سایر منابع:
سایر خبرها
دو درس مهم از عید قربان
و خویشتن بینی از روح و جان خویش، تلاش می کند مبتنی بر فطرت سلیم و بی آلایش خویش، بازگشتی معرفتی به سوی ذات باری تعالی داشته باشد و در این بازگشت، خویشتن خویش را قربانی مسیر تکامل نماید و با فداکردن خویش، خدا را بیابد. و همین رمز و راز در همه ی سرزمین ها تکرارشدنی است مشروط بر آن که خلوص نیّت و قصد قربت در آن باشد. روز عید قربان به عنوان روز ابراهیم خلیل الله علیه السلام است که از آن شیخ ...
فضیلت و اعمال عید قربان؛ جشن رهایی از اسارت نفس
است و بعضی از علما آن را واجب دانسته اند. دوّم: نماز عید، به همان صورت که در عید فطر ذکر شد، اما در این روز مستحب است پس از نماز از گوشت قربانی افطار شود. سوم: خواندن دعاهایی که پیش از نماز عید و بعدازآن وارد شده است و آن دعاها در کتاب اقبال آمده و شاید بهترین دعاهای این روز، دعای چهل وهشتم صحیفه کامله سجادیه باشد که اوّل آن اللّٰهُمَّ هٰذَا یَوْمٌ ...
محبت خدا (32)؛ چه کنیم شامل "أَسْکَنْتُ فِی قَلْبِهِ حُبّاً" شویم؟
ه این نکته اشاره شده که کسانی که با عمل کردن به این سفارشات و راهنمایی ها، در صدد دستیابی به چنین حیاتی برآیند، خداوند در همین عالم با آنها چگونه رفتار می کند و چه پاداشی به ایشان عنایت خواهد کرد؟ ثمره دنیایی اعمال هم چنان که می دانید، حکمت آفرینش زندگی دنیوی انسان این است که در این عالم با رفتارهای اختیاری خود حیات ابدی اش را بسازد. از همین رو گاهی از زندگی دنیا به عنوان دو ...
یادداشت های ناصرالدین شاه چهارشنبه 9 مرداد 1268؛ دیدار و گفت وگوی شاه قاجار با لوئی پاستور در پاریس
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : امروز باید رسما برویم اکسپوزسین [نمایشگاه]. صبح از خواب برخاستم. دیشب خیلی خوب خوابیدم. این جا هندوانه رسیده خیلی خوب هست، فرستادیم خریده آوردند عصر خوردیم خیلی خوب بود. ناهار خوردیم، دو ساعت بعدازظهر باید سفرای خارجه که در پاریس هستند تمام به حضور بیایند. در ساعت دو لباس پوشیده حاضر شدیم. اطاق ما اگرچه قدری کوچک بود و سفرا هم به قدر شصت هفتاد نفذ بود، هر طور بود این ها را جا به ج ...
سهروردی در فلسفه خلقت، تئوری های تازه ای دارد
.... اصل کلمه هورخش از هور و خشئیت است نه هو و رخش (همان که پورداود بر آن تکیه و تأکید می کند و در اوستا نیز به معنای خورشید است)، شیخ اشراق نیز آن را در نظام فرشته شناسی خویش در ببان مراتب نور و وجود، خورشید گرفته است. هورخشئت اوستایی در زبان پهلوی تبدیل به hvarxset ( هورشیت) شد و در زبان فارسی خورشید. یعنی شیئت اوستایی تبدیل به شیت شد و بنا به تبدیل معمول ت به د در زبان فارسی (هم چون تبدیل بُد ...
توجه به ارزش های اخلاقی از ویژگی های بارز آثار استاد عفیفی است
به عنوان ایزدان و فرشتگان مقرب این پروردگار تلقی شدند. جعفری افزود: پس همانطور که گفته شد آثار این حکمت ایران شهری بنابر اسطوره آفرینش در آغاز جهان، جهانی روشن، بدون اهریمن و آسیب و سراسر نور بود. اهورامزدا در این جهان فرمانروایی می کرد و در همان زمان بود که اهورامزدا آفرینش معنوی خودش را ایجاد کرد و در واقع الگوی آفرینش شد. در همین زمان بود که گروهی اهریمنی به وجود آمده و سعی در از بین ...
دعای عرفه به همراه معنی و صوت
، و شکست را جبران مینمایی، و به خردسالان رحم میکنی، و به بزرگسالان کمک میدهی، جز تو پشتیبانی نیست، و فوق تو قدرت مندی وجود ندارد، و تو برتر و بزرگی ای رهاکننده اسیر در بند، ای روزی دهنده کودک خردسال، ای پناه هراسنده پناه خواه، ای که برایت شریک و وزیری نیست، صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَعْطِنی فی هذِهِ الْعَشِیَّهِ اَفْضَلَ ما اَعْطَیْتَ وَاَنَلْتَ اَحَداً مِنْ عِبادِکَ مِنْ ...
هورخش در اندیشه سهروردی واسط نفوس با عوالم غیبی
...، بحث شیخ این است که هورخش همان عقل فعالی است که امثال فارابی از آن صحبت می کنند. از دیدگاه شیخ اشراق، نفوس ما قادر به ادراک امور غیبیه هستند و عامل واسطی که می تواند آن عالم و امور غیبیه را به نفس ما برساند و نقش آن علوم را بر نفس ما بتاباند هورخش است که عقل فعال است. اگر در اندیشه حکما، عقل فعال عامل واسط امرو غیبیه با نفوس بشری است، همین معنا را در حکمةالاشراق، هورخش دارد و این وجه ...
