره قهرمانی ایران و نایب قهرمانی مسابقات بین ...
20 واحد صنعتی آلاینده استان سمنان به طور موقت تعطیل شد
استانداردهای زیست محیطی با ایجاد و راه اندازی سامانه های کنترل آلودگی، بهینه سازی سوخت مصرفی، راه اندازی تصفیه خانه یا استفاده از فیلترهای خروجی دودکش صنایع و مدیریت پسماند است و این شرایط تا زمانی که توسط واحدهای صنعتی رعایت شود، واحد پاک بوده و در صورت اجرایی نشدن استانداردهای مربوط، با معرفی نام واحد به سازمان امور مالیاتی از دوره مالیاتی بعد مشمول پرداخت عوارض آلایندگی به میزان یک درصد فروش می ...
ابر ها لندن را نمی شناسند
تعطیلی یا توقف شرایط عادی و معمول و نوعی تأکید بر در خانه ماندن اشاره دارد، توضیح مناسب تری است برای آنچه در حال تجربه کردنش هستیم. اما در بریتانیا مسئولان و مدیران لیگ فوتبال انگلستان، سینماها، موزه ها، سالن های مخصوص اجرای تئاتر و اپرا و کنسرت های موسیقی کمی زودتر از سیاستمداران نگران شدند و تمامی فعالیت های خویش را تعطیل کردند. فکر می کنم تا به امروز جز در دوران جنگ جهانی دوم اینچنین فعالیت های ...
سپهری، مشهور در جهان و مهجور در وطن
برخی شخصیت ها در زمان حیات و برخی پس از درگذشت شان شناخته شده اند اما سهراب سپهری به عنوان شاعر و نقاش، یکی از هنرمندان برجسته ای بود که به جایگاهی درخور نرسید؛ اگرچه در زمان حیات و سپس مماتش تا حدودی مشهور شد اما همچنان جان کلام اش بین عموم مهجور مانده است. سهراب سپهری، شاعر و نقاش کاشانی 15 مهر 1307 در خانواده ای اهل فرهنگ و هنر دیده به جهان گشود و دوران دانشجویی نخستین مجموعه شعر نیمایی با عنوان مرگ رنگ را منتشر کرد و سال 32 با دریافت نشان درجه یک علمی دانش آموخته شد و سپس دومین مجموعه با عنوان زندگی خواب ها را نیز انتشار داد. نشانی، صدای پای آب و مسافر از معروف ترین سروده های این شاعر کاشانی است و از میان آنها صدای پای آب، یکی از بلندترین شعرهای نو به زبان پارسی به شمار می رود. بسیاری بر این باور هستند که سپهری را می توان یکی از نمونه های بارز هنرمندان معاصر پرورش یافته مکتب ایرانی- اسلامی برشمرد که تکلف و تصنع امروزی چه در قلم نقاشی و چه زبان شعرش جایی نداشت. شاید این ویژگی برجسته باشد که او را از سایر هنرمندان معاصرش متمایز کرده باشد و شاید همین بی تکلفی موجب ایجاد فاصله با مخاطب مجذوب دنیای هزار سودای امروز شده و شرایطی را ایجاد کرده که در مجموع سپهری با وجود مشهور بودن، تا حدودی جان کلام اش در میان نسل جوان مهجور بماند. سید علی اصغر صائم کاشانی متولد 1331 که از سال سوم ابتدایی سرودن را آغاز کرده و تا کنون 15 مجموعه شعر و 65 کتاب تحقیقی و ادبی به چاپ رسانده و جزء معدود شاعران هم دوره سپهری است که در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا به بیان برخی ویژگی های این شاعر کاشانی پرداخت. وی در پاسخ به پرسشی در مورد خانواده سپهری اظهارداشت: پدرش اسدالله خان سپهری و پدر بزرگش نصرالله خان سپهری نخستین رییس تلگرافخانه کاشان بود و مادرش نوه مالک المورخین، فرزند لسان الملک سپهر بود که بزرگ ترین تاریخ نویس در دوره ناصری به شمار می رفت و نام خانوادگی سهراب از اینجا می آید. صائم کاشانی افزود: خانه پدری سهراب محدوده درب عطا بود و ما در همسایگی آنها بودیم اما بعدها خانه را فروختند و به تهران رفتند؛ همان زمان سفری به چندین کشور مختلف از جمله ژاپن و هند داشت و در