زوال اخلاق و فضیلت و دوری از مسیر سعادت در حوزه سیاست
سایر منابع:
سایر خبرها
مهمترین وظیفه حکومت دینی رفع ظلم و فقر است/ دلیل استقبال از آرای حکیمی درباره عدالت
حکیمی با فلسفه مخالف نبود ولی حساب فلسفه را از وحی تفکیک می کرد. فیلسوفانی هم که به این تفکیک قائل هستند کم نیستند اما در تاریخ فرهنگ ما یک مشکل خاص وجود دارد و آن این است که فلسفه با طرح وحدت و جمع میان دین و فلسفه و بر مبنای این وحدت آغاز و بنا شده است. اصحاب حوزه تفکیک یا لااقل حکیمی بی آنکه فلسفه را انکار کنند این طرح را برنمی تافتند ولی مخالفت با این اصل به معنی نفی عرفان و فلسفه نبود. ...
در دیدار مراجع عظام تقلید با رئیس مجلس شورای اسلامی چه گذشت ؟
امام(ع) روایتی درباره شکر نعمت است که ایشان فرمودند بهترین راه شکر هر نعمتی این است که در همان راهی که خدا می خواهد مصرف شود. اگر نارضایتی از سوی مردم وجود دارد به دلیل این است که حق مردم داده نشده پس باید میان آنها باشیم و حق مردم را ادا کنیم. ایشان همچنین مسأله فرهنگ جامعه را بسیار مهم خواند و افزودند: همه دنیا روی فرهنگ می گردد و اگر فرهنگ جامعه ای از دست برود به فاصله گرفتن مردم از ...
چهاردهمین دوره مسابقات مدهامتان با پیام آیت الله نوری همدانی به کار خود پایان داد/ اسامی برگزیدگان
) ابلاغ و اعلام کردند انسان را از ضلالت و گمراهی و جهالت به سعادت و عزت و نورانیت راهنمایی نمودند و عمل به قرآن انسان را به قله می رساند. و آنچه را که امروز شما از جانب عده ای از انسان های جاهل و پست در تخریب و اهانت به پیامبر اکرم و قرآن می بینید برای این است که در محافل علمی شان به این نتیجه رسیدند که عمل به قرآن یعنی پایان استبداد، تبعیض و بی عدالتی هاست و منجر به آزادی و اخلاق مداری و ...
نمی توانیم مسئلۀ انسان را در چهارچوب مدرنتیه و در قالب زمینی و مادّی حل کرد
آن امر بلازمان، بلامکان و آنی را طی 23 سال، در مکه و مدینه و به تدریج به مردم می آموزد و آن ارتباط امری را به کتاب تبدیل می کند. پیامبر(ص) آن ارتباط آنی را طی یک بازۀ زمانی طولانی و تدریجی 23 ساله به مردم می آموزد. به تعبیر علامه، امر، مجرد است، نه مادّی و پیامبر(ص) موضوعی مجرد را در فضایی مادّی قرار می دهد. عظمت پیام پیامبر(ص) در همین پردازش، پالایش و تبدیل بزرگی است که انجام می دهد. البته باید ...
مجاهد صادق
مدرسه علمیه لرزاده در تهران شد و از محضر مرحوم آیت الله برهان بهره های علمی و اخلاقی فراوان برد. ایشان در سال 1327 شمسی در سن 17 سالگی برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت نمود و تا سال 1340 در محضر استادان مبرّز آن زمان همچون آیت الله العظمی بروجردی، امام خمینی، آیت الله العظمی گلپایگانی و حضرات آیات مشکینی، حاج شیخ عبدالجواد سده ای (جبل عاملی)، علامه طباطبایی، شهید صدوقی، سلطانی، مجاهدی، رفیعی قزوینی ...