فیلسوفی در حرکت
نوری که سهروردی به کار می برد به اصطلاح قرآنی بسیار نزدیک تر است که اللهُ نُورُ السَّماواتِ وَالأَرْض . ضمنا در نور هم حرارت و هم نورانیت بیشتری نسبت به وجود دیده می شود. او با مباحثی که طرح می کند، پویایی، زنده بودن و حیات فلسفه ی اسلامی را تداوم بخشیده است. شیخ اشراق فرزند حقیقت است و حقیقت همان تجلی حق است در ذهن و جان آدمی و در نفس آدمی. وی افزود: سهروردی به نسبت فلاسفه ی اسلامی ...
فیلسوفی در حرکت
به گزارش ایسنا، سهروردی در بیست سالگی به اصفهان سفر کرد و مشغول تحصیل علم منطق و افکار ابن سینا شد و کتاب بصائر عمر بن سهلان ساوی را خواند. پیش از سی سالگی اصفهان را ترک کرد و به دیار بکر رسید و بعد به آناتولی و بعد از اقامت کوتاه در آنجا به دمشق رفت و در آنجا به شهرهای بسیاری سفر و با بزرگان روزگار خود ملاقات کرد و بحث حکمت اشراق را پیش کشید. سهروردی در سی سالگی به حران رفت و در آنجا با فخرالدین ماردینی آشنا شد و ...
بررسی شبکه های مفهومی آیات از رهگذر روایات تأویلی در فصلنامه علوم حدیث
تبیین سازه خودنظم جویی با روش پژوهش مفهومی- محتوایی است. یافته ها نشان داده که خود در منابع اسلامی انسان به اعتبار عامل تشخّص بخش غیرمادّی بوده و خودنظم جویی با تحلیل مفاهیم مضاف به خود (هفده مفهوم) و مفاهیم تحقق دهنده (دو مفهوم) قابل تبیین است. عام ترین مضاف های نفس اصلاح النفس و تزکیةالنفس است که توسط دو برنامه فرایندیِ مجاهدةالنفس و ریاضةالنفس پیگیری شده، و با ابزار نظارةالنفس، کفّ النفس، و ضبط ...
دعای سید الشهدا در روز عرفه +متن
...> تضرع و خشوع به درگاه خداوند و اقرار به گناهان و توبه و درخواست عفو و روی آوردن به صفات پسندیده و اعمال خیر. درخواست حوایج که با درود و صلوات بر محمد و آل محمد شروع می شود. سپس تقاضای بخشش و نور هدایت و رحمت و برکت و وسعت روزی و پاداش اخروی و... است. متن و ترجمه دعای عرفه متن و ترجمه کامل دعای عرفه را در قالب فایل پی دی اف می توانید از ( اینجا ) دانلود کنید. ...
چند خبر کوتاه از کتابخانه های آستان قدس رضوی
رضوی نگهداری می شود. سید محمدرضا فاضل هاشمی هم زمان با روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی، آثار شیخ اشراق را در موضوعات مختلفی خواند و افزود: آثار وی شامل کتب فلسفی و عرفانی، رسالاتی کوتاه به فارسی و عربی، حکایات رمزی از سفر نفس، رسالاتی در اوراد و ادعیه و اذکار، و ترجمه، شرح و تفسیر بر قرآن کریم و کتب پیشینیان است. وی با بیان این که یکی از آثار مهم شیخ اشراق التلویحات نام ...
تجربه ای از تولید علم دینی در قرون میانه اسلامی
ادواتی برای نفس کلی فلکی هستند، همان نفسی که مطیع باری است و خداوند با عقل کلی که فرشته ای از فرشتگان مقرب است که الَّذینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَه ، آن نفس کلی را تأیید می کند. (رسائل اخوان: 2/430). تصویر کلی، این است که عالم بالا، نمونه اعلای عالم صغیر یا همان انسان است، اما این فقط یک تشبیه نیست، لذا آرزویی که اخوان الصفا برای مطالعه کنندگان رسائل پنجاه و یگانه خود دارند، این است که ...
چهل حدیث نورانی از امام محمد باقر (ع)
- به مردم تعلیم دادند تا کار نشر فقه و احکام اسلام به جایی رسید که فرزند گرامی آن امام، حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) دانشگاهی با چهار هزار شاگرد پایه گذاری نمود و احادیث و تعلیمات اسلامی را در اکناف و اطراف جهان آن روز اسلام انتشار داد. امام سجاد (علیه السلام) با زبان دعا و مناجات و یادآوری از مظالم اموی و امر به معروف و نهی از منکر، و امام باقر (علیه السلام) با تشکیل حلقه های درس ...
نقش کلیدی امام باقر(ع) در بنیان گذاری اجتهاد
دنیا آمد و در روز دوشنبه هفتم ذی حجه یا ربیع الاول و یا ربیع الاخر سال 114 هجری، در همان شهر در 57 سالگی به شهادت رسید. از این مدت چهار سال با جدش امام حسین (ع) و پس از ایشان 35 سال با پدرش زندگی کرد و هجده سال بقیه عمرش را به تنهایی به سر برد. بنابر روایتی که در کافی از قول امام صادق (ع) نقل شده است، ایشان 19 سال و دو ماه بیش از پدرش زیسته است و در همین دوران، امامت شیعیان را عهده دار ...
چرا ما ایرانی ها انقدر از مرگ، هراس داریم؟
به همستگان می فرستد که جایگاه آن روان هایی است که اعمال نیک و بدشان یک اندازه است. در همین دوران اسطوره ای است که روایت می کنند، چون نسخه های اوستا به دست اسکندر سوزانده شده بود، لازم دیدند کسی را بفرستند جهان پسین را سیاحت کند و بازآید و بازگوید تا مکتوب کنند. موبدی به نام ارداویراف را می و منگ می خورانند و پس از شش شبانه روز که به هوش می آید، آن چه در بهشت و دوزخ و همستگان و جایگاه و ...