آیین های گوناگون تحقیق کرد. وی بیان کرد: هنگامی که دوباره به کاشان بازگشت ابتدا در مهمان سرای شربتی سکونت داشت و پس از چند صباحی یکی از دوستان خانه ای در ابتدای خیابان امیرکبیر اختیار کرد؛ سپس در کوچه عوارضی یا حکیمی واقع در خیابان 22 بهمن جایی را اجاره کرده بود و همه دارایی اش شامل فرش حصیر اتاق، پرده ها گونی و پشتی های پر شده از کاه، یک چراغ خوراک پزی سه فتیله ای در کنار یک فلاسک و چند استکان بود. این شاعر کاشانی با تاکید بر اینکه تنها عده ای انگشت شمار از دوستان سپهری به دیدارش می رفتند، اضافه کرد: البته با وسایل نقاشی اش چون سهراب به واقع نقاش زبردستی بود اما خب آن زمان چندان مشهور نبود و بنا بر این برخی ادعاها در مورد او دقیق نیست؛ منزوی بود و از این رو در زمان حیات چندان شناخته نشد. وی تصریح کرد: عرفان سپهری بود که موجب شد تا شهرتش جهانی شود وگرنه او اهل این شهرت و حتی مصاحبه یا سخنرانی نبود. صائم کاشانی با اشاره به سبک شعری سپهری تشریح کرد: او پس از حدود 22 یا 23 سالگی بود که به سمت شعر نو رو آورد وگرنه پیش از آن کتاب در کنار چمن را داشت که پس از انتشار به سرعت از بازار جمع آوری کرد؛ سروده هایی در سبک ایرج میرزا هم داشت اما پس از آن راه خود را در شعر تغییر داد و آن دوران برای حضور در مجامع ادبی هم صرافت چندانی نداشت. به گفته وی، بیشتر شاعران نوپرداز البته به نوعی دانسته یا ندانسته پیرو سپهری هستند و دیگر چندان کسی نیما، فروغ و اخوان و شاملو را دنبال نمی کند. این شاعر افزود: جوانان ما به نرمی، زلالی و صافی شعر سهراب تا حدودی پی بردند و برخی دانشجویان و علاقه مندان بیشتر هم تلاش دارند مانند او بسرایند که البته توصیه می شود با توجه به اینکه پیش تر نمونه هایی از سوی سهراب سپهری داشتیم، چنین سروده هایی مانا نیست و باید به دنبال مضمون های جدید رفت. طنین عرفان در وسعت اندیشه سپهری وی در مورد تمایز سپهری و مفاهیم نهفته در بین سطورش ادامه داد: عرفان و خداپرستی یکی از مهم ترین ویژگی های شعر سهراب بود که چندان به آن پرداخته نشده است؛ در حالی که انسانی مذهبی بود و اگر شاید چندان مسجد نمی رفت اما 10 شبانه روز هم با او همنشینی داشتیم، یک غیبت یا تهمت نمی شنیدیم و هرگز صحبت دیگران را نمی کرد. این استاد ادبیات گفت: طنین عرفان در وسعت اندیشه سهراب جاری بود؛ هنگامی که شاعر می گوید، من مسلمانم باور خود را فریاد می زند اما برخی سهراب پژوهان به او گرایش های دیگری را نسبت می دهند. وی افزود: قبله ام یک گل سرخ گل سرخ مظهر زیبایی طبیعت و ذات خداوند متعال است و در کنار سایر مصرع ها مانند جانمازم چشمه، مهرم نور، دشت سجاده من مفاهیمی هستند که ژرفای باور مذهبی شاعر را می رسانند. صائم کاشانی اظهارداشت: زبان سهراب که می گوید من وضو با تپش پنجره ها می گیرم حتی به تاریخ آن روزگار هم اشاره دارد؛ زیرا پنجره بسته علامت سکوت و اختناق و باز بودنش علامت آزادی است و وضو گرفتن به معنی پاک شدن و در واقع شاعر بیان می دارد که من هنگامی تطهیر می شوم که بتوانم حرف دلم را بزنم و اختناق به پایان برسد اما برخی از تحلیل و درک این پیام ها غافل هستند. وی تاکید کرد: باید اهل فن این بیت ها را معنا کنند وگرنه سهراب حتی یک مصراع بدون مفهوم ندارد. این شاعر کاشانی با بیان خاطره ای از سفری کوتاه با سپهری و راز و نیاز او در دل طبیعت تصریح کرد: امروزه برخی به جنگل ها رفته، گل ها