سایر منابع:
سایر خبرها
آشنایی با زندگینامه شیخ اشراق/فلسفه اشراق چیست؟
و هرمس و اسطوره تحوت و آرای نخستین صوفیان مسلمان در هم آمیخته است. مکتب سهروردی هم فلسفه هست و هم نیست. فلسفه است از این جهت که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی داند. عرفان است از این نظر که کشف و شهود و اشراق را شریف ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت می شناسد. او به سختی بر ابن سینا می تازد و از کلیات و مثل افلاطون دفاع می کند. بر وجودشناسی ابن سینا ایراد می گیرد که ...
باید از دل فلسفه اسلامی، پاسخی برای مشکلات معاصر یافت
اشاره به نوعی میراثِ اشراقی دارد که در شیخ اشراق، حافظ و بزرگانی از این دست دیده شده و بدان عنوان حکمت نبوی داده شده است. از نگاه کربن این نوع تفکر که فقط در ایران بالیده است، حکمت واقعی و تفکر اصیلی است که همه باید روی بدان آورند. این استاد دانشگاه تاکید کرد: عقل طربناک را در تمثیل های ابن سینا و سهروردی می توان دید. انسان با مطالعه آثار سهروردی مانند فی حقیقه العشق گویی به پرواز می ...
گزارشی از نشست "مسئله شر، جهان ما بهترین جهان ممکن یا بهترین امکان ممکن"
نظام احسن را مطرح کرده است. وی ادامه داد: شیخ اشراق در بحث علم با ابن سینا اختلاف نظر دارد اما به نحو دیگری به اثبات نظام احسن می پردازد، ملاصدرا نیز در اسفار جلد 7 بحث نظام احسن را مطرح می کند. نصیری تصریح کرد: لایپنیتس معتقد است که خداوند دارای ایده جهان های کثیر نامتناهی است و تنها یکی از این جهان ها می تواند تحقق داشته باشد و انتخاب خداوند بر طبق اصل جهت کافی است و برای ...
سهروردی در فلسفه خلقت، تئوری های تازه ای دارد
از یونان نیست. بررسی ارسطو و الهیات شفای ابن سینا، نشان می دهد نوآوری های زیادی در اندیشه های ابن سینا درباره اصول فلسفی وجود دارند که در فلسفه یونان وجود نداشتند. این جریان بدیع ادامه داشت تا به سهروردی رسید. شهاب الدین سهروردی به عنوان دومین مؤسس حوزه فلسفی در تاریخ فلسفه اسلامی، اصول فلسفی خودش را در بررسی حمکت مشاء به دست آورد. نمی توان بدون سیر در سنت تاریخ فلسفه، به تأسیس حوزه ای جدید دست ...
سهروردی؛ شهابی در آسمان نوآوران فلسفه
ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت می شناسد. او به سختی بر ابن سینا می تازد و از کلیات و مثل افلاطون دفاع می کند. بر وجودشناسی ابن سینا ایراد می گیرد که چرا اظهار داشته که در هر شئ موجود، وجود امری حقیقی است و ماهیت امری اعتباری، و برای تحقق محتاج وجود است. در حالی که طبق حکمت اشراق، ماهیت امری حقیقی است و وجود امری اعتباری. حکمت خسروانی سهروردی می گوید: من از حکمت خسروانی سخن ...
شهاب الدین سهروردی، فیلسوف نامدار ایرانی و احیاگر حکمت خسروانی
او توانست کلیت نظام ارسطویی را به چالش بکشد و مبانی اندیشه آن نظام را ویران کند، بنیانی نو را معرفی کرد و برای این منظور به جای نوشتن، اندیشید. وی را با نام شهاب الدین سهروردی، فیلسوف، عارف و بنیانگذار مکتب اشراق در سنت فلسفه اسلامی می شناسند. سهروردی حکیم جوان و مؤسس فلسفه اسلامی از عارفان و فیلسوفان بزرگ اسلامی است که با وجود شهرت و به یادگار ماندن آثارش، آنچنان که بایسته و شایسته است نتوانسته ...
پیشوایِ حکیم حماسه های عرفانی
سهروردی برای بیان آرای فکری خود، در پرتو اندیشه نیک و دانش سرشارش، کتاب ها و رساله های بسیاری را به زبان فارسی وعربی تالیف کرده است. داستان های عرفانی شیخ اشراق به زبان فارسی همچون عقل سرخ، آواز پر جبرئیل، لغت موران، روزی با جماعت صوفیان، صفیر سیمرغ و... جزو بهترین و زیباترین متون رمزی و تمثیلی در ادبیات فارسی به شمارمی آیند. سهروردی در این آثار برای بیان ...