رصدخانه مراغه و نقش خواجه نصیر در ظهور شیوه معماری آذری
خبرگزاری فارس - ناصر دبیر: وقتی که شورای مشورتی قوریلتای مغولان در سال 602 ه. ق/ 1206 م. تموچین را چنگیز خان نامید و او را به تسخیر جهان فرمان داد، او با نبوغ ذاتی خود انرژی های قبایل مختلف علیه هم را باهم متحد و در یک جهت غنی سازی و قدرتی را فراهم آورد که هیچ نیرو و توانی را تاب مقاومت و برابری در مقابل آن نبوده است. از آثار زیان بار این پدیده، یکه تازی مغول ها بود که تا نیم قرن بی وقفه توفیق و ...
حفظ صلح تا کی و کجا و چگونه ممکن است؟
صلح و حفظ آن مطرح نبوده است زیرا مردمان خود را در تعیین سرنوشت خود و کشور خود آزاد نمی دیدند که بتوانند تکلیف صلح و جنگ را معین کنند. چنانکه دیدیم دوران جدید دوران ظهور اراده و اقتدار بشر بود. این دوران یکسره پینداری و سوفسطایی نبود که جنگ را فرمانروای جهان بداند. جنگ را هم انکار نمی کرد اما می توانست طرح صلح در برابر جنگ را دراندازد. در سخنان فروید نزاع و تنازع میان فرهنگ و طبیعت تصدیق ...
مسجد نهادی که می تواند معجزه دوم پیامبر(ص) نام بگیرد
نظامی سیاسی است که ضمن دفاع از کیان ایران و انقلاب اسلامی به یادگار خواهد ماند. ماروین زدیتس جامعه شناس فرانسوی که علل و فرایند انقلاب ها را در کشورهای گوناگون مطالعه نموده است نظریه ای دارد که می گوید برای مطالعه انقلاب ها باید 4 حوزه مورد بررسی قرار گیرد. (15) 11- رهبری 2- سازماندهی 3- توده های مردم 4- واکنش حکومت با توجه به نظریه فوق بدیهی است که مسجد 3 حوزه از 4 ...
خصال اخلاقی والا شخصیت در هم تنیده عظیم و عمیقی را در پیامبر اکرم زمینه سازی کرد
ها در کجاست؟ این تحوّلی که می گوییم باید به وجود بیاید و این حرکت به جلو در کجاست؟ در همه مناطق مربوط به زندگی جامعه. قوانین، تحوّل پیدا می کند و باید روزبه روز بهتر و کاملتر شود. در فرهنگ و در اخلاق عمومی مردم، روزبه روز بایستی تحوّل صورت گیرد و پیشرفت حاصل گردد. در نظام علمی و آموزشی کشور، در فعالیّتهای اقتصادی، در هنر، در امور حکومت و اداره کشور، حتی در حوزه های علمیّه، بایستی انسان های با فکر ...
حریت وآزادی مسأله ایرانیان/ دیانت بنیاد آرمان شهر،جامعه مهدوی ست
. اگر هرکدام از مقوله های دین ، عدالت ، حریت و رفاه را بنیاد قرار دهید آنگاه این بنیاد ، سایر مفاهیم را تعریف نموده، حدود و ثغور آن ها را معلوم ساخته و جای چیزها را معلوم می کند. بنیاد است که امکان ظهور سایر مفاهیم و ساختارها را فراهم می کند. ما در حدود 150 سال گذشته دچار تردید در بنیاد شده ایم ما ایرانیان در حدود 150 – 200 سال گذشته دچار تذبذب، شک و یا حیرت در حوزه آرمان شهر و ...
رشد 74 درصدی مشارکت های مردمی در 6 ماهه اول
...، گسترش فرهنگ اخلاق مداری، گسترش فرهنگ دستگیری از نیازمندان، استفاده از ظرفیت های مردمی برای اشاعه فرهنگ نوع دوستی و افزایش سرمایه اجتماعی در جامعه ایرانی از رویکرد های کمیته امداد در حوزه مشارکت های مردمی است. فرهادی خاطرنشان کرد: البته رویکرد مشارکت مردمی در کمیته امداد امام خمینی (ره) هیچ گاه منتهی به یک بخش و یا معاونت نبوده است چراکه در فرآیند دریافت کمک مردمی، کارسازی و خدمت ...