را لگد می کنند یا روی درخت یادگاری می نویسند که نشان می دهد در واقع چنین افرادی بویی از خداشناسی و عرفان نبرده اند. وی تشریح کرد: اینکه سهراب می گوید زندگی خالی نیست، به واقع زندگی پر از زیبایی، مفهوم و معناست؛ ما به زندگی بدبین هستیم و با دست خودمان آن را به جهنم تبدیل می کنیم. چنان که امام محمد و احمد غزالی در علم اخلاق هم نظر و بر این باور هستند که ما هم می توانیم در بهشت زندگی کنیم و هم در جهنم و از این زاویه اگر از پیشرفت دیگران خوشحال شویم در بهشت زندگی می کنیم و اگر دچار کینه، حسد و انتقام جویی باشیم در جهنم هستیم. این استاد ادبیات همچنین بیان کرد: در دل من چیزی است مثل یک بیشه نور، مثل خواب دم صبح، و چنان بی تابم، که دلم می خواهد، بدوم تا ته دشت، بروم تا سر کوه، دورها آوایی است، که مرا می خواند این آوایی که سهراب را می خواند آوای آسمانی است. وی نوآوری در شعر، عرفان و خداشناسی سپهری را ستود و افزود: کسی در چندین کشور جهان گشت و گذار داشته و باز می گوید اهل کاشانم، پیشه ام نقاشی است، گاه گاهی قفسی می سازم با رنگ، می فروشم به شما، تا به آواز شقایق که در آن زندانی است، دل تنهایی تان تازه شود این همه حرف تازه با فروتنی که در ذات سهراب است، نشان از ژرفای باورهای او دارد. صائم کاشانی با اشاره به 50 سال تجربه کار خود در زمینه شعر و ادبیات فارسی اظهارداشت: نیما یوشیج (علی اسفندیاری) پدر شعر نو است اما سهراب نگاهی دیگری دارد و لطافت، ظرافت، عرفان در سخن، بدون تکلف و تصنع سرودن وجه تمایز او به شمار می رود و نشان می دهد که این شعرها نوعی الهام بوده است. وی تصریح کرد: برخی شعرهای امروزی به دل نمی نشیند که ناشی از تصنع و تکلف است؛ شاید شخصی حتی استاد ادبیات هم باشد اما در واقع آنچه می گوید، نظم است و واژه ها و اوزان را در قالب می ریزد؛ این سروده ها جوششی نیست و بیشتر کوششی است در حالی که شعر سهراب جوشیده از درون بود یا به قول ملک الشعرای بهار ای بسا شاعر که اندر زندگی نظمی نساخت و ای بسا ناظم که اندر در زندگی شعری نگفت . سپهری؛ مهجور در موطن صائم کاشانی در مورد مهجور ماندن سهراب سپهری نیز گفت: شناساندن او باید از زادگاهش آغاز می شد که اقدامی صورت نگرفت. وی افزود: خانه پدری سهراب و محل سپری کردن دوران کودکی و نوجوانی اش، نرسیده به میدان درب عطا میدان بونصر شیبانی سابق بود که می توانستند با نصب مجسمه ای به نام سپهری نام گذاری کنند که با تاسف پس از سال ها خیابان یا کوچه ای را در نقطه ای مهجور نام گذاری کردند. این استاد ادبیات با اشاره به تجربه حضور و تدریس خود در چندین دانشگاه از جمله در کشور ژاپن تصریح کرد: استادان و دانشجویان آنجا بیش از ما سهراب را می شناختند، در حالی که امروز جوانان ما جز یک نام، آشنایی چندانی با این شخصیت فاخر یا حتی شخصی مانند کمال الملک ندارند. وی همچنین اظهارداشت: با توجه به اینکه نگهداری آثار برجا مانده از سپهری مشکل بود، خانواده او دهه هفتاد در دیدار چند نفر از مسوولان پیشنهاد داد که لوازمش به موزه ای در کاشان انتقال یابد اما موضوع پیگیری نشد. صائم کاشانی اضافه کرد: یک شب حتی خانم پروانه سپهری در تماسی تلفنی گفت که اینها قول پیگیری دادند اما کاری صورت نگرفته و چندتا از تابلوها در حال خوردگی و از بین رفتن است؛ در حالی که مسوولان فرهنگی استان کرمان در این زمینه پیشقدم شده بودند. وی یادآور شد: چندین ماه پس از آن