توجه به ارزش های اخلاقی از ویژگی های بارز آثار استاد عفیفی است
ها و گزندها نیز وجود داشته که بعد ها در دوران اسلامی به صورت تعویذ برای ما باقی مانده است. وی تصریح کرد: اصطلاح دیگری در این باب وجود دارد تحت عنوان باج یا واج که در واقع به معنای سخن است که مهم ترین این واج ها، واج غذاخوردن است؛ ایرانیان در هنگام غذا خوردن برای سپاس بابت نعمت های الهی، دعایی را می خواندند که به واج غذاخوردن معروف بوده است. برای شناخت آثار فرهنگی مان ...
حکمت اشراق؛ میراثی برای پاسخ به پرسش های فلسفی عصر
به گزارش ایکنا، نشست بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی، امروز، هشتم مردادماه، به صورت مجازی و به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد. آنچه در پی می آید، متن صحبت های حسن سیدعرب، عضو هیئت علمی دانشنامه جهان اسلام، است به ریشه های حکمت اشراق و فرجام میراث آن می پردازد؛ منزلت شیخ اشراق در تاریخ فلسفه اسلامی قابل ارزیابی و اهمیت ویژه است. در قرون میانی تاریخ فلسفه اسلامی، اند ...
به مناسبت روز زنجان؛ این استان و شهر را بهتر بشناسید! +تصاویر
زنجان شهر یکی از عظیم ترین گنبدهای تاریخی جهان قدمت شهر زنجان به اواخر هزاره دوم قبل از میلاد برمی گردد. این استان از گذشته های دور دارای اهمیت زیادی بوده است چون در حاشیه جاده ابریشم قرار گرفته است. گنبد عظیم سلطانیه یکی از معروف ترین مکان های تاریخی این شهر است و بعد از کلیسای سانتا ماریا فلورانس و ایاصوفیه ترکیه یکی از عظیم ترین گنبدهای تاریخی دنیاست. قدیمی ترین عنصر شهر زنجان که به اواسط دوران صفویه تعلق دارد، به نام کاروانسرای سنگی است که در قسمت شرقی ورودی شهر به اسم دروازه همدان، قرار دارد. این کاروانسرا که اکنون قسمت اصلی آن از بین رف ...
فیلسوفی در حرکت
به گزارش ایسنا، سهروردی در بیست سالگی به اصفهان سفر کرد و مشغول تحصیل علم منطق و افکار ابن سینا شد و کتاب بصائر عمر بن سهلان ساوی را خواند. پیش از سی سالگی اصفهان را ترک کرد و به دیار بکر رسید و بعد به آناتولی و بعد از اقامت کوتاه در آنجا به دمشق رفت و در آنجا به شهرهای بسیاری سفر و با بزرگان روزگار خود ملاقات کرد و بحث حکمت اشراق را پیش کشید. سهروردی در سی سالگی به حران رفت و در آنجا با فخرالدین ماردینی آشنا شد و ...
سهروردی ادعای تأسیس حکمت اشراق را ندارد
خود را با تفکر و فلسفه و اندیشه پرسشگر مشخص کنیم تا بتوانیم مقام فلسفی سهروردی را بشناسیم. این پژوهشگر تأکید کرد: سهروردی متمایز از ابن سینا و فارابی و ملاصدرا است و اصل مهمی که در جوهره فلسفه اشراق وجود دارد، نوع پرسش و تقریراتی است که سهروردی از فلسفه اشراق بیان می نماید و امروز بخش کوچکی از عرفان و تجربه شخصی او به ما رسیده است. سهروردی نظام بزرگی از منطق هم دارد که اگر از آن غفلت شود ...
ارمغان سهروردی تذکر به انسانی دیگر
به گزارش فرهیختگان ، هشتم مردادماه روز بزرگداشت شهاب الدین یحیی سهروردی، شیخ اشراق و موسس حکمت اشراق است. سهروردی به رغم عمر کوتاهش توانست راهی در فلسفه بگشاید که تا به امروز در شرق و غرب عالم توسط اندیشمندانی پی گیری می شود و به رغم منتقدان، توانسته است موافقان بسیار پیدا کند. اهمیت فلسفه سهروردی در وفاق میان فرهنگی چیست و چگونه می تواند در این امر به مدد ما بیاید. در گفت وگو با دکتر ...