رکن اصلی هر تمدن زیستن صلح آمیز در کنار یکدیگر است
به فرهنگ مستقل از طبیعت نبوده و او طبیعت آدمی را منحل در غریزه مرگ و ویرانگری نمی دانسته است. به نظر او اروس (عشق) نیز وجهی از وجود آدمی است. رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ادامه داد: کوشش فروید در این راه دنباله سعی شاعران و متفکران دوران جدید برای رفع تعارض های درون تاریخ مدرنیته بود. دوران جدید با ظهور بشری آغاز شد که در خود اراده به تسخیر طبیعت و تصرف در جهان را می دید. اراده به ...
یادداشت رسیده | 20 رویکرد و دغدغه مرحوم محمد سرور رجایی
مرزهای جغرافیایی مرسوم قائل نبود و روی فرهنگ و دین و زبان مشترک ایران و افغانستان و تاجیکستان و پاکستان تأکید ویژه داشت. برخلاف برخی ها، غربزده و غربگرا نبود، ولی نظم و انضباط و اخلاق پژوهش و اخلاق کاری غربیان را خیلی می پسندید و منکر نقاط قوت و پیشرفت ها و کارها و رویکردهای مثبت شان نمی شد. 7. روی مظلومیت مردم افغانستان تأکید زیادی داشت. معمولاً با صفت ها و الفاظی مانند مردمِ شریف یا مردمِ ...
کوروش آهسته بخواب که ما وابسته ایم؛ نمایش عظمت تاریخی ایران با لوازم تمام فرانسوی!
باستان در اشاعه تمدن و فرهنگ و اشاره به سهم والای کوروش هخامنشی در بازگرداندن یهودیان به فلسطین می گوید: به عقیده من لقب بنیانگذار اصلی صهیونیسم که به غلط به هرتزل اطلاق می گردد، در حقیقت برازنده کوروش کبیر است. پذیرایی فرانسوی، برای همایشی به اصطلاح ایرانی! با آنکه قرار بود این جشن، عظمت تاریخی ایران را در برابر جهانیان به نمایش بگذارد، اما همه لوازم آن از پاریس سفارش داده شد ...
نظریه های مصرف
توانیم کانال تلویزیون را عوض کنیم یا برندهای دیگری انتخاب کنیم. این بنیانِ آزادی ماست. تلویزیون کابلی و سوپرمارکت های بی انتها یعنی انتخاب های پیشِ رویِ بیشتر در کالاهای مصرفی و این یعنی آزادیِ بیشتر. اگر منظورمان از برابری و آزادی اینچنین باشد، دیگر دلیلی وجود نخواهد داشت که علیهِ صنعت فرهنگ برچسب سازی کنیم یا از آن گذشته، تخمین زده اند که در سال 1999 مصرف کنندگان 38 تا 40 میلیون دلار در ...
اندیشمندان اسلامی : تقریب بین مذاهب اسلامی مقدمه وحدت جهان اسلام است
عذرخواهی می کنند، اما عذرشان پذیرفته نمی شود و خیلی از اوقات عذرهایی وجود دارد که خداوند آن عذرها را قبول می کند. وی با بیان اینکه عذر واقعی رابطه انسان ها را با یکدیگر تنظیم نمی کند گفت: در پیشگاه خداوند هر کسی هر دینی، مذهبی، راهی و گرایشی را می پذیرد باید در پیشگاه خداوند عذر واقعی داشته باشد و این عذر مربوط به قیامت و در حوزه ارتباط انسان و خداست. مبلغی ادامه داد: عذر دیگری وجود ...