هم در نهایت وسایل و اثرها به موزه استاد علی اکبر صنعتی کرمان انتقال یافت و هر سال که در کرمان کنگره ای برگزار می شد که تا حد توان در آن شرکت می کردیم و از جایی که به آثار سهپری اختصاص دادند، بازدید می کردیم که البته همه آثار را شامل نمی شود. این شاعر کاشانی بیان کرد: می شد یکی از خانه های تاریخی را به موزه تبدیل و این اثرها را نگهداری کرد؛ نزدیک به هشت میلیون ریال آن زمان مجموع تابلوها و وسایل شخصی را می شد خریداری کرد، در حالی که چند سال پیش تنها یک تابلوی نقاشی سپهری 18 میلیارد ریال به فروش رفت. وی گفت: در چنین شرایطی است که برخی حتی از روی دشمنی نسبت هایی به سپهری می دهند که به هیچ وجه درست نیست؛ یا برخی به بهانه گرامیداشت از جمله در زادروز و درگذشتش بر سر مزارش با پوشش نامناسب ظاهر می شوند و برخی کارها می کنند که هیچ تناسبی با روحیات و خلقیات این شاعر وارسته نداشت. مرگ رنگ (1330)، زندگی خواب ها (1332)، آوار آفتاب (1340)، شرق اندوه (1340)، صدای پای آب (1344)، مسافر (1345)، حجم سبز (1346)، ما هیچ ما نگاه (1363) و اتاق آبی (1369) از جمله سروده های سپهری هستند که بسیاری از آنها به زبان های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شدند. سپهری در 1358 به بیماری سرطان خون مبتلا شد و سرانجام در غروب یکم اردیبهشت 1359 در بیمارستان پارس تهران درگذشت و در صحن امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) در مشهداردهال کاشان آرام گرفت. ...
ماجرای فیلم های نامتعارف در کاخ شاهزاده سعودی/ مسیر فساد اخلاقی که سلمان پیمود/ عکس
جاسم از سلمان جهت کد گذاری اسنادی تاریخی بود که در صورت دسترسی قطری ها به آنها، ادعای قطر درباره برخی مناطق مورد اختلاف بین دو کشور به اثبات می رسید. ملک سلمان درحال بررسی یکی از نسخه های خطی موزه عبدالعزیز به گواه بسیاری از نزدیکان، این یکی از مهمترین خصوصیبات سلمان است که به هیچ کس، جز افراد معدودی اجازه دسترسی به مستندات تاریخی را نمی دهد، به ویژه مستنداتی که مربوط به ...
تورهای مجازی، برای موزه ها گردشگر می آورند
چه تعداد بعد از آن از تصاویر و فیلم ها دیدن کردند. هیچ زمانی نمی توانستیم توری برگزار کنیم که به عنوان مثال شش هزار نفر همراهمان در موزه باشند. ولی از این طریق توانستیم برای حداقل شش هزار نفر تور موزه به صورت هم زمان تنها در یک مکان اجرا کنیم. دوره فضای مجازی برای کارکنان موزه ها برگزار می کنیم وکیل باشی ادامه داد: باید برای انجام بهتر تورهای مجازی موزه ها سرعت اینترنت در محل ...
درهای خانه تاریخی قریشی بر روی عموم باز می شود
خاطرنشان کرد: پیش بینی ما برای بخش های مختلف این خانه تاریخی گالری هنری، موزه، فضای عمومی شهری و رستوران سنتی است و در آینده نزدیک درهای این خانه تاریخی بر روی عموم مردم نیشابور باز می شود. منبع: مهر کد خبر 419572
تعطیلی کافه هایی که بخشی از بار فرهنگی جامعه را به دوش می کشند
خبرگزاری شبستان_ رشت، مهری شیرمحمدی ؛ پشت پنجره هایش، گل های شمعدانی بر رهگذران می خندید. از وقتی همزمان با جشن نوروز بل سال 1397 کافه موزه رشت در خیابان معلم افتتاح شد، بسیاری با برنامه های فرهنگی کافه موزه خو گرفتند. نوشیدن چای و قهوه بهانه ای بیش نبود تا از نمایشگاه تمبر شیلات دیدن کنند و یا تابلوهای رشتی دوزی عالیه صادقی را ببینند، در نشست های فرهنگی با حضور بزرگان و مفاخر گیلان ...