هورخش در اندیشه سهروردی واسط نفوس با عوالم غیبی
به گزارش ایکنا؛ نشست بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی، امروز، هشتم مردادماه، به صورت مجازی و به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد. حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در این نشست به طرح بحث در زمینه جایگاه هورخش در هستی شناسی و معرفت شناسی شیخ اشراق پرداخت که در ادامه متن سخنان وی را می خوانید؛ کشف منابع و مراجع شیخ اشراق در حوزه م ...
حکمة الاشراق کلید درک فلسفه سهروردی
است در برابر فلسفه یونانی. در این که ایران شکوهمند و سربلند است تردیدی نیست. ولی سربلندی اش به چیست. این که شیخ اشراق فلسفه ایرانی را احیاء کرده است، آیا به آثاری دست پیدا کرده که نه قبل از او نه بعد از او وجود نداشته است و این آثار را از بین برده است. فلسفه مثل تمدن که نیست؛ فلسفه را یک فیلسوف و یک شخص حقیقی و واقعی ایجاد می کند. با کمی تامل و درنگ می شود ریشه مطالب شیخ اشراق را در آثار پیشینیان ...
چکیده مقالات شماره بیست و هشتم فصلنامه سیاست متعالیه
مصلحت در مسائل فقه سیاسی مورد استفاده قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی فراز و فرود فرآیند توسعه سیاسی در ایران معاصر با توجه به نگرش های متفاوت فقهی فقهای عصر مشروطه نسبت به مفاهیم نوآیین بود. این پژوهش با استفاده از روش های مطالعات جامعه شناسی تاریخی تفسیری در پی پاسخ به این پرسش است که نگرش های فقهی فقهای عصر مشروطه درباره مفهوم قانون چه تأثیری بر فرآیند توسعه سیاسی در ایران معاصر ...
سهروردی احیاگر حکمت خسروانی با قرائت عمیق اسلامی بود
... بنده پیشنهاد می کنم برای اطلاعات بیشتر و فنی تر به کتاب شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی به قلم حضرت استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی رجوع شود. به باور بسیاری از صاحب نظران مکتب سهروردی هم فلسفه است و هم عرفان؛ چرا چنین نظر و باوری درباره شیخ اشراق وجود دارد؟ چون واقعاً همین طور است. اجازه بدهید من عباراتی از شیخ اشراق را تقدیمتان کنم، آنجا که در مقدمه کتاب حکمه ...
شیخ اشراق؛ مهجور در سرزمین مادری
رف دین نیز در فصل سی و پنجم از اثر عظیمش، تاریخ عقاید و اندیشه های مذهبی، به اهمیت اندیشه کلامی و عرفانی سهروردی اشاره کرده است. او سهروردی را در میان شخصیت هایی نظیر فارابی، ابن سینا و غزالی، از برجسته ترین فیلسوفان مسلمان برمی شمارد. قدیمی ترین اثر درباره سهروردی، به زبان فرانسه توسط کارا دو وو در سال 1902 تحت عنوان فلسفه اشراق نوشته شد و در آن، ساختار نظریه اشراق سهروردی مورد بحث ق ...
حکمت اشراق، وادی درآمیختگی ذوق و برهان
حکما و متکلمان شیعی مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی معروف به 'شیخ اشراق' در سال 549 هجری در قریه سهرورد از توابع شهرستان خدابنده زنجان چشم به جهان گشود و تحصیلات خود را در نزد مجد الدین جیلی در مراغه پیگیری کرد و سپس برای کسب مراتب علمی بالاتر به نزد ظهیرالدین قاری در اصفهان رفت و در این دوره با امام فخر رازی از بزرگان اندیشه در روزگار هم ...
دفاع جانانه شیخ اشراق از فلسفه و حکماء
پاکستان هنوز خانقاه هایی به نام او وجود دارد و گروه هایی از اهل تصوف مرید او هستند، در بغداد امروز نیز آرامگاه این سهروردی زیارتگاه کسانی است که چنین تفکری دارند- او ضد فلسفه بود؛ اگرچه که نظر شیخ اشراق در اینجا بیشتر به فیلسوفان است ولی شاید حرف او به کسانی که در حوزه تصوف نیز ضد فلسفه بودند نیز ناظر باشد... می گویند آن سهروردی چندین بار کتاب شفای ابن سینا را در آتش انداخته و سوزانده است یعنی کتاب ...
هشتم مردادماه روز ملی زنجان
. در همین شهر حلب بود که وی کار بزرگ خویش، یعنی، حکم الاشراق را به پایان برد. سهروردی کسی است که مکتب فلسفی فلسفه اشراق را به وجود آورد که بعد از وفاتش وسعت یافت. او نظریه خود را در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم ارائه کرد. سهروردی را رهبر افلاطونیان جهان اسلام لقب داده اند. او خود فلسفه اش را حکمت اشراق نامیده که به معنای درخشندگی و برآمدن آفتاب است. اما این تفکر فلسفه خاص افلاطونی ...
تجربه ای از تولید علم دینی در قرون میانه اسلامی
مانند حرکت کاروان است. حدیثی دیگر از ابن عباس است که درباره خدا فکر نکنید، بین آسمان هفتم، تا کرسی خدا، الف نور هست، و او بالاتر از آن است (همان، ص 343). در روایت دیگری، گفته می شود وقتی در آسمان امری حتمی می شود اذا قضی فی السماء امرا ، اول حَمَله ی عرش، تسبیح می گویند، بعد ملائکه آسمان دوم، ... تا برسد به آسمان دنیا، بعد ملائکه ای که نزدیک ملائکه حامل عرشند، می پرسند خداوند چه فرموده. بعد آنها به ...
شیخ اشراق از نامدارترین متفکران ایرانی است/ در نقد سهروردی
...، اهل مشاهده و در روش فلسفی خود، قائل به شهود و مکاشفه است و مهم تر از آن، قائل به عالم مثال شده که جهان صور معلقه و مثل قائمه و به تعبیر دیگر، جهان اشکال، تصاویر و ایماژهاست. (ص 12) در بخش نگاره روش، به برخی مسائل روش شناختی نظیر رهیافت بین رشته ای و روی آورد نمادشناختی شیخ اشراق در زبان علم اشاره می شود و با استفاده از مفهوم هنر دانشمند، جایگاه سهروردی به عنوان یک هنر دانشمند در مدی ...
شمس و شیخ اشراق
این حوزه و رئیس این حکمت محسوب می شود. در یک نگاه کلی رئیس حوزه مشاء ارسطو است، رئیس حوزه اشراق افلاطون است و در اندیشه و فلسفه اسلامی رئیس مشا ابن سینا و رئیس اشراقیون شیخ اشراق است. ما با یکی از بزرگان و امامان و مقتدایان حکمت و فلسفه اسلامی روبه رو هستیم. نظرگاه شمس که بزرگ بی نظیری چون مولانا را پرورانده است بسیار مهم است. این نظرگاه باید بسیار جذاب باشد. شمس دو جا در باب شیخ سخن گفته است اول ...
اشکالات اتحاد ماهوی ذهن و عین نقد و بررسی شد
، علم مطابق با واقع است و سفسطه باطل خواهد شد و مدرِک توانسته جهان واقع را آن چنان که هست شناسایی نماید. این دیدگاه از سوی جناب استاد فیاضی مورد اشکال قرار گرفته است به نظر می رسد با راه حلی که ملاصدرا در مسأله علم مطرح کرده و علم را وجود برتر معلوم دانسته است این اشکالات قابل پاسخ بوده و کماکان می توان از دیدگاه فیلسوفان دفاع کرده و از اشکالات مطرح شده پاسخ داد. ایشان در استدلال بر سخن ...
گذری بر تبلیغ شیخ سیتی جنار در مالاکای اندونزی
الْخَلْقَ لاُِعْرَف" (گنجی پنهان بودم، دوست داشتم که شناخته شوم، پس خلق را آفریدم تا مرا بشناسند.) شیخ داتوک عبدالجلیل معتقد بود که از آنجا که همه وجود ذات خداست، لذا زمانی که خدا جهان را آفرید، با غیر ذات خود خلق نکرد، بلکه با ذات خود (تجلی و فیض) ایجاد نمود که از طریق خلق، خود را مشاهده می کند. با این دیدگاه، همانند ابن عربی، شیخ داتوک عبدالجلیل بر این باور بود که در تمام خلقت (خلق) عناصر ...
منظور از اراده الهی در تطهیر اهل بیت(ع) اراده تکوینی تطهیر است
منظور از اراده الهی در تطهیر اهل بیت علیهم السلام، اراده تکوینی تطهیر است و اگر تشریعی باشد که در مورد همه بندگان این اراده تطهیر وجود دارد. به گزارش شیعه پرس، دویست و دومین جلسه گروه علمی کلام مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع نقد سخنان گستاخانه مولوی اشرف جلالی درباره حضرت زهرا سلام الله علیها با ارائه حجت الاسلام والمسلمین عزالدین رضانژاد با حضور اعضای گروه در مجمع عالی حکمت اسلامی ...