فقدان توجه چندجانبه به بناهای تاریخی در روز جهانی
و حفاظت بناها و محوطه های تاریخی کارشناس در یکی از رشته های معماری، معماری_منظر، باستان شناسی، برنامه ریزی شهری، مهندسی، متولی میراث فرهنگی، مورخ هنر باشد. برای اینکه بتوانیم به صورت مختصر در این یاداشت به صحبت در مورد پیرامون بناها و محوطه های تاریخی و ارزش میراث بپردازیم ، در ابتدا پرسشی در ذهن مخاطب شکل میگیرد : میراث فرهنگی چیست؟ از دیرباز انسان ها در میان ارتباطات روزمره شان با ...
ضربه 1.5 میلیاردی کرونا به هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی
...، 9 هتل ، سفره خانه های سنتی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، کمپ های کویرنوردی، فعالیت راهنمایان گردشگری، موزه ها، باغ موزه ها و ابنیه های تاریخی تعطیل می باشد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی خسارت زیادی را متحمل شده اما به منظور حفظ جان مردم این مراکز را تعطیل کرده اند، عنوان کرد: صنایع دستی یکی از بخش هایی است که به دلیل کرونا ...
روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در قاب فناوری نوین/ رضا حیدری
18 آوریل هر سال در تقویم جهانی مصادف با روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی است، امسال 38 سال از نامگذاری این روز می گذرد و سال جاری به نام فرهنگ های مشترک، میراث مشترک، مسئولیت مشترک نامگذاری شده است. در روزهایی که بیش از چهار میلیارد نفر در سراسر جهان در خانه و اقامتگاه های خود شاهد گذران زمان هستند، مرور داشته های فرهنگی و هنری که تاکنون آنچنان که باید برای بسیاری از ساکنان این کره ...
درباره محمدتقی دانش پژوه
دقت صورت نگیرد، ارتباط نسل جوان، پرشور و ادب دوست معاصر با پیشینه فرهنگی خود قطع می شود و ضربه های سنگینی بر پیکره جامعه نوین وارد خواهد آمد. خوشبختانه در دوره معاصر بودند و هستند، فرهیختگانی که با دریادلی و فراخ حوصله در این وادی گام برداشتند و از آن جمله محمدتقی دانش پژوه از چهره های تابناک عرصه تحقیق و پژوهش بود که از جوانی دل در گرو عشق به کتاب و کتاب شناسی داد و عاشقانه عمر گرانمایه خویش را ...
از دریافت ایده پردازی اسباب بازی تا تجدید چاپ یک کتاب
بالای طراحان و علاقه مندان روبرو شده است. در پیش ثبت نام این رویداد 150 نفر ایده پرداز ثبت نام کردند. دبیرخانه این رویداد اعلام کرده، علاقمندان به شرکت می توانند از روز 31 فروردین ایده های خود را در سایت ایده آزاد اسباب بازی بارگذاری کنند. همچنین اولین نشست این رویداد ملی با حضور ایده پردازانی که پیش ثبت نام کرده اند در ساعت 16 روز دوم اردیبهشت سال 1399 به صورت مجازی برگزار خواهد ...
آغاز کاوش ها در گنبد سلطانیه بعد از 10 سال/ برج و باروی ارگ شهری برای اولین بار تکمیل می شود+فیلم
های انجام شده در محوطه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: زمانی که دروازه شمالی را احیا کردیم موفق شدیم تا اواخر سال 98، حدود 80 درصد مرمت آثاری که در کاوش ها به دست آمده بود را به اتمام برسانیم. در سال 99 نیز ادامه این کار انجام می شود و امیدوار هستیم تا پایان خرداد ماه بتوانیم مرمت آثاری را که در این بخش به دست آمده به اتمام برسانیم. البته نگهداری و حفاظت آثار به صورت مستمر و دائم انجام می شود. نباید ...